nyhetstest

Vindstilla, regn, sol, framgång, tjuvstart, glädje, svart flagg, krockar, protester och vinnarglädje. Årets SM i Drake var en del av Audi Dragon Cup och hade allt. Med 35 startande båtar i Nynäshamns Jubileumsregattas avslutande tävling SM, visade Team Lumme att de är värdiga mästare.

Det är vindstilla första dagen i årets SM. I timmar ligger Drakarna och väntar på startbåtens nedräkning för att i exakt rätt läge få pressa sig över linjen och sträcka ut mot SM-framgång. Det är glad stämning ändå, men viss iver kan skönjas under ytan.

Det var ett år sedan sist och vinnarskallarna har tagits fram i varje team. Det är hårt tryck på linjen när båtarna äntligen får starta. Omstart. En svart flagga hissas i nästa start och den som nu tjuvstartar blir direkt diskvalificerad i racet. Så blir också fallet. En hel del båtar går över linjen och missar sin chans att vinna. Det blir två race denna dag och leder gör nu Team Linda, SWE323, som vann det andra racet för dagen.

Dramatiken fortsätter andra dagen då ivern och guldjakten leder till att ett antal båtar krockar med lättare skador som följd vid kryssmärket. Senare i race 5 har vi en större krock då en styrbord-babord -situation uppstår och SWE330 kör rakt in i Sweet Alice, SWE358, som får masten bruten och tvingas avbryta. När Sweet Alice beviljas gottgörelse av tävlingsledningen tilldelas de den 6:e placering de hade vid krocken i racet. Eftersom de tvingas till avbrott i tävlingen, räknas en snittplacering ut för det sista racet baserat på deras tidigare placeringar i tävlingen. De ges en 5:e plats i sjätte racet. Det ger dem i sin tur en bronsmedalj. Tur i oturen konstaterar de sannolikt själva.

Vinner gör Team Lumme som med sina erfarna seglare Patrik Salén, Olle Johansson och Staffan Salén. I tre av racen går de ut som segrare och själva hävdar de att det handlar om tur:

– Ibland funkar det, ibland funkar det inte, säger rorsman Olle Johansson.

Lumme vann hela Audi Dragon Cup förra året och även om de nu ligger på femte plats har de goda förutsättningar att avancera då man får räkna bort resultatet från ett Grand Prix vid deltagande av minst 4 deltävlingar. Lumme har vunnit de två tävlingar de deltagit i och missat ett GP som de följaktligen får räkna bort.

SM i Drake avslutade Jubileumsregattan i Nynäshamn. Jan Klingeborn, ansvarig för tävlingsdelen i Jubileumsregattan, är nöjd med SM:et och hela regattan i sin helhet:

– Vi har haft en fantastisk stämning, både bland seglare och bland funktionärer. Det känns som det här är århundradets arrangemang här i Nynäshamn med över 70 000 besökare under regattan.

Resultatlistor och mer info: www.audidragoncup.se

Bryggleverantören AlfaBryggan AB har efter förfrågan från Norrtälje kommun tagit med tagit fram en riktig ”Miljöbrygga” och Norrtälje kommun är antagligen först i världen med att erbjuda båtfolket i skärgården ett lättillgängligt och fräscht ställe att göra sig av med både sopor och latrin.

Pressmeddelande:

Miljöbryggan Rti-septi™ ”combi” är ett resultat av befintlig teknik och innovationshöjd, d.v.s. välja rätt teknik och sätta ihop det till en ny produkt.

Norrtälje kommun måste som alla andra kommuner i Sverige på grund av en ny lag fr.o.m. 2015 som förbjuder att man släpper ut toalettavfall från fritidsbåtar erbjuda båtfolket möjlighet att tömma latrintanken.

Norrtälje kommun tog redan 2010 kontakt med AlfaBryggan AB för att se vad det fanns för möjligheter att kombinera latrintömning med en sopstation. AlfaBryggan AB har specialiserat sig på innovativ modern marin miljö och har genom sina underleverantörer mer än 30 års erfarenhet i ämnet och resultatet lät inte vänta på sig.

Som en extra bonus blev det dessutom en modern WC med vattenspolad toalett och handfat, ventilation och pissoar. Toalettbyggnaden är hög, ljus, luftig och är självklart målad i falurödfärg med vita knutar. När bryggans nya trädäck snart har grånat så kommer bryggan att smälta in fint i skärgårdsmiljön.

Miljöbryggan Rti-Septi™ ”combi” är 3 m x 15 m och har 3 funktioner. Sugtömma latrin från båtar, förvara hushållssopor samt en toalett med handtvätt. Latrintankarna är 6 kbm och djupsopbehållaren är 5 kbm. Bryggan är mycket stabil och två båtar kan använda stationen samtidigt, den är fristående och oberoende av el. Alla pumpar är handdrivna, ventilationen vinddriven och nivåavkännaren som skickar sms till ansvariga är soldriven. Miljöbryggans pontoner är polyeten med luft som är det miljövänligaste materialet för flytbryggor. Trädäcket är kådig sibirisk lärk. Miljöbryggan Rti-septi™ ”combi” är en riktig vän för dig som gillar en ren skärgård!

Info: www.pontoner.se

För sjunde gången sedan premiären 2004 är det på tisdagen tisdag dags att köra igång Lysekil Women’s Match igen. På det årliga matchracingprogrammet är evenemanget en höjdpunkt som lockar ett stort antal av världens främsta kvinnliga seglare. 300 000 kronor i prispengar, varav segraren får en tredjedel, ska fördelas under veckan.

Matchracing är spännande kappsegling mellan två båtar åt gången, med prestigefyllda America’s Cup som förebild. Lysekil erbjuder med fina vindförhållanden och naturliga läktare på bergen kring Kyrkeviksbukten en fantastisk arena för både seglare och publik. Seglingarna inleds i morgon tisdag och avslutas sedan med lördagens rafflande finalrace. Så här ser programmet kortfattat ut:

Tisdag 7 augusti, round-robin (alla möter alla) inleds Onsdag 8 augusti, round-robin (alla möter alla) fortsätter Torsdag 9 augusti förmiddag, round-robin (alla möter alla) avslutas Torsdag 9 augusti eftermiddag, “kvartsfinal” en ny round-robin med de sex bästa inleds Fredag 10 augusti förmiddag, “kvartsfinal”-round-robin med de sex bästa avslutas Fredag 10 augusti eftermiddag, semifinaler påbörjas Lördag 11 augusti förmiddag, semifinaler avslutas Lördag 11 augusti eftermiddag, finalseglingar!

Det här är tjejerna som ska göra upp i Lysekil:

Camilla Ulrikkeholm, Danmark, titelförsvarare För 15 år sedan ledde jolleframgångarna till att Camilla Ulrikkeholm fick utmärkelsen som Danmarks bästa unga kvinnliga seglare. Efter ett par års seglingsuppehåll har det sedan hösten 2003 bara varit matchracing på dagordningen för denna ständigt leende och lakritsälskande danska, i alla fall vid sidan av jobbet som arkitekt i Helsingör. Camilla är en badkruka som tycker att vattnet ska man inte simma i utan segla på. Och detta gjorde hon så bra i fjolårets Lysekil Women’s Match att hon nu kommer till årets evenemang som titelförsvarare. Team Ulrikkeholm har inte satsat på OS utan gått in för segling i större båtar såsom DS 37, men ändå lyckats behålla en placering bland de absolut främsta på världsrankingen.

Mandy Mulder, Nederländerna
Får man tro Mandys svenske tränare Mikael Lundh så är holländskan en supertalang som med stor envishet och alltid högsta fart i båten sätter konkurrenterna på plats. Redan som 20-åring tog hon sin första OS-medalj, ett silver i Ynglingklassen i Beijing 2008. I fjol kvalificerade hon Nederländerna till OS genom sin sjundeplats i för-OS, men blev sedan inte själv OS-uttagen. Till Lysekil Women’s Match har hon förstärkt besättningen med rutinerade Klaartje Zuiderbaan, själv rorsman vid premiärtävlingen 2004. Mulder är ett traditionellt holländskt efternamn för dem som sköter väderkvarnar, så det kan kanske vara till hjälp för att hitta de rätta vindarna i Lysekil.

Anna Kjellgren, Sverige
Som junior tog Anna inte mindre än fem guld i JSM i Optimist och 420. Hon har också varit femma på EM i matchracing och som högst nummer 18 på världsrankingen, men det var innan medicinstudierna tog över. Nu specialiserar hon sig inom ortopedi, åker skidor på vintrarna och kör nya OS-klassen kitesurfing, men bara när det blåser mycket. Och så ska sambon Johan omvändas från golfare till seglare… Anna är även matchracingdomare och har pluggat båtdesign på Nya Zeeland. Sedan 2011 bor denna Kullavikstjej åter i Göteborg och har nu formerat en matchracingbesättning med en blandning av hungriga jolletjejer och erfarna matchracingseglare, som ska göra allt för att nå toppresultat i Lysekil i år.

Alexa Bezel, Schweiz
Strax söder om Zürich, på den västra stranden av den långsmala Zürichsjön och precis där färjan går över till Meilen på ostsidan, där har detta schweiziska stjärnskott sin hemmahamn. Alexa Bezel är en språkbegåvning som med den äran fixar att hålla ihop sin besättning av unga lovande landsmaninnor, trots att de kommer både från alplandets tyskspråkiga och från de franskspråkiga delarna. Deras seglingsbakgrund finns i såväl jollarna 470 och Laser som i kölbåtar och katamaraner. Tjejerna i Team ChicaCER har mestadels seglat lokala matchrace i bland andra Bodensjön och Genevesjön, så Lysekil Women’s Match blir deras första evenemang med ISAF Grade 1. Ska de kunna rå på de mer rutinerade damerna?

Caroline Sylvan, Sverige
Som ”alla” andra inledde Caroline sin seglingskarriär i Optimist och E-jolle och deltog i såväl nordiska och europeiska som världsmästerskap. I OS-klassen Laser Radial har hon vunnit SM två gånger, och när hon för bara ett par år sedan började segla matchracing så blev det seger direkt i ungdoms-SM. I fjol vann Caroline och hennes besättning även ungdomstävlingen i Match Cup Sweden på Marstrand, fick ett wildcard till Lysekil Women’s Match men slutade på jumboplatsen efter en tuff vecka i de stora DS-båtarna. VM i australiensiska Perth i vintras gav detta unga lag – New Sweden Match Racing Team – från Göteborgs Kungliga Segelsällskap ytterligare nyttig erfarenhet att ta med sig till årets tävling i Lysekil.

Marie Björling Duell, Sverige
Hon toppade 2001-2005 världsrankingen fyra år i sträck och hon har sex VM-medaljer i matchracing, varav den senaste ett silver i Lysekils-VM 2009. Nu gör Marie Björling Duell comeback igen, och ska med hjälp av flera besättningsmedlemmar från de fornstora dagarna försöka upprepa framgångarna. Marie är barnmorskan som sadlat om till mental rådgivare och coach i egna bolaget Kompetenshamnen. Motståndarna ska besegras med rutin, erfarenhet och en hög lägstanivå, men så mycket träning har det inte blivit för Marie & Co. Åtminstone inte seglingsträning. Däremot har det här gänget aldrig tidigare kommit så fysiskt starka till ett evenemang som till årets Lysekil Women’s Match.

Silvia Roca Mata, Spanien
Efter en tidigare jollekarriär i Optimist, Laser Radial och E-jolle samt även en OS-satsning i Yngling, började Silvia Roca Mata med matchracing efter den förra olympiaden i Beijing då klassen utsågs till OS-gren. I fjol tog spanjorskan från Barcelona en fjärdeplats i EM i matchracing och hon håller just nu en tiondeplats på världsrankingen. Silvia och hennes besättningsmedlemmar är egentligen specialiserade på OS-båten Elliott 6, men klarade vid sin Lysekilspremiär i fjol av att nå en sjätteplats med dubbelt så stor besättning – sex personer – i DS 37. Den placeringen ska de göra allt för att förbättra i år, då de vältränade och efter gedigna förberedelser återkommer till Lysekil Women’s Match.

Petra Kliba, Kroatien
Segelklubben Vega i kroatiska Pula har fostrat flera duktiga matchracingseglare och 35-åriga Petra Kliba är en av dem. Hon har seglat sedan fyraårsåldern men började inte kappsegla förrän i tonåren. En knäskada förstörde hennes chanser att nå OS i Atlanta 1996, och istället fokuserade hon på havskappsegling. Petra Kliba har rundat jorden i Hong Kong Challenge Round the World Race och även seglat med en dambesättning i Baltic Sprint Cup. Hon är också en språkbegåvning och arbetar som översättare mellan kroatiska, engelska, italienska och tyska. Petras stora intresse för entypskappsegling, med ett flertal VM i 505, J 22 och E-jolle, ledde fram till en matchracingkarriär som även den utvecklats framgångsrikt.

Sally Barkow, USA
Riktigt roliga seglingar, utmanande båtar, en fantastisk arena och så några trevliga fester. Där har ni anledningarna till att amerikanska superseglaren Sally Barkow gärna återkommer till Lysekil. Sally Barkow är 32 år och en av världens absolut mest rutinerade kvinnliga matchracingskeppare. Två gånger har hon utsetts till Rolex Yachtswoman of the Year; årets seglare. Redan 2004 kom hon till premiärupplagan av Lysekil Women’s Match som nybliven världsmästarinna, en titel som hon försvarade året därpå. Efter OS-deltagande i Yngling i Qingdao 2008 var hon tillbaka i Lysekil för VM 2009. Ska det i år bli tredje gången gillt för Sally Barkow, som ännu inte lyckats ta hem segern i Lysekil Women’s Match?

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Nio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Foto: Dan Ljungsvik.

Återigen var det i Sveriges reservhuvudstad Karlsborg som 2012 års ROC-mästare skulle utses och det blev en upprepning – Pontus Andersson får nu en ny inskription i ROC-priset.

Tävlingen lockade 54 förare, många förare deltog i flera klasser så i de åtta klasserna blev det hela 80 startande som körde i strålande solsken på lördagen.

I den populära FUN-klassen körde bland andra Thomas af Klinteberg, Almöns Jetski Academy som vann finalen mot Adde Jansson från Askersund.

Bland FUN-förarna hittade vi två av Sveriges mest kända bilracing förare. Båda tävlar för VOLVO teamet POLESTAR och visade sig ha riktiga vinnarskallar. Mästerskapsledaren i TTA-serien, elitserien i Racing, Fredrik Ekblom slutade på en 7:e plats i finalomgångarna. Team-kamraten Thed Björk hamnade längre ned i listan.

Vintage klassen fylldes med gamla härliga maskiner. Finast var nog Mats “Harra” Örtendahls JS550 från början av 90-talet , en nästan oanvänd maskin som Harra lyckats hitta och dagen till ära lät gamle kombattanten Mattias ”matson” Dahlgren köra.

Till slut var det SM-klassernas tur att avgöra sina race i Vätterns fina vatten. Dagens uppkörning såg vi i Lite klassen där Jessica Borgström kvalade in som åtta, men eliminerade bort konkurrent efter konkurrent. Till sist blev hon utslagen av Norske gutten Stian Schjetlein som därmed fick uppgiften att möta kvalettan Marcus Engvall. Marcus slog till med två raka segrar vilket resulterade i en andraplats för Norges elitförare.

Sist ut var GP-klassen, nu var det dags för Pontus Andersson att starta upp sin 170 hästars Hydrospace som han kvalade in till förstaplatsen. Först skulle det avgöras vem som eliminerade sig upp att möta Pontus. Liksom förra året var det Gävles stolthet Marcus Engvall som fick det tvivelaktiga nöjet att med en 80-hästars Lite maskin möta Pontus i bäst av tre åk. Pontus gjorde processen kort med två raka segrar och eftersom dessa förare även hade de två bästa tiderna i finalomgångarna var det mellan dessa två ROC-titeln avgjordes.

För andra året i rad står nu Pontus Anderssons namn inskrivet i det ärofyllda vandringspriset.

Info: www.svera.org

I veckan som gick avgjordes VM i jolleklassen Zoom 8 i Saltsjöbaden. 140 båtar deltog från ett stort antal länder. På pojksidan vann Sverige guld genom Simon Weideskog och på flicksidan blev det en svensk silvermedalj genom Ella von Melen. Båda är födda 1996 och seglar för Nackaklubben Boo SS.

Seglingarna avgjordes efter tolv race och det var oerhört spännande ända till slutet. Inte förrän efter sista racet gick det att kora någon av de sex medaljvinnarna. Inför sista dagen låg även Sam Stenman, också seglande för Boo SS, på medaljplats men tappade chansen bland annat genom en olycklig diskvalificering vid starten, en s k ”Black flag disqualification”. Sam slutade fyra. Tvåa blev Juuso Roihu från Estland.

Simon inledde de första två kvalseglingsdagarna med sex raka segrar. I finalseglingarna blev det mer spännande med en hel del taktiska drag från övriga medaljörer, men Simon höll ihop de sista seglingarna och tog hem guldet.

Ella von Melen visade upp en oerhört jämn serie och slutade på samma poäng som den vinnande danskan, Anna Munch, som dock knep guldet genom fler racesegrar.

Zoom 8 är en växande jolleklass som ligger i storlek mellan Optimistjollen och den större E-jollen. Den är rekommenderad juniorbåtklass av Svenska Seglarförbundet och den naturliga jollen för seglare som vuxit ur Optimistjollen. De flesta seglarna är mellan 13-17 år. Den passar lika bra för både tjejer och killar och över en tredjedel av seglarna är tjejer. KSSS stod tillsammans med Svenska Zoom 8 förbundet för VM- arrangemanget.

Foto: Malcolm Hanes

Hela resultatet finns på: http://www.ksss.se/Kappsegling/Kappseglingar/WC-ZOOM8/Resultat{

För mer information besök: www.zoom8.se

Efter en inledningsdag med mycket vind i Lysekil Women’s Match är det två rutinerade damer som helt obesegrade toppar resultatlistan. Danska titelförsvararen Camilla Ulrikkeholm leder på tre segrar, med Marie Björling Duell från GKSS i Göteborg hack i häl på två vinster. – Det var rimligt säkra segrar, som vi bäddade för redan genom att göra fina starter idag. Vi har tränat mycket hemma i Skovshoved och får glädje av det nu, analyserar Ulrikkeholm och konstaterar att åtta års erfarenhet av båttypen spelar stor roll.

För Marie Björling Duell och hennes besättning från Göteborgs Kungliga Segelsällskap är det visserligen första tävlingen sedan VM avgjordes i samband med Lysekil Women’s Match 2009. Då tog den forna världsettan, som toppade rankingen fyra år i sträck mellan 2001 och 2005, sitt sjätte VM-silver. Men trots det långa uppehållet visade Marie & Co i Lysekil idag att de är att räkna med:

– Vi har tränat en hel del inför vår återkomst till tävlingsarenan, men träning och tävling är ju helt olika saker. Med de snabba beslut som krävdes i dagens matchracing rasslade hjärnan igång ordentligt, säger Marie, som tycker det är roligt att kappsegla igen.

I vindar med kulingstyrka sköts förmiddagens seglingar upp, och inte förrän vid 13-tiden kunde de första matcherna dra igång. Schweiziskan Alexa Bezel är ensam om att ha seglat i dagens samtliga fyra flighter (grupp om tre matcher), och med två segrar och lika många förluster skuggar hon holländskan Mandy Mulder och hemmaseglaren Caroline Sylvan som delar tredjeplatsen så här långt med två vinster och en förlust vardera:

– Vi hade bra fart i båten men lite problem att få in manövrerna helt korrekt, och kände oss också lite sena alldeles för ofta, summerar Bezel, som hemifrån Zürichsjön är van vid att styra femmannabåten Blu 26.

– Kryssfarten var det inget fel på, men vi behöver mer tid för att få till snabba undanvindar också. Vid några tillfällen råkade vi tappa spinnakerskoten under båten, och det är ju inget som direkt ökar farten, konstaterar Mandy Mulder med ett snett leende.

– Det känns jättebra trots några småmissar och att vi var lite stressade ibland. Vi har bra samarbete och kommunikation i båten, så vi ser verkligen fram emot fortsättningen, säger Caroline Sylvan.

Lysekil Women’s Match fortsätter under onsdagen med round-robin (alla möter alla).

Ställning i Lysekil Women’s Match efter dag 1, inledningen av round-robin (alla möter alla).

Placering/namn/nationalitet/vunna matcher/förlorade matcher:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 3 – 0
2. Marie Björling Duell, SWE, 2 – 0
3. Mandy Mulder, NED, 2 – 1
3. Caroline Sylvan, SWE, 2 – 1
5. Alexa Bezel, SUI, 2 – 2
6. Sally Barkow, USA, 1 – 2
7. Silvia Roca Mata, ESP, 0 – 2
7. Petra Kliba, CRO, 0 – 2
7. Anna Kjellgren, SWE, 0 – 2

Resterande program för Lysekil Women’s Match:
Onsdag 8 augusti, round-robin (alla möter alla) fortsätter Torsdag 9 augusti förmiddag, round-robin (alla möter alla) avslutas Torsdag 9 augusti eftermiddag, “kvartsfinal” en ny round-robin med de sex bästa inleds Fredag 10 augusti förmiddag, “kvartsfinal”-round-robin med de sex bästa avslutas Fredag 10 augusti eftermiddag, semifinaler påbörjas Lördag 11 augusti förmiddag, semifinaler avslutas Lördag 11 augusti eftermiddag, finalseglingar!

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Nio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera, Musto, Svitzer och Liros är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info: www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Foto: Dan Ljungsvik.

En oerfaren nittonåring kontaktar Sven Yrvind −en legend bland långfärdseglare, snart sjuttio år gammal − för att få råd inför en långfärdsseglats. Det hela slutar med att de bestämmer sig för att segla tillsammans.

Resan blir en unik kamp mot alla odds. Efter att ha kämpat mot stormar, en näst intill pensionerad motor, sönderblåsta segel, läckande båt och byråkrater, går de triumferande i land i Florida efter en på många sätt unik seglats.

Efter en vinter i Florida och Bahamas seglar den unge kaptenen ensam sin båt tillbaka till Sverige. Han är då tjugo år gammal och blir Sveriges yngsta ensamseglare. Sven Yrvind blir ordentligt kritiserad. Han sägs ha tagit ett förhastat beslut att följa med en oerfaren seglare i en Vega. En intressant debatt följde.

Den unge, den gamle och havet skildrar den strapatsrika resan från det första trevande samtalet till landstigningen i Florida.

Sven Yrvind är designer, båtbyggare och seglare. Just nu bygger han en båt på tio fot som han planerar att segla jorden runt non stop med. Efter seglingen med Vegan har han också hunnit med att designa, bygga och segla en båt på 15 fot från Irland till Florida.

Thomas Grahn har även han hunnit med ett par långseglingar efter äventyret i Vegan. I juni 2012 fi ck han sin legitimation som ortopedingenjör vid universitetet i Jönköping.

Fredag den 10 augusti kl 15 möter Marinens övningsskonert Gladan briggen Tre Kronor af Stockholm i matchracing på yttre redden i Karlskrona. Det blir ett möte mellan fartyg från olika epoker och där utgången inte på något vis är given. Fartygen är ungefär lika långa men har olika riggar och skrov. Skonerten Gladan är smäckrare och modernare och förväntas ha bättre egenskaper på kryss medan Tre Kronor med sin större rigg förväntas nå högre hastighet på undanvinden.

Det blir också ett möte mellan två olika besättningar. Medan Gladan har en samtrimmad besättning kommer Tre Kronors, visserligen kunniga besättning, att kompletteras av hugade blekingebor som får vara med och hugga i.

I normala fall seglas Tre Kronor av en besättning på 14 personer men när det blir tal om kappsegling behövs fler händer för att snabbt kunna dra i alla tampar ombord. Därför bjuds allmänheten in att delta som extra besättning under racet. En förutsättning är dock att man deltagit i någon av seglingarna dagarna innan så att man vet lite om hur det fungerar ombord.

Mer information om seglingen kommer att publiceras på Briggen Tre Kronors hemsida www.briggentrekronor.se

Briggen Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2008 i Stockholm. Dess förlaga kommer dock från Karlskrona och var den vackra skeppsgossebriggen Gladan som blev klar 1857. Inte att förväxla med dagens skonert Gladan.

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Genom Initiativet Hållbara Hav arbetar vi för att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap i östersjöregionen.

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid.

Team Westerlund Racing med Claes Westerlund och Johan Kumlin bakom spakarna på deras X-Cat kom ut som totalsegrare i årets Roslagslopp. Med ett rekordstort antal startande i Roslagsloppets firande av 50 år som Sveriges och kanske världens största motorbåttävling så blev förhandsfavoriten en värdig totalvinnare.

Team Westerlund, som normalt tävlar i X-Catserien, startade i år med träningsbåten och fullkomligen flög fram bland 200 andra tävlanden och 100.000 åskådare.

Öregrund fick i helgen som var ett kanonväder och den lilla skärgårdsstaden var full med åskådare och racingfans.

Team Westerlund kom i mål med rekordfarten 84,92 knop!

Info: www.svera.org

SVERA på facebook:
www.facebook.com/svera.org

Den 8 augusti visas det första programmet av Segling – Seglingens Grand Prix 2012 i TV4 Sport. I fokus står kappseglingstävlingar i Volkswagen X-35 Cup, Audi Dragon Cup och SeaCart 26 Multi Cup. Inslag från internationell segling och reportage om seglingseliten visas också.

Inspelningarna av programmet ”Segling – Seglingens Grand Prix” är i full gång. Monday Production och exekutiv producent Andreas Odén följer kappseglingarna. Programmet kommer sändas onsdagar 22.00 i TV4 Sport. Totalt produceras 8 halvtimmeslånga program med sammandrag från Sveriges kappseglingssäsong.

Det blir fram för allt sammandrag från Whyshore Yachting & Marketings tre cuper Volkswagen X-35 Cup, Audi Dra-gon Cup och SeaCart 26 Multi Cup samt presentationer av teamen, mid-season round up, inslag från Americas Cup och mycket mer som visas.

– Det här är en möjlighet att komma nära kappsegling som håller väldigt hög klass. Det känns också väldigt kul att det produceras ett tv-program som bygger på just svensk kappsegling. Vi kommer att få se delar av svensk seglingselit, kommenterar Klabbe Nylöf VD på Whyshore Yachting & Marketing.

Programmet blir som att följa en fotbollserie på TV, med återkommande lag som möts i olika Grand Prix/matcher och på olika arenor. Finalen är gemensam för alla tre cuper och håller till på Riddarfjärden 21-23 september i Stockholm Sailing Grand Prix. Inspelningarna pågår från säsongen 2012 och målet är att skapa ett kvalitativt, tävlingsinriktat seglingsmagasin med mycket spänning i.

Med 19 båtar på plats i Båstad och ett antal länder representerade får svenskarna tufft att ta titeln. Av tre genomförda seglingar första dagen blev det en svensk vinst. Amerikanarna och holländarna seglar enormt stabilt. Men allt kan fortfarande hända. Seglingarna pågår fram till söndag och Hamnen.se producerar film varje dag.

Se filmen:

Det blev ett OS-guld till de båda svenska seglarna Fredrik Lööf och Max Salminen i Starbåt vid OS i London. Lööf och Salminen hade säkrat en medalj redan innan söndagens finalseglingar, men få hade vågat hoppas på ett guld. För den oerhört rutinerade Fredrik Lööf kom guldet som ett kvitto på att han är en av världens främsat seglare i den finaste klassen – Starbåt.

Svenskarna tog ledningen direkt i finalseglingen, men det var inte förrän efter målgång som det stod helt klart att de hade säkrat guldmedaljen.

De flesta trodde ända in i mål att den ledande engelska besättningen hade guldet helt klart. Men efter en tabbe strax innan målgång missade engelsmännen guldet och Lööf (42) och Salminen (23) fick sin guldmedalj.

För de svenska OS-seglarna var guldet ett skönt bevis för att de verkligen tillhör världstoppen. De har seglat i motvind de senaste åren och fått svårt att få til ldet i de viktigaste tävlingarna. Till skillnad från i Triatlon och längdhopp hade dock de svenskarna tävlarna marginalerna på sin sida i Starbåt.

Läs mer och hör intervjuer på Ekots hemsida:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=5219517

Foto: onEdition,

562 Vasaloppsstarter fanns på Bryggan häromdagen med Sture Andersson och Evald Karlsson SK Hylte, 52 resp. 51 Vasalopp vardera samt Carina Hammarstrand, redan legendarisk med sina 100 starter!

Hemlig “Gäst på Bryggan” 31 juli – Johan Staël von Holstein – “Internet i framtiden och fina investeringsmöjligheter”

Dagen före underhöll Ian Wachtmeister med sunt förnuft och skickar med ett citat till er – ”Media är en vinklad åsiktsmaskin som låtsas söka sanningen”!

Boris Lennerhov, VD Gekås berättade 24 juli hur lågprisbutiken numera är Sveriges största destination med 4,6 milj besökare årligen!

Nu återstår sex Gäster på Bryggan, alltså har vi med Vasaloppsspråk passerat halvvägs mellan Berga by i Sälen och målet i Mora!

Efter Johan Stael von Holstein på tisdag, kommer på onsdag Ben Olander, VD och ägare av Buttericks att berätta om Raoul Wallenberg, hans liv och verk, – 100 år efter födelsen.

På torsdag sommartalar Henrik von Sydow i Grötvik och i nästa vecka avslutas årets “de ardeton” med

7 aug Lars Danielsson, ambassadör – “Är Kina på väg att ta över världen”?
8 aug Amir Emamverdi Baigi, Epidemiolog – “Varför är hallänningen odödlig”
9 aug Christina Bengtsson – världsmästarinna i skytte “Mindre oro – mera fokus… Reflektioner i världsklass”

Info: www.bryggcafeet.com

Sveriges Starbåtsförbund har genomfört ett lyckat SM. Med allt friskare vindar genomfördes på tisdagen Starklassens 81:a SM. Sol och bra seglingar avslutade regattan. För 2:a året i rad tog Philip Carlsson och Benjamin Pettersson hem SM-bucklan och SM-guldet.

Två blev Tompa Lövstedt och Håkan Lundgren. Tre kom Henrik Jörhov och Karl Kristensson.

Info: http://swestar.org/results/2012/sm.php

Sjöfartsverket har tagit fram en rapport över hur den svenska sjöfarten utvecklades under år 2011. Rapporten ger en bild av hur sjöfarten bidrar till en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv i landet. Sjöfarten bidrar till ökad tillgänglighet och ständigt sker ett arbete för förbättrad säkerhet, miljö och hälsa.

Hur står sig svensk sjöfart i den internationella konkurrensen? Vilka alternativa bränslen och metoder finns tillgängliga? Hur löser vi den långsiktiga kunskapsförsörjningen inom branschen? Sjöfartsverket tar ett helhetsgrepp om sjöfarten i rapporten om sjöfartens utveckling 2011.

– Vi tycker att det är viktigt att också låta våra kunder komma till tals i rapporten och därför får fem olika representanter från den marina sektorn ge sin bild av året som gått och hur de ser på framtiden, säger Anna Staaf, chef för sjöfartspolitiska enheten på Sjöfartsverket.

Länk till rapporten:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofartssektorn/Sjofart–hamnar/SjofartensUtveckling/

Audi Twin Cup är premiumbiltillverkaren Audis världsmästerskap i service och teknik. Förra helgen samlades 234 Audimekaniker och servicerådgivare från 41 länder runt om i världen i Berlin för att kora världsmästarna i den internationella finalen av Audi Twin Cup 2012. Enastående teknikkunskaper och fokus på kunden var även i år avgörande faktorer för att lyckas i tävlingen. I år togs segern i kategorin service hem av det svenska teamet från Audi Göteborg.

– Förstklassig service handlar om lagarbete. När mekaniker och servicerådgivare arbetar hand i hand och använder sina produktkunskaper och är kundorienterade, blir verkstadsbesöket till en serviceupplevelse, sa Bernd Hoffmann, chef för Service och Originaldelar Audi AG, vid prisceremonin i Berlin på lördagen.

Varje år ställer mekaniker och servicerådgivare från olika Audiåterförsäljare världen runt upp i Audi Service World Championship och tävlar med sina kunskaper och färdigheter i olika grenar. Från avancerad feldiagnostisering till kundkontakter och optimal avhjälpning av simulerade fel – vid Audi Twin Cup sätts hela servicespektrat på prov.

78 lag från 41 länder hade i år kvalificerat sig till finalen i Berlin. Efter mer än sex månaders intensiva förberedelser och hård konkurrens hade dessa först gått vidare genom att vinna de nationella deltävlingarna i vilka ca 3 000 lag med fler än 9 000 mekaniker och servicerådgivare deltog.

Det svenska serviceteamet från Audi Göteborg gjorde en imponerande insats och segrade i kategorin service.

– Vi är mycket stolta och glada över segern och gratulerar Audi Göteborg till en enastående insats. Inställning, uppträdande, fokusering, kompetens och inte minst samarbetet inom hela teamet är imponerande och var några av de faktorer som låg bakom vinsten, säger Anders Andreasson Servicemarknadschef Audi Sverige som var på plats i Berlin.

Totalvinnare i 2012 års upplaga av Audi Twin Cup blev teamet från ”Porsche Inter Auto Vienna” i den österrikiska huvudstaden.

Det svenska teamet från Audi Göteborg bestod av:
Cristian Bogatu
Thanassis Psaris
Robin Westermark
Mattias Östling
Carl-johan Arvidsson
Tommy Axelsson
Håkan Bodeklint
Henrik Hasselgren
Robert Hellman

Årets tredje Grand Prix i Audi Dragon Cup startar i helgen. Det är SM som står på tur och i år är tävlingen lagd som en del i Jubileumsregattan för OS 1912 i Nynäshamn. Tävlingen är även öppen för andra nationer. Danska och finländska båtar kommer därför också stå på startlinjen. Men de får tufft motstånd, förra årets SM-vinnare har redan vunnit Grand Prix 2 och har fullt fokus på att vinna tävlingen.

Nynäshamn är seglingsarenan för Grand Prix 3 och tävlingen är en del av Jubileumsregattan för OS. 1912 hölls de olympiska seglingstävlingarna i Nynäshamn och till minne av detta anordnas i år en stor regatta. Audi Dragon Cup är en del av detta evenemang och Grand Prix 3 som även är årets SM i Drake tar plats på området 2-5 augusti.

Förra årets SM-vinnare, Team Ming, med Jacob Wallenberg som skipper, visade i årets andra Grand Prix i Marstrand att de inte slagit av på takten för i år. De berättar att de har fullt fokus på att försvara sin SM-titel och kommer satsa hårt för vinst.

På torsdagen hålls ett Tune Up Race och på fredagen 3 augusti sätter SM-tävlingen igång på allvar. Tävlingen fortsätter på lördagen och söndagen är reservdag. Utgångspunkten för tävlingen är vid Nynäshamns Segelsällskap på Strandvägen 26 i Nynäshamn. Tävlingen hålls i så landnära vatten som vädret tillåter.

Whyshore delger hela cupens händelser med foton, filmintervjuer, filmklipp från racen och resultatlistor under hela tävlingen. Gilla tävlingen på facebook för att få senaste nytt: https://www.facebook.com/AudiDragonCup

Mer information om cupen finns här: http://www.audidragoncup.se.

Kappseglingsschema 2012

Grand Prix 1 Saltsjöbaden 2-3 juni
Grand Prix 2 Marstrand 16-17 juni
Grand Prix 3 Nynäshamn Svenskt Mästerskap i Drake 2-5 augusti
Grand Prix 4 Båstad Nordiskt Mästerskap 24-26 augusti
Grand Prix 5 Stockholm Sailing Grand Prix på Riddarfjärden 21-23 september

Till helgen arrangeras Norges viktigaste kustarrangemang: Träbåtsfestivalen i Risör på Sörlandet. Festivalen har utvecklats till en internationell seglarfest och är en av de främsta möjligheterna att få se många av de fina motor- och segelbåtar iträ som fortfarande byggs och som bevaras som veteraner.

– Jag känner verkligen av förväntningarna, säger festivalledaren Odd Sverre Aasbø.

– Detta är en festival som i år arrangeres för 29:e gången. Vi vill gärna att årets festival ska bli lika lyckad som sina föregångare.

Båtliv har i många år bevakat Träbåtsfestivalen och anser att den är en fantastisk möjlighet för alla som vill ta del av träbåtsivet. Här finns främst norska båtar, men även en del svenska klassiker och ofta bjuds det även på en del internationella båtar.

Årets festival bjuder på allt från en hyllning till krigsseglare och emigrationen till Amerika, det blir besök av Jarle Andhøy och Tangerudbakken, samt artister som Hellbillies, Jonas Alaska och Thom Hell.

Under årets festival får publiken även uppleva Kon-Tiki, som ska komma seglande in på torsdagen.

Risør Trebåtfestival arrangeras 2- 5 augusti.

Info: www.trebatfestivalen.no

Nu är det snart dags igen för fjolårets succe-tävling, vald till 2011 års bästa Jetski-arrangemang. I år hoppas vi se ännu fler av nutidens och dåtidens Jetski-fantomer för att träffas, umgås och rejsa!

Konceptet är hämtat från bilsportens Race Of Champions som är ett årligt återkommande event som TV-sänds över hela världen. Världens bästa racing och rally-förare möts två och två och kör en bana där man växlar spår. Vinnaren i varje omgång går vidare i tävlingen.

En JetSki-fantast, DTM-mästaren Mattias Ekström har vunnit Bilsportens ROC flera gånger. I år är några av bilsportens stora mästare speciellt inbjudna till RACE OF jetski CHAMPIONS….

Jetski-sportens ROC har hittat sin Arena – återigen är det Sveriges reserv-huvudstad Karlsborg som blir skådeplatsen för årets bataljer och festligheter.

Tävlingformen ger alla förare möjlighet att mötas i korta dueller där skickligheten betyder mer än konditionen – vilket kan öppna för sensationer!

I och med denna roliga tävling så firar även Jetski sporten sitt 25 års jubileum i Sverige och hoppas på ytterligare 25 år till med denna snabba och actionfyllda sport.

Roslagsloppet är ett av världens äldsta och största racerbåttävlingar. En tävling som erbjuder något för alla, med farter upp mot 100 knop. Allt från Thundercats, snabba gummibåtar, vattenskotrar och toppmoderna fartvidunder till klassiska veteranbåtar och vanliga standardbåtar.

Med fler än 200 anmälda båtar till det femtionde Roslagsloppet så har Öregrunds Racerklubb, ÖRK, fullt upp med förberedelserna inför detta enorma startfält.

Fredagen den 3 augusti sker den obligatoriska besiktningen och förarmötet utanför Sjöhistoriska museumet i Stockholm. På gräsplanen och i vattnet visar alla förarna upp deras ekipage för allmänheten och det bjuds på prova-på åkningar samt uppvisningar av thundercats, jetskis och andra båtar. Passa på att gå runt bland 50 års racinghistoria!

Starten går sedan på lördag den 4 augusti i marchfart från centrala Stockholm till Trälhavet utanför Åkersberga där den officiella starten för Roslagsloppet går kl 10.30.

De första tävlanden beräknas gå i mål utanför Öregrund redan kl 13.30 där de möts av Öregrunds festivalvecka, Båtveckan, och tio tusentals åskådare.

Årets största båtfest börjar alltså vid Sjöhistoriska museumet den 3 augusti kl 10.00 och festligheterna fortsätter sedan långt in på småtimmarna på lördag den 4 augusti i Öregrund med marknad, musik och underhållning.

Mer info hittar ni på:

www.roslagsloppet.com

www.båtveckan.se

Idag vid 21-tiden lämnade Ostindiefararen Götheborg Bremerhaven i Tyskland efter en mycket lyckad turné som har lockat närmare 40 000 besökare i tre länder. Skeppet är nu på väg tillbaka till Göteborg där man kommer att ligga vid Stenpiren mellan den 3 – 26 augusti.

Efter en veckans segling från Brest i Frankrike kom Ostindiefararen Götheborg fram till Bremerhaven i Tyskland den 25 juli och har sedan dess deltagit i Bremerhaven Festival Week, ett evenemang som arrangeras varje år.

– European Tour 2012 hade inte kunnat avslutas på ett bättre sätt, säger Emanuel Persson, Expeditionsledare för Ostindiefararen Götheborg. Här i Bremerhaven har vi varit huvud-attraktionen och intresset från allmänheten och media har varit mycket stort.

Lördag kväll den 28 juli sände den tyska tv kanalen, Radio Bremen, live från kajen nedanför skeppet och förutom ett långt inslag från Götheborg så sjöng även en av besättningsmännen, Per Strängberg som också är gitarrist och sångare i bandet Immanu El, live från relingen.

– Det känns fantastiskt att Ostindiefararen Götheborg vill använda mig och min musik vid sådana här tillfällen, säger musikern Per Strängberg. Att få möjligheten att sjunga min egenskrivna musik i tysk nationell tv och dessutom få möjligheten att förknippas med Ostindiefararens varumärke är väldigt värdefullt. Hela projektet ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Seglatsen tillbaka till Göteborg beräknas ta fem dagar och skeppet kommer att lägga till vid Stenpiren i centrala Göteborg den 3 augusti klockan 17.00. Där kommer man sedan att ligga i fyra veckor, fram till och med den 26 augusti då man kommer att gå tillbaka till hemmapiren på Eriksberg. För nästa år väntas en längre turné på cirka fyra månader och redan nu har det kommit in förfrågningar från intresserade städer runt om i Europa.

Den Ocke Mannerfelt-ritade racingbåten 77 Lucas Oil MAVTV har stora framgångar på tävlingsbanorna i USA. Vid 22nd Annual Miami Grand Prix, som var årets tredje race och presenterades av Super Boat International vid Bayfront Park nära centrala Miami, gick det riktigt bra för båten och dess team.

Den 6,5 mile långa banan mellan 8th och 44th Streets runt South Beach kallas för SoBe. 13 båtar deltog i racet som omfattade drygt 82 miles.

Resultatet blev att 77 Lucas Oil MAVTV inte bara stod som segrare i Super Boat Extreme class, utan också blev första båt med V-skrov över mållinjen. Bland de båtar som fick se sig slagna fanns norska Supercat Unlimited #8 MTI 50′ försedd med dubbla Mercury 1350 turbomotorer och körd av Tor Staubo med Johnny Tomlinson bredvid gasreglagen.

77 Lucas Oil MAVTV SilverHook 48GP har gått riktigt bra hela säsongen och tar sjön väldigt fint, enligt Ocke Mannerfelt. Förare är svenskamerikanen Michael Silfverberg.

Teamet planerar nu att bygga två stycken SilverHook båtar för att sälja till allmänheten nästa år. Det bölir antingen 48GP (race) eller 48GT (fritidsbåtsversionen).

Se mer racing på webben: http://new.livestream.com/sbi/miami12

Tävlingsdatum
• Cocoa Beach, Florida May 18-20
• Sarasota • June 29 – July 1
• Miami • July 13-15
• Mich City • Aug 3-5
• NYC • Sept 7-9
• Clearwater, Florida Sept 28-30
• Key West • Nov 4-11

Foto: NikonMiami.com.

Vattenintaget till motorerna är längst ner på akterkant roderbladet – man kan just skönjs det !

Flera av de vanligaste fiskarterna ökar i Europas hav och i några fall är bestånden uppe i nivåer som kan anses biologiskt hållbara. – Vi ser en tydlig trend med lägre fiskeridödlighet, säger Bengt Kåmark, utredare på Havs- och vattenmyndighetens internationella enhet.. Inför 2013 väntas EU-kommissionen föreslå ett ökat fiske på flera bestånd.

Med fiskeridödlighet menas den fisk som dör på grund av fiskeverksamhet. Att siffran nu sjunker har flera förklaringar; fiske tillåts färre dagar om året eller stoppas under vissa säsonger, långsiktiga förvaltningsplaner i EU-länderna har lett till fler skyddade havsområden och användning av nya redskap som släpper ut mindre fiskar och oönskade bifångster.

– En viktig del i den långsiktiga förvaltningen är planeringen av de totala årliga uttagen. Om bestånden skulle öka kraftigt från ett år till ett annat så tillåts numer normalt inga jätteuttag utan kanske högst 10-15 procentiga ökningar även om det biologiskt finns utrymme för mer, säger Bengt Kåmark.

– Beslutet om utkastförbud i Skagerrak från och med första januari 2013 är ett annat exempel på ett bra internationellt samarbete.

Enligt Internationella havsforskningsrådet, ICES, minskar fiskeridödligheten nu för flera bestånd, både vad gäller arter och olika geografiska områden.

– När det gäller torskbestånden ser vi att trenden med ständigt minskande bestånd nu ser ut att vända. Vi har en positiv utveckling i östra Östersjön(norr om Bornholm), i det betydligt mindre västra torskbeståndet (söder om Bornholm) är inte ökningen lika tydlig men en viss ökning sker även här. Torsken i Nordsjön och Skagerrak ökar nu från mycket låga nivåer. Även för Kattegatt-torsken som befinner sig på historiskt låga nivåer kan vi nu påvisa en liten men ändå positiv trend, säger Bengt Kåmark.

EU:s ministerråd fastställer varje år en högsta tillåten fångst, (Total Allowable Catch, TAC) för de viktigaste fiskarterna. Totalen fördelas sedan mellan medlemsländerna i form av nationella fångstkvoter.

Enligt EU-kommissionären Maria Damanaki har ökade fiskekvoter under 2012 lett till ökade intäkter för yrkesfiskare på 135 miljoner euro, det vill säga drygt 1,1 miljarder svenska kronor. Inför 2013 vill hon se ytterligare ökningar av kvoterna för bland annat skarpsill i Östersjön, från dagens 242 000 till 278 000 ton. Hon vill även tillåta ökat fiske av vissa bestånd av torsk, tunga, sill och havskräfta i andra havsområden i Europa..

– Det här är ett bevis på att ett hållbart nyttjande av haven på lång sikt också kan ge ekonomiska fördelar på kort sikt, skriver Maria Damanaki i sin blogg.

Kunskapen om och metoderna för att mäta fiskbestånd har också förbättrats de senaste åren.

– Ju mer vi vet om olika fiskbestånd desto säkrare analyser kan vi göra för att kunna nyttja dem på ett hållbart och biologiskt försvarbart sätt. Men, den positiva trenden betyder inte att vi kan slå oss till ro, nu gäller det att fortsätta och utveckla EU:s gemensamma fiskeripolitik, säger Bengt Kåmark.

Nyligen hölls ett EU-seminarium i Bryssel med forskare samt representanter från fiskerinäringen och fiskeriförvaltare från hela Europa. Huvudfrågan var om det går att nå målet med en fiskeflotta som är i balans med fisk- och skaldjursbestånden.

– Vi har långt kvar till den dagen, frågan är om det ens går att uppnå. Men klart är att fiskeaktiviteten minskar, det vill säga tiden som fiskeflottan är ute till havs. Det leder till bättre fisk- och skaldjursbestånd, säger Bengt Kåmark.

Här är några av de rapporter som presenterades på EU-seminariet och information från EU-kommissionen om utveckling av fiskebestånd och fångstmöjligheter 2013,

•Perceptions and Experiences with Effort Management, Kenneth Patterson
•EU Fishing Effort Seminar, David Brew
•Analysis of fishing effort management, including effects on discarding, Hans-Joachim Rätz

•Control on fishing effort, Marta Janakakisz

•Communication from the Commission to the Council concerning a consultation on Fishing Opportunities for 2013 Directorate-General for Maritime Affairs and Fisheries European Commission, rapport.
Ett av de bästa exemplen på framgångsrik fiskeriförvaltning gäller torsken i i Barents hav. 2007 rekommenderade ICES fångstkvoter på 300 000 ton, nästa år är rekommendationen 940 000 ton. Under samma period har den del av torskbeståndet som uppnått lekmognad ökat från 700 000 ton till drygt 2 000 000 ton. Förklaringen är att länderna som fiskar där, bland annat Ryssland och Norge, kunnat enas om en långsiktig strategi och fått bort det mesta av det olagliga fisket som tidigare var ett stort problem i området.

FAKTA/Fiskeridödlighet. Med fiskeridödlighet menas den fisk som dör på grund av fiskeverksamhet. Den totala dödligheten fås om man lägger till naturlig dödlighet på grund av exempelvis hög ålder och sjukdomar samt att en del av beståndet äts upp av annan fisk, fågel, säl med mera.

På söndag inleds den dansk-svenska forskningsexpeditionen LOMROG III med Sjöfartsverkets isbrytare Oden. Under sju veckor kommer 46 polarforskare att utforska havsbotten norr om Grönland. Sjöfartsverkets mest kända isbrytare är just nu på väg till Svalbard och på söndag går startskottet för den dansk-svenska forskningsexpeditionen LOMROG III. Arktisexpeditionen är ett samarbete mellan den danska forskningsinstitutionen Geus, Polarforskningssekretariatet och Sjöfartsverket.

– Från Sjöfartsverkets sida är vi glada att kunna bidra till att Sveriges mångåriga forskningsverksamhet i Arktis kan fortgå och det också en fördel att fartyget kan nyttjas även när det inte är is runt våra egna kuster, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytaravdelning.

Forskningsinstitutionerna har inrett sina laboratorier i 20-fots containers ombord på Sjöfartsverkets isbrytare och kommer främst att arbeta med att samla in uppgifter om kontinentalsockeln. Med hjälp av Odens avancerade flerstråliga 3D-ekolod, seismik och provtagning av sediment och vatten ska forskarna samla information om havsbottnens utseende och uppbyggnad.

– Odens unika egenskaper och utrustning tillsammans med en erfaren och kompetent besättning gör att forskningen kan bedrivas på ett säkert och miljömässigt sätt i dessa känsliga områden, säger Johny Lindvall.

Tre svenska forskargrupper kommer att arbeta ombord på Oden med forskningsprojekt inom paleoceanografi och marinekologi. Kajsa Tönnesson från Göteborgs universitet, som även var med på Odens Arktisexpedition 2009, ska studera vilken funktion djurplankton har i födoväven i de fria vattenmassorna och vilken roll djurplankton spelar för de frivattenlevande organismsamhällenas struktur.

– Oden är en fantastiskt bra plattform för polarforskning. Besättningen är hjälpsam och det är lätt att jobba ombord, säger Kajsa Tönnesson.

Oden byggdes 1988 och är den enda svenska isbrytaren med arktisk isklass. Fartyget har fungerat som basfartyg för internationella forskningsexpeditioner till Arktis och Antarktis.

Expeditionen pågår 31 juli–14 september och är en del av det svenska Arktisforskningsprogrammet SWEDARCTIC 2012.

Den 28-29 juli arrangeras årets upplaga av Luleå Segelsällskaps kappsegling ”Luleregattan”, med mångåriga anor. – Jag hoppas att det ska bli riktigt stor uppslutning och i år har vi anpassat kappseglingen så att både vana och ovana kappseglare ska kunna vara med och känna sig säkra, säger tävlingsledaren Bengt Johansson.

Centrum för kappseglingen Luleregattan är Luleå Segelsällskaps klubbanläggning på Liggskär. Den ligger mitt emot Klubbviken på andra sidan huvudfarleden in till Luleå. Det är också i farleden mellan två stora ljusfyrar som några av seglingarnas starter under helgen kommer att äga rum. Det blir en minst 200 meter lång startlinje, med gott om plats för många båtar.

– Jag hoppas på minst 20 deltagande båtarmed besättning. Vår tanke är att det ska vara lätt även för ovana kappseglare att också vara med i en stor kappsegling som Luleregattan. Därför kommer några av seglingarna ske med så kallad jaktstart, säger tävlingsledaren Bengt Johansson. Han har varit aktiv medlem och styrelseledamot i segelsällskapet under många år.

Kappsegling bra seglarskola
Att vara med och kappsegla är en effektiv seglarskola för både skeppare och besättning. Man lär sig mycket om sin egen båt och segling just när det är kappsegling. Att trimma seglen för att få båten att segla optimalt.

Vid en traditionell kappsegling startar alla båtar samtidigt över en startlinje efter fem minuters nedräkning. Det kan bli trångt och väldigt spännande när alla ska över samtidigt och det gör att den ovana seglaren drar sig för att vara med.

Varje segelbåtstyp är klassad enligt SRS-regler (tidigare LYS-regler). Det är en sorts handikappsystem, som gör att alla segelbåtar i teorin har samma chans att vinna en kappsegling om de seglas optimalt.

Samtidig målgång väntas
Båttyperna är olika snabba beroende på konstruktion och segelytor och kommer därför i mål olika tider efter gemensam start. Trots det kan en båt långt ner i fältet vinna. Den totala seglade tiden multipliceras nämligen med den aktuella båttypens SRS-faktor och på så sätt räknas tiderna ut i efterhand och de slutgiltiga placeringarna i tävlingen fastställs.

Vid så kallad jaktstart, som nu under Luleregattan, sker seglingen tvärtom. De olika båttyperna startar på olika tider, teoretiskt uträknade efter båtarnas SRS-tal och ska i teorin komma i mål samtidigt allihop. Det gör att jaktstartsseglingar är enklare i starten, eftersom det bara är några båtar av samma typ som startar tillsammans. Det blir också mer spännande för publik, eftersom målgången blir helt avgörande. Först över mållinjen vinner seglingen.

Teorigenomgång redan fredagkväll
Själva kappseglingarna under Luleregattan består av två kortare banor under lördagen och en längre distansbana under söndagen.

– Det är ingen föranmälan till kappseglingarna utan det är bara att dyka upp med båt och besättning och anmäla sig på plats under helgen. Vi kommer att samla besättningarna redan på fredagkvällen den 27 juli och ha genomgång av kappseglingsreglerna och förutsättningarna för tävlingarna, så att alla ska vara välinformerade, berättar Bengt och fortsätter:

– Sedan har vi inledande rorsmanmöte på lördag klockan 09.00 och första banseglingsstarten klockan 11.00. Att vara med och kappsegla leder till personlig utveckling och skicklighet. Det är många seglares erfarenhet, hävdar Luleregattans tävlingsledare Bengt Johansson.

Text & bild: Håkan Sjunnesson

Bildtext:
Tävlingsledaren Bengt Johansson i Luleå Segelsällskap hoppas på minst 20 deltagande båtar i årets kappsegling Luleregattan på samma vatten som de legendariska VM-seglingarna hölls 1988.

Info: www.luleasegelsallskap.se