nyhetstest

Anytec har lanserat sin nya kabinbåt – Anytec 860 CAB. Det är en väl skyddad båt med mycket fantastiska sjöegenskaper för alla årstider. Båten har vuxit fram utifrån Anytecs kunders önskemål och utvecklingen av båten har pågått i snart två år.

– Resultatet är en handbyggd pärla som är väl anpassad för den skandinaviska skärgårdens alla möjligheter, säger Torbjörn Begner, marknadsansvarig på Anytec.

Målet med 860 CAB har varit att skapa en tilltalande och övernattningsklar båt med alla bekvämligheter. För att leva upp till de höga krav som Anytec ställer på sina båtar har även design, funktion, fartresurser och hög säkerhet stått i centrum.

Grunden till båten är det väl beprövade skrovet från Anytec 960 CAB. Resultatet är en snabb och bränslesnål båt som trivs lika bra i vattnet under såväl sommar som vinter.

– Helhetsintrycket har alltid varit avgörande för våra båtar. Den råa och avskalade exteriören gör att båten både ser och känns robust. Väl inne i båten möts man av en skön inredning där både förare och passagerare kan njuta av färden, fortsätter Torbjörn Begner.

Båten riktar sig till den som har behov av en transportbåt, för en skön weekend ut i skärgården samt till familjen som vill åka bekvämt med sina barn i alla typer av väder.

– Vår målsättning har alltid varit och kommer alltid vara att bygga de bästa aluminiumbåtarna som finns på marknaden. Anytec 860 CAB är det senaste steget i den utvecklingen, säger Torbjörn Begner.

Tekniska specifikationer
Längd: 9,48 m
Bredd: 2,60 m
Vikt: 3 685 kg
Hastighet: 25–41 knop
Motorstyrka: 330–370 hk
Bränsletank: 290 liter
Hålltank: 40 liter
Vattentank: 40 liter
Personer: 8
Info: www.anytec.se

Foto: Anytec.

Sedan lanseringen av MinnKota i-Pilot till de frontmonterade elmotorerna PowerDrive V2 och Terrova har efterfrågan varit mycket stor och produkten har blivit väldigt populär i USA. Även i Sverige har det skapat en ny marknad där många sportfiskare nu monterar en front monterad elmotor. Många beskriver i-Pilot som sin ”nya fiskekompis” tack vare de unika funktionerna som Spotlock, Autopilot, CoPilot och inspelning av spår.

Pressrelease:

Nyheten 2012 är en ny uppdaterad fjärrkontroll med en förbättrad belyst knappsats, 20% större skärm samt att batteribytet kan göras utan att skruva isär fjärrkontrollen.

Funktionerna Spotlock (ankringsplatser) och lagring av spår utökas till 6, tidigare 3. Fjärrkontrollen är kompatibel med tidigare i-Pilot mottagare som sitter på toppen av motorn. Dock kan inte de utökade lagringsplatserna för ankring och spår användas på äldre mottagare.

Pris komplett i-Pilot system till PowerDrive V2 och Terrova: 6 985 kr. Endast den nya i-Pilot fjärrkontrollen: 2 295 kr.

Info: www.comstedt.se

Jefas nya autopilot AP-1 är en fristående mycket lättanvänd och prisvärd autopilot. Jefas långvariga erfarenhet med sina framgångsrika drivenheter har varit en viktig faktor vid utvecklandet av denna autopilot enhet. Stor fokus har lagts på att göra den 100 % vattentäta kontrollpanelen, intuitiv och användarvänlig.

Pressrelease:

Med integrerad tredimensionell kompass och en styralgoritm som utvecklats tillsammans med den Marina avdelningen vid Danmarks Tekniska Universitet, är det en autopilot som garanterar mycket stadig och precis kurs i även mycket grov sjö.

JEFA AP-1 autopilot är designad för såväl rorkult så som rattstyrda båtar, med en drivenhet som är monterad under däck så som Jefas linear drive, direct drive, transmission drive och compact drive. Alla de drivenheterna kan fås med integrerad roderlägesgivare. Jefas AP-1 autopilot är lämplig för båtar upp till 45 ft.

Jefa har tagit fram ett autopilot paket komplett med AP-1 och drivenheten linear drive DU-LD-12 med integrerad roderlägesgivare. Pris 24 375 kr.

Info: www.batsystem.se

Puma gjorde en riktigt bra start från Abu Dhabi vid starten av Leg 3 i Volvo Ocean Race. Enligt den senaste informationen leder Puma före Camper och Groupama. Leg 3 har målgång i Kina i början av februari.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

PUMA’s Mar Mostro (Kenny Read/USA) is the new leader tonight at 1900 UTC, having forced early leader CAMPER (Chris Nicholson/AUS) into second place. However, the entire fleet is split only by 2.90 nautical miles and CAMPER is only 0.10 nm behind Mar Mostro.

It is with universal relief that the six crews started Leg 3 Stage 2 from the Maldives to Sanya today. Everyone is happy to get back in the groove after the stop-start nature of past weeks, which was a necessary interruption to the racing action to avoid any possible interference by pirate activity.

This 3,051nm leg will certainly throw in some curve balls in the shape of uncharted atolls, shallows, shipping and ocean debris, but for now, the fleet is enjoying a relatively straightforward first night at sea, on a port tack stretch across to Pulau We, an island on the northwest tip of Sumatra, Indonesia.

As the crews settle into their watch systems, the navigation lights of those around them are clearly visible as the fleet races in warm air and flat water at around 12 knots.

All six boats are currently south of the rhum line in order to avoid the effects of a wind shadow from the Sri Lankan coast. Mike Sanderson (NZL) has taken Sanya the furthest south, while PUMA’s Mar Mostro is 4.21 nm to weather of the fleet.

Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) lost some valuable miles earlier in the day when a fitting on their code zero headsail failed, leaving the sail flogging and threatening to self-destruct. The crew has assessed the damage and is now hard at work on repairs, but is still well in touch and lies in fourth place tonight.s, but is still well in touch and lies in fourth place tonight.

Foto: Amory Ross/PUMA med flera.

Efter lanseringen av den spännande kartplottern e7 har Raymarine nu lanserat ett par till skärmar i samma serie. Premiären skedde på Düsseldorf Boat Show i lördags, där Raymarine e95 och e125 multifunction displays (MFD) visades upp för första gången. Priserna på de nya skärmarna beräknas ligga på cirka 28 000 kr och uppåt.

De här två större skrmarna är en naturlig fortsättning på e7, som stod för mycket nytänkande. Raymarine e7 Multifunktionsdisplay är synkad med Apple iPad, iPad 2 och iPhone 4. Med instrumentet ombord kan till exempel en iPad användas som repeater.

Handhavandet är enkelt och flera nya nätverksmöjligheter är inbyggda. e7 har Bluetooth och WiFi, vilket öppnar många möjligheter.

De nya skärmarna har många möjligheter med nätverk, WiFi och Bluetooth. Raymarine e7 var världens första 7” (17,78 cm) MFD med nätverk för upp till sex skärmar.

Med den nya Raymarine Viewer App får e och c serierna samma möjligheter att streama live direkt till Apple iPad (1&2) och iPhone (4 och nyare) i realtid.

De nya skärmarna har produktbeteckningarna e95/e97 och e125/e127.

Raymarine har även utvecklat ett nytt gränssnitt för användarna, kallat Lighthouse. Det är till för att utnyttja de bästa fördelarna hos både touchskärmar och knappskärmar.

Info: http://www.raymarine.se/

Honda premiärvisar den helt nya 4-takts utombordsmotorn BF250 på Båtmässan i Göteborg, som startar den 3februari. Hondas monter fylls av allt från BF2,3 till helt nya BF250 samt fyra båtmodeller från Micore, varav en specialversion “Honda Edition”.

Hondas starka närvaro med flera samarbetspartners
Honda har stark närvaro på mässan. I montern finns full lineup från Hondas samarbetspartner, den svenska testvinnande båttillverkaren Micore.

En Honda Edition version av Micore 570cc finns också på plats! I denna version får man bl a Garmin GPSmap 521, Baystar hydraulstyrning och kromad 4-mätarsats på köpet.

I montern brevid finns en annan samarbetspartner, nämligen aluminiumbåttillverkaren Arronet som premiärvisar nya Arronet 24 5 cx med nya BF250 i akterspegeln.

Även samarbetspartnern Silver finns brevid Hondas monter. Där visas Silver Fox 485 DC med BF50 samt Silver Wolf 510 BR med BF60.

Info: www.hondamarine.se

I morgon, lördagen 21 januari, startar världens största båtmässa, boot Düsseldorf 2012. Trots de tuffa tiderna satsar båtbranschen ordentligt på den här mässan, som har 1 656 utställare från 62 länder och därmed är Europas viktigaste marknadsplats för båtlivet. Alla företag som vill synas i marinbranschen finns med i Düsseldorf. Mässan har i år även en egen app, som kan laddas ner från iTunes och Android market. Sök efter “Messe Düsseldorf” på Market.

boot Düsseldorf 2012 täcker 17 stora utställningshallar på det enorma mässområdet. För den som bara är intresserad av båtar eller enbart tillbehör går det att sortera bort flera hallar direkt, men den här mässan tar ändå ett par dagar att gå igenom.

För den tyska marknaden är boot mycket viktig. Efter en rejäl nedgång i försäljningen för de senaste åren så har den tyska båtmarknaden återhämtat sig en del och har nu två år av tillväxt bakom sig. Tillväxten går generellt sett snabbare i norra Europa än i södra Europa, där en del länder som bekant har det riktigt dåligt.

Antalet utställare i Düsseldorf har i år ökat med fem procent jämfört med 2011. Även antalet uthyrda kvadratmeter har ökat jämfört med ifjol.

Totalt är det 945 tyska och 711 internationella utställare som finns på plats. Minst 50 000 båtintresserade kommer från andra länder än Tyskland för att besöka mässan. Det är i och för sig ganska naturligt eftersom det bor över 50 miljoner människor inom två till tre timmars bilresa från mässan…

För den som främst är intresserad av båtar finns elva välfyllda hallar, där det visas 1 700 sorters båtar av alla typer och i alla storlekar. Av utställarna är 350 internationella företag.

Särskilt seglingsavdelningen av boot har sett en positiv utveckling de senaste åren. Hela hallarna 16 och 17 är fyllda med segelbåtar och även i hall 15 finns det en avdelning med segel. Motorbåtarna är fortfarande helt dominerande och här finns utställare från världens alla betydande tillverkare. Över 250 motorbåtstillverkare finns representerade.

Även lyxyachterna finns med i Düsseldorf, där de har en helt egen hall. I år visas cirka 40 större yachter från italienska, engelska och amerikanska varv. Tillverkare som Azimut, Fairline och Drettmann finns på plats.

För den som vill se riktigt stora yachter finns The Superyacht Show i Hall 7a, där cirka 100 utställare från hela världen finns med, bland andra Deutsche Yachten, Superyacht France och Holland Yachting Group.

boot Düsseldorf är öppen dagligen från 21 till och med 29 januari. Det går enkelt att komma dit med flyg från Stockholm och Köpenhamn dagligen.

Info: www.boot.de

Greenline 40 Hybrid är en av de många båtar som har premiär i Düsseldorf på båtmässan, som startar i morgon lördag 21 januari. Greenline 40 Hybrid är en uppföljare och storasyster till Greenline 33 Hybrid, som har gjort stor succé med över 200 sålda båtar.

Greenline 40 Hybrid är designad med samma filosofi som lillasyster. De stora skillnaderna är att salongen är större och att båten har fått en extra kabin. Därutöver har volymen vuxit i hela båten tack vare det nästan 3 m längre skrovet. Den nya modellen blir en betydligt större båt och har bland annat en salong med sittplatser för upp till åtta personer.

40-fotaren har samma typ av ”superdeplacerande” skrov som sin föregångare. Hon kan utrustas med en eller två dieselmotorer samt dieselelektrisk drift.

Greenline 33 är en riktig succé och tillverkaren har inte riktigt hunnit med att tillfredsställa marknadens behov. Till Sverige kom till exempel bara en handfull båtar som i stort sett såldes direkt efter introduktionen.

Totalt har tillverkaren, slovenska Seaway, sålt cirka 120 stycken Greenline 33 H sedan båten fick sin världspremiär för ett år sedan. Det är en “flygande start” för en båt som erbjuder en helt fungerande hybridteknik.

Den nya modellen har bland annat två stora sovkabiner med dubbelkojer. Den öppna planlösningen med akterdäck och salong med samma durknivå återfinns även i den nya modellen.

Liksom Greenline 33 ska 40-fotaren säljas med olika hybridalternativ. Det innebär diesel eller elektrisk drift, även i kombination med solceller (på salongstaket).

Tekniska fakta
Längd: 11,99 m

Bredd: 4,20 m
Djupgående: 0,85 m

Kojer: 5

Vikt: 8 000 kg

Dieseltank: 700 l

Vattentank: 300 l

Standardmotor: 1 x 55 kW (75 hk)
Max / Cruise Speed Marschfart/toppfart: 9 knop/7 knop


Motoralternativ:
1 x 121 kW (165 hk) / 14 knop
1 x 165 kW (225 HK) / 16 knop
2 x 121 kW (165 hk) / 18 knop

Elektrisk motoreffekt 20 kW
Toppfart/marschfart med elektrisk motor: 7 / 6 knop

Design J & J Design

Builder Seaway

Info: www.bavariasverige.se

Info: http://www.greenlinehybrid.com/index.php?id=greenline_40

Mycket talar emot etableringar av vindkraft i Natura 2000-områden till havs. För att bevara de skyddsvärda miljöerna bör man i första hand söka upp områden som är mindre känsliga för påverkan. Det framgår i ett inrapporterat regeringsuppdrag som Naturvårdsverket ansvarat för, i samråd med Havs- och vattenmyndigheten.

Vid nyår redovisade Naturvårdsverket ett regeringsuppdrag om möjligheter till vindkraftsetablering i Natura 2000-områden. Havs- och vattenmyndigheten har varit en av de samrådande myndigheterna.

– Vi har svårt att se att det finns så stora möjligheter att etablera vindkraftverk inom Natura 2000-områden till havs, eftersom områdena är utpekade som biologiskt mycket värdefulla. I första hand bör man titta på andra alternativ. Det finns så många andra havsområden att tillgå att man inte bör ta skyddade eller skyddsvärda områden i anspråk, säger Malin Aarsrud, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.

Natura 2000 kallas det nätverk av skyddsvärda områden som EU-länderna skapat, enligt EU:s habitatdirektiv och fågeldirektiv. I Sverige finns 274 stycken Natura 2000-områden till havs. Här ingår ett flertal utsjöbankar, som ofta har en stor artrikedom, med flera ovanliga och rödlistade arter.

Samtidigt är dessa områden intressanta för företag som vill etablera vindkraftverk till havs – bland annat på grund av grunda vattendjup och goda vindförhållanden. Exempelvis finns en godkänd etablering på utsjöbanken Stora Middelgrund.

Särskilda krav för etablering
Allmänt sett är Natura 2000-områden svåra att etablera verksamhet i. De är omgärdade av särskilda krav enligt miljöbalken, som innebär att verksamheter inte får tillåtas om de påverkar miljön på ett betydande sätt. Regeringen kan under vissa förutsättningar bevilja undantag.

Naturvårdsverkets rapport visar att vindkraftsetablering i Natura 2000-områden är tillståndspliktigt och att tillstånd kan ges endast om de utpekat skyddsvärda livsmiljöerna eller arterna inte skadas, eller utsätts för störning.

– Det kan i vissa fall finnas delområden som inte är lika skyddsvärda. Inventeringar är inte gjorda överallt. Samtidigt menar vi att även dessa och omkringliggande områden oftast gynnar de skyddsvärda arterna och livsmiljöerna till havs, säger Malin Aarsrud.

Ofta är komplicerade överväganden inblandade när olika behov i den marina miljön ska vägas samman. Under våren väntas regeringen att lämna sin proposition om havsplanering till riksdagen. Därmed kan Havs- och vattenmyndigheten få bättre verktyg för att hantera olika intressen till havs.

Kommentarer

Sneseglaren 16:06:21 2012-01-19

Vindkraft är nog bland det sämsta sätten vi har att producera el på. Snurrorna är dyra, förfular enormt vårt vatten och kulturlandskap, utrotar stora fåglar, låter illa (inklusive ohörbart "infraljud"), kastar is på vinterna och sänder blinkande sol och skuggeffekter när solen är uppe, måste helst byggas i stora kluster för att den statssubventionerade "notan" skall "gå ihop" (annars glöm det), har en livslängd på bara 20-25 år och lämnar i princip aldrig mer än 27% av teoretisk effekt. Energin kan heller ej lagras. Vindkraft är marginell som effektkälla men en avsevärd miljöförstörare. De nya förordade  vindverken på 150 meters höjd är 50% större än Frihetsgudinnan över New York. Blir fint att vila ögonen på i skärgården… Se till och få stopp för snurrigheterna!

Segla rakt (undvik spriten) 13:22:10 2012-01-21

Du har en klart subjektiv syn på detta och dessutom felaktiga siffror. (Bor du kanske rentav rakt under en snurra ?) Resten av världen har inte lika gynnsamma elpriser (dom som bara har fossila bränslen att tillgå) Det går faktiskt att lägga dom på platser som inte stör gnällspikar………. dessutom så tror jag inte att nån e’ korkad nog att ens fundera över att lägga dom i en skärgård. (70% av jordens yta är vatten – gott om plats att lägga dessa fula verk på utan att du blir störd) Du kan ju tipsa om vilken annan ren energiform som är billigast och minst korkad och som kan produceras till ett vettigt pris???

Sneseglaren 17:10:40 2012-01-22

Vattenkraft, kärnkraft ligger närmast till hand. Vi behöver inte dyr vindkraft i sverige alls. Även Danmark skall nu sent omsider uttöka "säkerhetsavståndet" från 1 km till 5 km p.g.a oljudet som anses ohälsosamt. Tyvärr byggs det i vacker skärgård. Norra Väner har 10 nu och skall få 20 till som förfular.

Segla rätt 10:52:42 2012-01-26

Om du ser kärnkraft som en ren och problemfri energikälla behöver du lite fortbildning! Det räcker med att fråga någon av de 10 000-tals tvångförflyttade (fd) Fukushima bor som bodde nära kärnkraftsverken där innan Fukushimakatastrofen för mer än ett halvår sedan..

Segla rätt 10:53:40 2012-01-26

Partiella härdsmältor är inte att leka med.

Sneseglaren 09:51:22 2012-01-27

Kärnkraft är inte en 50 år. De i Japan (och sverige) tillhör generation 1b. Modellerade efter Manhattanprojektet och U-båtsreaktorer och körs med uran. Motivet (även i Sverige) var att få plutonium till atombomber. Man slutade inte bygga dammar när de började rasa (har skördat betydligt mer liv än någonsin kärnkraft). Vi behöver nya generationer kärnkraft. De körs inte på Uran, är säkra (tar lång tid att redogöra för), har inte ens strålningspotential och kan hjälpa till att återvinna (och minska halveringstiden) på det som nu kallas "atomsopor". Gärna ett modernt kärnkraftverk så slipper vi 10.000 snurror som ändå inte ger energi när det är kallt eller blåser för mycket.

Segla rätt 19:48:21 2012-01-29

Fantastiska saker du pratar om..
Du låter lite som ormtämjaren på Kiviksmarknad som hade glömt ormen men berättade om den så publiken svimmade.

Oväntat blåser det upp några timmar efter ni lämnat hemmahamnen. Färden till sjöss blir allt mellan himmel och helvete. Till slut kommer ni i hamn. Efter en sen måltid är det äntligen dags att krypa till kojs. Vad möter er där? Gamla lakan från bostaden – eller nya fräscha satinlakan som är formgivna för livet ombord i svenska farvatten.

Pressrelease:

Tygmönstret ”Svenska fyrar” tar dig med på en resa till tolv fyrplatser runt Sveriges kust. Fyren står för många som en symbol för trygghet, en vän att lita på i alla väder som lyser din väg i mörker och varnar för faror.

Fyrljusets karaktär har fått stå modell för ramen runt varje bild, stjärnan är symbolen för fyr i sjökortet. På tygmönstret hittar du fyrarna Malören, Söderarm, Landsort, Häradsskär, Fårö, När, Ölands södra udde, Utklippan, Godnatt, Falsterbo, Vinga och Nordkoster.

Produktfakta
Modell: Påslakan 210×150 cm, öppning med mangelsäkra knappar, vit baksida och mönstertryck ”Svenska fyrar” på framsidan, med en vit kant med knäppning nertill. Örngott 50×60 cm med vinge, utförd i mönstertryck ”Svenska fyrar”.

Material: 100 % bomullssatin, tryckt mönster, Öko-Tex Standard 100. Skötselråd: Maskintvätt 60 grader. Förpackning: Tygpåse med knytband.
Svensk design. Tillverkad i Lettland.

Utklippan Design Sweden AB är ett svenskt företag som designar och säljer textila produkter för alla som älskar kust, sjöar och hav. Inspirationen hämtar de främst genom båtfärder i svenska och nordiska vatten. Utklippans fyrplats, som ligger på Sveriges sydostligaste ögrupp, är en säregen och fantasieggande utpost i havet som har gett upphov till företagets namn.

Info: se.utklippandesign.se

En enda persons misstag kan när som helst vålla svåra skador på Östersjöns redan sargade miljö. Dagens sjösäkerhet är undermålig med över 100 olyckor om året. Risken för ett större oljeutsläpp är ständigt överhängande. Det behövs en övervakning av sjöfarten för att förebygga olyckor – och ett stöd för de mer än 2 000 sjökaptener som ensamma bär huvudansvaret för fartyg och last.

Costa Concordia var nytankad och innehåller över 2 000 ton bunkerolja. Revan i skrovet är enligt de första rapporterna över 50 meter lång – och när vädret friskat i har fartyget som ligger intill en brant börjat glida. Vid storm är risken överhängande att det sjunker ned till ett stort djup, med risk för oljeutsläpp. Allt detta på grund av att kaptenen på eget initiativ ändrade rutten för att gå närmare en ö.

– För högtrafikerade hav som Medelhavet och Östersjön är möjligheten att en ensam människa gör fel – på ett fartyg med tusentals ton bunkerolja, lastat med kemikalier eller olja – en oacceptabelt hög risk, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

I Östersjön är ständigt omkring 2 000 fartyg på väg och ingen utom kaptenerna själva vet vilken rutt de planerar att ta. Samtidigt pekar trenden på att sjöfarten i Östersjön kommer att fördubblas om tjugo år, att havsbaserad vindkraft har byggts ut med flera 1 000 procent, att turismen har ökat kraftigt – vilket leder till att marginalerna för att göra fel minskar.

För tåg och flyg finns avancerade system för övervakning och stöd för att minska effekterna av en enskild persons misstag, men inte för fartygstrafiken.

– För att nu och i framtiden drastiskt minska olycksriskerna i högtrafikerade områden som Östersjön, måste vi ha liknande system som dock är utformade efter sjöfartens unika förutsättningar. Om ett av Östersjöns många kryssningsfartyg vill ta en närmare titt på Fårö, finns inget som hindrar eller varnar. Måste vi vänta på ”en Costa Concordia” i Östersjön innan vi agerar, undrar Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden, WWF.

Norska Windy Boats har fått till en riktig fullträff med sin nya retroklassiker, den snabba daycruisern Windy 31 Zonda. Vid den nyligen avslutade båtmässan i London utsågs Windy 31 Zonda till ”Motor Boat of the Year” av en expertpanel från båttidningarna Motor Boat & Yachting och Motor Boats Monthly.

Zonda 31 är även nominerad till 2012 ”European Powerboat of the Year Awards”, som tillkännages på Düsseldorf Boat International Boat Show, som är öppen 21–29 januari.

Dragen hos Windy 31 Zonda är klassiska med känsla från 60- och 70-talets stora våg av fräcka daycruiserbåtar. Windy Boats har gjort en ”back to the future” med denna nya 31-fotare, som är en riktigt snabb weekender med djupt v-format skrov.

– Jag tycker verkligen att det här är en av de vackraste båtar som Hans Jørgen Johnsen någonsin har skapat åt oss, säger Windys styrelseordförande, Knut Heiberg-Andersen.

– Zonda är ett koncept för en lågprofilig weekender utan radarbåge – bara ett fantastiskt skrov och massor av hästkrafter. Hon är slank, funktionell och sexig, säger Knut Heiberg-Andersen.

Övernattningsmöjligheterna är fokuserade på det allra nödvändigaste för ett par som är ute på sjön. Det finns en sovkabin med en stor dubbelbädd, en toa- och duschavdelning och ett litet pentry. Skrovet är 24 grader och v-format. Båten klarar singel eller dubbla sterndrive installationer från Volvo Penta med en maxeffekt på 440 hk.

Liksom alla Windy är den nya båten döpt efter en vind. I det här fallet den varma, torra zonda som blåser ner från Anderna i Argentina.

Info: www.windy.no

Helsingborgs Hamn överlåter arrendet av småbåtshamnen i Norra hamnen till medlemmarna i Helsingborgs Yacht Club. Därmed får föreningen fullt inflytande över småbåtshamnen. Beslutet har fattats i samförstånd med Kommunstyrelsen, Mark- och Exploateringsenheten och Helsingborgs Yacht Club.

Redan vintern 2010 bad Helsingborgs Yacht Club om att få ta över driften av småbåtshamnen. Nu blir det verklighet. HHAB är ett affärsdrivande bolag, med HYC som arrendator finns det möjligheter att lägga in ideellt arbete i förvaltning och underhåll. Överlåtelsen innebär att medlemmarna i föreningen får större möjligheter att påverka driften av verksamheten och fatta beslut om båtplatser, hamnavgifter, gästplatser, underhåll och investeringar.

Med föreningens ideella krafter tror vi att HYC kan höja servicenivån och bli mer lyhörda för medlemmarnas önskemål framöver. Helsingborgs Hamn AB vill tacka båtplatsinnehavarna för tio år av gott samarbete och önska HYC lycka till. Det är ett viktigt förtroendeuppdrag att förvalta en av landets finaste stadsmarinor och rekreationsområde för Helsingborgarna, säger Mats Rosander, trafikchef på Helsingborgs Hamn.

– Helsingborgs Hamn kommer att behålla arrendeavtalet med Helsingborgs Stad men överlåter det i andra hand till HYC. Helsingborg Yacht klubb har ungefär 600 medlemmar och disponerar 300 fasta platser och 100 gästplatser till uthyrning.

Info: www.hyc.nu

Svedea Båtförsäkring lyssnar på kunderna och slopar det för försäkringsbranschen typiska undantaget för frys- och isskador. Istället inför man en regel om att båtägaren ska göra sitt för att skydda sin båt. Ligger båten i isfri hamn och har värme med avbrottslarm så gäller försäkringen ifall skadan ändå skulle vara framme.

Nu när vintern till slut börjar få ett grepp om vårt avlånga land är det många båtägare med båten i sjön vintertid, så kallade vinterliggare, som funderar över sin båt och risken för frysskador. Traditionellt har båtförsäkringar inte erbjudit något skydd för skador uppkomna genom frysning och is.

– Vi har fått flera påstötningar från vinterliggare som upplever sin situation otrygg vintertid. Försäkringsbranschen har gjort det bekvämt för sig genom att friskriva sig för frysskador. Synsättet verkar ta sikte på att alla båtägare som drabbas av frysskador skulle ha lämnat sin båt vind för våg vintertid vilket inte stämmer, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

Svedea Båtförsäkring presenterar nu en lösning som gör att skötsamma vinterliggare kan vara helt trygga. Undantaget för frys- och isskador slopas och ersätts med en regel om att båtägaren ska göra sitt för att skydda båten mot frysning och is. Ligger båten i isfri hamn och har uppvärmning med avbrottslarm på landströmsförsörjningen så beviljas full ersättning ifall skadan ändå skulle vara framme.

– Vi på Svedea har en ärlig ambition att göra försäkring enklare och lösa praktiska problem för båtägare. Därför ändrar vi på en branschstandard som inte ser till båtägarnas behov. Om man har gjort vad man kan för att skydda sin båt så ska även vinterliggare kunna sova gott om natten, säger Jonas Roberts.

Info: www.svedea.se

Kommentarer

Jonas R 16:56:05 2012-01-18

Kul att ni observerar vår produktnyhet! Vinterbilden ovan är ju vacker, även om just den båtägaren inte riktigt verkar ha gjort sin hemläxa för att undvika frysskador… Mvh, Jonas Roberts, Svedea Båtförsäkring

Lanseringen av Van Wijk 830 Classic Silver Shadow är nu genomförd. I lördags 14 januari avtäcktes den eleganta snipan framför förväntansfulla gäster på varvet i Leiden i Nederländerna.

– Som båtbyggare känner man ibland att en framgångsrik båt borde göras till något alldeles speciellt. Ge den en själ och ett tidlöst namn. Därför har vår båtdesigner Pieter Beeldsnijder gjort sitt yttersta när han nu designat Van Wijk 830 Classic Silver Shadow. Och han såg mycket nöjd ut på premiären i lördags, säger Mathias Henningsson hos den svenska generalagenten.

– Vi har genom åren sett klassiska båtar som ”Mellow Yellow” ”Amazing Grey” ”The King of Bling” och ”Villa Vanilla” representera tidsandan. Van Wijk 830 Classic Silver Shadow ställer nu in sig i denna skara för att representera dagens tidsanda. Utrustad med stilelement som inte tidigare kombinerats på en klassisk holländsk snipa; bred teak durk, white-wash panel, senaste Sunbrella-tyger i kapell och dynor, och som namnet antyder är skrovet i silver och detaljer i robust borstat stål. Motorn är en kraftig Yanmar på 125 hk och med Raymarine E7 nätverksnavigation, säger Mathias Henningsson.

– Vi lanserade Van Wijk 830 Classic Silver Shadow nu istället för i mars då rykten och förväntningar tilltog allt mer, men att premiären skulle bli så här välbesökt kunde jag bara drömaa om, säger Peter Wieringen, vd på Van Wijk Maritiem b.v.

– Det är fantastiskt kul att Silver Shadow fått ett mottagande över alla förväntningar och jag ser ingen anledning till att den inte skulle få det i Sverige heller, snarare tvärtom, säger Anders Wännerdahl, VD WSL Marin AB.

Info: www.vanwijk.se

Trots helgens stora olycka med ett passagerarfartyg i Medelhavet inträffar sjöolyckor tack och lov inte särskilt ofta. När de inträffar för de dock med sig stora konsekvenser, som nu senast olyckan med kryssningsfartyget Costa Concordia utanför den italienska kusten.

Den snabba utvecklingen inom IT- och kommunikationsteknik ger möjligheter till vidareutveckling av dagens sjötrafikledningssystem.

Dagens system för övervakning av sjöfarten medger bara att man kan avläsa ett fartygs kurs och fart i realtid men inte dess planerade färdplan. Ett naturligt nästa utvecklingssteg är därför att fartygens planerade färdplan blir tillgänglig för övervakningscentraler och andra fartyg. Detta kan jämföras med den flygtrafikledning som sedan länge finns för flyget.

– Det är nu dags att sjöfarten tar lärdom av det trafikledningssystem som finns inom flyget säger Ulf Svedberg, innovationskoordinator på Sjöfartsverket. Detta kommer inte bara att öka sjösäkerheten, utan också göra sjöfarten mer konkurrenskraftig.

Sjöfartsverket har tagit initiativ till, och leder, ett EU-finansierat projekt under namnet MonaLisa, där en viktig komponent är att utveckla, testa och demonstrera nyttan med ett system för dynamisk och proaktiv ruttplanering för sjöfarten. Systemet bygger på att en trafikcentral med hjälp av datorstöd levererar den optimala färdvägen och fartrekommendationer till de enskilda fartygen. Målet är att nå fram till ett system där befälhavaren måste uppge sin färdplan så att den är tillgänglig både för övervakning från land och för andra fartyg i det aktuella området. Färdplanen är anpassad efter fartygsstorlek, djupgående, fart samt önskad ankomsttid till hamn. Systemet ska även ha en larmfunktion om ett fartyg avviker från sin planerade färdväg, vilket kan tolkas som att något är fel ombord.

– Det går inte att säga att fartygsolyckor inte skulle ha inträffat med MonaLisa-systemet, men möjligheten att i förväg upptäcka riskfyllda rutter ökar kraftigt, konstaterar Ulf Svedberg.

Systemet kan bidra till högre sjösäkerhet, optimera bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp samt till effektivare sjöfart. MonaLisa-projektet, som har en totalbudget på cirka 200 miljoner kronor pågår till och med år 2013.

Info: www.sjofartsverket.se

Info: www.monalisaproject.eu

Finska Sarins Boats Ltd lanserar under augusti 2012 Minor Offshore 36. Minor Offshore 36 är en helt ny robust allvädersbåt byggt enligt samma koncept och med samma utmärkta prestanda som övriga Minor Offshore modeller. Styrhytten i Minor Offshore 36 består av tre bekväma säten vända föröver, en stor L-soffa med god runtomsikt samt ett stort kök med glaskeramikspis och mikrovågsugn/ugn som standard.

Standardutrustningen är riklig med bland annat kartplotter, ekolod, bogpropeller, landström/Inverter 220V, dieselvärme, automatiska drev & trimplan mm.

I fören finns en stor sovkabin med skild toalett och duschrum. I akterkabinen finns det sovplats för tre personer och möjlighet till separat toalett. Däcket är på en nivå runt hela båten och omges av kraftiga räcken. Akterdäcket har en rymlig L-soffa och stora plana ytor. Det öppningsbara akterpartiet i salongen skapar en rymlig helhet.

Ett stort arbete har lagts ned på att skapa en tystgående och bekväm båt som klarar mycket tuffa väderförhållanden.

Minor Offshore 36 har en total längd på 11,8 m och en bredd på 3,6 m. Motoralternativen varierar från en singel installation på 400hk upp till dubbel installation på 800 hk. Fart upp till 40 knop.

Minor Offshore svenska agenter är INA Marin AB i Täby samt Gillholms Marina AB i Kornhall.

Info: www.minoroffshore.fi

Abu Dhabi Ocean Racing med skepparen Ian Walker tog en seger på hemmaplan när Inport race avgjordes där idag. Tusentals åskådare följde de fina seglingarna i den första hamnen i Mellanöstern som besöks av Volvo Ocean Race. Team Telefónica leder dock fortfarande tävlingen totalt med 68 poäng inför nästa delsträcka.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Abu Dhabi, skippered by Ian Walker, produced a faultless performance along the eight nautical mile course to win in a time of 57 minutes 51 seconds ahead of Groupama sailing team in second and CAMPER with Emirates Team New Zealand in third.

Walker, twice an Olympic silver medallist for Britain, was joined on board by HRH Prince Andrew and Sheikh Shakhboot bin Nahyan bin Mubarak Al Nahyan for what was a second victory in three in-port races following their success in Alicante.

The enduring image of that victory in Spain was of a jubilant Adil Khalid, the first Emirati sailor to take part in the race, and the 23-year-old Abu Dhabi crewman was at the heart of the action again as waved a giant United Arab Emirates flag to the home crowd before being launched into the water by his team mates.

PUMA Ocean Racing powered by BERG were fourth and Team Telefónica, the overall race leaders, came in fifth.

Walker said victory made up for the disappointment of arriving into Abu Dhabi at the end of Leg 2 in fifth place.

“We so wanted to win the race so we were prepared to take risks,” said Walker, whose team picked up a maximum six points for their victory against the spectacular Abu Dhabi cityscape. “We knew if we could win it would be very special for everyone.

“We’re involved in a nine-month odyssey around the world but today is the most important day for Abu Dhabi. We have never seen this many boats out on the water to watch racing, and there are lots of people out who are new to sailing. Right now all they are seeing is their country flag being waved. It’s a real thrill for that to happen.”

Franck Cammas’ Groupama sailing team, winners of the Leg 2 second stage sprint into Abu Dhabi, took five points for second place. Chris Nicholson’s CAMPER with Emirates Team New Zealand took the final podium position and four points, their fifth podium finish of the race so far.

“I’m very pleased with the result but the thing I’m most pleased with is all the work of the team, which is something we set out to improve over the Abu Dhabi stopover,” Cammas said.

“In this race things can turn around really quickly,” added Nicholson. “It’s on a real knife edge. It only takes one bad result and that changes everything. We feel like we’re nicely in the middle and we’re poised to get it right. I can’t wait until that moment.”

A light southerly breeze of around seven knots greeted the teams as they took to the racetrack in the waters off the Abu Dhabi Destination Village.

In an unusual downwind start, PUMA led off the line but their dreams of a win were all but ended shortly after the start when Ken Read’s team had to take a penalty turn for an infringement involving Team Telefónica.

Abu Dhabi snuck round the first mark ahead, chased by Groupama. The two teams exchanged the lead on the way to the second mark before Abu Dhabi emerged in front. Nothing was going to tear victory from Ian Walker’s hands as he and his crew sailed a perfect race, winning by 57 seconds.

“People will ask whether this win will restore our confidence but we never lost confidence,” Walker added. “We feel we’re only just getting started in this race. Sometimes it’s your day, sometimes it isn’t. The main thing is to enjoy the moment.”

Despite today’s results, the overall leaderboard remains unchanged although CAMPER are now within six points of overall leaders Telefónica.

Saturday sees the start of Leg 3 from Abu Dhabi to Sanya in the Chinese province of Hainan. As with Leg 2 of the race, Leg 3 will be split into two parts to prevent the boats from sailing through dangerous waters off the coast of Africa. Early forecasts are tipping fresh north-west winds of 13 to 16 knots inshore, building to 18 to 22 knots offshore.

Leg 3 Stage 1 starts at 1400 local time (1000 GMT) with the boats racing a short sprint to the northern United Arab Emirates before being loaded onto a ship and transported to a safe haven port in the Indian Ocean. Once the boats are unloaded, racing will resume to Sanya.

Results:
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 57 minutes 51 seconds – 6 points
2. Groupama sailing team — 58:48 – 5pts
3. CAMPER with Emirates Team New Zealand – 60:47 – 4pts
4. PUMA Ocean Racing powered by BERG – 62:22 – 3pts
5. Team Telefónica – 62:47 – 2pts

Overall standings:
1. Team Telefónica 68 points
2. CAMPER with Emirates Team New Zealand 62
3. Groupama sailing team 47
4. PUMA Ocean Racing powered by BERG 31
5. Abu Dhabi Ocean Racing 25
6. Team Sanya 4*
* If Team Sanya complete Leg 2 Stage 1 under racing conditions they will receive four points for that stage, plus 1 point for Leg 2 Stage 2, and 2 points for the Etihad Airways In-Port Race.

Princess V52 har utsetts till Boat of the Year 2012 i sin klass. Det är det engelska tidningsförlaget IPC, som bland annat ger ut Motorboat Monthly och Yachting World, som står bakom utmärkelsen. Princess V52 blev juryns vinnare i klassen “Sports Cruisers”. Utmärkelsen delades ut vid på den pågående båtmässan i London.

V52 är enligt juryn den vinnande båten i den mest konkurrenskraftiga kategorin för den här utmärkelsen. Det var också den båt som juryns medlemmar helst hade köpt själva – om de hade haft råd.

“V52 är en båt som erbjuder en välbalanserad kombination av hanterbarhet, prestanda, bokomforrt och praktisk hanterbarhet”, skriver juryn bland annat i sin motivering.

Det är inte första gången som Princess har fått den här utmärkelsen i den här klassen. Både princess V62 och Princess V45 tillhör de tidigare vinnarna.

Bland de svenska framgångarna i London märks att Nord West har vunnit ett par gånger i en av flybridgeklasserna. I år var det dock inga svenska pristagare.

Info: www.inamarin.se

Info: www.www.batcenter.se

LongIsland Shipyards från Nederländerna kör nu igång produktionen av den här eleganta motorbåten med klassiska linjer. Den heter LongIsland 40 Runaboutoch byggs i närheten av lyxyachtsvarvet De Vries yard som bygger yachter under varumärket Feadship. LongIsland är välkända i Nederländerna är välkända för sina klassiska motorbåtar med hög kvalitet.

LongIsland 40 Runabout ärbyggd för dem som vill ha en snabb motorbåt med eleganta linjer och stor sittbrunn. Vi tycker att den är väldigt lik salig avsomnade Fjord Terne, men det nederländska varvet hävdar att konstruktioner inte har något släktskap. Den första båten i serien ska levereras till en holländsk kund i maj i år.

På samma sätt som Fjord Terne har LongIsland 40 Runabout en kombination av öppen båt och bobåt med kojer under däck. Den 12,0×3,85 m stora båten har mer utrymme än man kan tro vid en snabb anblick. Under däck finns en ägarkabin med gott om plats och en gästkabin samt toalett med dusch.

Hela interiören är försedd med ljus teak och plastytor i off-white enligt samma höga standard som i superyachter.

Båten har ett djupt V-skrov och är byggd för farter på närmare 40 knop. Standardmotoriseringen är dubbla Yanmar 315 hk med axeldrift. Bland övriga motoralternativ finns dubbla Volvo Penta 500 IPS med 370 hk dieselmotorer, som ger en räckvidd på 1 000 Nm vid 20 knop tack vare två bränsletankar på vardera 700 liter.

Tekniska specifikationer
Längd: 12,00 m
Bredd: 3,85 m
Motorer: 2 x Volvo Penta IPS 500
Toppfart: 38 knop
CE-klass: B
Design: Studio Delta / LongIsland Shipyards
Info: www.longisland.nl

Kommentarer

Pelle 16:19:43 2012-01-12

Likheten med Fjord Terne (från början Hankö Terne) är ganska begränsad. Ternen gick utmärkt med en Yanmar på 89 hk, ca 20 kn. Denna båten har 630-1000hk. Vad skall det vara bra för?

Pelle 16:21:23 2012-01-12

OBS inte 1000 hk utan 740, men ändå.

Arne 18:13:09 2012-01-12

Mycket snygg båt och det går ju att hålla igen på gasen.

Efter en lång period av stora ekonomiska svårigheter står det klart att ett kinesiskt företag köper italienska Ferretti, som är en av världens största bolagsgrupper för att bygga fritidsbåtar. Det är koncernen Shandong Heavy Industry Group-Weichai Group som köper 75 procent av det italienska konglomeratet. Shandong Heavy tillverkar vanligen anläggningsmaskiner och utrustningen till dessa, men får nu tillgång till ett förnämligt båtsortiment i den yttersta lyxklassen.

Shandong Heavy betalar totalt 374 miljoner Euro för sin andel i Ferretti, som kommer att drivas vidare med sin nuvarande ledning och fabriker i Italien. Övriga ägare i bolaget blir The Royal Bank of Scotland Group Plc och Strategic Value Partners LLC, som köper 12,5 procent vardera. Dessutom skjuter de nya ägarna till 25 miljoner Euro i nytt kapital, något som det blödande Ferretti verkligen behöver.

I Ferrettigruppen ingår varumärken som Riva, Pershing, Mochi Craft, CRN och Custom Line. Företaget har cirka 2 000 anställda.

Hondas produktion av Power Equipment-produkter världen över nådde milstolpen 100 miljoner* enheter under 2011. Sortimentet består bland annat av motorer, jordfräsar, elverk, utombordare, pumpar, gräsklippare, trimmers och snöslungor. Hondas Power Equipment-produkter spelar en viktig roll i människors liv världen över genom att underlätta i olika situationer; både arbete och fritid.

Affärsområdet Honda Power Equipment sträcker sig tillbaka till 1953 och bygger på Hondas ursprungliga anda att använda teknik för att hjälpa människor. Den första produkten var en motor för jordbruksmaskiner som Honda lanserade för att minska de manuella arbetsmomenten för lantbrukarna.

Energisnåla produkter
Allt sedan dess har Honda använt sin kärnkompetens dvs motorer till att bredda sitt sortiment inom Power Equipment.

I sin strävan att förverkliga ett samhälle med låga koldioxidutsläpp har Honda speciellt på senare tid varit proaktiva när det gäller produktutveckling inom områdena energibesparing och energiproduktion. T ex har Honda tillverkat en kombinerad generator och värmepanna vid namn ecoPOWER, som drivs med naturgas, avsett att användas av hushåll.

Honda har även tillverkat ett solenergisystem som använder sig av CIGS-tunnfilmssolceller**.

Honda kommer att fortsätta sitt arbete för att erbjuda ett brett utbud inom miljövänliga, säkra och praktiska produkter för att uppfylla kraven från allt mer medvetna kunder världen över.

Tillverkning över hela världen
I Japan tillverkas Power Equipment produkter i Hamamatsu-fabriken. Utanför Japan startade Honda produktion av gräsklippare 1984 i USA. 1986 öppnandes Honda France Industries med tillverkning av gräsklippare, trimmer, röjsågar och elverk för Europamarknaden. I dag tillverkas mer än 1 700 enheter per dag vid fabriken och 2008 firade man 3 miljoner tillverkade enheter.

I dag tillverkas Power Equipment produkter vid elva produktionsanläggningar i nio länder. Produkterna används regelbundet av människor i mer än 150 länder, vilket gör affärsområdet Power Equipment till en av hörnstenarna i Hondas verksamhet, jämte MC och Bil.

*Hondas egna data. Solcellsprodukter ingår inte i de 100 miljoner enheter som fastställts utifrån antalet tillverkade motorer.

**Genom att använda kiselfri tunnfilm tillverkad av en förening bestående av koppar, indium, gallium och selenium (CIGS), minskar Hondas solceller miljöpåverkan markant till följd av den sänkta energiförbrukningen under tillverkningsprocessen.

Honda är världens största motortillverkare. Oavsett på vilket sätt du vill ta dig fram så finns det ett omfattande utbud från Honda att välja mellan. På land, till sjöss och numera även i luften återfinns det förstklassiga produkter framtagna av Honda. Honda Power Equipments utbud består av gräsklippare, åkgräsklippare, trimmers, elverk, vattenpumpar, jordfräsar, snöslungor och båtmotorer för både privatkund och proffs. Senaste verksamhetsåret såldes 5 600 000 Power Equipment-produkter över hela världen.

Info: www.honda.se

Norskamerikanska Nor-Tech slår till med en riktig superbåt, som får premiär på båtmässan i Düsseldorf. Nor-Tech 420 MC (Monte Carlo) är en häftig båt som är god för farter uppåt 55 knop med dieseldrift. Båten har i grunden samma skrov som Nor-Tech 390 Sport.

420 Monte Carlo är den första versionen av den nya båten. Den är försedd med dubbla motorer från antingen Yanmar eller MerCruiser, beroende på kundernas önskemål. Den allra första båten har två stycken Yanmar 8LV på 370 hk styck i motorrummet. Det är den senaste V8:an från Yanmar med 4,46 liters slagvolym.

Nor-Tech vänder sig dock till kunder som ofta har extrema önskemål om både utseende och prestanda. Båten kan därför förses med motorer ända upp till Mercury racing 1350.

Nor-Tech 420MC byggs i en kombination av glasfiber och kevlar.

Tekniska specifikationer
Längd: 13 meter
Bredd: 3 meter
Vikt: 5200 kg
Bränsletankar: 1200 liter
Vattentank: 113 liter
Kojer: 2

Mer info: www.speedboats.no

Info: http://www.nor-techboats.com/nor-tech-models/v-bottoms/420-monte-carlo/

Delphia Escape 750 är den allra senaste modellen från polska Delphia. Det är en mindre familjebåt i samma serie som inleddes med Delphia Escape 1050 och Delphia Escape 1350. Den nya modellen är designad för att kunna transporteras på trailer och har stora innerutrymmen för sin storlek.

Delphia Escape 750 är avsedd för att kunna transporteras på trailer. Båten har en vikt på cirka 2 200 kg och är 2,90 m bred. Djupgåendet är blott 0,45 m.

Liksom sina storasystrar är den här modellen försedd med en ytterst försiktig motor. Delphia Escape 750 ska kunna köras med enbart 12 hk motor, vilket lär ge en oslagbar bränsleekonomi. Frågan är bara om den lilla motorn räcker för att ge båten en tillräckligt god manöverförmåga. Fler och kraftigare motoralternativ finns.

Under däck finns bland annat två dubbelkojer plus sovutrymmen vid dinetten. Badrummet innehåller både vattentoalett och dusch.

Premiären hålls på båtmässan boot 2012 i Düsseldorf i slutet av januari.

Tekniska specifikationer
Längd: 7,50 m
Bredd: 2,90 m
Djupgående: 0,47 m
Vikt: 2000 kg
Motor: 12 hk
Bränsletank: 70 liter
Vattentank: 150 liter
CE-kategori: C
Design: Andrzej Skrzat

Info: www.delphia.se

På Londons båtmässa, som pågår den här veckan, är det premiär för en av de mest omtalade båtarna på mycket länge: nya Princess V39. Här är en film från avtäckningen av den nya båten.

Engelska Princess Yachts International återvänder till marknaden under 40 fot när de lanserar sin nya V39, som är en del i Princess V Class serie med sportbåtar. Det visar att båtar under 40 fot (12 m) är en viktig marknad och att många kunder vill ha båtar som inte är allt för stora. Premiären sker på Southampton Boat Show i början av september.

Det är första gången på över tio år som Princess presenterar en ny båtmodell som är på mindre än 40 fot. Enligt företagets pressrelease öppnar detta en helt ny marknad för Princess.

Skrovet är unikt och framtaget för att passa med de kraftfulla dieselmotorerna Volvo Penta D6-330, som monteras som standard. Troligen kommer båten att förses med D6-400 för de kunder som sätter prestanda främst. Skrovet är designat för att ha snabb acceleration och gå så ekonomiskt som möjligt vid marschfart.

Interiören inne i båten är, enligt pressmaterialet, ljus och rymlig och Princess har satsat på högklassiga material och hantverk i hela båten. Intill den stora salongen finns ett väl utrustat pentry. Under däck finns två rymliga kabiner. Förkabinen har ett eget badrum med separat ingång och akterkabinen kan förses med kojer som enkelt kan göras till en stor dubbelkoj.

I den teakförsedda cockpiten finns bland annat en stor wetbar och generösa sittytor. Båten har även en stor badplattform, som kan passa även för förvaring av en mindre jolle..

Den nya V39 har ett pris från 235 000 engelska Pund plus moms (cirka 3,1 Mkr inklusive moms).