10 december, 2020

Kritik mot regeringens förslag

Regeringen vill införa hårdare krav för att köra vattenskotrar. Enligt Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är det ”färdiglekt” på sjön.
– Jag vill se ordning och reda på sjön. Därför föreslår regeringen att krav på obligatoriskt förarbevis införs redan till nästa sommar. Nu är det slutlekt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Kravet att ha förarbevis föreslås träda ikraft 15 juli 2021. För att den som vill köra en vattenskoter ska kunna ha ett förarbevis på plats till dess föreslås att bestämmelserna som rör utbildningsanordnarna ska träda ikraft 15 maj 2021.

Förslaget innebär att man ska ha genomgått en godkänd utbildning för att erhålla ett förarbevis för vattenskoter. Förarbeviset ska medföras vid vattenskoterkörning och ska kunna återkallas om innehavaren har gjort sig skyldig till bland annat sjöfylleri, vårdslöshet i sjötrafik, brutit mot sjövägsreglerna eller har framfört vattenskoter i områden där det inte är tillåtet.

Båtorganisationerna tycker att det är bra att regeringen lyssnar på dem, men de är samtidigt kritiska och menar att regeringen vägrar ta ett helhetsgrepp på sjösäkerheten och få bort all buskörning på sjön, oavsett farkost. De vill ha obligatoriskt förarintyg för alla för att förbättra sjösäkerheten och skapa ordning och reda på sjön.

Båtorganisationerna Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet med totalt 300 000 medlemmar kommenterar regeringens förslag:

– Vi förstår inte varför regeringen hårdnackat håller fast vid att det endast är för vattenskotrar som det ska vara lag på att ha förarintyg för att få köra. Nu är det buskörning med vattenskotrar som är problemet, nästa år blir det någon annan motordriven farkost. Varför inte ta ett helhetsgrepp på en gång nu när man processar en lagstiftning? Varför inte göra som i våra grannländer, där lagen omfattar alla motorbåtar över ett visst antal knop, säger Peter Karlsson, SBU, Fredrik Norén, SXK, och Marie Björling Duell, SSF, som tidigare framför detta argument.

– En annan sak som vi tycker är positivt är att regeringen lyssnat på argumentet att alla som har förarintyg idag skall kunna få köra vattenskoter med detta intyg. Tyvärr befarar vi att förslaget blir dyrt för våra medlemmar som inte redan har förarintyg, då regeringen i förslaget inte tydligt säger att den avser använda Nämnden för båtlivsutbildning. Nämnden sköter nämligen sedan 30 år behörigheter och examinationer inom fritidsbåtslivet på ett kostnadseffektivt sätt.

Båtorganisationerna är remissinstanser och kommer att svara på remissen i sin helhet.

I remissen föreslås även att den som hyr ut eller lånar ut en vattenskoter inte får göra det till någon som inte är behörig att framföra den. I juni 2019 införde regeringen en åldersgräns på 15 år för att köra vattenskoter.

 

Bildtext: Regeringen skyndar på för att få till stånd obligatorisk utbildning och förarbevis för vattenskoter.