
Heta nyheter med T-top. T-top är på modet! Flera tillverkare har tagit fram nya walkaround-båtar med stora soltak som delvis ersätter kapellen. Vi har testat nya Quarken 27 T-top och Ryck 280 Black – och vi har en favorit.
Text: Lars H Lindén. Foto: Lars-Åke Redéen
Den klassiska sportfiskebåten från USA med ett solskyddande tak har fått en mängd efterföljare under den senaste tiden. Inte minst från flera nordiska båttillverkare.
Axopar och Nimbus har redan flera modeller och nu kommer även Windy, Quarken och Ryck. De tre sistnämnda har var sin modell i 27–28-fotsklassen, byggda för utbordare på cirka 300 hk. Tre nyheter som kan bli stora konkurrenter till Axopar 28, Nimbus T8 och Windy 28. Den stora skillnaden jämfört med de amerikanska förlagorna är att samtliga nya modeller är betydligt mera komfortabla och välutrustade med kojplatser, toaletter, soffgrupper och eleganta styrpulpeter.
De här båtarna har i grunden walkaroundlösning med skarndäck på antingen en eller båda sidorna om styrpulpeten. Alla har eller kan extrautrustas med en så kallad T-top, ett stort tak som täcker hela förarplatsen och i vissa fall även delar av den aktre sittbrunnen. En av fördelarna är ett perfekt solskydd, men det ger också ett riktigt bra regnskydd. Vid stillaliggande och när man kör i lågfart behöver man sällan sätta upp båtens kapell när det kommer en regnskur.
I denna test har vi siktat in oss på två av ovannämnda nyheter, finska Quarken 27 T-top och tyska Ryck 280 Black. Båda har ungefär samma huvudmått, standardutrustning och pris. Båda är även utrustade med en T-top och på akterspegeln sitter en 300-hästare. Det här är båtar som väger uppemot 3 000 kg fullt utrustade och körklara och de är trevligast att köra i farter på mellan 25 och 30 knop. Motorstyrkan på 300 hk låter kanske på gränsen för denna båtstorlek och tyngd, med det räcker. Det här är lite mera ”glidarbåtar” än fartbåtar. Med sin tyngd rör sig båtarna även lugnt och tryggt i sjön och man behöver sällan slå av på gasen när man möter mindre vågor.
Båda båtarna finns i enklare standardutförande, men våra testbåtar var nästan fullutrustade och därmed sjöklara. Alla dyra och komplicerade installationer ingår i våra priser, till exempel ankarspel, bogpropellrar, färskvattensystem, kylbox, landström, kartplottrar, toaletter och givetvis T-top.
Sammanfattningsvis två båtar med fina durkytor, inte minst i den aktre delen, gott om sittplatser och stuvutrymmen. När det gäller kojutrymme har Ryck 280 en något större volym under fördäcket, men ganska enkla materialval. Quarken 27 T-top har en något lägre ”takhöjd”, men elegantare detaljer och inget separat toalettrum. Sistnämnda är en smart detalj i denna storleksklass, ty det ger en öppnare planlösning och lättare att röra sig. En annan smart detalj, som gör Quarken 27 till vår favorit i denna test, är placeringen av hela styrpulpeten mot styrbordssidan. På detta sätt får man ett brett skarndäck längs babordssidan på nästan 40 cm och det underlättar när man har lite bråttom fram till fördäcket.


Quarken 27 T-top – smart placering av styrpulpeten – Vår favorit!
Quarken 27 tillverkas i Finland. Namnet kommer från vattenområdet Kvarken mellan Umeå och Vaasa. Denna 27-fotare finns i tre versioner, Open, T-top och Cabin. För samtliga har man valt en enda motorstyrka på 300 hästar och det är ett bra val för denna lättplanande båt med stegbotten.
Den största skillnaden mellan de båda testbåtarna är styrpulpetens placering. I Quarken 27 har tillverkaren placerat den mot styrbordssidan så att man får ett bredare skarndäck längs babordssidan. Ett smart drag som gör att det är lätt att röra sig från fördäcket och ner mot den aktre sittbrunnen. Även den främre sittbrunnen har en godkänd durkyta, och på var sida finns smarta fotsteg upp till fördäcket. Det enda vi saknar är ett något högre handräcke på fördäcket – det gäller båda testbåtarna.
Under fördäcket ligger förkabinen med två fullängdskojer. Quarken 27 har inte riktigt lika stor volym som Ryck 280 i denna del av båten, men man har en smartare planering med ett öppet toalettutrymme om styrbord. Vill man sitta lite mera ostört kan man skjuta igen ingångsdörren till förkabinen. Hela denna planlösning tillsammans med ljusa material och ventiler i skrovsidorna gör att denna förkabin är mycket trevligare och mera inbjudande.
Förarplatserna på de båda testbåtarna har flera likheter med stora platser för kartplottrar och andra manöverpaneler. Men Quarken 27 har en något elegantare utformning med reflexfria material bakom vindrutan och smartare placering av växelreglaget och andra manöverreglage. Plus även för en enkel kompass, det borde finnas på alla båtar.
Den aktre sittbrunnen är lika magnifik i båda testbåtarna med stora durkytor i ett plan, en stor L-soffa, stort bord och mycket gott om stuvfack. Quarken 27 har inte samma pentrylösning som i Ryck 280, och detta gör att man kan vrida förarplatsens fåtöljer i 180 grader och får därmed ytterligare ett par sittplatser runt bordet vid aktersoffan. Ryggstödet i nämnda soffa kan fällas framåt i två steg så att man får en stor solplattform. Akter om denna soffa har Quarken 27 stora badplattformar, en bra passage bakom soffan och en vattenskidbåge att greppa tag i när det gungar för mycket. En perfekt gångyta!
Qarken 27 T-top testades med den utbordare som tillverkaren rekommenderar, nämligen en 300 hk Yamaha. Den har en inbyggd digital, elektrisk styrning som enkelt kan extrautrustas med autopilot och en joystick vid förarplatsen. Toppfarten landar på 45 knop vid 6 000 rpm och en 18-tums propeller. Bästa ekonomifart ligger vid 25 knop med en förbrukning på 1,4 liter per sjömil, vilket är mycket bra med en 2 600 kg tung båt. Båten börjar plana vid 14–15 knop med god sikt, den planar ut strax över 20 knop och lyfter helt ur vattnet vid 25 knop. Sjöegenskaperna är mycket goda och den tunga båten gör att båten rör sig stadigt och kursstabilt, även i tuffare sjö. Sammanfattningsvis en nyhet med många eleganta detaljer, bra materialval, en smart planering invändigt och ett bra val av motorstyrka. Detta gör nya Quarken 27 T-top till vår favorit i denna jämförelsetest!
Klicka på bilderna för att se dom större.

Ryck 280 – många modeller och färgsättningar
Nya Ryck 280 tillverkas vid den tyska Östersjökusten av Hanse Yachts, som även är en stor tillverkare av segelbåtar. Det speciella namnet kommer från en närliggande flod. Ryck 280 tillverkas i en mängd olika versioner och färger, från en basmodell utan kojer, tak mm och upp till en komplett sjöklar båt med all komfort. Sistnämnda modell är med i denna test.
Ryck 280 är något längre och bredare jämfört med Quarken 27, och det här märks främst i kojutrymmet under fördäcket som har en något större volym. Sitthöjden mellan kojer och innertak är hela 150 cm, och höjden i toalettrummet 160 cm. Inte full ståhöjd således, men fullt godkänd som toalettutrymme. Kojerna är hela 220 cm långa och med en mellanläggsdyna får man en riktigt bra bredd i den aktre delen. Det separata toalettutrymmet har en bra standard med eltoa, stort handfat med färskvatten, hyggligt med stuvfack och ventilation. Sammanfattningsvis en god volym under fördäcket, men något enklare snickerier och mörka material längs skrovsidorna drar ner helhetsintrycket.
Även utvändigt har nya Ryck 280 en mycket god volym, speciellt i den aktre sittbrunnen. Styrpulpeten ligger centralt med skarndäck på båda sidorna, cirka 28 cm breda.
Båten har en framåtskjutande stäv och för att den inte skall skadas vid tilläggning har man valt att montera ett peke. Det underlättar när man skall gå iland och det är även fäste för ett ankare. Akter om detta peke finns ett jättestort fack för ankarspel, kätting och mycket annat. Hela den främre delen av båten kan även täckas av stora dynor som ger en enorm solplattform, men när allt ligger på plats blir gångytorna tyvärr något begränsade. Vi saknar även något högre handräcken i denna del av båten.
Förarplatsen är perfekt med två vridbara fåtöljer och en bred panel där man utan problem kan få in två 12-tums kartplottrar. Styrningen är elektro/hydraulisk och därmed mycket exakt och lätt. Ratten är ställbar. Även paneler för trimplan och strålkastare sitter runt ratten.
Akter om de båda fåtöljerna kan Ryck 280 extrautrustas med en elegant pentrysektion med gasolkök, diskho och färskvatten. Stuvfack till pentryt finns under de båda fåtöljerna och två kylboxar sitter under aktersoffan.
Den aktre sittbrunnen är magnifik på båda båtarna med en stor L-soffa, bord och plana durkytor där det är lätt att röra sig. Väljer man pentrysektionen till Ryck 280 begränsas sittplatserna något eftersom fåtöljerna vid förarplatsen inte kan vridas runt. Fina durkytor finns även bakom aktersoffan. Via en lite passage om styrbord kommer man ut på stora badplattformar och det är lätt att passera motorn bakom soffan. Ett par handräcken eller kanske en vattenskidbåge (= extra) hade varit ett plus. Samtliga däcksytor i hela båten har Flexiteek som standard, elegant och ett mycket bra halkskydd.
Vi testade nya Ryck 280 med en Mercury Verado på 300 hk. Det här är en V-åtta med något större cylindervolym jämfört med Yamahas 300 hk, men trots detta tar det lite tid för båten att komma upp ur vattnet. Först vid 28 – 30 knop lyfter den ur vattnet och här mätte vi även upp en lägsta förbrukning på 1,6–1,7 liter per sjömil. Upp till toppfarten på 41 knop går Ryck 280 mycket lugnt och stabilt i vattnet, och det var inte ofta vi behövde slå av på gasen när det kom vågor.
Klicka på bilderna för att se dom större.
Fakta
Båtfabrikat | Ryck 280 Black | Quarken 27 T-top |
Längd | 8,80 m | 8,35 m |
Bredd | 2,81 m | 2,59 m |
Vikt med motor | 2500 kg | 2500 kg |
Rek. Motorstyrka | 250 – 350 hk | 300 hk |
Max. belastning | 8 pers. | 9 pers. |
Bränsletank | 300 liter | 300 liter |
Färskvattentank | 88 liter | 39 liter |
Antal kojplatser | 2 | 2 |
Ca-pris med 300 hk | 2 095 000 kr | 1 899 000 kr |
Mera information | www.trulyboating.se | www.quarken.com |
Anmärkning: Vägledande priser från respektive tillverkare eller generalagent.
Standardutrustning
Båt | Ryck 280 Black | Quarken 27 T-top |
Ankarspel | Ja | Ja – med fjärr |
Badstege | Ja | Ja |
Badplattform | Ja | Ja |
Belysning i kabin | Ja | Ja |
Bogpropeller | Ja | Ja |
Bord | Ja | Ja – 2 |
Brandsläckare | Nej | Ja |
Dusch badbrygga | Ja | Ja |
Dynor i kabin | Ja | Ja |
Däcksmaterial | Flexiteek | Smartdeck |
Eluttag / USB | Ja | Ja |
Färskvattensystem | Ja | Ja |
Handfat på toa | Ja | Ja |
Kapell | Extra | Ja |
Kartplotter | Ja – Simrad 12 | Ja – Garmin 1223 |
Kylbox/skåp | Ja – 2 | Ja |
Landström | Ja | Ja – med laddare |
Länspump | Ja | Ja |
Pentrykök | Ja | Nej |
Stereo | Ja | Ja |
Styrning, typ | Electro/Hydraulic Power-Steering | Digital Electric Steering |
Ställbar ratt | Ja | Ja |
T-top | Ja | Ja |
Toalett med tank | Ja – el | Ja – el |
Trimplan | Ja | Ja |
Varmvatten | Ja | Nej |
Vattenskidbåge | Extra | Ja |
Vindrutetorkare | Ja | Ja – sb |
Testresultat
Båt | Ryck 280 Black | Quarken 27 T-top |
Motor i test | Mercury F300 | Yamaha F 300 |
Cylindrar/volym | V8 / 4600 cc | V6 / 4169 cc |
Vikt i kg med testmotor | Ca 3000 kg | Ca 2600 kg |
Propeller i tum | 19 Enertia | 18 Yamaha |
Rek. varvtalsområde | 5200 – 6000 rpm | 5000 – 6000 rpm |
Toppvarvtal i test | 5900 rpm | 6000 rpm |
Toppfart i knop | 41,4 | 45,5 |
Liter/sjömil vid: | ||
40 knop | 2,1 | 1,9 |
35 knop | 1,9 | 1,7 |
30 knop | 1,7 | 1,5 |
25 knop | 1,6 | 1,4 |
20 knop | 1,9 | 1,6 |
Ljud i decibel (A) vid: | ||
40 knop | 89 | 89 |
35 knop | 87 | 88 |
30 knop | 86 | 87 |
25 knop | 85 | 86 |
20 knop | 84 | 85 |
Anmärkningar: Mätningar har genomförts med 2 personer ombord. Ljudvärden är mätta vid förarplats. Samtliga mätningar är genomförda i september 2022. Lufttemperatur: + 10 grader.
Några mått i cm
Båt | Ryck 280 Black | Quarken 27 T-top |
Höjd under T-top | 200 | 210 |
Skarndäck, bredd | 2 x 28 | 1 x 38 |
Kojplatser | 2 x 220 | 2 x 210 |
Sitthöjd kojplats | 150 | 100 |
Höjd i toalettrum | 160 | 140 |