Många frågetecken om ny kartplotter

Grundtanken var att ta fram en enkel kartplotter för fritidsbåtar. Men nya Q och C-Command har ett menysystem som är ganska krångligt att använda. Vi har testat deras 16-tummare tillsammans med en Simrad i samma storlek.

Text & foto: Lars H Lindén
Experthjälp: Atle Knutsen, Båtmagasinet

På båtmarknaden finns en handfull etablerade tillverkare av sjökortsplottrar. Tillverkare som efter många år har fått fram professionella och lättanvända navigationsinstrument med logiska manöverknappar och ett tydligt menysystem.

Ändå väljer Buster, Yamarin och Askeladden att som standard montera ett helt nytt system från företaget Nextfour i Finland. De har en skärm på 10 eller 16 tum med enbart touch-kontroller. I en Buster och Yamarin heter systemet Q medan Askeladden har beteckningen C-Command.

Vi har testat det nya navigationssystemet under ett par dagar i en Buster Magnum. För att kunna jämföra den med en ”traditionell” 16-tummare, lånade vi en Simrad NSS 16 evo 3 med pekskärm. Den monterades vid förarplatsen så att vi kunde köra båda samtidigt i samma vatten. Buster Q var utrustad med C-Maps sjökort och i Simrad satt ett Navionicskort. I båda plottrarna gjordes exakt samma grundinställningar, så långt det gick.

Trots experthjälp under sjötesterna, så körde vi fast flera gånger med Q-plottern. Framför allt hade vi problem att hitta in i vissa menyer och göra vissa inställningar. Systemet har få hjälptexter, men en massa symboler som man måste lära sig. Och vissa är inte lätta att tyda. Via hemsidan får man viss hjälp, men tyvärr inte allt.

Ett av de största problemen med Q är att man inte kan ställa in djupområden i rätt färg, det vill säga de som man normalt har i ett båtsportkort. Allt som är vatten ligger i olika blåfärgade partier som inte är helt lätt att separera, det vill säga var djupgränserna går för till exempel 3 och 6 m.

Ett annat problem upptäckte vi vid en ruttplanering. Båtens djup och höjd går inte att ställa in i plottern, så systemet ger ett ruttförslag som går över grundområden.

Har man en Buster eller Yamarin med en Yamaha-motor så är alla motorinstrument inlagda i systemet och presenteras på skärmen. Här finns till exempel bränslemängden som presenteras i tio staplar med olika färg beroende på antal liter som finns kvar i tanken. Problemet är att dessa staplar hoppar från tom tank till halv tank i takt med vågorna. För några år sedan tog Yamaha fram ett av marknadens bästa motorinstrument där man bland annat kan läsa ut exakt på litern hur mycket bränsle som fanns i tanken. Varför tog man bort denna perfekta hjälp i det nya systemet?

Sist, men icke minst, så går det vänstra instrumentfältet inte att ta bort för att få en större sjökortsyta. Det betyder att egentligen är denna 16-tummare inte större än en 13-tumsskärm.

Delad skärm fungerar endast om fishfinder eller radar är installerat. På en 16-tummare vill man gärna kunna dela skärmen, i en detaljbild och en översiktsbild av sjökortet.

Trots många konstigheter finns det några plus. Q-plottern är utrustad med ett telekomkort som ger uppdateringar ständigt. Plottern står i ständig kontakt med en app i mobilen där man får en samlad bild över färdvägar, bränsleförbrukningar med mera. En annan finess är en sida med aktuell väderinformation.

Ambitionen med denna nya kartplotter har säkert varit god, men det känns som om företagets datatekniker har fått större inflytande än företagets båtmänniskor. När man är ute på sjön i hög fart och i svårnavigerade skärgårdsområden finns inte utrymme för att tveka när man skall in till vissa funktioner. Klart bäst i en hoppande motorbåt är en kombination av pekskärm och tydliga, fasta knappar.

Fakta om de testade kartplottrarna (PDF) >>

BILDTEXTER Q

Buster Magnum har en 16-tums Q-skärm som standard. Mindre båtar har en 10-tums skärm.

Manöverknapparna består till stor del av symboler. Vissa är logiska, men andra kräver en instruktion – som vi tyvärr inte har hittat.

I traditionella skärgårdskort markerar mörkblått 0–3 meters djup, men här är djup upp till 10 m i samma färg. Jämför samma bild från Simrad NSS 16.

Sidofältet med bland annat motorinformation är rörigt och går inte att ta bort. Staplarna för bränslenivå far fram och tillbaka i takt med sjögången.

En finess är aktuella väderprognoser.

BILDTEXTER SIMRAD

Simrad NSS 16 är en pekskärm med några knappar till höger. Bland annat en smart ratt för zoom. Här kan text- eller instrumentfält tas bort så att man kan utnyttja hela bildytan för sjökort.

Menyfältet till höger är tydligt och finns på flera språk. Och enkelt att ta bort.

Här har vi ställt in djupfärgerna så att det motsvarar båtsportkortet. Här är mörkblått 0–3 meter och ljusblått 3–6 m.

Tydligt instrumentfält där även motorinformation kan presenteras.

Dagsljusbilden kan konverteras till en nattbild med Simrad.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*