Reportage

Marknadens nya eldrivna utbordare har fortfarande ganska höga försäljningspriser, men när det handlar om driftskostnader är de minimala. Vi har testat nya Mercury 7.5 Avator som kostar runt 30 öre per sjömil att köra i 5 knops fart. – Ur Båtliv 2-24

En dröm är på väg att bli sann. Familjen Häll förbereder för en flytt till deras segelbåt för att med ett flytande hem kunna uppleva världen, med start i Medelhavet. – Ur Båtliv 2-24

INGA RUBRIKER MED frågetecken! Det var en huvudregel som vi fick lära oss på Journalisthögskolan i Göteborg. Jag försöker alltid lyda detta råd, men ibland är det svårt att undvika. – Ur Båtliv 2-24

Efter regn kommer sol. Det fick vi bekräftat med eftertryck när vi fortsatte reportageresan längs Göta kanal i strålande solsken. – Ur Båtliv 2-24

De två senaste åren har Vårby Nautiska Sällskap (VNS) haft en dialog med kommunen om olika regler som ska tillämpas för båtar målade med biocidfärg och budskapen har varit oklara. Nu har kommunen i ett beslut från 15 februari i år bland annat förbjudit förtöjning av båtar vid båtklubbens bryggor om båtarna är bottenmålade med biocidfärg. – Ur Båtliv 2-24

GUSTAF ARVMYREN FRÅN Karlskrona är ”Båtlivets Unga Hjälte 2024”. Han belönas med ett stipendium på 20 000 kr, som delades ut av världsomseglaren ”Gurra” Krantz på båtmässan Allt för sjön i Stockholm 8 mars. – Ur Båtliv 2-24

Hyttbåtar i aluminium kan vara ganska ”råa” invändigt, men det finns tillverkare som börjat satsa på mera komfort. Två utmärkta exempel är nya Alukin C650 och nygamla Ockelbo B21 Cab som vi har testat. I båda mätte vi upp mycket låga ljudvärden. – Ur Båtliv 2-24

Segelsällskapet Hjälmaren har utsetts till ”Årets Båtklubb 2023”. Det är en modern båtklubb med en omfattande verksamhet. – Ur Båtliv 1-24

”En sjöman älskar havets våg…”, men än mer älskas sjömansvisorna av svenska folket. De hade en rungande glansperiod under första delen av 1900-talet och påverkade grundligt synen på oss själva och vad det innebär att vara svensk. Historiker Henrik Arnstad har tittat närmare på det unika med våra svenska sjömansvisor och hur de påverkat oss. – Ur Båtliv 1-24

Medan den svenska motorbåtsporten ännu var i tonåren var frisksporten och ”en sund själ i en sund kropp” i tidens anda. I samma anda föddes campingbåten, som tillsammans med Petterssonbåten, är den båttyp utan segel, som haft den största betydelsen för fritidsbåtsfolkets möjlighet att enkelt och billigt komma ut på sjön. – Ur Båtliv 1-24

De gamla försvarsmurarna under vattnet i närheten av Rindö i Stockholms skärgård orsakar grundstötningar för miljontals kronor varje år. För att minska dessa olyckor har företaget Hydrographica tagit fram ett sjökort som tydligt varnar för dessa hinder, men Sjöfartsverket har nekat spridning av kortet. – Ur Båtliv 1-24

Ett antal små segelbåtar har kapsejsat på Åresjön där besättningarna jobbar febrilt för att få båtarna på rätt köl och alla lyckas med den blöta övning som ryms inom den seglingsskola som genomfördes i augusti den gångna sommaren. – Ur Båtliv 1-24

BÅTMÄSSAN I GÖTEBORG är traditionsenligt den första inspirationen för en kommande båtsäsong. – Ur Båtliv 1-24

”BÄR AV DÄR FRAMME!” Om du hör ropet bär av handlar det inte om att något ska avlägsnas från båten utan snarare att båten ska avlägsnas från något som kan orsaka skada. – Ur Båtliv 1-24

Jakob Svärdström var ursprungligen på jakt efter en modern Nimbus W9. Det slutade med en topprenoverad Nimbus 26 Epoca från 1989. – Ur Båtliv 1-24

I juni 2022 lämnade S/Y Vilja hemmahamnen Långedrag i Göteborg för en segling utan tidsram och utan mer mål än att vi ville segla långt och länge. Gärna
till länder och platser dit massturismen inte hittat fram. Vi seglade längs med Europas kuster under ett knappt halvår tills vi kom till Gran Canaria, där förberedelserna för Atlantseglingen påbörjades. – Ur Båtliv 1-24

NÅGOT VÄLDIGT POSITIVT har hänt med båtmotorstölderna. Utvecklingen går i rätt riktning och har så gjort en längre tid. Minskningen är tydlig med 18 procent färre stölder för helåret 2023 jämfört med året innan. – Ur Båtliv 1-24

Klas Karlsson har ett av båtbranschens riktiga drömjobb. Som provförare hos Volvo Penta kör han båt i stort sett varje dag. – Ur Båtliv 1-24

Hallberg-Rassy 400 är en vidareutveckling av systermodellen HR 40C, men med aktersittbrunn. Båten har fått många lovord, inte minst internationellt. – Ur Båtliv 1-24

Sommarens reportagetur bjöd på otroligt mycket regn och många skratt. I en 5,7 m helt öppen båt avverkade vi en del av Göta kanal. – Ur Båtliv 1-24

Figeholms Båtklubb är ovanligt aktiv. I 20 år har några medlemmar även hjälpt rörelsehindrade att komma ut på sjön. – Ur Båtliv 1-24