Reportage

Familjen Häll, bestående av Niklas 42 år, Malin 37 år, Oscar 9 år, Nils 6 år och Erik 3 år, sålde allt och flyttade in på en segelbåt i Medelhavet. Här delar de med sig av sina erfarenheter om att bo på en segelbåt med tre små barn. – Ur Båtliv 2-25

Med sitt slanka skrov och låga motstånd i vattnet är den klassiska snipan lättdriven och därmed som gjord för eldrift. Även en dieselmotor fungerar bra, men för de som väljer el blir det en helt utsläppsfri färd. – Ur Båtliv 2-25

EFFEKTERNA AV DE neddragningar som hotar Sjöfartsverket är extrema. – Ur Båtliv 2-25

Furusund i Stockholms norra skärgård är en mötesplats för seglare från när och fjärran. Hamnen är öppen året runt och välkomnar både långliggare och dagsturister. – Ur Båtliv 2-25

Björn Appelgren och hans kompis hade bara tur när deras Folkbåt blev överkörd av en tung motorbåt. Båda seglarna klarade sig med livet i behåll, men båten blev bara skrot. – Ur Båtliv 2-25

Alexander Källström från Solna Seglarskola har utsetts till ”Båtlivets Unga Hjälte 2025”. Han får priset bland annat för sina insatser med en seglarskola för ukrainska barn i Stockholm. – Ur Båtliv 2-25

P 28 var en av Harry Hallbergs Varvsindustris första stora framgångar och byggdes i 536 exemplar i flera versioner mellan 1955 och 1973. I sin första version var designen särpräglad, men blev senare mer traditionell och Vegan är en nära släkting. – Ur Båtliv 1-25

I januari presenterade Rättsmedicinalverket en omfattande studie om samtliga dödliga drunkningsolyckor i Sverige mellan 2002 och 2021. Studien omfattar drunkningar i olika miljöer såsom badkar, badbassänger, naturliga vatten och även drunkningar vid båtolyckor. Dock fokuserar studien endast på drunkningsfall och inte andra dödliga båtolyckor, som kollisioner eller grundstötningar. – Ur Båtliv 1-25

Vi lever i en otrygg värld med krig, miljökatastrofer och dyra kostnader som påverkar oss alla. Segling är ett billigt och miljövänligt sätt att koppla av med familj och vänner. – Ur Båtliv 1-25

BÅTMÄSSAN I GÖTEBORG är traditionsenligt startskottet för en kommande båtsäsong. – Ur Båtliv 1-25

JRCC, VHF, MAYDAY, GMDSS, SOS, SAR, MOB, PLB… – Ur Båtliv 1-25

Familjen, bestående av Niklas 42 år, Malin 37 år, Oscar 9 år, Nils 6 år och Erik 3 år, bor heltid på sin segelbåt i Medelhavet. De spenderade första halvåret i Grekland och har nu seglat till Italien. – Ur Båtliv 1-25

DEN FÖRSTA GÅNGEN jag besökte Båtmässan i Göteborg var 1982, då som journalist på en dagstidning. – Ur Båtliv 1-25

Kiviks Båtklubb seglarskola är minst lika populär idag som när den startades för cirka 40 år sedan. Ungdomarna står i kö och båtarna blir snabbt fulla av alla som vill komma ut på sjön. – Ur Båtliv 1-25

Ju högre fart, desto stabilare gång i sjön. Det gäller i högsta grad för kupébåten Iron 827 Coupé. – Ur Båtliv 1-25

Båtlivs reportageresa från förra sommaren startar i norra delen av Stockholms skärgård. Vi besöker Fejan där det har hänt mycket sedan vi senast var på besök. – Ur Båtliv 1-25

Varje år presenteras nya, eldrivna utbordare i olika effektklasser. De flesta till alldeles för höga priser. Vi har testat en av marknadens mest prisvärda elmotorer – nya ePropulsion eLite som kan jämföras med en 1,5 hk bensindriven utbordare. – Ur Båtliv 1-25

Kolla statusen på dina batterier, inte minst på vintern om de ligger kvar i båten. Tömmer man batterierna helt kan de skadas. Vi har monterat ett batteriskydd från Victron, Smart Battery-Protect. En enkel lösning som skyddar batterierna mot djupurladdningar. – Ur Båtliv 1-25

Askeladden C78 och Uttern D77 har utvecklats positivt genom åren och är idag två färdiga och fullutrustade familjebåtar till rimligt pris. Vi har testat dem med två olika motorstyrkor på 250 och 300 hk och båda är mycket bra val. – Ur Båtliv 1-25

Aquador 400 HT är den nya toppmodellen från Aquador. Båtliv har tagit en första provtur vid fabriken i Polen där båten produceras. – Ur Båtliv 1-25

Stridspiloten Torgny Eriksson byggde sin segelbåt under ledig tid i två år. Han tycker att fler borde satsa tid och pengar på att rusta upp äldre båtar och ge dem ett längre liv. – Ur Båtliv 1-25

Undertecknad har länge sökt en kölbåt konstruerad för att seglas av en rorsman, som jollarna OK- och Laser. – Ur Båtliv 1-25