21 december, 2022

Tema om hållbarhet när boot Düsseldorf sätter kurs mot framtiden

När boot Düsseldorf öppnar portarna igen 21–29 januari 2023 visas som alltid ett enormt utbud av båtar, motorer och tillbehör av alla slag. Ett centralt tema på denna världens största inomhusmässa för båtar blir hållbarhet och framtidens koncept för vattensporter på scenen med Blue Innovation Dock.

Journalisten Marcus Krall från Ocean Independence intervjuar här Petros Michelidakis (bilden nedan), direktör för boot Düsseldorf, om satsningen på Blue Innovation Dock som har världspremiär på mässan.

I augusti var det en virtuell förhandspremiär för Blue Innovation Dock. Vad kan vi förvänta oss?

– Vi har haft den här idén ganska länge men kunde tyvärr inte omsätta den i praktiken på grund av pandemin. Blue Innovation Dock är utformad för att intensifiera dialogen mellan sektorn och beslutsfattare. Vi vill markera relevansen av vattensportbranschen och uppmuntra ett rättsligt ramverk som tillåter branschen att växa. Innehållspartnern för budet är European Boating Industry (EBI) föreningen med huvudkontor i Bryssel.

Nu är det dags att kartlägga kursen för framtiden. Vår virtuella premiär i augusti resulterade redan i att EU utvecklade en färdplan för vattensporter som kommer att presenteras vid premiären. Jag är faktiskt lite stolt över det.

Vilken roll spelar boot i budet?

– Vi är världens största vattensportmässa och passar därför mycket bra som plattform. Vi har både B2C och B2B besökare och alla större båtbyggare och varv finns här. Det är därför boot passar så bra för att intensifiera diskussionen om hållbarhet. Även om vi inte är pionjärer inom detta område är vi idealiska för att sammanföra det största antalet nyckelintressenter.

Vilka ämnen kommer att behandlas?

– Ett stort tvärsnitt av ämnen kommer att tas upp. Är e-bränslen vettigt? Hur väl lämpat är väte som bränsle? Hur kan marinor digitaliseras snabbare? Kan vi involvera vattensportare för att skydda hotade regioner? Hur kommer vi att åka båt om 30 år från nu? För att ta upp rätt ämnen och samtidigt få en inblick i åsikter inledde vi en studie; i samarbete med ADAC tillfrågade vi 1 500 båtentusiaster plus medlemmar i vår boot Club. Det betyder att budet ligger mycket nära marknaden – därför hoppas jag att politiker och andra beslutsfattare kommer att följa det uppmärksamt.

– 100 utställare kommer att presentera hållbara framdrivningslösningar på boot 2023.

I hall 13 och 14 kommer mässan att tillägnas “Destination Seaside”. Denna kustturism är för närvarande på allas läppar. Kommer det också att integreras i budet?

– Kustturismtemat är i själva verket högaktuellt och relevant. Denna turism i omedelbar närhet av havet och upp till 11 km inåt land, genererar 240 miljarder Euro i Europa varje år. Av detta belopp genererar vattensportbranschen mellan 11 % och 12 %, det vill säga 25–30 miljoner Euro. Denna undersökning genomfördes av oss i samarbete med European Tourism Board.

– En liten avvikelse om detta: båtar bidrar med så lite som 0,1 % av hela C02-utsläppen i EU; det vi pratar om här är 6,5 miljoner båtar upp till 24 m LOA, som är registrerade i EU. Deras genomsnittliga drifttimmar per år: 35 till 50.

För mig låter de nivåerna relativt bra när det gäller utsläpp.

– Säkert. Som bransch måste vi dock antagligen också gå den extra milen då och då eftersom vi är i allmänhetens ögon, särskilt när det gäller större yachter. Jag ser dem som en del av kustturismen och gillar att jämföra dem med hotell – de används för att bo, äta och njuta av underhållning. Och: hur många yachter ligger förtöjda i småbåtshamnar som fungerar som bostad? I till exempel Grekland är detta väldigt populärt.

Mening – det handlar också om samhällsförändringar?

– Absolut. Låt oss ta en titt på hur vi med största sannolikhet kommer att leva i framtiden. Vi kommer att ha fyra dagars arbetsvecka. Unga människor kommer att välja de arbetsgivare som kan erbjuda detta och båtbranschen arbetar också för det.

– Vi måste komma ihåg hur båtarna och yachterna används här. Vi måste bli mycket mer digitala och investera medan marknadsläget är bra. Vi har också skapat budet för detta, för inspiration i detta avseende.

Finns det en vilja att förändra överhuvudtaget?

– Jag förstår av svaret på anbudet att intresset från branschen är mycket stort. Dessutom talar siffrorna för sig själva. Vi är en marknad värd miljarder som förmodligen fortfarande kan byggas ut om samhället förändrar hur många experter förutspår. Som båtbyggare eller varv kunde jag fundera på hur jag skulle kunna delta på den marknaden ännu bättre med min produkt. Detta kommer dock förmodligen att innebära att man tittar på användning snarare än design eller framdrivning.

Kan besökare av boot delta i budet utan någon registrering?

– Ja definitivt. De kan helt enkelt ta plats, lyssna och inspireras. Vi kommer att ställa 40 till 50 platser till förfogande och har redan värvat 60 talare och paneldeltagare som kommer att dyka upp på scenen. Redan den första dagen kommer det att hållas en session som involverar beslutsfattare och företag så att den första kursen kan kartläggas. Det dagliga uppdaterade programmet finns på vår hemsida och kommer dessutom att finnas på boots sociala mediekanaler.

Vad skulle vara det ideala fallet efter nio dagars program?

– Att den information vi har förmedlat om vår sektor till politiska beslutsfattare var tillräcklig för att påskynda utvecklingen vad gäller hållbarhet. Även om våra vattensporter bara står för 0,1 % av EU-omfattande utsläpp, är det viktigt att vi bidrar till att hålla våra destinationer rena och göra dem renare.

– Det skulle vara fantastiskt om vi kunde skapa ett ramverk som är tvärsektoriellt och EU-omfattande. Varför skyddar spanjorer och tyskar tång på sina respektive sätt och greker – och du vet, jag är grek – inte alls? Vi måste gå i dialog. Det handlar inte om vem som har rätt utan om att bevara våra destinationer för kommande generationer.

Vad säger du till ungdomar som är oroade över just detta ämne?

– Att vattensportbranschen är beroende av ett rent klimat och rent vatten. Som en nätverksplattform kommer boot att fortsätta att öka medvetenheten bland samhället, både unga och gamla. Framför allt kommer vi att främja dialog med beslutsfattare i politiken för att säkerställa nödvändig omvandling och skapa lämpliga ramvillkor.

Kommer ickestatliga organisationer också att säga något?

– Naturligtvis. Alla ickestatliga organisationer som är representerade vid start – som WWF, Greenpeace, NABU eller Deutsche Meeresstiftung – uppmanas naturligtvis att engagera sig och delta i diskussionen. Den 28 januari är planerad för detta.

Vilka diskussioner kommer du med största sannolikhet att delta i?

– Jag vill väldigt gärna delta den första dagen då politiker ska diskutera med varvsrepresentanter. Jag hoppas att jag klarar det. Framstående gäster har meddelat att de kommer att delta.

Kommer boot att återgå till sin gamla styrka och storlek efter två inställda omgångar?

– Vi är mycket nöjda med inkomna bokningar så här långt, som är i nivå med 2019. Vi kommer att presentera vattensport på en enorm mässyta motsvarande 31 fotbollsplaner.

Hur många utställare blir det?

– Vi förväntar oss cirka 1 500 utställare – ett fantastiskt antal i boots historia. Tyvärr har många små familjeägda företag inom dyksegmentet inte överlevt pandemin, så vi saknar dessa utställare. Samma gäller direktförsäljningsverksamheten som helt har gått online. Ändå finns det ingen annan mässa i världen med så utökat sortiment och dessutom i en så internationell miljö.

Kan du dela tre höjdpunkter som du ser fram emot?

– Det är alltid svårt att välja några märken eftersom de alla ligger mig nära och varmt om hjärtat. De största yachterna kommer från Sunseeker och Sanlorenzo, båda är 30 m LOA. I Hall 17 kommer vi att visa upp vindsurfing och vingfoiling på en 60 m lång bassäng och i Hall 12 invigs det nya hopptornet. Det är också här öppningen av mässan ska hållas.

Jag skulle vilja återkomma till hall 13 och 14. Det verkar vara hallar som också riktar sig till besökare som inte äger båtar?

– Destination Seaside-hallarna är designade för att återspegla mångsidigheten med semester vid havet; de fokuserar på aktiviteter och regioner. Kustturismen kommer att representeras av Lübecker Bucht, Portugal och Kroatien som utställare. I framtiden kommer dessa troligen att bli mycket viktiga hallar för att vinna över nya vattensportsentusiaster.

Avslutningsvis: kommer Covid fortfarande att vara ett problem vid start?

– boot kommer att hållas under helt normala förhållanden, så som vi känner och älskar. Vi har installerat 3 000 Hepa-filter i mässhallarna för att filtrera 99,99 % av alla virus ur luften så inomhusluften renas hela tiden. Det gör att vi kan tillföra mindre frisk luft och minska energiförbrukningen.

Biljetter till boot Düsseldorf 2023 finns tillgängliga på www.boot.de idag. Det ordinarie inträdespriset online är 19,00 €.

Info: www.boot.de