Årets näst sista Grand Prix i Volkswagen X-35 Cup äger rum i Nynäshamn. Leder just nu gör Team Rio med tre poäng till godo, men Matrisen, Escape och Nautiska ligger tätt efter och är klart segersugna inför Nynäshamn som erbjuder en fin arena med goda seglingsförutsättningar. Nio X-35:or är med i helgens kamp.
Det börjar dra ihop sig för final och teamen i Volkswagen X-35 Cup sträcker upp sig inför slutspurten. Team Rio har ledningen. Men Matrisen, Escape och Nautiska ligger alla bara 3 poäng efter Rio. Även Volkswagen Sailing Team har en god chans på topplacering, men i segling kan allt hända och ännu är ingenting avgjort.
Nynäshamns Segelsällskap står som medarrangör för detta femte Grand Prix i cupen och ser fram emot teamens ankomst. Racen går nu i helgen 15-16 September med start kl 11.00.
Resultatlistor och mer info finns på www.volkswagenx-35cup.se.
Skärgårdsströvaren som katamaran är ett komplement till enskrovarna i Skärgårdsströvarserien och en naturlig utveckling av konceptet. Det starka miljökonceptet är själva kärnan för vad en Skärgårdsströvare står för: lättdrivna skrov ger låg bränsleförbrukning och liten vågbildning samt en tyst och sjövärdig gång.
Materialet marinaluminium ger fördelar som till exempel enkelt och billigt underhåll, samt att det är återvinningsbart. Miljögodkända motorer och möjlighet att utrusta båtarna med hybriddrift eller elmotor.
Skärgårdsströvarkattan är med sina dryga nio meter i längd och nära fyra meters bredd en rymlig båt för bekväma dag- eller helgturer såväl som långfärder. Och utrymmena är stora både utvändigt och invändigt.
Behagligt mjuk gång även i krabb sjögång uppnås bland annat tack vare de skarpa förskeppen. Det tåliga utförandet och ringa djupgåendet gör det möjligt att färdas i, och göra upptäcksfärder, även i relativt grunda arkipelager. Möjligheten att med lätthet ta med kajaker och/eller cyklar ombord uppskattas av många.
Fartområdet upp till cirka 14 knop gör att man kan göra rejäla dagsetapper. Och om så önskas, eller krävs, kan man köra på lite extra. Gångläget passar annars för alla farter upp till maxfarten eftersom det inte finns någon planingströskel. Vill man köra i ekonomiska och behagliga marschfarter på till exempel 6, 10 eller 12 knop går det bra. Två motorer ger extra säkerhet och motorerna är placerade så att de är lätta att komma åt vid till exempel service.
Med Skärgårdsströvarkattan är det fullt möjligt att köra in mot en sandstrand och med stävstege kunna gå torrskodd iland och ombord igen, som en sorts landstigningsbåt.
Tekniska specifikationer
Längd, skrov: 9,10 meter
Bredd: 3,95 meter
Djupgående: 0,45 meter
Material: Marinaluminium
Vikt: Cirka 3,5 ton
Motor, standard: 2 x 40 hk (utombordsmotorer, fyrtaktare)
Fartområde: Upp till cirka 14 knop
Originalide och koncept: Sören Colbing
Design: Micael Palmgren
Info: www.colbing.se
Lördag den 15e sep startar finalen i F2 Världsmästerskapet. Av de 18 tävlanden i mästerskapet finns på den svenska sidan Erik Stark, Johan Österberg, Ola Pettersson samt Bimba Sjöholm.
Favoriten Erik Stark från Täby, som tävlar för KMK, Kungliga Motorbåt Klubben, har redan visat sin enorma vilja och körskicklighet genom att vinna det flesta tävlingar som han har ställt upp i år.
Johan Österberg ligger på en andra plats i serien och är en snabb konkurrent till Erik. Ola Pettersson kämpar vidare med sin aggresiva körstil och skånska temperament.
Bimba har som målsättning i år att ta en plats bland de tio första. Hon har hittills lyckats riktigt bra och kör mycket bra ihop med killarna i sin första säsong i F2.
Följ tävlingen på F2s hemsida: http://f2worldchamp.com/
Den 26 september inviger miljöminister Lena Ek (C) Ystad hamns nybyggda anläggning för landström. Satsningen med fyra stationer som levererar ström till färjorna är en investering på cirka 35 miljoner kronor för hamnbolaget och är ett led i att göra hamnen i Ystad till Sveriges grönaste. Fartygen i hamnen kan därför inom kort stänga av sina dieseldrivna kraftverk och i stället få sitt behov av kraft via miljövänlig el från land under uppehållet i hamnen.
– Landström betyder att vi minskar buller och utsläpp från färjorna när de ligger i hamn, säger Björn Boström, vd för Ystad Hamn Logistik AB.
Den nybyggda landströmsanläggningen är världens idag största och levererar el motsvarande behovet av 500 normalstora villor en vinterdag. Kapaciteten på cirka 5 megawatt är lika mycket som två normalstora svenska vindkraftverk producerar.
Invigningen sker klockan 9.15 onsdag den 26 september och är öppen för allmänheten.
Regeringen skapar nu möjlighet för fler sjöfartselever att genomföra praktikperioder till sjöss genom att anslå 2 250 000 kr till elevers mönstringsresor till fartyg under utländsk flagg. Pengarna går till Chalmers Tekniska Högskola och Linnéuniversitet.
– Välutbildade och kunniga sjöbefäl har länge varit ett signum för svensk sjöfart. En förutsättning för behörighet och jobb är att studenterna kan genomföra praktik till sjöss, något som försvårats p.g.a. omflaggning utav fartyg. Staten tar nu över kostnaden för fler elevers mönstringsresor, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Då praktiken förläggs på fartyg under andra länders flagg belastar kostnaden för dessa studenters mönstringsresor i dagsläget respektive lärosäte p.g.a. att sjöfartsstöd endast beviljas för svenskflaggade fartyg och därmed inte kan bidra till att minska rederiernas resekostnader för studenterna.
Volvo Pentas ägare, AB Volvo, har genomfört den tidigare aviserade transaktion där bolaget ökar sitt ägande i Deutz AG från 6.7 % till drygt 25 %. Totalt har AB Volvo köpt 22 117 693 aktier från Same Deutz-Fahr Group för ett belopp på 130 miljoner euro. Affären gör AB Volvo till den största aktieägaren i Deutz AG.
Sedan mer än ett decennium är Deutz AG en strategisk leverantör av medeltunga motorer till Volvokoncernen. Tidigare i år undertecknade AB Volvo och Deutz AG en icke bindande avsiktsförklaring med syftet att undersöka förutsättningarna att förlänga bolagens långsiktiga samarbete genom en gemensam utveckling av nästa generation medeltunga motorer för industri- och anläggningsmaskinssegmentet.
Avsiktsförklaringen syftar också till att undersöka möjligheterna att etablera ett gemensamt samriskbolag i Kina för tillverkning av medeltunga motorer för industri- och anläggningsmaskinssegmentet.
Affären förväntas inte ha någon betydande påverkan på Volvokoncernens resultat eller finansiella ställning.
Garmin meddelar idag att de förvärvar svenska Nexus Marine AB (före detta Silva), ett privatägt företag som designar och tillverkar instrument för seglings- och yachtmarknaden. Förvärvet aviseras i samband med Southampton Boat Show, 14-23 september, 2012.
– Nexus Marine är ett mycket högt respekterat varumärke inom segling och vi är mycket glada att ha dem med ombord, säger Cliff Pemble, COO på Garmin International.
– Nexus passion och expertis för denna marknad, i kombination med Garmins kapacitet och närvaro, kommer göra detta till en framgångsrik kombination.
– Garmin har stor trovärdighet i den bredare marina marknaden, och Nexus är ett ledande varumärke inom segling, säger Richard Macalister, VD på Nexus Marine AB.
– Att kombinera dessa två är mycket klokt – både för våra företag och för våra kunder.
Nexus Marine AB kommer att verka som Garmin Stockholm AB, ett helägt dotterbolag till Garmin Ltd.
Bavaria har en massa nyheter på gång. På segelbåtssidan är det främst den nya Cruiser 33 som visas upp (bilden ovan är från världspremiären i Amsterdam förra helgen). Bland motorbåtarna är det världspremiär för Bavarias nya serie med flybridgebåtar i Cannes.
De nyheter som Bavaria presenterar är: VISION 42, CRUISER 33, SPORT 29, SPORT 35 och VIRTESS 420 (flybdridge). Totalt alltså fem premiärer på en och samma båtmässa.
På plats fanns bland andra Bavarias vd, Jens Ludmann, och Patrick Shaughnessy från Farr Yacht Design USA samt designern av nya VIRTESS, Marco Casali.
VIRTESS är en stor och lyxig flybridgebåt på 42 fot. För dem som vill ha lite enklare och mer plånboksvänliga båtar är den nya instegsbåten bland segelbåtarna, Cruiser 33, ett mycket intressant alternativ. Båtmodellen kommer att bli en av de mesta sålda segelbåtarna de kommande åren.
Info: www.bavaria-yachtbau.com
Info: www.bavariasverige.se
Skräp täcker stora delar av botten i Östersjöns hamnar och plast är det dominerande skräpet på stränderna längs Östersjön. Det är några av slutsatserna efter sommarens skräpdyk i hamnar och skräpmätningar på stränder. Nu möts nyckelaktörer kring Östersjön för en gränsöverskridande konferens i Riga.
Cyklar, kundvagnar, plastbestick, plastpåsar, plastflaskor och massor med annat skräp ligger på botten av våra hamnar i Östersjön. Det är en slutsats som kan dras av de filmade skräpdyk i sju hamnar som genomförts under sommarens Baltic Sea Waste Campaign – ett samarbetsprojekt mellan Håll Sverige Rent och Folke Rydén Production.
Parallellt har skräpmätningar genomfört på 36 stränder i fyra länder utmed Östersjöns kuster inom EU- projektet MARLIN (Baltic Marine Litter). De preliminära resultaten visar att plast är det dominerande skräpet på samtliga stränder.
– Våra undersökningar visar att det finns mycket skräp på botten i Östersjön och att plast utgör nära 60 procent av skräpet på stränderna, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent.
– Marin nedskräpning är ett allvarligt internationellt miljöproblem som kräver gemensamma lösningar.
På torsdagen möts en rad nyckelaktörer i Riga för att diskutera problematiken kring den marina nedskräpningen. På konferensen deltar representanter från EC Joint Research Centre, Baltic Environmental Forum, Council of Baltic Sea States, Havs- och vattenmyndigheten, Skärgårdsstiftelsen samt Håll Sverige Rent, Håll Skärgården Ren (Finland), Keep Estonian Tidy och FEE Latvia. Även representanter från Let´s do it-rörelsen och Baltic Marine Environment Protection Commission (Helcom) deltar.
Under sommaren har Baltic Sea Waste Campaign besökt Visby, Kalmar, Simrishamn, Oxelösund, Norrtälje och Tallin i Estland. Just nu befinner sig teamet på turnéns slutstopp Riga i Lettland, där ännu ett filmat skräpdyk genomförs. Kampanjen syftar till att visa hur mycket skräp som finns under ytan.
Konferensen arrangeras av EU-projektet MARLIN, som är ett internationellt samarbete mellan Håll Sverige Rent, FEE Latvia, Keep Estonian Tidy och Keep the Archipelago Tidy från Finland. I projektet används en internationell metod för att mäta och analysera nedskräpningen längs kusterna. Metoden har FN:s miljöprogram UNEP tagit fram.
Tack vare samarbetet mellan Suzuki Marine (KGK Knutson) som är generalagenter för Beneteau i Sverige, SeaCastle på Lidingö (återförsäljare/service) och Catch & Relax, kan Catch & Relax nu erbjuda en unik sportfiskebåt med fantastiska bekvämligheter ombord.
– Vi har under en längre tid letat efter en båt som har ett utrymme att gå in i under transporterna till och från våra fiskeplatser. Större hyttbåtar har funnits länge på svenska marknaden men inga som lämpat sig för fiske. Men nu har den äntligen kommit till Sverige och Catch & Relax har blivit ägare till första exemplaret, säger Bo Lundgren, grundare och ägare av fiske- och aktivitetföretaget Catch & Relax i Vaxholm.
Barracuda 9, är 28 fot och konstruerad för utombordsmotor, vilket varit en förutsättning för att kunna bedriva sportfiske utan att behöva kompromissa i val av fiskeplatser. Båten har utrustats med ”single” montage, en Suzuki DF 300 4-takts motor. För att höja säkerheten finns även extra hjälpmotor, då man många gånger är ute på tider i skärgården när nästan inga andra är ute och åker.
Det finns möjlighet att laga enklare mat ombord, separat toalettutrymme, sittplatser för 5 personer inne under färd och dessutom en ”Fly Bridge” för två personer. Tack vare många förvaringsutrymmen i båten kan man ha med mycket utrustning som kommer väl till hands under en lång dag på sjön, samt extra kläder, overaller, mat och dryck. Kunden ska aldrig behöva känna att något fattas!
– Tidig vår, sen höst och sommardagar med ostadigt väder kommer denna båt att passa som handen i handsken i vår flotta, säger Bo Lundgren. Vi har blivit kända för stora bekväma båtar upp till 32 fot, men hittills har alla varit öppna. Många av våra kunder har genom åren visat intresse för aktiviteter i skärgården men dragit sig lite grann för att ordna en aktivitet under den kallare delen av året, där vädret och kylan kan ställa till besvär. Hytten är uppvärmd när det behövs och det finns också vindskyddade sittplatser i aktern på båten. På fördäck är det så rymligt att det går att duka upp för lunch eller en middag för 4 – 6 personer.
Catch & Relax kommer även använda båten till att ”bara åka båt” – transporter till och från konferensanläggningar, sightseeingturer och båtutflykter. Barracudan ger ännu bättre möjlighet att erbjuda härliga turer med hög komfort oavsett väder.
Det är några utmärkande detaljer som gör den så lämpad för sin uppgift. Ett förskepp som är brett, nästan lite fyrkantigt vilket ger minst två fiskare gott om plats. Låg relingskant utan mantåg samt möjlighet att gå ut på två badbryggor i aktern. Djupgåendet på båten är endast 61 cm tack vare utombordsmotor, vilket möjliggör fiske i grunda vikar.
Som på Catch & Relax övriga båtar föll valet på navigationsutrustning och media på produkter från Lowrance. Valet var inte svårt tack vare att båten från fabrik var förberedd med förinstallerat kablage for Lowrance alla marina produkter.
Videofilm på båten: www.youtube.com/watch?v=7prkgFzwIYY
Fakta om båten
CE-klassad i kategori C för 10 personer, kategori B (öppet hav) 6 personer. Vikt 3,7 ton, 28 fot lång och 2,85 bred. Separat toalettutrymme med handfat och dusch 2 – 3 kojplatser, kylskåp, spis, värmare, varmvatten vid inkoppling till landström. Bogpropeller, luftsmort skrov sk. ”air step” som gör skrovet mycket effektivt i vattnet och därmed mer miljövänlig. (kräver mindre motor är normala båtar i samma storlek). ”Fly Bridge” – styrplats för två personer ute med fin utsikt över fiskeplatsen. Modern navigeringsutrustning fån Lowrance inkl. bredbandsradar för hösta säkerhet vid nedsatt sikt.
Kort om Catch & Relax
Catch & Relax startade sin verksamhet 2005 och är idag en av Sveriges ledande aktör inom guidade sportfiskeaktiviteter och är verksamma hela i Stockholms Skärgård, men främst i mellanskärgården. Catch & Relax är mer än bara ett sportfiskeguidesföretag, vi är ett aktivitetsbolag med många olika slags aktiviteter att erbjuda. Vi hjälper också våra kunder att hitta andra skärgårdsaktiviteter, boende, mat och transporter som passar till fisket. Catch & Relax satsar mycket på turismen till Stockholm och dess Skärgård, ofta i samverkan med andra företag inom turismbranschen.
Tom Kühne och Christer Johansson kommer tillsammans med tre tidigare anställda Jonas Lundegård, Håkan Rillner och Jörgen Pålsson äga och driva Ryds Båtar. Företaget kommer att drivas vidare i samma lokaler i Ryd med fortsatt tillverkning av Rydsbåtar.
Förvärvet har varit möjlig tack vare ett positivt samarbete med Tingsryds Kommun, lokala Sparbanken Eken och ALMI företagspartner i Kronobergs län.
Tom Kühne blir VD för Ryds Båtar AB (under bildande).
Nu börjar arbetet med att starta om ett företag som varit satt i konkurs. Återförsäljare och leverantörer kommer att kontaktas inom kort. Anställningar kommer att ske successivt när det går att starta igång olika delar av verksamheten. Tillverkningen beräknas komma igång under fjärde kvartalet 2012.
”Det känns otroligt skönt att kunna fortsätta tillverka båtar i Ryd. Vi verkar på en tuff marknad där uthållighet och långsiktighet är viktigt och vi har byggt vår affärsplan baserat på detta. Jag vet att vi med vår långa båtbyggartradition, som finns på orten, har vi unika möjligheter att vara en stor aktör i Norden. Vi ser verkligen fram emot att komma igång och jobba med våra kunder och leverantörer snarast” säger Tom Kühne.
Med nya Cruiser 33 presenterar tyska Bavaria en blivande storsäljare på segelbåtsmarknaden. Den nya modellen bibehåller det som gjort 32:an till Europas mest säljande båt i detta segment. De fina seglingsegenskaperna, de stora utrymmena invändigt, den enkla hanteringen och den avancerade konstruktionen signerad Farr Yacht Design. Båten har också bevisat sina fina seglingsegenskaper på kappseglingsbanan. Båten hade världspremiär på Amsterdams flytande båtmässa (bilden), som avslutades på söndagen.
Seglingsmässigt är segelytan något förstorad och sittbrunnen får en efterlängtad T-form med en klart bättre ergonomisk rorsmansplats. Också övrig besättning rör sig smidigare i brunnen. Rejäla sarger ger skydd och sittkomfort.
Designen har tagit ett steg framåt genom samarbetet med det internationellt kända det engelska designföretaget Design Unlimited. Trots förbättrad volym invändigt ser båten betydligt smäckrare och stilrenare ut en föregångaren.
Invändigt har 33:an tagit intryck från den nya Vision-serien med mjukare formspråk som ger ett varmare och mer välkomnande intryck. Stora sidoventiler ger en härligt ljus båt att vistas i. Planlösningen är den välfungerande från föregångaren men med bättre ståhöjd. Här slås också rekord, i storlek för klassen, både i wc och akterhytt. Akterkojen får förbättrad höjd under sittbrunnsdurken.
Större förpik förbättrar komforten både i vaket och sovande tillstånd.
Nya Bavaria Cruiser 33 får premiär i september och kommer till Sverige i slutet av 2012. Håll ögonen på vår hemsida där vi meddelar första visningsmöjligheten.
Pris fritt varv från 660 450 kr.
Tekniska specifikationer
LÖA: 9,99 m
Skrovlängd: 9,75 m
Längd vattenlinje: 8,85 m
Bredd: 3,42 m
Bredd vattenlinje: 2,83 m
Djupgående: Std 1,95 m, Tillval 1,50 m
Deplacement: Ca 5 200 kg
Segelyta Sportmast: Tot ca 51 kvm
Segelyta Rullmast: Tot ca 48 kvm (high-tech)
Segelyta fock: 105%
Vatten Ca l: Ca 150l
Bränsle Ca l: Ca 150l
Motor hk: Yanmar 3YM20, 21 hk
Antal kojplatser: 4 st
Designer: Farr Yacht Design
Höjd över vattenlinje: Ca 14,90 m
Ståhöjd i kabinen: Ca 1,85 m
Antal hytter: 2 st
Info: www.bavariasverige.se
Kommentarer
Ser helt rätt ut!
Har varit spekulant på en 32:a men detta känns betydlig bättre.
Tyckte däcksventilerna var för små och gav för lite ljus.
Nya båten kan ge omvända problem. går det att täcka för "fönstren"?
Snygg båt.
Men vad är det för skillnad mot 32:an?
Skillnaderna är ju beskrivna!
32.an har ju visat sig vara en riktigt bra seglare, med de förbättringar som beskrivs och den snygga utsidan känns detta intressant.
Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att tolv personer omkom genom drunkning under augusti i år jämfört med 14 personer under augusti 2011. Antalet omkomna i olyckor med fritidsbåtar sjönk från åtta till tre.
Totalt har 70 personer omkommit i år genom drunkning vilket är samma antal som under perioden 2011.
Augusti 2012 (2011 innom parentes)
fritidsbåt 3 (8)
bad 3 (4)
övriga 6 (2)
totalt 12 (14)
Under sommarmånaderna juni, juli och augusti 2012 har 38 personer omkommit genom drunkning. Det är 2 färre än samma period 2011 då 40 personer omkom.
Av de totalt 70 drunkningsolyckorna under 2012 har 13 stycken inträffat i samband med fritidsbåtar. Det är en halvering av förra årets siffra för motsvarande period, 28 stycken. Antalet badolyckor har, trots det inte så varma vädret, ökat från 16 till 23 stycken för de första åtta månaderna.
Torsdag 6 september invigde kommunalråd Anders Holmensköld den första spolplattan för rening av spolvatten från tvätt av båtskrov på fritidsbåtar i Kungälvs kommun. Det är Ringens Varv i Marstrand som ligger bakom det miljövänliga initiativet.
Den senaste tiden har det kommit larmrapporter om höga halter av olika tungmetaller vid båtuppställningsplatser och lyftplatser där båtbottnar tvättas.
Mätningar i bottensediment längs hela Sveriges kust har utförts både i kommersiella hamnar och i fritidshamnar. Resultaten är nedslående. Bland annat har man funnit höga halter av TBT.
Det anmärkningsvärda är att tennbaserade bottenfärger förbjöds redan 1989. En trolig orsak till de uppmätta värdena är att dessa föreningar läcker ut från båtbottnar som tidigare målats med tennbaserad färg. Dessa tennföreningar kan bland annat orsaka hormonella förändringar hos exempelvis ostron. Höga halter av tenn frigörs då när man skrapar eller spolar botten.
Ett konstaterande som har resulterat i ett lagkrav på spolplattor från år 2014, vilket nu Ringens Varv redan har tagit fasta på och infört i sin verksamhet.
– En spolplatta med sk steg 1 och steg 2 rening renar spolvattnet från tungmetaller och andra lösningsmedel med upp till 90%, berättar Pernilla Lind, vd på Ringens Varv. Det är viktigt för alla att vi slutar tillföra mer av dessa farliga ämnen i vår närmiljö, förklarar hon.
Med en spolplatta installerad rinner spolvattnet först genom en trekammarbrunn för att sedan filtreras i oljeavskiljande filter, partikel- och kolfilter innan det slutligen rinner ut i havet.
Info: www.ringensvarv.se
Fakta Ringens Varv, Marstrand:
Ringens Varv är ett Volvo Penta kompetenscenter som sysselsätter 15 personer året runt. Huvudfokus ligger på reparation och underhåll av fritidsbåtar med i huvudsak Volvo Penta-motorer samt vinteruppläggning.
Engelska Sunseeker International lanserar de allra senaste lyxbåtarna i sina modellserier Predator och Portofino på Southampton Boat Show, som hålls 14–23 september. Båtarna andas verkligen lyx och modern stil.
Totalt visar Sunseeker tolv båtar i Southampton, som ofta är en arena för de engelska lyxbåtsvarven att visa upp sig. Årets båda nyheter, som får brittisk premiär på mässan, är Predator 80 som visas bredvid Portofino 40. Bland övriga nyheter i Sunseekers monter finns den nyligen presenterade 28 Metre Yacht.
Den helt nya Predator 80 lanseras med ”obegränsade tillval”, vilket innebär allt från de mest sportiga prestanda till cruising och långdistanskörning plus allt däremellan. Enligt Sunseeker är detta en yacht som passar alla livsstilar.
Med en ny och ganska aggressiv stil i det graciösa skrovet har Predator 80 bomöjligheter för åtta personer i fyra kabiner plus en kabin i aktern för besättningen. Bland tillvalen finns dubbla ytskärande drev från Arneson tillsammans med dubbla 16V 2000 M14 MTU dieselmotorer. Det ger den 80 fot stora båten en toppfart på hela 45 knop. Med standardmotorerna är resurserna mer moderata 30–40 knop.
Den lika nya Sunseeker Portofino 40 lanseras efter en omfattande studie av vad konderna efterfrågar och vad konkurrenterna har att erbjuda. Varvets mål är att detta ska bli 40-fotsklassens ledande båtmodell. Båten har ”fyra plus en” kojer i två stora kabiner, en lyxig salong, pentry och duschrum.
Den riktiga fördelen med denna nya sports cruiser är den rymliga känslan i hela båten. Sunseeker uppger att båten har ett extra rymligt pentry, högt till tak i kabinerna och stora ljusinsläpp genom panoramarutor.
Även i Portofino 40 är prestanda väldigt viktiga. Som standard utrustas båten med dubbla Volvo Penta D6-330 stern drive, vilket ger en toppfart på 35 knop. Med en uppgradering till Volvo Penta D6-400s ökar toppfarten till nära 40 knop.
Förutom de båda nya båtarna ska Sunseeker även visa exklusiv design och nya specifikationer för sitt flaggskepp, 155 Yacht, som lanserasdes tidigare i år. Den första 155 Yacht ska levereras sent 2013.
Info: www.sunseeker.com
Hösten är här och nu läggs båtarna snart upp på land igen. Risken för att råka ut för stöld ökar markant, och särskilt stöld av båtmotorn. Den största risken tar de som ställer upp sina båtar på fritidsstället, långt från sitt permanenta boende.
Mellan åren 2007 och 2011 anmäldes nära 1 300 stulna båtmotorer till Länsförsäkringar. Och båtägarna ersattes med sammanlagt 57 miljoner kronor.
Flertalet av de som drabbas har sin båt på tomten till fritidsstället.
– De flesta stölder sker när båten är på land och många upptäcker inte stölden förrän på våren när det är dags för sjösättning, säger Rikard Elleberg, chef för båtavdelningen på Länsförsäkringar. Det bästa rådet är att ha båten inlåst inomhus där den inte syns eller att montera av motorn/drevet från båten om den skall förvaras utomhus. Och glöm inte att titta till båten även vintertid.
Majoriteten av de motorer som stjäls är utombordare och moderna fyrtaktare är mest attraktiva.
– Det är väldigt trist att komma ut till båten på våren och upptäcka att motorn är borta, de dyraste kan ju kosta upp till 300 000 kronor, säger Rikard Elleberg. Om det absolut inte går att låsa in båten, så är nästa råd att åtminstone låsa in motorn. Då finns ett hinder som gör det svårare för tjuvarna.
Stölderna är välorganiserade och det är professionella ligor som står för merparten av stölderna.
Länsförsäkringar har 83 000 båtar försäkrade, vilket ger en marknadsandel på 28,8 procent. De senaste sex åren har Länsförsäkringar tagit emot 1 293 anmälningar om stöld. Under samma period ersattes båtägare med 57 miljoner kronor för stulna båtmotorer.
Vanligaste stulna motormärken (utombordare) 2007-2012 (per den 111231):
Yamaha, 525 st
Mercury, 201 st
Suzuki, 194 st
Honda, 154 st
Evinrude, 54 st
Johnson. 58 st
Mariner, 38
Tohatsu, 63 st
Tips för att förhindra stöld under vinterförvaringen:
• Lägg båten på en plats som du kan besöka kontinuerligt.
• Förvara båten/motorn inomhus.
• Samverka båtgrannar emellan.
• Skaffa en spårsändare som signalerar om någon bryter strömmen eller rör kablarna.
• Märk motorn med en stöldskyddsmärkning, gärna på flera ställen på motorn.
Båtsäsongen är inte över än, men snart är det dags att tänka på lämplig utrustning för att skydda båten i höst och vinter. Den snabba och enkla täckställningen EasyTec finns hos Byggplast & Båtprylars alla återförsäljare, däribland SeaSea-butikerna.
Bland nyheterna för i år märks en kraftigare formskuren 240 grams-presenning som ingår i det kompletta täckställningspaketet, där även stödben, rep och kniv medföljer.
Ställningen levereras i en 2 m lång bag och en speciellt utformad bag till presenningen. Täckställningen finns i fyra olika storlekar för båtar på 4–9 meter. Pris från 1 690 kr.
Info: www.rapidmarin.se
P66 Multi från norska Askeladden är en ganska stor och öppen båt som kan anpassas efter båtägarens behov med hjälp av moduler. Den kan bli en styrhusbåt eller en stor helt öppen båt lämplig för fiske och transporter.
I sin enklaste version är P66 Multi en kraftig, öppen skärgårdsjeep med extra stor durkyta. På bilderna här intill ses båten i sina olika varianter.
Den dubbla styrkonsollen kan placeras där båtägaren vill; i aktern eller föröver. P66 Multi kan även utrustas med flera moduler efter behov.
Bland standardtillvalen finns bland annat fisktank, utrustning för fiske med garn eller tinor, lift, dieselvärmare, däckspolning, bogpropeller och mycket annat.
P66 kan utrustas med 200 eller 500 liter fisketank med en kraftig cirkulationspump. Båten har även fem stora luckor i durken som ger extra stora möjligheter för att ta med last elelr utrustning.
Askeladden P66 Multi är byggd för utombordsmotor.
Info: www.askeladden.no
Den nya svenska segelbåten SwedeStar 415 har haft premiär på de flytande båtmässorna på Orust (Ellös) och i Gustavsberg. Nu är det även dags för norsk premiär, vilket sker på norra Europas största flytande båtmässa utanför Oslo. Mässan hålls kommande helg.
Pressmeddelande:
Lidköpings Båtsnickeri AB premiärvisar sin nya 41-fotare, SwedeStar 415 i Ellös på Orust, Gustavsberg i Stockholm och Sandvika i Oslo. Konstruktör är Håkan Södergren, som också har ritat föregångaren, SwedeStar 370.
Tre Båtar i En – Familj, Cruising och Regatta
SwedeStar 415 är en uppföljare till SwedeStar 370, som varvet introducerade 2006. SwedeStar 415 är av samma koncept, men erbjuder genom sin storlek, mer komfort och fart. Linjerna är eleganta och moderna, som kombinerar goda segelegenskaper (Lys ca 1,37) med trygghet, säkerhet och funktion. Avsikten är ett brett användnings-område för familj-, cruising- och regattasegling. Det ger ägaren möjlighet att anpassa båten, när familjen, tiden och intressen förändras.
Funktionen och säkerheten följer samma koncept som SwedeStar 370. Du rör dig obehindrat ombord på ett rent däck, flushade skylights, dolda kontrollinor till sittbrunn och brett skarndäck. Peke i fören och en öppning i aktern – som kan stängas till – gör det lätt att komma av och på båten. Sittbrunnen är lagom stor och rymmer 6 personer runt sittbrunnsbordet. Hon seglas enkelt av en till två personer. En ratt (dia 140cm), ger en enkel och direkt styrning med fingertoppskänsla. Det är förberett för vindruta.
Svensk båtbyggartradition. Inredningen tillverkas i det egna snickeriet i Lidköping i en mycket hög kvalitet, helt jämförbar med de berömda Orustvarven. Madrasser och dynor är 12 cm tjocka. Träslaget är mahogny, men erbjuds som tillval också i ek eller teak.
Standardbåten är fullt semesterklar, utrustningen riklig och omfattar bl. a. elektrisk självslående rullfock integrerad i stäven, Tape-Drive segel, elektrisk toalettsits, LED-belysning, batteriladdare, 230 voltsystem, värmare, kyl, dusch, varmvatten, logg, lod, vind mm. Även valet mellan 2 eller 3 kabiner, traditionellt navigationsbord eller stånav, ingår utan tilläggskostnad.
Teknisk specifikation
Längd 12,61 m
Längd i vattenlinjen 11,30 m
Bredd 3,75 m
Djupgående 2,07 m
Vikt 8,2 ton
Blyköl 3,3 ton (41%)
Storsegel 55,3 m2
Fock (självslående) 38,2 m2
Motor Volvo 40 hk/segelbåtsdrev
Masthöjd över vattnet 19,65 m
Info: www.swedestar.se
Det blev tronskifte i Ö till Ö – dvs löpning och simning från Sandhamn till Utö – när Magnus Olander och Lennart Moberg, Team Ica Kvantum Tyresö, vann före fjolårssegrarna Antti Antonov och Björn Englund.
– Vi vände oss om hela tiden i slutet. Vi kände oss verkligen jagade, säger segrarna som ändå hade en segermarginal på 8 minuter och 44 sekunder.
Paret Olander/Moberg, som båda är 32 år från Stockholm, var snabbast över de cirka 65 kilometerna mellan Sandhamn och Utö i Stockholms skärgård, dvs en sträcka som motsvarar närmare två Lidingölopp och 3,5 Vandbrosimningar i en följd. 20 öar och lika många vatten ska avverkas. Segertiden blev 9 timmar 11 minuter och 58 sekunder.
– Jag brukar aldrig vara nöjd. Men idag är jag det, säger Magnus Olander som tillsammans med Lennart får dela en segercheck på 37 500 kr.
Starten gick i gryningen på Sandhamn. Det var en fantastik morgon med 15 grader i luften och 17 i vattnet. Men trots den tidiga timmen så fanns redan en stabil vind som gjorde simning i öppet vatten riktigt besvärlig. Men några som behärskade vågorna var segerduon.
– Vi gick upp i ledningen på den tuffa långa simningen på 1400 m mitt i loppet. Men vi trodde att de andra skulle komma ikapp. Det var först i gruvbyn, några hundra meter från mål, som vi förstod att det skulle hålla, säger segrarna och även Antti som blev tvåa trodde att de framme i täten skulle krokna.
– Vi trodde nog att med vår rutin skulle gneta ikapp dem på den nästan två mil långa löpningen på Ornö. Men det gjorde vi inte. Vi sa tillvarandra att ”fan vi ser dom ju aldrig”, säger Antti Antonov som dock kan trösta sig med att hans och Björns segertid från i fjol på 9.07.24 fortfarande är banrekord med 4.30 minuters marginal.
– Segrarna var grymt starka och värdiga vinnare. Men jag är inte jätteledsen för att de inte slog vårt banrekord från i fjol, säger Antti och skrattar.
Foto: Malcolm Hanes.
Info: www.otillo.se
Trenden med elektriskt öppningsbara takluckor ökar allt mer. Först kom större sportbåtar med denna eleganta och praktiska lösning och nu har turen även kommit till lite mindre båtar. Askeladden P80 Weekend är en av de senaste båtarna som utrustas med “Elektrisk Twin Cabriolet tak”.
Askeladdens lösning på luckidén för kupébåtar som P80 Weekend verkar väldigt praktisk. Luckan kan öppnas eller stängas helt på endast några sekunder.
Fördelarna med en öppningsbar lucka (eltak) är flera. I båtar som inte har flybridge får man ändå in ljus och rymd i båten när luckan öppnas och om vädret blir sämre är det enkelt att stänga till taket.
Taket i Askeladden P80 Weekend består av två sektioner som kan öppnas oberoende av varandra. besättningen kan välja att öppna för- elelr akterut elelr att öppna båda luckorna samtidigt. Som extra tillbehör levereras båten även med kapellvägg i aktern av kupén.
Båten visas för första gången på Oslos flytande båtmässa – Båter i Sjøen – Oslo, som hålls 6 – 9 september.
Info: www.askeladden.no
Nu är det dags för en av världens tuffaste, häftigaste och mest krävande endagarstävling. Måndagen 3 september avgörs Ö till Ö i Stockholms skärgård med start på Sandhamn och målgång drygt nio timmar senare på Utö. Deltagarna ska avverka en sträcka motsvarande cirka två Lidingölopp och 3,5 Vansbrosimningar i en följd.
Ö till Ö är en unik tävling som består av 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Av säkerhetsskäl tävlar man i tvåmannalag. Deltagarna springer och simmar i våtdräkt och löparskor. Någon tid att byta om finns inte.
Tävlingen avgörs nu för sjunde året i rad. Och redan har den växt till en av de mest respekterade och krävande endagstävling i sportvärlden. Det som började som ett vad, mellan krögaren Anders Malm och två bröder på Utö Värdshus, har från första tävlingsåret (2006) växt från 20 till numera 100 deltagande par från hela världen. En halvtimme efter att anmälningen öppnades i vintras var tävlingen fulltecknad.
Deltagarna startar från seglarhotellet på Sandhamn i gryningen måndag 3 september. Att det är en måndag är ingen slump. Då är få fritidsbåtar ute och det är enklare att bevaka farleder och skydda de simmande lagen. Det blir ändå tufft att ha kontroll på samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 12-13 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag får en segercheck på 37 500 kr.
Ö till Ö lockar deltagare från hela världen. Här finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Men det finns också renodlade kompisgäng vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.
I år startar en av Sveriges största friidrottsprofiler Malin Ewerlöf-Krepp. Malin tävlar tillsammans med Stefan Ekström i mixedklassen. Stefan har deltagit i tre tidigare Ö till Ö, då i herrklassen.
Säkerheten är givetvis i fokus. Samtliga lag är utrustade med GPS:er så att tävlingsledningen kan följa deras väg. För att hålla ihop fältet och slippa eftersläntrare finns det stationer som måste passeras inom en viss maxtid. De som inte klarar det tas ur tävlingen.
För mer information, fullständiga startlistor och för att följa tävlingen besök www.otillo.se
Foto: Malcolm Hanes.
Örebro-Kumla Jetski Racing Club bjöd på strålande solsken och spännande jetski action när sista deltävlingen och finalen i Svenska Cupen kördes i helgen utanför Kumla.
De snabbaste och tuffaste GP klasserna vanns av Pontus Andersson (Ski GP) och Johan Johansson (Runabout GP), båda från Orust. Johan stod även som vinnare i klassen Runabout Stock. Kristian Stenborg från Orust vann Runabout N/A.
I klassen Ski Veteran har Joakim Pfeffer från Vallentuna briljerat under säsongen och vunnit alla tävlingar. Jessica Borgström, Orust, vann med stor marginal i damklassen.
De populäraste klasserna med flest deltagare är Ski-Lite och Ski-Junior. Här har norrmännen visat framfötterna och vanns av Stian Schjetlein samt Ulrik Berntsen, båda från Norge.
Resultat:
Ski Junior
1 Ulrik Berntsen, Nor 440p
2 Sondre Liseth, Nor 435p
3 Daniel Svae Andersen, Nor 399p
Ski Lite
1 Stian Schjetlein, Nor 447p
2 JessicaBorgström, Orust 370p
3 Mats Örtendahl, Orust 305p
Ski GP
1 Pontus Andersson, Orust 452p
2 Stian Schjetlein, Nor 395p
3 Eric Jacobsson, Tibro 361p
Ski Veteran
1 Joakim Pfeffer, Vallentuna 473p
2 Annette Ärlegård, Kumla 404p
3 Tommy Jacobsson, Tibro 352p
Ski Dam
1 Jessica Borgström, Orust 480p
2 Jonna Borgström, Orust 399p
3 Sandra Borgström, Orust 377p
Runabout Stock N/A
1 Kristian Stenborg, Orust 454p
2 Christian Cagnard, Lysekil 426p
3 Peter Lyrstrand, Orust 413p
Runabout Stock
1 Johan Johansson, Stenungsund 454p
2 Carl Falkbrandt, Täby 382p
3 Kristian Stenborg, Orust 335p
Runabout GP
1 Johan Johansson, Stenungsund 435p
2 Carl Falkbrandt, Täby 371p
3 Lars Åkerblom, Orust 276p
Sailstar utbildar barn, ungdom och vuxna i segling och alla seglar i jolle, där lär man sig snabbast. Sailstar har verkat i tre år, sedan 2010, och har redan hunnit utbilda 500 personer i segling.
Danielle Hernberg blev den 500:e deltagaren sedan starten på grundkursen 17-19 augusti 2012. Sailstar gratulerade Danielle med en Sailstarjacka!
“Våra kurser är populära, i år arrangerade vi 24 kurser med totalt cirka 180 personer på kurserna. Nästan alla kurser är grundkurser, någon enstaka är fortsättning och vi har även genomfört en eskader under året”, berättar Tomas Sandström, ledare på Sailstar.
“I år liksom förra året bedrev vi utbildning i Skärgårdsstad, Linanäs och på Gistholmen i Stockholms skärgård. Totalt har vi varit 10 ledare som arbetat med seglarutbildningen och av våra deltagare är cirka tre femtedelar barngrupper indelade i Brisarna för de yngre och Kulingarna för de äldre. Övriga kurser är grundkurser för ungdom och vuxna, de kurserna är tre eller fyra dagar och det är häpnadsväckande hur mycket de lär sig på de kurserna. Efter tre dagar kan alla rigga sin jolle, sjösätta och segla runt en ö och ett par märken och komma tillbaks till stranden. Vi utbildar enbart i jollar. Vi seglar tvåmansjollen RS Feva och enmansjollarna RS Tera och Laser Bug, även kurserna för vuxna.”
“För nästa år så letar Sailstar efter fler platser att arrangera seglarskola på, gärna åt eller tillsammans med en lokal klubb och vi kan även erbjuda vårt koncept som franchise för andra”, fortsätter Tomas Sandström.
Sailstar är en kommersiell seglarskola som förutom seglarskolor även genomför event i segeljollar, svensexor har varit ett återkommande inslag. Kurserna startar i juni och avslutas i augusti.
Info: www.sailstar.se
Italienska Strider 15 är det allra senaste från en båttillverkare som totalt har sju modeler på 8–15 meter. Alla modellerna har liknande design men olika specifikationer beroende på längd och bredd. Det här nya projektet kallas ”Individual Class” och bär tydliga spår av en riktigt sportig RIB.
Trots att båten har walk around däck är utrymmet i kabinen, pentryt och badrummet två meter högt. En king size bädd finns i fören och en mindre barnbädd är placerad akterut.
Stora delar av båten kan förvandlas med hjälp av hydraulik, bland annat så att akterdäcket får skydd av ett stort kapell. En biminitop kan också monteras på båten med lättvikts kolfiberstöd.
Både soldäcket och badplattformen är minst sagt rejält tilltagna, vilket framgår av bilden. Den lätta T-top som ger föraren och passagerare skugga är tillverkad med vakuuminjicering. Som extra skydd har både föraren och tre passagerare gott skydd av väl stoppade stolar.
Strider 15 har konstruerats för att kunna köra riktigt långa distanser med en marschfart på 40 knop. Maxfarten är 44 knop med två stycken Cummins turbo dieselmotorer, Cummins QSC 8.3, som vardera ger 600 hk.
Tekniska specifikationer
Varv: Sacs Marine
Design: Christian Grande DesignWorks
Längd: 15,30 m
Bredd: 4,50 m
Djupgående: 0,80 m
Bränsletank: 960 liter
Vattentank: 150 liter
Vikt: 11,6 ton
Persone: 10
Kojer: 4
Toppfart: 44 knop
Marschfart: 40 knop
Motorer: 2 x 600 hk Cummins HO GS
Framdrift: Arneson Surface Drive (ytskärande drev)
CE-klass: B
Info: www.sacsmarine.it
Kommentarer
Nu vet jag vad jag ska önska mig i julklapp!
Kommentarer
cg pettersson x2 på något vis.