Nya V8:or från Yamaha och Mercury

Amerikanska Mercury och japanska Yamaha har presenterat var sin helt ny V8 bensin utombordsmotor. Det öppnar för helt nya möjligheter för båtbyggarna.

Motortillverkarna har i flera år talat om att utombordsmotorerna kommer att ta över en allt större del av marknaden. Motorbåtar på upp till 50 fot förses redan med upp till fyra motorer på akterspegeln.

Anledningen är dels ekonomisk, dels teknisk. Det blir billigare för båtbyggare och återförsäljare om de kan vänta med att hänga på den dyra motorn till leveransen. Många uppskattar också utombordarnas fördelar med enkel service och mer utrymme i båten.

Till nackdelarna hör att utombordarna är relativt dyra och att de släpper ut mer föroreningar än en katalytiskt avgasrenad bensininombordare. De senaste motorerna från Mercury är dock redan förberedda för katalysator om det skulle bli ett krav.

Mercurys nya V8-motorer är kraftfulla men mycket tysta maskiner. I dubbelmontage eller mer passar de på en rad större båtar, men även på mindre daycruisers som till exempel Flipper 760.

Båtliv var med vid den europeiska premiären av de nya Veradomaskinerna, som introducerades i Baveno i norra Italien.

En av båtarna som vi fick provköra var nya Axopar 37. Med två stycken Mercury V8 à 300 hk på akterspegeln accelererade båten mycket fint och tyst upp till topphastigheten 47 knop. Tack vare bland annat dämpad upphängning mot akterspegeln går motorerna mycket tyst. I kombination med elektronisk styrning och en rad andra finesser får båtekipaget en riktig premiumkänsla.

De nya motorerna är i grunden en V8 och en V6-motor. V8:an är på 4,6 liter och finns i två versioner på 250 respektive 300 hk. Motorkaraktären är elegant med mjuk gång och mycket vridmoment. V6:an är något mindre med en slagvolym på 3,4 liter.

Mercury har investerat extremt mycket inom forskning och utveckling det senaste året för att vara i marinbranschen. För bara ett par månader sedan kom en ny generation utombordsmotorer, som nu alltså kompletteras med en hel serie varav toppmotorn är en imponerande V8.

Totalt uppger Mercury att de har investerat över 1 miljard USD de senaste sex åren på nya produkter.

Yamaha tar ledningen i antalet hästkrafter. Med en ny 5,6 liters V8 på 425 hk i största utförandet sätter den japanska tillverkaren en ny standard.

Med en nyutvecklad 5,6 liters V8 på 425 hk sätter Yamaha en ny standard för utbordarbranschen.

Yamaha har sedan tidigare en V8 utombordare med en motorvolym på 5,3 liter. Den nya maskinens motorblock på hela 5,6 liter är helt nyutvecklat, vilket tyder på att den kan komma i ännu större varianter senare.

Nya V8 XTO Offshore har en rad finesser. Det är den första fyrtaktsutombordaren med direktinsprutning direkt i förbränningsrummet. Tillsammans med en hög kompression på 12,2:1 ska det ge optimal förbränning med högre effekt och låga emissioner. Motorn har även integrerad elektrisk styrning.

Cylindrarna är plasmabesprutade, något som ger en yta som är 60 procent hårdare än stål och lägre friktion. Detta innebär en mer tålig och robust motor i ett kompakt format. V8:an har även ett system för avledning av avgaser vid låga varv, som gör att propellern alltid går i rent vatten utan avgaser med upp till tre gånger så hög dragkraft vid back jämfört med en konventionell motor.

För Yamaha innebär V8 XTO Offshore att allt större båtar kan utrustas med företagets motorer. Upp till 50 fot (15 m) kommer troligen att bli standard med upp till fyra motorer på varje båt. Motorerna kontrolleras med Yamahas senaste generation av kontrollsystemet Helmmaster med egen display. En ny propellerserie, XTO OS med en diameter från 16 tum, ska hantera motorns stora vridmoment.

Den nya motorn finns i samma grå nyans som Yamaha är kända för. Men de kommer också att finans tillgängliga i vitt.

Europalanseringen sker på Genua Boat Show i september och de första motorerna levereras preliminärt i slutet av 2018.

Lars-Åke Redéen

 

Bildtexter:
Axopar 37 med 2xMercury Verado V8 à 300 hk.


Mercurys motorer går tyst och elegant i hela fartregistret. I den första modellen på 300 hk saknas kompressor.


Yamaha V8 XTO Offshore är en nyutvecklad motor på 5,6 liter. Den kommer i en helt ny och modernare design samt i vitt.

3 reaktioner till “Nya V8:or från Yamaha och Mercury”

  1. Det är idag 2018 fullständigt obegripligt att båtbranschen fortsätter att strunta i klimatfrågan! Multipla V8 utombordare? Och hur mycket bränsle drar dessa kraftpaket per distans? Varför skall båtar tillåtas bränna bränsle utan tanke på sina utsläpp? Det är dags att både båtindustrin i allmänhet och Båtliv i synnerhet börjar tänka på framtiden!!

    1. Nya motorer är ofta mycket bättre för miljön än tidigare generationer. Så länge det är tillåtet att använda förbränningsmotorer så har vi som båttidning skyldighet att skriva om de nyheter som finns, även ur ett miljöperspektiv. I vissa fall kan det vara befogat att ha flera utombordare på akterspegeln.
      Hela båtbranschen är anpassad efter de miljöregler som finns, både inom produktion och motorernas utsläpp. Det är nog ytterst få som “bränner bränsle utan tanke på sina utsläpp”.
      Tidningen Båtliv skriver både om motorbåtar, segelbåtar och de alternativ som finns. Till exempel elmotorer och hybridlösningar.

  2. Snyggt att man förbereder för avgasrening och då varför inte införa det som tillbehör på dom flesta marina motorpaketen i försäljningsbroschyrerna.
    Bra är att man får bort gamla motorer och båtar som totalt bränner mer än dom nya och mer effektiva farkosterna.
    Jag gillar designen på dom NYA Stooora utombordarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*