I vinterrusket här hemma är sommarens myggplåga ett minne blott. Men många av oss har dock en skön och efterlängtad solsemester inbokad i vinter. Låt då inte den och solbrännan förstöras av blodsugande mygg och andra tropiska insekter. Ta med Aftonbladets testvinnare, Sjö&Hav Mygg- och fästing Spray eller Roll-on på resan och njut ordentligt av de varma nätterna.
Sjö&Havs Mygg- och fästingprodukter är ett naturligt alternativ till de traditionella syntetiska produkterna och är mer skonsamt mot människa och miljö. Den aktiva substansen – Citriodiol® – är en olja som utvinns ur citroneukalyptusträdet och skyddar effektivt mot alla typer av bitande och blodsugande insekter.
Därmed minskar också risken att bli smittad av sjukdomar som Malaria, Gula febern och andra smittor som sprids via insektsbett. Citriodiol® är framtaget vid The London School of Hygiene and Tropical Medicine och citroneukalyptusträdets blad är ett väl beprövat skydd och har under lång tid använts i tropiska områden som Australien och Kina.
– Vi vill att våra produkter från Sjö&Hav ska vara det miljömedvetna valet. Då är det självklart för oss att vi använder oss av naturliga substanser som har så lite inverkan som möjligt på människa och miljö. Citriodiol® är en väl beprövad naturlig ingrediens och dessutom bevisat mycket effektiv. Med andra ord, ett naturligt val för oss, sSäger Kim Persson, VD och en av grundarna av Sjö&Hav.
Kunderna kan välja mellan Sjö&Hav Mygg- och fästing Spray, som är lätt att spraya över kläder och hår eller Roll-on med lätt och smidig applicering i t.ex nacke, på ovansidan av händer och fingrar. Produkterna varken klibbar eller ger missfärgningar på textil och plast.
Info: www.sjohav.se
I maj 2012 öppnar Estland det nya sjömuseet Sjöflyghamnen i Tallinn, vars utställningsexemplar är lika världsunika som regalskeppet Vasa i Stockholm. Museets 6500 m2-stora utställningen kommer att berätta Estlands sjöfartshistoria på ett modernt och gripande sätt. Sjöflyghamnen är en skattkista av marin historia som presenterar flera stora gamla skepp, en berömd sjöflygplan, gamla sjövapen och spännande flygsimulatorer.
Sjöflyghamnens största attraktion är den legendariska ubåten Lembit, som är en av de äldsta ubåtar i världen och det enda bevarade fartyg i sin serie. Lembit var mot slutet av 1930-talet en kronjuvel i Estlands lilla krigsflotta, som 1940 togs över av Sovjet. Våren 2011 var Lembit världens äldsta ubåt som fortfarande var i vatten. Nu har Lembit renoverats och ubåtens interiör är återställd till originalskick. På museet kan man gå in i fartyget och föreställa sig en ubåtsman liv på 1930-talet.
Ett annat unikt utställningsexemplar är en exakt kopia av sjöplanen Short Type 184, ett av de vanligaste brittiska krigsflygplanen under första väldskriget. 1915 blev Flight Commander Charles H. K. Edmonds med hans Short Type 184 den förste flygare som lycktes att genomföra ett torpedangepp med ett flygplan. Inga kompletta Short 184 finns i dag bevarade och det enda fullstora flygplanet visas i Sjöflyghamnen i Tallinn.
Ett av Sjöflyghamnens äldsta utställningsexemplar är vraket Maasilinn som är även äldre än regalskeppet Vasa. Det byggdes i Estland på 1500-talet, hundra år innan Vasa blev färdigt, och vraket är ett fascinerande exempel på skeppsbyggning under medeltiden.
Sjöflyghamnens display ligger under sjöflyghangarer som ursprungligen konstruerades som en del av Peter den Stores sjöfästning 1916-1917, då Estland var en del av det ryska imperiet. Sjöflyghamnens hangarer byggdes för att rymma sjöflygplan som patrullerade över kustbefästningar i södra Finland och norra Estland. Tack vare sin storlek och innovativa konstruktion var byggnaden flera år före sin tid och fram till idag är hangarerna unika i sitt slag över hela världen. Hangarerna var eftersatta under Sovjet-tiden, men efter långa och komplicerade arbeten har den hundraåriga byggnaden renoverats.
Historiska hangarerna och de mer än par hundra utställningsexemplar gör Sjöflyghamnen ett av de mest ovanliga maritima museer i Europa. Museet kommer att öppnas den 11 Maj 2012.
Ta en titt i det kommande museet: http://www.youtube.com/watch?v=J5aQln0ge9k&feature=player_embedded
Sjöflyghamnens hemsida: www.lennusadam.eu
Holländska Heesen yachts har i dagarna sålt en ytterst exklusiv båt i sitt projekt Ventura, som är den tredje båten i en helt ny 50 m klass helt byggd i aluminium. Den första båten i serien sjösattes i februari 2011. Heesen är stolta för att de har lyckats säljs tre båtar av en mycket avancerad yachtserie i rådande tuffa ekonomiska tider. Varvet har totalt tolv yachter under konstruktion och byggnation för tillfället.
Den nya yachten har en totalvikt på 499 ton och en toppfart på 23 knop. Project Ventura är därmed en av världens snabbaste halvplanande 50 m yachter. Hennes linjer är designade av Frank Laupman från Omega Architects. Det företaget har stor erfarenhet av 17 liknande yachter på 44 till 47 m som byggs helt kundanpassade.
Skrovet till den nya 50 m båten är, enligt konstruktörerna, det mest effektiva på marknaden. Det har skapats i ett samarbete mellan Van Oossanen Associates och Heesens egna konstruktörer. I kombination med Heesens erkänt skickliga viktreduceringsexperter används två stycken högeffektiva MTU 2 720kW dieselmotorer. Förutom sina goda prestanda har Project Ventura en ekonomisk marschfart vid tolv knop och en räckvidd på 3 200Nm.
För interiören i yachten står italienaren Francesco Paszkowski tillsammans med kunden. Enligt varvet har de kombinerat minimalism med elegans på ett nytt sätt. Inredningen är baserad på endast två stycken träslag, som används i kontrast till varandra.
Project Ventura har plats för tolv gäster i sex kabiner plus besättningsutrymmen och ägarens boutrymmen. Båten kommer att levereras till sin ägare våren 2013.
Tekniska specifikationer
Konstruktörer: Heesen Yachts / Van Oossanen & Associates
Exteriör designer: Omega Architects
Interiör Designer: Francesco Paszkowski
Klassifikation: ABS A1 Yachting Service AMS
Skrov: Aluminium
Överbyggnad: Aluminium
Längd ö a: 49,80m / 163ft 4in
Bredd ö a: 9,00m / 29ft 6in
Djupgående: 2,50m / 8ft 2in
Deplacement (50% last): 295 ton
Toppfart (50% last): 23 knop
Räckvidd vid 11 knop: 3 200Nm
Bränsletankar: 68 800 liter / 18.200 US gallons
Vattentankar: 16 200 liter / 4.300 US gallons
Huvudmotorer: 2 x MTU 16V 4000 M90
Maxeffekt: 2 x 2.720kW
Backslag: 2 x ZF 7600
Motorkontroller: MTU Blue Vision
Vattensmorda axlar: Rostfritt 431 Ø 145mm
Propellrar: Schaffran fembladiga fasta pitch Ø 1.450mm
Generatorer: 2 x Kilo-Pak
Bogpropeller: HRP 90kW, hydraulisk
Styrsystem: Northrop Grumman Sperry Marine, type 2.S.25.35.2
Stabilisatorer: VT Naiad type 720 med 2 fenor på 3,5 m2
Info: www.heesenyachts.nl
Enligt Svenska Livräddningssällskapets, SLS, sammanställning har 95 personer omkommit i drunkningsolyckor i Sverige under 2011. Det är 16 fler än under 2010 då 79 personer omkom.
SLS har som ett delmål arbetat för att antalet omkomna genom drunkning ska vara under 100 personer. Ett mål som nu för tredje året uppfyllts.
Ett annat mål är att inga barn ska drunkna. Tyvärr klarade vi inte detta mål 2011. Av de 95 omkomna var 9 barn och ungdomar under 19 år. Under de två föregående åren har antalet drunkande barn varit åtta respektive 12 per år.
Drunkningsolyckor i samband med fritidsbåtar är den största olycksgruppen också under 2011. Det kan till del förklaras av fler fritidsbåtar och att många inte båtvana personer har skaffat en fritidsbåt. För att kunna minska dessa olyckor krävs mer utbildning och ökad användning av flytväst. Förhoppningsvis kommer vi inom en snar framtid att få en lag som innebär att det måste finnas flytväst för alla ombord på svenska fritidsbåtar.
SLS sammanställning över antalet drunknade visar på en långsiktig minskning. Under 1990-talet redovisades164 omkomna genom drunkning i snitt per år. Motsvarande tal för 2000-taltets första tio år är 115 drunknade per år.
En rad naturvårdsprojekt runt om i landet – från Kristianstad i söder till Kalix i norr – får dela på 2,6 miljoner kronor från Världsnaturfonden WWF. Lärkrutor på åkrarna, älv-och fjällprojekt och drakbygge för att öka intresset för sol och vind, är några av dem.
– Det handlar om många spännande projekt – allt från att göra förbättringar i biflödena till Umeälven till att restaurera gamla trädgårdar i Skåne som är rika på växter och biologisk mångfald, berättar Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.
Totalt får 17 projekt stöd för 2012. Sveriges Ornitologiska förening med säte på Öland får pengar för att göra så kallade lärkrutor på böndernas åkrar. Genom att avstå från att så på 20 kvadratmeter i en åker kan den hotade sånglärkan åter lockas att häcka i jordbrukslandskapet. Naturskyddsföreningen i Skåne får i samarbete med andra aktörer pengar för att titta närmare på kopplingen mellan hävdade stubbskottsänger och resistens mot almsjuka. Mellanfjärdens teaterförening i Hälsingland ska bygga en drake i skogen och öka intresset för vind- och solkraft.
Älvräddarnas samorganisation får stöd för att titta på vattenkraftens roll i ett hållbart energisystem. Samernas riksförbund har beviljats 200 000 kronor för att bygga upp kompetensen och bevaka exploateringen av Sameland, samernas traditionella bosättningsområden.
– Det är viktigt att lokalbefolkningar blir delaktiga i en långsiktigt hållbar förvaltning av naturresurserna där de bor och verkar. WWF för att naturen ska brukas på ett sätt som gynnar djur, växter och människor. Flera av de utvalda projekten passar väl in i vårt globala arbete, säger Mats Forslund, ansvarig för projektet nyskapande naturvård på WWF.
Projekten som stöds ligger i Kristianstad, Kalix, Västra Götaland, Göteborg, Nyköping, Västerbotten, Skåne, Öland, Västergötland, Hudiksvall, Mälarregionen Västerås – Uppsala, Höga kusten och Svenska fjällen. Det finns också projekt som omfattar hela landet.
Fakta: WWFs projekt för nyskapande (innovativ) naturvård vill bidra till nytänkande – allt från tekniska lösningar, förvaltningsformer, forskning till kunskapsuppbyggnad och fältprojekt. Tanken är att projekt och idéer ska testas och vidareutvecklas för att sedan kunna spridas i större skala. De första projektpengarna delades ut 2011. Medlen kommer från Innovativ naturvård samt de anknutna stiftelserna Skogsfonden STORA-WWF, Väktarfonden & Nils Dahlbecks minne samt Florafonden.
Läs mer på: http://www.wwf.se/om-wwf/innovativ-naturvrd/1380625-innovativ-naturvrd-initiativ-frn-vrldsnaturfonden-wwf
De senaste åren har Sjöräddningssällskapet satsat stora resurser på vidareutbildning av våra frivilliga sjöräddare. En av de viktigaste kurserna är Räddningsman SAR (Search And Rescue). Utbildningen ger fördjupade kunskaper i sjöräddning, sjömanskap och räddningstjänst. Sjöräddarna tränar bland annat eftersök, medicinsk evakuering, sjukvård och bärgningstekniker i autentiska övningar under krävande förhållanden.
Pressrelease:
Unikt med Räddningsman SAR är att den genomförs på plats vid sjöräddningsstationerna, med stationens egna båtar. Det stärker samverkan både inom gruppen och mellan stationerna.
Att Sjöräddningssällskapets utbildningssatsningar ger resultat har bevisats flera gånger om under det gångna året. Ett fall där en nyligen genomförd Räddningsman SAR-utbildning verkligen gjorde skillnad, inträffade utanför Räfsnäs i somras.
Larmet går om att en person har hittats livlös i vattnet. Två räddningsbåtar från Räfsnäs station rycker ut, och anländer till platsen samtidigt som räddningshelikoptern. När helikoptern vinschar upp personen och går mot sjukhuset, kommer uppgifter om att personen flugit ur en racerbåt som setts hoppa i vågorna bakom en Finlandsfärja.
De frivilliga sjöräddarna inleder eftersök och hittar snart båten. Ombord finns två personer med mycket allvarliga skador och en tredje som är svårt chockad. Tack vare en extremt sammansvetsad och tränad besättning vet alla precis vad de ska göra. De lyckas borda båten i grov sjö och kan på ett mycket professionellt sätt ta hand om de skadade. När räddningshelikoptern återvänder är en av personerna redan säkrad och fixerad på bår och kan vinschas upp i helikoptern. Snart är även den andra skadade klar för transport. Det är mycket ovanligt att under ett och samma fall vinscha upp och transportera två bårliggande personer samtidigt. Insatsen kräver både stor kunskap och ett väloljat samarbete mellan all inblandad personal i båtar och helikopter. Sjöräddarnas insats den här dagen kan ha räddat liv.
2011 har varit ett normalt år, sett till antalet sjöräddningsinsatser. Men vi har också tvingats konstatera ett par riktigt allvarliga olyckor till havs, där flera har inneburit dödsfall. (I fallet ovan avled den person som hittades i vattnet. De andra överlevde trots mycket svåra skador.)
Att våra frivilliga sjöräddare har den kunskap och kompetens som krävs för att hantera svåra situationer på rätt sätt kan vara rent livsavgörande. Utbildningssatsningen, som pågått sedan 2008 och med ökad intensitet under 2011, har vi kunnat utveckla och utvidga tack vare bidrag från Svenska Postkodlotteriet.
Sveriges frivilliga sjöräddare inom Sjöräddningssällskapet ryckte ut på 859 sjöräddningsuppdrag (SAR) under 2011. Men räknar man det totala antalet gånger som Sjöräddningssällskapets räddningsenheter var ute på uppdrag blir det mer än sju gånger så ofta – 7 081 gånger. Av dem var 602 fall sjöambulanstransporter och övrig räddningstjänst, som miljöräddning, brandbekämpning och eftersök av försvunna personer. 1 944 gånger lämnade vi kaj för förebyggande utryckningar, då vi hjälpte båtfarare ur besvärliga situationer innan läget blivit akut. Därtill har stationerna övat eller utfört allmännyttiga uppdrag 3 676 gånger. Sjöräddningssällskapet har 1 800 frivilliga sjöräddare fördelade på 66 stationer runt hela vår kust och i de stora sjöarna. Besättningarna är redo att rycka ut inom femton minuter, året runt, dygnet runt.
Info: www.ssrs.se
Foto: SSRS.
SwedeStar 415 är en helt ny båtmodell från Lidköpings Båtsnickeri AB. Denna 41-fotare blir företagets nya flaggskepp och bygger vidare på succén med SwedeStar 370, som har designats av Håkan Södergren. Den första båten i serien sjösätts tidigt i sommar på Vänern.
– Filosofin med SwedeStar 415 är att den ska vara både styv och elegant med moderna linjer, en kombination av säkerhet och fart med ett lättskrivet skrov. Hon är tänkt för cruising med familjen och kappsegling, säger Håkan Södergren.
Som standard får den nya modellen en elektrisk självslående fock och en inredning byggd i mahogny byggd efter högsta standard, modell Orustbyggena.
Tekniska specifikationer:
Längd: 12,61 m
Längd vl: 11,3 m
Bredd: 3,75 m
Djupgående: 2,07 m
Segelyta: 92,5 m2
Vikt: 8,0 ton
Pris: 3,7 Mkr
Info: www.swedestar.se
Silver Boats satsar på en helt ny båt i 5 m klassen. Silver Wolf 510 serie sätter en ny standard för aluminiumbåtarnas köregenskaper, komfort och trygghet i sin klass. Den välutrustade båten är perfekt som familjens utflykts-, fiske- och sommarstugubåt. Silver Wolf 510 tillverkas i två olika modeller, Wolf DC och Wolf BR. I Silver Wolf har TerhiTec lyckats kombinera köregenskaper, säkerhet och komfort till ett paket, där familjens fiskare såväl som barn trivs.
Pressrelease:
Med sin mjuka gång och sin stabilitet klarar båten även de svåra förhållanden våra farvatten ibland erbjuder. Wolf kan med fördel köras både sportigt såväl som lugnt. Den unika konstruktionen av aluminium och glasfiber bidrar till en tyst och behaglig gång även i krabb sjö. Höga fribord, välplacerade grabbräcken och bra stabilitet bidrar även det till att båten med fördel kan kallas familjens mångsysslare.
Inredningslösningarna i glasfiber gör båten lätt att hålla ren, samt behaglig och trygg att röra sig i. Båten är en av de största i 50/60 hk klassen, men otaliga körtest och simuleringar har bringat fram ett skrov som är mycket ekonomiskt i drift. Hemligheten ligger i de rätt placerade steglisterna som låter båten gå med en relativt lång vattenlinje vilken klyver vattnet tidigt och därmed gör gången behagligt mjuk.
De praktiska inredningslösningarna, och Silvers egen unika AluFibre™ konstruktion resulterar i en oslagbar kombination av design och praktisk utformning. Glasfibermodulen i ett enhetligt stycke är lätt att hålla rent, har inga vassa kanter och är dessutom vacker att se på. Båten har välplacerade steg som gör det lätt att röra sig i båten, räcken för alla passagerare samt förutbestämda platser för tillbehör. De stora och ändamålsenliga pulpeterna med väl skyddande vindrutor håller hela familjen torr. Allt detta är gjort på användarens villkor.
Båten styrs från akterbänken bakom de skyddande pulpeterna. En bred gång mellan pulpeterna går att stänga med en tvådelad dörr, som gör resan ännu behagligare i hög sjö. Fördäcket är som en dröm för de som behöver stort lastutrymme eller sysslar med fiske. För att surra lasten ordentligt finns det löstagbara fästöglor längs sidorna på fördäcket. Bakom styrpulpeten har körergonomin fått hög prioritet, alla kontrollfunktioner är lättåtkomliga och sikten är god.
Silver Wolf BR 510 har styrpulpeterna flyttade framöver och har två separata stolar bakom pulpeterna. En tvådelad dörr mellan pulpeterna skyddar effektivt hela akterpartiet och gör det tryggt och säkert för alla ombord. Passagerar- och körergonomin har stor prioritet och det finns generöst med utrymme och välplacerade handräcken åt alla. Ställbara komfortstolar gör det enkelt att köra både stående och sittande. De väl skyddande pulpeterna håller förare samt passagerare torra.
Storsäljaren Silver Hawk 540 har fått en ansiktslyftning. En tvådelad dörr har installerats mellan pulpeterna vilket skyddar förare och passagerare ännu bättre. Körergonomin har förbättrats och pulpeterna har anpassats bättre för tillbehör. Kartplotter, stereo mm är lättåtkomliga och har sina egna dedikerade platser. Vindrutorna och räckena har fått en bättre utformning och placering. Förbättringarna gör båten ännu mer praktisk. Till den omfattande standardutrustningen hör bl.a. hydraulstyrning, 105L fast bränsletank och dynsats i aktern. Mera komfort får man med t.ex. solbädd, vattenskidningsstång eller kapell som fås som tilläggsutrustning.
Tekniska specifikationer
Silver Wolf DC 510
Längd: 5,10 m
Bredd: 1,98 m
Vikt: 480 kg
Personer: 6
Motor: 50–60 hk
Silver Wolf BR 510
Längd: 5,10 m
Bredd: 1,98 m
Vikt: 520 kg
Personer: 6
Motor: 50–60 hk
Silver Hawk BR 540
Längd: 5,40 m
Bredd: 2,17 m
Vikt: 540 kg
Personer: 7
Motor: 60–100 hk
Info: www.terhitec.fi
Kommentarer
Vi har en Silver Beaver 425 idag och artikeln i papperstidningen om nya Wolf 510 var vansinnigt intressant..
Familjen har växt och vi är på jakt efter en större pulpet..
Spanska Team Telefonica har tagit ett fast grepp om totalledningen i Volvo Ocean race efter segern i Leg 2. Telefonica leder klart före tvåan, Camper, tätt följda av Puma, Groupama, Abu Dhabi Ocean Racing samt Sanya.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
Team Telefónica secured overall victory in Leg 2 with a strong second place but there was joy too for Groupama sailing team on Wednesday as they notched their first win of the Volvo Ocean Race 2011-12, snatching top spot ahead of their rivals in the dying moments of the sprint into Abu Dhabi.
Franck Cammas’ men edged past Telefónica with just over 10 nautical miles to go to the Abu Dhabi finish line, claiming victory in the 98-nautical mile sprint from the northern United Arab Emirates by just 52 seconds to take a maximum six points.
Their victory came despite the fact that six of their sailors had to carry out a repair job on hull damage sustained in the first part of the leg.
Telefónica, the overall race leaders, are the Leg 2 winners with 29 points following their first place in Stage 1 from Cape Town to the undisclosed ‘safe haven’ in the Indian Ocean. That finished on December 26 with a thrilling head-to-head between Telefónica and CAMPER with Emirates Team New Zealand.
Telefónica lead the overall standings with 66 points followed by CAMPER on 58 after they finished third in Wednesday’s sprint stage to clinch second place overall in Leg 2. Groupama remain in third overall on 42 points.
“We were very fast today,” said Cammas, who saw his team home to victory at 12h22’09” UTC. “This morning we were a little worried about the repair. Now, I think we were so fast we will leave it. It was a very good day for us, good for our confidence. It doesn’t give a lot of points but it is an important win.”
Groupama watch captain Thomas Coville added: “It was a fabulous fight until the end. For me, that’s what the Volvo Ocean Race is: never give up! We had a great confrontation in amazing conditions.”
CAMPER picked up the final podium position in Leg 2 Stage 2 to score four points finishing at 12h27’48” UTC, 50 seconds ahead of PUMA Ocean Racing powered by BERG. PUMA’s position to seals third place overall in Leg 2. Abu Dhabi Ocean Racing were fifth, crossing the line at 12h32’21” UTC.
Skippered by Spanish Olympic gold medallist Iker Martínez, Telefónica led the second stage of Leg 2 from the northern United Arab Emirates to Abu Dhabi from the start, but were unable to hold off the attack from Groupama.
Within 20 miles of the finish, Cammas’ men drew neck and neck with Telefónica as the pair battled it out in choppy seas and winds of 15 to 25 knots. A sloppy rounding of the final turning mark gave Groupama their opportunity to pounce – and they did, snatching the lead with just over 10 nautical miles to go and ending Telefónica’s winning streak of three consecutive victories.
While Telefónica were left licking their wounds at their narrow defeat, they can take some comfort in extending their lead overall to eight points.
“We can’t be disappointed, we still have an advantage overall,” said Martínez. “We sailed well, but Groupama sailed very well and at the end they sailed better than us. All we can say is congratulations to the Groupama guys, this is their first victory so we are happy for them.”
Abu Dhabi Ocean Racing skipper Ian Walker, speaking just before a firework reception for them and the other teams, said: “This obviously wasn’t the result we wanted but we had a very tough time to get here. We broke the mast and at that point it didn’t look we would get to Abu Dhabi. To arrive to this amazing reception is just fantastic.”
Abu Dhabi crewmember Adil Khalid, the first ever Emirati to compete in the race, added: “It’s a great day for Abu Dhabi and a great day for me. It’s amazing to be back home and I can’t believe all the people who have come out here. There’s a long way to go in the race. Today was just not our day. It was very fast out there.”
As a safety measure to deter piracy, race organisers split the second leg into two stages. After racing the safe haven port, the boats were loaded onto a ship and transported through the worst affected waters to the northern United Arab Emirates.
They were then unloaded with racing resuming with a 98 nautical mile sprint into Abu Dhabi, the first time the race has visited the Middle East in its 38-year history.
Team Sanya, the sixth team in this edition of the race, are currently in Madagascar making repairs to their rig, which failed on the ninth day of the first stage of Leg 2 while they were leading. Once the rig is repaired the team will race to the safe haven port where they will meet the fleet for the second stage of Leg 3.
The fleet will return to action on January 13 with the Etihad Airways In-Port Race with Leg 3, from Abu Dhabi to Sanya, starting on January 14.
Leg 2 Stage 2 results*:
1. Groupama sailing team, 6 points, 12h32’21” UTC
2. Team Telefónica, 5 points, 12h23’01 UTC
3. CAMPER with Emirates Team New Zealand, 4 points, 12h27’48” UTC
4. PUMA Ocean Racing powered by BERG, 3 points, 12h28’38” UTC
5. Abu Dhabi Ocean Racing, 2 points, 12h32’21” UTC
Overall Leg 2 results*:
1. Team Telefónica 29 points
2. CAMPER with Emirates Team New Zealand 24
3. PUMA Ocean Racing powered by BERG 19
4. Groupama sailing team 18
5. Abu Dhabi Ocean Racing 10
Overall leaderboard after Leg 2*:
1. Team Telefónica 66 points
2. CAMPER with Emirates Team New Zealand 58
3. Groupama sailing team 42
4. PUMA Ocean Racing powered by BERG 28
5. Abu Dhabi Ocean Racing 19
6. Team Sanya 4*
* Team Sanya will pick up the following points if they complete Leg 2 Stage 1 under race rules: 4 points for Leg 2 Stage 1; 1 point for Leg 2 Stage 2
Foto: Ian Roman.
Inför 2011 gjordes en storsatsning på Ryds 23 båtarna och S-line introducerades. Fokus låg på exklusivitet och bekvämlighet. 2012 uppdateras S-line ytterligare med V8-motor, vilket bland annat ger lägre bränsleförbrukning. Ryds största modeller 23 WA och 23DC genomgick en förändring inför 2011 och S-line skapades på uppmaning av kunder som ville ha lite extra.
– Vi fick indikationer att kundgruppen som letade efter en båt i den storleken också ville ha en båt som var mer exklusiv, lite extra utrustad och bekvämare, säger Jonas Lundegård på Ryds.
– Vi bestämde oss därför för att göra S-line versionen av Ryds 23 båtarna.
Durkgolvet byttes till teak, sätena kläddes i Comfort Marin och en extra stor badbrygga och ankarspegel sattes som standard. Instrumenteringen kompletterades med Lowrance nya HDS ljudsystem, integrerat med plottern och en Merc-monitor med ECO-Screen, fenderhållare lades till och skrovfärgen blev grå.
Inför 2012 har det lyxigare alternativet har också försetts med mer muskler och hjärna. Elektroniska motorreglage och fullservostyrning tillsammans med ett Bravo 3 drev ger en säkrare och mer lätthanterlig manövrering. Kompletterad med en MerCruiser V8, 5,0 EFI på 260 hästkrafter får föraren riktigt mycket båt för pengarna och faktiskt en lägre bränsleförbrukning.
– De här båtarna tillbringar man mycket tid på, det finns sovplats för två, pentry med mera. Då är det extra viktigt att detaljerna är bra och tilltalande. Många kunder köpte mycket tillägg för att göra sina båtar bekväma och personliga.
– Vi försöker lyssna till vad våra kunder efterfrågar – lite mer Ryds.
Info: www.ryds.se
I år utökar Polyropes Yachting sitt sortiment av förtöjningslinor med den treslagna linan ”Storm”. Klassiker som de flätade förtöjningslinorna Dockline och Flexline får nu sällskap av en treslagen lina med flexande egenskaper.
STORM-förtöjningen har inbyggd ”ryckdämpare”. Materialet är 60% polyester och 40% ryckdämpande flexfiber. Ett splitsat öga försett med slithylsa samt en extra slithylsa utmed linan, som kan justeras till önskat läge. Linan sjunker i vatten och har 5 års UV-skydd.
STORM kommer att finnas i dimensioner 10, 12, 14, 16 och 18 mm samt i längderna 3, 6,10 och 15 m. Storm primärvisas på Båtmässan i Göteborg i februari.
– Våra kunder har länge efterfrågat en treslagen förtöjningslina i en lägre prisklass, med bra förtöjningsegenskaper. STORM blir här ett ypperligt komplement till våra flexande flätade linor, säger Benny Widlund-Nilsson.
STORM finns i färgerna vitt och rött med svarta respektive röda höljen.
Info: www.poly.se
Norska Nordkapp Boats har tagit fram en ny och sportig framiljebåt, som är designad av Espen Thorup. Båten är nyutvecklad från grunden med nytt skrov och nytt däck. Nordkapp Enduro 550 ska ersätta den tidigare modellen Nordkapp 500 Enduro, men den nya båten blir både större och något tyngre än sin föregångare.
Nordkapp beskriver den som en stor 5,-metersbåt med familjekomfort i en sportig båt. Den är bland annat standardutrustad med 90 liters fast tank, en stor och skyddande vindruta, solsäng och stor aktersoffa samt fast vattenskidstång.
Designen och lösningar som till exempel den stora och väl skyddande vindrutan har kommit till bland annat efter önskemål från Nordkapps återförsäljare. Båten har vidare fast instrumentbräda med plats för GPS kartplotter och gott om stuvutrymmen.
I aktern finns en stor badbrygga med praktiska handtag som gör det enkelt att komma ombord för en person som har hamnat i vattnet. Framför vindrutan finns flera sittplatser, men dessa kan ändras till en solsäng. Båten kan även beställas med fästen för bord i fören och vid de aktre sittplatserna.
Nordkapp är extra stolta över den nya skrovdesignen, som gör det möjligt att använda utombordsmotorer på 75–130 hk.
Tekniska data:
Längd: 5,53 m
Bredd: 2,20 m
Vikt utan motor: 600 kg
Rekommenderad motor: 75–130 hk
Djupgående: 0,80 m
Bensintank: 90 liter
www.nordkapp-boats.no
På Sjöhistoriska museet pågår jullovsaktiviteterna för fullt. Temat är havsvidunder och sjöodjur. Och den nya utställningen Segelkungen har precis öppnat. I den får besökarna lära sig om den åländske redaren Gustaf Erikson och om livet ombord på hans segelfartyg. Förutom museets föremål visar utställningen 41 akvareller av konstnären Björn Senneby.
– Sjöhistoriska är ett museum som ska ge kunskap och upplevelse för barn och vuxna men också ämnesexperter säger, Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska museet, som är en del av myndigheten Statens maritima museer.
Museet har haft fri entré för besökare under 19 år. Men nu inför Sjöhistoriska fri entré för alla.
– Jag vill gärna jämföra oss med folkbiblioteken. Vårt innehåll ser lite annorlunda ut men i grunden handlar det om kunskap. Och kunskap ska vara gratis, säger Hans-Lennart Ohlsson.
Förutom all verksamhet i museet så finns Sjöhistoriska på Galärvarvet med museifartyg och båtsamling och syns dessutom runt om i landet i samband med t ex marinarkeologiska undersökningar, k-märkning av fartyg och fritidsbåtar och i nätverk kring bevarande av fartyg och kulturhistoriska miljöer.
– Kunskap ska också vara tillgänglig. Vi måste röra på oss och vara publika i vår verksamhet. Och vi använder oss mycket av webben för att kommunicera och för att göra våra samlingar åtkomliga, säger Hans-Lennart Ohlsson.
Info: www.maritima.se
Öppettider 2012
Sjöhistoriska museet har öppet tisdag-söndag 10-17
Museifartygen: Påsklov 5/4-15/4 kl 10-16, Sommar 1/6-2/9 kl 11-18 stängt [24-25/6]
Båthall 2: 1/6-2/9 kl 12-17 [stängt 24-25/6]
Sjöhistoriska museet är en del av Statens maritima museer tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum. Statens maritima museer är miljöcertifierade enligt ISO-14001 och arbetar kontinuerligt för en minskad miljö- och klimatpåverkan.
I den mest omfattande studien någonsin av sitt slag har en internationell grupp av forskare visat att sjöfågelarters fortplantning världen över börjar minska drastiskt då tillgången på fiskföda sjunker under en tredjedel av de maximala nivåerna.
– Det var mycket överraskande att se att den kritiska nivån är ungefär densamma för olika sjöfågelarter oavsett var i världen de lever. Mönstret är så konsekvent att vi föreslår en ny princip, en tredjedel för fåglarna, som skulle kunna användas för att ge sjöfåglar rätt förutsättningar att lyckas med sin häckning och fortplantning, säger en av medförfattarna, Henrik Österblom, från Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet.
Studien, som publiceras i Science den 23 december, sträcker sig från Arktis till Antarktis och från Stilla havet till Atlanten. Österblom och hans kollegor använde data insamlade från 14 arter, inklusive sillgrisslor, havssulor, lunnefåglar och pingviner.
Ett riktmärke för fisket
Fortplantningen hos sjöfåglarna undersöktes under perioder på 15 till 47 år och var relaterad till hur mycket av deras huvudsakliga fiskföda som fanns tillgänglig i fåglarnas häckningsområden. Var forskarna än tittade i världen var antalet födda ungar opåverkat om mängden fisk i havet var större än en tredjedel av de nivåer som maximalt uppmätts. Men om tillgången på fisk föll under denna tröskelnivå sjönk antalet ungar kraftigt.
Forskargruppen menar att de tröskelvärden som identifierats i studien i nästa steg kan komma att påverka den faktiska fiskeförvaltningen. Även om det kan finnas vissa variationer mellan olika fiskbestånd har de flesta av de ekonomiskt viktigaste arterna tillräckligt med data för att fastställa gränsvärden.
– Vi verkar ha hittat ett viktigt riktmärke som kan användas för att avgöra hur mycket fisket bör begränsas för att säkra sjöfågelpopulationers långsiktiga överlevnad, förklarar den nya studiens försteförfattare Dr Philippe Cury, från det franska forsknings- och utvecklingsinstitutet, IRD.
Viktiga indikatorer på tillståndet i havsmiljön
Studien är inte bara intressant för sina slutsatser om förhållandet mellan sjöfåglar och fisktillgång. Den kan också ge en bättre förståelse av tillståndet i världshaven och hur mycket mer mänskliga påverkar de marina ekosystemen klarar av.
– Sjöfåglar är några av de bästa och mest lättstuderade indikatorerna när det gäller att diagnostisera tillståndet i världens marina ekosystem. Att bättre förstå relationen mellan sjöfåglar och deras bytesdjur är avgörande för vår förståelse av de förändringar som våra hav just nu genomgår, förklarar Henrik Österblom.
Foto: Johan Charlier.
Ett skepp lastat med de värdefulla båtarna i Volvo Ocean Race är nu på väg till norra Emiraten för den andra delen av Leg 2. Detta är arrangörernas svar till piraternas hot mot racet, som helt kunde ha stoppat kappseglingen. Lastningen av de 15 ton tunga VO70-båtarna gick perfekt.
Efter den första delen av Leg 2 leder nu Telefonica tävlingen före Camper. Mellan de båda tätbåtarna är det ganska tätt, men avståndet till Groupama till tredje plats är desto större och Sanya verkar ha halkat efter rejält.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
Sailors, shore crews and race organisers worked round the clock and completed the risky task when Abu Dhabi Ocean Racing’s Azzam, the fifth and final boat to arrive at the undisclosed safe haven in the Indian Ocean, was the last to be inched into a cradle on board the ship.
For many of the crews and shore teams it was the end of two full days without sleep with work starting the moment Team Telefónica won the first stage of Leg 2 from Cape Town to Abu Dhabi by edging CAMPER with Emirates Team New Zealand in a thrilling run to the finish line on Monday.
PUMA Ocean Racing powered by BERG took third place ahead of Groupama sailing team and Abu Dhabi Ocean Racing at the safe haven port finish, which is being kept secret because of the threat of piracy.
The Volvo Ocean Race fleet, minus Team Sanya who are repairing their yacht in Madagascar after sustaining rig damage in the leg from Cape Town, was then lifted 40 foot in the air, one by one with a crane in a pain-staking operation that took almost eight hours.
Telefónica skipper Iker Martínez had highlighted the risks involved after completing victory in the leg’s first stage. “The boats are built to be in the water, not in the air,’’ he said. “Operations to load and unload a boat are tricky, particularly with these super-fragile boats and it does scare me a bit. However, the guys in the team are really good at this and we have absolute confidence in them.”
At the completion of the loading, race director Jack Lloyd compared notes with the shore team leaders and said: “That was one long day.”
Lloyd paid tribute to the stevedores and loading master who oversaw the operation. “They were magnificent, so professional. The smallest slip could have caused huge damage to a boat.”
Teams will face the same exercise again for Leg 3, with the loading and unloading making for a total of 20 manoeuvres and a nervous time for Lloyd. But, he remains adamant that the toughest part of the loading operation was now behind them.
“Taking them off the ship will be much easier and now that we’ve done it five times, so should loading them again for leg two.”
Team Telefónica technical director Horacio Carabelli, whose boat was the first to be loaded, said good planning had been the secret of success.
“It was co-ordinated before with the shipping company, how the boat must be loaded and everything,” he said. “In the end it was quite straightforward.”
The ship will now travel to a location off the Sharjah coast, where it is expected to arrive within a week.
The boats will then be unloaded and the teams will begin the second stage of Leg 2 with a short sprint into Abu Dhabi.
Att besöka båtmässor är ett kul sätt att kombinera semester med sitt båtintresse. Båtliv har som vanligt sammanställt de viktigaste internationella båtmässorna i ett dokument. Bilden här intill är från Genuas båtmässa 2011.
I flikarna i den vänstra marginal på Båtlivs hemsida ser du en flik med namnet “Bätmässor 2012”.
Klicka på den så kommer du direkt till ett dokument med rätt information.
Från och med nästa år startar Båtliv med en riktig pdf-tidning på Internet, där det går att bläddra i tidningen på sin datorskärm. Men du kan redan nu hämta hem den kompletta tidningen som en pdf-fil och spara den i din dator för att läsa när du vill.
Alla tidningar från och med nr 1 från 2010 finns sparade på vår sida.
Info: https://www.batliv.se/pdftidning.asp
Kommentarer
Många båtklubbar ser ju Båtliv som en del av erbjudandet till medlemmarna (vilket det faktiskt är). Hur blir det om tidningarna ligger fritt tillgängliga här på nätet, då tappar klubbarna ett viktigt lockbete. Finns det några idéer om att bara prenumeranterna får tillgång till nätupplagan???
/Ordförande i större båtklubb
Hej!
Ja, Båtliv kommer att finnas som "riktig" pdf-tidning från och med nr 1-2012. Den versionen har betydligt fler möjligheter än en vanlig pdf-fil.
mvh
Lars-Åke
Det är snart dags att utse Tummen Upp 2011. Utdelningen sker som vanligt under högtidliga former på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars. Förra årets vinnare av Tummen Upp – Herbert Nilsson från Skanörs Båtklubb och Skanörs Hamnförening – var en mycket populär segrare. Han hade sällskap av flera personer från sin båtklubb till prisutdelningen på Allt för sjön i Stockholm.
Nu söker vi årets vinnare av Tummen Upp. Det är Båtlivs läsare som väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben där stipendiaten belönas med 15 000 kr.
Förutom i Sverige utses Tummen Upp stipendiater även i Norge och Finland. Båttidningarna Båtmagasinet (Norge) och Vene (Finland) står för de arrangemangen tillsammans med International Färg AB.
Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst även bilder på personen. Ju bättre nominering, desto större chans för din kandidat.
Den vi söker och belönar är en person – man eller kvinna – som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. Kort sagt, en riktigt go´ kompis i båtklubben.
Tummen Upp görs i samarbete med International Färg AB. Vi behöver anmälningarna senast 14 januari 2012. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se
eller till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.
Båtlivs redaktion
Ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB
Bildtext:
Herbert Nilsson från Skanör var en populär vinnare av Tummen Upp 2011.
Kommentarer
Jag vill föreslå en veteran inom båtlivet i Blekinge, Lars-Erik Blomqvist, han har varit engagerad inom Blekinge Båtförbund, Båtsam i Karlskrona och han är ordförande i Lyckeby Båtsällskap. Lars-Erik stiger nu av sekreterarposten i Blekinge Båtförbund och han har gjort mycket för båtlivet i Blekinge.
Mvh Jan-Anders Månsson
Tack för nomineringen, men den måste mailas med gärna en lite längre motivering till:
TummenUpp@batliv.se
Mvh
Redaktionen
Bavaria firar med ännu en världspremiär på den stora båtmässan 2012 International Boat Show i Düsseldorf, som hålls i januari. Den har en nydesignad cockpit med sportiga säten och mer stuvutrymmen än tidigare modeller i samma storlek. 39-fotaren har också fått nya rutor för att förstärka den sportiga imagen.
Den nya trenden från många båttillverkare är att satsa på sportiga linjer med bland annat infällda, stora rutor. Detta är inte bara en designgrej utan har blivit möjligt först på senare år tack vare ny teknik med limning och andra monteringsmetoder.
Förutom rutarrangemanget finns den nya 39-fotaren tillgänglig i olika färgställningar och med olika tejpningar. Liksom de övriga nya modellerna finns även den här båtmodellen tillgänglig med flera olika alternativ till motorbestyckning än tidigare. Bland annat
Volvo Penta D4-260.
Sport 39 får sin världspremiär 21 januari på båtmässan i Düsseldorf. Standardmodelen kostar från 144 500 Euro plus moms medan hardtopversionen kostar från 162 900 Euro plus moms.
Tekniska specifikationer i en av bildfilerna här intill.
Info: www.bavariasverige.se
På Åsen/Kaptensberget utanför Gävle etablerar Eolus sin första vindkraftspark hittills med Siemens vindkraftverk. Vindkraftverken, av modell Siemens 2,3 MW, har 101 meters rotor och 100 meters navhöjd. Avtalet innefattar även ett femårigt serviceavtal. Leveransstart för vindkraftverken är planerad till juni 2012 och parken kommer att ha en total effekt på 13,8 MW med en beräknad årlig elproduktion på 45 GWh.
”Valet av Siemens är baserat på utvärdering av anbud från de största aktörerna på marknaden. Siemens förser oss nu för första gången med vindkraftverk och vi ser fram mot fler avtal där Siemens blir en partner som levererar vindkraftverk av hög kvalitet som är väl lämpade för svenska förhållanden”, säger Gustaf Ekberg, VD Eolus Vind AB.
”Detta är den första vindparken med Eolus och det känns väldigt roligt att vi har fått förtroendet att leverera” säger Hans Carlsson, divisionschef för Wind Power på Siemens AB. ”Våra kunder vet att de får både hög kvalitet och tillförlitlighet och vi ser detta avtal som starten på ett långsiktigt samarbete med Eolus”.
Efter uppförandet av den havsbaserade vindkraftparken Lillgrund söder om Öresundsbron 2007 har Siemens etablerat sig som en leverantör av landbaserade vindkraftslösningar i Sverige. Framtill idag har Siemens installerat totalt mer än 250 MW vindkraft i Sverige.
Den riktiga tomten hinner hem till var åttonde svensk på julafton. Män får i större utsträckning än kvinnor besök av den riktiga tomten, i alla fall enligt dem själva. Geografiskt sett är norrlänningarna mest lyckligt lottade, vilket kanske har sina naturliga skäl. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.
Många har bråda dagar i jul, särskilt tomten och hans nissar. Trots en övermänsklig insats klarar inte tomten av att besöka varenda familj varje år på julafton. Det vet inte minst alla de som drabbats av att tomtens skägg åkt på sned och avslöjat en pappa som bara skulle gå ut och köpa tidningen.
En undersökning från If med 1 011 personer visar att tomten ändå hinner hem till 13 procent av svenskarna. Fler män än kvinnor får besök av den riktiga tomten (15 respektive 11 procent).
– Tomten kan ju inte hinna med alla. Man får helt enkelt hoppas att man är en av de lyckligt lottade, säger Caroline Uliana, extern informationschef på If.
Boende i norra Sverige får besök av tomten i betydligt större utsträckning än stockholmarna (17 respektive nio procent), vilket kanske inte är så konstigt.
– Jag tror inte att det handlar om att stockholmarna inte varit snälla. Det är nog snarare så att tomten har lite närmare till norrlänningarna, säger Caroline Uliana.
Bland de som inte har turen att få besök av den riktiga tomten på julafton är det oftast en släkting som hoppar in som ersättare.
Bas Kvinna Man
Vem är tomte hos er?
Bas 1011 501 510
Annan släkting 22% 22% 22%
Riktiga tomten 13% 11% 15%
Pappa 8% 8% 8%
Inhyrd tomte 3% 3% 3%
Mamma 2% 2% 1%
Har ingen tomte 47% 49% 46%
Firar inte jul 5% 5% 5%
Totalsum 100% 100% 100%
Undersökningen gjordes av YouGov i nov/dec 2011 med 1 011 svarande.
Varje år runt jul och nyår skickas mängder av nödraketer upp i luften av festglada privatpersoner. Julaftons kväll, kvart över nio. Ett larm om att en nödraket har siktats kommer in till sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg, för femte gången den här månaden. Inom några minuter är en räddningsenhet från Sjöräddningssällskapet på väg ut på havet. Helt i onödan. För ingen nödställd hittas, den här gången heller.
Varje år runt jul och nyår skickas mängder av nödraketer upp i luften av festglada privatpersoner. Gamla uttjänta nödraketer används som substitut för nyårsraketer. Under 2010 rapporterades totalt 38 fall med uppskjutna nödraketer som resulterade i sjöräddningsinsatser runt om i Sverige. I dessa fall talar mycket för att någon sköt upp en nödraket utan att det handlade om ett nödlarm.
– Vi tar alla larm på största allvar och våra räddningsenheter rycker ut på varenda ett, det ingår i vårt uppdrag. Vi kan ju inte veta om det är ett busstreck eller någon som är i nöd på riktigt, säger Andreas Arvidsson, ansvarig för Maritima verksamheten på Sjöräddningssällskapet.
Förutom att det är ett stort problem rent resursmässigt, riskerar den som skickar upp falska nödraketer att sätta andra människors liv på spel. Sjöräddningsresurserna måste ge sig ut i hårt väder.
– Vi är skyldiga att undersöka alla larm om det kan befaras att nödraketen är uppskjuten till havs, säger Peter Hellberg, chef för Sjöfartsverkets Sjö- och Flygräddningscentral (JRCC). Vid en sjöräddningsinsats larmar sjö- och flygräddningscentralen alltid ut minst två räddningsenheter och det kostar stora pengar varje gång. Att, till exempel, åka ut med en av Sjöfartsverkets lotsbåtar kostar 3500 kronor i timmen och en räddningshelikopter kostar 14000 kronor i timmen.
Dessutom innebär varje falsk nödraket att minst en frivillig sjöräddarbesättning ger sig ut på havet helt i onödan. Något som de gärna slipper, särskilt just på julafton!
Fotnot: Att skjuta upp nödraketer utan att någon är i nöd är olagligt. Den som ertappas blir föremål för polisutredning och kan dömas i domstol. Straffet för missbruk av larmanordning är böter eller fängelse i upp till sex månader.
29-åriga Emma Arvestål från Uppsala som pluggar för en mastersexamen är jublande glad. Hon är utsedd till vinnare i WWFs och Metros tävling om en Sumatraresa i hård konkurens med drygt 800 andra medtävlande. Tillsammans med WWF åker hon i januari till Sumatra för att studera regnskog och orangutanger.
Emma är geovetare och pluggar just nu en mastersexamen i paleontologi – läran om hur arter uppkommer och försvinner.
– Det ska bli fantastiskt och oerhört spännande att få träffa orangutanger. Finns det något man inser som paleontolog är det att när en art väl har dött ut så är den borta för alltid. Orangutangerna är inte bara söta och charmiga – om vi förlorar dem tappar vi också en del av vår egen historia, säger Emma Arvestål.
Resan går till centrala Sumatra där Emma och en WWF-grupp ska besöka skogar med tigrar och elefanter och besöka ett orangutangcenter. Orangutangen är vårt största trädlevande däggdjur med en livslängd på cirka 35-50 år. Namnet orangutang betyder skogsman. Det blir också besök på oljepalmsplantager. Det är en kamp mot klockan om vi ska kunna rädda regnskogarna för framtiden och få en mer ansvarsfull odling av oljepalmer, menar WWF.
Palmolja finns i en rad konsumtionsvaror som margarin och matolja men också i glass, kex, choklad och kosmetika, tvättmedel och hudkräm. Allt större arealer tropikskog avverkas i Sydostasien för att ge plats åt oljepalmsplantager.
För att få en mer ansvarsfull och hållbar palmoljeproduktion arbetar WWF med den globala certifieringen, RSPO – Round Table on Sustainable Palmoil – som stöds av tillverkare, importörer och miljöorganisationer. Idag är cirka 10 procent av den globala produktionen RSPO-certifierad.
Orangutangen är den enda människoapan i Asien och finns nu bara i små isolerade områden på öarna Sumatra och Borneo. De senaste 50 åren har nittio procent av orangutangerna på Borneo utrotats. På Sumatra finns bara cirka 7 300 orangutanger kvar och 70 procent av naturskogen är borta.
Emma kommer att dokumentera sina upplevelser i text, bild och bloggar och vara Metros utsända.
Fakta: WWFs arbete med orangutanger
WWF har sedan 1962 arbetat för att rädda orangutangen bland annat genom stöd till forskning och hjälp till regeringar för att stoppa olaglig handel med levande djur och orangutangprodukter. En nyckelfråga som WWF nu driver är att minska konflikterna mellan orangutanger och oljepalmplantageägare. WWF fokuserar även på frågor kring markanvändning och skydd av de mest värdefulla skogarna.
1999 tog WWF fram en aktionsplan för orangutangen. Målet för planen är att säkra livskraftiga populationer av orangutanger på Borneo och Sumatra genom att bevara deras levnadsområden och minska illegal jakt. WWF stödjer också organisationen Hutan, som bland annat arbetar med helikopterövervakning och utbildning för jordbrukare plantageägare och lokalsamhällen.
Tack vare WWF har en ny nationalpark inrättats i Sebangau på södra Borneo med många vilda orangutanger. Trots skyddet behöver parken mer stöd. Bland annat har illegal skogsavverkning skett och nationalparksvakterna behöver bättre stöd från myndigheterna.
Foto: Privat.
Onsdagen 18 juli blir det kappsegling för traditionella fartyg i samband med Ålands sjödagar. Tävlingen seglas, liksom tidigare, från vattnen kring Degerby, Föglö, öster om fasta Åland, till Mariehamn, Österhamn/Sjökvarteret, med start vid 11-12.00 tiden och målgång på eftermiddagen/kvällen. Seglingsrutten och annan närmare information meddelas senare. Avståndet Degerby till Mariehamn är cirka 20 Nm.
Deltagarna indelas i tre klasser: storbåtar, jakter och skutor. Inga handikappregler tillämpas. Vanliga sjövägsregler gäller (inte kappseglingsregler). Deltagaravgift uppbärs inte.
Skutorna samlas till Skutträff i Degerby tisdagen 17 juli och där ordnas program och underhållning för skutbesättningar och andra intresserade. Numera är skutträffen ett av den Åländska skärgårdens största evenemang.
Efter kappseglingen bjuder Ålands Sjödagar besättningarna på en gemensam måltid i Sjökvarteret där även prisutdelningen sker.
Under Sjödagarna bjuds fartygen på gratis kajplats, el och vatten, dusch & bastu samt underhållning, musik och dans.
Kappseglingen är ett årligen återkommande arrangemang under Sjödagarna, som alltid arrangeras mellan i mitten av juli.
Segelskutorna är även välkomna att delta i Pommern-dagen 15 juli 2012 i Mariehamns Västerhamn. Evenemanget syftar till att uppmärksamma museifartyget Pommern, det enda 4-mastade fraktsegelfartyget i världen som är bevarat i ursprungligt skick.
Fartyg som önskar delta hela vägen in till Sjökvarterets hamn bör inte ha ett större djupgående än 3 m. Farleden in till Slemmern är lodad till 3,7 m och till Sjökvarteret 3,4 m vid normalt vattenstånd. Vid Tullbryggan i Degerby är vattendjupet 5 m på utsidan och 4 m på insidan.
Anmälan görs till arrangören:
Ålands Sjödagar, Sjökvarteret AX-22100 Mariehamn, Åland
info@sjokvarteret.com
Bilden:
Tärnan är ett av Sveriges finaste traditionsfartyg. Foto: Carl Ternstedt.
Kommentarer
Hej på er
Jag håller i trådarna för Skutträffen i Föglö Degerby.
Vissa ändringar har det blivit som inte finns med i kalendrarna, nämligen att skutträffen börjar redan på måndag den 16 juli.
Ni kan ändra i texten om ni har möjlighet tack!
Mvh
Jerker Johansson / +358400887075
jerkersfastighetsservice@aland.net
Ännu en gång vann en Hallberg-Rassy sin klass i ARC. Detta var den sjunde ARC-klassegern. I den senaste omgången vann Hallberg-Rassy 54:an “Melendor” grupp C. Det blev dubbelt Hallberg-Rassy 54 i topp. Både på seglad och korrigerad tid kom en Hallberg-Rassy 54 först till Karibien.
Först i mål var Hallberg-Rassy 54 ”Feelin’ Good” som seglade de 2 847 sjömilen från Kanarieöarna till Västindien på 15 dagar, 15 timmar, 16 minuter och 30 sekunder.
Näst snabbaste båt i klassen var även den en Hallberg-Rassy 54. Även 2010 vann en Hallberg-Rassy 54 sin klass i ARC.
Detta visar att en bekväm långfärdsbåt inte behöver sakna prestanda. En snabb och tillförlitlig båt och en engagerad besättning gjorde att man kom först till paradiset.
Info: www.hallberg-rassy.com
Kommentarer
Tror inte för ett ögonblick på "fler fritidsbåtar och brist på utbildning". I så fall redovisa statistiken i detalj. De första 8 månaderna var det som vanligt ekor, kajaker och segelbåtar där det var båtrelaterade drunkningolyckor. Styrpulpet, racerbåt, salongs och flybridgebåtar nästan problemfritt! Sluta trakassera båtägare med påbud!!!!