Honda Marine lanserar avsevärt förbättrade 4-cylindriga och V6-utombordsmotorer på den europeiska marknaden. Designen följer samma stil som i tillverkarens V8.
Pressmeddelande:
Den uppgraderade 4-cylindriga modellserien i Honda BF115-, BF135- och BF150-serien samt V6-serien i Honda BF200-, BF225- och BF250-serien visas på höstens båtmässor, inklusive Hiswate Water, Cannes Yachting Festival, Genoa International Boat Show och Southampton International Boat Show.
Honda Marine introducerar också en ny Sporty White-färg som kommer att finnas tillgänglig för deras mest kraftfulla och tekniskt avancerade BF350 V8-utombordare, samt 4-cylindriga och V6-modellerna.
De nya högpresterande 4-cylindriga och V6-utombordarna från Honda passar bra för stora båtar för fritids-, sport- och kommersiellt bruk. De integrerar flera nya komponenter och ledande designelement för att ytterligare förbättra motorns prestanda, hållbarhet, komfort, stil, bränsleeffektivitet samt användarvänlighet och underhåll.
Motorerna erbjuds i Honda Marines signaturfärger Aquamarine Silver, Grand Prix White och Sporty White. De har uppgraderad teknik, ytterligare exklusiva Honda-funktioner och en elegant ny exteriör. De har samma design som hos det prisbelönta flaggskeppet Honda BF350 V8. Med en utmärkt passform och finish och högstyva delar som klarar tuffa förhållanden, finns de tillgängliga med antingen Honda drive-by-wire eller mekaniska styrsystem. Drive-by-wire-modellerna uppdateras för att inkludera samma automatiska tilt-, trimstöd- och farthållarfunktioner som finns på flaggskeppet BF350 V8.
Uppgraderade komponenter säkerställer större hållbarhet och tillförlitlighet, medan ytterligare uppdateringar har gjorts för enklare motorinstallation och underhåll.
Utombordarna innehåller Honda-exklusiva funktioner, inklusive Boosted Low Speed Torque (BLAST) som flyttar fram tändningskurvan för dramatiskt förbättrad prestanda vid höga hål, och Variable Valve Timing & Electronic Control (VTEC) som ger jämn kraftleverans genom hela motorns driftsområde, vilket levererar mer kraft med ökad bränsleeffektivitet.
De förbättrade högeffektsmodellerna finns tillgängliga från Hondas återförsäljare från början av 2026.
Uppdaterad design för förbättrad prestanda och enkel användning
Honda Marine har uppdaterat ett betydande antal funktioner på sina högeffekts 4-cylindriga och V6-modeller för att förbättra motorns prestanda och göra driften enkel och intuitiv.
Hondas 4-cylindriga och V6-motorer med Honda Intelligent Shift and Throttle (iST) drive-by-wire-kontroller har design som är ergonomisk, funktionell, användarvänlig och taktil för stressfri drift. Plug-and-play-systemet kräver ingen programmering för applikationer med en enda motor eller specialverktyg för installation. Med en kompakt design under motorhuven för så många som fyra motorinstallationer och en modern kontrollbox i nackkåpan.
Vid förarplatsen inkluderar de nya reglagen en sidomonterad multifunktionspanel med fem knappar och ett neutrallägeslås med en spak och en väl synlig neutralindikator.
Motorerna är kompatibla med den senaste generationen av 7-tums HD-displayer som ger bättre sikt och funktioner jämfört med nuvarande HD-4- och HD-5-displayer.
Drive-by-wire-modellerna har uppdaterats med samma automatiska tilt-, trimstöd- och farthållarfunktioner som finns på flaggskeppet BF350 V8.
Honda BF200, BF225 och BF250 V6 drive-by-wire-motorer har stora, lättanvända spakar och handtag som är integrerade i motordesignen.
Inuti motorn inkluderar ytterligare uppdateringar och förbättringar:
En optimerad förbränningskammarens form hjälper till att maximera effektiv förbränning och säkerställer jämn motorprestanda.
Ett omkonstruerat och starkare startmotorfäste och en styvare startmotortätning ger jämn startprestanda vid nyckelvridning.
Förbättringar av Hondas exklusiva ECOmo bidrar till att öka bränsleeffektiviteten under en bredare variation av förhållanden. En omdesignad mittsektion och en noggrant placerad O2-sensor (syre) bidrar till lägre driftskostnader och ökad tid på vattnet.
Fler finesser:
Boosted Low Speed Torque (BLAST) som framhäver tändningskurvan för dramatiskt förbättrad prestanda i håltagning
Variabel ventilstyrning och elektronisk styrning (VTEC) som ger jämn kraftöverföring genom hela motorns driftsområde, vilket ger mer kraft med ökad bränsleeffektivitet
Programmerad bränsleinsprutning (PGM-FI) som ger snabba starter, omedelbar gasrespons, kraftfull prestanda och låg bränsleförbrukning.
Uppgraderade komponenter för ökad hållbarhet och tillförlitlighet
Honda Marine utombordare har fått ett rykte om sig att vara hållbara och tillförlitliga. Uppgraderingar till 4-cylindriga och V6-motorkomponenter gör Honda-motorer ännu mer motståndskraftiga under krävande marina driftsförhållanden:
Nya former på oljepump och topplockspackning ger bättre vattendränering för att förhindra korrosion.
Förbättringar av fästelement och packningar ökar korrosionsbeständigheten under motorhuven.
Nya, förlängda ventiljusteringsintervall och iridiumtändstift ökar tiden mellan underhållsbesök, vilket ger båtägare mer tid på vattnet.
Ny, högkvalitativ passform och finish samt högstyva delar på spakar och handtag ger åratal av hållbart skydd mot elementen.
Installation och underhåll gjort snabbare och enklare
Enklare motorinstallation och underhållsuppdateringar hjälper båtägare att få ut det mesta av Hondas högpresterande utombordsmotorer, vilket ger mindre tid vid sidan av och mer tid på vattnet, samtidigt som det gör det snabbare och enklare att byta motor till en båt med en ny Honda-motor:
Ett omplacerat bulthål för akterspegeln leder till idealisk motorplacering på akterspegeln, vilket minskar installationsarbete och testtid.
En ny oljefilterplacering och en ny oljebypass arbetar tillsammans för att förhindra dropp och läckage, samtidigt som de påskyndar och förenklar oljebyten.
Ett uppdaterat fäste för ångseparator gör demontering enklare under underhåll.
De nyligen förbättrade fyrcylindriga utombordarna Honda BF115, BF135 och BF150 samt V6-utombordarna BF200, BF225 och BF250 är certifierade enligt National Marine Electronics Association (NMEA) 2000.