nyhetstest

Finska AMT Boats presenterar en helt ny 23 fots daycruiser på Helsingfors Internationella Båtmässa, som startade i fredags. Båten har en väldigt stor sittbrunn med generösa sociala utrymmen och visas på mässan upp med en Honda utombordsmotor på 250 hk.

AMT har vuxit sig starka och etablerat ett nytt varumärke på bara några år. All produktion och utveckling sker i Finland.

Den nya båten är på 6,80×2,60 m och väger 1 350 kg. Den är godkänd för åtta personer, som alla fårplats i den väldigt stora sdittbrunnen, som känns modern och välkomnande med stora sittytor och plats för båtliv tillsammans med vänner och familj.

Vi har inte fått så mycket mer information om båten än, men återkommer så snart vi vet mer. På Helsingforsmässan angavs priser från 29 900 Euro exklusive motor till och med 49 900 Euro med Honda BF 250 hk.

Info: www.suzukimarin.se

Stikkan Design har under våren lanserat en härlig livbojskudde. Den är en egen livboj fylld med polystyrenkulor. Perfekt för det marina livet på båten, eller i utemöblerna och i hemmet då den inte drar åt sig fukt.

Kudden är mycket skön att lägga dubbelvikt under huvudet i sittbrunnen, soffan eller i grön gräset. Mått: 40 cm diameter. Tyg: spandex/polyster

Info: www.stikkandesign.se

Kustbevakningens fem nya övervakningsfartyg i serien 312 byggs av Baltic Workboats i Estland. De nya fartygen ska ersätta äldre fartyg i den svenska kustbevakningsflottan. Det första fartyget ska levereras hösten 2012. Nu har Baltic Workboats sjösatt det första fartyget, KBV 312, och tester av systemen vid kaj pågår under de närmaste veckorna. Leverans är planerad till mitten av april.

Nästa fartyg, KBV 313 är inte långt efter och framskridandet går fort. Leverans är planerad till slutet av maj. Det mesta av svetningen är gjord på KBV 314 och Ljods klassningssällskap ska inspektera skrovet i nästa vecka. KBV 315 har påbörjats ihopsättning i jiggen, IPS ringarna är på plats.

Varvet ligger i Kurresaare på Ösel i Estland och bygger bland annat polis-, lots- och fiskerikontrollfartyg i aluminium och stål, för flera myndigheter i olika länder.

312-serien kommer bland annat att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och i sjösäkerhetsarbete. Längd över allt (LÖA) på fartygen blir 24,6 meter och största bredd 5,68 och de får en topphastighet på cirka 32 knop. Den totala budgeten för de fem fartygen är 200 Mkr.

Fartygen kommer att förses med bränslesnåla motorer från Volvo Penta med framåtvända propellrar av typ IPS. Skrovet har anpassats till IPS och optimerats för minsta vattenmotstånd vid marschfart, 25 knop.

Kommentarer

Ola Ljungberg 00:51:15 2012-02-14

Mera pengar i sjön för pilsnerkontroller således.

Bella Boats stod för den största nyhetsfloden när Helsingfors båtmässa invigdes i fredags. Fem nya Flippermodeller och ett antal andra nyheter fanns med i den rekordstora montern på över 2 000 kvadratmeter. Det nya Flipperprogrammet är modernt och snyggt formgivna båtar. För designen står norrmannen Espen Thorup.

Bella Boats i Finland gör en riktig storsatsning på Helsingfors båtmässa, som är öppen 10 februari till och med 19 februari. Den finska mässan har byggts ut och därför har Bella en enorm monter på 2 200 kvadratmeter för alla sina varumärken: Bella, Flipper, Aquador och numera även MV Marin. En av båtarna som får världspremiär blir Flippers nya båtserie. På bilden syns nya Flipper 670 DC.

Den nya Flipepr 670 är på 6,66×2,48 m och väger cirka 1 300 kg. Båten är lämplig för 135-250 hk och kostar från 31 900 Euro med den minsta motorn. Det är ett bra pris, men till detta kommer en rad tillägg för den som vill ha en normalutrustad båt.

Bella visar ett 40-tal båtar i sin monter. Den modell av Flipper som vi har fått ta del av hittills är den helt nya Flipper 670 DC. Som syns på bilden här ovan är det en mycket modernt formgiven sportbåt. För designen står norrmannen Espen Thorup, som även ligger bakom flera andra kända motorbåtar.

En annan stor nyhet är att Bellas hybridbåt äntligen ska lanseras för publik. Det har pratats en hel del om den här båten i båtbranschen, men nu är det alltså dags för premiär.

På Helsingforsmässan visas även Aquador 35C, som är flaggskeppet för inte bara Aquador utan hela Bellas båtfamilj.

Info: http://www.bellaboats.com/sv

Nu är programmet klart för sommarens opera på Ungskär, Stenshamn och Hanö i Blekinge skärgård. Det blir tre operaföreställningar på Stenshamn, Marinmuseet och Hanö samt två konserter på Ungskär. Till detta kommer smygpremiär, offentligt genrep och hamnkonsert. Allt detta på Stenshamn som även i år är basen för boende och intrimning av den krävande operan ”Trubduren” av Verdi.

Årets opera är en mäktig och krävande föreställning. Nytt är att det kommer att bli ett samarbete med delar av Sandgrenska Manskören eftersom det i operan förekommer just manskörer. Nytt för i år är också att konserten i Karlskrona förläggs till Marinmuseum. En fantastisk inramning för ett succéverk.

– Vad har jag gett mig in i, utbrister Helena Janzén med tanke på den mäktiga utmaningen att sätta upp Verdis ”Trubaduren”.

Programmet i sommar blir enligt följande:
10 juli en konsert för öborna och en för båtgäster från Karlskrona.
13 juli hamnkonsert i Stenshamn
17 juli Offentligt genrep på Stenshamn på dagen där det är möjligt att använda ordinarie båtturer.
18 juli Smygpremiär på Stenshamn även detta på dagtid.
20 juli Premiär för operan. Båt från Karlskrona kvällstid.
22 juli Föreställning på Marinmuseum Karlskrona
23 juli Föreställning på Hanö i Bygdegården.

Artistlistan är klar och är imponerande. Förutom Helena Janzén många av förra årets sångare. En orkester av mycket hög klass är kontrakterad, liksom den berömde musikaliske ledaren Mikael Nellborn.

Karlskrona får snart ett spännande besöksmål att visa upp turister och andra intresserade. Det är Varvshistoriska föreningen i Karlskrona som sätter igång upprustningen av pumphuset till Polhemsdockan inne på det gamla varvsområdet.

Kommande vecka inleds arbetet i den gamla byggnaden och tanken är att det ska bli ytterligare en spännandesevärdhet i anslutning till Repslagarbanan på Lindholmen. Bland annat ska BTH (Blekinge Tekniska Högskola) levandegöra och beskriva de olika tekniska lösningar som använts.

Polhemsdockan beskrevs på sin tid som ”världens åttonde underverk” och meningen är att besökarna ska kunna se hur dockan har fungerat under nära 300 år. Dockan är ett teknikhistoriskt underverk och verkligen värd att visas upp, säger projektledaren Tom Olsson, som vill skapa ett intresse för de tekniska lösningarna som togs fram under 1700-talet.

Bland annat har handkraft, ångkraft och elkraft använts för att fylla och tömma dockan.

– Det byggdes ju till och med ett vindkraftverk som drev pumparna, säger Tom Olsson.

Info: www.lindholmen.org

Lange Maritime specialiserar sig mer på båtar för tur- och långfärdssegling genom att kunna erbjuda båtar från 28–66 fot från fler franska varv. Det är båtar byggda i aluminium från Allures Yachting och Boréal och det är båtar byggda i plywood/epoxy från RM Yachts. Allures Yachting tillsammans med Garcia och katamaranvarvet Outremer bildar Grand Large Yachting Group. I bolagsgruppen ingår också ett serviceföretag för gruppens båtar och GLY är därmed en betydande leverantör i Europa av båtar för långfärdssegling.

Grand Large Yachting Group blir nu representerade i Skandinavien genom Lange Maritime.

– Vi möter alltmer krävande kunder som har mycket olika önskemål om prestanda, design, planlösning och funktion, säger Bo Lennström, som ansvarar för den svenska delen av Lange Maritime.

– Därför är det bra att vi nu kan erbjuda olika båtar för både bekväm skärgårdssegling, lång kust- och havssegling till segling under extrema förhållanden.

Både Allures Yachting och RM Yachts har, under några år, varit representerade på den svenska marknaden av SeaPaw Marine. Lange Maritime har i många år sålt franska segelbåtar i aluminium och företagen har nu kommit överens om att både Allures Yachting och RM Yachts i fortsättningen skall representeras av Lange Maritime.

Lange Maritime har redan beställt en Allures 45 och en RM 1260, som skall premiärvisas på Öppna Varv på Orust i augusti 2012.

Lange Maritime sålde direkt ett exemplar av den helt nya Allures 39.9, som presenterades på ritning på Parismässan i december 2011. Den första färdiga Allures 39.9 kommer att visas på Parismässan i december 2012. Lange Maritime kommer därefter att ta leverans av en av de första Allures 39.9 till våren 2013.

Info, www.langemaritime.se

All Aboard är ett nytt båtkoncept som tar fasta på vad kvinnor vill ha i en fritidsbåt. Ett team har skapat 50 lösningar på de tio vanligaste problemen på en båt. Allt ifrån att hoppa i land säkert till att få upp en person som trillat överbord. Den 2 mars premiärvisas båtkonceptet på Stockholmsmässans stora båtmässa Allt för sjön.

Bastu och dusch, en köksö för gemensam matlagning. Ett utskjutbart golv i sittbrunnen som dels ger rum för fler att umgås och dels har en ramp som är både vattenrutschkana och räddningsramp. En landgång integrerad i båtsidan. Det är några av de innovativa och smarta lösningar på kända båtproblem som teamet tagit fram.

– Vi ser att kvinnor har många önskemål när det gäller hur båtar bör fungera. Vi ser också att när familjen ska sälja sin båt är det nästan alltid kvinnan som är drivande, säger Kerstin Hindrum på Svenskt Marintekniskt Forum, projektägare och initiativtagare till All Aboard.

Idébåten All Aboard har utvecklats efter samma principer som Volvos konceptbil YCC, populärt kallad tjejbilen. Den lanserades för några år sedan och blev väldigt uppmärksammad i Sverige och internationellt.

– Nu går vi från den konservativa bilbranschen till den stockkonservativa båtbranschen, säger projektledare Camilla Palmertz som även var projektledare för Volvo YCC.

– Vårt mål är att inkludera kvinnors önskemål i en fritidsbåt utan att exkludera mäns. Målet är också att ge båtbranschen nya idéer till sina produkter och på så vis kunna attrahera åtskilliga nya kunder både i Sverige och utomlands.

– Ingen båttillverkare kommer att ta alla idéer men alla kommer att kunna ta någon, säger Tatiana Butovitsch Temm, vd för affärsutvecklingsföretaget Ampersand som har lett utvecklingen av båten.

Tio problemområden som 1 000 tillfrågade kvinnor vill ändra på ombord i en fritidsbåt:

1. Problem att komma av och på båten. Det kan vara svårt att komma i och ur båten, både vid brygga och i naturhamn. Svårt att hoppa iland när man får uppmaning att hoppa. Ingenting att hålla sig i. För korta stegar.
2. Dålig sikt. Svårt att se över segel och sprayhood. Dålig ergonomi på förarplatserna i både segel-, och motorbåtar.
3. Trångt i sittbrunnen. Båtlivet blir allt mer socialt, och kraven ökar på att sittbrunnen ska fungera både som sällskapsrum och förarplats.
4. Man över bord. Säkerhet engagerar kvinnor. Om den jag är på sjön med trillar över bord – orkar jag dra upp den personen då? Hur bär jag mig åt?
5. Vinsch för en hand. Vinschar med fel utväxling eller enhandsgrepp gör det onödigt tungt och svårt.
6. Tungt ankare/batteri. Finns det hjälpmedel?
7. Svårbegriplig motormanual. Hur bär jag mig åt om motorn stannar?
8. Spis, stuvutrymme, takhöjd. Verkar ofta vara designade av någon som aldrig lagat mat ombord. Det måste gå att göra mer praktiskt!
9. Toan ofta fel placerad. Den som måste gå på toaletten under gång inser snabbt att man hinner bli väldigt sjösjuk på väg till en toalett i fören. Placera mer midskepps!
10. Fuktiga och råa textilier. Allt blir fuktigt. Är det dessutom kallt så blir det ännu värre.
För alla tio problemområden har All Aboard förslag på lösningar. Allt som allt presenterar All Aboard 50 idéer för ett enklare båtliv. Lösningar som män inte kunnat lösa under fritidsbåtens drygt 100 år långa historia.

– Vi har utgått från tre områden. Båten ska vara Social, Smart och Säker och alla idéerna faller in under minst en av dessa, säger Camilla.

Tjejerna bakom projektbåten är Camilla Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärsutvecklingsföretaget Ampersand. För åtta år sedan utvecklade de Volvos konceptbil YCC.

– Vi insåg att kunskaperna från YCC går att överföra till branscher utanför bilindustrin.

Båtbranschen har ett intresse av att behålla kvinnorna på sjön och gärna attrahera nya familjer till båtlivet. Skulle andelen av svenskbyggda båtar öka med 10 % så skulle det säljas omkring 800 fler båtar per år och ge ett stort antal miljoner i intäkter för branschen.

Projektets huvudfinansiärer är Vinnova, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. Initiativtagare och projektägare är Kerstin Hindrum på Svenskt Marintekniskt Forum (www.smtf.se) och leds av affärsutvecklingsföretaget Ampersand (www.ampersand.info). De företag som är med och utformar båtkonceptet All Aboard är Nimbus Group, Ryds Båtindustri, Båtsystem, Seldén Mast, Volvo Penta, CPAC Systems, Tylö, Dacat och White.

Fyra år efter premiären av deras senaste nyhet var det dags för Elan Motor Yachts att lansera sin omdesignade version av E48 på Düsseldorf i januari. Detta nya flaggskepp är byggt för cruising i alla väder och med hög bokomfort som på en mindre yacht.

Båtliv har varit ombord i denna 14 m långa motorbåt är designad av Tony Castro och vidareutvecklad av by Elan Motor Yachts eget team.

Hela boendemiljön i båten är ombonad och snyggt utförd i ljusa material och ljusa träslag. Under däck finns tre stycken rymliga kabiner, två stycken badrum och kojplatser för sex vuxna.

E48 är försedd med elektriskt manövrerade skjutdörrar och tak i glas, vilket gör det enkelt att hålla rätt temperatur och även kunna öppna upp båten vid vackert väder. Det går även bra att stänga för den om det börjar regna…

Båten är försedd med ovanligt gott om stuvutrymmen för passagerare och besättning. Akteröver finns en stor, hydrauliskt manövrerad badplattform som gör det enkelt och säkert att ta sig i och ur vattnet. Den passar även bra för alla som har med sig olika former av vattenleksaker och småbåtar, till exempel vattenskotrar och jollar.

48-fotaren är den första Elan Motor Yachts modellen med Cummins MerCruiser Diesel motorer. Försedd med 2 x Cummins QSC 8,3 – 600 hk och Zeus drev har den enligt Elan mycket goda prestanda. Båten är försedd med Zeus pod system, vilket gör den extremt lätthanterlig på samma sätt som Volvo Penta joystick och IPS. E48 finns även tillgänglig med två stycken Volvo Penta D9 eller två stycken IPS 600.

Tekniska specifikationer
Längd: 14,63 m
Bredd: 4,30 m
Vikt: 16 400 kg
Bränsletank: 1 800 litter
Vattentank: 400 liter
Hålltank: 150 liter
Kojer: 6

Info: www.jpmarine.no

En av världens absolut tuffaste en-dagstävling avskräcker inte tuffa svenskar. När anmälningen till 2012 års upplaga av ÖtillÖ öppnade så tog det bara 32 minuter innan samtliga 200 platser var bokade.

Nu har deltagarna knappt sju månader på sig att komma i form för den sjunde upplagan av tävlingen från Sandhamn till Utö i Stockholms Skärgård. Tävlingen avgörs måndag 3 september då deltagarna ska ta sig över och mellan 19 öar av varierande storlek. Det betyder drygt 54 km löpning och elva km simning

Loppet motsvarar cirka två Lidingölopp och närmare fyra Vansbrosimningar. Men det är tuffare än så. Löpningen sker ofta i obanad terräng och på hala klippor. Och simningen är ibland bara korta sträckor i sund mellan öar, men också över öppna fjärdar där vågorna kan gå höga. Starten går i gryningen utanför Seglarhotellet i Sandhamn och drygt nio timmar senare springer segrarna i mål utanför Värdshuset på Utö.

Av säkerhetsskäl tävlar man i par och paren får inte vara längre än tio meter ifrån varandra under simningen. Alla lag bär GPS-sändare som gör det möjligt att följa dem i realtid på internet. Sändarna hjälper även organisationen att fördela säkerhetsbåtarna som skyddar lagen vid alla simpassager.

Drygt 70 av lagen är svenska, men det kommer också lag från samtliga nordiska länder och från England, Tyskland, Frankrike, USA och andra. Några av världens bästa långdistanstriatleter söker sig till denna exotiska tävling där de får tävla mot elitsoldater, multisportare av världsklass och vältränade elitmotionärer. Lagen springer i våtdräkter och simmar i löparskor då de inte hinner byta för att hinna i mål i tid. I vattnet är det mellan 11 och 14 grader.

Info: www.otillo.se

Foto: Malcolm Hanes/ÖTILLÖ2011

Polska Galeon Yachts fortsätter att presentera nyheter I en strid ström. När många andra båttillverkare har det motigt satsar Galeon, som även tillverkar Galea, på nyheter. Hittills har detta varit en smart inriktning. Bara på den nyligen avslutade båtmässan i Düsseldorf visade Galeon upp tre helt nya, större båtar.

Den allra senaste båten från Galeon och Tony Castro designstudio är nya Galeon 420 Htc. Den är en del av satsningen när Galeon utvidgar sitt mellanstora segment med en hard top variant på den populära 420 Fly. Den nya modellen får en slank yttre exteriör och en ljus och välkomnande inredning som baseras på flybridgeversionen.
För att ge maximal valuta av fina dagar till sjöss kan glasdörrarna och glastaket till salongen och förarplatsen enkelt öppnas. Båten förvandlas då med en knapptryckning till en rymligare och ljusare båt.

Bland nyheterna finns salong med tre olika möjligheter. Utrymmet kan med enkla grepp anpassas för olika behov – hela tiden med en fin panoramautsikt.

I huvudsalongen finns utrymmen för middagen stor sittgrupp och ett pentry som även kan installeras nere i båten. Beroende på var pentryt installeras kan båten förses med två elelr tre kabiner, samtliga med hög takhöjd. Båten har även två separata badrum med dusch.

Tekniska specifikationer
Längd: 11,8 m
Bredd: 4,16 m
Djupgående max: 0,8 m

Info: www.tonycastroyachts.com

Info: www.galeon.se

Här är en fin nyhet för alla mekaniker och prylnissar. Med Kamasa Tools uppgraderade digitala skjutmått mäter du in- och utvändigt med en precision på 0,01 mm. Du kan mäta både i millimeter och i tum. En nyhet är att mätresultatet i tum dessutom kan presenteras i bråktal.

Det nya digitala skjutmåttet är CE-märkt och utrustat med stora, tydliga siffror samt reptåligt glas som skyddar mot fukt och slitage.

Pentax lanserar Optio WG-2 och Optio WG-2 GPS, två robusta digitala kompakt­kameror. Förutom en vattentät, dammtät och stötsäker konstruktion, erbjuder de avsevärt förbättrad bildkvalitet med högre känslighet, samt filminspelning i full HD.

Pressrelease:

De nya kamerorna är utrustade med bakgrundsbelyst CMOS-bildsensor, vilket ger lägre brus när kameran är inställd på höga känsligheter (upp till ISO 6400), samt en bildbehandlings­motor i teknikens absoluta frontlinje. Kamerorna fungerar utmärkt för fotografering med hög käns­lighet, exempelvis på kvällar och nätter eller i inomhusarenor med svag belysning. Sam­man­­taget leder detta till att betydligt skarpare bilder med mindre störningar än hos tidigare modeller.

Vidare har kamerorna 16 effektiva megapixel, filminspelning i full HD (H.264 inspelnings­format med 1920×1080 pixlar), högupplöst antireflexbehandlad LCD-monitor som fungerar även i starkt solsken och ett kamerahus som är vattentätt ner till tolv meters djup (enligt specifikationerna IPX8 och JIS Class 8).

“Optio WG2-GPS är utrustad med en nyutvecklad GPS-modul som med all sannolikhet kommer att uppskattas av många natur- och resefotografer. Den inbyggda klockan korrigeras automatiskt för lokal tid och loggfunktionen följer fotografens rörelser”, säger Helge Rose hos Focus Nordic, Pentax nordiska generalagent.

Kamerorna är stöttåliga och konstruerade för att klara ett fall från 1,5 meters höjd. De fungerar även i kyla, ner till tio minus grader.

Bland finesserna finns höghastighetsfotografering med uppspelning i slowmotion och intervallfilmning. I läget Digital Microscope aktiveras sex led-lampor runt objektivet för optimal belysning av motivet. Även populära funktioner som ansiktsigenkänning där upp till 32 ansikten identifieras på 0,03 sekunder och Smile Capture finns, liksom 16 automatiska motivprogram.

Optiken har 5x optisk zoom från 28 mm vidvinkel (motsvarande i 35mm formatet) vilket gör att kameran täcker de allra flesta fotograferingsfunktioner. Även dubbla sensorer för fjärrkontroll ingår.

Pentax Optio WG2 och Optio WG2-GPS blir tillgängliga i handeln från mars månad där de kommer att kosta ca 2 899 kr respektive 3 299 kr.

I Sail Racings mest tekniska linje – 50 KTS Race Edition – lanseras nu en lätt och smidig räddningsväst försedd med en gaspatron för automatisk uppblåsning, 50 KTS Life Vest. Vid kontakt med ett visst vattentryck löser patronen ut och västen fylls med luft på några sekunder. Västen kan också blåsas upp manuellt genom ett rör som är kopplat till flytlungan. Pris 3 000 kr.

50 KTS Life Vest finns ute i butik från februari månad.

• Automatisk uppblåsning
• Reflexer
• Visselpipa
• Lyfthandtag på insidan
• 150 N
• ISO-standard 12402-3
• Rek utpris SEK 3000.-

Info: www.sailracing.se

Diesel Power AB, svensk distributör för marindieslar från Hyundai SeasAll, lanserar ett spännande tillskott av snabba, tysta och miljövänliga marindieslar. Baserat på Hyundai SeasAlls avancerade dieselteknologi kan företaget nu erbjuda ett tyst, kraftfullt och kompakt alternativ till moderna daycruisers med suveräna prestanda redan från låga varv.


Pressrelease:

Den nya 4-cylindriga U-125 motorn passar även när det är dags att byta ut bensin- och dieselmotorer i äldre båtar.

Diesel Power AB kommer att premiärvisa den nya Hyundai SeasAll U125 på årets Allt för Sjön mässa. Den 4-cylindriga motorn har en effekt på 125 hk (93kW) vid 4000 rpm och ett maximalt vridmoment på 260 Nm redan vid 1900 rpm.

Liksom existerande D 170 (2,2 liter/170 hk) och S 250 (3,0 liter/ 250 hk) motorerna kan den nya raka 4:an U125 fås i fyra olika utförande – med drev, med backslag, förberedd för vattenjet eller med adapter för VP-drev.

– För Diesel Power innebär den nya U 125 motorn att vi nu har ett tyst, bränslesnålt och redan från låga varv högpresterande alternativ till dagens moderna daycruisers med 4-cylindriga bensinmotorer. Tack vare det kompakta formatet kan vi även dubblera effekten och kraftigt öka vridmomentet, både vid enkel- och dubbel-montage, på äldre dieseldrivna båtar som klarar av att hantera större fartresurser, säger Björn Höglund; Marin Försäljningschef, Diesel Power AB.

Motorn är baserad på Hyundai Kia Automotive världsledande dieselteknologi vilket gör att Hyundai SeasAll samtliga marindieselar kännetecknas av låg vikt, kompakta dimensioner samt tyst och bränslesnål gång. Den tredje generationens common rail bränslesystem (CRDI) och avancerade motorstyrningar gör att den nya 125 hk motorn med råge uppfyller världens strängaste avgaskrav.

Leveranser av de nya U 125 motorerna startar i augusti 2012.

Info: www.dpower.se

Det sägs att det är mannen i familjen som bestämmer att man ska köpa båt, men att kvinnan väljer modell. Om det stämmer borde båttillverkarna vara måna om att göra båtar som kvinnor gillar. Men gör de det? Nej, de gör som de alltid gjort och låter sina egna (manliga) värderingar och sin båtdesigners (manliga) värderingar styra. På bilden syns Marie Lekare och Catharina Fransson från Smedjebackens Båtklubb, som är ett par av de kvinnor som har samarbetat med Ryds.

Pressrelease:

Därför är det spännande att se vad svenska båtköpare kommer att tycka om Ryds nya styrpulpetbåt. Den heter F528 och har fått en design som bygger på djupintervjuer med engagerade båtkvinnor. Deras sunda förnuft och praktiska sätt att se på båtlivet gav upphov till många nya idéer och förbättringar.

Ryds F528 har fått höga fribord för ökad säkerhet, stuvfack som sväljer både barnvagn och vattenskidor, två rejäla badplattformar, ergonomiskt utformade räcken och handtag, många vattenskyddade fack vid förarplatsen, box för leriga ankare, iPod-uttag, mugghållare, riktigt bra vindskydd och belysning som standard i stuvfacken. Allt på bara 5,5 x 2,2 meter.

Ryds kallar den själv den perfekta styrpulpetbåten och den finns i tre modeller, alla med samma skrov. F528 Sport har styrpulpeten på styrbords sida långt bak med extra stort stuvfack och sittplatser framför.

På F528 WA sitter styrpulpeten centralt vilket ger fri gångyta runt förarplatsen – perfekt för bad och fiske. På F528 Duo är styrpulpeten delad med en gång mellan de två stolarna – en riktigt snygg lösning.

Säkerheten är mycket hög. F528 är troligen klassbäst på ombordstigning både fram och vid aktern, har breda skarndäck att kliva på och höga fribord upp till höften att luta sig mot när det går sjö. Skrovet är fyllt med skum så även om den bryts av på mitten kommer varje del att flyta. Den har också många grabbräcken och en trygg och mjuk gång i sjön, speciellt när vind och vågor tilltar.

Info: www.ryds.se

Svenska Båtunionen (SBU) får 300 000 kr i statsbidrag. Detta står klart när fördelningen av statsbidrag till landets friluftsorganisationer för år 2012 klar. Den totala summan om 27,8 Mkr fördelades med 19,4 Mkr i organisationsbidrag och 8,4 Mkr i projektbidrag till 25 organisationer. Barn och ungdomar, skogen, naturen, miljön och folkhälsan står i fokus.

– Bidragen är livsnödvändiga för den långsiktiga överlevnaden av friluftsorganisationerna. Det är med mycket knappa resurser som friluftsrörelsen lämnar ett starkt bidrag till folkhälsan och ökad miljömedvetenhet. I år ser vi att engagemanget för att öka barn och ungdomars intresse för natur och friluftsliv samt fysisk aktivitet är mycket stor, säger Ulf Silvander (bilden), generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Totalt inkom 48 ansökningar med ett önskemål om finansiering på ca 48 Mkr.

Riksdagen beslutade i december 2010 att Svenskt Friluftsliv fördelar statsbidragen till friluftsorganisationerna. Uppgiften togs över från Naturvårdsverket i samband med regeringens proposition Framtidens friluftsliv, vilket för övrigt var Sveriges första friluftspolitiska proposition. Beslutet var en mycket viktig milstolpe för friluftslivet i Sverige då friluftsrörelsen på detta sätt får en starkare och tydligare position.

Här redovisas i sammandrag beslutet om fördelning av 2012 års anslagsmedel fattat av Svenskt Friluftslivs fördelningskommitté. Protokollet i sin helhet finns att tillgå på www.svensktfriluftsliv.se under ”Ansök om bidrag”.

Fördelning av organisationsbidrag, kr
Svenska Ornitologiska föreningen, 266 000
Naturskoleföreningen, 260 000
Botaniska föreningen, 160 000
Svenskt Friluftsliv, 2 000 000
Cykelfrämjandet, 570 000
Friluftsfrämjandet, 9 980 000
Riksförbundet Hälsofrämjandet, 335 000
Sportfiskarna, 3 000 000
Båtunionen, 300 000
Svenska Folksportförbundet, 33 000
Svenska Livräddningssällskapet, 1 950 000
Svenska Turistföreningen, 500 000
Cykelsällskapet, 12 000
Kryssarklubben, 60 000
Fjällklubben, 12 000
Summa organisationsbidrag, 19 438 000
Fördelning av verksamhetsbidrag, kr
(medel avsedda för speciella projekt under verksamhetsåret):
Sportfiskarna, 855 000
Svenskt Friluftsliv, 300 000
Svenska Turistföreningen, 256 000
Fältbiologerna, 400 000
Svenska Scoutrådet, 355 000
Svenska Gång- och vandrarförbundet, 130 000
Svenska Orienteringsförbundet, 500 000
Riksförbundet Sveriges 4H, 480 000
Svenska Livräddningssällskapet, 550 000
Svenska Naturskyddsföreningen, 2 140 000
Friluftsfrämjandet, 600 000
Svenska Klätterförbundet, 549 000 Skriv kommentar
Namn

Text

Nu har Havs- och vattenmyndigheten fattat beslut om bidrag till kalkning av försurade sjöar och vattendrag. Totalt går 198 Mkr från havs- och vattenmiljöanslaget till åtgärder för att motverka de negativa effekterna av försurning. En minskning med 10 Mkr, vilket är fem procent mindre jämfört med föregående år.

Bättre kunskap och effektivare kalkningsåtgärder har bidragit till att höja kvalitén på verksamheten vilket i sin tur gör det möjligt med besparingar.

– Åtgärdsarbetet har effektiviserats och vi fortsätter att satsa på nya kvalitetsförbättringsprojekt. Det handlar bland annat om att se till att använda kalkningspengarna där de gör mest nytta, säger Björn Sjöberg, avdelningschef på Havs- och vattenmyndigheten.

Havs- och vattenmyndigheten kommer att satsa på fortsatta kvalitetsförbättringar och anpassning till försurningsutvecklingen. Omfattande insatser har lett till att det försurande nedfallet över Sverige har minskat och tidigare försurade vatten har kunnat återhämta sig.

Samtidigt bedömer Havs- och vattenmyndigheten att behovet av kalkning kommer att bestå under lång tid och under de närmaste åren på en oförändrad nivå.

– Det är oerhört viktigt att den positiva utveckling som vi kan se i våra sjöar och vattendrag inte går förlorad, därför måste vi upprätthålla en fortsatt hög nivå på bidraget till kalkning, säger Björn Sjöberg, avdelningschef på Havs- och vattenmyndigheten.

Kalkning är den största miljövårdsåtgärd som genomförs i Sverige. Sedan 1977 har Sverige kalkat sjöar och vattendrag för att motverka försurningsrelaterade skador på växt- och djurliv.

Totalt har staten satsat 4,4 miljarder kronor sedan starten. Dessutom har många kommuner som drabbats av försurande nedfall bidragit med betydande insatser i form av medel till kalkning och personal.

De senaste tio åren har ett omfattande arbete med kvalitetshöjande miljöåtgärder lett till att Sverige har kunnat minska kalkmängderna med cirka 40 procent sedan toppnoteringarna i början av 2000-talet.

Efter att ha sålt närmare 20 000 ex av Båt och hav, frågespelet för fritidsskepparen, släpps nu del två till båtsäsongen 2012. Spelet innehåller 324 nya frågor i sex olika kategorier. Kategorierna är Sjötermer, Väder och vind, Motor- och segelbåtar, Sjövett, Navigation och Blandat. Säljs av bland andra Nautiska kompaniet, Sea Sea, Hjertmans och Erlandssons Brygga.

Båtspel del 2 pris 75 kr.

Info: www.lyxo.se

Kommentarer

Kapten Mattias 12:50:18 2012-02-22

Har den första versionen, kommer garanterat att köpa nr. 2. Ett lärorikt men samtidigt mycket roligt spel!

NIKE – sjöfararnas egen segergudinna – döpte Otto von Friesen sin båt till efter att han övervunnit sitt rörelsehinder och kommit ut på sjön igen. Med den hanterbara och lättillgängliga båten Fred 25 lägger han själv till i hamnen i fiskeläget Råå vid Öresund.

Pressrelease:

Varje år drabbas tusentals människor av en sjukdom eller en olycka som direkt förändrar deras sätt att leva. Båtlivet får ett abrupt slut och sommarhalvåret blir sig aldrig likt igen.

Det här fick Otto von Friesen, journalist och författare bosatt i Råå, uppleva för ett antal år sedan när han drabbades av en muskelsjukdom. Otto hade gett upp tanken på att få komma tillbaka till båtlivet då han vid ett besök på tillgänglighetsmässan Leva & Fungera 2011 fick syn på Fred 25.

– Det var precis en sådan båt jag föreställt mig: jag kunde rulla ombord med min Permobil och själv hantera den med hydraulik av olika slag.

Båten Fred 25 från Hanterbara båtar AB har stora öppna ytor, en ramp i fören, och bogpropeller för att en ensam skeppare ska kunna känna sig trygg vid svåra manövreringar i hamn och landstigningar. Vid stopp för fiske lägger man enkelt i ankaret och efter att fångsten halats in dras ankaret upp med ett tryck på fjärrkontrollen.

– Jag slog till och i juli fick jag ner båten som döptes till Nike; ett lämpligt namn eftersom Nike är sjöfararnas egen segergudinna och jag hade ju vunnit över mitt rörelsehinder och kunde åter gå till sjöss och njuta av hav, vind och sol.

Nike väcker uppmärksamhet i hamnen och ute på vattnet. Båtfolket vill veta allt om den hanterbara båten och Otto tycker att det är skoj att svara på alla frågor.

– Nu känns det fint att längta efter våren och sommaren och veta att snart är det dags för sjösättning. Det är härligt att få susa i väg till någon lämplig fiskeplats ute vid Ven eller bort mot Helsingborg utanför Knähaken, säger Otto nöjt.

Kommentarer

Jonas n 15:23:00 2012-02-07

Otroligt

Volvo Penta lanserar en rad nyheter till årets båtsäsong. Den största nyheten – D6-400 DPH (bilden), som är världens starkaste dieselmotor med drev – har vi redan skrivit om båda i tidningen Båtliv och på hemsidan. Övriga nyheter lanserades på Båtmässan i Göteborg, som pågår för fullt den här veckan. Det är en fin och nyhetspackad båtmässa väl värd ett besök.

Pressrelease:

Nytt reglage för inombordare
Det senaste tillskottet i Volvo Pentas program av elektroniska reglage för motor- och segelbåtar är ett sidomonterat reglage för inombordsmotorer i singelinstallation. Reglaget har symmetrisk utformning och kan därför monteras till styrbord eller babord. Manövreringen är mjuk och exakt med behagligt grepp.

4-tums informationscenter
Volvo Pentas nya 4-tums färgdisplay är ett verkligt informationscenter för båten. Displayen kan visa motordata från en eller två motorer, färddatorinformation samt information från olika givare, t.ex: roderläge, vattentemperatur och nivå i färskvattentanken. Menyerna är mycket lättnavigerade och föraren kan själv välja vilka data som skall visas och på vilket sätt.

Nya 4-tumsdisplayen har hög upplösning och är mycket lättläst, oavsett ljusförhållanden. 4-tumsdisplayen passar Volvo Pentas diesel- och bensinmotorer med EVC. Detta ger mycket exakt och tillförlitlig information, samt möjligheten till framtida uppdateringar av displayen med nya funktioner.

4-tumsdisplayen finns för utanpåliggande eller infälld montering. Den kvadratiska formen och de kompakta yttermåtten gör den lättplacerad på instrumentbrädan.

Bättre prestanda med nya Duoprop-propellrar
Volvo Penta lanserar nya Duoprop-propellrar i aluminium för DPS- och OceanX-dreven. De nya IH- och I-propellrarna har en ny och patenterad utformning med större blad som ger bättre grepp i vattnet. Resultatet blir snabbare acceleration och minskad risk för kavitation under körning. Den nya utformningen är möjlig tack vare att propellrarna är pressgjutna, vilket ger hög täthet med jämn ytstruktur.

IH-propellrarna har spiralskurna splines, en konstruktion som introduceras på DPS- och OceanX-dreven modellår 2012. I-propellrarna har raka splines och passar DPS-, OceanX- och XDP-drev till och med modellår 2011. Hösta tillåtna motoreffekt är 220 hk med dieselmotor och 225 med bensinmotor, Högsta toppfart är 38 knop.

Ökad bränslesäkerhet
Vatten i bränslet är ett vanligt problem som kan leda till allvarliga problem för båtägaren. Nu lanserar Volvo Penta en ny indikator för vatten i bränslet.

Den nya indikatorn är integrerad i Volvo Pentas EVC-system och föraren blir direkt uppmärksammad på problemet i displayen vid manöverplatsen. Sensorn upptäcker vattnet innan det når fram till motorn, vilket gör det möjligt att förebygga tillbud. Den nya sensorn för vatten i bränsle finns för dieselmotorerna D3, D4 och D6 från och med modellår 2012.

Stenungsbaden Yacht Club instiftade 2011 tillsammans med Göteborgs Kungliga Segelsällskap utmärkelsen Årets Unga Seglare som årligen skall delas ut till en ung och lovande svensk elitseglare. Syftet är att dels belysa svensk seglingssport och dels sporra unga seglare. 2012 tilldelas utmärkelsen Holger Tidemand, ung och lovande seglare. Priset delas ut under Båtmässan 6 februari.

Ett ihållande problem för svensk seglingssport har varit att nå ut till dess publik. Svenska Seglarförbundet fokuserar på att göra sporten mer attraktiv och målet är att i större utsträckning locka besökare till tävlingarna. Förutsättningarna är goda – intresset för segling är stort i Sverige och på västkusten i synnerhet.

Priset Årets Unga Seglare som instiftats av GKSS och Stenungsbaden Yacht Club är en satsning för att ytterligare kasta ljus på sporten, locka fler utövare samt bidra med en morot för de unga lovande seglare som kämpar med VM och OS i sikte. Utmärkelsen delas ut till en utpräglad elitseglare under 22 år. Pristagaren är landslagsseglare alternativt aspirerar på en landslagsplats och skall befinna sig i en elitsatsning med fokus på nästkommande olympiska spel. Den utvalde pristagaren är dessutom en god kamrat och en fullvärdig representant för seglarväsendet.

2012 års utmärkelse går till Laserseglaren Holger Tidemand.

Motivering:
Holger har gått från att vara en meriterad junior med fantastiska resultat till att våga ta det stora steget och försöka mäta sig med senioreliten. För att kunna ta det stora steget har han under hösten sökt upp något av det bästa motståndet som går att få, och tränat tillsammans med dem. Holger har dagligen tränat tillsammans med GKSS tre landslagsseglare i Laser.

Holger har förstått att möjligheten och nyttan med att få träna med några av världens bästa laserseglare. Han har insett att för att bli världsklass måste han lära sig att träna som de. Det är något som Holger försökt anamma. Han har verkligen slitit och gjort stora framsteg. Han är definitivt på god väg att bli ett av våra framtidslöften inom svensk OS segling.

-Stenungsbadens och GKSS utmärkelse är absolut ett steg i rätt riktning för en satsning på svensk seglingssport. Holger Tidemand har utvecklats från att vara talangfull och framgångsrik junior till att inse hur hårt man måste träna för att bli en bra elitseglare på seniornivå. Vi anser att han stora chanser att slå sig in bland eliten i seniorvärlden, säger Peter Klock, VD på Göteborgs Kungliga Segelsällskap.

Vinnaren av Årets Unga Seglare får 10.000 kr att lägga på sin elitsatsning samt en spaweekend för två personer. Juryn som utser vinnaren av utmärkelsen består av VD och Sportchef/huvudtränare på GKSS samt VD och marknadschef på Stenungsbaden.

-Segling är en del av Stenungsbadens själ och kultur, givetvis vill vi vara med och stötta utvecklingen av seglinssporten bland unga lovande talanger i landet. Vi stödjer sedan tidigare eliten i seglingssporten genom att sponsra Team Anna Kjellberg i satsningen inför OS 2012 och Berntsson Sailing Team som tog VM-brons i Match Racing. En utmärkelse i syfte att premiera landets unga seglare i deras elitsatsning inför OS ser vi som ytterligare ett positivt sätt att uppmärksamma svensk segling på, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Priset Årets Unga Seglare 2012 delas ut 6 februari under Båtmässan av representanter från Stenungsbaden och GKSS.

Kommentarer

Gerhard 18:18:54 2012-02-07

Grattis Holger!!!
Du är helt rätt seglare att satsa på!

Per Lindblad 18:22:36 2012-02-08

Grattis min vän!! =)

Fam Waller 22:51:25 2012-02-09

STORT GRATTIS!!! Vi håller tummarna och hoppas på medvind.

En fartygsolycka utanför Sveriges kust med efterföljande oljeutsläpp beräknas kosta samhället nära två miljarder kronor. Det visar en ny rapport från IVL, Svenska Miljöinstitutet. Samtidigt är beredskapen i kustkommunerna för att hantera oljeutsläpp oroväckande låg.

Rapporten utgår från ett scenario med en fartygsolycka utanför den skånska kusten där 5 000 ton olja läcker ut och driver in mot land. Av de nära två miljarder kronor som oljeutsläppet beräknas kosta samhället utgör själva saneringen en relativt liten del. Näringslivet skulle få ta de största konsekvenserna i form av inkomstbortfall från exempelvis turism- och fiskenäring.

I rapporten görs även en analys av övriga kostnader som ofta kan vara svåra att värdera ekonomiskt, som att en oljeolycka kan försämra rekreationsmöjligheter i det drabbade området.

– Rapporten är en av de första i sitt slag som visar den faktiska kostnaden för samhället vid en oljeolycka utmed kusten. Det är hög tid att kustkommunerna nu får upp ögonen för vikten av att vara väl förberedda för att kunna hantera en oljeolycka, säger Thomas Johansson från Havs- och vattenmyndigheten, som arbetar med oljeutsläppens långsiktiga effekter på miljön.

En studie gjord av EU-projektet Baltic Master II som presenterades i december visar att fler än hälften av de svenska kustkommunerna helt eller delvis saknar en beredskapsplan för att hantera en oljeolycka utanför den egna kusten.

Östersjön är ett av världens mest trafikerade vatten och fartygstrafiken ökar kraftigt. Samtidigt har Östersjön ett unikt maritimt ekosystem som är mycket känsligt för föroreningar. Kommunerna har det yttersta ansvaret på land för förebyggande arbete inför eventuella oljeolyckor till havs och för saneringsarbetet när en olycka väl är ett faktum.

– Det behöver inte kosta så mycket att uppdatera befintlig krisberedskap till att även kunna hantera oljeolyckor. Använder kommunerna sig av de guider som EU-projektet Baltic Master II tagit fram har de ett bra stöd. Kostnaderna för att stå oförberedd kan vara förödande, säger Magnus von Schenck, projektledare på Region Blekinge.

Rapporten har tagits fram av IVL Svenska Miljöinstitutet på uppdrag av Region Skåne, Region Blekinge och EU-projektet Baltic Master II.

Info: www.balticmaster.org

Göta kanalbolag har nyligen gått ut och sökt slussvakter till sommarens säsongsarbete på Göta kanal och fått rekordmånga svar. Inte mindre än 1 113 personer har anmält sitt intresse att få sommarjobba längs den 190 km långa vattenvägen.

– Vi är överväldigade över det stora gensvaret på vår annonsering, säger Anders Donlau, vd på AB Göta kanalbolag. Vi vet sen tidigare att det är populärt att sommarjobba på Göta kanal. Det är ett ansvarsfullt arbete och man får möta människor från olika delar av världen, använda sina språkkunskaper och vistas utomhus. Men att vi skulle få den här enorma responsen var mer än vi vågat hoppas på.

– Vi kommer under februari och mars att gå igenom ansökningarna och genomföra personliga intervjuer för att tillsätta de 120 slussvaktartjänsterna, säger Anders Donlau. Den 26-27 maj genomför vi sedan vår utbildning av personalen i slussteknik, kanalkunskap, service, m m, så att de är redo att ta hand om våra besökare på bästa sätt. Vi vet genom tidigare undersökning att de lyckas bra med det, då vår personal genomgående får högt betyg av våra besökare.

Fakta
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Kanalen är öppen
4 maj–30 september 2012.
Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar.
Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58 000 svenska soldater.

Info: www.gotakanal.se

Den amerikanska styrpulpetbåten Albemarle 242CC är en av många båtar som har premiär på Båtmässan i Göteborg. På mässan premiärvisas Albemarle 242 CC i Skandinavien. Det är en robust styrpulpetbåt för sportfiskare med tuffa krav och samtidigt den perfekta familjebåten för dagsturer.

Varvet i North Carolina har producerat kvalitetsbåtar i 35 år och har sedan starten varit specialiserade på att producera båtar som i första hand vänder sig till sportfiskare. Båtkonstruktionen är utvecklat i de tuffa havsmiljöerna i North Carolina där Nordamerikas Atlantkust sätter båtarna på hårda prov.

Genom den unika JPS (Jackshaft Power Solution) konstruktionen har Albemarle funnit en mycket bra viktbalans i båten. Motorn (här erbjuds hela sex alternativ) är mittmonterad i styrkonsolen med en drivlina i form av en kardanaxel som förbinder motorn med ett ordinärt drev. Detta är en världsnyhet framtagen genom ett unikt samarbete mellan Volvo Penta och Albemarle Boats och som i samband med båtmässan premiärvisas i Skandinavien.

Båtens fina viktbalans tack vare JPS-konstruktionen skapar fantastiska sjöegenskaper. Genom att tyngdpunkten förflyttats föröver i kombination med det stabila skrovet kommer båten snabbt upp i planing oavsett last.

I utställningsbåten sitter en Volvo Penta D4 med ett Duopropdrev, vilket levererar 260 hk och en marschfart på över 35 knop. Motorn nås via fyra stora dörrar/luckor runt om vilket gör all teknik, med såväl motor som elektronik, mycket åtkomlig och lättservad.

Albermarle vänder sig inte bara till barnfamiljer och båtfolk som söker en rejäl styrpulpetsbåt med inombordare. Båten är utrustad med flera funktioner för sportfiskare. Här finns bl.a. spöhållare, fiskesumpar och monterade fästen för spödörjar. Den typiska amerikanska T-toppen med canvastak ger båten en tuff attityd som sticker ut samtidigt som den skapar mycket bra säkerhet som väderskydd och grabbräcke.

Båten är CE-godkänd och kostar 695000 – 995 000 kronor beroende av motor- och utrustningsalternativ och har en leveranstid på cirka 18 veckor från order.

Albermarle representeras på båtmässan i Göteborg av Albemarle Boats Scandinavia AB.