Modern svensk elbåt med skarpa linjer

En av de mest ovanliga båtarna på årets Allt för sjön är denna elbåt. X Shore eElectric 8000 Smögen Edition är något utöver det vanliga, både i utförande och pris.

Bakom projektet står entreprenören och mångsysslaren Konrad Bergström. Tillsammans med Hans Bergström, Jeppe Cavallie och Glenn Karlsson från Seamaster samt designbyrån Norra Norr har han tagit fram en elbåt med ovanligt skarpa men moderna linjer.

Båtens botten är designad av Glenn Karlsson, som har över 30 års erfarenhet av båtbyggande och även har tävlat och vunnit med sina egna båtar i Roslagsloppet. Skrovet på X Shore eElectric 8000 är extremt lättdrivet med luftsmord stegbotten. Framdriften sköts med två propellrar på raka axlar, placerade i två propellertunnlar.

Hela båten känns som ett djärvt experiment för att skapa något annorlunda och miljövänligt. Med två stycken 80 hk Torqeedo Deep Blue 80i 1800 och BMW:s stora batteripackar med vattenkylning ska båten kunna köras i 25 knop upp till 40 Nm. Räckvidden för X Shore eElectric 8000 Smögen Edition är upp till 80 Nm (148 km) vid tio knop.

Prislappen blir ofta hög för båtar med eldrift. Den här båten är inget undantag med ett pris på cirka 3 Mkr. Av detta svarar elmotorerna inklusive batterierna för cirka 700 000 kr.

Båtens utförande är i stort sett mycket fint, men vissa detaljer som till exempel teaklisterna (båten är rikligt klädd med odlad teak) är väl enkla för att motsvara det höga priset. I aktern finns till exempel raka teaklister som borde ha bearbetats mer.

X Shore eElectric 8000 Smögen Edition har stora och öppna däcksytor för att solbada eller transportera prylar. Den trubbiga, gummiklädda fören gör det smidigt att lägga till vid en brygga. Fören har även en integrerad trappa som underlättar på- och avstigning. De flexibla sittytorna i aktern gör det enkelt att ta med vännerna ut på en ljudlös tur, lägga till i en naturhamn eller ta ett nattdopp – eElectric 8000 har en infälld badstege placerad i aktern, vilket gör det lätt att ta sig upp i båten från vattnet. Ett system av fästen och skenor i skrovet möjliggör att säkra last, samt att sätta in flera stolar och andra tillbehör. Den höga fören i kombination med den låga aktern, skapar olika rum framför och bakom styrpulpeten. Det bakre rummet är möblerat med stolar i klassisk skandinavisk design. Dessa obrutna linjer och stora träytor ger balans mellan traditionell båtinteriör och modern design. Från styrpulpeten finns ett generöst vindskydd där du har tydlig översikt över instrument samt navigering. En intressant detalj är luftintagen för motorn och batteriet, som har hämtat inspiration från den sydamerikanska darrålen.

– Den ostörda upplevelsen av naturen och havet har även varit målet med formen av båten. Att ge sig ut på sjön är ett äventyr som kommer i skymundan av en bullrande motor. Vi vill att man inte bara ska tänka på båten utan också på omgivningen. På samma sätt som man ska kunna njuta av naturen inne från båten vill vi att den grågröna färgen ska smälta in med klippor och skogsbryn så andra kan njuta av samma landskap. Vi kommer alla från havet, vi måste lära oss att ta bättre hand om det, säger Konrad Bergström.

 

Tekniska fakta:

Längd:         8 m

Bredd:          2,60 m

Vikt:              2 200 kg

Djup:            80 cm

Maxlast:       2 500 kg

Laddning:    9 timmar vid 360V (kan även laddas med två vanliga 220V kontakter på 9 timmar)

Motor:           2 x Torqeedo Deep Blue 80i 1800

Batteri:         2 x BMW i3 high voltage battery

Toppfart:      +25 knop

Räckvidd:    80M vid 10 knop. 40 M vid 25 knop.

Pris:              € 300 000

Info:              www.xshore.co

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*