Båtliv provar små styrpulpetare – Prisvärda förstabåtar

För den som vill starta båtlivet finns flera intressanta alternativ trots att priserna har ökat de senaste åren. En körklar styrpulpetbåt i plast på strax under 5 m med en 50 hk utbordare kan man hitta för runt 200 000 kr. Vi har provkört nya HR 480 SC och Sting 485 S, två starka alternativ om man söker en prisvärd ”förstabåt”.

Text: Lars H Lindén  Foto: Lars-Åke Redéen

Det finns många sätt att uppleva båtlivet som nybörjare. Antingen hittar man en välvårdad båt till en rimligt pris på den begagnade marknaden eller startar man med en ny båt i de mindre storleksklasserna.

En styrpulpetbåt i plast och med en längd på runt 5 m kan var ett bra alternativ som förstabåt. Med en 50 hk motor på akterspegeln finns sjöklara båtar för mellan 200 000 och 250 000 kr. Vissa kan behöva kompletteras med dynor, kapell och kanske en kartplotter. En detalj som imponerar i dessa ”lågprisbåtar” är deras inredningar och finish som håller nästan samma höga klass som flera av deras större modeller.

Nästan alla större nordiska båttillverkare har en eller flera modeller i plast på strax under 5 m och två av dessa har vi provkört i Karlskrona, svenska HR 480 SC och norska Sting 485 S. Två båtar med samma huvudmått och godkända för upp till fem personer ombord. Invändigt sitter två personer ganska bekvämt och två personer på en aktersoffa eller en bänk i den främre sittbrunnen. Mer än fyra personer bör man inte vara ombord för att få en godkänd komfort och för att motorn skall orka komma upp i planingsfart inom en rimlig tid.

Är sittplatserna placerade långt bak i båten, som i HR 480 SC, finns risk för att stäven reser sig innan man nått planingsfart, vilket försämrar sikten vid låga varvtal. Här kan det vara en fördel att välja den högst rekommenderade motorstyrkan för att snabbt komma upp i planingsfart. Är sittplatserna placerade mitt i båten, som i Sting 485 S, kan det räcka med en mindre motorstyrka.

Andra detaljer som kan vara viktiga i en mindre båt är förarens placering. I en större styrpulpetbåt sitter ratten oftast vid styrbordssidan och är man ensam ombord kan gångläget justeras med trimplan. I en mindre styrpulpetbåt monterar man sällan trimplan, men om ratten sitter centrerad mitt i båten är det enkelt att flytta sig i sidled för att få bästa balans vid planingsfart. I en mindre båt får helt enkelt föraren fungera som ett ”mänskligt trimplan”! Både HR 480 SC och Sting 485 S hade ratten placerad i mitten och det fungerade alldeles utmärkt att hitta den bästa balansen vid deras planingsfarter.

Båda båtarna var utrustade med en 60 hk utbordare och med denna styrka fick vi toppfarter på 32–33 knop med två personer ombord. I marschfarter runt 25 knop fick vi en bränsleförbrukning på runt 0,6 lit/M och vid denna fart har även bullervärdena kommit ner till acceptabla nivåer. Detta bör man tänka på när man väljer motorstyrka och kanske välja en något större styrka som ger ett lägre varvtal i planingsfart för att minimera bullernivåerna. Man sitter ju ganska nära motorn i en liten båt. Kommer man ofta att vara fler än två personer ombord och även använda båten till vattenskidåkning, bör man välja en annan typ och storlek av propeller. Kanske en 4-bladig.

Både HR 480 SC och Sting 485 S är två goda exempel på styrpulpetbåtar i den här storleksklassen med fina inredningar och gott om stuvfack. Väljer man HR 480 SC får man bättre durkytor som sportfiskare prioriterar, och väljer man Sting 485 S får man en lite mera social båt med gott om sittplatser.

I slutet av vårt reportage presenterar vi sju andra prisvärda styrpulpetbåtar i glasfiber under 5 m.

 

HR 480 SC – prisvärd sportfiskebåt

Svenska HR Boat i Laxå har hela fem styrpulpetbåtar i storlekar mellan 4,46 och 6,02 m. Med nya ägare sedan ett par år tillbaka håller företaget på att uppdatera flera av sina modeller.

HR 480 var en av de första som fick en ny inredning och denna storlek finns både som bowrider med dubbla pulpeter och en modell med singelpulpet. Sistnämnda har vi provkört och den har beteckningen HR 480 SC. Här får man bättre durkytor i båten och framför allt en stor yta i den främre sittbrunnen. En sittbänk är placerad längs babordssidan och endast ett fällbart bord mot styrbordssidan. Det här är en layout som gillas av sportfiskare med en fri durkyta ända ut mot styrbordssidan.

En annan elegant detalj i HR 480 SC är den nya styrpulpeten som ligger något förskjuten åt styrbordssidan, men man har placerat ratten mitt i båten. En smart placering i mindre styrpulpetbåtar, inte minst när man är ensam i båten och kan flytta sig åt styrbord eller babord för att få bästa balans i båten vid planingsfart. Förarplatsen har gott om plats för instrument, ett handskfack, bekväm fotplatta och bra handtag runt vindrutan.

I denna modell sitter både förare och medpassagerare på akterbänken och så ser det oftast ut i dessa mindre styrpulpetbåtar. Nackdelen är att man hamnar närmare motorn och får högre ljudvärden, men fördelen är att man får en större arbets- och sittyta framför styrpulpeten. För att minimera motorljud kan man välja en något större motorstyrka till dessa mindre båtar. Då kan man sänka varvtalet rejält och ändå nå en god planingsfart och ibland även en lägre förbrukning per sjömil.

Vi provkörde HR 480 SC med en 60 hk Suzuki, ett bra val för denna modell. Till deras bowrider HR 480 BR rekommenderar man däremot en 80 hk. Med HR 480 SC och två personer på akterbänken reser sig stäven något när vi gasar på med, men redan vid 14–15 knop börjar den plana ut och vid 20 knop har man en fullgod planingsfart och god sikt.

Toppfarten med två personer mätte vi upp till 33 knop vid 6050 varv/minut. Mellan 25 och 28 knop hittade vi en perfekt marschfart med en förbrukning på 0,6 lit/M. Med fyra personer ombord tappar man mellan 3 och 4 knop, lite beroende på var passagerarna sitter i båten. En planande båt i dessa storleksklasser är alltid lite extra känslig när det gäller passagerarnas vikt och placering i båten.

Plus och minus

+ Elegant styrpulpet

+ Ytan i båtens främre del

+ Bra djup invändigt

+ Prisvärd

– Motorbuller vid höga varv

Sting 485 S – elegant med smarta detaljer

Norska Sting har tre styrpulpetbåtar med en längd på mellan 4,98 och 5,84 m. Samtliga konstruerade av Espen Torup och med nästan samma planering inne i båtarna. I samtliga modeller har tillverkaren placerat styrpulpeten mitt i båten och en aktersoffa i båtens aktre del framför motorn. Här skiljer sig våra testbåtar HR 480 SC och Sting 485 S en hel del. Sistnämnda modell har hela fyra fullt godkända sittplatser i den aktre delen av båten, men en betydligt mindre volym i den främre sittbrunnen. Sting 485 S är således lite mera familjebåt jämfört med HR 480 SC.

Även i Sting 485 S har man placerat ratten mitt i båten, en stor fördel inte minst för den som är ensam i båten. Reglageboxen sitter på en konsol som sticker ut lite för långt och känns inte helt bekvämt när man kör. Vindrutan har ett bra handräcke och är något gröntonad men inget som stör sikten. Vid förarplatsen har man valt en soffa för två personer och dess ryggstöd kan fällas framåt när man vill skapa en liten soffgrupp tillsammans med aktersoffan. Hela styrpulpeten på Sting 485 S kan fällas framåt med ett enkelt handgrepp och under denna sektion finns ett stort stuvfack.

Den främre delen av båten har ungefär samma layout som i HR 480 SC med en längsgående soffa om babord och en fri durkyta längs styrbordssidan. Men den totala durkytan i den främre sittbrunnen är något mindre i Sting 485 S, vilket beror på att styrpulpeten sitter längre fram i denna båt. Plus för många fina detaljer i denna främre del med brett insteg i fören, uppvikbara och tjocka dynor samt smarta fenderthållare.

Sting 485 S provkördes med den störst rekommenderade motorstyrkan som är 60 hk. Ett alternativ som vi rekommenderar till denna båt, inte minst om den skall belastas med fyra personer. Toppfarten med två personer landar på 32 knop vid 6100 varv per minut. Vid 15 knop börjar den plana och vid 22 knop har den planat ut fullt med god sikt. I denna båt fick vi ingen direkt planingströskel med begränsad sikt från start, och det kan bero på att vikten av styrpulpeten och två personer hamnar något längre fram i Sting 485 S jämfört med HR 480 SC. Även motorbullret var något lägre vid förarplatsen.

Plus och minus

+ Gott om sittplatser

+ Bullervärden

+ Smart ankarbox

+ Insteget i stäven

– Placering av motorreglage

Fakta

 

Fabrikat och modell HR 480 SC Sting 485 S
Längd i m 4,78 4,98
Bredd i m 2,06 2,03
Vikt utan motor i kg 420 320
Rek. motorstyrka i hk 50 – 80 hk 40 – 60 hk
Max. belastning i pers. 5 5
CE-klass C C
Standardutrustning
Badstege Ja Ja
Bottenmålad Nej Ja
Brandsläckare Ja Ja
Bränsletank Ja – 25 liter Ja – 25 liter
Dynor Ja Ja
Eluttag-12 volt/USB Ja Ja
Kapell (akter) Nej Nej
Lanternor Ja Ja
Länspump Ja Ja
Pulpitskydd Nej Ja
Självläns Ja Ja
Styrning NFB (kabel) NFB (kabel)
Stävögla, klass 3 Ja Ja
Vattenskidbåge Ja Ja
Ca-pris med 60 hk 209 800 kr (Suzuki) 284 400 kr (Mercury)
Mera information www.hrboat.com www.sting-boats.se

Priserna med motor är cirka-priser per den 20 mars 2025 som vi inhämtat hos tillverkare/generalagent. Ute hos återförsäljare kan andra priser förekomma.

Testresultat

 

Båtfabrikat och modell HR 480 SC Sting 485 S
Motor i test Suzuki DF60 Mercury 60 EFI
Effekt i hk 60 60
Antal cylindrar/volum i cc 3 / 941 4 / 995
Varvtalsområde i rpm 5300 – 6300 5500 – 6000
Motorvikt i kg 104 112
Topvarvtal i rpm 6050 6100
Toppfart i knop 33,0 32,0
Propeller i tum 11 1/8 x 16 10,3 x 14
Belastning i pers. 2 2
Förbrukning i liter/sjömil vid:
Förbrukning i liter/M vid:
30 knop 0,70 0,72
25 knop 0,57 0,63
20 knop 0,51 0,60
Motorljud i decibel (A) vid:
30 knop 93 88
25 knop 88 85
20 knop 82 82

Anmärkningar: Samtliga tester är utförda under samma dag och i samma vatten.
Lufttemperatur +18 grader. Ljudvärden uppmätta vid förarplats. Propellerval utfört av respektive generalagent. Båda båtarna belastades med två fullvuxna personer och full bränsletank.

Sju andra prisvärda styrpulpetbåtar

Vi har gjort en inventering under årets båtmässor i Norden och hittade sju andra prisvärda styrpulpetbåtar i plast. Priserna med motor är cirka-priser som vi inhämtat under mars 2025. Ute hos återförsäljare kan andra priser förekomma.

AMT 150 R
Längd x bredd: 4,50 x 1,95 m. Vikt utan motor: 350 kg. Rek. motorstyrka: 40–50 hk. Max.belastning: 5 pers. Ca-pris med 50 hk: 224 000 kr.
Mera info: www.yamaha-motor.eu

 

Bella 485 R
Längd x bredd: 4,90 x 2,00 m. Vikt utan motor: 470 kg. Rek. motorstyrka: 50–60 hk. Max.belastning: 6 pers. Ca-pris med 60 hk: 249 000 kr.
Mera info: www.cremoboats.se

 

Crescent 488 SC
Längd x bredd: 4,90 x 2,03 m. Rek. motorstyrka: 50–80 hk. Ca-pris med 60 hk: 240 100 kr.
Mera info: www.cremoboats.se

 

Micore 48sc
Längd x bredd: 4,86 x 2,04 m. Vikt utan motor: 400 kg. Rek. motorstyrka: 50 – 80 hk. Max.belastning: 5 pers. Ca-pris med 50 hk: 202 900 kr.
Mera info: www.micore.se

 

Ryds 484 VI
Längd x bredd: 4,88 x 1,92 m. Vikt utan motor:  352 kg. Rek. motorstyrka: 40–60 hk. Max.belastning: 5. Ca-pris med 50 hk: 208 000 kr.
Mera info: www.ryds.se

 

Terhi 480 TC
Längd x bredd: 4,80 x 1,85 m. Vikt utan motor: 370 kg. Rek. motorstyrka: 50–60 hk. Max.belastning: 5 pers. Ca-pris med 50 hk:  197 450 kr inkl. komfortpaket.
Mera info: www.terhi.fi

 

Uttern S45
Längd x bredd: 4,54 x 1,85 m. Vikt utan motor: 400 kg. Rek. motorstyrka: 50–60 hk. Max.belastning: 5 pers. Ca-pris med 50 hk: 231 500 kr.
Mera info: www.uttern.com