Centerstämman kunde konstatera att underlaget till nya sjöfyllerilagen var otillräckligt och att en översyn därför måste göras. Det säger Gustav Andersson (C) skärgårdslandstingsråd i Stockholm efter att hans motion om att upphäva de nya tilläggen i sjöfyllerilagen debatterades på Centerpartiets stämma i Åre.
Motionens förslag var att upphäva eller göra om de nya regleringarna i sjöfyllerilagen som innebär en sänkning av promillegränsen, från 1,0 till 0,2 samt ger fler än den som framför båten straffansvar.
Argumenten i motionen var att det inte finns något stöd för att de nya regleringarna leder till ökad sjösäkerhet. De flesta olyckor som inträffar till sjöss sker inte i situationer som omfattas av den nya lagen och i det fall alkohol är inblandade sker de allra flesta olyckor med en högre promillehalt än 1,0.
– Det är en onödig morallag som enbart innebär mer krångel för besökare och boende i skärgården, säger Gustav Andersson.
Gustav Andersson yrkade på att stämman skulle bifalla hans motion som tydligare tog ställning mot den nya lagen men stämman biföll istället partistyrelsens förslag som var att göra en översyn av den. I partistyrelsens yttrande konstaterades det att det saknades en analys av hur den nya lagen skulle påverka sjösäkerheten innan den infördes och efterlyser därför en översyn av de nya regleringarna.
– Jag hade hoppats att Centerpartiet som decentralisitiskt parti skulle vara mer uppmärksamma på hur regler, krångel och byråkrati faktiskt hindrar människor från att uppnå spontan lycka och okomplicerade livsupplevelser som att exempelvis dela en flaska vin till lunchen en sommardag till sjöss. Men jag är ändå nöjd med stämmans beslut, det är ett steg på vägen, säger Gustav Andersson.
Bilden:
Gustav Andersson. Foto: Mattias Ahlm.
Nu finns Tensons vinterkollektion 2011/2012 i butikerna. Den största nyheten är att man lanserar sin första barn- och juniorkollektion och därmed blir ett varumärke för hela familjen. Hela kollektionen är vågad och färgstark med fokus på tekniska detaljer och välutvecklad design. Målet är att den ska attrahera såväl skidproffs, skidälskande amatörer, moderiktiga stadsbor som naturmänniskor.
– Kollektionen innehåller dunjackor, skalplagg, parkas och skidkläder i glada och starka färger som lyser upp i vintermörkret. Kläderna passar för både extremskidåkning och när man vill vara välklädd och varm för en runda på stan. Vår första barn- och juniorkollektion är komplett med vinterplagg i samma fina anda och kvalitet som för vuxna. Med barnkläderna har vi vågat ännu mer och designat i färger som man blir glad av, säger Johan Lövqvist, vd på Tenson.
Tenson, som grundades i Varberg 1951, var ett av Sveriges ledande skidmärken under 70-och 80-talen. Nu börjar man återta den positionen.
I vinterkollektionen 2011/2012 har man satsat på att skapa fler plagg i toppsegmentet med högteknisk funktion och i de bästa materialen. Samtidigt finns grundstommen kvar med bra och tekniska plagg på en lagom prisnivå, inklusive populära modeller som exempelvis den klassiska Himalaya-jackan.
Den nya vinterkollektionen vänder sig till såväl proffs och amatörer i backen, moderiktiga stadsbor som naturmänniskor, och till alla åldrar.
– Vi har också arbetat ”inifrån och ut” med årets vinterkollektion och färgmatchat hela vägen, från understället till skidjackan. Därför passar våra kläder lika bra i backen som på after skin och tanken är att man ska man känna sig bekväm och snygg hela dagen. Vi har också lagt mer fokus på att ta fram fler plagg för storstadsbor som förenar hög modegrad, funktion och kvalitet. Givetvis fortsätter vi att använda våra egna högtekniska material, MPC, MPC Extreme och Air Push, säger Catharina Carlander, chefsdesigner på Tenson.
Marinplus AB, svensk distributör för FLIR Systems, lanserar FLIR MS-serien (bärbara kameror) och FLIR M-612L (stationär kamera med extra lång räckvidd). Den nya bärbara MS-serien ger varje båtägare möjlighet att se klart i totalt mörker. Kamerorna är extremt prisvärda och kan användas för många tillämpningar. Oavsett om båten är förankrad i hamnen eller seglar på öppet hav, går det att se i totalt mörker.
FLIR MS-324 ger värmebilder på 320×240 pixlar. Användare som inte behöver denna höga upplösning kan välja MS-224 som ger bilder på 240×180 pixlar. Alla kameror är utrustade med avancerad bildhantering som ger skarp bild utan att användaren behöver justera kameran.
FLIR MS-324 kan upptäcka ett litet fartyg på ett avstånd av inte mindre än 1,2 kilometer bort. MS-324 kommer också med en 2x digital zoom så att du kan titta närmare på situationen när det behövs.
FLIR MS-serien levereras med uppladdningsbara Li-Ion batterier som klarar 5-7 timmar på en enda laddning.
Kamerorna är IP67-klassade.
Rek pris MS-224 är 18 900 kr inkl moms.
Rek pris MS-324 är 29 900 kr inkl moms.
FLIR M-612L
FLIR M-612L är bestyckad med en värmekameradetektor med 640 x 480 pixlar samt en lågluxkamera som ger en vanlig svartvit videobild som fungerar ned till 100 µLux och som kan användas under såväl dagtid som skymning.
M-612L har ca 1.5 gånger längre räckvidd än systermodellen M-625L eftersom värmekameralinsen har 12° bildvinkel med 50 mm brännvidd (FLIR M-625L har 25°/25 mm). Värmekamerabilden kan zoomas digitalt 2 och 4 gånger. Det går även att ändra mellan olika bildvisningslägen för att optimera bilden.
M-612L väger 4 kg och är bara 18 cm i diameter och 28 cm hög. Den kan monteras hängande eller stående och kan panorera 360° och tilta ±90°. Det gör att det går att montera den på valfri plats på ett fartyg. Om den används för att se bakåt går det att spegelvända bilden precis som en backspegel.
M-612L är extremt ruggad och kan användas i -25°C till +55°C. Den är vattentät (IP66), uppfyller MIL-Std-810E, klarar 100 knops vind och har en inbyggd defroster i linsen som säkrar användning även vid svår isbildning.
M-612L levereras med en manöverpanel som kontrollerar alla funktioner. Flera manöverpaneler kan anslutas, manöverpanelen kan styra flera kameror och det går även att styra kameran från en dator i ett nätverk.
Rek pris M-612L är 229 000 kr inkl moms.
Info: www.marinplus.se
Efter sjösättningen vid varvet i Gdańsk i Polen i maj har den nya katamaranen 70 Sunreef Power Damrak II varit på jungfrutur i Skandinavien. Ägarna, Olivier och Katia, tillsammans med deras tvååriga dotter Anna och ett par vänner samt tre personers besättning har seglat runt i våra farvatten innan nästa sommars seglats i Medelhavet.
De nya ägarna gjorde ståndsmässig entré på båten vid anrika Admiral Hotel i centrala Köpenhamn.
Damrak II är den andra 70 Sunreef Power som Olivier och Katia äger. Den första sålde de efter att ha upptäckt en del mindre saker som behövde ändras ombord. Varvet i Polen höll tidsplanen perfekt och paret kom därefter ut på sin lyxiga kryssning i tid.
En besvikelse kom dock efter bara några minuters segling. Ägarna hade hoppats att få se Köpenhamns siluett med mest berömda staty – den lilla havsjungfrun – men statyn var betydligt mindre än vad de visste. De såg henne knappt, trots att Damrak passerade bara 30 m bredvid.
En av nyheterna på Damrak är motorsieringen, som består av 2 x 800 hk MAN i stället för originalets 2 x 455 hk Cummins dieselmotorer. Det ökar prestanda ordentligt på denna motorbåtskatamaran.
– På Damrak I var marschfarten 10 knop med en bränsleförbrukning på 22 l/h per motor (44 ll/h totalt). På Damrak II, som har något tyngre motorer, är marschfarten 11 knop vid 1 350 rpm med samma bränsleförbrukning som i den förra båten, säger Olivier.
– Med 16 000 liter bränsle ombord har vi därmed en räckvidd på 4 000 Nm vid 11 knop, vilket verkligen är imponerande. Om vi går ner på 8 knop är förbrukningen bara 6 l/h per motor (12 l/h totalt), vilket ger en räckvidd på 10 500 Nm. Därmed kan vi korsa Atlanten utan stopp för att tanka.
Den första hamnen som båten angjorde var Marstrand. Att tillryggalägga 150 Nm på 7 timmar var inget problem för Damrak. Med 85% motoreffekt vid 2 100 rpm nådde båten enkelt 21 knop. Maxfarten är dock 25 knop.
Info: www.sunreef-yachts.com
Här är hela familjens resebrev på engelska:
DAMRAK II’s Maiden Voyage in Scandinavia. One week in heaven.
After her launch in Gdańsk, Poland in May 2011, the 70 Sunreef Power Damrak II has departed for her maiden voyage to Scandinavia with the owners Olivier and Katia, their 2 year old daughter Anna, and a couple of their friends, Marcus and Mia. They were accompanied by three crew members : Joc, Shaz and Stephanie. They wanted to explore the untouched beauty of Nordic landscapes before heading to the Mediterranean for the summer.
DEPARTURE FROM DENMARK
The boarding was planned from the dock in front of the splendid Admiral Hotel located in the centre of Copenhagen, occupying an ancient market place just by the Royal Palace.
“We arrived in Copenhagen the day before to visit the city with our friends, Marcus and Mia, who live in Gothenburg (Copenhagen’s neighbour city). We had dinner at a local restaurant where we had a chance to try smørrebrød, a kind of excellent Danish tapas,” recalls Olivier.
“We boarded the Damrak II the next morning. I was very proud to see the admiring smile on my friends’ faces when they watched the yacht approaching from the channel in front of the Royal Palace. They are boat owners themselves, so their appreciation meant a lot to me,” says Olivier.
Damrak II is the second 70 Sunreef Power yacht owned by Olivier and Katia. They sold their first Damrak last year and bought the new one introducing some minor modifications to make it even better for chartering. “The shipyard has kept to production deadlines perfectly, so we can enjoy our yacht right now before the summer charter season starts,” explains Olivier. They decided to follow the route from Poland to the Mediterranean to make the maiden voyage to Scandinavia. “We couldn’t do this trip with our first boat because the weather forecast in Norway was a disaster,” recalls Olivier. Luckily this time the weather was predicted to be fantastic, and the travellers were impatient to begin their adventure.
After just five minutes of cruising, the first disappointment! No, it’s not about the Damrak; it’s just that Olivier’s illusion was shattered when he saw that the Copenhagen mermaid statue was much smaller that he imagined. “She is so tiny that we could hardly see her from the Damrak, passing only 30 meters away from her,” laughs Olivier.
Finally they could head towards the channel separating Denmark and Sweden. The Damrak cruised between the sea of wind turbines and the huge, magnificent bridge linking both countries.
For about an hour they tested the Damrak to find the most efficient cruising speed. The choice of the new engines (2 x 800HP Mann instead of 2 x 455HP Cummins on Damrak I) was the right one. “On Damrak I, the cruising speed was 10 knots with fuel consumption 22l/h per engine (44l/l in total). On Damrak II, even with slightly heavier engines, we reach 11 knots at 1350rpm keeping the same fuel consumption. With the 16 000L of fuel that the Damrak can store we can get a range of 4000 nautical miles at 11 knots, which is truly impressive. If we reduce the speed to 8 knots, the fuel consumption drops to 6l/h per engine (12l/h in total), which means a range of 10 500 nm, enough to cross the Pacific without stopovers… which I wouldn’t do anyway given the number of beautiful anchorages in Polynesia,” says Olivier.
The first call of their trip was scheduled for Maarstrand in Sweden where they wanted to arrive before dinner. Covering over 150 miles in 7 hours wasn’t a problem for the Damrak. At 85% of engine power, at 2100rpm, the boat easily reaches 21 knots. “Which other yacht could give me an oceanic range and a maximum speed of 25 knots ? Apart from a megayacht, and still, I don’t even know any other option than a Sunreef cat,” insists Olivier.
ARRIVING IN SWEDEN
After a pleasant crossing, the Damrak arrived in Maarstrand for its very first Swedish call. Established on the rocky island and dating back to the Middle Ages, this little village is a tourist’s delight with its colourful wooden houses from la Belle Époque. The area’s granite rocky cliffs make it reminiscent of cruising in Brittany in France.
“It was very special to navigate the Damrak in this region where boats rarely exceed 40 feet in length. Navigation routes often include numerous straight channels only slightly larger than the Damrak. It felt strange passing all these typical Swedish houses and docks on the two islands so close to the Damrak,” says Olivier.
The next morning the Damrak left Maarstrand and its imposing fortress to arrive in Fiskebäckskil, a splendid picturesque village very popular among tourists, where Marcus and Mia own one a little red fisherman’s house.
As the marina is too small, the Damrak stayed out at anchor. Fiskebäckskil has a beautiful wooden church from the 18th century with colourful interiors and many hanging boat models. After a relaxing walk in the village, Olivier and his company decided to dine on the neighbouring island, Kärringön, at a traditional local restaurant called Petterssons. “Unless you check it on the map, you never know whether the land you see is a terra firma or an island. To be able to drive in this area you need to know all these complicated connections between bridges and ferries,” explains Olivier.
The next day the Damrak departed towards Smögen. To explore all the surrounding islands, the party embarked on Targa 44, Marcus and Mia’s boat, which allowed them to access the maze of channels and tiny islands.
Smögen is an island on Sweden’s west coast attracting many tourists thanks to its numerous leisure activities such as relaxing walks on the famous 600 m long pier with shops and bars serving delicious local cuisine, or resting on beautiful beaches perfect for swimming and sunbathing. All this is set in stunning, peaceful surroundings.
Smögen also has a renowned fish market where fishermen sell their fish straight from the sea. All the fish stands also sell delicious sandwiches or prawn salads. The prawns are already peeled and the salads are massive – a true bowl of freshness!
Back in Smögen, the party was getting ready for the big crossing awaiting them. They were about to depart to Stavanger in Norway. To do so, they needed to cross from Sweden towards western Norway for about 150 nautical miles and then to go along the Norwegian coast for a few hundred miles. To make sure they didn’t lose any precious moments of their tight schedule, they decided to do the trip by night at 20 knots. The anchor was up at 6 in the evening; the direction: westwards.
“The sea is very calm. That’s even better, we’ll have a quiet, pleasant night. After a delicious dinner made by Shaz, we decide to watch films in the saloon. With engines on full power, the noise is almost imperceptible and we have no problems talking and watching TV,” says Olivier.
He continues, “After the film we went to the flybridge to enjoy night cruising, which is always an unforgettable experience, especially in these conditions. It stays light very late. Will the sun never go down? Total darkness only lasts about three hours”.
WELCOME TO NORWAY
The Damrak arrived at 6 the next morning. “A quick look out of the window and I realized we have arrived at our destination, and the Damrak was cruising along Stavanger docks plunged in fog,” recalls Olivier. Dating back to Viking times, Stavanger is a very busy commercial port with a base for large cruise ships going north and many petrol companies. The city was chosen as the European Capital of Culture in 2008. It is situated by some of Norway’s most amazing fjords.
Leaving Stavanger behind, the Damrak explored long miles of famous Norwegian fjords before arriving at the beautiful Lysefjord. This stunning, 42 km long fjord meanders through 1 km high vertical rock faces. It’s one of the most picturesque sites in Norway, and comes recommended by National Geographic as one of the most beautiful places in the world. Lysefjord’s two main attractions are Preikestolen cliff and Kjerag mountain. Olivier, Katia and company enjoyed the hiking routes in the mountains among waterfalls, crystal clear streams and savage forests. It was a profound encounter with nature and a real delight for all of them.
Throughout the journey, Katia and Anna appreciated the stability and solid structure of the Damrak, a marvellous companion for exploration at all conditions in comfort and ease.
After her maiden voyage, the yacht left for southern Europe to start the Mediterranean charter season. But Olivier and his family are already longing for new yachting adventures…
To be continued.
Här är en verkligt lyxig bädd för alla som vill njuta av solen. Det är lyxföretaget LMV Design Technology Ltd som har tagit fram den här solsängen för lyxiga båtar eller lyxiga soldyrkare. Den heter Lasy Solar och är en självpositionerande solbädd (riktar in sig mot solen automatiskt).
Lasy Solar sägs ge det allra bästa till soldyrkarna och är samtidigt praktisk. Den har inbyggda solceller som driver flera av funktionerna “ombord”. Självklart går den att styra via iPod och iPad och har ett inbyggt system som ger riktig bris med svalkande vattenånga.
Men smakar det så kostar det, som alltid. En komplett Lasy Solar inlusive vattentålig läderklädsel kostar cirka 1 Mkr. Men då får man en ytterst elegant solbädd med 2,6 m diameteroch en rad inbyggda finesser.
Info: www.lasybed.com
Polska Galeon ligger inte på latsidan vad gäller att ta fram nyheter. Planerna och förberedelserna inför nästa års lanseringar är redan i full gång. Galeon 550 Fly ska enligt förhandsinformationen presenteras i början av nästa år, troligen på båtmässan i Düsseldorf i januari.
Som vanligt är det båtdesignern Tony Castro som står för designen av den nya båten. Hans mål med nya Galeon 550 Fly är att skapa en snygg och elegant båt som drar blickarna till sig i hamnarna.
Båten har tre rymliga däck med gott om utrymmen, enligt Galeon. Även på flybridge finns gott om plats.
Galeon rekommenderar Volvo Penta eller MAN dieselmotorer. Minimotoriseringen sägs vara 2×615 hk medan det största motoralternativet är 2×900 hk.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 17,15 m
Längd skrov: 15,85 m
Bredd ö a: 4,80 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt: 24,5 ton
Personer: 12
Bränsletankar: 2×1 200 liter
Vattentank: 500 liter
CE-klass: B
Det lönar sig att förse sin båt eller vattenskoter med stöldskydd och – inte minst – någon form av spårningsutrustning. Det senaste exemplet gäller en vattenskort som tack vare spårsändare kunde återfås på bara en timme.
Ägaren vaknade på natten av att han fick ett SMS om att vattenskotern var under förflyttning.
Polisen kontaktades och fick de aktuella positionerna ifrån MiniFinder och kunde återta skotern en timme senare. Skotern hade körts över vattnet och återfanns i ett svårtillgängligt vassområde.
Sjöpolisen hävdar att det snabba återtagandet aldrig hade kunnat genomföras utan hjälp av spårsändaren. Vattenskotern är försäkrad hos Försäkringsproduktion i Piteå och ägaren är av samma åsikt som sjöpolisen:
– Det här hade aldrig slutat så här bra utan min spårsändare, säger ägaren. Mitt köp av redknows MiniFinder känns som en av om de bästa investeringar jag gjort. Den har sparat tid och pengar både för mig och mitt försäkringsbolag.
Info: www.redknows.se
Den extrema formen av segling vintertid, kylan och självklart den höga farten är förhållanden där Sail Racings kollektion för höst och vinter har sin naturliga plats. Lätta jackor i Primaloft och dun, tekniska fleeceprodukter och parkas i GORE-TEX. Inspirationen kom bland annat från en resa med Skeeters.
– Vi åkte till USA och Kanada för att testa gränserna i en av de snabbaste formerna av segling på is, Formula 1 Skeeter. Vi möttes av extrema väderförhållanden, den mytomspunna ”The Black Ice” och skeeters med farter upp emot 200 kilometer i timmen! Med oss på resan var Thomas Karlsson, tidigare världsmästare i is-jakt och ett tungt namn där ute på isarna. Ett äventyr fyllt av teknik, adrenalin och Total Commitment.
”The Black Ice” och Kanada avspeglar sig genom vissa grafiska element på plaggen.
De nya plaggen är:
INTERNATIONAL LINER JACKET
Primaloft, pris 2 500 kr.
TORNADO FLEECE
Poly fiber fleece, pris 1 200 kr.
FROST DOWN JACKET
Dun, pris 2 800 kr.
POLE DOWN PARKA GORE-TEX.
Dun pris 7 000 kr.
Info: www.sailracing.com
Här är en rejäl båt för alla som går i oceanseglardrömmar men ändå vill åka motorbåt. Denna helt nya Selene 128 är resultatet av ett internationellt samarbete med designers och arkitekter som har jobbat under ledning av Howard Chen. han är i sin tur van att jobba med mer kända designers som till exempel holländska Guido De Groot. Det här är en riktig tredäckad långfärdsyacht med alla bekvämligheter.
Inspirationen till båten kommer i stora delar från Selene 92, en yacht som är under byggnation. Skillnaden är att Selene 128 från tre däck plus ett fjärde däck med solutrymmen.
Designen är modern med ett elegant och vasst förskepp i harmoni med en vass akter. Alla detaljer och även färgsättningen i en sandliknande ton är gjord för att framhäva elegans och lätthet.
Båten byggs i glasfiberarmerad plast. På nedre däck finns två gästkabiner med kompletta badrum. Besättningsutrymmena finns föröver med plats för tio man. På nedre däck i aktern finns tekniska utrymmen samt ett speciellt utrymme för dykutrustning. Detta utrymme har direkt tillgång till en stor badplattform.
Salongen finns på huvuddäck med utgång till det stora akterdäcket. Runt matbordet finns plats för tolv personer och pentryt är placerat mitt på huvuddäck.
Övre däck är försett med en lyxig och stor kabin förutom all utrustning för fartygets navigation.
Info: www.guidodegroot.com
Buster Lx är en av Nordens populäraste båtmodeller. Nu har den presenterats för press och återförsäljare och Båtliv kan visa bilder på den nya versionen av båten. Nya Lx har ett skyddat passagerarutrymme för fem personer och en fast bränsletank på 50 liter. Motoreffektens övre gräns har ökats till 60 hk.
I jämförelse med vanliga Buster L är den tydligaste förändringen pulpeternas placering: de är placerade snäppet längre fram, vilket gör att båten inte styrs från aktertoften utan från en separat sits. Tack vare detta ryms i stället för tre personer såväl föraren som fyra passagerare i det skyddade passagerarutrymmet. Sammanlagt klarar Lx av en last bestående av sex personer.
Buster Pro-serien, som började med kollektionens toppbåt, den sju meter långa Magnum Pro, har därmed fått en ny medlem och fler kan antas vara på gång.
Utgångspunkten för den nya modellen är Nordens populäraste motorbåtsmodell, den fem meter långa Buster L.
Lx Pro-båten är konstruerad helt i aluminium och den har utvecklats tillsammans med konsumentpanelen för Fiskars båtverksamhet. Den populäraste storleksklassens mittpulpetbåt har länge varit på önskelistan hos till exempel användare av förbindelsebåtar samt hos fiskare. Den färdiga båten lanseras i början av år 2012.
Buster Lx Pro:s mittpulpet är utrustad med en väl skyddande vindruta och en rejäl targabåge. Vid jämförelse med den vanliga Buster L finns det gott om fritt golvutrymme. Ett regnskyddat utrymme finns i boxen framför pulpeten och i aktertoften. Föraren har en egen sits bakom mittpulpeten.
Buster Lx har en fast bränsletank som rymmer 53 liter.
På bilderna här intill syns även nya Buster XL och nya Buster XXL Cabin.
Info: www.buster.fi
Sverige har en lång kust och ett stort ansvar för havsmiljön. I takt med att det görs allt större anspråk på haven för vindkraft, vågkraft, fiskeriverksamheter och transporter ökar behovet av planering kring hur havsmiljön kan brukas utan att förbrukas. Regeringen presenterar i budgetpropositionen att Havs- och vattenmyndigheten ska starta arbetet med havsplanering för svenska vatten och svensk ekonomisk zon.
I arbetet ska näringslivet och miljöorganisationer bjudas in för att medverka.
– Miljöfrågorna måste komma med från början när olika intressenter ska samsas kring användande av havets resurser. Havsplanering är ett sätt att möjliggöra ett brukande utan förbrukande av våra känsliga hav. När vi nu sätter igång med havsplanering får vi större möjligheter att skapa ett hållbart användande av havets resurser, samtidigt som vi skyddar och återskapar känsliga ekosystem, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Mellan 2007 – 2011 satsade regeringen närmare 1.3 miljarder på olika åtgärder för bättre havsmiljö. Mellan 2012 – 2015 avsätter regeringen över 2.3 miljarder kronor till åtgärder för bättre havs- och vattenmiljö. Medel öronmärks under perioden till arbetet med havsplanering.
– Användandet av havets resurser behöver planeras för att kunna användas på sätt som ger nytta för enskilda och samhället, samtidigt som havsmiljön inte förstörs. Havsplanering innebär också en ökad demokratisering genom att anspråk och avvägningar diskuteras hela vägen från lokal till internationell nivå mellan olika intressenter, säger miljöminister Andreas Carlgren.
– Havsplanering är viktig inte minst för att skapa tydliga och stabila förutsättningar för till exempel vindkraftsutbyggnad till havs. För näringslivet innebär det en ökad förutsägbarhet när spelreglerna blir tydligare, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Åtgärder för havs- och vattenmiljöanslaget i budgetpropositionen:
– 2012 – 737 565 tkr
– 2013 – 502 565 tkr
– 2014 – 577 565 tkr
– 2015 – 571 565 tkr
Av dessa medel öronmärks pengar till Havs- och Vattenmyndigheten och länsstyrelserna för havsplanering:
– 18 mkr 2012
– 30 mkr 2013
– 30 mkr 2014
– 30 mkr 2015
Nästan 1 000 barn har deltagit i sommarens viktigaste och roligaste simskoletävling som arrangerats av Svenska Livräddningssällskapet, SLS, och bokförlaget Bonnier Carlsen.
Genom att ha deltagit i tävlingen har barnen hjälpt sig själva och andra till en säkrare tillvaro i och vid vatten. Den vinnande simskoleklassen kommer att få agera livräddare för en dag på en av SLS livräddarstationer.
Simkunnighet är den första och viktigaste kunskapen för ett tryggt liv i och vid vatten. Simskola inomhus är bra för att lära sig grunderna och tekniken. Sommarsimskolan utomhus är simning ”på riktigt”.
I sommarsimskolan får barnen uppleva mörkt och okänt vatten, ojämn botten, vågor och att det finns både växter och djur i vattnet. SLS simmärken, som det gällde att erövra i tävlingen, ingår i simskolans kunskapsstege som leder mot ökad vattenvana och kunskap i bad-, båt- och isvett.
Simborgarmysteriet
Simborgarmysteriet är den 20:e boken om LasseMajas detektivbyrå. Skapare av den populära barnboksserien är Martin Widmark och Helena Willis.
Sanna Hermansson, vd och ägare till hotell och restaurang Salt & Sill på Klädesholmen, utsågs på måndagen till Årets företagare i Västra Götalands län 2011. Det är föreningen Företagarna som står bakom utmärkelsen. Juryns motivering lyder ”Boende behövs – hotell byggs. Innovation och kreativitet visar de genom ett flytande hotell och världens snabbaste bastubåt. De skapar besökare och mötesplatser.
Företaget har gått från säsongsverksamhet till året runt.”
– Det känns fantastiskt roligt. Att vår lilla hotellverksamhet skulle få så här stor uppmärksamhet hade jag aldrig kunnat tro när vi började resan för fem år sedan. Utmärkelsen Årets företagare är ett kvitto på att vi har lyckats och det ger oss extra energi till våra fortsatta satsningar, säger Sanna Hermansson, som nu kommer att tävla om titeln Årets Företagare i Sverige 2011.
Sanna Hermansson har drivit Salt & Sill på Klädesholmen sedan 1999. 2008 slogs dörrarna upp till det flytande hotellet vilket innebar att man gick från restaurangverksamhet på sommaren till en åretruntverksamhet med restaurang, hotell, konferenser och bröllop. 2009 sjösattes en flytande bastu och 2010 öppnade Sanna Hermansson den egna butiken Salt & Sill Deli. Sanna är också den som är initiativtagare till Årets sill och Sillens dag som firas varje år den 6 juni på Klädesholmen.
– Kreativitet och nytänkande är det som har gjort oss framgångsrika. Så fort vi har avslutat ett projekt har vi kastat oss in i nästa. Vår framgång beror också på att vi har ett genomtänkt koncept för hela verksamheten. Oavsett om man befinner sig i restaurangen, på hotellrummet eller i butiken vill vi förmedla samma känsla av Salt & Sill där allt har en tydlig koppling till mat och dryck, säger Sanna Hermansson.
Fullständig nominering för Sanna Hermansson, Salt & Sill
Boende behövs – hotell byggs. Innovation och kreativitet visar de genom ett flytande hotell och värdens snabbaste bastubåt. De skapar besökare och mötesplatser. Företaget har gått från säsongsverksamhet till året runt.
Årets företagare är en del av samhället och engagerar sig i verksamheter runt omkring som är viktiga för bygden och kommunen. Här är Salt & Sill goda förebilder för andra företag. Dessutom serverar de god mat och trevligt boende i en avkopplande och trivsam miljö. Salt & Sill är ett företag som hela tiden utvecklar sin verksamhet och engagerar sig tillsammans med andra företag, exempelvis när de utser Årets sill och arrangerar Sillens dag.
Fakta Årets Företagare Västra Götaland
Det är föreningen Företagarna i 40 av Västra Götalands 49 kommuner som står bakom utmärkelsen. Vinnaren tävlar sedan mot ett 20-tal kandidater från hela landet som är nominerade till Årets Företagare i Sverige 2011. Utmärkelsen har funnits i över 20 år och uppmärksammar en företagare som har visat prov på att vara extra kreativ och företagsam och fungerar som en inspirationskälla och förebild för andra företagare. Vinnaren utses den 21 oktober i Blå Hallen i Stockholm.
Salt & Sill är en skärgårdskrog med internationellt kök som startade 1999. Med lokala råvaror och starka influenser från kust och hav serveras högkvalitativ mat i inspirerande miljö. I oktober 2008 öppnade Sveriges första flytande hotell i anslutning till restaurangen, som är en mötes- och konferensanläggning med 46 bäddar och verksamhet året runt. Salt & Sill har tilldelats omdömet ”Värt en resa” och ”Whites hjärta” av White Guide samt kvalitetsutmärkelsen ”Västsvensk mersmak” av Västsvenska turistrådet.
Info: www.saltosill.se
Nya Finnmaster 62 DC är en ny och sportig daycruiser från finska Finnmarin. Båten har fina köregenskaper och högklassig finish. Den har många genomtänkta detaljer som till exempel tryckvattensystem, en rymlig kabin och stora utrymmen i sittbrunnen.
Det är enkelt att ta sig fram till fören via den öppningsbara vindrutan. Styrkonsolen är genomtänkt med plats för en stor plotter i mitten och instrument placerade på vinklade ytor på sidorna.
Kapellet förvaras i det praktiska kapellgaraget. 62 DC har maximal bredd i sittbrunnen, vilket gör den ypperlig för samvaro. Stolarna kan roteras och bildar en rymlig sittgrupp tillsammans med U-soffan, som kan bäddas ut till ett soldäck (extra utrustning). Det finns ordentligt med stuvutrymme under soffan i aktern och i fören.
Finnmaster 62 DC har som standardutrustning ett pentry med vask samt ett tioliters
tryckvattensystem. Kemisk toalett och kylbox kan väljas som extrautrustning för att ytterligare öka komforten på längre dagsturer.
I fören finns det sovplats för två vuxna och ett barn. Båten har SeaStar-hydraulstyrning som standardutrustning.
Tekniska specifikationer
Längd: 6,20 m
Bredd: 2,30 m
Djupgående: 0,80 m
Vikt: 950 kg
Motor: 115-150 hk
Personer: 8
Kojplatser: 2 + 1
Kategori: C
Info: www.finnmarin.fi
Världsnaturfonden WWF välkomnar miljöminister Andreas Carlgrens besked om att satsa på havsmiljön i den kommande budgeten.
– Det är mycket glädjande att en svensk havsplaneringslag äntligen kommer på plats. Vi förväntar oss att regeringen nu även kommer att tillsätta tillräckliga resurser för att kunna genomföra en samlad nationell havsplanering på ett bra sätt, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
Sverige har en av EU:s längsta kuststräckor och ett särskilt ansvar att planera och förvalta havsresurserna för att ekosystemen ska fungera. Idag finns många anspråk på havet från exempelvis fiske, vindkraft, sjöfart, turism och rekreation. WWF har därför länge arbetat för en mer samlad planering och förvaltning av havet – för att minska trycket på havsmiljön och risken för konflikter mellan olika intressen.
WWF anser att det lagförslag som tidigare presenterats av utredaren och Fiskeriverkets tidigare generaldirektör Axel Wenblad är mycket bra. Syftet är att få ett heltäckande och harmoniserat nationellt system för havsplanering som utgår från vad ekosystemet klarar av och som säkrar en hållbar utveckling i våra havsområden.
– En ny lag om havsplanering kan – om den genomförs enligt utredningens förslag – bli den första lag som utgår från ekosystemansatsen och ett viktigt verktyg för att uppnå både våra nationella miljömål och EU:s mål om god miljöstatus i haven. Genom en ekosystembaserad strategi kan Sverige bli en förebild för andra länder, säger Åsa Andersson, Östersjöchef på WWF.
Fairline Boats presenterar en helt ny Squadron 50 flybridge på PSP Southampton Boat Show, som pågår 16–25 september. Den brittiska båttillverkaren har tagit fram en helt ny modell med smartare design och tre kabiner och två badrum, vilket ger mycket stor innervolym. Det är ett viktigt försäljningsargument i klassen runt 50 fot, där många större båttillverkare har väldigt fina båtmodeller.
Ägarna till den nya Squadron 50 får en kabin med utrymmen i en klass som normalt återfinns i båtar på 60 fot eller mer. Kabinen har panoramafönster, vilket ger mycket ljus och en ökad rymdkänsla i kabinen. Två ytterligare kabiner har singelbäddar som enkelt kan förvandlas till dubbelkojer. För den som behöver finns det möjlighet att få även en fjärde besättningskabin med egen ingång till cockpit.
Fairlines designtrend går mot utökade utrymmen inne i båten och på däck. Ett par exempel är den stora salongen och de ljusa däcksutrymmena på den här båten. För första gången på en Fairline motor yacht har pentryt i den här båten placerats akteröver i salongen.
En av finesserna hos den nya Squadron 50 är ett nytt, patentsökt system för att sjösätta båtens jolle, Fairline Tender Launch System. Det är placerat på badplattformen och klarar mindre båtar upp till exempelvis en Williams 285 Jet RIB.
Försedd med 2 x Volvo Penta D9-575 EVC dieselmotorer kostar båten från 622 000 Pund plus moms. Med 2 x Volvo Penta D11-670 EVC dieslar kostar den från 654 400 Pund plus moms.
På båtmässan presenterar Fairline också två modellserier som har fått RINA Green Plus Yacht Certification för 2012: Targa express cruiser och Squadron flybridge motor yacht. Certifieringen tar hänsyn till saker som design, utrustning och båtens totala miljöpåverkan.
Tekniska specifikationer
Längd skrov: 14,96 m
Längd ö a: 15,31 m
Bredd: 4,47 m
Kojer: 6–7
Djupgående: 1,23 m
Bränsletankar: 2 288 liter
Vattentankar: 567liter
Info: www.fairline.com
Sunseeker har brittisk premiär för sin nya Sunseeker 53 Manhattan på PSP Southampton Boat Show. Det här är en riktigt lyxig yacht för ett båtliv som är långt ifrån vanlig svensk båtklubbsnivå på alla sätt, men Sunseekers båtar är ändå alltid värda att ta en extra titt på. Sunseeker har också visat att det går att skapa framgång på en jobbig marknad genom att vara innovativ och satsa på nyheter. Företagets resultat för förra året är klart positivt. På premiären stod före detta Formel 1-föraren Eddie Jordan för högtidstalet.
Sunseeker beskriver själva den nya båten som ytterligare ett steg i utvecklingen av flybridge sports yachter. Serien med namnet Manhattan är deras fräckaste flybridgebåtar och den nya 53:an har även visats på båtmässan i Cannes i september.
Den nya båten är en uppföljare till Manhattan 52, men den har större innerutrymmen och är mer mångsidig, enligt företagets pressrelease. Sunseekers egna designers har på ett försiktigt sätt kombinerat layout med proportionerna. Båten är omisskännligen en Sunseeker.
Under byggnationen har varvet använt en fullskalemodell av interiören för att vara säkra på att göra allt rätt från början. Ett sådant arbetssätt gör också att desigenrs kan optimera användningen av alla utrymmen ombord.
Båten har ganska kantiga linjer, vilket den delar med andra tillverkare som till exempel Sealine. Tidigare har dock Sunseeker gjort sig kända för ett mjukare designspråk med svepande linjer som ofta har gått längs hela båtens sidor.
Pris med två stycken Caterpillar C12 715 dieselmotorer på vardera 715 hk från 788 000 Pund plus moms.
Info:
http://www.sunseeker.com/range.php
www.facebook.com/sunseekerinternational
www.twitter.com/sunseeker_intl
Trafikverket har beslutat att sälja sina båda varv i Vaxholm och Lysekil. En försäljning beräknas kunna vara klar under våren 2012. Under våren och sommaren har frågan om försäljning av Trafikverkets båda varv i Vaxholm och Lysekil utretts, dels med hjälp av Cap Gemini och dels med hjälp av en arbetstagarkonsult. De viktigaste utgångspunkterna i utredningarna har varit att säkerställa tillräckligt bra och prisvärda leveranser av underhåll till Trafikverket Färjerederiet i framtiden. Dessutom innebär regeringens ägarpolicy att om det finns en fungerande privat marknad ska inte statliga myndigheter erbjuda likvärdiga tjänster.
Det faktum att Trafikverket under lång tid framöver inte kan prioritera investeringar i varvsverksamheten före andra investeringar i vägar och järnvägar spelar stor roll för beslutet eftersom detta innebär en stor risk att varven i nuvarande form inte kan fortsätta erbjuda konkurrenskraftiga tjänster.
Bedömningen är också att en annan ägare på ett bättre sätt kan erbjuda jobb och intressanta arbetsuppgifter i framtiden.
Trafikverket kommer under hösten att träffa ett antal presumtiva köpare och därefter utvärdera dessa.
Gill Headwind jacka är ett mellanlager där man med innovativ teknologi har skapat ett plagg som har som uppgift att alltid hålla dig torr, varm och bekväm. Gill Headwind jacka är tillverkad av ett intelligent material som anpassar sig efter förändringar i vädret. Ett dynamiskt och andande material som hjälper till att reglera värmen när det behövs.
Fibrerna i Headwind Jacka bildar en struktur som ”stänger till” när det är kallt för att få maximal värme. På samma sätt öppnar materialet upp när det är varmare för att släppa ut värmen.
Denna superlätta, vind- och vattenavvisande samt andande jacka fungerar utmärkt som mellanlager under sjöstället, likväl som ytterplagg vid varmare väder.
Gill i5 Headwind Jacka finns i svart i storlekarna XS-XXL. Pris 1 995 kr.
Info: www.yachteq.se
Regeringen har beslutat att stödja ansökan från Länsstyrelsen i Jönköpings län som tillsammans med Jönköpings kommun, Skogsstyrelsen, Lantbrukarnas riksförbund, Södra Skogsägarna, Gränna Skogsgrupp samt Världsnaturfonden WWF som har utarbetat en ansökan om att Östra Vätterbranterna ska få status som biosfärområde.
– Det är ett omfattande och väl genomfört samarbete som ligger bakom ansökan, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Regeringens beslut innebär att regeringen tillstyrker ansökan och ger Svenska Unescorådet i uppdrag att ge in ansökan till Unesco i Paris om att Östra Vätterbranterna ska få status som biosfärområde enligt de riktlinjer som är fastställda av Unescos program Man and Biosphere (MAB). Under förutsättning att Unesco godtar ansökan, innebär det att Sverige har hela 5 biosfärområden.
– Biosfärområden är modellområden där man utforskar lokala och praktiska lösningar på regionala och globala utmaningar, till exempel företagande på landsbygden, ekoturism och hållbart nyttjande av värdefulla naturområden, säger miljöminister Andreas Carlgren.
– I området finns en spännande förening mellan det sydliga lövskogsområdet och den norra barrskogsregionen. Området har därför en unik sammansättning av arter och naturtyper från både norr och söder, säger Andreas Carlgren.
Allmänt om biosfärområden
Biosfärområden är modellområden där man utforskar lokala och praktiska lösningar på regionala och globala utmaningar, till exempel företagande på landsbygden, ekoturism och hållbart nyttjande av värdefulla naturområden. Inom området ska det finnas ett biosfärkontor som ska fungera som mötesplats, inspiratör, katalysator och vid behov koordinator för olika aktörer och aktiviteter kopplade till långsiktigt hållbar utveckling.
Områdena ska vara så stora till ytan att de kan uppfylla tre grundläggande och ömsesidigt förstärkande funktioner:
– bidra till att bevara den biologiska mångfalden (gener, arter, ekosystem, landskap)
– främja ekonomisk utveckling och en samhällsutveckling som är ekologiskt och socialt hållbar
– stödja genom att underlätta bland annat forskning, utbildning och praktik.
De tre dimensionerna inom hållbar utveckling – det ekonomiska, sociala och ekologiska – genomsyrar alla de projekt som bedrivs inom området.
Områdena ska dessutom vara indelade i tre geografiska zoner; kärnområden, buffertzoner och utvecklingsområden.
Sverige har i dag fyra biosfärområden
Kristianstads Vattenrike, Vänerskärgården med Kinnekulle, Älvlandskapet Nedre Dalälven och Blekinge Arkipelag.
En av holländska Vripacks senaste konstruktioner är denna Esquire 65, som bekskrivs som en mycket modern men ändå klassisk aluminium motor yacht. Den har gott om trädetaljer i exteriören, vilket visar att den här båten ägs av en person som arbetar med exklusivt trä. För Vripack var det en utmaning att bygga båten helt enligt kundens speciella önskemål.
Det här är en ganska “rund” halvplanande motor yacht med en modern och ganska fräck design på både skrov och överbyggnad. Båten har olika träelement och detaljer på flera platser och karakteristiska hajtänder på förskeppet. Om de senare är snygga är inte helt enkelt att svara på. Tänderna ska dock ge intrycket av att båten biter sig fram genom vattnet, en illusion som nog fungerar.
Soltaket ska ge en känsla av att båten svävar lite lätt ovanför vattnet. Även de kombinerade ventilerna och skrovgenomföringarna ska ge en känsla av lätt design från Vripack.
Enligt Vripack är denna väl genomtänkta och planerade båt på 20 m totallängd en milstolpe. Den har till exempel tre stora och separata däcksytor, en stor sällskapsyta föröver med soldäck, en sällskapsyta akteröver med soldäck och ytterligare en yta akteröver som en balkong över tenderbåten. Ytterligare utrymmen för att umgås finns på båtens rymliga flybridge.
På nedre däck finns bland annat en rymlig ägarkabin med våtutrymmen och badrum, en besättningskabin, en VIP-kabin och extra utrymmen för kontor och andra gäster.
Båten är helt designad i Nederländerna. Motorerna är två stycken V8:or på vardera 750 hk och försedda med Zeus pods.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 19,80 m
Bredd: 5,70 m
Djupgående: 1,50 m
CE-klass: A
Info: www.vripack.com
De engelska storvarven satsar kraftigt på produktutveckling för att vinna marknadsandelar på en sviktande marknad. Fairline kommer med flera nya modeller, Sealine likaså och Sunseeker visar både nya modeller och ett bra ekonomiskt resultat. Princess Yachts visar bland bland annat sin nya V72 (bilden). Båtliv är på plats på Southampton Boat Show, som pågår till och med nästa helg.
Premiären på Southamptonmässan är första gången som Princess visar sin nya V72. Det är en riktig sportyacht med enorma dimensioner och kanske den mest spectakulära sportyachten på marknaden idag.
Det är många år sedan Princess först visade sin V42-modell, som blev trendsättaren för den framgångsrika V-klassen. V72 med sin eleganta profil och vackra detaljer är en bra fortsättning i den här serien.
Hon har ett djupt V-skrov som är tillverkat med vakuuminjicering, vilket är miljövänligt och dessutom ger homogena och starka plastjobb. Däcket har fått helt ny design jämfört med andra V-klassbåtar och 72-fotaren har förstås gott om utrymmen trots att det är en riktig sportyacht.
Boutrymmena är fördelade på tre lyxiga kabiner med högsta material i inredningen och fina detaljer. Styrbords dubbelkabin kan förses med en utfällbar extra dubbelbädd om så behövs.
Tekniska specifikationer
Längd: 22,25 m
Bredd: 5,38 m
Djupgående: 1,60 m
Deplacement: 42 ton
Bränsletankar: 4 400 liter
Vattentankar: 755 liter
Motoralternativ:
Twin Caterpillar C32 ACERT (2 x 1623mhp)
MTU 10V 2000 M94 (2 x 1723mhp)
Princess Yachts International köptes 2008 av L Capital 2 FCPR, en investmentgrupp sponsorerad av LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) och Groupe Arnault. LVMH group omfattar mer än 60 internationella lyxvarumärken inklusive Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi, De Beers, Moet Chandon, Veuve Clicquot, Krug och Feadship.
Info: www.princessyachts.com
Nu på måndag kastar världens första privata sensorutrustade segelbåt loss och ger sig av på sin tre år långa världsomsegling. Båten heter Journeyman och ska agera som ett 60 fot långt användarlabb inom projektet Ocean Search för att mäta klimatdata. Journeyman är specialdesignad av Jesper Weissglas som dessutom är kapten under hela seglatsen.
Ocean Search är ett unikt projekt där ett av målen är att utrusta vanliga fritidssegelbåtar med små sensorpaket så att de kan mäta klimatdata var de än råkar befinna sig. Första prototypen sitter nu på Journeyman, och de medverkande forskningsinstituten inom Swedish ICT står nu inför utmaningen att skala ner den till en enhet som kan sättas på tiotusentals båtar.
Bakom Ocean Search står en ovanligt gränsöverskridande konstellation som kombinerar specialistområden såsom sensorteknik, datavisualisering och crowdsourcing och skapar förutsättningar för nya tjänster, forskningsmetoder och deltagarmodeller inom klimatfrågan. Här ger vi människor verktyg för att själva kunna vara med och påverka, säger Magnus Jonsson på Interactive Institute som leder projektet. Vi vill tillgängliggöra information om klimatförändringar och världshavens hälsa och på så vis skapa engagemang, delaktighet och ökad medvetenhet.
– Samarbetet mellan Ocean Search och Journeyman möjliggör en otroligt spännande utveckling där nya roller inom klimatdatainsamling utforskas, menar Magnus. Vi får tillgång till helt unika testmöjligheter över hela världen samt en internationell användargrupp vilket är mycket värdefullt.
Jesper Weissglas har under de senaste tre åren varit helt fokuserad på att bygga Journeyman som nu äntligen ska lämna hamnen i Fisksätra och ge sig ut på världshaven. – Det känns fantastiskt roligt att kunna vara en plattform för Ocean Search eftersom det passar så bra ihop med båtens profil och mitt personliga intresse, säger Jesper. Jespers drivkraft under båtbygget har varit att bygga en båt med miljöprofil och att erbjuda en plats där vanliga människor kan få komma ut på havet och uppleva det fantastiska i att långsegla. – Jag är ingen ensamseglare så det är en drömtillvaro för mig att kunna ta med stressade stadsbor på ett äventyr utöver det vanliga.
Ocean Search drivs av Interactive Institute, och samarbetspartners är Journeyman, Imego, SIWI, Svenska Institutet och The Good Guys. Interactive Institute och Imego ingår i koncernen Swedish ICT.
Navigare Yachting lanserar inför säsongen 2012 en ny bas utanför Split i Kroatien. Den nya basen utgår från hamnen i Trogir som är en naturskön hamn på perfekt läge bara 20 minuter från flygplatsen i Split. Härifrån har man ett perfekt utgångsläge för att uppleva den Kroatiska skärgården med segelbåt.
Med denna nya bas opererar nu Navigare Yachting från tre olika marinor i Kroatien. Totalt kommer det att finnas närmare 60 svenskägda segelbåtar för säsongen 2012. Navigare Yachting har idag den mest moderna och välskötta charterflottan i Kroatien.
Kroatien har under de senaste åren gått upp som nummer ett i popularitet hos de som vill hyra segelbåt.
Navigare Yachting kan som enda svenska arrangör presentera en egen charterflotta med över 100 välskötta och moderna segelbåtar i Kroatien, Grekland, Turkiet, Thailand och Sverige. För dig som kund innebär detta en rad fördelar; våra båtar är underhållna med största noggrannhet, vi har svensk personal som möter dig på plats, och framför allt genomsyras alla våra arrangemang av bästa tänkbara service. Segla själv eller låt våra svensktalande skeppare och värdinnor ta hand om båten och servicen ombord.
Trots att detta är en båt för endast några ytterst få personer med väldigt stor plånbok, kan vi inte låta bli att visa bilderna av denna nya Fleming Yachts 58, som i Sverige representeras av Marstrand Yachts. Det är en helt ny båt som fyller gapet mellan de populära Fleming 55 och 65. Priset för den 18 m långa lyxyachten ligger från cirka 20 300 000 kr inklusive moms. Än så länge finns den bara på ritbordet, men inom ett år ska den första båten vara färdig.
Fleming Yachts är kända över hela världen för sina avancerad långfärdsyachter. den helt nya Fleming 58 kompletterar varvets tre tidigare modeller på 55, 65 respektive 78 fot. Konstruktionen av den nya båten startar i höst och den första båten är beräknad att vara klar sent 2012.
Båten har givetvis all nödvändig lyx. Den nya modellen får bland annat stor innervolym och midsskepps ägarkabin. Skrovet ska drivas av dubbla Cummins QSC 500 commonrail dieselmotorer och en MAN R6-800 motor kommer att offereras som för den som vill ha den lösningen.
Jämfört med sina minder syster har 58:an utökade utrymmen i motorrummet, en utökad vattenlinje och en mer rymlig interiör.
58:an får mycket av den navigationsutrustning som även finns i Fleming 65, inlusive Boning skeppsövervakningssystem med två 15” färg touchscreens, Hypro fly-by-wire precision styrning med mera.
Tekniska specifikationer
Längd: 17.98 m
Längd v l: 17.31 m
Bredd: 5.36 m
Djupgående: 1.22 m
Deplacement torr: 39 916.1 kg
Deplacement fulltankad: 47 899.3 kg
Bränsletankar: 5488.8 kg
Vattentankar: 1 200 liter
Hålltankar: 757 liter
Info: www.marstrandyachts.com
Kommentarer
Braaaa! Lagen är tillkommen utan saklig grund. Är uselt skriven och knappast att betrakta som rätts-säker. Gör en stor mängd sjöfarande till "kriminella" medan riktiga fyllerister som vanligt struntar i lagar. Obegripligt att Moderater helt verkar ha släppt frihetsfrågor till Centern.
Jag håller inte med Gustav Andersson i sak, men det hedrar honom att han inte hymmlar med vad han tycker, nämligen att det ska vara OK att köra båt lite halvlullig. Sen tror inte jag att "en stor mängd sjöfarare" har "att dela på en vinare" som sitt primära mål då man åker ut på sjön.
Tack Gustav! Äntligen ett förslag som är förnuftigt. Det går inte att jämföra bilkörande med båtar. Lagen är bara ett uttryck för översitteri från folk som knappast är på sjön i småbåtar. Nu får vi hoppas att regeringen ändrar lagen och anpassar den till vanligt båtliv. Kustbevakningen är inte trovärdiga i detta sammanhang heller. De vill bara ha fler och större båtar.
Bravo Gustav !
Bravo! Tidigare altid röstat på moderaterna som jag trott stått för frihet under ansvar, men dom har med justitieministern i spetsen visat sig vara värre än sossarna på att skapa ett sly av nya idiotiska lagar. Detta Gustav är ett steg i rätt riktning, blir nog centern framledes……
Vissa vill göra gällande att denna lag togs i all hast av några nykterhetsförespråkare i riksdagen. Då man tittar i förarbetena till lagen framgår dock att en utredning startades redan 2003, alltså under sossarnas styre och fortsatte sedan fram till 2008, efter regeringsbytet. Ett flertal remissinstanser fick säga sitt och i sedvanlig ordning även Lagrådet. Propositionen lades fram 2009 och beslut togs av riksdagen i april 2010.Att lagen inte skulle vara "rättssäker" som Olof skriver är nog inte särskilt trovärdigt.Att lagen skulle utvärderas redan nu efter ett år verkar inte heller troligt. T.ex har inget fall dragits till Högsta domstolen ännu.Innan de skärpta reglerna infördes var Sverige,tillsammans med Finland, det land i Norden som hade den högsta promillegränsen. Finland ligger kvar på 1 promille medan Danmark har 0.5 och Norge 0.8. Samtliga har samma regler vad gäller den som utför en vässentlig uppgift.OBS att Danmark har samma gräns för bilkörning och därför sällar sig till reglerna i Sverige som också har samma gräns för bil som för båt.
Peter Eriksson har rätt. Lagen uppfanns av T.Bodström.
http://myrablogg.rodarummet.net/#post34
Båtliv ger möjligheter till många fina naturupplevelser . Inte minst är det fåglar som lever i våra maritima miljöer. Med en fågelbok ombord kan även den som inte är ornitolog bestämma en mängd olika arter och få ut ännu mer av sitt båtliv
Men alla möten med djur och natur är inte alltigenom trevliga. Det finns många berättelser om hur besättningar väckts av skränande måsar eller funnit badviken ockuperad av bajsande Kanadagäss eller arga svanar. En talrik men mindre väl beskriven art är ändå arten Monedula Pickalurvus Vulgaris, eller som man också säger ”Vanlig Fyllkaja”. Läs mer på Myra bloggen
http://myrablogg.rodarummet.net/#post34