17 augusti, 2007

Christian Radich vann för tredje gången sin egen klass A och ”Over all” i The Tall Ships´Races

Norska fullriggaren Christian Radich vann för tredje året i rad såväl A-klassen för de största fartygen sammanlagt för Race 1 och 2, som ”over all” för samtliga deltagande klasser i världens största kappsegling för stora segelfartyg The Tall Ships´Races 2007. Tilläggas kan att den stora skönheten Christian Radich, 70 år i år, också vann sin klass i det allra första The Tall Ships´Races år 1956 samt är känd som ”filmstjärna” såväl i vidvinkelfilmen Windjammer som kom 1958 och i TV-serien Onedinlinjen.

Varför vann Christian Radich?
Sista kappseglingssträckan startade 8 distansminuter sydost om Revengegrundet utanför Sandhamn i Stockhoms skärgård mot Szczecin i västra Polen.
Starten för de största fartygen i klass A, som skedde i härligt solsken och nordvästlig bris blev dramatisk då mexikanska barken Cuahtémoc och ryska fullriggaren Shtandart trängde varandra och tvingades tjuvstarta. Bägge valde att fortsätta seglingen med poängavdrag i stället för att göra en omstart. Christian Radich drog ifrån och låg snart etta.
Vinden ökade till 10 meter per sekund ((m/s) och vred ganska snart till sydväst, d v s ren kryss mot målet.
Plötsligt hade Christian Radich halkat ner på 24:e plats.

Vad hade hänt? Ett snillrikt drag eller bort-segling?

Så här gick det till:
I det läge som rådde hade de flesta stora fartyg med råsegel – som är bäst i medvind – fortsatt öster om Gotland i sydvästvinden fastän målet var i Szczecin i västra Polen. Christian Radich däremot slog vid Gotska Sandön mot svenska kusten och Bråviken. Allt sedan starten hade de räknat med att vinden kortvarigt skulle vrida mot väst igen närmare svenska kusten. När de efter fyra timmar fick västvinden så kunde de slå igen igen och segla rakt sydvart ner mellan Öland och Gotland. Även om sydvästvinden senare återkom, hade de skaffat sig ett ointagligt försprång gentemot övriga A-klassare, vilka fick kryssa hela vägen.Christian Radich kan också segla ovanligt högt mot vinden för att vara fullriggare – ca 60 grader mot vindögat. Jämför andra råseglare som kanske bara klarar 70-80 grader.

Bästa svenskar
Svenska Kryssarklubbens Seglarskola hade två fartyg med: Kuttern Gratitude som kom 2:a i sin klass B och 7:a totalt och ketchen Gratia som även hon kom på en fin placering: 3:a in klass B och 11:a totalt.

Tippade med stora chanser utgick
Några tippade segrare utgick av skilda skäl. Cuathémoc som på grund av sydvästvind i flera dagar bröt för att hinna i tid för sina officiella plikter i Szczecin. Likaså Statsraad Lehmkuhl som hade engagemang i annan hamn.

Skutlys
Vinner alltid störst?
Inte alls. Alla fartyg i de deltagande klasserna A-D kan tävla mot varandra. Det beror på vad man kallar
Time Correction Factor (TCF), även kallat ”Skutlys”. En ”handikappberäkning” alltså, som i golf.
Varje deltagande fartyg uppger en mängd parametrar, bl a längd, bredd, djupgående och kvadratmeter segel som grund för beräkning av TCF.
En deltagande segelbåt kan t ex ha TCF 1. En skuta 0.5-0.6. Denna siffra multipliceras sedan med den seglade tiden.

Info www.tsr07.se