Vessev från Nya Zeeland lanserar en elbåt med framdrivning på ett liknande sätt som i svenska Candela. Med bärplan och en specialbyggd elmotor blir VS-9 Skye en utmanare för alla som vill ha en eldriven dagtursbåt med bärplan.
Den amerikanska marknaden för motorbåtar är trots en viss nedgång på grund av konjunkturen fortfarande robust, med uppskattningsvis 240 000 nya motorbåtar sålda under 2024. Trots detta har båtarna i princip varit desamma i årtionden med hög bränsleförbrukning och design som i stort sett har varit oförändrade.
VS-9 Skye ändrar på detta genom att använda bärplan för att lyfta den över vattnet. Det minskar luftmotståndet och ger en smidigare körning, även i tufft väder, ungefär som i en Candela.
Skye kan förbruka samma energi vid 25 knop som vid 5 knop, med en räckvidd på upp till 50 sjömil. Båtens design är genomtänkt med ett stabilt och rymligt katamaranskrov som gör att den rymmer upp till tio passagerare. Däcket är uppdelat i tre zoner: en stor dagbädd midskepps, sittplatser längst fram och en lounge akteröver med ett bord för måltider och sammankomster.
Skye bygger designen från den prisbelönta VS-9-plattformen, som har kört över 7 000 sjömil. Vessevs team, som inkluderar experter från America’s Cup, Rocket Lab, Apple och Tesla, har som mål att omforma hur världen rör sig på vattnet.
De första leveranserna av VS-9 Skye förväntas ske 2027.
Fakta VS-9 Skye
Längd: 8,95 m
Bredd: 3,1 m
Djupgående: 0,5 m–1,5 m
Skrov: kolfiberkomposit
Batterikapacitet: 105 kWh
Laddning (DC): upp till 150 kW
Laddning (AC): upp till 22 kW
Bärplan: helt infällbara, kolfiber
Marschfart: 25 knop
Toppfart: 30 knop
Räckvidd (marschfart): upp till 50 sjömil
Framdrivning: 100 % batterielektrisk från Vessevs motor VS–Drive
Personer: 10 passagerare
Info: https://www.vessev.com/












