Båtliv testar Alukin C650 och Ockelbo B21 Cab Tysta och eleganta hyttbåtar

Hyttbåtar i aluminium kan vara ganska ”råa” invändigt, men det finns tillverkare som börjat satsa på mera komfort. Två utmärkta exempel är nya Alukin C650 och nygamla Ockelbo B21 Cab som vi har testat. I båda mätte vi upp mycket låga ljudvärden.

Text: Lars H Lindén Foto: Lars-Åke Redéen

Två av marknadens mest ombonade aluminiumbåtar idag är nya Alukin C650 och ”nygamla” Ockelbo B21 Cab. Båda har en inredning där tillverkarna har städat bort nästan all synlig aluminium förutom durkarna. Det har inte bara blivit ombonat och elegant, tillverkarna har även fått ner bullernivåerna rejält med nya material. Nya Alukin C650 är förmodligen marknadens tystaste hyttbåt i aluminium och Ockelbo B21 Cab ligger inte långt efter. I Alukin C650 mätte vi upp låga 73 dBA vid 25 knops fart.

Båda testbåtarna har nästan samma huvudmått med en längd på runt 21 fot. Med denna båtlängd ligger de på gränsen för att få full ståhöjd i en hyttbåt. Vi mätte upp en höjd på mellan 180 och 185 cm i mittdelen, vilket får anses fullt godkänt.

Alukin C650 har valt en något längre hytt med flera sittplatser invändigt och en mindre sittbrunn i aktern. Ockelbo B21 Cab har en något kortare hytt och här har tillverkaren istället prioriterat ett stort akterdäck för last eller fiske.

I alla båtar med hytt är passagen från för till akter viktig. I Alukin kan man antingen gå via de 20 cm breda skarndäcken på utsidan av hytten eller via en front- och akterdörr med en höjd på 130 cm. Ockelbo har valt smalare skarndäck på runt 10 cm, men högre dörröppningar på runt 150 cm. I denna båt är det således enklare att passera genom hytten.

Bästa tänkbara jämförelse får man alltid om båda båtarna är utrustade med likadana motorer – på de aktuella båtarna satt en Mercury 200 hk. Det är en V6 på 3,4 liter. Alukin C650 nådde en toppfart på 41,4 knop och Ockelbo B21 Cab landade på 43 knop.

För båda båtarna är denna motorstyrka perfekt, vilket gör att de kommer upp i planingsfart på några sekunder. Detta är en stor fördel om man kör i jobbig sjö och måste slå av och gasa på i vågdalarna. Båda båtarna har även trimplan och det behövdes när vind och vågor träffar lovartssidan. Båda faller något mot vinden, men det behövs bara en liten justering så får man en mycket bättre gång.

Någon vinnare mellan dessa båda aluminiumbåtar är svårt att utse. Prestanda och sjöegenskaperna är tämligen lika medan utformningen varierar en hel del. Alukin har en något längre hytt medan Ockelbo har ett betydligt större akterdäck. Frontdörren är något krångligare att öppna på Ockelbo, men har en större öppning. Takluckan är större på Alukin, men dess långa handtag begränsar ståhöjden i hytten något. Det är några skillnader som man som köpare får värdera.

Sammanfattningsvis är det två hyttbåtar slår det mesta i sin storleksklass, inte minst för att tillverkarna har arbetat så mycket med den invändiga komforten och lyckats får ner bullervärdena till en riktigt behaglig nivå.

Alukin C650 – marknadens tystaste alubåt

Alukin ingår numera i Nimbus Group och det har resulterat i flera nya modeller och en av de stora nyheterna är vår testbåt Alukin C650. Den har förändrats på många sätt jämfört med deras tidigare modeller. För det första är skrov och överbyggnad numera helsvetsade till en och samma enhet. Detta påverkar båtens vridstyvhet och därmed bullernivåerna. En annan stor förändring är att skrovsidorna kompletterats med vad man kallar för absorbenter, det är speciella ”element” som reducerar ljud från motor och stötar från sjön. Vid 25 knops fart mätte vi upp låga 73 dBA vid förarplatsen, vilket är ett mycket bra värde inne i en hyttbåt.

I nya Alukin C650 har producenten även satsat på en god volym i hytten, lite på bekostnad av sittbrunnarna. Den främre är trots allt godkänd och har ett bra insteg med stora handräcken och bra avsatser ner till durken. Tre stuvfack finns. I babords fack ligger tanken till värmaren, sistnämnda är standard. När man skall gå till den aktre sittbrunnen kan man antingen fortsätta via de 18–20 cm breda skarndäcken på var sida om hytten, eller via en fällbar dörr på 130 cm i höjd.

Den aktre sittbrunnen är betydligt mindre, ett val som gjorts för att få något flera sittplatser inne i hytten. Durkytan är trots allt fullt godkänd och här finns två smarta fotsteg som underlättar när man skall kliva iland. Framför motorbrunnen sitter ett bra handräcke.

Ståhöjden mitt i hytten är 180 cm, men störs något av det långa handtaget till takluckan. Här borde man skapat en smartare lösning med ett par sidohandtag istället. Inne i hytten finns två bekväma fåtöljer med fjädrande stativ som standard, och i den aktre delen två längsgående bänkar. Totalt sitter runt sex personer hyggligt bekvämt i denna hytt.

Förarplatsen är stor och har gott om plats för instrument, strömbrytare och reglage. En finess är att man monterat huvudströmbrytarna intill ratten vilket betyder att man slipper dyka ner i djupa stuvfack för att slå på eller av strömmen. Framför ratten finns en konsol med plats för upp till en 12-tums kartplotter.

Sikten är bra via de stora sidorutorna och man sitter bekvämt med bra stöd för fötterna på en stor platta. Stort plus även för en väl tilltagen taklucka som är enkel att skjuta akterut. Öppningen ger en mycket bra ventilation i denna hyttbåt. En annan skillnad jämfört med många andra aluminiumbåtar är att man valt att montera vindrutorna på traditionellt sätt i gummilister och inte limmat fast dem på utsidorna.

Testmotorn på 200 hästar passar båttypen perfekt. Toppfarten landar på över 40 knop med en 18-tums propeller. Vid 25 knop ligger bränsleförbrukningen på låga 0,9 lit/M och ljudnivån vid förarplatsen på mycket goda 73 dBA. Sjöegenskaperna är normala för båttypen med en liten planingströskel upp till 25 knop, men bra sikt över stäven hela tiden. Båten faller något mot vindsidan i planingsfart, men det behövdes bara ett litet tryck med trimplanen för att få ett perfekt gångläge. Sammanfattningsvis en mycket trevlig och tyst hyttbåt med god volym i hytten. Kanske lite mera familjebåt jämfört med Ockelbo B21 Cab.

  • Breda skarndäck
  • Ljudnivån
  • Volymen i hytten
  • Stor taklucka
  • Värme och defroster
  • Takluckans handtag

Klicka på bilderna för att se dem större.

Ockelbo B21 Cab – den mest ombonade alubåten

Ockelbo B21 Cab presenterades under 2018 och har med åren förändrats på många punkter och förfinats. När man kliver ombord möts man av en mycket ombonad båt med en elegant klädsel och det enda som skvallrar om att det är en aluminiumbåt är durkarna. Andra stora förändringar är att den numera är godkänd för upp till 200 hk, att den har fått nya och större badplattformar, skjutbara takluckor, och en bättre höjd vid akterdörren.

En skillnad mellan våra testbåtar är att Ockelbo B21 Cab har en annorlunda ytbehandling av skrov och överbyggnad utvändigt med beteckningen M400. Den skyddar materialet mot bland annat korrosion. Ytbehandlingen binds till aluminiumet via en kemisk process, vilket betyder att den inte kan flagna som en lack eller tvättas bort.

Nya Ockelbo B21 Cab har ett perfekt insteg till den främre sittbrunnen. Bra halkskydd och stora plattformar. Man kliver in i hytten med bra ståhöjd och det beror på att man valt en annan typ av dörrar på denna båt. En lägre dörr som viks åt sidan och en högre som vinklas uppåt. Helt annorlunda jämfört med Alukin C650 och fördelen med Ockelbos system är en större öppning.

Hytten har en mycket elegant klädsel längs skrovsidor och i taket. Det här är utan tvivel marknadens mest ombonade aluminiumbåt i denna storleksklass. Hytten är något mindre i längd jämfört med Alukin, men det har inte inkräktat på utrymmet för förar- och passagerarplatserna. Här finns två bekväma fåtöljer, en välutrustad förarplats om styrbord och en elegant pulpet på babordssidan med låsbart fack. Förarplatsen har plats för en 12-tums kartplotter framför ratten, separata motorinstrument och sidomonterat motorreglage.

Akter om den båda fåtöljerna finns två enkelsäten som kan breddas med en utdragbar skiva. Det är i denna del som man märker att hytten är något mindre. En positiv detalj är däremot ståhöjden i Ockelbos hytt. Mitt i taket är man en upphöjd ”ränna” som ger hyggliga 185 cm i ståhöjd och inga störande handtag från takluckor.

Dörren i hyttens aktre del är goda 148 cm i höjd och här kliver man ut i en stor sittbrunn med längsgående bänkar på var sida. Under båda dessa bänkar finns stora stuvfack. Denna del av båten är ett mycket bra lastutrymme, alternativt arbetsyta eller matplats. I durken finns beslag för ett bord och upp till sex personer kan sitta här utan problem.

Även för denna testbåt passar en 200 hk perfekt och toppfarten landar på 43 knop med en 18-tums propeller. 0,85 lit/M mätte vi upp vid 25 knops fart, ett mycket gott värde med en V6 på 200 hk. Sjöegenskaperna med Ockelbo B21 Cab är nära nog identiska med Alukin C650. Båda faller något mot vindsidan när man kommer upp i planingsfart, men det är enkelt att justera med båtens trimplan.

Sammanfattningsvis en hyttbåt som med åren har uppdaterats med många fina detaljer, och som kan köras riktigt bränslesnålt med en 200-hästare. Sist, men icke minst, Ockelbo B21 har en föredömlig instruktionsbok med många fina bilder och teckningar.

  • Stor sittbrunn i aktern
  • Elegant inredning
  • Bra höjd i hytten
  • Bra instruktionsbok
  • Stävgummi

Klicka på bilderna för att se dem större.

Fakta

Båtfabrikat Alukin C 650 Ockelbo B 21 CAB
Längd i m 6,50 6,85
Bredd i m 2,35 2,23
Vikt utan motor i kg 1100 994
Rek. motor i hk 175 – 225 115 – 200
Max. belastning, pers 6 6
Skrovdimension i mm 5 4
Bottenvinkel i akter 19 22
Bränsletank i liter 160 160
Ca-pris 2024 med Mercury 200 1 096 000 kr 1 133 000 kr
Mera information www.alukin.se www.ockelboboats.se

Anmärkning: Vägledande priser från respektive tillverkare eller generalagent per den 30 januari 2024.

Standardutrustning

Båt Alukin C 650 Ockelbo B 21 CAB
Badstege Ja Ja
Badplattformar Ja Ja
Belysning i hytt Ja Ja
Bogpropeller Extra Extra
Brandsläckare Ja Ja
Defroster, frontruta Ja Extra
Dynor i kabin Ja Ja
Ekolod Extra Ja – givare
Eluttag / USB Ja Ja
Förarstolar, fjädrande Ja Extra
Kartplotter Extra Extra
Länspump Ja Ja
Styrning, typ Servo Servo
Ställbar ratt Ja Extra
Stävgummi Extra Ja
Taklucka 1 2
Trimplan Ja Ja
Vindrutetorkare Ja Ja
Värmare Webasto 2 kW Extra

Testresultat

Båt Alukin C 650 Ockelbo B 21 CAB
Motor i test Mercury 200 hk Mercury 200 hk
Cylindrar/volym V6 – 3400 cc V6 – 3400 cc
Vikt i kg med testmotor 1350 1250
Propellertyp Enertia Enertia
Propeller i tum 14,2 x 18 14,2 x 18
Rek. varvtalsområde 5000 – 5800 5000 – 5800
Toppvarvtal i test 5800 5800
Toppfart i knop 41,5 43,0
Liter/sjömil vid:
40 knop 1,30 1,25
35 knop 1,10 1,00
30 knop 0,95 0,90
25 knop 0,90 0,85
20 knop 0,85 0,80
Ljud i decibel (A) vid:
40 knop 80 83
35 knop 76 79
30 knop 75 78
25 knop 73 77
20 knop 69 76

Anmärkningar: Farter med 2 personer ombord. Ljudvärden vid förarplats. Samtliga mätningar är genomförda i augusti 2023. Lufttemperatur: + 18 grader.

Några mått i cm

Båt Alukin C 650 Ockelbo B 21 CAB
Skarndäck, bredd 18 – 20 10 – 12
Ingång fram 55 x 130 50 x 143
Ingång bak 55 x 130 60 x 148
Taklucka 1 x 70 x 135 2 x 50 x 50
Sitthöjd förarplats 100 105
Ståhöjd i kabin 180 185
Höjd ovan vattenyta 210 250