nyhetstest

Båtsäsongen är igång på allvar och lagom till de stora semesterveckorna släpps nu en uppdaterad version av Båtmiljö.se – sajten som hjälper dig till ett miljövänligare båtliv.

Kopplat till sajten finns även Båtmiljöappen som innehåller kartor över sugtömningsstationer, båtbottentvättar och utslagsvaskar. Med i appen finns också den mycket populära havstulpanvarningen. – I år har det tillkommit ett trettiotal nya tömningsstationer som nu ligger inne i appen. Helt nytt för året är även att vi har med alla utslagsvaskar längs Sveriges kuster, berättar redaktör Anna Ehn.

I appen finns också Havstulpanvarningen som meddelar när det är dags att tvätta båtbotten under sommaren för att slippa påväxt från havstulpaner. En mycket populär tjänst som även finns med sms-varning. Sms-tjänsten har i skrivande stund 6 500 abonnenter.

– Det är jättekul att så många använder appen och sms-tjänsten, säger Anna Ehn som upplever att Båtmiljö.se och kringtjänsterna fyller viktiga behov för flera aktörer. – Vi märker att Båtmiljö.se har blivit en sambandscentral mellan båtägare och myndigheter kring miljöfrågor på sjön. Den fyller ett behov och bidrar stort till miljöarbetet och ger stöd för både båtklubbar och kommuner.

Den nya designen gör sajten mer lättnavigerad men har kvar samma informativa innehåll. Att informera om båtmiljöfrågor är viktigt för Skärgårdsstiftelsen vars personal på nära håll följer utvecklingen av både båtliv och miljöfrågor kopplade till skärgård och båtar.

– Skärgårdsstiftelsen ska främja friluftsliv och besök i skärgården och försöka skapa förutsättningar för fler att uppleva skärgården. Detta måste kunna ske utan att miljön försämras. Därför måste stiftelsen verka för en långsiktigt hållbar utveckling av Stockholms skärgård. Båtmiljö.se är ett viktigt verktyg för båtbesökare att kunna vara i skärgården på ett miljövänligt sätt, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.

Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team lyckades vann båda sina måstematcher och är klara för kvartsfinal där även Björn Hansen tagit en plats. Team Anna Kjellberg säkrade en plats i semifinal redan igår och det är nu klart att hon får sällskap dit av Caroline Sylvan med besättning som idag öppnande med två raka segrar.

På torsdagen avlutades grundomgången i matchracingtävlingen på Marstrand i utmanande seglingsförhållanden med skiftande vindar. Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team var piskade att vinna båda sina matcher idag för nå kvartsfinal. De kopplade tidigt greppet, först i matchen mot Adam Minoprio (NZL) och sedan mot Keith Swinton (AUS) och tog hem måstematcherna med god marginal.

– Vi lyckades bra med starterna och sedan gjorde vi rätt val runt banan. Det kändes som om allting ombord stämde, vi kom iväg bra i ledning och fick mycket utrymme till att segla lugnt och kontrollerat, säger Johnie Berntsson som ställs mot nyzeeländaren Phil Robertsson i kvartsfinal.

Björn Hansen, som hade ett bra utgångsläge till avancemang när dagen inleddes, imponerade också och vann både mot Phil Robertsson och det unga stjärnskottet Taylor Canfield. Hansen och hans lag är regerande mästare i regattan på Marstrand och imorgon möter de Adam Minoprio i kvartsfinal, ett motstånd de känner till väl eftersom deras lag tränade ihop veckan innan Stena Match Cup Sweden

– Jag ser fram emot ett par riktigt roliga och tuffa matcher, vi kan inte ta ut något i förskott. Jag är väldigt nöjd med hur vi avslutade grundserien och de sista fem matcherna har vi jobbat bra i laget med taktiken, manövrarna och med att få fart på båten, säger Hansen.
Staffan Lindberg, som tävlar för Finland men seglar med svensk besättning, har övertygat i grundserien. Hans lag kommer imorgon ställas emot den unga italienaren Simone Ferrarese som vann grundserien och är det stora utropstecknet i herrtävlingen hittills. Keith Swinton (AUS) som seglar med två svenskar i besättningen tog den sista kvartsfinalplatsen.

I Stena Match Minoprio Women’s Trophy är både Caroline Sylvan och Anna Kjellberg klara för semifinalerna som avgörs på fredag. Sylvan tog sig tryggt vidare till semifinal idag med genom att öppna med två vinstmatcher.

– Vi har seglat väldigt bra och det mesta har funkat med besättningsarbetet ombord. Det känns jättebra inför semifinalerna och där gäller det att göra så få misstag som möjligt. Det är hårt motstånd men vi kan slå dem allihop, säger Sylvan.

På fredagen bestäms vilket lag som möter vilket i fredagens semifinaler i damtävlingen.

Kvartfinaler Stena Match Cup Sweden Open Class:
Simone Ferrarese (ITA) – Staffan Lindberg (FIN)
Phil Robertsson (NZL) – Johnie Berntsson (SWE)
Ian Williams (GBR) – Keith Swinton (AUS)
Björn Hansen (SWE) – Adam Minoprio (NZL)
Stena Match Cup Sweden Open Class Round Robin:
Simone Ferrarese (ITA) 9p – 2: 9
Phil Robertson (NZL) 8p – 3: 8
Björn Hansen (SVE) 7p – 4: 7
Adam Minoprio (NZL) 7p – 4: 7
Ian Williams (GBR) 7p – 4: 7
Staffan Lindberg (FIN) 6p – 5: 6
Johnie Berntsson (SVE) 6p – 5 : 5,5
Keith Swinton (AUS) 5p – 6 : 5
– – –
Pierre Antonie Morvan (FRA) 4p – 7: 4
Mathieu Richard (FRA) 4p – 7: 4
Taylor Canfied (USA) 3 – 8p : 3
Henrik Eyermann (SVE) 0p – 11: 0
Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013



Stephanie Roble (USA)
 6p – 6: 2

Anna Kjellberg (SVE)
 
 6p – 6: 2
Lotte Meldgaard (DEN) 4p – 4: 4

Caroline Sylvan (SVE)
 4p – 4: 4

– – -

Anna Kjellgren (SVE)
 0p – 5: 0

FOTO: DAN LJUNGSVIK

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Björn Hansen och hans eWork Sailing Team vände ett tungt underläge i dagens kvartsfinaler på Marstrand och är nu klara för semifinal. Svensklaget imponerade stort genom att vinna tre raka matcher mot nyzeeländaren Adam Minoprio.

– Det är fantastiskt att vara i semifinal och det känns som att vi kommit igen efter en dålig inledning på säsongen, säger Björn Hansen.

Det regerande mästarlaget i Stena Match Cup Sweden var ställda mot väggen efter två matcher där de tappat ledningen mot Adam Minoprio, vinnaren av världscupen 2009. De laddade om vann den första måstematchen men tjuvstartade därefter i match fyra vilket gav Minoprio en klar ledning vid den första vändningen. Hansen var då så gott som uträknad med kom tillbaks och kvitterade matchen till 2 – 2. I den sista och avgörande duellen fick svensklaget en bra start och kontrollerade matchen från start till mål.

– Jag tror att det var vår comeback i fjärde matchen som knäckte dem. Sedan fick vi en bra start och även om Minoprio var hack i häl lyckades vi göra ett avgörande ryck vid den andra rundningen, säger Hansen som tror på hårda matcher i semifinalerna imorgon eftermiddag då hans lag ställs mot veckans stora utropstecken Simone Ferrarese från Itlaien.

– Han har inlett tävlingen starkt och brukar vanligtvis behålla den formen men jag ser fram emot matchen och perfekta förutsättningarna i morgon med sol, 30 grader och hårda vindar.

eWork Sailing Team vann VM-silver i matchracing 2012 men har haft en tung inlending på årets säsong. De fyra lag som nu ligger i topp i världscupen har redan slagits ut ur Stena Match Cup Sweden och Hansen har därför ett läge att ta igen viktiga poäng inför de tre återstående deltävlingarna.

Stena Sailing Team med Johnie Berntsson som skeppare seglade väldigt bra under dagen och tvingade Phil Robertson (NZL) till en femte och avgörande kvartsfinalmatch. Där fick de en bra start men Robertson slog tillbaka och vann. Keith Swinton (AUS), som seglar med två svenskar i besättningen, imponerade stort när hans lag vann mot den regerande världsmästaren Ian Williams. Imorgon seglas semifinalerna i Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy på förmiddagen och där har både Anna Kjellbergs och Caroline Sylvans lag tagit en plats i var sin match. På efetrmiddagen avgörs vilka herrlag som går till lördagens finalseglingar.

Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013



Stephanie Roble (USA)
- Caroline Sylvan (SVE)
Anna Kjellberg (SVE)
- Lotte Meldgaard (DEN)
Semifinaler Stena Match Cup Sweden Open Class:
Simone Ferrarese (ITA) – Björn Hansen (SWE)
Phil Robertsson (NZL) – Keith Swinton (AUS)
Kvartfinaler Stena Match Cup Sweden Open Class:
Simone Ferrarese (ITA) – Staffan Lindberg (FIN) 3-2
Phil Robertsson (NZL) – Johnie Berntsson (SWE) 3-2
Ian Williams (GBR) – Keith Swinton (AUS) 1-3
Björn Hansen (SWE) – Adam Minoprio (NZL) 3-2
SMCS13_DL-1510 – Björn Hansen Bild: Dan Ljungsvik
SMCS13_DL-1450 – Johnie Berntsson

Foto: Dan Ljungsvik

Mitt in den stora matchracingtävlingen på Marstrand avgjordes idag Childhood Race – där kändisar klev ombord på kappseglingsbåtarna för att tävla för välgörenhet tillsammans med seglarna som deltar i Stena Match Cup Sweden.

Det blev en händelserik drabbning när Childhood Race seglades på Stena Match Cup Swedens tävlingsarena och bästa båten av alla var Stena Metall. Vid rodret stod svenska seglaren Björn Hansen och han hade sällskap på vinnarbåten av TV-kocken Alexandra Zazzi, den lokala deckarförfattarinnan Ann Rosman samt idoldeltagaren Moa Lignell och hennes bror Emil. För Moa Lignell var Childhood Race första gången hon klev ombord på en segelbåt och ute på banan fick hon hålla koll på startklockan.

– Jag var lite rädd i början men det visade sig att det var jätteroligt. Vi fick bra starter och det var en hel del adrenalin hos oss i laget när de andra närmade sig bakom oss men det var väldigt kul att vi vann, säger Moa Lignell.

Stena Metall fick snabbt en klar ledning i det första racet och efter komplikationer med spinnakern lyckades de ta hem segern tätt följda av Handelsbanken och DB Schenker. Tävlingens andra race vanns av seglingslegenden Pelle Pettersson som styrde Pelle P-båten och Stena Metall seglade där in på en sjätteplats vilket räckte till totalseger i Childhood Race 2013.
World Childhood Foundation

World Childhood Foundation är officiell välgörenhetsorganisation för Stena Match Cup Sweden och Childhood står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race. Childhood är dessutom är delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer har gett ekonomiskt bidrag till World Childhood Foundation och 2013 har det blivit sammanlagt 465 000 kronor.

Slutresultat Childhood Race 2013
1. Stena blå: Alexandra Zazzi, Ann Rosman, Moa Lignell, Emil Lignell
2. Essiq: Simone Ferrarese, Eddie Bengtsson
3. Swedish Club: Phil Robertsson, Richard Kiw, Anna De Geer, Charlotte Brandin, Felix Mårtensson, Axel Andersson
4. Stena Röd: Johan Eurén, Dan Sten Olsson, Sigrid Berntsson, Emma Igelström
5. Pelle P: Ian Williams, Pelle Pettersson, Lasse Cronér, Ulf Ekberg, Jens Byggmark, Mattias Hargin, Marcus Larsson
6. Handelsbanken: Anna Kjellberg, Stefan Karlsson, Hans Mosesson, Carl Brodin
7. DB Schenker: Mattieu Richard, Hanna Fogelström, Jenny Alm, Frida Tegstedt, Jamina Roberts, Louise Sand
8. Alpari: Adam Minoprio, Chantelle Johnson, Catriona Mowat, James Pleasance
9. Volvo: Keith Swinton, Ebba Ljungmark, Louise Karlsson, Robert Kronberg, Daniel Alfredsson, Christian Olsson
10. Turkish Airlines: Caroline Sylvan, Mustafa Tanriverdi, Jan Bylund, Krasimir Kostadinov, Christina Bjernudd, Helena Mårtén

Foto Bild: Dan Ljungsvik

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Ospar-kommissionens möte i Göteborg i förra veckan ledde till flera viktiga beslut för havsmiljön i Nordostatlanten. Bland annat enades de 15 medlemsländerna och EU om att utveckla en åtgärdsplan för att minska den marina nedskräpningen.

– För Sveriges del är beslutet viktigt. Varje år flyter det iland mellan 4000 och 8000 kubikmeter marint skräp på västkusten, säger Jan Schmidtbauer Crona på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Varje år dumpas 6,4 miljoner ton skräp i världshaven, enligt amerikanska vetenskapsakademin. I Nordsjön dumpas över 20 000 ton skräp, eller 220 000 kubikmeter, varje år. Cirka 15 procent av skräpet sköljs upp på stränderna, lika mycket flyter omkring och resterande 70 procent beräknas sjunka till havsbotten.

– Nedskräpningen orsakar lidande för marina däggdjur, fåglar och fiskar men också för betande boskap längs kusten. Det är också dyrt att sanera våra kuststräckor, säger Jan Schmidtbauer Crona, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

– När det gäller marint skräp så behövs samverkan mellan länder. Därför är Ospar-kommissionens beslut om en gemensam åtgärdsplan ett viktigt steg för att hitta lösningar som fungerar.

Ospar, eller Oslo-Pariskonventionen, syftar till att skydda miljön i Nordostatlanten inklusive Nordsjön, Skagerrak och delar av Kattegatt. Förra veckan samlades dess högsta beslutande organ, Ospar-kommissionen i Göteborg. Mötet samlade ett 70-tal representanter från 15 länders regeringar, EU och flera internationella organisationer.

Ett annat positivt resultat av mötet var att länderna antog gemensamma riktlinjer för hur dispenser ska ges enligt barlastvattenkonventionen. Syftet med dessa och konventionen är att hindra spridningen av främmande arter i våra vatten

– Främmande djur och växter som förs med i barlastvattnet från ett fartyg kan rubba det naturliga ekosystemet i ett annat havsområde. Exempel på arter som kan ha spridits så till svenska vatten är den amerikanska kammaneten och den kinesiska Ullhandskrabban, säger Jan Schmidtbauer Crona,

Riktlinjerna har tagits fram i en gemensam arbetsgrupp mellan Ospar och dess motsvarighet för Östersjön, Helcom (Helsingfors-kommissionen). Helcom väntas godkänna riktlinjerna vid ett ministermöte i Köpenhamn i höst.

Mötet tog också fram en första lista av gemensamma indikatorer för hur tillståndet i den marina miljön i Nordostatlanten ska övervakas och bedömas.

– För Nordsjön rör det sig om cirka 30 stycken, exempelvis förekomst och utbredning av tumlare och fåglar, bifångst av marina däggdjur och halter av farliga ämnen i sediment och fiskar, säger Tobias Porsbring, utredare på havs- och vattenmiljöenheten på HaV.

– Detta är i linje med EUs havsmiljödirektiv som förordar att medlemsländernas övervakningsprogram ska vara ”sammanhängande och samordnade”.

Vid mötet publicerades också 2012-års statusrapport om nätverk av skyddade områden i Nordostatlanten. Drygt fem procent av hela Ospar-området är utpekat som skyddat. I Nordsjöregionen har man nått målet att skydda tio procent och Sverige har skyddat 17,4 procent av sitt Ospar-område.

En sak som kommissionen däremot inte kunde enas om var antagandet av 23 föreslagna rekommendationer för skydd av arter och livsmiljöer i Ospars havsområde.

– Länderna har olika syn på vad Ospar har rätt att göra för att skydda arter som påverkas av fiske. En del menade att rekommendationerna inte fick innehålla skrivningar om möjliga åtgärder, exempelvis stängning av område för fiske, som kan föreslås för de organisationer som verkar inom fisket. Andra länder ville tillåta den slags skrivningar, säger Karin Wall, verksjurist på HaV.

Ett extra möte är planerat i London i december, då väntas Ospar-kommissionen ta upp frågan igen.

Ansvaret för att driva Sveriges arbete i Ospar ligger på HaV. I planering och genomförande av konventionen deltar flera andra myndigheter, exempelvis Sveriges Geologiska Undersökning, Strålsäkerhetsmyndigheten, Naturvårdsverket, Transportstyrelsen och länsstyrelserna i Västra Götaland, Halland och Skåne.

Källa: HaV.

Den 2 juli tillkännagav General Motors och Honda att bolagen ska samarbeta långsiktigt kring utvecklingen av nästa generations bränsleceller och vätgasteknik, med år 2020 som mål för lansering. Bolagen menar att samarbetet kommer att bli en framgång bland annat genom att dela kunskap och utnyttja stordriftsfördelar.

GM och Honda planerar också att samarbeta med andra intressenter för att utveckla tankningsinfrastrukturen, vilket är avgörande för att konsumenterna ska se fördelarna och ge sin acceptans för tekniken.

GM och Honda är ledande inom bränslecellsteknik. Enligt Clean Energy Patent Growth Index rankas GM och Honda nr 1 respektive nr 2 i antal patentansökningar för bränslecellsteknik mellan 2002 och 2012. Totalt handlar det om mer än 1 200 patentansökningar.

– Det här samarbetet bygger på Hondas och GM:s styrkor som ledande utvecklare av vätgasdriven bränslecellsteknik, säger Dan Akerson, GM:s ordförande och koncernchef.
– Vi är övertygade om att detta är det bästa sättet att utveckla denna viktiga teknik, som har potential att bidra till att minska beroendet av olja och etablera hållbara transporter.

– Av alla tekniker med låg miljöpåverkan är det bränslecellsdrivna fordon som har flest fördelar vad gäller räckvidd och tankningstid om man jämför med konventionella drivna bilar. Honda och GM vill öka utvecklingstakten av den här viktiga tekniken. Genom samarbetet kommer vi att skapa ett avancerat system med stor kapacitet som dessutom kommer att vara överkomligt i pris, säger Takanobu Ito, vd och koncernchef för Honda Motor Co Ltd.

Inom ramen för GM:s projekt Driveway, som lanserades 2007, har en flotta på 119 vätgasdrivna bilar kört nästan 500 000 kilometer på vanliga vägar. Det är mer än någon annan biltillverkare har presterat.

2002 började Honda leasa ut Honda FCX och har levererat 85 bilar i USA och Japan, inklusive efterföljaren FCX Clarity som utsågs till ”World Green Car” 2009. Genom projektet har Honda skaffat sig stor kunskap om verklig användning av eldrivna bränslecellsbilar.

Som tidigare meddelats planerar Honda att lansera efterföljaren till FCX Clarity i Japan och USA under 2015, och därefter i Europa.

Bränslecellsteknik möter många av de stora utmaningarna som bilar har idag: petroleumberoendet, utsläpp, effektivitet, räckvidd och tankningstider. Bränsleceller kan drivas med förnybar vätgas från källor såsom vindkraft och biomassa. Det enda utsläppet från bränslecellsfordon är vattenånga. Dessutom kan bränslecellsfordon ha en räckvidd på upp till 65 mil, tankas på så lite som tre minuter, och framdrivningstekniken kan användas på små, medelstora och stora fordon.

Upptäck livet under vatten på Hallands första snorkelled. Längs den 200 meter långa slingan i Svärjarehålan i Tylösand kan du få mer kunskap om kustens djur och natur genom tio olika undervattenskyltar.

På fredag invigs snorkelleden i Svärjarehålan. Kommunstyrelsens ordförande Carl Fredrik Graf inviger leden klockan 10.30 och premiärsnorklar sedan leden. Mellan klockan 10-14 kan du också testa leden, lära dig hur man snorklar av Halmstads dykarskola och om djur och växter som finns i havet.

Vad är en snorklingsled?
En snorkelled fungerar som en naturstig under vattnet. Du följer en utmärkt led och möts med jämna mellanrum av informationstavlor under vattnet som beskriver det marina växt-och djurlivet omkring dig.

Varför Svärjarehålan?
Tanken med att anlägga den i Svärjarehålan är att både badplatsen är välkänd och redan är en lättillgänglig plats för alla, även för personer med funktionsnedsättningar.

Samarbetsprojekt och ideellt arbete
Snorkelleden är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan Halmstads naturskyddsförening, Halmstads kommun och Halmstads dykarskola. Leden har finansierats av LONA-bidrag (Lokala Naturvårdssatsningen), Halmstads naturskyddsförening, Halmstads kommun och med hjälp av hundratals timmar ideellt arbete.

De flesta länder har enats om att barn har rättigheter som ska försvaras och därför har man skrivit under FN:s barnkonvention med samtliga 54 artiklar. World Childhood Foundation har siktat in sig på tio av artiklarna som tydligast sammanfattar deras vision – att alla barn ska få vara barn. Varje utvald artikel har tilldelats en egen färg, och just de färgerna märks tydligt i Childhoods nya samarbete med klädföretaget Pelle P.

År 2006 var Cecilia Petterson, VD och chefsdesigner för Pelle P, i New York under ett stopp för Volvo Ocean Race. Där kom hon för första gången i kontakt med Childhood, när Drottning Silvia höll ett tal om organisationens verksamhet. Engagemanget för utsatta barn ligger Cecilia varmt om hjärtat och där såddes ett frö till samarbetet som nu tar form i en helt ny kollektion under namnet Pelle P Childhood.

Kläderna tas fram med barnets bästa i fokus och kommer innehålla kläder för små och stora barn. Pelle P Childhood ska präglas av hög kvalitet till ett rimligt pris och en lekvänlig design som, i Childhoods anda, låter barn vara barn. Kollektionen kommer finnas i utvalda barnbutiker, sport- och modebutiker med starka barnavdelningar, i Pelle P konceptbutiker, samt i en egen webshop. Och för varje plagg som säljs går 10% av försäljningspriset direkt till Childhoods verksamhet.

”I likhet med Childhood har Pelle P alltid jobbat nära verkligheten. Vi kallar det True Experience – ett motto vi arbetat utifrån sedan starten. Genom att utveckla våra produkter i nära samarbete med professionella utövare och konsumenter behåller vi den omedelbara koppling till praktisk erfarenhet som hela tiden varit central för min pappa Pelle Pettersons framgångar. Resultatet blir funktionella sport- och fritidsplagg som låter dig vara helt och hållet i ditt element, med fullt fokus på nuet, oavsett väder. Därför känns det väldigt kul, att ta fram en helt ny kollektion för barn som utgår från deras behov. Och vinsten går dessutom till något väldigt bra”, berättar Cecilia Petterson som är VD och chefsdesigner på Pelle P.

Kollektionens designelement är hämtade från färgerna som representerar de olika artiklarna Childhood valt att fokusera på. Både kläderna, butiksmaterialet och förpackningarna pryds av prickar i de tio färgerna som för tankarna till vad artiklarna står för.
”Barnkonventionen handlar om livsviktiga saker som är värda att påminna om. Det gäller alla länder i hela världen, även Sverige. Om vi kan hjälpa till att göra det så ställer vi gärna upp, när som helst”, säger Cecilia Petterson.

”Childhood vill förhindra att barn utsätts för övergrepp och exploatering. Men vi vet att en hälsosam och kärleksfull barndom innebär så mycket mer ön att endast säkerställa att den är riskfri. En barndom som man vill minnas måste också bestå av kärlek, skratt och lek. Det är därför vi är så glada att börja detta samarbete med Pelle P eftersom deras värderingar är så nära Childhoods. Deras speciellt framtagna barnkläder representerar lekfullhet, kvalitet och omsorg. Tillsammans kommer vi att kunna ge fler barn en gladare barndom, säger Anna De Geer, General Secretary World Childhood Foundation

Titelsponsorn Stena arrangerar fototävling på Instagram i samband med Stena Match Cup Sweden. De tävlande har chans att vinna en seglingstur med Stena Sailing Teams egen skeppare Johnie Berntsson eller en resa till Legoland med hela familjen.

Stena är för fjärde året i rad värd för Stena Match Cup Sweden – den tredje deltävlingen i Alpari World Match Racing Tour. I år kommer vi dessutom få se ett Stena Sailing Team på startlinjen. Västkustsonen Johnie Berntsson och hans team seglar i år med Stena som huvudsponsor. Utnämnd som årets svenska seglare 2011 och med många seglingsmedaljer i bagaget siktar Johnie och Stena Sailing Team naturligtvis på en storslagen hemmaseger i år.

Läs mer och tävla: www.stenamatchcupsweden.com/competition

Om Stena Match Cup
Stena Match Cup Swedenär ett av Sveriges största publika evenemang och en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum en vecka i början av juli varje sommar på Marstrand och drar normalt runt 115 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna. www.stenamatchcupsweden.com

Om titelsponsorn Stena
Stena Sfären är en av Sveriges största familjeägda företagsgrupper med företag över hela världen. Stena Sfärens fokus ligger på Färjelinjer, Rederi, Offshore Drilling, Fastigheter, Finans, Stena Adactum samt återvinning, miljö och handel. Stena Sfären har drygt 20 000 anställda och en omsättning på 60 miljarder SEK. www.stena.com

Bavaria har beslutat att separera segelbåtarna med namnet Grand Soleil från sin övriga tillverkning. Bavaria köpte Grand Soleil för två år sedan, men samarbetet har inte slagit så väl ut som företaget hoppades.

Uppköpet genomfördes sedan segelbåtsmarknaden hade börjat hämta sig igen efter den kraftiga nedgången 2008-09. Bland planerna fanns en kraftig expansion med nya produkter och nya marknader.

Grand Soleil innebar att Bavaria fick ett strategiskt tillskott med helt andra produkter som kompletterade Bavaria Group. Över 40 miljoner Euro har investerats för att få fart på Grand Soleil, vilket har gett resultat i bättre produkter och effektivare produktion.

Grand Soleil behöver dock ytterligare investeringar för att komma igång ordentligt, enligt Bavaria. Därför är företaget på väg att säljas eller på något annat sätt separeras från Bavaria Group.

Tre dagar har gått av västkustens stora seglarfest Stena Match Cup Sweden. Imorgon torsdag är det dags för en av evenemangets höjdpunkter, Childhood Race – där celebriteter deltar i en kappsegling för välgörenhet.

Plats: Marstrand
Tid: 4 juli 2013, tävlingen startar klockan 15:00 och pågår fram till 17:00

Imorgon torsdag 4 juli kommer kändisar och proffsseglare att segla till förmån för The Childhood Foundation. Initiativet kallas Childhood Race och arrangeras för sjätte året i rad ute på Marstrand.

Tävlingen avgörs i två korta seglingsrace runt en bana och de deltagande kändisarna kommer att segla på båtar ledda av elitseglarna från den stora regattan på Marstrand.

Vid racet kommer de totalt åtta båtarna att starta samtidigt för att segla mot en boj och plocka upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kommer att följas tätt av publiken från klipporna.

The Childhood Foundation är officiell välgörenhetsorganisation för Stena Match Cup Sweden vilket innebär att Childhood står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race. De är dessutom är delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer är med och ger ekonomiskt bidrag till Childhood och 2012 blev det sammanlagt 475 000 kronor.

Årets deltagande och vilka båtar de seglar:
Stena Röd
Björn Hansen, Skeppare (SWE)
Johan Eurén
Moa Lignell
Sigrid Bertsson
Emma Igelström
Emil Lignell

Stena Blå
Johnnie Berntsson, Skeppare (SWE)
Alexandra Zazzi
Ann Rosman
Dan Sten Olsson

Volvo
Keith Swinton, Skeppare (AUS)
Ebba Ljungmark
Louise Carlsson
Emma Samuelsson
Daniel Alfredsson
Christian Olsson
Robert Kronberg

Pelle P
Ian Williams, Skeppare (GBR)
Pelle Petterson
Lasse Cronér
Ulf Ekberg
Jens Byggmark
Mattias Hargin
Marcus Larsson

Handelsbanken
Anna Kjellberg, Skeppare (SWE)
Stefan Karlsson
Hans Mosesson
Carl Bodin

Turkish Airlines
Caroline Sylvan, Skeppare (SWE)
Mustafa Tanriverdi
Jan Bylund
Krasimir Kostadinov
Christina Bjernudd
Marcus Larsson

Alpari
Adam Minoprio, Skeppare (NZL)
Chantelle Johnson

DB Schenkker
Mattieu Richard, Skeppare (FRA)
Hanna Fogelström
Jenny Alm
Frida Tegstedt
Jamina Roberts
Louise Sand

Essiq
Simone Ferrarese, Skeppare (ITA)
Eddie Bengtsson
Swedish Club
Phil Robertsson, skeppare (NZL)
Richard Kiw
Anna De Geer
Charlotte Brandin
Felix Mårtensson
Axel Andersson

Bilden:
Let’s Dance-trion seglar med Childhood i Celebrity Race 2011. Foto: Dan Ljungsvik.

Det var två rutinerade rävar som segrade i årets ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt). I den tunga klassen, ORCi, vann DataCom, med skepparen Ralf Aspholm och i den breda klassen, SRS, segrade Matrisen Sailing Team, med skepparen Robert Szabo. Båda seglar för KSSS.

– Det var många ingredienser i årets race. Det var svårt att ta sig ur skärgården med besvärliga vindar. Och väl ute fick vi både kryss och läns, med både mycket och lite vind, säger Ralf som nu vann tävlingen runt Gotland för fjärde eller femte gången.

– Jag är faktiskt inte helt säker på hur många segrar jag har, säger han.

Med på DataCom fanns flera tunga namn som navigatören Roger Nilson, fördäckaren Anders Dahlsjö och taktikern Matt Humphries. Alla tre har rutin från jorden runt-kappsegling.

Som navigatör betyder Roger Nilson oerhört mycket för vägval och för framgång. Men Ralf vill lyfta fram båtens ägare, Christer Carenfelt, som var med för 25:e gången.

– Christer är 72 år och hade bestämt att detta var hans sista race runt Gotland. Nu fick han vinna och det var han som styrde den sista biten in mot Sandhamn.
I den stora breddklassen vann Farr 30:an Matrisen Sailing Team med skepparen Robert Szabo. Robert och hans gäng är aktiva i Farr 30-klassen och har en diger meritlista med toppar som EM-guld 2011, VM-silver 2012 och SM-guld 2013.

– Och vi har två klassegrar i den här tävlingen, 2010 och 2011. Men vi har aldrig vunnit totalen i SRS. Det känns såklart jättekul, säger Robert Szabo och fortsätter:

– Vi valde att köra på bara sex man i år, istället för sju. Därmed var vi 70 kg för lite på kryssen. Men emellanåt var det en fördel. Framför allt har vi seglat väldigt aggressivt hela tiden. Det var en viktig orsak till att vi vann.

Redan på tisdagen kunde segraren i den klassiska klassen koras. De gamla träbåtarna seglar ”bara” ner till Visby och vänder. Och den som gjorde det allra bäst var Anitra en 48 fot lång havskryssare i trä som seglas av skepparen Thomas Kahm.

S/Y Anitra ritades av Sparkman & Stephens och byggdes på Neglingevarvet 1958. Året efter vann hon klassiska Fastnet Race.

Foto: Oskar Kihlborg.

Bilder:
DataCom (Bild 1 och 2). Besättningen på Matrisen med skepparen Robert Szabo längst bak.

Det blev som väntat 100-fotaren Esimit Europa som tog ”line honor” i ÅF Offshore Race 2013. Cirka kl 03.30 på tisdagsmorgonen passerade hon, som första båt, mållinjen i Sandhamn.

Det var en mycket vacker – om än lite kylsagen – morgon i ytterskärgården när den blå båten gled över mållinjen. Tävlingen har hon fått segla mer eller mindre helt ensam eftersom hon lämnade konkurrenterna bakom sig redan någon minut efter starten på Stockholms ström i söndags kl 11:00.

Samtidigt som Esimit Europa gick i mål låg stora delar av de övriga tävlingsbåtarna nära Gotlands västkust, från Visby till Hoburgen. Och cirka 40 båtar hade rundat Gotlands södra udde. Men nästan hundra båtar hade ännu inte passerat Visby på sin väg söderut

Andra båt i mål blir med största sannolikhet Hugo Boss. Hon var sju timmar efter Esimit vid rundningen av Hoburgen, men har tagit in en del och kommer troligen att vara cirka tre timmar efter när det gäller målgången
Vem som vinner årets ÅF Offshore Race återstår dock att se.

Förhoppningsvis finns det ett slutresultat på onsdag eftermiddag.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

Volvo Penta har fått hård kritik för sina garantier de senaste åren. Men nu är en radikal förbättring på gång. Köpare av Volvo Pentas motorer och drivsystem för fritidsbåtar kan denna sommar se fram emot dubbla förbättringar i Volvo Pentas garantiåtagande.

Den grundläggande, begränsade garantin förlängs till upp till två år för det kompletta produktpaketet samt upp till tre år för vissa huvudkomponenter. Tillbehör som köps samtidigt med motorer kommer också att gynnas av en förlängd garantiperiod.

Från början juni 2013 förlängs Volvo Pentas garanti för motorer och drev till fritidsbåtar till att omfatta upp till 2+3 år. Under de första två årens användning erbjuder Volvo Pentas nya, internationella, begränsade garanti reparation eller utbyte av defekta delar i hela produktpaketet.

Som vanligt inom branschen har garantin en tidsgräns för antalet drifttimmar beroende på motor och drev. Denna tidsgräns är emellertid generös med tanke på att garantin endast gäller för fritidsbruk.

”Genom att förlänga vår internationella, begränsade garanti visar vi tydligt vilket förtroende vi har för kvaliteten i våra produkter”, säger Andréas Floberg, Manager Product Quality på Volvo Penta.

Huvudkomponenter får ytterligare skydd
Den kompletterande garantin – upp till 3 år för huvudkomponenter – träder in när den första garantiperioden har gått ut. Detta ger båtägarna ett ytterligare skydd.

”Båtägare med större, mer tekniskt komplexa drivsystem installerade i sina båtar, som till exempel den mycket populära Volvo Penta IPS, kommer troligen att vara dem som mest värdesätter det utökade skyddet för huvudkomponenter”, tillägger Andréas Floberg.

Även tillbehör
En extra faktor är att tillbehör betraktas som delar av motorpaketet och får upp till två års skydd inom garantin.

”Med den internationella, begränsade garantin tar Volvo Penta ansvar för sina produkter. För att båtägare ska kunna njuta av sin båtupplevelse maximalt, är det också viktigt att de utför regelbunden service och underhåll enligt instruktionerna i användarmanualen”, summerar Andréas Floberg.

Lättare, renare, snabbare, starkare och med ett vikt/effekt-förhållande i världsklass. Så beskrev Volvo Penta sin V8-380 vid lanseringen för ett år sedan. Nu växer Volvo Pentas V8-serie med två nya motorer, som båda är en del av Volvo Pentas nya generation av toppmoderna, 6-liters, V8-bensinmotorer för marint bruk.

Precis som sin föregångare, är V8-430 och V8-350 BSO högpresterande motorer, laddade med ny teknik. V8-430 uppfyller kraven i US EPA med god marginal och V8-350 är certifierad för Europa (IMCI) och användning på Bodensjön (Bodensee).

Den nya generationen V8-motorer från Volvo Penta är resultatet av flera års intensivt utvecklings¬arbete och innebär teknikmässigt ett stort steg framåt för marina bensinmotorer.

De nya, kraftfulla motorpaketen på 430 och 350 hk är kompakta och lätta, de väger runt 100 kilo mindre än någon annan motor i motsvarande klasser på marknaden, vilket resulterat i mycket konkurrenskraftiga vikt/effekt-förhållanden.

Samtidigt är de nya motorerna tåligare, bränslesnålare, oljesnåla och, tack vare den nya katalysatorn, har utsläppsnivåerna sänkts avsevärt. Nya V8-430 uppfyller alltså – med god marginal – kraven i US EPA och V8-350 BSO uppfyller kraven för Bodensjön (Bodensee).

Motorerna har även utrustats med VVT-teknik (Variable Valve Timing), som optimerar vrid-momentet vid låga varvtal och samtidigt maximerar effektuttaget vid höga varvtal, vilket resulterar i snabbare acceleration, ökad maxfart och jämnare, bättre respons i mellanregistret.

V8-430 är baserad på samma motortyp som V8-380, men innehåller ett antal förändringar inne i motorn som möjliggör ökat effektuttag. Maskinvaran i V8-350 BSO är densamma som den i V8-380.

Enkel installation och vacker design
Båda de nya motorerna har skyddade avgassystem tillverkade i aluminium för att minska vikten, och avgasflödet har optimerats för högsta möjliga prestanda. Motorerna och avgassystemen är färskvattenkylda, som standard.

V8-430 och V8-350 BSO är utrustade med katalysator som standard. Ovanpå alla dessa prestanda¬förbättringar är motorerna – liksom alla Volvo Pentas bensinmotorer – fullt integrerade med EVC, Volvo Pentas elektroniska plattform.

Båda motorerna är också lättinstallerade och följer det senaste designspråket som är framtaget speciellt för Volvo Pentas bensinmotorserie.

Motordata
V8-430
Vevaxeleffekt: 430 hk vid 5800 rpm
Konfiguration: V8, Multi-port insprutningssystem, färskvattenkyld
Cylindervolym: 6,0 liter
Utsläpp: US EPA, CARB, EU RCD

V8-350 BSO
Vevaxeleffekt: 350 hk vid 5800 rpm
Konfiguration: V8, Multi-port insprutningssystem, färskvattenkyld
Cylindervolym: 6,0 liter
Utsläpp: EU RCD, BSO, endast singelinstallationer

Sommarens nytillskott bland aktiviteterna hos BryggCaféet i Grötvik är “Allsång på Bryggan” varje söndagskväll i juli. En hyllning till “Evert Taube i våra hjärtan – en resa i tid och rum” där Christina Angsvik Tyrstad, ackompanjerad av Trolle Lind på dragspel, bjuder in alla Taubeälskare av sjunga med i favoritvisorna.

”Gäst på Bryggan” – inleds 9 juli med Ginna Lindberg och Frida Stranne som tar oss med till USA och dess politiska landskap. Därefter kommer 14 nya och återvändande ”Gäster” med lokalanknytning, visst kändisskap och ett engagerande ämne – tis & ons & torsd 9/7 – 8/8 (detaljprogram www.bryggcafeet.com )
Ralf Edström, Johannes Brost, Jörgen Persson, Thomas Petersson, Ian Wachtmeister, Hans Hoff och Henrik von Sydow är bara några av de spännande “Gästerna” i sommar som inkluderar Sveriges Ambassadör i Nord-Korea – Karl-Olof Andersson.

”Dans på Bryggan” fredagar med ”Elvis4Ever”
”Optimistjolleskola” dagligen för barn 8-15 år
”Sommartango på Bryggan” måndagar 18-21, – argentinsk tango

Sommaren avslutas traditionsenligt med ”Besök Tylö fyrplats” på den internationella fyrdagen söndag 18 aug där Svenska Fyrsällskapet, BryggCaféet Grötvik och medlemmar i Grötviks Segelsällskap ordnar transporter.

Ett unikt tillfälle att se den pietetsfulla renoveringen och fantastiska miljön på Tylön.

Dagligen kan alla barn och “vuxna barn” meta krabbor med utrustning som tillhandahålls på BryggCaféet samt träffa Brygghunden Laban!

Info: www.bryggcafeet.com

Peter Klock var 1994 med och grundade Stena Match Cup Sweden på Marstrand och det är till stor del tack vare honom som evenemanget nu hålls igen, 19 år efter starten. Han såg tidigt Marstrands potential som arena för ett omfamnande, energifyllt och glädjerikt seglingsevenemang.

Dessa tre ord kan också användas för att beskriva den vår nya medlem i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame – en vän som vi alla saknar och fortfarande önskar var ibland oss – Peter Klock.

Peter Klock, tidigare VD för Göteborgs Kungliga Seglarsällskap och medgrundare av Stena Match Cup Sweden, gick bort dagarna före jul efter en tids kamp mot cancer. Våra tankar går forfarande till hans familj och vi beklagar deras sorg.

Han är saknad i den svenska och internationella seglingsvärlden, och Peter berörde många människor som han träffade under sitt liv. Vi är många som minns hans hårda arbete och professionalism som en förstklassig seglare, som funktionär och som verkställande direktör för GKSS.

Under många år var Peter Klock projektledare för Stena Match Cup Sweden på Marstrand, han var en stor del i att bygga grunden och senare bidrog han i allra högsta grad till att göra evenemanget till vad det är idag. Även andra tankar dyker upp när man tänker på Peter – en varm, smart och rolig person som alltid gav en hjälpande hand. Han älskade att lösa problem och var duktig på det, inget problem var för stort eller litet.

Känslan av saknad är kanske ännu starkare den här veckan. Det är hjärtskärande att inse att han inte är här för att ta del av regattan – att inte se honom gå längs stranden, titta på tävlingen, prata med vänner och hjälpa till där det behövs. Vi är många som saknar Peter Klock och det är en stor ära för Stena Match Cup Sweden att ge honom en plats i vår Hall of Fame, bredvid vännerna Magnus Holmberg, Peter Gilmour och Pelle Pettersson.

Officiell motivering till introduktionen av Peter Klock i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame:
“Själen i Stena Match Cup Sweden delas i många hänseenden av själva tävlingen och Peter Klock. Han la sitt hjärta, sin omsorg och många års hårt arbete för att skapa det som idag är det största seglingsevenemanget i Sverige. Peters förmåga att engagera, driva på och samla styrkorna med ett leende och en hand på axeln har lagt grunden till hur funktionärskadern idag genomför evenemanget. Hans kunskap, kontakter och kännedom inom seglingssporten har öppnat dörrar för tävlingen globalt och hjälpt skapa en regatta som omtalas med respekt över hela världen. Peters anda kommer att fortsätta vila över tävlingen för alltid.”

Flera svenska lag har chans till avancemang i Stena Match Cup Sweden. Anna Kjellberg och hennes lag vann idag sina två matcher och även Caroline Sylvan har just nu en plats i semifinal. Björn Hansens ligger fyra efter imponerande segling på eftermiddagen.

Stephanie Roble (USA) med besättning gjorde idag entré i damtävlingen och inledde med tre vinster. Det var först när hon ställdes mot hemmafavoriten Anna Kjellberg som hon tappade poäng i en tuff match där Kjellberg lyckades manövrera ut amerikanskan.

– Det har varit en lång dag med många race men vi har seglat bra, besättningsarbetet fungerar och vi är väldigt nöjda. Roble och hennes lag seglar aggressivt så vi var tvungna att sätta hårt mot hårt i den matchen, säger Anna Kjellberg som avslutade dagen med ytterligare en vinst i GKSS-derbyt mot Anna Kjellberg.

Det har varit en blåsig dag på Marstrand men på eftermiddagen sken solen över seglingsarenan. Björn Hansen och hans besättning ligger just nu på en fjärdeplats med två seglingar kvar i morgon. Det regerande mästarlaget i Stena Match Cup Sweden inledde dagen med två förluster och ställdes sedan mot Adam Minoprio (NZL), världsmästare 2009.

Nyzeeländaren tog kommandot i starten men Hansen låg hack i häl och tryckte sig förbi i en duell vid den andra rundningen där Minoprio drog på sig ett straff. I en jämn slutspurt lyckades svensken hålla undan fram till mållinjen. Hansen verkar ha hittat formen och avlutade dagen med segrar mot Keith Swinton (AUS) och Mathieu Richard (FRA) som just nu leder Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar.

– Vi hade en tuff start och är inte nöjda med hur vi seglade på förmiddagen men vi tog igen det och har nu ett bra läge att ta oss till kvartsfinal. Väl där kan allting hända och jag tycker att det är de andra som ska känna press för vi har vunnit här på Marstrand två gånger, säger Hansen.

Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team ligger just nu på en nionde plats och har Keith Swinton och Adam Minoprio kvar att möta imorgon. Det kommer att bli en kamp om att nå kvartsfinal eftersom flera lag ligger på samma poäng men Stena Sailing Team har fortfarande goda chanser till avancemang. Henrik Eyermann som vann en kvalplats till Marstrand genom GKSS Spring Cup har förlorat samtliga sina matcher. I topp ligger Simone Ferrarese (ITA) och Phil Robertson (NZL) i delad ledning och de har hittils bara förlorat var sin match.

Caroline Sylvan har förlorat två matcher under dagen men tack vare en stark inledning igår ligger hon just nu på en semifinalplats med tre matcher kvar att segla imorgon.

Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013


Anna Kjellberg (SVE)
 
 4 – 1: 4
Stephanie Roble (USA)
 3 – 1: 3
Lotte Meldgaard (DEN) 3 – 2: 3
Caroline Sylvan (SVE)
 2 – 3: 2
– – –
Anna Kjellgren (SVE)
 0 – 5: 0
Stena Match Cup Sweden 2013 Open Class:



Simone Ferrarese (ITA)
 7 – 1: 7
Phil Robertson (NZL)

 7 – 1: 7

Ian Williams (GBR)

 5 – 3: 5
Björn Hansen (SVE)

 5 – 4: 5
Adam Minoprio (NZL)

 5 – 3: 5

Pierre-Antoine Morvan (FRA) 4 – 5: 4


Mathieu Richard (FRA) 

4 – 4: 4
Staffan Lindberg (FIN)
 4 – 5: 4
– – –
Johnie Berntsson (SVE)

 4 – 5: 3,5
Keith Swinton (AUS)

 3 – 5: 3
Taylor Canfied (USA)

 2 – 5: 2
Henrik Eyermann (SVE) 0 – 9: 0

Stena Match Cup Sweden seglas på Marstrand den 1-6 juli. Från onsdag till fredag seglas grundomgången där de bästa lagen går vidare till kvartsfinal och senare semifinal och final. Finalerna i både damtävlingen och herrtävlingen seglas på lördag.

Foto: Dan Ljungsvik.

Haven blir surare, men forskarna vet ännu inte vilka marina organismer som kommer att överleva eller vilka som kommer att gå under. Det behövs fler experiment i verklighetstrogna miljöer för att bättre kunna förstå följderna av havsförsurningen, skriver forskaren Sam Dupont från Göteborgs universitet och forskarkollegan Hans Pörtner, i veckans Nature.

Diskussionerna om effekterna av den ökande försurningen i havet har fokuserat på de negativa följderna för till exempel marina organismer som koraller och musslor, som riskerar att skadas eller rent av att försvinna.

Organismer kan överleva
Men under de senaste åren har det upptäckts att vissa organismer kan klara av att leva under mer sura förhållanden, inklusive skaldjur som musslor och vissa typer av växtplankton och fisk.

Sam Dupont, marin forskare vid Göteborgs universitet och Hans Pörtner, professor vid Alfred Wegener Institute i Bremenhaven, argumenterar nu i tidskriften Nature för att det finns ett ökat behov av att marina forskare utför mycket mer komplexa och långvariga försök med hela ekosystem. Försöken bör spänna över månader eller år för att fånga de marina organismernas livscykler.

När det gäller sjöborrar kan till exempel de vuxna individerna anpassa sig till försurning och reproducera sig som vanligt efter 16 månader, medan de unga förblir känsliga för minskad pH i vattnet, enligt författarna.

Mer sammansatta studier krävs
Forskarna understryker att mer komplexa studier behövs; till exempel är studier av mesokosmer, jättelika provrör som sänks i havet där varje provrör innesluter ett helt ekosystem, ett möjligt sätt att studera hela ekosystem på.

– Eftersom försurning av haven kommer att ske jämsides med den globala uppvärmningen bör dessa experiment också variera miljöfaktorer och stressfaktorer som exempelvis temperatur, säger Sam Dupont, marin forskare vid Göteborgs universitet, Lovéncentret Kristineberg.

Sådana försök har till exempel utförts under våren i Gullmarn utanför Lysekil.

Fokusera på lösningar
Haven har blivit trettio procent surare sedan år 1850 och kommer att bli allt surare i framtiden.

– Mot bakgrund att det kommer att ta århundraden att vända utvecklingen anser vi att forskningen bör inriktas på att hitta lösningar snarare än att hela tiden dokumentera katastrofen, säger Sam Dupont.

Läs mer om mesokosmprojekt: http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//unikt-experiment-om-havsforsurning.cid1143536
http://www.bioacid.de/front_content.php?idcat=561

Östersjön mår dåligt. Mer kunskap måste nå politiker och myndigheter men också allmänheten. Vad kan forskningskommunikation bidra med? Stockholms universitets Östersjöcentrum arrangerar ett seminarium i Almedalen med både fakta och visioner – Hav tröst!

Forskningens uppgift är att ta fram kunskap och fakta men ytterst är det politiska beslut som bestämmer vilka åtgärder som ska vidtas. Är ett ökat medborgarengagemang lösningen? Kan en stark opinion få de politiska besluten att genomsyras av det mod och den långsiktighet som är nödvändiga för att vända utvecklingen? Dessa frågor diskuteras vid seminariet i Almedalen.

– Dagens forskning möjliggör att vi kan förutspå Östersjöns framtid, säger Christoph Humborg, vetenskaplig ledare vid Stockholms universitets Östersjöcentrum. Vi kan lägga samman befintlig kunskap med olika mål och åtgärder och beräkna hur läget i Östersjön kan komma att se ut om 100 år. Då träder flera olika scenarier fram, beroende på vilka åtgärder som genomförs nu.

– För att beslutsfattare ska förmå att ta svåra beslut är ett engagemang från medborgarna viktigt. När kunskap når ut i samhället tar också politiken fart. Detta blir tydligt om man tittar i backspegeln och ser hur exempelvis opinionen mot klorblekt papper och Östersjötorsk lett till förändringar som gjort skillnad, säger Tina Elfwing, föreståndare vid Stockholms universitets Östersjöcentrum.

Hav tröst! Delad kunskap kan rädda Östersjön
Tid: 4 juli 16:30-18:00 med efterföljande mingel
Plats: Almedalens Hotell, Strandvägen 8
Panel: Allan Larsson, Östersjöinitiativet, Anita Brodén, miljöpolitisk talesperson Folkpartiet, Björn Risinger, GD Havs- och vattenmyndigheten, Oskar Kihlborg, fotograf, föreläsare och äventyrare. Från Östersjöcentrum medverkar: Ordföranden Anders Lindberg, föreståndaren Tina Elfwing och vetenskapliga ledaren Christoph Humborg.

Moderator: Hanna Zetterberg
Seminariet direktsänds på www.su.se/play där det även kan ses i efterhand.
Östersjöseminariet i Almedalskalendariet

Om Östersjöcentrum
Östersjöcentrum är en länk mellan forskningen och det omgivande samhället och sammanställer och förmedlar användbar kunskap till rätt mottagare.
http://www.su.se/ostersjocentrum

Stockholms universitet i Almedalen
Mer om Stockholms universitets medverkan i Almedalen hittar du på www.su.se/almedalsveckan
www.facebook.se/stockholmsuniversitet

Twitter: #almedalen
Följ dem på @Stockholms_univ

Den 18 juni fattades beslut om att utöka pendelbåtstrafiken med en eldriven pendelbåt. – Genom att testa miljövänlig teknik tar vi ytterligare ett steg i utbyggnaden av framtidens nät av pendelbåtslinjer på Saltsjön.

Det säger Kristdemokraternas trafikpolitiker Karl Henriksson med anledning av att Stockholms läns landstings trafiknämnd fattade beslut om komplettera pendelbåtstrafiken med en eldriven pendelbåt för en försöksverksamhet från sommaren 2014 till 2015.

Kristdemokraterna är det parti som tog initiativ till att använda Stockholms inre vattenvägar för kollektivtrafiken.

– Om försöket faller väl ut vill vi fortsätta trafiken med elpendelbåten. Pendelbåtstrafik är både attraktivt, miljövänligt och förkortar restiden för resenärer, säger Karl Henriksson.

Resultaten för svärtan var återigen det lägsta under den tid som räkningarna pågått, även för ejdern fortsätter den negativa utvecklingen. Ljusglimtarna återfinns hos utvecklingen av säl och havsörn. För havsörnen bjöd räkningen 2012 på ett åldersrekord, en hanne som hittades död 33, 5 år gammal – ett världsrekord för arten!

Gunnar Hjertstrand är Skärgårdsstiftelsens fältsamordnare för projektet och och ser utvecklingen för skärgårdsnaturen i stort. – Alla vi som arbetar i projektet är oroliga för de miljöförändringar som nu visar sig på alltfler ställen. Den utveckling vi ser för skärgårdsfåglarna stannar inte där utan fortsätter ned på planktonnivå och visar sig även på land.

Det forskarna och medarbetarna i projekt Levande skärgårdsnatur nu önskar sig är ett svar på varför utvecklingen ser ut som den gör. Varför de musselätande
fåglarna som ejder, svärta, alfågel och sjöorre minskar i våldsam takt. – Vi vill veta vad det beror på, fortsätter Gunnar Hjertstrand. Om vi visste orsaken till förändringarna kunde vi kanske stoppa spiralen nedåt på samma sätt som vi en gång gjort för både säl och havsörn. Men då måste vi först få reda på vad som måste åtgärdas.

För Skärgårdsstiftelsen är projektet en viktig del i det stora naturvårds- och miljöarbete som genomförs på våra områden i Stockholms skärgård. Där rapporterna inte bara är viktiga i form av resultat och siffror utan även genom att stiftelsen hela tiden har personal som ser, hör och upplever naturmiljön i sitt arbete i projektet (och i sitt ordinarie arbete som tillsynsmän eller naturvårdare).

– Projekt ”Levande skärgårdsnatur” är en viktig del av Skärgårdsstiftelsens arbete med djur och natur. Arbetet gör det möjligt att snabbt kunna notera förändringar som sker i djur- eller växtlivet i skärgården och slå larm om negativ utveckling vilket gör stiftelsen till en viktig miljöaktör. Rapporten ska vara ett verktyg för skärgårdens aktörer och ge information om läget till skärgårdsintresserade, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.

Årets rapport är dedikerad till framlidne Roland Staav som tack för hans hängivna engagemang för skärgårdsmiljön och framförallt för fågellivet.

Regeringarna runt Östersjön lovar runt och håller tunt när det gäller att rädda havsmiljön. Det visar en ny WWF-rapport som granskat ländernas åtgärder för att klara miljömålen i handlingsplanen för Östersjön – Baltic Sea Action Plan. Alla länder ligger långt efter tidplanen och Sverige kommer först på delad tredjeplats.

– Det är bråttom. Alla länder ligger långt efter. Om de inte tar krafttag nu riskerar hela handlingsplanen att stjälpa. Sveriges regering, med Fredrik Reinfeldt i spetsen, måste omsätta regeringens Östersjöretorik till konkret handling, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Regeringarna runt Östersjön lanserade handlingsplanen för Östersjön, Baltic Sea Action Plan (BSAP), i Krakow Polen, 2007. Målet var att skapa en god ekologisk status i havet och, genom en serie åtgärder, få bukt med de stora miljöproblemen senast 2021.

I WWF-rapporten ”Baltic Sea Action Plan – is it on track?” ges varje land poäng efter hur väl de har genomfört planen. Granskningen baseras på ländernas officiella rapportering och utvärderar 56 utlovade åtgärder kring övergödning, miljögifter, biologisk mångfald och sjöfart.

Alla länder får underkänt på mer eller mindre alla områden. Åtgärder för att motverka övergödning i Finland och Tyskland är de enda områden som är i fas med tidsplanen. Sverige kommer på först på en delad tredjeplats med Estland efter Finland och Tyskland. Ryssland ligger i botten. Men, även Finland, som fått högst poäng, ligger efter på 14 av de åtgärder som utvärderas i rapporten. Riktigt illa ser det ut när det gäller åtgärder för bevarande av biologisk mångfald, där Sverige ligger i botten.

– Att dessutom föreslå sänkningar av ambitionsnivån som Sverige och andra länder gör riskerer trovärdigheten och kan var början till slutet för Helcom, säger Håkan Wirtén.

Den 3 oktober möts Östersjöländernas miljöministrar i Köpenhamn för att följa upp handlingsplanen. Om inget drastiskt händer kommer det att finnas mycket få framsteg att utvärdera. WWF befarar att regeringarna kommer att försöka dölja sina misslyckanden bakom storslagna proklamationer utan detaljer och konkreta åtgärder.

Ett stort problem enligt WWFs rapport är den låga kvalitén på rapporteringen till Helcom som ofta är försenad, ofullständig eller obefintlig.

– Det är dags att vara öppen om problemen och bristerna i genomförandet. Ministrarna i regionen måste få veta vad som görs och inte görs för att kunna vidta åtgärder när genomförandet brister, säger Åsa Andersson, chef för WWFs vattenmiljöenhet.

Enligt en undersökning som gjorts av BalticSTERN-institutet är invånarna i Östersjöländerna villiga att betala 35 miljarder kronor per år för ett friskare hav. Den totala kostnaden för att klara handlingsplanens mål är 21-26 miljarder kronor årligen.

– Att undvika eller skjuta upp investeringar för att skydda och återställa Östersjön är inte ett ansvarsfullt agerande. Inte heller är detta något som vi som bor runt havet kan acceptera. Ju senare vi agerar, desto dyrare blir det, säger Åsa Andersson.

Fakta: Handlingsplanen för Östersjön klubbades av ministrarna runt Östersjön på Helcoms ministermöte i Krakow 2007 – och är den mest heltäckande, internationella räddningsplanen för innanhavet. På ministermötet i Moskva 2010 lämnade länderna in sina åtgärdsförslag. Planen är kopplad till EUs havsmiljödirektiv och EUs strategi för Östersjöregionen.

Foto: Mauri Rautkari / WWF-Canon.

Skärgårdsfotografen Sören Colbing har tagit fram en ny modell i sin serie med aluminiumbåtar. Tanken med Skärgårdsströvaren 24 C är körglädje och miljöhänsyn i samma båt. Båten har ett halvplanande skrov med ett mycket vasst förskepp för mjuk gång och tillräcklig bredd akteröver för stabilitet och utrymme.

Den har ett bra gångläge i alla farter upp till drygt 20 knop.

– Köl ger kursstabilitet även i låga farter samt att kölen skyddar motorn vid körning på grunt vatten.
Låg bränsleförbrukning, framförallt i farter upp till cirka 14 knop, säger Sören Colbing.

Tekniska data:
Skrovlängd: 7,30 meter
Längd över allt: 7,80 meter (inklusive peke och badstege)
Bredd: 2,40 meter
Djupgående: 0,45 meter
Vikt: Cirka 1450 kg inklusive motor
Material: Aluminium, 5 mm i botten och fribord, 10 mm i köl och akterspegel
Lämplig motorstorlek: Utombordsmotor 60 till 80 hk
Fartområde: Upp till drygt 20 knop
Självlänsande sittbrunn
Fast tank, cirka 110 liter
Övernattningsbar (två plus två kojer)
Standardutrustad med värmare, dynor i hytt, hydraulstyrning, mm

Pris: Från 695 000 kr inklusive motor: Suzuki 60 hk, körklar båt inklusive moms

Info: www.colbing.se

Kommentarer

Sten 13:46:21 2013-07-02

Vilken höjdare….. Riktigt fin båt.

Bengt Nyman 19:45:17 2014-01-03

Är du villig att bygga en halvplanande 7,8 meter båt till mina skisser?
bengtenyman@yahoo.com

En summering under perioden april-juni, 2013, visar att Kristinehamns gästhamn fortfarande är en mycket populär plats bland båt- och husbilsresenärer.

Förutom rekordsiffror i antalet gästnätter har personer börjat ”vallfärda” till den nya äventyrsminigolfbanan, som invigdes dagarna före midsommar. Banan är mycket uppskattad och har skapat sig ett gott rykte och har blivit en ny besöksanledning i Kristinehamn.

Fakta
April båtar –
April husbilar 49

Maj båtar 5
Maj husbilar 180

Juni båtar 62
Juni husbilar 358

22 % ökning av husbilar 587 st (483 st, 2012)
109 % ökning av båtar 67 st (32 st, 2012)

Info: www.kristinehamn.se