“Hypercat” i öppen version för nöjesbruk – 1,5 lit/Nm i 70 knop

Swecat Racing har under de senaste sex månaderna arbetat med den svenska designstudion Mannerfelt Design Team med utvecklingen av en ny hyperbåt, ”Hypercat”. Ny presenteras båten i en ny, öppen version för nöjesbruk.

Nya Hypercat, en 9,5 x 3 m öppen katamaran, avsedd för privat nöjesbruk, har designats från grunden för att dra full nytta av de kraftfulla kompressormatade fyrtaktsmotorerna från Mercury Racing, Verado 400R. Hypercat kommer att byggas i Sverige, helt och hållet i kolfiber, med användning av den senaste teknologin inom vakuuminjicerad komposittillverkning.

Skrovdesignen är ett nära samarbete mellan Ocke och Ted Mannerfelt, med åtskilliga VM-titlar som konstruktörer, och Swecat Racings tävlingssida, med flerfaldiga världsmästarna Mikael Bengtsson och Erik Stark, som tagit med sig sin gedigna erfarenhet av att köra extrema katamaraner i olika tävlingsklasser.

Utöver en skrovdesign i framkant, med ypperliga sjöegenskaper i varierande förhållanden, erbjöd utformningen av den öppna versionen ett antal utmaningar utöver tävlingsversionen, inte minst att säkerställa bekväm och säker sittplats för fyra personer.

– Till skillnad från många katamaraner med hög prestanda byggda i andra delar av världen, där man primärt åker båt i hög hastighet i lugna vatten som sjöar eller floder, ville vi bygga en båt som gör att förare, navigatör och två passagerare känner sig bekväma med att utnyttja båtens kapacitet att tillryggalägga långa sträckor med en sällan skådad snitthastighet. Det uppenbara valet är individuella fjädrande stolar, inte fasta stolar och en bred aktersoffa, säger Niklas Sjöö, VD på Swecat Racing.

– Vi har tittat på de flesta tillgänliga fjädrande stolarna på marknaden, men beslutade oss så småningom för att ingen enskild modell riktigt uppfyllde alla de krav vi ställde för den här extrema hyperbåten, och har därför designat egna stolar specifikt för Hypercat, och dragit nytta av all den spetskompetens inom avancerade material som finns i projektteamet.

Utöver ett skrov designat för att hantera den massiva kraften från dubbla Mercury Racing 400R, har även den öppna versionen genomgått avancerade vindtunnelsimuleringar, i syfte att minimera det totala luftmotståndet, liksom vindturbulensen runt förare och passagerares hjälmar.

– Liksom med tävlingsversionen har vi använt den allra senaste teknologin inom datorsimulering, CFD (Computer Fluid Dynamic), för att optimera de aerodynamiska egenskaperna hos den öppna versionen av nya Hypercat, för att inte bara erbjuda en extremt hal form, vilket förbättrar bränsleekonomin vid höga marschfarter, utan också se till att både förare och passagerare kan njuta av färden, säger Ocke Mannerfelt på Mannerfelt Design Team.

“Konverteringen” från fullt täckt tävlingsbåt, som uppfyller bland annat UIM:s regelverk, till en öppen fyrsitsig båt för privat nöjesbruk, är gjord av förre Jaguardesignern Ted Mannerfelt. Ramen som omgärdar cockpiten görs i klarlackerad kolfiber, med integrerade trappsteg från aktern, och två klassiska ”Speedster-pucklar” bakom passagerarstolarna.

– Vi tror att de flesta kunder kommer att välja den öppna versionen, primärt för att njuta av den banbrytande bränsleekonomin vid höga marschfarter, och den kittlande accelerationen som kombinationen av låg vikt, god aerodynamik och kraftfulla motorer möjliggör. För de som verkligen vill tänja på gränserna och köra extremt fort, har vi även designat en helt unik fyrsitsig täckt version, som låter fyra personer färdas med samma höga säkerhetsnivå som i tävlingsversionen – en fullständigt unik produkt på marknaden, säger Niklas Sjöö.

– Hypercat har verkligen varit ett fantastiskt projekt, säger Ted Mannerfelt.

– Såvitt jag vet, är det första gången någonsin som en renodlad tävlingsbåt, som uppfyller flera internationella klasser inom offshore racing, och en smäcker och dynamisk öppen nöjesversion har designats samtidigt, från grunden. Det har naturligtvis ställt en hel del krav och inneburit en hel del utmaningar, men slutresultatet tar verkligen andan ur en.

Den vakuuminjicerade konstruktionen helt i kolfiber gör båten extremt lätt och välbalanserad i grunden, vilket gör att båten ytterligare kan balanseras och anpassas till den individuelle ägarens krav, och körskicklighet.

– Även om Hypercat kommer att vara extremt snabb rakt fram, ville vi fortfarande göra den förutsägbar på gränsen, låta föraren känna förtroende, och vara en båt man kan lära av och utvecklas med, under många år, säger Ted Mannerfelt.

Ytterligare en fördel med den låga vikten, de ingående vindtunnelsimuleringarna, och motorerna från Mercury Racing, Verado 400R, är att Hypercat kommer att erbjuda banbrytande bränsleekonomi, även vid mycket höga marschfarter.

– Våra beräkningar visar att båten bör kunna vara kapabel att nå en förbrukning runt 1,5 liter/Nm, i nivå med de flesta 25 fots familjebåtar, vid en marschfart uppemot 70 knop, säger Niklas Sjöö.

Både förare och navigatör har tillgång till stora och helt flushmonterade skärmar, styrda antingen med pekskärm eller joystick, beroende på konfiguration.

– Vid höga hastigheter är navigering helt avgörande för säkerheten, och vi samarbetar med SeaCross, ett svenskt företag som ligger i absoluta framkant när det gäller navigationssystem för militära ändamål. Deras system är det enda systemet för GPS-navigering som bevisat är tillförlitligt vid extremt höga hastigheter, säger Niklas Sjöö.

– Vi är otroligt nöjda med den öppna versionen av nya Hypercat. Den förändrar verkligen förutsättningarna i motorbåtsbranschen. Den är inte bara tilltalande för ögat, utan erbjuder prestanda, tillförlitlighet, bränsleekonomi och säkerhet som aldrig tidigare har kombinerats i en och samma båt. Vår designduo på Mannerfelt Design har verkligen gjort ett fantastiskt jobb åt oss i det här projektet, och även om det har varit en enormt stor och lång arbetsinsats fårn samtliga parter, så är vi otroligt stolta att kunna presentera den här nya hyperbåten, designad och byggd i Sverige, säger Niklas Sjöö, VD på Swecat Racing.

– Den första öppna båten är redan beställd för leverans i början av 2017, och kommer att byggas bredvid sitt täckta tävlingssyskon, säger Niklas. Vi är övertygade om att marknaden för prestandabåtar kommer att uppskatta nya Hypercat som den unika ”game changer” den verkligen är.

Hypercat tillverkas på beställning, med möjlighet att skräddarsy stora delar av specifikationen helt enligt kundens önskemål. Pris från 3 495 000 kr inkl. motorer.

Info: www.swecatracing.com

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*