Azimut och Volvo Penta visar ett komplett hybridsystem på en 21,7 m lång yacht. Premiären sker på Cannes Yachting Festival, som öppnas på tisdagen.
Nya Azimut Seadeck 7 är utrustad med Volvo Pentas hybrid-elektriska paket, som visas för första gången i samarbete med Azimut. Det är också första gången ett liknande system visas på en yacht. Systemet kombinerar dieselmotorer, elmotorer och batterier med effektiviteten hos Volvo Pentas IPS-drivsystem, vilket möjliggör hybriddrift utan extra generator.
Azimut Seadeck 7 kan framföras i helt elektriskt läge upp till 11 knop. Båten kan ligga för ankar när man är ute på sjön och klarar att driva sina egna system i upp till 12 timmar.
– När det gäller att minska CO2-utsläppen är vårt tillvägagångssätt inriktat på att generera påtagliga resultat. Nu gör vi det genom att utveckla nya lösningar som vi implementerar i ett prototypskede, säger Giovanna Vitelli, ordförande för Azimut-Benetti Group.
– Båtar under 24 meter är de vanligaste i våra vatten, därför betyder det att göra skillnad i detta segment av fartyg att göra skillnad för många ägare.
– Volvo Pentas hybrid-elektriska paket installerat på Seadeck 7 har ett användningssätt som liknar det för bilar, vilket innebär att det växlar från elmotor till dieselmotor baserat på hastighet. Det garanterar enkel användning, minskad förbrukning och CO2-utsläpp samt förbättrad livslängd ombord.
I detta pilotprojekt introducerar Volvo Penta ett helt integrerat hybrid-elektriskt paket, från förarplatsen till propellern, vilket säkerställer sömlös drift och krafthantering på Seadeck 7. Detta system, som är en första version av Volvo Pentas nyligen tillkännagivna D13 IPS hybrid-elektriska paketet, garanterar smidiga övergångar mellan effektlägen, vilket förbättrar prestanda, effektivitet och enkelhet.
Funktionerna inkluderar nästan tyst cruising vid låga hastigheter, tysta nätter ombord med batterier och joystickdockning i elektriskt läge för smidig dockning och avgång. Systemet underlättar också tillgången till utsläppsfria zoner, vilket möjliggör närmare möten med naturen.
Jämfört med traditionella planande yachter med en inombordare och rak axel kan Seadeck 7:s motorpaket, omfattande användning av kolfiber (upp till 40 %) och överlägsen skrovdesigneffektivitet möjliggöra en minskning av CO2-utsläppen med upp till 40 % under ett typiskt användningsår.
– Vårt samarbete med Azimut speglar vår gemensamma vision att tänja på gränser och höja båtupplevelsen genom teknisk innovation och förbättrad design, säger Johan Inden, vd för marinverksamheten på Volvo Penta.
– Seadeck 7, utrustad med vårt helt integrerade hybrid-elektriska system, markerar ett betydande steg framåt inom marin teknik. Den visar inte bara framtiden för hybridisering och elektrifiering utan är också designad för att säkerställa en enkel och intuitiv upplevelse för ägare och kaptener. Vi tror att en förhöjd upplevelse kommer att vara den ultimata pacemakern för hållbarhetsförvandlingen.
Volvo Penta och Azimut säger att de kommer att fortsätta att utveckla och optimera hybrid-elektriska paketet på Seadeck 7 under hela 2024. Pilotprojektet syftar till att demonstrera tillförlitlighet och goda prestanda eftersom paketet är inriktat på att bli en integrerad del av Azimut Seadeck-serien.