nyhetstest

Vi är många som upprörs över bilderna när miljontals fiskar slängs överbord till en säker död i havet. Utfiskningen orsakar förlorade intäkter på över 3 miljarder EUR varje år för EU-länderna. För att stoppa detta vansinne behövs både förbud och krav på rätt fiskredskap, skriver Håkan Wirtén, Världsnaturfonden WWF, Yngve Björkman, Fiskbranschens Riksförbund, Solveig Buhl, Abba Seafood, Inger C Larsson, Findus och Per Baummann, Svensk Dagligvaruhandel.

I Nordsjön kastas cirka 50 procent av all fisk som fångas tillbaka i havet. För hårt fiske och dumpning, så kallat utkast, har lett till att 70 procent av EU:s vilda fiskbestånd är hotat. Att behandla levande marina djur och resurser på det här slösaktiga sättet är oansvarigt och måste upphöra. Detta är ett hot både mot havens unika biologiska mångfald och fiskeindustrins framtid.

Orsakerna bakom dumpningen är att den gemensamma fiskepolitiken hittills inte ställt krav på redskap som fångar rätt fisk. Politiken bygger på att de fångstkvoter som yrkesfiskare fått för olika arter kontrolleras i hamn. Varje art måste även vara större än bestämt minimimått för att godkännas. Det här gör det lönsamt att slänga tillbaka bifångster och felfångad fisk för att öka värdet av fångsten.

Världsbanken har beräknat att överfisket kostar det globala fisket minst 50 miljarder dollar per år. (Världsbanken, 2009). Mycket grovt kan detta översättas till förlorade intäkter på 3 miljarder EUR per år i EU. När nu EU:s fiskepolitik ska reformeras finns chansen till förändring. EU:s kommissionär för havsfrågor och fiske Maria Damanaki, som just nu är på Sverigebesök för att diskutera framtidens fiske med de nordiska fiskeministrarna föreslår förbud mot utkast i EU för vissa arter.

Den 23 november kommer EU -kommissionären för havsfrågor och fiske, Maria Damanaki, på Sverigebesök för att diskutera fisket med sina nordiska kollegor.

Vi välkomnar Damanakis vilja att införa en förvaltning som är anpassad till havets ekosystem och förbjuda dumpning. Vi stödjer förändringen att all fångst till havs ska tas till hamn. Men dumpning av fisk kan inte stoppas utan krav på selektiva redskap, vilket saknas i dag. Bäst resultat når vi genom att satsa på att fånga rätt fisk från början. Alla bifångster är ett misslyckande.

Mer selektivt fiske skapar även fler jobb. Enligt den oberoende tankesmedjan “The New Economics Foundation” (NEF) har 7,5 miljarder torskfiskar till ett värde av 3.1 miljarder EUR kastats överbord i Nordsjön, i östra Engelska kanalen och Skagerack mellan åren 1963 och 2008. Om småfisken istället fått växa till sig hade det lett till starkare bestånd, större fångster och hundratals fler arbetstillfällen. (”Money Overboard” 2011).

Vårt förslag är att det inom varje fiske bör införas krav på redskap som hindrar fångst av fel fisk. Med den positiva återhämtningen av Östersjötorsken som förebild vill vi att långsiktiga förvaltningsplaner införs för alla fisken inom EU senast 2015. Genom att flytta ner besluten om fiskemetoder till regional nivå kan fiskepolitikens mål om bland annat utkastförbud bättre nås. Inom varje förvaltningsplan kan utkast och bifångster identifieras och sedan fasas ut genom anpassade redskap för det aktuella fisket.

Vi tar avstånd från Damanakis förslag att bifångster ska kunna användas till fiskmjölsproduktion. Det går stick i stäv med en ekosystembaserad förvaltning. Att uppmuntra en marknad för bifångsterna motarbetar direkt omställningen till selektiva redskap.

Vi uppmanar fiskeminister Eskil Erlandsson, de nordiska fiskeministrarna och EU-parlamentarikerna att stödja vårt förslag för hur dumpningen konkret kan fasas ut när den nya politiken klubbas nästa år. Rösta nej till handel med bifångster – förslaget bör gå direkt i papperskorgen. Detta är avgörande för att värna livskraftiga fiskbestånd och en framtida fiskeindustri i Europa.

Håkan Wirtén – generalsekreterare Världsnaturfonden WWF

Yngve Björkman – ordförande Fiskbranschens Riksförbund

Solveig Buhl – responsible sourcing, Abba Seafood

Inger C Larsson – hållbarhetschef Findus

Per Baummann – miljöexpert Svensk Dagligvaruhandel

Stockholms Hamnar och Åbo Hamn har skrivit under ett viktigt samarbetsavtal med fokus på Östersjöns miljö. De båda hamnarna ska samarbeta kring frågor om framtida fartygsbränsle, mottagning av svart- och gråvatten samt elanslutning av fartyg som ligger i hamn.

Stockholms Hamnar har högt ställda miljömål för att minska påverkan på Östersjöns havsmiljö. Miljööverenskommelsen med Åbo Hamn är ytterligare ett steg på vägen att minimera påverkan från hamnverksamhet och sjöfart i Östersjöregionen.

– Vi är stolta och glada att presentera samarbetet med Åbo Hamn, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar. Miljöfrågor är gränsöverskridande och vi ser mycket fram emot samarbetet med Åbo Hamn i dessa frågor.

– Vi ser det som en viktig uppgift att tillsammans med Stockholms Hamnar arbeta för ett renare hav. Östersjön är vårt gemensamma ansvar och för att åstadkomma förändring och utveckling krävs samarbete, säger Christian Ramberg, VD Åbo Hamn.

– Samarbetet mellan våra två hamnar har stor betydelse för hela Östersjön, inte minst för miljön. Från Stockholms sida vill vi se ett närmare internationellt samarbete och i Östersjöregionen finns stora utvecklingsmöjligheter som vi kan ta tillvara ännu bättre, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M), som välkomnar samarbetet.

Miljööverenskommelsen omfattar konkreta insatser på tre områden:

• Liquified Natural Gas (LNG) som fartygsbränsle

Tillsammans stödja möjligheter för att bunkring med LNG ska kunna bli möjligt.

• Elanslutning av fartyg

Tillsammans utreda möjligheten att elansluta ytterligare fartyg i linjetrafik.

• Mottagning av svart- och gråvatten

Fortsätta arbetet att reducera utsläppen av avloppsvatten till Östersjön.

Stockholms Hamnar har sedan 2009 ett motsvarande samarbete med hamnen i Helsingfors.

Natten mellan lördagen den 1:a oktober och söndagen den 2:a oktober förliste en motorbåt med två personer ombord i den norska skärgården. I området rådde kraftig dimma och båten sjönk på under 1 minut. Tack vare räddningsvästar och en Trakker från Trackntrace kunden männen som simmat till en holme hittas inom 30 minuter.

Trakkern rapporterade in positionen på männen både ombord på båten och på holmen som de lyckats simma till. Båda männen fördes vidare med ambulans till Tønsberg kraftigt nedkylda men vid liv.

För ytterligare information om själva insatsen läs mer på http://www.sb.no/nyheter/rune-52-takker-svoger-og-gps-for-livet-1.6533115

Mitt i lågkonjunkturen gör engelska Princess Yachts en storsatsning på Tullett Prebon London International Boat Show (Londons båtmässa), som hålls 6 – 15 januari 2012. På plats finns bland annat 32 M, som är en av den engelska lyxbåtsbyggarens största modeller. Princess har även en efterlängtad världspremiär för nya V39.

För bara ett par dagar sedan kom beskedet att en av världens största fritidsåtsproducenter – franska Beneteau – drar sig ur Londons båtmässa 2012. Detta trots att Beneteau är ett av de varv som faktiskt har klarat sig bäst det senaste året.

Princess Yachts International satsar dock på att göra en riktigt fin mässa på hemmaplan. De engelska varven är alltid noga med att visa upp sig i all sin glans och lite till på båtmässorna i Southampton och London.

Det Plymouthbaserade företaget lanserar en mindre båt än vad de hittilsl har visat och även större båtar, som 32 M.

Höjdpunkten på mässan är Princess V39, som får världspremiär och därmed markerar att Princess är tillbaka i segmentet under 40 fot.

V39 har en unik skrovdesign och är försedd med två stycken Volvo Penta D6-330 dieselmotorer. Interiören sägs vara rymlig för storleksklassen och alla detaljer är gjorda i väl utvalda material.

Priset för den nya V39 startar på £235,000 (ex moms).

Även Princess V57 gör internationell debut på Londonmässan. Vi återkommer med mer information om den båten.

Havet 2011 är här! Rapporten som ger den mest aktuella beskrivningen av miljösituationen i våra svenska havsområden. Här är några smakprov ur innehållet: Det höga fisketrycket har drabbat kustfiskbestånden mycket hårt och i vissa fall har lokala populationer utrotats. I Östersjön är bestånden av vildlax och strömming svaga, medan torsken till viss del har återhämtat sig. Fisket behöver minska för att fiskbestånden ska ha en chans att åter växa till uthålligt säkra nivåer. En ny gemensam fiskeripolitik, EU:s marina direktiv och vattendirektiv är tillsammans med HELCOM:s aktionsplan för Östersjön viktiga redskap i detta arbete.

Såväl överfiske som övergödning bidrar till en försämrad biologisk mångfald i en stor andel av havsområdena. Övergödningen är främst ett problem i Egentliga Östersjöns och Västerhavets kustområden. Åtgärder för att minska lokala utsläpp och läckage av näringsämnen från land till hav, är därför fortsatt viktiga.

Det finns fortfarande stora områden med syrefria bottnar i Egentliga Östersjön. Orsakerna är både ett minskat inflöde av syrerikt vatten från Västerhavet och en långvarig näringsbelastning. Eftersom det tar lång tid för vattnet i Östersjön att bytas ut, behövs ett långsiktigt arbete för att åstadkomma förbättringar genom ökad rening. I vissa kustområden, såsom i Stockholms innerskärgård, har man sett tydliga förbättringar till följd av vidtagna reningsåtgärder.

De flesta miljögifterna minskar i havet. Som en följd av det fortsätter sälpopulationerna att öka och havsörnarna närmar sig nivåerna från 1950-talet. För dioxiner, impregnerings- och flamskyddsmedel är nivåerna däremot fortfarande höga, främst i Östersjön. Trots att åtgärder mot båtbottenfärger har lett till minskade halter av TBT på Västkusten, är halterna fortfarande för höga i vissa områden.

I slutet av förra veckan byggdes Greenline 33 nummer 200. Egentligen har över 220 enheter byggts av denna miljövänliga båt, som kan köras med enbart elmotor som framdriftsmedel. Det stora användningsområdet är dock som elhybrid med el i kombination en dieselmotor.

Greenline 33 Hybrid presenterades främst som en hybridbåt. Den utsågs till vinnare i motorbåtsklassen för MiljöBästa Båt 2010 av SBU:s Miljökommitté och fick en rad andra utmärkelser i Europa och USA under 2010.

Föraren väljer mellan diesel- och eldrift med ett reglage på instrumentpanelen. Med hybridmotor (diesel och el) kan man köra cirka 20 Nm i 4–5 knop på en batteriladdning. Därefter kan man ladda via landström – det tar cirka ett halvt dygn – eller med båtens inbyggda solceller (samma tid). Föraren kan också slå på dieselmotorn, som är försedd med en kraftfull generator som laddar upp batteribanken allra snabbast, på cirka tre timmar.

När elen tar slut eller laddningen blir för svag ställer man om den och kan köra några timmar med dieseldrift och laddar samtidigt.

För den som vill snålköra ordentligt är räckvidden, enligt tillverkaren, hela 820 Nm vid 4,1 knops fart med den större dieselmotorn. Skillnaden i bränsleförbrukning vid gaspådrag märks tydligt: vid 13,8 knop är räckvidden 213 Nm.

Med tyst batteridrift och 2,4 knop är räckvidden 37 Nm, men även här påverkar effektuttaget direkt. Räckvidden sjunker till 9,2 Nm vid 5,9 knop och batteridrift.

För den som vill köra med nollutsläpp finns det en inbyggd lösning. Båten kan förses med solceller på kabintaket. Dessa ger tillräckligt med laddning för att båten ska kunna köras i tre knop med enbart solcellerna som energikälla.

Tekniska fakta
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,49 m
Djupgående: 0,65 m
Deplacement: 4 500 kg (torr)
Diesel: 400 liter
Vatten: 300 liter
Kojer: 5
CE-kategori: B
Maxfart el: 6 knop
Maxfart diesel: 10/15 knop beroende på motor
Batteribank: 240 Ah/48V (lättviktsbatterier)
Laddare: 3 kW
Pris: 1 090 000 Mkr utan hybrid, 1 390 000 Mkr med

Info: www.bavariasverige.se

Johnie Berntsson team är på plats i Kuala Terengganu, Malaysia för finalen av World Match Racing Tour. Inför finalseglingarna ligger teamet på sjunde plats och de har goda förhoppningar om att kunna klättra ytterligare några platser på den totala touren.

– De tre första teamen har dragit ifrån lite men därefter är det oerhört jämnt och bara några poäng skiljer mellan fjärde och nionde plats. Seglar vi bra under Monsoon Cup så har vi goda chanser att avancera till fjärde plats och med lite flyt kan vi faktiskt ta oss hela vägen upp på pallen, säger lagets trimmer Nils Bjerkås.

Med i teamet denna gång är Johnie Berntsson, Olof Lundgren, Nils Bjerkås, Magnus Lundberg och Anders Dahlsjö.

Teamet anlände till Kuala Terengganu i lördags och kommer därmed ha fått ihop tre dagars viktig träning på plats innan tävlingen drar igång på onsdag. Teamet är därmed väl förberett för att kunna ta tidiga segrar i den inledande round robin där alla lag möter varandra och de åtta första går vidare till kvartsfinal.

Introduktion till Monsoon Cup av Teamets fördäckare, Anders Dahlsjö

Deltagande lag:
Ian Williams (Team GAC Pindar)
Francesco Bruni (Bruni Racing)
Torvar Mirsky (The Wave Muscat)
Peter Gilmour (YANMAR Racing)
Björn Hansen (Mekonomen Sailing)
Damien Iehl (French M. R. Team)
Johnie Berntsson (Berntsson Sailing Team)
Jesper Radich (Adrian Lee & Partners)
Mathieu Richard (French M. R. Team)
Phil Robertson (WAKA Racing Team)
William Tiller (Full Metal Jacket Racing)
Jeremy Koo (Abdullah Chan / KRT )

Info: http://www.berntssonsailingteam.se/

PUMA Ocean Racing powered by BERG har nu officiellt dragit sig tillbaka från Leg 1 i Volvo Ocean Race 2011-12 efter att ha brutit sin mast. Det var över 2 000 Nm kvar till målet i Kapstaden när masten gick av i 3-4 m hög sjö och en stadig vind. Det innebär att Telefonica har en ganska säker ledning mot målet före Camper och Groupama. Hittills har därmed hälften av de tävlande båtarna fått dra sig tillbaka, men de kommer tillbaka från och med omstarten i Kapstaden.

Här är den senaste pressreleasen på engelska från tävlingsledningen:

The rig on board PUMA’s Mar Mostro failed on Monday, November 21, at around 1500 UTC in the southern Atlantic Ocean, about 2,150 nautical miles from Cape Town, South Africa. All crew were uninjured.

The team have recovered all three pieces of the mast and all sails from the water. They are currently headed towards the small island of Tristan da Cunha, less than 700 nautical miles away.

“We’ve just withdrawn from the leg,” said skipper Ken Read. “We have [the mast] jury rigged. We have about 15 feet of mast left. We have our trysail and storm jib awkwardly set. We’re supplementing that with really low revs of the engine just to make forward progress.

“As you can imagine, there aren’t a lot of smiles right now, but one way to make it even worse would be to proclaim that there wasn’t a chance to make the next leg.

“This is about earning points in this race. We think by sacrificing points on this first leg, it gives us a chance to actually earn points for the second leg and the In-Port Race. So, that’s our goal.

“We have all of our fantastic PUMA shore team, the BERG team and of course Volvo all trying to sort it out right now, giving us the help that we need to get to Cape Town in order to make repairs and be ready for the next leg.”

PUMA’s mast broke when she was in second position trailing race leader Team Telefónica by just 31nm in the Leg 1 race from Alicante, Spain, to Cape Town. The cause of the dismasting is not known at this stage.

PUMA Ocean Racing’s shore team is working on a recovery plan to ensure the yacht can rejoin the race as soon as practically possible and will work closely with Volvo Ocean Race to determine the cause of the dismasting.

Volvo Ocean Race control is in constant contact with the team to establish the full extent of the damage and ensure the crew are given full support to enable them to deal with the situation.

Bilder:
Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race

Italienska Azimut-Benetti satsar på en helt ny instegsmodell, flybridgebåten Azimut 40. Det var en av alla nyheter på årets båtmässa i Genua där Azimut, som ingår i världens största koncern för fritidsbåtar (Ferretti Group), verkligen spände musklerna. Den nya modellen är på 12,24×3,86 m.

De italienska båtvarven har det oerhört tufft på sin hemmamarknad. Nybåtsförsäljningen i Italien har sjunkit med uppåt 70 procent det senaste året och är därmed bara en skugga av sitt forna jag.

Trots det finns det båttillverkare med stor framtidstro. Azimut har alltid lagt mycket prestige i sina minsta modeller eftersom de fungerar som instegsmodeller för kunder som senare kan köpa större btåar.

Därmed är den nya 40 fots flybridgemodeller en viktig pekpinne på vad den italienska producenten kommer att göra de närmaste åren. För oss i Norden är 40 fot dessutom en ganska stor båt.

Azimut 40 är byggd för att ge storbåtskänsla, vilket ufformningen av salongen är det bästa exemplet på. Takhöjden är väl tilltagen, vindrutorna är stora och hela designen följer den nya linjen där allt mer liknar en hotelllounge. Dessutom är finischen på alla detaljer och snickerier riktigt hög.

Azimut 40 är utrustad för fyra övernattande passagerare med möjlighet att skapa ytterligare en dubbelkoj i kabinen. Under däck finns två stora kabiner med var sitt badrum.

För att vara en 40-fotare är flybridgen stor med separat solsäng och sittgrupp. Det mest innovativa är ändå den hydrauliska badplattformen, som är standard på Azimut 40.

– Hanteringen av jollar i båtar ned mot 40 fot är alltid en utmaning, men här är detta löst på ett smart sätt. Jollen kan stå permanent badplattformen och hissas ned och upp i vattnet efter behov, säger Bjørn Vidar Lund hos den norska importören, Italmarin AS.

Azimut 40 levereras som standard med 2 x Cummins QSB 5.9 liter på 355 hk, vilket ger en toppfart på 32 knop och en marschfart på 25 knop. Båten kan även levereras med Cummins Easy Docking-system

Tekniska specifikationer
Längd: 12,24 m
Bredd: 3,86 m
Törrvikt: 10,5 ton
Kabiner: 2
Kojer: 4 + 2
Pers: 10
CE: B
Bränsletank: 1100 liter
Motor: 2 x Cummins QSB 5,9l 355 hk
Toppfart: 31 kn
Pris: 3 550 000 NOK
Info: www.italmarin.no

Östersjöländerna har misslyckats med att införa kraftfulla åtgärder för att minska fartygens kväveutsläpp som bidrar till övergödningen. Bara Tyskland och Danmark var beredda att gå vidare medan Sverige passivt ville skjuta beslutet på framtiden under det nyligen avslutade Helcom-möte i Helsingfors.

– Sverige sviker, när vi istället borde gå i spetsen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF

WWF anser att Östersjön snarast borde göras till ett särskilt område med kraftiga krav på utsläppsbegränsningar för kväve, ett så kallat NECA – område (Nox Emission Control Area). Reglerna skulle bara omfatta nya fartyg och inte dagens fartygstrafik. Men hittills har inte ens detta gått att genomföra.

– De nuvarande nivåerna på fartygens utsläpp av kväveföreningar har sedan decennier varit förbjudna på land. Utan NECA kommer dessa skamliga utsläpp att fortsätta långt in i framtiden, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.

Övergödningen har identifierats som det enskilt största hotet mot Östersjöns marina miljö. Sjöfartens luftföroreningar bidrar till kväveutsläppen som är en biprodukt av förbränningen av smutsigt bränsle och bidrar till övergödningen. Med den nuvarande tillväxttakten och prognoserna för fartygstrafiken i Östersjön kommer utsläppen att öka upp till 50 procent år 2020 jämfört med sekelskiftet.

– Även utsläppen från dagens sjöfart måste åtgärdas. Det finns väl utformade förslag på hur ett marknadsbaserat system kan belöna de rederier som redan idag går i bräschen och genomför åtgärder som minskar de kvävehaltiga utsläppen, avslutar Mattias Rust.

Fakta: Östersjöländerna har via Helsingforskommissionen (HELCOM) i flera år arbetat med förslaget om rening av luftutsläppen. Idén har varit att driva frågan till den Internationella Sjöfartsorganisationen (IMO) under 2011, men länderna kunde inte enas. Vid Helcom-mötet i Helsingfors 15-17 november hade Östersjöländerna en ny chans att helhjärtat föra NECA-frågan framåt, för att på sikt kunna minska kväveutsläppen. Flera länder, inklusive Sverige, kunde inte göra detta åtagande och beslutet sköts på framtiden.

Regeringen har beslutat att satsa nära 25 Mkr för att främja utvecklingen på miljöteknikområdet. Satsningen sker inom ramen för Miljöteknikstrategin.

– När den internationella marknaden för miljöteknik växer är det viktigt att svenska aktörer på miljöteknikområdet ges goda förutsättningar. Vi vill dessutom bidra till att svenska små och medelstora företag får en ökad möjlighet att dra nytta av de EU-medel som finns på miljöteknikområdet. Fler och växande företag inom miljöteknikområdet bidrar till fler konkurrenskraftiga företag och fler arbetstillfällen, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Satsningen omfattar två myndighetsuppdrag. En satsning på 17,5 Mkr till Energimyndigheten fram till och med 2014, för att främja samverkan mellan aktörer på miljöteknikområdet genom att arrangera en “mötesplats”. Detta görs i syfte att öka investeringar i miljöteknik. Samtidigt ges Tillväxtverket under samma period 7 miljoner kronor för att öka det svenska deltagandet i EU-program. Satsningen sker inom ramen för Miljöteknikstrategin.

Miljöteknikstrategin omfattar i sin helhet 400 miljoner kronor, fördelat på 100 Mkr per år under perioden 2011-2014. Syftet med strategin är att stödja utvecklingen av och förutsättningarna för svensk miljöteknik.

Det blev en rejäl debatt på Unionsrådet i Stockholm 24 november när planerna inför ett samgående mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet presenterades. Projektgruppen som leder arbetet inför det eventuella samgåendet har kommit långt i sina förberedelser. De kan peka på en rad fördelar för svenska båtägare med en ny organisation, men samtidigt finns det flera frågor som behöver diskuteras mer.

Tidsplanen inför ett samgående är en sådan fråga. Enligt Lars Afzelius i projektgruppen kan ett samgående bli verklighet först 2014. Först ska både SBU och SSF hålla två extra respektive ordinarie årsmöten och avveckla sina nuvarande organisationer och därefter kan en ny organisation formas.

Den totala budgeten för den nya organisationen, som skulle få cirka 225 000 medlemmar, hamnar på 36 Mkr. Av detta kan hela 4,6 Mkr gå tillbaka till förbundens verksamhet, vilket är en avsevärd förstärkning jämfört med idag.

Idag betalar en medlem i en dubbelansluten båtklubb (medlem i både SBU och SSF) 51 kr per år. Förslaget till den nya organisationen är att den avgiften höjs till 90 kr per år.

Det medlemmen betalar till den nya huvudorganisationen kan bli 90 kr, varav 20 kr går tillbaka till de nya distrikten.

Budgeten med de nya avgifterna bestäms först under 2013 på ett årsmöte, säger Lars Afzelius.

Vid diskussionerna framkom det att avgifterna bestäms på kommande årsmöten. Ingenting är beslutat ännu. Medlemsavgifterna lär – om det blir en sammanslagning – justeras nedåt.

Flera delegater ifrågasatte hela samgåendet eftersom de antingen har väldigt få kappseglare i sina klubbar eller för att de representerar rena motorbåtsklubbar i till exempel Dalsland och Vänern.

En av de stora fördelarna med ett samgående är att båtklubbarna kan söka mer bidrag i den nya organisationen.

– En sammanslagen båtorganisation blir den fjärde största idrottsorganisationen i landet. Då kan vi erbjuda en större palett med stöd och hjälp till föreningar och klubbar för att söka bidrag, sa Stefan Rahm, SSF:s förbundsdirektör.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Stefan Rahm (t. v.) och Lars Afzelius.

Nu är dramatiken på topp i Volvo Ocean Race. Med drygt 2 000 Nm kvar till etappmålet i Kapstaden har Puma brutit masten, vilket gör att Telefonica drar ifrån. Vindarna är gynnsamma för snabb havskappsegling och alla utom Puma ligger och seglar i över 20 knop. Om Puma inte får ordning på sin rigg kan en säker andraplats på delsträckan bli en tredje- eller till och med fjärdeplats. Som tur var har hela besättningen klarat sig utan skador.

Beskedet om att Puma hade brutit masten kom med den ordinarie rapporten klockan 18.30 på måndagskvällen.

Skepparen Ken Read och hans besättning på tio man hade räknat med max fem dygn till innan de kom till Kapstaden. Med bruten mast lär det ta betydligt längre tid…

Här är hela den senaste pressreleasen på engelska:

PUMA Ocean Racing powered by BERG reported that they had suffered a broken mast on the first leg of the Volvo Ocean Race 2011-12, which began 17 days ago from Alicante, Spain. The crew are unhurt.

The rig onboard PUMA’s Mar Mostro failed at around 1500 UTC in the southern Atlantic Ocean, about 2,150 nautical miles from Cape Town, South Africa.

Skipper Ken read reported: “We were sailing on a port tack, beam reaching in 22-23 knots of breeze, heading east northeast with eight to 10 foot waves when the mast failed. There were no warning signs.

“There was no panic onboard, and all crew are safe and well.”

“Thanks to amazing seamanship, the three pieces of the mast and all of the sails were recovered. We haven’t suspended racing at this point and are weighing are options.

“At this point we are not using our engine, but are taking some time to clear our heads and evaluate next steps. Our plans may include heading to the island of Tristan da Cunha – about 700 nautical miles from us, nearly on the way to Cape Town.

“This is the saddest and most disappointed 11 people on earth. We were in a comfortable second position, traveling south to get into the final front and head across the southern Atlantic towards Cape Town.

“We were planning to be there in five days. At this stage, my goal is to make sure we get this crew back safely and we will look at options as to how to get back in this race.”

The Brazilian search and rescue organisation have been informed and are on standby to assist if necessary.

Volvo Ocean Race control is in constant contact with the team to establish the full extent of the damage and ensure the crew are given full support to enable them to deal with the situation.

The causes of the dismasting are not known at this stage. However, the rig is of a different origin and manufacture to that of Abu Dhabi Ocean Racing’s Azzam which suffered a failure earlier during Leg 1.

PUMA Ocean Racing’s shore team are working on a recovery plan to ensure the yacht can rejoin the race as soon as practically possible and will work closely with Volvo Ocean Race to determine the cause of the dismasting.

Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race

Kommentarer

BERG Propulsion 20:37:40 2011-11-21

Vi fick beskedet strax efter att det hände och det är klart att det är ett hårt slag för oss, men nu gör vi allt vi kan för att hjälpa och supporta våra seglare med logistik och annat för att kunna fortsätta med racet. BERG Propulsion är det enda svenska bolag som är aktivt i denna tappning av VOR. Vi har arbetat tillsammans med PUMA sedan början på 2010 och självklart vill vi se PUMA powered by BERG på prispallen under alla stopover!

Vi vet för lite om jordbruksdikenas roll för övergödningen av Östersjön. Det visar en ny kunskapssammanställning* från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och BalticSea2020. Sammanställningen visar också att det ofta saknas kunskap om hur effektiva olika åtgärder är för att minska fosforläckage från jordbruksdiken. Därför bör man, enligt forskarna, anlägga en försökspark där olika åtgärder kan testas och utvärderas under kontrollerade former.

”Det är viktigt att så snabbt som möjligt öka kunskapen om hur effektiva olika åtgärder är under olika förhållanden, och därmed göra det möjligt att de mest lämpliga åtgärderna används”, säger Conrad Stralka, Verkställande Direktör vid BalticSea2020.

Sammanlagt finns det drygt 9 000 mil jordbruksdiken i Sverige. Dikena grävdes en gång för att öka den produktiva landarealen och behövs för en god växtproduktion. Samtidigt drar regn- och grundvatten med sig näringsämnen via diken till vattendrag, sjöar och hav. Åtgärder som minskar fosforförlusterna från diken till vattendrag kan ha positiva effekter för övergödningsrelaterade miljöproblem, men kunskapen om vilka åtgärder som verkligen har effekt är låg. Skyddszoner och små sedimentationsdammar är två exempel på detta.

”Det krävs många åtgärder i en stor andel av befintliga diken och dräneringssystem för att minska fosfortransporten till Östersjön. Därför får åtgärderna inte vara för svåra eller dyra”, säger Joakim Ahlgren, forskare vid SLU.

Hittills har dikenas roll, funktionalitet och effektivitet inte studerats på ett systematiskt sätt. En försökspark skulle göra det möjligt att hitta de mest kostnadseffektiva åtgärderna för olika förhållanden.

BrandvarnareGruppen manar alla Sveriges hushåll att testa sina brandvarnare i god tid före första advent. Då måste alla brandvarnare fungera. Advent, jul- och nyårsperioderna är högrisksäsong för bränder. 2010 inträffade 37 % av alla bränder under denna tid. Nio av tio dödsbränder inträffar i bostäder. Det brinner lika ofta i flerbostadshus som i villor.

Brandvarnaren kontrolleras genom att trycka på den testknapp som sitter på brandvarnaren. Då provas alla tekniska funktioner och om allt är som det ska så avger den en kort larmsignal som kvitto.

Om den inte larmar vid test kan batteriet vara slut och då måste man byta batteriet eller hela brandvarnaren. Brandvarnare är en av de billigaste livförsäkringar man kan skaffa.

Den vanligaste orsaken till att brandvarnaren inte larmar är att batteriet tagit slut. Funktionskontroll och batteribyte är åtgärder som kan vara livsavgörande.

Det gäller också att ha minst en brandvarnare i varje rum och på varje våningsplan. Brandvarnare ska vara placerade i taket. Fler brandvarnare ökar säkerheten.

Brandvarnare gör att en brand kan upptäckas tidigt. De boende kan rädda sig i tid, varna andra och larma brandkåren och kanske hinna släcka innan branden spridit sig. Men allt beror på om brandvarnaren är rätt placerad och fungerar.

Det är mycket som ska hinnas med inför julen, men kontroll av brandvarnarens funktion är bland det viktigaste. Första advent måste det vara klart, manar BrandvarnareGruppen.

Regeringen beslutade i dag att Naturvårdsverket får uppföra naturum Kosterhavet och kontor för Kosterhavsförvaltningen i Västra Götalands län. – Det finns i Kosterhavet en mångfald av livsmiljöer som är unika och dessa naturvärden är viktiga att skydda – samtidigt vill vi göra dessa miljöer tillgängliga för turism. Naturum blir en entré och en bas för både turism och för förvaltningen av nationalparken, som kommer att vara öppen året om, säger miljöminister Lena Ek.

Naturvårdsverket har genomfört projektering av byggnaden och målet är att det ska bli en så kallad miljöbyggnad enligt Sweden Green Building Council.

Vid byggandet ska det bästa kända miljöval användas. Full tillgänglighet för alla eftersträvas. Naturum Kosterhavet ska ha öppet hela året och antalet besökare uppskattas till ca 100 000 per år.

Den effektiva ytan för naturum är ca 500 m² och för nationalparks förvaltningens lokaler ca 110 m². Regeringen satsar 20 000 000 kronor och ytterligare finansiering kommer att ske genom tillskott från Västra Götalandsregionen och Strömstads kommun.

Kommentarer

Anders Tysklind 23:13:18 2011-11-18

En liten rättelse:
Det är Länsstyrelsen i Västra Götalands län som lämnar ett tillskott, inte Västra Götalandsregionen.
/mvh Kosterhavets nationalpark

I år fyller miljöorganisationen Greenpeace 40 år. I samband med jubileet kommer organisationens specialbyggda, nya fartyg Rainbow Warrior III till Skeppsbron i Gamla Stan som ett av de första stoppen på sin jungfrufärd. Rainbow Warrior III är en symbol för miljöengagemang, aktivism och optimism, och ombord finns gamla och unga aktivister från hela världen.

Rainbow Warrior III är konstruerad efter de hårdaste miljökraven och är tekniskt specialutrustad för att möta Greenpeace behov. Fartyget har en hybridmotor, men är främst byggd för att segla. Hon kommer att korsa världshaven med hjälp av 1 260 kvadratmeter stora segel monterade på en 55 meter hög så kallad A-frame-mast.

De goda segelegenskaperna och skrovets utformning innebär att skeppet kan spara stort på bränsleförbrukning. Fartyget har finansierats genom gåvor från hundratusentals privatpersoner, samt stöd från Postkodlotteriet.

Hon tar oss till platser dit andra inte tar sig; hon blir ett verktyg för att vittna om miljökatastrofer, en plattform för oberoende forskning samt ett instrument för att exponera och stoppa miljöbrott.

Under helgen 19-20-21/11 bjuds allmänheten in på Öppen Båt och prova-på-aktivism.

Utforska den nya arvtagaren till det mytomspunna namnet Rainbow Warrior, åk med i elhybridbåtarna, eller testa Greenpeaceklättring och banderollutveckling på den nio meter höga klätterväggen. Lyssna på inspirerande historier från talarna på Gröna Scenen eller gå på Greenpeacefest på Debaser på kvällen!

Öppen båt 19-21 november
Skeppsbrokajen, Tullhus 2
Lördag & Måndag kl 10.00-18.00
Söndag 10.00-17.00

Fakta om nya Rainbow Warrior
Flagga: Nederländerna
Fartygstyp: Motor Sail yacht med helikopterlandningsplatta
Klass: Germanischer Lloyd, klassificeringar inkluderar Green Passport
Längd: 57,92 m
Bredd (max): 11,30 m
Djupgående (max): 5,12 m
Masthöjd: 54,25 m
Deplacement: 872 ton
Segel: 2 A-frame-master med 5 segel
Motorer: Caterpillar
Max hastighet (vid segeltest): 14 knop
Max distans: 4 500 nm
Kojplatser: 30 st
Total segelyta: 1 260 kvadratmeter

Foto: Marcus Meyer.

Ett nytt samarbete mellan Salona och Navigare Yachting skapar Navigare Race Fleet. Denna flotta kommer att bestå av tio stycken helt nya kappseglingsutrustade Salona 38 Performance Cruiser.

Pressrelease:

“Vi har märkt att det finns stor efterfrågan på att få köpa en kappseglingsbåt genom vårt charter management program. Även många av våra charterkunder frågar efter detta och fördelarna med att äga en tävlingsbåt i medelhavet är många. Kombinationen mellan att medverka i regattor och samtidigt ha möjligheten att semestersegla i solen helt utan extra kostnader och underhållstimmar är unik” säger Per Abrahamsson, som är en av grundarna för Navigare.

Bortsett från alla viktiga funktioner som måste uppfyllas för varje båt har den nya Salona 38 en extremt svår uppgift, att slå den bästsäljande modellen Salona 37. Den nya Salona 38 har tagits fram av människor med samma mål – att designa och bygga en konkurrenskraftig snabb segelbåt som kan vinna en regatta men som samtidigt har en otroligt skön komfort och hög säkerhet.

Nu söker Navigare tio stycken nya båtköpare för att börja skapa denna unika flotta som beräknas att komma igång redan till chartersäsongen 2012 i Kroatien.

Kommentarer

Göran Larsson 09:29:09 2011-11-25

Intressant!

Rolf 17:50:30 2012-02-08

Men det sket sig och var som vanligt bara munväder från Navigare. När ska någon journalist genomskåda detta bolags bluffar?

Jörgen 09:18:33 2012-02-13

Någon som har erfarenhet om företaget Navigare.
De erbjuder 2 veckors utbilding i Grekland för skeppare och besättning.
Är detta seriöst?

Hondas senaste flaggskepp – BF250 – har belönats med 2011 IBEX Innovation Award i USA. Detta skedde vid den årliga konferensen med National Marine Manufacturers Association (NMMA) som utsåg Honbdamotorn i tillsammans med en jury av båtjournalister från Boating Writers International (BWI).

National Marine Manufacturers Association (NMMA) är en riktigt betydelsefull organisation i båtlbranschen. Det är moderorganisationen till båtbranschens företag i Nordamerika, världens största båtmarknad, och dessuttom den organisaiton som har gått före vad gäller olika standarder till båtbranschen.

IBEX Innovation Award anses som den högsta hedersbetygelsen för nya produkter och tekniska framsteg i marinbranschen.

Bland de nyheter som prisutdelarna tog fasta på fanns Hondas nya luftsystem i 250 hk motorn, liksom det nya laddsystemet via generatorns som laddar beroende på belastning.

Medan i stort sett alla andra båtmässor i Europa och världen har minskat sitt påublikunderlag de senaste åren ökade Antalet besökare på Scandinavian Boat Show på Stockholmsmässan med drygt fem procent. Det är ett trendbrott internationellt sett.

32 551 personer besökte Scandinavian Boat Show, Nordens enda mässa för exklusiva båtar, som stängde i söndags. Det är en ökning med cirka 1 600 personer jämfört med året innan.

Intresset för båtlivet sitter djupt rotat i den svenska folksjälen. Besökarna på Scandinavian Boat Show mötte en snygg mässa med många nyheter, bland annat tre svenska världspremiärer.

– Dessutom rapporterades det från flertalet utställare att försäljningen gått bra, så det ser mycket lovande ut för nästa båtmässa i mars, Allt för sjön, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Samtidigt rapporterar Sweboat, båtbranschens riksförbund, att omsättningen i branschen varit i nivå med samma period förra året. Försäljningen av nya båtar har backat medan service och tillbehör ökat.

Var tredje båt en nyhet
Antalet utställda båtar på årets mässa var drygt 100 stycken och var tredje båt var en nyhet.

Puma ligger i en stadig men knapp ledning när båtarna i Volvo Ocean Race drar vidare mot Kapstaden. Ledningen är ibland minsta tänkbara, men i tätduon har Pumabåten lyckats hålla undan mot Telefonica i stort sett hela vägen de senaste dagarna. Nu har dessutom de besättningsmedlemmar som inte passerat ekvatorn tidigare fått sitt välförtjänta dop.

Just dopet och besöket av diverse figurer från havet i samband med detta brukar vara en oförglömlig upplevelse för de nya ombord. Inte minst den svenske veteranen Mange Olsson är känd för att kunna blanda ihop den hemskaste soppan som användes för att smörja de oinvigda. Stanken var ökänd…

Nu är det dock full fart om gäller för alla båtarna. För tillfälelt seglar de i farter runt 15 knop. Puma och Telefonica har dragit ifrån medan Camper ligger 150 Nm efter täten och den förra ledaren Groupama har verkligen fått sitt straff för att ha valt en egen väg. Hon ligger för närvarande nästan 400 Nm efter ledaren.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

As the fleet enters the second phase of leg one of the Volvo Ocean Race, PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA) continues to keep Telefónica (Iker Martínez/ESP) at bay. The Spanish boat is just off her port hip, 8.9 nautical miles (nm) behind as the pair rattle south at 15.8 knots. They are currently 167 nautical miles off Recife on the Brazilian coast.

Meanwhile, CAMPER (Chris Nicholson/AUS) became the third boat to round Fernando de Noronha at 1430 UTC this afternoon. Groupama 4 has gained 15 nm in the last three hours, but still languishes 394 nm behind PUMA’s Mar Mostro. The French team is likely to reach Fernando de Noronha tomorrow around midday.

Throughout the day, speeds have remained between 14 and 15.7 knots for all four boats in the Volvo Ocean Race fleet. Navigator of PUMA’s Mar Mostro, Tom Addis, says the speeds are high due to the hot angles they are sailing. He plans to take the conventional approach for this leg and dive south, sailing away from the finish in Cape Town. In so doing, PUMA will skirt the Saint Helena High to the south and head into the strong westerly winds that they hope will sweep them to the finish in pole position.

However, Mar Mostro and Telefónica are very similar boats, with similar strengths and weaknesses. The PUMA team is acutely aware that Telefónica is nipping at their heels and one bad sail change or a breakage could let the Spanish through and into the lead. It’s still all to play for.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/home.html

Under november 2011 premiärvisas nya Paragon 25 hos Nimbus Boats på Lidingö. Nya 25:an är andra generationen av Paragons 25 fotare, en läcker året-runt-båt med stor ”vill-ha” faktor. Föregångaren har på kort tid blivit ovanligt populär och har byggts i över 80 exemplar. Paragonkunderna är både privatpersoner och yrkesmän.

Pressrelease:

– Vi har lyssnat på våra kunder, både privatpersoner och yrkesmän, och samlat in ovärderliga synpunkter och önskemål. Båten var riktigt bra förut men nu är den ännu bättre, säger Jonas Göthberg, försäljningschef på Nimbus.

Arbetet har redan gett resultat då flera europeiska sjöräddningssällskap beställt båtar för användning inom ”Search And Rescue”.

En annan marknad som tagit Paragon Yachts till hjärtat är norska vestlandet som är känt för sina svåra väderförhållanden och kraftiga sjögång.

– Förutom att båten är omtyckt av yrkesmän så är det viktigt att påpeka att det är en formidabel fritidsbåt. Båten uppfyller alla de krav vi vanliga båtmänniskor kan tänkas ha oavsett om det handlar transport, fiske, lek eller bad. Att den dessutom har fantastiska sjöegenskaper och har det lilla extra vad gäller körglädje och design gör ju inte saken sämre, säger Per-Olof Rosland på Nimbus Boats Stavanger.

Båtens linjer och design har stramats åt i likhet med storasyster Paragon 31. Funktionen i båten är densamma men har vidareutvecklats för att bli ännu mer funktionell och robust.

Bland nyheterna märks:
• Däck och däckshus med samma stilrena formspråk som Paragon 31
• Höjt rostfritt sidoräcke för ökad säkerhet ombord med förbättrad funktion i akter-, och sidogrindar.
• Kraftigare bumperlist i PVC, samma som Paragon 31.
• Förlängd badplattform.
• Ankarspel i akter med skyddande rostfri båge.
• Ljusare interiör i salong och förkabin tack vare ny headliner och innerliner.
• Utökad standardspecifikation med bl.a. bogpropeller, WC, värmare och defroster.
• Båten byggs i Storebro som är navet för Paragons nuvarande och framtida modellprogram.

Paragon 25 levereras under 2012 med Volvo Penta D4.

Paragon Yachts filosofi
Modernt och stilrent formspråk med fokus på design och integrerade funktionella lösningar är några av de egenskaper som utmärker båten. Skrovet har köregenskaper avsedda att tillgodose de mest kräsna yrkesmännens krav på sjöduglighet, det vill säga en trygg och säker upplevelse i alla väderförhållanden.

• Ett skrov som har bästa möjliga prestanda och sjöegenskaper för att klara de tuffaste tänkbara miljöerna till sjöss.
• Noggrann förstudie, samarbete och utveckling tillsammans med sjöräddning, kustbevakning, tävlingsförare och yrkesmän som arbetar i krävande miljöer till havs och kan båt.
• Anpassad för året-runt bruk samtidigt som den är rymlig och praktisk att vistas ombord på.
• Rolig, lätt att köra och manövrera.
• Modern, stilren och nytänkade design.

Paragon Yachts ingår i The Nimbus Group.

Info: www.paragonyachts.se

Med ett nytt system av mätbojar längs hela den svenska kusten kommer forskarna att få bättre förutsättningar att studera klimatförändringar. Projektet, som finansieras av Vetenskapsrådet, leds av Göteborgs universitet och är ett samarbete mellan fem svenska marina organisationer.

– För att kunna avgöra om våra hav förändras av människans aktiviteter, som till exempel utsläpp av växthusgaser, behövs mätningar. Hittills har mätningar gjorts sporadiskt av forskare ombord på fartyg, vilket är mycket kostsamt. Med automatisk mätutrustning kommer vi att få betydligt mer mätdata, säger professor Katarina Abrahamsson som är föreståndare vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet och den som leder projektet.

Med de automatiska mätbojarna hoppas forskarna få fylla igen de stora kunskapsluckor som finns i dag, till exempel över hur surhetsgraden (pH) varierar längs våra kuster. Dataserier med hög tidsupplösning ger unika möjligheter för forskare att bättre förstå fysiska, kemiska och biologiska processer i havet.

Miljömätningssystemet kommer att innehålla ett tiotal bojar som placeras på representativa platser runt hela svenska kusten. Bojarna utrustas med sensorer som kontinuerligt mäter salthalt, temperatur, planktonförekomst, syrgas, närsalter, organiskt kol, surhet och strömhastighet. Mätresultaten skickas till land och görs tillgängliga för forskare.

– Tack vare de nya mätbojarna kommer grundforskningen att få ny kunskap. Mätresultaten kommer att vara viktiga för samhällets planering av åtgärder för att minska människans belastning på havsmiljön. Anslaget från Vetenskapsrådet är ett erkännande av vår strävan att skapa en samlad svensk marin infrastruktur, säger Katarina Abrahamsson.

Totalt ansökte forskarna om 26,1 miljoner kronor för att skapa ett nationellt miljömätningssystem för förståelse av klimatförändringars påverkan på svenska marina kustområden. Exakt hur stort anslaget från Vetenskapsrådet kommer att bli är inte helt klart. Arbetet är ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Linnéuniversitetet och SMHI.

Tema för Naturvetenskapens dagar i Örnsköldsvik är vatten och energi från vatten. Årets stora dragplåster är Umeå universitets forskningsfartyg R/V Lotty som den 22 november lägger till i hamnen för att ta med mellanstadieelever ut på havsexpedition.

För trettonde året i rad arrangeras Naturvetenskapens dagar för skolelever i Örnsköldsvik. NOT-dagarna är ett samarbete mellan KOMTEK (Kommunala teknikskolan), ortens företag och Umeå universitet. Universitet bidrar med ett flertal aktiviteter och föreläsningar. Den 22 november lägger forskningsfartyget R/V Lotty till i Örnsköldsviks hamn.

Kristina Viklund och Andrea Gillgren, informatörer vid Umeå marina forskningscentrum, Umeå universitet, ser fram emot besöket i Örnsköldsvik.

– Det ska verkligen bli roligt att få visa barn och ungdomar vad som finns i havet, och hur man mäter hur havet mår. Vi kommer att låta eleverna göra experiment med havsvatten och följa med på en provtagning med vårt forskningsfartyg, berättar Kristina Viklund.

Anette Eikelboom, projektsamordnare på ENS vid Umeå universitets campus i Örnsköldsvik ansvarar för de delar där Umeå universitet medverkar. Hon tycker att NOT-dagarna är mycket viktiga för campus Örnsköldsvik.

– Vi arbetar långsiktigt med aktiviteter gentemot barn och unga med syfte att öka intresset hos barn för högre studier och forskning, särskilt inom teknik och naturvetenskap. Med NOT-dagarna vill vi på ett anpassat sätt visa barn och unga på de spännande områden som forskare arbetar med för att få dem att förstå hur viktigt det är med naturvetenskaplig forskning.

Gymnasieelever kommer få chansen att lyssna till fem spännande föreläsningar på temat vatten med forskare från Umeå universitet. De handlar om allt från inlandsisen på Grönland till vad haven utsätts för och hur vi människor påverkar havsmiljöerna.

Med drygt 3 000 Nm kvar till etappmålet i Kapstaden börjar det dra ihop sig på allvar i Volvo Ocean Race. Telefonica har nu gått om Puma i ledningen och det börjar bli lite större avstånd mellan båtarna. Groupama ligger nu fyra, hela 375 Nm efter ledaren.

Det som har hänt de senaste dagarna är typiskt för utvecklingen i ett Volvo Ocean Race. Vägval, rutin och ett litet inslag av tur kan bli väldigt utslagsvgivande över tiden.

Att Groupama nu ligger 375 Nm efter ledaren känns märkligt eftersom den båten låg i ledningen för racet under flera dygn. De andra tre båtarna gjorde då ett smartare vägval, vilket de nu har fått betalt för.

Foto: Maria Muina.

Följ hela utvecklingen av racet på:
http://www.volvooceanrace.com/en/home.html