8 juni, 2016

Större och starkare utombordare för eldrift

Tyska Torqeedo introducerar en större och starkare utombordare för eldrift: Torqeedo Cruise 10,0 R. Den är tyst och kraftfull och passar till allt från gummibåt till arbetsbåtar.

 

Elmotorer för båtar har fått bättre fart de senaste åren. Torqeedo är ett av de företag som går i bräschen med sina utombordare som uteslutande körs på el.

Den nya motorn drivs med 48 V, vilket ger kraftfulla prestanda. Cruise 10,0 R ger effekt motsvarande en 20 hk bensinmotor med 12 kW max och 10 kW kontinuerlig effekt.

Det nya flaggskeppet från Torqeedo kan därmed ge en teoretisk topphastighet på cirka 20 knop. Batteripaketet ska ha en räckvidd på cirka 15 Nm eller upp till 35–40 Nm beroende på effektuttag.

Motorn är helt tyst och utsläppsfri. Den körs enbart med 48 V, vilket gör den enkel och okomplicerad att hantera och underhålla. För båtfolk som vill ha en helt ”grön” motor blir den ett bra alternativ och även kommersiella användare uppskattar säkert de låga drifts- och underhållskostnader som en elmotor har. Till skillnad från en förbränningsmotor behövs väldigt lite service och underhåll.

Motorenheten är diskret inrymd under vattnet i en robust aluminiumenhet och kyls naturligt genom det omgivande vattnet. Till skillnad mot övriga Torqeedo är den dock mer kantig i riggen och har en axel som är mer hydrodynamiskt optimerad. Effektmässigt fyller nya Cruise 10,0 R gapet mellan serierna Cruise och Torqeedo Deep Blue högspänningsmotorer. Den senare sitter bland annat i nya Nimbus 305 Coupé E-power.

Motorn har en del andra finesser. Bland annat integrerad GPS och en dator ombord som levererar exakta uppgifter om hastighet, strömförbrukning och återstående räckvidd på den medföljande fjärrkontrollens display. Det fungerar också smidigt med Torqeedo s TorqTrac app för att visa alla motor information direkt på en Bluetooth-utrustad smartphone.