Höjt tonläge om motorstölderna

De snabbt ökande båtmotorstölderna med 19 procent ökning under årets första kvartal har fått flera branschföreträdare att reagera. SBU:s ordförande, Christer Eriksson, har i en debattartikel i Aftonbladet tagit upp frågan och Sweboat Båtbranschens Riksförbund har deltagit i ett möte med Rikspolisstyrelsen om den här frågan.

Under de tre första månaderna 2019 stals 441 båtmotorer i Sverige jämfört med 368 förra året. Under hela 2018 stals 2 450 båtmotorer i hela landet, enligt polisens statistik. Med ett genomsnittligt inköpsvärde på närmare 100 000 kr handlar det om stora belopp.

Kostnaden på 200–300 Mkr per år får båtägarna stå för via försäkringspremierna. Sverige har blivit ett smörgåsbord för utländska stöldligor och båtägarna står för en stor del av notan.

Det är inte bara båtmotorer som stjäls. Enligt försäkringsbolaget Svenska Sjö stjäls cirka 1 000 hela båtar och det sker drygt 2 000 stölder ur båtar där stöldgodset är elektronik med mera varje år.

Sverige är unikt med den här negativa utvecklingen. I till exempel Norge används knappast Klass 3-kätting till båtarna och behovet av GPS-spårningsutrustning är litet.

Förklaringen till att Sverige står ut är våra svaga gränskontroller, där inget utgående gods kontrolleras. Tullen har i sitt regleringsbrev från regeringen klart besked att 98 procent av resurserna ska gå till kontroll av inkommande gods, främst vapen, trafficking och narkotika.

För att få stopp på tillgreppen av båtmotorer krävs därför bland annat en ökad kontroll av utgående gods vid våra gränser. Flera gånger de senaste åren har debatter i riksdagen handlat om att Tullverket bör få ett utökat mandat att stoppa utförsel av stöldgods. Någon ändring är dock inte i sikte, trots justitieminister Morgan Johanssons (S) höga tonläge förra året.

Jonas Karlsson, sakkunnig vid Tullverket Enheten Nationell Samordning, beskriver situationen för Tullen så här:

– Tullverket kan inte äska resurser för att minska utförsel av stöldgods eftersom Tullverket inte har befogenhet att ingripa. Om vi skulle få befogenhet att ingripa skulle vi behöva förstärka bemanningen betydligt eftersom vi då behöver ha personal både för in- och utresande.

Larmtjänst och Polisens Båtsamverkan har bra information om båtmotorstölderna. På Stöldtipset kan man följa aktuella stölder: https://www.stoldtipset.se/Bat/

Skydda din båt så här

För båtägare återstår att skydda sig på bästa sätt genom egna åtgärder:

  • Förvara motorn inomhus under vintern.
  • Inför båtsamverkan på din båtklubb.
  • Montera spårningsutrustning i motorn.
  • Stöldskyddsmärk motorn.

Källa: Larmtjänst.

Bildtexter:


Christer Eriksson.

Båtmotorstölderna ökade med 19 procent under årets tre första månader.

11 reaktioner till “Höjt tonläge om motorstölderna”

  1. Båtägare som förvarar sin motor/elektronik utomhus skall betala själv för stulen motor eller elektronik! Vi andra skall inte betala för detta slarv genom högre försäkringspremier!

    1. De flesta av oss har sin båt vid en brygga mellan maj och oktober, och det är just precis utomhus. Hur ska man kunna lösa en förvaring inomhus året om, det lär bli svårt?

  2. Båtliv bör sätta press på justitieminister med intervjuer i var och vartannat nummer av tidningen.
    ÄNDRING MÅSTE TILL.!
    Verkar som regeringen är handlingsförlamad i denna fråga.

    1. Det är faktiskt finansminister Magdalena Andersson som är ytterst ansvarig för Tullverkets verksamhet och resurser, och som finansminister lär hon inte vilja skjuta till mer pengar. Regeringen anser helt enkelt att båtägarna har råd att betala vad det kostar att ha båt, även om den eller delar av den själs av utländska ligor som regeringen “bjuder in” genom totalt undermålig gränskontroll, något som Sverige också fått skarp kritik för av EU. Magdalena Andersson tillhör givetvis inte båtfolket.

  3. Regeringen sviker medborgarna. Nästa riksdagsval är det dags att rösta på ett parti som företräder medborgarna. .

  4. Självklart ska tullen ha befogenheter och resurser att kontrollera även utgående gods men stölderna sker väl ändå i Sverige. Vad gör polisen?
    Det är ju själva stölden som är intressantast. Det är ju där skadan uppstår och någon drabbas.
    Jag tycker att det är helt knasigt att fokusera på vakthållning, spårsändare och annat. Enklast är ju förstås att helt avstå från att ha något, det förhindrar ju effektivt stölder. Trevligare är väl att styra mot ett samhälle där stölder inte sker i samma utsträckning som idag. Jaga tjuvarna medan de stjäl, kanske kan någon stöld undvikas..

    Björn

    1. Att det är fritt fram för utländska ligor att köra hem lass efter lass med tjuvgods skapar ju självklart ett kraftigt incitament att komma hit och själa. Risken att åka fast är är dessutom relativt liten när brottet begås, och eventuella straff låga.
      Att försvåra eller minska intresset för tjuven hindrar inte tjuven att ta det han vill stjäla. Larm och vakthållning några timmar per dygn hindrar inte heller stölder. Kontroller vid utförsel från Sverige avhåller inte tjuvar, men med ökad risk att åka fast minskar säkert intresset för transporter av mer skrymmande gods som t.ex. båtmotorer. Vi behöver gränskontroller för att skydda oss bättre från öststatsligorna (?)

    2. Om stöldligorna vet om att Tullen kontrollerar alla utgående fordon så lär det inte bli lika populärt att komma hit för att stjäla. Idag kan det ske i princip helt riskfritt då inga fordon kontrolleras när de går ut över svensk gräns. Det är inte bara båtar och motorer som stjäls, det stjäls bildelar för mångmiljonbelopp, det stjäls dyra åkgräsklippare, det stjäls finare cyklar, det stjäls husvagns- och husbilsdelar, det stjäls hela och framför allt nyare traktorer och allt transporteras lugnt och fint över den svenska gränsen medan vår regering sitter och flinar och höjer skatterna.

    3. Det är väl en omöjlighet för polisen att befinna sig på alla båtklubbar samtidigt. En anledning till vakthållning är man kan kontakta polisen då man misstänker att en stöld är på gång.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*