Båtliv testar Ryds 650 VI DC mot Yamarin 67 DC: Bättre komfort vinnande koncept

Vi har testat svenska Ryds 650 DC mot finska Yamarin 67 DC, två daycruisers med möjlighet till övernattning. Båda överraskar i sjön, men den ena vinner på bättre komfort invändigt.

Text: Lars H Lindén Foto: Lars-Åke Redéen

Finland har en imponerande tillverkning av motorbåtar, varav en stor del landar på den norska och svenska marknaden. Sverige har halkat efter sedan 1990-talet, inte minst när det gäller glasfiberbåtar. Men nu finns det hopp i form av småländska Ryds Båtar som har fått en ny huvudägare via en IKEA-fond. Två nya modeller har tagits fram i samarbete med Mannerfelt Design Team. Den största modellen Ryds 735 VI presenterades för något år sedan och nu kommer den något mindre Ryds 650 VI.

Vi har testat nya Ryds 650 VI tillsammans med Yamarin 67 DC. Den senare ingår i en helt ny serie från den stora finländska tillverkaren. Sittbrunnarna är de båda testbåtarnas bästa utrymmen med genomtänkta planeringar och gott om sittplatser. Båda har dubbelsäte vid förarplatsen, en L-soffa i den aktre delen och smarta utgångar till stora badplattformar. Yamarin har valt en pentrysektion om babord medan Ryds har ett extra säte om babord.

Båda testbåtarna var utrustade med utbordare från Yamaha. Ryds 650 VI med en 175 hk och Yamarin 67 DC med en 150 hk. Det betyder två fyrcylindriga motorer med samma cylindervolym. 175 hk passar Ryds 650 VI DC perfekt för både liten och stor belastning. Bra acceleration upp till planing, låga bullervärden och en förbrukning på under 1 lit/M mellan 25 och 30 knop. Yamahas 150 hk är den minsta rekommenderade motorstyrkan för Yamarin 67 DC, men båten har inga problem att plana upp med två personer ombord. Men med större belastning rekommenderas minst 200 hk eller en V6:a på 225–250 hk.

Sammanfattningsvis är detta två mycket intressanta daycruisers i en populär storleksklass som klarar sig med ganska måttliga motorstyrkor och får därmed en hygglig förbrukning. Plus även för goda ljudvärden upp till runt 30 knop.

Båda får även toppbetyg för planeringen i sina sittbrunnar där det lätt att ta sig ut mot badplattformarna eller upp mot fördäcken. Ryds 650 VI DC är vår favorit när det gäller den yttre utformningen med snygga linjer, en kraftig avvisarlist runt hela båten och en smart ”trappa” mellan sittbrunn och fördäck. Däremot är vi inte imponerad av kojutrymmet när det gäller färgsättning och material i dynorna.

Yamarin 67 DC har ett elegantare kojutrymme och här finns även en vattentoalett. Plus även för öppningsbar lucka på fördäcket och fina ljusinsläpp i skrovsidorna. Yamarin 67 DC får även plus för bättre textilier i dynor och bekvämare säten.

Ryds 650 VI DC – eleganta linjer och bränslesnål

Svenska Ryds Båtar gjorde en omstart för några år sedan med nya modeller och en ny konstruktör – Mannerfelt Design Team. Först presenterades toppmodellen Ryds 735 VI som kan utrustas med både in- och utombordsmotorer. Nu kommer den något mindre Ryds 650 VI, en ren utbordarbåt som tillverkas i två versioner – en bowrider med öppet fördäck och en daycruiser med ett par kojer under fördäcket.

Samtliga nya modeller har en V-formad stegbotten. En annan gemensam nämnare är Rydsbåtarnas tillverkningsmetod, en så kallad vakuumteknik som ger lätta och starka konstruktioner. När det gäller vikten är Ryds 650 VI DC runt 400 kg lättare jämfört med Yamarin 67 DC.

Ryds 650 VI DC har ett fördäck med halkskyddade partier längs babords- och styrbordssidan, och en stor plexiglasskiva i mitten. Sistnämnda ger lite ljus till förkabinen. I övrigt har båten bra handräcken vid stäven, låsögla och ankarbox. Passagen ner till sittbrunnen sker längs babordssidan via en bred trappa och många handtag. När man kommit ner möter en rymlig sittbrunn med bra gångytor ända ut mot badplattformarna. I den främre delen finns ett dubbelsäte vid förarplatsen om styrbord och ett vändbart enkelsäte om babord. Akter om dessa en stor L-soffa om babord som även den har ett vändbart ryggstöd. Förarplatsen är bred och har plats för två 9-tums kartplottrar som tyvärr skyms något av ratten. Ett litet minus även för något för rakt ryggstöd och ett något för litet fotstöd. I övrigt en fullt godkänd förarplats med god sikt åt alla håll.

Akter om aktersoffan har båten fina gångytor och två stora ankarfack. I babords fack kan man extramontera ett elektriskt ankarspel. Framför motorbrunnen finns ett kapellfack och det är enkelt att fälla upp kapellbågarna – inga dynor behöver lossas. Plus även för vattenskidbåge som standard – ett utmärkt handräcke.

Under fördäcket finns två kojer med en bra längd på 220 cm. Tyvärr inte samma fina ljusinsläpp som i Yamarin 67 DC och detta tillsammans med ganska mörk klädsel längs skrovsidor och dynor gör att det blir lite ”tråkigt”. Minus även för enkla hyllor längs skrovsidorna.

Nya Ryds 650 VI DC testades med en 175 hk Yamaha som har samma volym och antal cylindrar som en av deras 150 hk. En perfekt motorstyrka för båten och även en 150 hk är med all säkerhet ett bra alternativ. Toppfart runt 41 knop vid 6000 varv med 175 hk och med en 150 hk tappar man kanske ett par knop. Men det som är mest intressant är bränsleförbrukningen och ljudnivån. 1 lit/M vid 25 knop och en ljudnivå på 78 dB. Mycket bra värden med en 6,5-metersbåt.

Ryds 650 VI DC har en stegformad botten och sikten föröver är något begränsad upp till strax över 15 knop där den börjar plana ut. När vi testade med de extramonterade, automatiska trimplanen, gick det bättre med perfekt sikt i hela planingsfasen. Sammanfattningsvis en båt med eleganta linjer, kraftig avvisarlist, bra bränsleekonomi. Men tyvärr lite tråkiga val av säten, dynor och komfort i ruffen.

  • Trappan till sittbrunnen
  • Kraftig avvisarlist
  • Bra förbrukning
  • Tråkig och mörk förruff
  • Enkelt förarsäte

Klicka på bilderna för att se dom större.

Yamarin 67 DC – komfort i toppklass

Finska Yamarin har i många år legat i framkant när det gäller eleganta daycruisers i storleksklassen mellan 6 och 9 meter. Trots detta vågar man skrota sitt gamla program och har nu satsat på en helt ny serie med lite högre fribord, ett bättre djup inne i båten och mera komfort. Först ut var det nya flaggskeppet Yamarin 88 DC, sedan 63 DC och nu vår testbåt 67 DC.

Yamarin 67 DC har ett fördäck med halkskydd i mitten fram till en öppningsbar däckslucka. Längst fram en ankarbox, infällda lanternor och handräcken som kunde varit något högre längst fram. Trappan till fördäcket ligger mitt i båten och är fullt godkänd med hyggligt stora steg. Nere i den främre delen av sittbrunnen har man en något annorlunda planering jämfört med Ryds 650 VI DC. Samma dubbelsäte vid förarplatsen, men ett tvärställt passagerarsäte om babord. Här sitter man inte i färdriktningen, men det är bekvämt och fungerar faktiskt riktigt bra. Akter om detta säte finns möjlighet att montera ett pentry med tryckvattensystem.

Förarplatsen med sitt eleganta dubbelsäte får högt betyg. Justerbar ratt, bra armstöd längs styrbordssidan, bra fotplatta, reflexfritt material innanför vindrutan och stor plats för kartplottrar. En del av sittdynan är uppfällbar vilket underlättar när man vill stå upp och köra. I den aktre delen av sittbrunnen har även Yamarin 67 DC en L-soffa, men här placerad om styrbord. Denna placering gör att man får en något bättre sittgrupp i denna båt när man fäller förarsätets ryggstöd framåt. Under alla dessa sittplatser längs babordssidan och aktersoffan finns gott om både långa och djupa stuvfack, och ett speciellt plus för en mycket hög finish invändigt.

Akter om denna soffa ligger ett stort kapellfack som samtidigt fungerar som en bra durkyta framför motorbrunnen. Vidare finns två stora ankarboxar och två stora badplattformar.

Under fördäcket har denna båt det bästa kojutrymmet. Här känner man verkligen för att krypa in och övernatta. Snygga textiler, mycket bra ljusinsläpp både i tak och sidor, och en vattentoalett med hålltank. Det finns ingen separat vägg mot toan, men vill man sitta ostört kan man skjuta igen hela ingångsdörren till ruffen.

Yamarin 67 DC testades med den minst rekommenderade motorstyrkan som är 150 hk. Men båten har inga problem att plana upp med två personer ombord. Den planar ut fullt redan vid 15 knop, den har ingen planingströskel och perfekt sikt från förarplatsen. Toppfarten landar på 35 knop och förbrukningen vid 25 knop 1,2 lit/M. Med större belastning rekommenderas minst en 200 hk eller en V6:a på 225–250 hk. Med sistnämnda motorstyrka landar toppfarten på 44 knop och även med denna stora motorstyrka är förbrukningen endast 1,2 lit/M vid 25 knop beroende på ett mycket lägre varvtal på endast 3 500 rpm.

Sammanfattningsvis en båt med genomtänkta detaljer, mycket hög komfort i hela båten, ett stort djup invändigt och goda sjöegenskaper.

  • Förarsätet
  • Sovutrymmet
  • Djupet invändigt
  • Fina detaljer i hela båten
  • Låga räcken föröver

Klicka på bilderna för att se dom större.

Fakta

Fabrikat och modell Ryds 650 VI DC Yamarin 67 DC
Längd 6,50 m 6,76 m
Bredd 2,50 m 2,55 m
Vikt utan motor 1040 kg 1480 kg
Rek. motorstyrka 115 – 225 hk 150 – 250 hk
V-botten 22 grader 21 grader
Max. belastning 6 pers. 8 pers.
Antal kojer 2 2
CE-klass C C

Standardutrustning

Utrustning Ryds 650 VI DC Yamarin 67 DC
Badplattform Ja Ja
Badstege Ja Ja
Bord Extra Ja
Brandsläckare Ja Ja
Bränsletank 200 liter 195 liter
Bränslefilter, separat Ja Ja
Dynor Ja Ja
Däckslucka Nej Ja
Eluttag-12 volt/USB Ja Ja
Hydraulstyrning Ja Ja
Innerbelysning Ja Ja
Kapell Ja Ja
Kapellfack Ja Ja
Kartplotter Ja – 9-tum Ja – 10 tum
Lanternor Ja Ja
Länspump Ja Ja
Självlänsande Ja Ja
Solbädd Extra Ja
Stävögla, klass 3 Ja Ja
Justerbar ratt Nej Ja
Toalett med tank Nej Ja
Trimplan Extra Ja
Vattenskidbåge Ja Extra
Vindrutetorkare Nej Ja, SB och BB-sida
Ca-pris med Yamaha 115 659 900 kr
Ca-pris med Yamaha 150 709 900 kr 810 000 kr
Mera information www.ryds.se www.yamarin.com

Anmärkning: Ca-priserna för 2023 är hämtade från tillverkare/generalagent. Hos återförsäljare kan andra paketpriser förekomma. Yamarins priser är angivna med deras Comfort-paket.

Några mått i cm

Båtfabrikat och modell Ryds 650 VI DC Yamarin 67 DC
Kojer 2 x 220 2 x 215
Sitthöjd i ruff 80 70
Dörröppning 45 45
Förarsoffa, bredd 100 95
Aktersoffa, bredd 155 130

Testresultat

Båtfabrikat och modell Ryds 650 VI DC Yamarin 67 DC
Motor i test Yamaha F175 Yamaha F150 XB
Effekt 175 hk 150 hk
Motortyp Utbordare 4-takt Utbordare 4-takt
Antal cylindrar/volym 4 / 2785 cc 4 / 2785 cc
Varvtalsområde 5000 – 6000 rpm 5000 – 6000 rpm
Motorvikt 224 kg 224 kg
Toppvarvtal 6000 rpm 5900 rpm
Toppfart i knop 41,2 35,0
Propeller 17 tum 17 tum
Belastning vid test 2 pers. 2 pers.

Förbrukning i liter/sjömil vid:

40 knop 1,5
35 knop 1,3 1,6
30 knop 1,1 1,3
25 knop 1,0 1,2
20 knop 0,9 1,1

Motorljud i decibel (A) vid:

40 knop 84
35 knop 82 84
30 knop 79 81
25 knop 78 79
20 knop 77 77

Anmärkningar: Samtliga tester utförda under samma dag och i samma vatten.

Lufttemperatur +15 grader. Ljudvärden uppmätta vid förarplats. Propellerval utfört av respektive generalagent. Samtliga båtar belastades med två fullvuxna personer och full bränsletank.