10 juni, 2011

Stena Match Cup Sweden byter profilmanér

”Split second sailing” säger allt om det nya profilmanéret för Stena Match Cup Sweden som äger rum på Marstrand 4-10 juli. I år visar man upp en ny sida av vad match racing faktiskt handlar om. Action, varje sekund är viktig, händelsen i centrum.

Efter två år med det retroliknande manéret med illustrerade bilder från Marstrand och segling möts läsare och besökare av en helt ny bild av Stena Match Cup Sweden. Reklambyrån bakom kampanjen är Göteborgsbaserade Milk som arbetat med evenemanget i flera år.

– I år vill vi lyfta ombord åskådarna på båten och ge dem insikt i skriken, taktiken och hetsen som råder under racen. Split second sailing handlar om att ta rätt beslut i rätt sekund av racet. Ett beslut där taktik och fysik sätts på stort prov. Det kan vara skillnaden mellan vinst eller förlust. Just ett sådant moment lyfter vi fram i motiven, säger Mikael Selin, AD på Milk.

Reklamkampanjen som bygger på det nya manéret går i Göteborgs-Posten och Veckans Affärer.

– Det här är en kampanj som väcker seglings-, sommar- och Marstrandskänslor. Man vill vara där det händer. Lite Formel 1 på vattnet, tycker Thomas Crusner, sponsringsansvarig på GP.

Arrangörerna till Stena Match Cup Sweden, Brandspot och GKSS, och reklambyrån Milk hoppas att publiken kommer att tycka om det nya manéret lika mycket som det tidigare. Stena Match Cup Sweden är norra Europas största seglingstävling och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 4–10 juli 2011 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Info: www.matchcupsweden.com