Båtsommaren lockar med sol, frihet och salta vindar – men ombord på en båt finns också flera brandrisker som kan få allvarliga följder. Med trånga utrymmen, gasol, bränsle och elinstallationer på liten yta gäller det att ha koll. Här är brandingenjör LarsBrodins viktigaste råd för en trygg och brandsäker sommar till sjöss.
Pressmeddelande:
Sommar är för många synonymt med sol, bad och båtliv. Att njuta av en båttur är något som de flesta uppskattar. Men i båten finns ofta flera komponenter som kan innebära brandfara på en liten yta – som gasol, bränsle, batterier och elinstallationer. Det gör att bränder till sjöss kan uppstå snabbt och få allvarliga konsekvenser. Varje år inträffar det nära 100 bränder som leder till räddningsinsatser i båtar eller fartyg, men antalet tillbud är sannolikt mycket större.
– Många båtägare är noggranna med motorservice och puts, men glömmer bort att kontrollera säkerheten. En gasolläcka i en stängd ruff kan få förödande följder, allt som behövs är en gnista, säger Lars Brodin, brandingenjör på Brandskyddsföreningen.
Tanka rätt – och ventilera motorrummet innan du startar
Inför varje säsong bör alla båtägare gå igenom båten och kontrollera följande detaljer:
- Se över elsystemet regelbundet och byt ut trasiga slitna delar.
- Kontrollera att all el-utrustning är säkrad så att en säkring löses ut om det skulle uppstå ett fel.
- Kontrollera skicket på slangar, rörledningar och kopplingar i bränslesystemet och byt ut de delar som är i dåligt skick.
- Se till att påfyllnings- och avluftningsrör är placerade utanför båten, så att rinnande bränsle eller gas inte kan komma in.
– Varje år sker olyckor på grund av att bensinångor har kommit in i båten och antänts av en gnista från startmotorn. Var vaksam när du fyller på bränsle, bensinångor är tunga och lägger sig i botten av båten om du spiller. Ventilera motorrummet ordentligt innan du startar, råder Lars Brodin.
Därför bör inga personer heller vara inne i ruffen under tankning av bensinmotorn eller vid återstart av motorn. Lösa dunkar ska alltid fyllas på utanför båten för att undvika spill. Även spill av diesel- och motorolja kan antändas tillsammans med andra material, som då fungerar som en veke.
– Diesel antänder lättare mot heta ytor än bensin. Gör därför en extra kontroll av tryckrören till injektorerna så de är i gott skick, förtydligar Lars Brodin.
Brandskyddsföreningens tips för en säkrare båtsommar
→ Kontrollera gasolutrustningen
Gasol är praktiskt – men farligt om det läcker. Gå igenom slangar, ventiler och kopplingar regelbundet. Gasflaskor bör förvaras utomhus och i stående läge.
→ Ha släckutrustning ombord
Varje båt bör ha minst en 2 kg pulversläckare och en brandfilt. Se till att de är lättillgängliga och att alla ombord vet var de finns.
→ Lär ut säkerhetsrutiner
Alla ombord – även barn – bör veta var nödutrustningen finns.
→ Se över motorrum och el
Kontrollera att batterier sitter fast, kablar är hela och att det inte finns oljeläckage i motorrummet. Kortslutningar och heta ytor kan snabbt orsaka brand.
→ Tanka säkert
Se till att det inte sker spill och ha helst inga personer ombord vid tankning av bensin, torka direkt upp eventuellt spill. Ventilera motorutrymmet ordentligt innan start.
Läs mer om brandsäkerhet på fritidsbåtar