26 oktober, 2021

Leveransproblem även i båtbranschen

Leveransproblem och dyra fraktkostnader slår hårt mot hela samhället. Även båtbranschen berörs och det är en bra idé att försöka handla båttillbehör i god tid – både julklappar och sådant som behövs inför vårarbetet med båten.

– Vi har haft många störningar hela säsongen och åtskilliga leverantörer som har haft problem att leverera till oss. Det har löst sig eftersom vi oftast har kunnat erbjuda en likvärdig produkt till konsument trots störningarna, säger Stefan Olsson, försäljningschef på SeaSea Båttillbehör.

– Det som sker nu är att vi får prishöjningar flera gånger i veckan. Det är dels råvaror som blir dyrare, dels är det frakterna som går upp. Kostnaden för att skicka containrar från Kina till Europa har gått upp med 900 procent sedan årsskiftet.

I höst är det ingen fara för att de båttillbehörsföretag som Båtliv har talat med kommer att få tomt på hyllorna. Men på sikt finns den risken och prishöjningarna verkar inte ta stopp på ett tag.

– Vi har väldigt bra med varor på lager. Många av leveranserna som vi inte fick i säsong har kommit senare i stället.

Problemen kommer inte som någon stor överraskning. Producenterna i Asien har varnat i god tid och därför har många företag lagt sina beställningar tidigare än vanligt. Men de snabbt ökande fraktpriserna är en stor utmaning.

– Vi har vetat om problemen med produktionen i förväg, det var en viss tendens till förseningar redan förra året. Till nästa år har vi därför redan lagt våra beställningar.

– Det är dock en bra idé att köpa material till vårputsen på båten redan nu i höst. Saker kan ta slut och det finns läge att göra klipp innan prishöjningarna slår igenom.

De flesta av båtbranschens företag drabbas av leveransproblem och stigande fraktkostnader. Förutom SeaSea och Byggplast har Båtliv även talat med Nautec, som är distributör till många detaljister i båtbranschen. Även Nautec rapporterar att de har gott om båttillbehör i lager.

För vissa båttillverkare ser det värre ut och främst är det avsaknaden av motorer – både utombordare och inombordare – som sätter käppar i hjulet. Även vissa detaljer på båtarna är det brist på, till exempel kapell, dynor och rostfritt.