
Flera av de nordiska båttillverkarna satsar numera på lite större och elegantare motorbåtar trots en tuffare marknad. Askeladden C97 är ett utmärkt exempel med sin nya weekend-cruiser, och som många andra väljer man utbordare som drivkälla på en båt i denna storleksklass.
Text: Lars H Lindén
Foto: Båtmagasinet, Norge
Norska Askeladden har en historia som båttillverkare i över 100 år där den senaste nyheten är en exklusiv motorbåt i 10-metersklassen. Båtliv har provkört nya Askeladden C97 som numera är företagets flaggskepp.
Som många andra nya båtar i denna storleksklass har tillverkaren valt utombordare som drivkälla och på akterspegeln finns plats för två motorer med en styrka på mellan 500 och 700 hk. Även den minsta styrkan fungerar utmärkt på denna båt som har ett 2-stegsskrov, ett alternativ som Askeladden valt på allt sina båtar från 7 m och uppåt.
En annan fördel med utbordarvalet är den stora yta som friläggs istället för ett stort motorrum. På denna båt har Askeladden fått plats med en stor akterruff med en stor dubbelkoj på 235×125 cm och sitthöjden är goda 90 cm. Ingången till ruffen är smart placerad bakom aktersoffan.
En tredje detalj som sticker ut i Askeladden C97 är den perfekta passagen upp till fördäcket från sittbrunnen. Normalt väljer man ett antal mindre trappsteg mitt i båten vid förarplatsen på en daycruiser, men denna lösning med en speciell ”gång” längs babordssidan är optimal och ger en mycket säkrare passage.
En fjärde detalj som vi gillade var det stora toalettutrymmet med en separat duschkabin i den främre ruffen. Ståhöjden både i toalettrummet och i duschen ligger på 190 cm. En femte detalj som imponerar är den stora och elektriskt styrda taklucka på hela 195×215 cm som förvandlar denna daycruiser från en ombonad hyttbåt till en öppen daycruiser.
I övrigt har nya Askeladden C97 en ganska traditionell inredning med förarplats om styrbord, dubbelsoffa om babord mittemot förarplatsen och en stor U-formad aktersoffa om babord. Sistnämnda är enorm och rymmer upp till åtta personer. Med en knapptryckning sänker man ner det stora bordet och förvandlar denna soffa till en stor solbädd eller ett par extrakojer. Mittemot aktersoffan ligger ett elegant och smart pentry. Locket som täcker hela della sektion kan antingen fällas upp mot skrovsidan eller skjutas åt sidan och ger därmed en enorm arbetsyta.
Som vi nämnde inledningsvis så fungerar denna stora båt, trots sin stora tyngd, alldeles utmärkt med den minsta motorstyrkan på 2×250 hk. Redan vid 20 knop fick vi god planing med god sikt. Toppfarten med denna styrka landar på 43 knop och med 2×300 hk fick vi en toppfart på 46 knop.
En skön marschfart med sistnämnda styrka hittade vi i fartområdet mellan 25 och 35 knop. I det fartområdet är förbrukningen fortfarande är acceptabel med ett bullervärde på goda 84 decibel. Trimplan är standard, men behövde sällan användas i denna stabila båt som rör sig mycket tryggt i sjön.
Kort sagt ett mäktigt flaggskepp konstruerad för bekväma marschfarter som enkelt kan förvandlas från en ombonad hyttbåt och till en öppen daycruiser.
Fakta
Båt och modell | Askeladden C97 |
CE-Kategori | C |
Tillverkningsland: | Polen |
Längd | 9,60 m |
Bredd | 3,20 m |
Vikt med motor | 4500 kg |
Rek. motorstyrka | 500 – 700 hk |
Max. belastning | 10 personer |
Antal kojplatser | 4 + 2 |
Bränsletank | 465 liter |
Vattentank | 140 liter |
Septitank | 75 liter |
Ca-pris med 2 x Suzuki DF 300 A | 4 120 800 kr |
Mera information | www.askeladden.no |
Anmärkningar: Cirkapriser med standardutrustning den 5 maj 2025
Standardutrustning
Fabrikat och modell | Askeladden C97 |
Ankarspel | Nej |
Badstege | Ja |
Bogpropeller | Ja |
Bord | Ja |
Brandsläckare | Ja |
Bränslefilter | Ja |
Diskho | Ja |
Dusch på badbrygga | Ja |
Dusch toalett | Ja |
Dynor i kabin | Ja |
Dynor i sittbrunn | Ja |
Eluttag | Ja |
Färskvattensystem | Ja |
Innerbelysning | Ja |
Kapell | Ja |
Kartplotter | Ja |
Kylskåp | Ja |
Landström | Ja |
Länspump, manuell | Ja |
Länspump, elektrisk | Ja |
Pentrykök | Ja |
Styrning | Hydraul |
Stereo | Ja |
Tiltratt | Ja |
Toalett med tank | Ja |
Trimplan | Ja |
Varmvatten | Ja |
Vindrutetorkare | Ja |
Värme | Ja |
Testresultat
Fabrikat och modell | Askeladden C97 |
Motor i test | Utbordare |
Effekt | 600 hk |
Cylindrar/volym | 2 x 4028 cc |
Varvtalsområde | 5700 – 6300 rpm |
Toppvarvtal | 6200 rpm |
Testvikt | 5900 kg |
Propeller typ | Suzuki Water Grip |
Propeller stigning | 21,5 tum |
Toppfart | 46,6 knop |
Liter/sjömil vid: | |
40 knop | 3,2 |
35 knop | 2,9 |
30 knop | 2,5 |
25 knop | 2,5 |
Ljud i decibel (A) vid: | |
40 knop | 86 |
35 knop | 85 |
30 knop | 84 |
25 knop | 83 |
Anmärkningar: Propellerval utfört av generalagent. Båtarna belastades med två fullvuxna personer och full bränsletank. Motorljud mätt vid förarplatsen.
Några viktiga mått i cm
Båt | Askeladden C97 |
Kojlängder i förkabin | 2 x 200 cm |
Kojbredd i förkabin | 160 cm |
Sitthöjd i främre kojer | 90 cm |
Dörrbredd till förkabin | 48 cm |
Ståhöjd i toalettrum | 190 cm |
Sitthöjd i toalettrum | 120 cm |
Sitthöjd vid förarplats | 110 cm |
Akterkoj | 235 x 125 cm |
Akterkoj sitthöjd | 90 cm |
Pentry arbetshöjd | 95 cm |
Pentry ståhöjd | 195 cm |
Taklucka | 195 x 215 cm |