Reportage

ÄN EN GÅNG kan vi ta lärdom av finländarna. Deras pragmatiska sätt att lösa problem är något vi borde ta lärdom av mycket oftare än vad som sker idag. – Ur Båtliv 4-25

HÄRNÖSAND FORTSÄTTER att satsa långsiktigt på båtliv och båtturism. Nu byggs en ny öppningsbar bro över sundet mitt i stan som ska stå färdig i början av sommaren 2026. Under 2025 går det inte att passera. – Ur Båtliv 4-25

Heleneborgs Båtklubb (HBK) valdes till Årets Båtklubb för 15 år sedan, först i raden av båtklubbar som har fått detta pris. Trots att denna unika klubb är mycket uppskattad på många olika sätt hotas den än en gång av nya byggplaner. – Ur Båtliv 4-25

Flera av de nordiska båttillverkarna satsar numera på lite större och elegantare motorbåtar trots en tuffare marknad. Askeladden C97 är ett utmärkt exempel med sin nya weekend-cruiser, och som många andra väljer man utbordare som drivkälla på en båt i denna storleksklass. – Ur Båtliv 4-25

Båtklubben är en fantastisk plats för umgänge, kunskap och möten mellan generationer. Men ibland frågar sig medlemmar ur den äldre generationen var de yngre är och vilka som ska ta över det de själva intresserar sig för. – Ur Båtliv 3-25

Idéerna till en ny beboelig kappseglingsbåt spirade i fredstid, men växte och blev verkliga när kriget brutit ut. Den Nordiska Folkbåten var resultatet av en gemensam nordisk önskan om en enkel båt som vanligt folk skulle ha råd att äga och kappsegla med. Som alla bra historier innehåller den en krydda av kontroverser, men resultatet blev en internationell succé. – Ur Båtliv 3-25

Det finns ägare av motorseglare som strängt taget aldrig hissar sina segel. Är det två ensamma åldringar ombord, mörkret faller, kapellen är på och vinden är ogynnsam – ja då är det ingen snabb och enkel sak att få ut seglen för att sedan segla till säker hamn. – Ur Båtliv 3-25

I ETT VÅRLIGT Stockholm välkomnade Saltsjö Mälarens styrelseordförande Hans Johansson delegaterna varmt välkomna till årets Båtriksdag. – Ur Båtliv 3-25

ATT FÖRTÖJA MED stäven mot en brygga kan ske på flera sätt. Den vanligaste varianten vid båtklubbar är nog Y-bommar. Här är det bara att fälla ner sina fendrar, köra sakta och försiktigt in mellan bommarna, lägga fast på bägge sidor i aktern respektive fören. – Ur Båtliv 3-25

Jolleseglaren Sten Hjertman blev specialist på att sälja båttillbehör i stora volymer. Nu har företaget han startade fyllt 50 år. – Ur Båtliv 3-25

Niklas 42 år, Malin 37 år, Oscar 9 år, Nils 6 år och Erik 3 år har spenderat vintern boendes på en segelbåt i en marina i södra Italien. Nu delar de med sig av sina erfarenheter. – Ur Båtliv 3-25

DET ÄR OERHÖRT lätt att bli fartblind i båtbranschen. Jag tänker då inte på toppfarten hos vissa båtar utan på vad de kostar i inköp. – Ur Båtliv 3-25

Kullaviks kanot- och kappseglingsklubb har lyckats vända trenden och behålla ungdomarna även efter Optimisten. Nu ökar antalet som är med och tränar nästa jolle, ILCA 4. – Ur Båtliv 3-25

Bara ett stenkast från Strömstad, noga räknat tio distansminuter, ligger Skjaerhalden, hjärtat och centrum för det mesta på Hvaleröarna. Längre än tvärs över den beryktade Sekken är det inte, innan man kan förtöja i norska klippor och sjunga med i ”Ja, vi elsker”. – Ur Båtliv 3-25

För den som vill starta båtlivet finns flera intressanta alternativ trots att priserna har ökat de senaste åren. En körklar styrpulpetbåt i plast på strax under 5 m med en 50 hk utbordare kan man hitta för runt 200 000 kr. Vi har provkört nya HR 480 SC och Sting 485 S, två starka alternativ om man söker en prisvärd ”förstabåt”. – Ur Båtliv 3-25

Vi har gjort en inventering under årets båtmässor i Norden och hittade sju andra prisvärda styrpulpetbåtar i plast. Priserna med motor är cirka-priser som vi inhämtat under mars 2025. Ute hos återförsäljare kan andra priser förekomma. – Ur Båtliv 3-25

Finnhamn är en av de mest klassiska platserna i Stockholms norra skärgård. Här finns trygga hamnar och all service inklusive en krog. – Ur Båtliv 3-25

Resterna av Ekensbergsvarvet i Gröndal i Stockholm syns inte längre. I Mörtviken huserar i stället Ekensbergs Båtsällskap, som fyllde 100 år 2024. – Ur Båtliv 3-25

Idéerna till en ny beboelig kappseglingsbåt spirade i fredstid, men växte och blev verkliga när kriget brutit ut. Den Nordiska Folkbåten var resultatet av en gemensam nordisk önskan om en enkel båt som vanligt folk skulle ha råd att äga och kappsegla med. Som alla bra historier innehåller den en krydda av kontroverser, men resultatet blev en internationell succé. – Ur Båtliv 3-25

Bavaria VIDA 33 är i sin senaste version en modern utombordarbåt byggd för dem som inte åker på någon lång båtsemester. Sittbrunnen är bland de största i sin klass. – Ur Båtliv 3-25

 

På kort tid har det dykt upp flera intressanta instrument som på ett enkelt sätt kan kontrollera strömförbrukningen ombord. Antingen via ett separat instrument eller den egna mobilen. Här presenterar vi de mest intressantaste modellerna för fritidsbåtar. – Ur Båtliv 3-25

Bassholmen är ett namn som klingar vackert för alla kulturbåtsintresserade. Med infart från Gullmarsfjorden vid Lysekil och en bit in Nordströmmarna ligger detta levande veteranbåtsmuseum med båtar både inomhus och i vattnet. – Ur Båtliv 3-25