För att visa vätgasens långsiktiga kapacitet som drivmedel har Team Hydro Motion från Delfts tekniska universitet i Nederländerna korsat Nordsjön i en vätgasdriven båt. Den utgick från den belgiska hamnen Zeebrugge och körde till till Ramsgate i Storbritannien. Teamet hoppas kunna bidra till anpassningen av framtidens bränsle inom båtindustrin.
En av de stora fördelarna med att använda vätgas som drivmedel ligger i att det har en mycket hög energitäthet. Nackdelarna är bland annat att stora mängder bränsle måste lagras ombord under tryck. Detta övervägande var utgångspunkten för 23 studenter som deltog i Delft University of Technology Hydro Motion Team.
Eftersom Nederländerna ligger längs Nordsjökusten, valde teamet utmaningen att korsa Nordsjön från Nederländerna till England i sin lilla, vätgasdrivna bärplansbåt. Dessa vatten är ganska oroliga och mycket trafikerade med fraktfartyg som går till Antwerpen, Rotterdam, Hamburg, Aberdeen och många andra destinationer. Att ta sig över kan vara en riktig utmaning. Att kontrollera färden på foilerna och förhindra kraschar i de branta och oförutsägbara vågorna var den viktigaste tekniska utvecklingen som dessa elever behövde uppnå.
Team Hydro Motion är ett pågående projekt som varje år lockar en ny grupp studenter från det hyllade universitetet. Historiskt sett har det sina rötter i TU Delfts solfordonsprojekt och solbåtsprojekten. Användningen av bärplansbåtar introducerades först i solbåtsprojektet, medan användning av väte som bränsle introducerades 2020.
Solbåtsteamet vann mästerskap genom i en tävling mot andra lag från universitet runt om i världen för att demonstrera möjligheten att använda solenergi som energikälla för framdrivning. Efter att ha valt att demonstrera vätgas som framdrivningsbränsle i sina experimentbåtar deltog Delft-studenterna i Monaco Energy Challenge och vann denna globala tävling 2023 genom att vara snabbast och mest manövrerbara på vattnet bland alternativt drivna båtar från andra universitet och forskningsinstitut.
Team Hydro Motion-båten är 8,5 m lång och 2,65 m bred. Den har en djup V-formad skrovform för att möjliggöra enkel acceleration av båten med skrovet fortfarande i vattnet upp till den hastighet där bärplanen (foilarna) börjar lyfta båten. Det djupa V-formade dämpar också vågor som skulle stiga lika högt som de slår in i skrovet.
Båten drivs av elektricitet, som produceras i en bränslecell från vätgas. 25,2 kg vätgas lagras i tre cylindriska tankar vid 350 bars tryck. Propellern på den aktre staget kan öka båtens hastighet till 40 km/h (21,5 knop).
Överfarten till Ramsgate var 109,7 km, för vilken båten förbrukade 13,2 kg vätgas.