7 augusti, 2025

Mercury Racing lanserar nya 200R och 300R för offshoretävlingar och high performance

Mercury Racing har introducerat en ny 15-tums Heavy-Duty CMS (Conventional Midsection), byggd för Mercury Racing 200R, 300R och de helt nya tävlingsutombordarna 200 ROS och 300 ROS. Den nya mittsektionen är konstruerad och specialdesignad för snabba katamaraner, tunnelbåtar och specifika tävlingsklasser. Den levererar överlägsen hållbarhet, responsiv hantering och exakt kontroll – även under tuffa vattenförhållanden och aggressiva svängar.

Pressmeddelande:

Den kortare mittsektionen innehåller beprövade komponenter från Mercury Racing och har testats i skarpa offshoresammanhang, inklusive ett smitt akterfäste, solida motorfästen, trimsystem med en kolv och ett uppgraderat drivaxelhus. Konstruktionen är kompatibel med DTS- eller mekaniska reglage, Mercury SmartCraft-teknik och racingtillbehör såsom tie bars och sidomonterad styrning – perfekt för förare som kräver precision och kontroll i varje detalj.

– Under sex säsonger i P1 Superstock-klassen med Mercury Racing 300R-utombordare och vår 20-tums HD CMS har vi utvecklat ett antal uppgraderade komponenter som är utformade för att bäst klara av offshoreracing, säger Jeff Broman, Mercury Racing Director.

– Vi har införlivat dessa komponenter i den nya 15-tums mittsektionen för att ge både tävlingsbåtar och high performance fritidsbåtar ett nytt alternativ som ger dessa mycket krävande kunder extrem hållbarhet och samma hanteringsfördelar som med en lägre tyngdpunkt.

Både 200R (3,4 liter V6) och 300R (4,6 liter V8) är fyrtaktsutombordare som erbjuder robust, kraftfull prestanda vid höga varvtal – och det på vanlig 95-oktanig bensin (RON). Det gör dem till ett utmärkt val för både motoruppgraderingar och nybyggen inom high performance-segmentet. Motorerna är särskilt lämpade för båtar från välkända tillverkare såsom MTI, Skater, Eliminator, Allison och Bass Cat, där höga hastigheter och kontroll är avgörande.

Den nya, tävlingsanpassade 300 ROS är exklusivt framtagen för tävlingsbruk och levereras med ett fabriksmonterat avgassystem ovan vattenlinjen och en racingoptimerad racingtrimcylinder. Den är baserad på 300R-plattformen, utrustad med en 5,4-tums Sport Master-växellåda och kvalificerad för racingklasserna P1 Superstock, Bracket 700 och X-Cat globalt.

Utöver 300 ROS, släpper Mercury Racing även en V6 200 ROS-utombordare. Den är byggd med samma robusta mittsektion och komponenter – och är särskilt konstruerad för offshoreracing i klass 3, samt andra högintensiva applikationer där hållbarhet och gasrepons är avgörande.

Den nya 15-tums mittsektionen för 200R, 300R, 200 ROS och 300 ROS kommer att kunna beställas från och med slutet av 2025.

Info: www.mercuryracing.com

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=93FvwEqh96Q