19 augusti, 2022

Premiär för Heyman 34 Sport på Öppna Varv i Ellös

Den första Heyman 34 Sport presenteras på Öppna Varv i Ellös 26–28 augusti. I serieproduktion kommer båten att byggas helt i kolfiber. Samtidigt byggs de fyra första Heyman 42 PPH i Estland, den första båten sjösätts i höst.

Pressmeddelande:

Heyman 34 Sport föddes ur ett forskningssamarbete mellan Heyman Yachts, Chalmers och SSPA. Forskningen handlar om vilka skrovformer som är snabbast.

− Egentligen började vi det här samarbetet med Chalmers redan 2004, med en studie som jämförde två segelbåtar, en konventionell som de såg ut då, och en med ett skrov som vi hade utvecklat. Det var en markant skillnad i fart, säger Gabriel Heyman.

Med massor av datorkraft kan man idag gå ett steg längre och studera hur segelbåtar hanterar verkliga förhållanden – i vågor. Så under 2015 och 2016 gjorde vi två fördjupade studier, med både datorsimuleringar och tanktester.

− Hela forskningen är ny, vi hittar inga användbara referenser i internationell forskning. Jag ville se hur båtar med olika form på förskeppet beter sig, där finns rätt stora skillnader och vi har kunnat ta ytterligare ett steg framåt i vårt designarbete, säger Gabriel Heyman.

Prototypen till nya Heyman 34 Sport har testats under snart två säsonger. Hur skiljer hon sig från andra kappseglare eller familjebåtar?

  • Hon är inredd för att fungera för semestersegling med en familj men med en något enklare utrustning jämfört med traditionella cruisingbåtar. Prototypen som visas på mässan är identisk i skrov och däck och mycket snarlik i inredningslayout.
  • Däckslayouten är ren, men med avancerade funktioner. All hantering sköts från brunnen, många linor går dolt, däcket är rent och hon har ett fast peke (för coden) med ett integrerat långt utskjutbart peke (för gennakern).
  • Hon är snabb. Hon har den för kölbåtar ovanliga egenskapen att inte vara begränsad av sin skrovlängd. Slacka en aning i skoten, det kan vara en snäv halvvind, och hon löper iväg i 10–11–12 knop och lämnar häckvågen bakom sig. Hon är inte heller beroende av ordentlig sjö och medvind för att komma upp i högre hastigheter. I smult vatten har hon seglat i upp till 16,74 knop konstant fart, och hon har potential för mer.
  • Hon är styv, tack vare både skrovformen och kölen i komposit med en distinkt blybulb längst ner. Hon är perfekt balanserad med sitt enkelroder och rorkult och har inga tendenser att broacha.

Heyman 34 Sport lanseras officiellt i samband med mässan i Ellös. Den seriebyggda båten kommer att byggas helt i kolfiber – skrov, däck, kölblad, roder.

Båten levereras som standard med Oceanvolt elmotor och en bank av litiumbatterier. Mast och bom i kolfiber från Seldén, med rodrigg som standard. Däcksutrustning från utvalda leverantörer som Harken, Karver med flera.

Info: https://heymanyachts.com/in-production/yachts/new-heyman-34-sport/