nyhetstest

Skrotbåtar spås bli ett stort problem inom en nära framtid när fritidsbåtar från 60- och 70-talet inte längre är sjödugliga. Idag finns endast ett fåtal platser där man kan lämna sin skrotbåt till återvinning och destruktion. Nu diskuterar olika intressenter från branschen hur ett framtida system för hantering av skrotbåtar kan se ut.

Idag saknas ett system för återvinning av skrotbåtar i Sverige. På en workshop måndagen 3 december diskuterades både skrotbåtsproblemets omfattning och lämpliga lösningar. Workshopen arrangerades av bland annat ITM vid Stockholms universitet och stiftelsen Håll Sverige Rent.

– Vi vill att det skapas system som gör det lätt att göra rätt och därigenom hindrar nedskräpningen innan den uppstår. Därför är det viktigt att uppmuntra den här typen av intressentdialog, säger Anna Linusson, vd för stiftelsen Håll Sverige Rent. Genom workshopen hoppas vi komma ett stort steg närmare en lösning.

På workshopen deltar bland annat båtbranschen, avfallsbranschen, försäkringsbranschen, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen. Workshopen genomförs med stöd från Nordiska ministerrådet och Havs- och vattenmyndigheten.

Syftet är att identifiera problemen med skrotbåtar och hur stora dessa är med avseende på nedskräpning och andra miljöproblem, samt att diskutera återvinning av material på en båt och vilka lösningar som kan finnas. Även ansvarsfrågan och regelverket kommer att diskuteras.
Målet är att få ett underlag för att kunna införa ett nationellt system för omhändertagande av skrotbåtar i framtiden.

– Diskussionerna och slutsatserna från workshopen kommer att fungera som underlag inför kommande ställningstagande om en miljöanpassad hantering av skrotbåtar, säger Britta Eklund från Stockholms universitet. Förhoppningsvis har vi kommit en bra bit på vägen efter vår workshop.

Foto: Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Lowrance har presenterat det senaste tillskottet till sin produktfamilj Elite, med ekolod och plotter, Elite-7 Hybrid Dual Imaging (HDI). Nya Elite-7 är en kombinationsprodukt med både ekolod och plotter, men finns också som fristående ekolod och plotter. Alla har 7-tums ledskärm med widescreen som är 70 procent större än 5-tumsskärmar i samma prisklass.

HDI – Hybrid Dual Imaging är en nyutvecklad teknologi som kan kombinera ekolodsbilder från både bredbandsekolod och Downscan, två prisvinnande tekniker som ger bästa tänkbara bild av det som händer under båten. Skärmen kan delas i upp till tre bilder där du kan få bland annat bredbandsekolodsbild, Downscanbild och en bild av sjökortet.

Dessa skärmar är förberedda för Lowrance nya HDI-givare och vår bredbandsteknik, vilken är idealiskt vid markering av ekon och spårningen av betet, medan Downscan-funktionen ger fotoliknande, lättolkade bilder över objekt och botten. Med Lowrance exklusiva funktion Downscan overlay kan du lägga ut Downscan-bilden på bredbandsekolodet, vilket ger en häpnadsväckande bild där ekon från fisk enkelt urskiljs från omgivande objekt. Dessutom är detta lagers genomskinlighet enkel att ändra.

Lowrance avancerade signalbearbetningsteknik innebär att du inte längre behöver ställa in ekolodet för att kunna se fisk, föremål och botten, vilket ger mer tid över för fiske när du är ute på sjön. Tack vare den behändiga Trackback-funktionen kan du nu enkelt analysera ekon från både föremål och fisk. På en Elite-7 med plotter kan du också använda dessa data för att lägga ut exakt positionerade waypoints med trackback-funktionen, utan att behöva gå tillbaka i ditt spår.

Elite-7 levereras med en mycket noggrann GPS-antenn och världstäckande baskarta. Alla Elite-7-plottrar är också kompatibla med det nya kartritningssystemet Insight Genesis, som kan användas för att ta göra enkla konturkartor från ekolodsfiler vilka sparas ombord.

Alla Elite-7 levereras med flerfönsterskärm, där användaren kan välja upp till tre paneler i delad bild, så att du får plotter-, ekolods- och DownScan-bilder på skärmen samtidigt. Dessutom ger menyn i Elite-7 snabb och enkel åtkomst av alla funktioner och NMEA2000-®kompatibilitet, vilket innebär att man kan dela ut waypoints i nätverket och kommunicera med externa GPS-system.

– Elite-7 är en kombination av Lowrance avancerade teknik och ny ekolodsteknik med större och bredare flerfunktionsskärm med en hela 7 tum stor skärm, säger Lowrance produktchef Greg Konig.

– Efter att vi låtit ett antal yrkesfiskare prova vår nya Hybrid Dual Imaging är jag nu övertygade om att alla användare direkt kommer att se de fördelar systemet bidrar med till fisket och båtlivet i allmänhet, fortsätter han.

Lowrance nya skärm Elite-7 finns i modellerna Elite-7x (bara ekolod), Elite 7m (enbart plotter) och kombomodellen Elite-7. Varje modell kan kompletteras med en mängd olika tillbehör, däribland ekolodsgivare med 83/200 kHz eller 50/200 kHz och sjökorten Navionics® Gold.

Bland tillbehör finns även en HDI-givare med 83/200 kHz samt 50/200 kHz, båda med Downscan (455/800kHz), adapter för montering av givare på trollingmotor samt en sats för infälld montering. Alla Airmar-givare som används med Lowrance HDS-skärmar är också kompatibla med serien Elite-7.

Info: www.lowrance.com

Info: www.sportmanshipmarin.se

Kommentarer

Thomas Frisk 16:40:32 2013-09-12

Men bästa pris då ?

Marint skräp är ett allvarligt hot mot kust- och havsmiljön. Nu lyfter EU-kommissionen upp frågan för att öka medvetenheten om problemet, inte bara i Europa utan i hela världen.

– Det är väldigt bra att EU nu samlar information om vilka direktiv som kan bidra till att minska det marinaavfallet och att det förebyggande arbetet lyfts fram. En gemensam grund att stå på kan bidra till att skapa samsyn bland medlemsländerna, säger Johanna Eriksson, utredare, på enheten för hållbart nyttjande och maritima frågor på HaV.

Marint skräp består av allt från plast, metall, trä och gummi till glas och papper. Men den stora delen, upp till 80 procent, består av olika platsprodukter. Det kan vara fiskelinor och nät av nylon, tampar från sjöfart och fritidsbåtar, burkar och flaskor i plast, plasttändare, tops, emballage och ballonglinor i plast. Cirka 5 000 kubikmeter plast sköljer upp på Bohusläns stränder varje år och uppstädningen längs Europas kuster kostar varje år flera miljoner euro.

– På västkusten vet vi att marint skräp är ett stort problem, som orsakar tunga kostnader för kommunerna men också lidande för djur som skadas. . I Östersjön är det inte ett lika synligt problem. Men de undersökningar som gjorts på havsbotten tyder inte på att det skulle finnas mindre skräp på botten i Östersjön än i Kattegatt, och Skagerrak , säger Johanna Eriksson.

Havs- och vattenmyndigheten har gett flera bidrag via havsmiljöanslaget till projekt för att minska och förebygga marin nedskräpning, bland annat ”Fishing for Litter”, ”Ren kust i Bohuslän” och ”Kusträddarna” Nyligen presenterade HaV också en rapport som visar att marint skräp är skadligt för ekosystemen och dyrt för samhället.

– Marint skräp kostar pengar, inte bara för städning av stränder och klippor, utan också för förlorade värden i form av uteblivna turistintäkter. Människor vill inte vistas i eller besöka nedskräpade hav och stränder. Det kan också handla om kostnader för att rensa bort skräp som hamnat i propellrar och i fiskeredskap, säger Johanna Eriksson.

Marint avfall hotar också det marina djur- och växtlivet då det riskerar att orsaka skador på fiskar, fåglar och marina däggdjur. . Djuren kan förväxla plasten med föda, med invärtes skador och svält som följd. De riskerar också att trassla in sig i plastpåsar, linor och förlorade nät med skador och kvävning som följd. Även betande boskap längs med stränderna riskerar att skada sig. . Plast bryts inte ner utan bevaras i havet under lång tid, troligtvis i flera hundra år. Samtidigt så förstörs och fragmentiseras plasten i kontakt med exempelvis solljus.

– Vi vet i dag inte hur mycket av dessa plastartiklar, det mikroskopiska marina skräpet, som tas upp av fiskar och andra organismer och hur skadligt det är. Här behövs mer forskning och kunskap om effekten på de marina eko-systemen.

EU-kommissionen hänvisar i ett pressmeddelande till åtaganden vid toppmötet i Rio i somras om att minska förekomsten och effekterna av skräp i de marina ekosystemen fram till 2025.

– EU-kommissionen vill gå i främsta ledet och samarbeta nära med medlemsstaterna, parterna i regionala havskonventioner och andra intressenter för att identifiera och utforma samordnade initiativ och lösa detta problem, säger miljökommissionären Janez Potocnik i pressmeddelandet.

Enligt EU-kommissionen har tidigare insatser hindrats av brist på tillförlitlig information om hur omfattande problemet är. Enligt ramdirektivet om en marin strategi ska medlemsstaterna uppnå ”god miljöstatus” i sina marina vatten senast 2020. Det första steget är att göra en inledande bedömning som identifierar de främsta hoten mot Europas hav, där ingår marint avfall. Kommissionen analyserar nu dessa rapporter från medlemsstaterna och tros komma med sin bedömning nästa år. I april nästa år anordnas också en internationell konferens i Berlin om marint avfall i europeiska hav.

7 december ordnar Projekt Ren Kust, elva kommuner i Bohuslän med stöd av Västra Götalandsregionen och Havs- och Vattenmyndigheten en konferens i Göteborg om problemen med marint skräp – och hur de kan lösas.

Grand Prix of Abu Dhabi är över och F1 tävlingen slutade med ett av många förväntat resultat på första platsen. Serieledaren Alex Carella från Qatar team vann och säkrade därmed världsmästarskapstiteln med 79 poäng, 22 poäng framför tvåan Phillippe Chiappe och 26 poäng framför trean Sami Selio.

Jonas Andersson från Frövi hade en av de bästa tiderna vid kvalet och startade på en fjärde plats, han kom senare i mål på en hedersvärd femte plats. Nykomlingen i F1, Erik Stark från Täby, fick problem vid varv 8 och fick tyvärr bryta.

Team Sweden’s vinnare vid denna tävlingen blev Jesper Forss från Örebro. Jesper var i särklass den snabbaste i supporterklassen F4 och leder serien inför säsongens sista tävling, Grand Prix of UAE i Sharjah, som körs den 6e och 7e december.

Resultat från GP of Abu Dhabi:
F1.
1. Alex Carella, QAT 20p
2. Thani Al Qamzi, UAE 15p
3. Sami Selio, FIN 12p
4. Philippe Chiappe, FRA 9p
5. Jonas Andersson, SWE 7p
6. Fransesco Cantando, ITA 5p
7. Marit Stromoy, NOR 4p
8. Terry Rinker, USA 3p
9. Stanislav Kurtsenovskiy, RUS 2p
10. Duarte Benavente, POR 1p
20. Erik Stark, SWE
F4.
1. Jesper Forss, SWE 40p 20p+20p
2. Matthew Palfreyman, GB 27p 15p+12p
3. Tobias Munthe-Kaas, NOR 18p 9p+9p

Mekonomen Sailing Team med Björn Hansen vid rodret har gjort en fantastisk säsong i World Match Racing Tour (WMRT) 2012 och leder VM-serien. Finalen och den sista deltävlingen går av stapel 4-8 december i Kuala Terengganu, Malaysia.

Idag har KSSS-teamet tätplaceringen med 104,25 poäng framför britten Ian Williams som har 102 poäng. Det är första gången en svensk herrbesättning har så stora chanser att vinna VM i matchracing.

– Vi går in i finalen med vetskap om att antingen vi eller Ian Williams sannolikt kommer att vinna VM. Det känns otroligt inspirerande att ha det läget. Vi kommer att se till att njuta av möjligheten att vinna, snarare än att vara rädda för risken att förlora! Seglar vi bara så bra som vi vet att vi kan göra så har vi en bra chans att ta hem VM, säger Björn Hansen.

Teamet, som representerar KSSS, består av Björn Hansen, Magnus Woxén, Phillip Kai Guhle, Sebastian Wedel, Mathias Bredin samt coachen Gustav Tempelman.

Startfältet i Malaysia med Tourpoäng:
Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team, SWE 104,25
Ian Williams, Team GAC Pindar, GBR 102
Keith Swinton, Black Swan Racing, AUS 83
Peter Gilmour, Yanmar Racing, AUS 76,25
P-A Morvan, Vannes Agglo Sailing Team 71
Laury Jury, Kiwi Match, NZL 70,25
Phil Robertson, Waka Racing, NZL 70
Johnie Berntsson, Berntson Sailing Team, SWE 68,25
Taylor Canfield, USone, ISV 41
Adam Minoprio, Alpari Sailing Team, NZL 14
David Gilmour, Team Gilmour, AUS 0
Kvalplats

Seglingarna kan följas LIVE via www.wmrt.com samt via rapportering på www.mekonomensailingteam.com.

Bilder från tidigare VM-seglingar under 2012. Foto: Chris Davies och Andy Carter.

Viking Line tilldelades idag Stockholms Hamnars Miljöboj 2012. Motiveringen lyder ”Stockholms Hamnars Miljöboj tilldelas Viking Line för att de byggt världens första passagerarfartyg i sin storleksklass som kan drivas med LNG och samtidigt utvecklat flera unika och innovativa miljölösningar för M/S Viking Grace.”

Viking Lines nya fartyg Viking Grace, som levereras i januari 2013, blir en milstolpe för fartygsbygge ur miljösynpunkt. Viking Grace blir världens första större passagerarfartyg i sin storleksklass som drivs med flytande naturgas, LNG. Fartyget har dessutom en hydrodynamiskt optimerad skrovform, lägre energiförbrukning, lägre bullernivåer och lämnar som Viking Lines alla fartyg allt avloppsvatten i land.

– Det är oerhört glädjande att vi har innovativa, modiga och framåtblickande kunder som vågar satsa på ny teknik och ligger i framkant vad gäller det viktiga miljöarbetet. Det är avgörande både för Östersjön och för Stockholm att vi tar tillvara de möjligheter som utvecklingen ger, säger Helena Bonnier, styrelseordförande Stockholms Hamnar.

– Vi är mycket glada för denna utmärkelse. Vi ser det som ett bevis på att vi valt rätt väg. Viking Grace representerar en helt ny fartygsgeneration där gröna värderingar, modern design och ett genomgående miljötänk på samtliga avdelningar genomsyrat projektet. Intresset från allmänheten har överträffat våra förväntningar, säger Mikael Backman, VD Viking Line.

Fakta Miljöbojen
Miljöbojen är ett pris som delas ut årligen till en person, ett företag eller en organisation som bidragit till en miljöförbättring inom sjöfarten eller ökat uppmärksamheten kring sjöfartens miljöarbete. Syftet med priset är att uppmärksamma goda miljöexempel och skapa incitament för resultatdrivna miljöinsatser. Priset delas ut i samband med Stockholms Hamnars sjöfartslunch som hålls första måndagen i december varje år.

Volvo Car Groups framtid som en stark självständig biltillverkare med basen i Sverige stärks nu med mångmiljardinvesteringar i SPA (Scalable Product Architecture) och VEA (Volvo Engine Architecture). Merparten av projekten genomförs i Sverige och utgör en av Sveriges största industriella satsningar någonsin.

SPA (Scalable Product Architecture) är en flexibel, skalbar bilarkitektur som täcker in merparten av Volvos framtida bilmodeller. Ett modellerbjudande med bilar bestående av gemensamma moduler samt skalbara system och komponenter, tillverkade i ett flexibelt produktionssystem. Parallellt med SPA utvecklar Volvo Car Group också en helt ny fyrcylindrig bränsleeffektiv motorfamilj med beteckningen VEA (Volvo Engine Architecture). Motorerna ska byggas i Skövde och monteringen av alla drivlinor, inklusive hybrider, integreras i Torslandafabriken i Göteborg.

– Närmare hälften av våra framtida investeringar på ca 11 miljarder USD som utgör våra totala investeringar under åren 2011 – 2015 hamnar i Sverige i form av satsningen på en ny fordonsarkitektur och motorfamilj. Det är ett bevis på vår beslutsamhet att stärka företagets position som ett svenskt bilmärke med en unik attraktionskraft på en global marknad, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group.

– SPA och VEA vässar våra bilars attraktionskraft på alla områden – design, körglädje och kvalitet in i minsta detalj. Och naturligtvis stärker vi även våra kärnvärden säkerhet och miljö.

Expansion av produktionskapacitet i Sverige
Omkring en tredjedel av investeringarna i Sverige satsas på expansion och uppgraderingar av de svenska produktionsanläggningarna. En betydande del investeras i den nya karossfabriken i Torslanda som ska vara färdigbyggd undra andra halvåret av 2013.

Utöver satsningarna i Torslanda genomförs även omfattande investeringar vid karossfabriken i Olofström som behöver ställa om för de nya bilmodeller som kommer att baseras på den nya arkitekturen. Även i motorfabriken i Skövde genomförs genomgripande förändringar för produktion av den helt nya 4-cylindriga motorfamiljen.

Teknologisk självständighet med ökad konkurrenskraft
Produktutveckling utgör den större delen av investeringen i Sverige, där arbetet med den nya fordonsarkitekturen och motorfamiljen pågår i Volvos utvecklingscentrum i Torslanda, Göteborg.

– SPA gör oss teknologiskt självständiga, helt utan koppling till vår tidigare ägare. Den nya arkitekturen täcker in cirka två tredjedelar av vår totala försäljningsvolym. Med cirka 40 procent av alla detaljer gemensamma för alla bilmodeller, oavsett storlek, vinner vi en skalekonomi som ökar vår konkurrenskraft, förklarar Peter Mertens, chef för Produktutveckling.

– Med mindre kostnader för utveckling och anpassning av detaljer som kan vara gemensamma för alla våra modeller blir det mer utrymme för satsningar på individuella detaljer som är viktiga för kunderna.

Den första bilmodellen på den nya arkitekturen är nästa generation Volvo XC90 som lanseras i slutet av 2014.

Nu är det möjligt att följa livet i havet i direktsändning på nätet. Forskare från Göteborgs universitet studerar vad som sker runt en kräftbur i havsmiljö. Även allmänheten kan bidra med iakttagelser.

På drygt 30 meters djup kretsar fiskar, kräftor och krabbor runt en kräftbur som forskarna sänkt ner i vattnet. Genom att en videokamera sänkts ner i havet kan den som vill följa livet i havsmiljön.

Livet runt en kräftbur studeras
Fortfarande är mycket oklart i hur marina arter beter sig vid ett fiskeredskap. Men nu kan forskarna följa livet runt kräftburen i realtid och studera organismernas beteende runt kräftburen och hur beteendet skiljer sig beroende på vilket bete som finns inne i buren.

– Förväntningarna är att vi ska kunna ta fram ett ekologiskt och ekonomiskt bättre bete än det som används idag, säger Susanne Eriksson, docent vid Institutionen för biologi och miljövetenskap.

Det här är ett första pilotprojekt som görs med en publik kamera i samarbete med undervattensobservatoriet. Nästa år kommer forskningsprojektet NEPHROPS att samla in kameradata från fler kräftbottnar längs västkusten. Ansvarig för undervattensobservatoriet är forskaren Rutger Rosenberg.

– Det behövs många kompetenser för att ro ett sådant här projekt i hamn; det krävs både elektriker och tekniker för att det ska fungera, säger Rutger Rosenberg, forskare vid Institutionen för biologi och miljövetenskap.

Allmänheten bjuds in att delta
Kablar med elkraft och fiberoptik har dragits till ett teknik-hus som är byggt på en ö (Blåbergsholmen) utanför Kristineberg, och bilderna sänds därifrån ut i världen via nätet. För närvarande finns flera kameror ute som filmar på olika djup, men det är runt kräftburen som aktiviteten är som livligast.

– Om någon som tittar på nätet ser något ovanligt får de gärna kontakta oss. Fler ser mer än en, och alla observationer som sticker ut hjälper oss i nästa steg av undersökningen, säger Susanne Eriksson.

Det finns två huvudsyften med att sätta ut kameror på havsbotten.

– Det ena är att kunna driva olika forskningsprojekt där vi kan se vad som händer i realtid under längre tider och i naturlig miljö. Det andra är att ge intresserad allmänhet möjlighet att se vad som sker på havsbotten, säger Rutger Rosenberg.

Strävar efter naturlig miljö
Kräftburen sitter på en ram som man sänker ner i vattnet och det finns en ställning som håller kameran och lampan med vita lysdioder. Forskaren Anette Ungfors var med när kameran monterades.

– Nu är det ett vitt ljus men vi ska dämpa det med ett rött filter. Ljus med våglängder i det röda spektrumet uppfattas inte av kräftdjur vilket innebär att de inte blir störda i samma grad. Nu är det lite för mycket fisk och krabbor runt buren, vi vill dämpa ljuset så att det blir mer naturligt för kräftorna. Allra bäst skulle vara att använda infrarött ljus, det är något vi jobbar på att lösa, säger marinbiologen Anette Ungfors.

Kräftburen halas upp när det nya filtret ska sättas på. Då märks också de kräftor och krabbor som hamnat i buren för att forskarna ska ha möjlighet att känna igen dem.

– Vi vill se om de går in i buren igen eller om det är nya individer som hamnar i kräftburen. Kanske kan man till och med se organismernas nummer på live-sändningen från kameran, säger Anette Ungfors.

Foto: Ralph Carlsson.

I helgen öppnade Utö upp sin traditionella julmarknad. Den 36:e i ordningen. De extrainsatta båtturererna var fyllda av besökare på väg till julmarknad och julbord. Redan ombord på Waxholmsbåten från Årsta Brygga vid Årsta Havsbad spred sig julstämning och härlig doft av glögg och pepparkakor. Besökarna fick till den första adventshelgen i år på Utö uppleva ett vitbeslöjat skärgårdlandskap som bjöd rofyllda och stämningsfulla dagar.

Vägen från Gruvbryggan, dät båten angör på Utö, upp till julmarknaden vid öns Värdshus, var vackert pyntad och upplyst med fototgenlampor. Årets julmarknad hade spridits ut över ett större område. I de små röda bodarna fanns flera nya hantverkare på plats som sålde det som säkert blir uppskattade klappar under granen.

Till många barns förtjusning erbjöds i år både ponnyridning och getter att klappa på.

Utös julmarknad är en vacker inramning till det generösa skärgårdsjulbord som Utö Värdshus dukat upp till. Gott fanns också att hitta hos Utö Bakgård, bageriet vid hamnen. Här serverades bland annat lussikatter och vörtbröd. Här fanns också att handla bageriets speciell pepparkaksdeg – ett snabb vägg till att bjuda på hembakt av världsklass. Bagaren, Tobias Bergstrand som ingår i bagarlandslaget, knep i år en fjärdeplacering vid VM. Det gjorde honom också till Europamästare i år.

Än finns flera helger att uppleva den julstämning som Utö bjuder på. Julmarknaden håller öppet hela helgerna kring både den 2:a och 3:e advent.

I morgon, tisdag, börjar Monsoon Cup i Malaysia, finalen i vm-serien i Match Racing. Berntsson Sailing team är ett av lagen som har kvalificerat sig att vara med då kampen om världsmästerskaps-titeln skall avgöras. Laget är på plats i Malaysia och har fått några extra dagars viktig träning mot regerande världsmästaren Ian Williams.

Efter andraplatsen på Bermuda har laget goda förhoppningar om att kunna upprepa förra årets slutspurt mot en pallplats.

– Förra året hade vi 26,5 poäng upp till bronsplatsen inför finalen. I år är det bara 14,75, säger en hoppfull Björn Lundgren som är fördäcksgast ombord.

Teoretiskt sett har laget fortfarande chans att vinna guld, men det förutsätter att de två topp-lagen blir utslagna tidigt i tävlingen.

– Vi satsar framförallt mot en pall-plats och har vi lite flyt så kan det bli ännu ädlare valör, säger teamets trimmer Nils Bjerkås.

Teamet trivs bra i Malaysia där seglingsförhållanden är lite speciella, framförallt med tanke på den ibland mycket starka strömmen på banområdet. Förhoppningsvis kan teamets erfarenhet och framgångar från tidigare år skapa ett litet övertag mot många av de övriga lagen. Likaså seglas regattan i Foundation 36, en båt som är ganska lik GKSS matchracing-båt DS 37.

Med i besättningen denna gången är:
Johnie Berntsson – Skeppare
Johan Barne – Stortrim/Taktik
Nils Bjerkås – Trim
Magnus Lundberg – Tail
Björn Lundgren – Fördäck

Följ finalen på www.berntssonsailingteam.se och www.wmrt.com

Tävlingen pågår tisdag-lördag ca kl. 04:00-10:00 svensk tid.

I september 2013 avgörs världens största bankappsegling, Americas Cup, i San Francisco, USA. Bland utmanarbåtarna finns svenska Artemis. Nu är det klart att det också blir en förtävlingar – Youth America Cup – för unga seglare mellan 19 och 24 år. Och det blir en svensk båt även i den kappseglingen.

Den svenska ”ungdomsbåten” är ett samarbete mellan KSSS (Kungliga Svenska Segelsällskapet), Artemis Racing och Berg Propulsion. Båtarna som kommer att användas är 45-fots katamaraner. De som används i ”stora” Americas Cup är katamaraner som är 72 fot långa.

Uttagningen till det svenska laget kommer att ske under december och målsättningen är att presentera ett lag före året slut. Alla seglarna måste vara amatörer och ha svenskt medborgarskap.

– Det känns otroligt bra att vi kan ge svensk seglingsungdom en chans att leva sin dröm, om än bara för ett tag. Vi får en chans att visa världen att svenska unga seglare har stor seglingskunskap och brinner för sin idrott, säger Björn Johansson, sportchef på KSSS och ansvarig för det svenska ungdomsteamet.

Troligtvis kommer det svenska laget att bestå av Sveriges bästa unga seglare med rutin från OS-satsningar och flerskrovssegling. Cirka tio seglare tas ut i en första omgång för att sen bantas ner till åtta seglare. Under kappseglingen består besättningen av sex man. Totalvikt ombord är max 480 kg, det vill säga ett snitt på 80 kg.

– Det känns inte bara spännande att få vara med i ett sådant här ”once of a lifetime event”. Det är också intressant att bygga ett svenska lag och träna mycket i båtar som nästan motsvarar AC 45. Detta kommer att ge seglarna öppningar för framtida projekt. Vi kommer att träna i M32 (Marström 32-fots katamaran) där Berg Propulsion hjälper till med den träningsmöjligheten, tillägger Björn Johansson och fortsätter:

– Basen kommer i vinter att vara på Gardasjön i Italien tills vi kan segla på hemmaplan under våren och sommaren. Det kommer att krävas extremt bra fysik i kombination med att kunna segla en snabb båt där minsta felsteg kan få förödande konsekvenser. Det bevisas av det faktum att alla i besättningen kommer att bära hjälm under seglingarna.

Foto: Sander van der Borch.

Länken till ansökningsformuläret finns här: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?fromEmail=true&formkey=dEVucmU0dTlZTS1RZC00QmVhMHBSZUE6MQ

Under fredagen 30 november håller Skärgårdsstiftelsen en heldag med seminarier kring Grönt Båtliv. Moderator Folke Rydén kommer tillsammans med en rad forskare och representanter för båtlivet att fördjupa sig i frågor kring båtbotten och miljövänligt båtlv.

– Skärgårdsstiftelsen är en viktig aktör för en långsiktigt hållbar utveckling av Stockholms skärgård. Skärgårdens naturvärden ska bevaras samtidigt som vi skapar förutsättningar för fler att vistas i vår vackra övärld. En viktig del av miljöarbetet är att minska båtlivets negativa miljöpåverkan. Därför har Skärgårdsstiftelsen sedan lång tid tillbaka engagerat sig i arbetet för ett grönare båtliv, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.

I mer än tio år har Skärgårdsstiftelsen arbetat med Havstulpansprojektet som gör det möjligt för båtägare att få reda på när havstulpanerna sätter sig fast i Östersjön. Syftet med projektet är att minska spridningen av miljöfarliga ämnen från båtbottenfärger genom att öka medvetenheten hos allmänheten och få fler att använda alternativa metoder för att hålla båtbotten ren.

Havstulpanprojektet har under 2012 utökats med forskning på Västkusten. Dessa studier kommer att redovisas av doktorand Anna-Lisa Wrange från Göteborgs Universitet under fredagens seminarium.

Under dagen kommer representanter från båtorganisationer, kommuner, näringsliv, forskning och grönt båtliv att debattera båtmiljöfrågor.

– Det känns väldigt spännande att vi kan skapa möjligheter för en bred diskussion runt dessa viktiga frågor, säger Sara Hallén, Projektledare för Havstulpanprojektet.

Havstulpanprojektet har under år 2012 finansierats med stöd av Havs och vattenmyndigheten.

Med sin samling av tatueringsförlagor från tidigt 1900-tal i centrum berättar Sjöhistoriska om varför sjömän tatuerade sig och om motivens ursprung. Idag pryder sig många åter med liknande tatueringar, nu kallade Old School. Men är betydelserna de samma? Vem väljer fjärilen, vem pinuppan och vem fullriggaren? Och var finns den nakne mannen? Den 13 december öppnar utställningen Tro, hopp och kärlek på Sjöhistoriska museet.

På Sjöhistoriska museet finns en samling med nästan 200 tatuerings­förlagor från 1920- och 1930-talen. De flesta har aldrig ställts ut tidigare men i Tro, hopp och kärlek visas en betydande del – nautiska stjärnor, fullriggare, exotiska djur, nakna och påklädda kvinnor, svalor, rosor, ankare och mycket mer.

– De är fantastiskt vackra, ofta enkla men rymmer stora känslor. I den hårda miljön ombord pratade man sällan om kärlek, hemlängtan eller rädsla för döden. Men den egna huden blev en sorts frizon och där fick romantiska motiv samsas med uttryck för kraft och farlighet. Flashs och tatueringar ses idag som en egen konstform och det känns väldigt kul att nu få visa våra gamla sjömanstatueringar i ett stort format, säger Maria Ljunggren chef för utställningsenheten på Statens maritima museer.

För hundra år sedan var det ingen självklarhet att tatuera sig. För sjömännen var det en identitet som stacks in i skinnet men det blev också en klassmarkör. Utställningen berättar om varför sjömän tatuerade sig och om historierna och influenserna bakom motiven och deras utveckling.

– Förlagorna är det centrala men vi vill vidga resonemanget. De klassiska sjömanstatueringarna har fått nytt liv eftersom många av de som tatuerar sig idag väljer Old School-motiv. Hur valde sjömännen sina motiv på 20-talet och vad lägger man för mening i samma motiv idag – vem vill pryda sin kropp med ett ankare, en ros eller en svala? säger Johan Gustafsson, utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.

Genom intervjuer och samarbete med forskare, tatuerare och tatuerade ger utställningen aktuella perspektiv på museets samling. Ett par av de som varit engagerade i arbetet är Simon Ekström, docent i etnologi och lektor i maritim etnologi på Stockholms universitet och Doc Forest, en av Sveriges mest erfarna tatuerare. De både dekorativa och kommunikativa tatueringarna har fått fungera som ingång till olika tidsbundna ideal till exempel när det gäller kön och sexualitet.

– Vi vill visa hur sjömanstatueringarna hänger samman med föreställningar om manlighet och kvinnlighet, säger Johan Gustafsson. Många sjömän har genom åren tatuerat in både nakna och påklädda kvinnor. Kvinnor idag förstärker sin kvinnlighet genom att tatuera sig med kvinnor. Varför finns det nästan inga avbildade män bland tatueringsförlagorna? Och ingen utan kläder? Vi diskuterar också hur tatueringar kan särskilja olika manligheter från varandra. Långt in på 1950-talet var det till exempel mycket vanligare med tatueringar bland manskap än bland befäl, så ser det inte ut idag.

Den 13 december öppnar Tro, hopp och kärlek. I utställningen går det att provtatuera sig digitalt med ett urval av skisserna. Och i butiken finns de att köpa som fusktatueringar. Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har fri entré.

Sverige representeras vid Grand Prix of Abu Dhabi av tre förare. Först har vi den rutinerade F1 föraren, Jonas Andersson, som också har med sig den flerfaldige världsmästaren i F2, Erik Stark. Den nuvarande ledaren i F4, Jesper Forss, är den tredje svensken på plats för att kämpa om pallplatserna.

Tävlingen som startar idag har ett startfält av hela 23 båtar i F1 och 8 båtar som startar i klassen F4. Med ett imponerande startfält i F1 bestående av flera duktiga förare och världsmästare kommer detta att bli en spännande tävling.

Jesper Forss står på pole position inför det första heatet i F4 som körs idag, torsdag. Andra och avgörande heatet körs innan F1 Grand Prix avgörs på fredag. Jonas Andersson är på tredje plats efter första tidsträningen med en dryg sekund efter ledaren Alex Carella, Alex är den nuvarande ledaren när det återstår två tävlingar. Erik är på tolfte plats med nästan tre sekunder efter första träningen.

Mer information och livesändningar finns på:
www.f1h2o.com

Mekonomen Sailing team har gjort en fantastisk säsong i World Match Racing Tour (WMRT) 2012 och leder VM-serien. Totalt är laget rankade 2:a i världen. Finalen och den sista deltävlingen går av stapel 4-8 december i Kuala Terrengganu, Malaysia.

Idag har teamet topplaceringen med 104 poäng framför Ian Williams som har 102 poäng. Det är första gången en svensk herrbesättning har så stora chanser att ta hem och vinna VM i matchracing.

– Vi går in i finalen med vetskap om vi eller Williams sannolikt kommer att vinna VM. Det känns otroligt inspirerande att ha det läget. Vi kommer se till att njuta av möjligheten att vinna, snarare än att vara rädda för risken att förlora! Seglar vi bara så bra som vi vet att vi kan göra så har vi en bra chans att ta hem VM, säger Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team.

Mekonomen Marin och Marinshopen firar lagets framgångar med en marin VM-kampanj med start 10 december. Ju bättre laget placerar sig, desto större rabatt får konsumenten.

Info: www.mekonomen.se

Det stora tyska båtföretaget Bavaria har nyligen lanserat sin helt nya och första flybridgebåt –Virtess 420. Redan nu lanseras de första bilderna på varvets kupémodell på samma skrov. För linjerna svarar Bavarias egna designteam i samarbete med italienska designer.

Det är mycket som känns helt nytt med Bavarias nya, stora motorbåtar. Virtess 420, som är designad i samarbete med designern Marco Casali, är Bavarias första flybridgebåt. Det är också en satsning från Bavaria på att flytta positionerna mer mot lyxbåtsmarknaden, vilket avspeglas i linjer, materialval med mera.

Till skillnad från Virtesse 420 Fly så har kupémodellen hardtop med panoramatak i stället för flybridge. Det ger båtens inre stor volymkänsla och ljus. Trots att detta är en kupé finns det utrymme ”på taket”, där Bavaria har placerat en solbädd. Vi har sett liknande lösningar från bland andra Jeanneau med sina Prestigebåtar och detta är nog en idé som fler kommer att ta efter.

Premiären sker redan nästa helg på Paris internationella båtmässa, som hålls 8–16 december. Dessutom kommer den att visas på Düsseldorfs båtmässa i januari.

Tekniska specifikationer
CE-klass: B
Längd: 13,60 m
Bredd: 4,21 m
Djupgående: 1,11 m
Info: www.bavariasverige.se

Jesper Forss från Örebro har kopplat greppet om totalsegern i Eurofin Trophy serien och leder med 15 poäng framför främsta konkurrenten, Matthew Palfreyman från England.

Jesper körde snabbast av alla vid både kvalet och de två heaten för att säkra segern idag. Nu återstår två heat vid nästa tävling, Grand Prix of UAE i Sharjah den 6e och 7e december. Om Jesper får en pallplacering vid nästa tävling så säkras seriesegern för att hålla engelsmannen bakom sig.

Serietabellen:
Jesper Forss, SWE 175p
Matthew Palfreyman, GB 160p
Tobis Munthe-Kaas, NOR 105p
Xiong Ziwei, CHINA 67p
Khalid Al Kuwari, Qatar 51p
Kornel Vo, ITALY 45p
Mohamed Al Mehairbi, UAE 39p
Viktor Vo, ITALY 27p
Rashed Al Qemzi 19p
Jan Andre Landsnes 19p

Eniros populära app På Sjön vann igår kväll pris som årets nyttoapp på Mobilgalan 2012. – Vi är väldigt glada och stolta över På Sjön som är en mycket populär app i samtliga marknader som appen finns tillgänglig dvs Sverige, Norge och Danmark, säger Sara Kullgren Head of Group Products and Services på Eniro AB.

På sjön lanserades 5 mars 2010 och har idag ca190 000 användare i Norden. Eniro På sjön finns för iPhone, Android och för iPad. Eniro På sjön täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Appen är gratis.

Kort fakta om På sjön:
Alla basfunktioner finns samlade i menyraden och inkluderar:
Hastighet i knop
Kurs
Tid
Trippmätare
Väderprognos för 6 och 24 timmar
Kustnära nyheter
Hitta båt (genom knappen Hitta båt kommer man tillbaka till båtens position även om man tittat på andra sjökort eller kartor)
Sök på produkter och tjänster inklusive snabbval för exempelvis naturhamn, bränsle, varv och gästhamn

Sökningar på produkter och tjänster kommer upp direkt i kartbilden inklusive information om exempelvis den restaurang man har valt inklusive kursriktning och eventuella omdömen.
Man kan också söka på förinställda val som:
Naturhamnar
Gästhamnar
Bränsle
Mataffär
Logi
Varv
Restaurang
Frisök på platser
Snabbknappar på sjöräddningen och 118118

För att ladda ner På sjön för Android i Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eniro.nauticalar#?t=W251bGwsMSwxLDIxMiwiY29tLmVuaXJvLm5hdXRpY2FsYXIiXQ..

För att ladda ner På sjön för iPad:
http://itunes.apple.com/se/app/id444222894?mt=8

För att ladda ner På sjön för iPhone:
https://itunes.apple.com/se/app/pa-sjon/id356145695?mt=8

Film om På sjön:
http://www.eniroplay.se/?video=111733

Inlandsisen i Västantarktis smälter snabbare än förväntat. Nya observationer publicerade av oceanografer från Göteborgs universitet och USA kan öka vår förmåga att förutsäga framtida förändringar i avsmältningen. Studien har nyligen publiceras i tidsskriften Nature Geoscience. Om inlandsisarna i Antarktis och på Grönland minskar påverkar det vattenståndet i världshaven.

Därför är det ett problem att dagens kunskap om oceancirkulationen nära stora glaciärer i Västantarktis är bristfällig. Det medför att forskarna inte med säkerhet kan förutsäga hur vattenståndet kommer att förändras i framtiden.

– Det finns en tydlig minskning av ismassan på Västantarktis och speciellt runt glaciärerna som mynnar ut i Amundsenhavet, säger forskaren Lars Arneborg, vid Institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet.
Han har tillsammans med forskarkollegorna Anna Wåhlin, Göran Björk och Bengt Liljebladh studerat oceancirkulationen i Amundsenhavet.

En orsak till att västra Antarktis är speciellt känsligt är att största delen av isen vilar på områden som befinner sig under havsnivån. Varmt havsvatten tränger under isen och orsakar ökad avsmältning underifrån.

– Det är alltså troligen en förändring i oceancirkulationen i Amundsenhavet som har orsakat den ökade isavsmältningen, säger Lars Arneborg.

Hittills har forskarna varit hänvisade till studier med hjälp av högupplösta datormodeller.

– Men det har funnits väldigt få oceanografiska mätningar från Amundsenhavet som har kunnat bekräfta eller vederlägga resultat från datormodellerna. Det har inte heller tidigare funnits några vinterdata. Havsis och isberg har gjort det omöjligt att komma dit på vintern och det är svårt att ha instrument ute året runt.

Men sedan 2010 har göteborgsforskarna kunnat ha instrument ute i Amundsenhavet och mäta inflödet av varmt havsvatten mot glaciärerna.

Observationerna visar att det varma havsvattnet strömmar in mot glaciärerna i en jämn ström över hela året i motsats till modellresultaten som visar på en kraftig årscykel.


Detta visar hur viktigt det är med observationer för att undersöka om de modeller vi använder beskriver något som liknar verkligheten. Både i Västantarktis och kring Grönland har varma havsströmmar orsakat mycket mer avsmältning än någon modell har förutsett, säger han.

Forskarna vill ha flera och längre tidsserier av observationer för att kunna förbättra modellerna och uppnå en bättre förståelse.

– Först då kan vi säga något om hur Antarktis och Grönlands ismassor kommer att förändras i framtiden, säger Lars Arneborg.

Info:
http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//varmt-havsvatten-smalter-antarktis-glaciarer-.cid1110378

Inför säsongen 2013 lanserar Poly-Produkter förtöjningslinan STORM i navyblå färg med silvergrå slithylsor. STORM är en 3-slagen förtöjningslina med inbyggd ryckdämpare. Båtägaren slipper alla metalldelar såsom schacklar, kauser, gummi-/metallfjädrar och låter istället nyttja tågvirkets egenskaper fullt ut.

Hemligheten ligger i en mönsterskyddad produkt, där tågvirket är en komposit mellan höghållfast polyesterfiber och ett fjädrande softmaterial. Det splitsade ögat är försett med en skyddande slithylsa. Dessutom finns ytterligare en flyttbar slithylsa utmed linan. Exklusiv limhylsa i änden. Finns i dimensionerna 10,12,14,16 och 18 mm i diameter samt i längderna 3,6,10 och 15 meter. STORM finns även i Svart lina med röda slithylsor och Vit lina med svarta slithylsor.
Info: www.poly.se

Norskägda Skorgenes visade en ny stor 42-fotare på Båtmässan i Göteborg i våras och till våren kan det vara dags igen. Då planerar företaget att visa upp en ny salongsbåt på 42-fotsskrovet.

Den nya båten, som ska byggas i Norge, heter Skorgenes Bahama 42. Den finns med olika planlösningar med två eller tre kabiner beroende på kundens önskemål.

Som de flesta andra nya kabinbåtar finns Skorgenes Bahama 42 med skjutdörrar ut till akterdäcket och en stor taklucka över salongen som både släpper in ljus och skapar volym i båten. Den här båten får även glasluckor på fördäcket för extra mycket ljus inne i båten.

Enligt Skorgenes får den här båtmodellen fartprestanda upp till 40 knop med två stycken Volvo Penta-motorer. I Norge är priset 4,5–5,2 MNOK beroende på utrustning.

Tekniska specifikationer
Längd: 12,80 m
Bredd: 4,12 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 11 500 kg
Personer: 10
CE-klass: B
Info: www.nmyacht.se

Regeringen har i dag uppdragit åt Försvarsmakten att uppföra ett veteranminnesmonument vid Sjöhistoriska museet på Djurgården. Monumentet ska vara en minnes- och samlingsplats för alla veteraner efter internationell tjänst.

– Det är viktigt att vi visar uppskattning för både militär och civil personal och deras arbete för att främja internationell fred och säkerhet.
En särskild plats för veteraner och anhöriga som uppmärksammar dessa insatser är en viktig del i hela vårt veteranpolitiska arbete, säger försvarsminister Karin Enström.

Minnesmonumentet är en del av den veteranpolitik som regeringen beslutat om och som nu Försvarsmakten genomför. Monumentet som uppförs är skapat av Monika Larsen Dennis, vars bidrag Restare var det vinnande förslaget i en konstnärstävling som pågick våren 2012. I juryn för konstnärstävlingen ingick bl.a. representanter från Försvarsmakten, Statens konstråd, Konstfack, Djurgårdsförvaltningen, Fredsbaskrarna och arkitekter. Juryn beslutade enhälligt att utse Monika Larsen Dennis förslag till vinnare bland sammanlagt 60 bidrag.

Invigningen av veteranmonumentet är planerad till veteranminnesdagen den 29 maj 2013.

228 båtar och 1300 personer seglar över Atlanten i Atlantic Rally for Cruisers, ARC 2012. ARC seglas med över 200 båtar för 27e året i rad. Sju svenska båtar deltar i år. Du kan följa dem via www.worldcruising.com/arc . Gå in på ” fleetviewern” så kan du följa hela flottan. De sju svenska båtarna som deltar är Swan 48: Amoress 2, Arcona 430: Loupan, Hallberg Rassy 45: Salsa af Stavsnäs, Malö 40 Classic: Solit, Baltic 64: Triumph, Beneteau First 36.7: Vendetta och Tayana 55: Freewheel. Gå in på båtnamnet via ”entries” om Du vill veta mer om båtarna eller vill följa deras blogg.

Triumph med Mange Olsson och Börje Toresson som skeppare har en spännande blogg om sina förberedelser inför kappsegling i cruisingklassen. Mange har med sig sin sambo Vica och Börje sonen Johan, 16 år. Också Vendetta med Stefan Krafft som skeppare satsar på att kappsegla. – Jag vill vinna, om det går för vädret, jag har en liten båt- säger Stefan, jag vill testa hur mycket båten tål.

De flesta båtarna är crusingseglare med familj och vänner ombord. 43 barn deltar i rallyt. Salsa af Stavsnäs seglar med barnen Andreas 4 år och Erika 8 år ombord. På bloggen kan du följa livet ombord under segling med barn och tillsammans med andra barnfamiljer som de träffar på vägen.

Mycket informativ fakta och fina bilder hittar Du på Loupans webbsida. Med ombord över Atlanten är föräldrarna Per Berg, Ulla Lilja Berg och sönerna Martin 26 och Björn 33.

Paul och Sheryl Shard, som lever ombord sedan 22 år på sin Southernly 49, Distant Shores 2, deltar och filmar seglingen för TV kanalen travelchannel . Deras TVserie, Distant Shores, visas 4ggr per vecka och ses bäst via UK, engelska TV kanalen. De har filmat kuster runt om i världen från sin båt, också i Sverige.

Starten som skulle gå den 25 november sköts upp, för andra gången i ARCs historia, på grund av hårt väder. Det blåste sydlig kuling med hög sjö upp till 6 meter höga vågor. Endast 34 båtar startade. De flesta ur racingklassen. Nio av dem gick tillbaka till hamnen i Las Palmas för att vänta ut vädret. 194 båtar startade nu tisdagen den 27e i vind som vänt till medvind i 10-15m/s med en våghöjd på 2 meter i början, senare 3-4 meter. Seglingen över Atlanten tar ca två till fyra veckor.

Text och bild: Gia Gunilla. Artikel kommer i Båtliv i vår.

Bildtexter:

Loupans besättning

Börje med sonen Johan 16 år på Triumph

Teambuilding med Magnus Olsson. Styrbords Lewmarvinsch tas isär och smörjs på Triumph

Krysstart framför startfartyget för några få båtar i Racingklassen

Starten uppskjuten på grund av dåligt väder. Båtarna kvar i hamn

Paul och Sheryl på Distant Shores 2 i sitt hem sedan 22 år, en Southerly 49,

Brygga S, Freewheels brygga. Två dagar före start.

Göteborgs universitet samlar 100 europeiska havsforskare i Bryssel för att tillsammans enas om framtiden för nätverket EuroMarine och havsforskningen Europa. Under de senaste två åren har ledande europeiska havsforskare träffats för att väva samman tre separata nätverk till ett nätverk, EuroMarine, som täcker allt från gener till ekosystem.

– Det blir allt viktigare inom havsforskningen att ta helhetsgrepp och undersöka samma problem från så många olika perspektiv som möjligt. Därför måste kunskapsutbytet mellan forskare från olika discipliner bli mer effektivt. Det är till exempel viktigt att information om en fisks gener når fram till forskare som studerar miljön där fisken lever och tvärtom, säger Mike Thorndyke på Institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet, som under snart två år har samordnat planeringsarbetet för EuroMarine.

Det sista mötet inför att förverkliga EU-projektet EuroMarine, som är ett tvärvetenskapligt nätverk om havsforskning, organiseras av Göteborgs universitet i Bryssel med bland annat högprofilerade talare från EU-kommissionen, som Anne Glover, EU:s första vetenskapliga chefsrådgivare och Donald Dingwell, generalsekreterare för European Research Council (ERC).

– Vi förväntar oss minst 100 havsforskare på mötet och de kommer att få veta mer om det senaste inom havsforskning och får dessutom vara med och påverka vägen framåt för EuroMarine-projektet. Detta är otroligt viktigt för ett fortsatt framgångsrikt Europa, säger Mike Thorndyke.

När EuroMarine är etablerat i början av 2013 kommer nätverket att arbeta med att utveckla strategier och tjänster för att göra prioriteringar för forskningen, underlätta informations-och kunskapsutbyte mellan forskare och att utbilda kommande generationer av multidisciplinära marina forskare.

– Haven längs de europeiska kusterna är en fantastisk resurs för alla européer med fiske och vattenbruk och även havet som en källa för vårt välbefinnande. Men kusterna är utsatta för överutnyttjande, klimatförändringar och ett ökat befolkningstryck. Vi behöver mer kunskap, det är faktiskt så att vi vet mer om månen än vad vi gör om våra hav, säger Mike Thorndyke.

Det finns även möjlighet att följa mötet via en web broadcast.
Info: www.euromarineconsortium.eu

Nu finns det en hemsida för alla i Västerås som drömmer, har båt, jobbar i eller runt Mälaren. På sajten ska alla som har frågor som rör det lokala båtlivet i Västerås kunna få mer information.

– Idén kom efter många motgångar från kommunen och dess tankar kring båtfrågor, husbyggnationer, kort sagt så har man eller på god väg att slakta båtlivet i Mälaren, säger Thomas Björklund som står bakom sajten.

Thomas är även NFB förhörsförrättare och driver ett företag, Västerås Skeppshandel.

– Båtplatser försvinner, ingen plats för företagen, klubbarna med ungdomsverksamhet har svårt att ha råd med lokaler i anslutning till vatten, nä nu är det boende som tar över. Därav en sida för att visa att vi båtägare är en betydande del av stadens invånare, jag hoppas även att vi kan dra till oss fler nya båtägare i framtiden.

– Ett problem är att klubbarna ofta “bara” tänkt på sina båthus, fendrar eller klubbholmar och inte samlat båtkollektivet och fört en talan mot kommunen, men nu finns den “sidan” som kanske kan förändra båtlivet för oss Västeråsare.

Info: www.malarstadensbatvanner.se

Kommentarer

Tom Hedberg 22:07:49 2012-11-27

Är väl dags att det händer något, annars är vi inte mer sjöstad än Örebro…