17 september, 2020

4-takts V8 för Formel 1-tävlingar

Efter lanseringen av nya V8-motorer för fritidsbruk kommer det nu en renodlad racing-V8 från Mercury. Motorn är speciellt utvecklad för ”tunnelbåtar”.

Pressmeddelande:

Den nya tävlingsutombordaren Mercury Racing 360 APX är en kraftfull 4-takts V8 konstruerad specifikt för ”tunnelbåtar” i formel 1 och världsmästerskapet UIM F1H2O. Utombordaren 360 APX är den första modellen i en ny Mercury Racing Apex-serie som konstruerats för tävlingar på rundbana och kommer att kunna köpas av kvalificerade tävlingsteam från och med sensommaren 2020.

– 360 APX kommer att leda en ny epok inom denna premiumklass av racing med ”tunnelbåtar”, sade Stuart Halley, vd för Mercury Racing.

– Den kombinerar en 4-takts motorenhet som är hållbar och har låga utsläpp, med fantastiska prestanda, och kommer att behöva mycket mindre underhåll än den 2-takts utombordare som för närvarande används i världsmästerskapet F1H2O.

Världsmästerskapet UIM F1H2O är den vassaste internationella serien med ensitsiga båtar på inomskärsbanor. Serien lockar världens ledande F1-team som tävlar med tunnelskrovskatamaraner, vilka klarar hårnålskurvorna i över 145 km/h och som toppar 225 km/h på raksträckorna.

– Jag är mycket glad över den nya tävlingsutombordaren med låga utsläpp från Mercury Racing, ämnad för båtracing på högsta nivå,sade UIM:s ordförande, Dr. Raffaele Chiulli.

– Motorn som utvecklats med hjälp av återkoppling från UIM och H2O Racing, minskar avgasutsläppen markant samtidigt som den ger den hastighet och spänning som båtracingens fans förväntar sig av vårt flaggskepp på rundbanorna.

360 APX har härletts från Mercury Racing 300R. Bränslematningen, mittsektionen och kalibreringen är nya precis som den nya överväxeln med raka kuggar som möjliggör 9 600 RPM i propelleraxeln, samtidigt som en digital styrning ger ett mjukt och exakt gaspådrag. 360 APX använder en utvecklad version av växelhuset Mercury Racing Super Speed Master (IV SSM) för utombordare.

Överväxelsystemet med raka kuggar har konstruerats för att möjliggöra flera utväxlingar, så att teamen kan välja den utväxling som passar respektive tävling bäst. Motorkåpan och kåpan till drivaxelhuset är gjorda av lätt kolfiberkomposit med ett starkt snabbkopplings- och förslutningssystem som ger enkel åtkomst till mittsektionen.