1 oktober, 2020

Lyckad satsning på digital båtmässa

Med anledning av den pågående pandemin beslöt Sweboat under våren beslutet att ställa in höstens flytande mässor, Allt på Sjön i Gustavsberg och Marstrand Boat Show. Sweboat presenterade då ett helt nytt koncept; den Digitala båtmässan.

Pressmeddelande:

– Digitala Båtmässan – Sveriges första digitala båtmässa – är nu över och vi kan se tillbaka på detta digitala evenemang som en stor framgång men även ett evenemang där vi tillsammans fått flera erfarenheter att dra lärdom av i framtiden. Alt material som visats på www.digitalabatmassan .se och i Sweboats sociala kanaler, kommer att finnas kvar i sin helhet ända fram till årets slut.

– Vår digitala båtmässa, som togs fram i rekordfart som ett alternativ till de flytande mässorna, har varit en framgång, och de inspelade studioprogrammen och videoklippen har setts av många tusen i våra sociala kanaler, säger Mats Eriksson, vd i Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Den Digitala båtmässan pågick under 28 augusti-28 september, och under den perioden har vi haft en räckvidd i sociala kanaler på över 1,7 miljoner. Videoklipp från mässans utställare har visats på våra Facebooksidor över 310 000 gånger, och övriga inlägg om Digitala båtmässan på Facebook har haft sammanlagt 88 000 interaktioner (gilla, dela, kommentera, öppna). Vi har också använt Instagram som kanal, och där har inläggen visats nästan 100 000 gånger. Under Digitala båtmässan spelades fem studioprogram in, med intervjuer, videoklipp och presentationer av produkter. Dessa studioprogram visades i våra sociala kanaler 45 000 gånger under mässan.

– Ingenting kan ju slå det fysiska personliga mötet, men vi är glada över att se att så många visade intresse för den Digitala båtmässan. För båtbranschen är de flytande mässorna mycket viktiga som försäljningskanal, och vi hoppas att den Digitala båtmässan också kunnat ge flera nya säljtillfällen och kontakter för framtiden, säger Mats Eriksson, vd i Sweboat.