Regeringen vill införa hårdare krav för att köra vattenskotrar. Enligt Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är det ”färdiglekt” på sjön.
– Jag vill se ordning och reda på sjön. Därför föreslår regeringen att krav på obligatoriskt förarbevis införs redan till nästa sommar. Nu är det slutlekt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Kravet att ha förarbevis föreslås träda ikraft 15 juli 2021. För att den som vill köra en vattenskoter ska kunna ha ett förarbevis på plats till dess föreslås att bestämmelserna som rör utbildningsanordnarna ska träda ikraft 15 maj 2021.
Förslaget innebär att man ska ha genomgått en godkänd utbildning för att erhålla ett förarbevis för vattenskoter. Förarbeviset ska medföras vid vattenskoterkörning och ska kunna återkallas om innehavaren har gjort sig skyldig till bland annat sjöfylleri, vårdslöshet i sjötrafik, brutit mot sjövägsreglerna eller har framfört vattenskoter i områden där det inte är tillåtet.
Båtorganisationerna tycker att det är bra att regeringen lyssnar på dem, men de är samtidigt kritiska och menar att regeringen vägrar ta ett helhetsgrepp på sjösäkerheten och få bort all buskörning på sjön, oavsett farkost. De vill ha obligatoriskt förarintyg för alla för att förbättra sjösäkerheten och skapa ordning och reda på sjön.
Båtorganisationerna Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet med totalt 300 000 medlemmar kommenterar regeringens förslag:
– Vi förstår inte varför regeringen hårdnackat håller fast vid att det endast är för vattenskotrar som det ska vara lag på att ha förarintyg för att få köra. Nu är det buskörning med vattenskotrar som är problemet, nästa år blir det någon annan motordriven farkost. Varför inte ta ett helhetsgrepp på en gång nu när man processar en lagstiftning? Varför inte göra som i våra grannländer, där lagen omfattar alla motorbåtar över ett visst antal knop, säger Peter Karlsson, SBU, Fredrik Norén, SXK, och Marie Björling Duell, SSF, som tidigare framför detta argument.
– En annan sak som vi tycker är positivt är att regeringen lyssnat på argumentet att alla som har förarintyg idag skall kunna få köra vattenskoter med detta intyg. Tyvärr befarar vi att förslaget blir dyrt för våra medlemmar som inte redan har förarintyg, då regeringen i förslaget inte tydligt säger att den avser använda Nämnden för båtlivsutbildning. Nämnden sköter nämligen sedan 30 år behörigheter och examinationer inom fritidsbåtslivet på ett kostnadseffektivt sätt.
Båtorganisationerna är remissinstanser och kommer att svara på remissen i sin helhet.
I remissen föreslås även att den som hyr ut eller lånar ut en vattenskoter inte får göra det till någon som inte är behörig att framföra den. I juni 2019 införde regeringen en åldersgräns på 15 år för att köra vattenskoter.
Bildtext: Regeringen skyndar på för att få till stånd obligatorisk utbildning och förarbevis för vattenskoter.
Hellre ett snävt första steg så det händer något För ska det omfatta allt så tar det tid och det hela stoppas pga att en liten del inte fungerar Vi vill ju inte att det ska ske dödsfall då någon kör över en simmande
Jag tycker förslaget att alla ska ha förarbevis på sjön för att få framföra en motor- eller segelbåt. Någon form av övergångsbevis måste till vid införandet så att praktik även kan tillgodoräknas.
Det sk. förarintyget är i praktiken meningslöst och bara dyrt. Det du behöver kunna för att navigera på sjön är något helt annat än det som tas upp i kursen. Det handlar om att kunna ta ut enslinjer, frimärken, förstå vad fyrar, båkar, fiskelänningar betyder, beräkna landhöjning och hålla koll på barometern och vattenståndet, lära sig att se färger på vattnet eller skiftningar i vågor som visar att det grundar upp, känna djupgåendet på sin båt under kryss resp. läns.
Sjövägsreglerna behöver alla kunna, men det är snabbt lärt. Lanternföring är så teoretiskt i boken att man bara skrattar åt det – i praktiken handlar det om att överhuvud taget kunna se en lanterna i solnedgångens motljus. Segling i kolmörker sker mycket sällan på våra breddgrader – då är båtarna på land sedan länge. Död räkning – vem använder detta i våra kustvatten? Fart över grund – jaha vad är det för nytta med det? Du vet var du är och du ser vart du kommer. 90 % av tiden har du land i sikte.
Populister är igång och vill lagstifta för att med slägga åtgärda ännu ett marginalproblem (i stil med promillelagen). Vad gör då båtfolkets egen organisation? Jo, man anser att lagstiftaren borde gå mycket längre och reglera ALL fritidsbåtstrafik. Man tar sig för pannan – med sådana “vänner” behöver vi inga fiender.
Sjölivet representerar den sista friheten. Låt det fortsätta att flyga under myndighetsradarn, det är en verksamhet som fungerar bra som det är och den behöver inga ingrepp från klåfingriga regleringsivrare. Engagera er i den lokala byggnadsnämnden om ni så gärna vill frottera er med politiker kring lagstiftningsfrågor.
Upp till 300hp, plus 60knop, 15 år o ingen nautisk kompetens.
Ingen bra kombination….
Bra med ordning på sjön, förarbevis för “båtar” över 15 knop med åldersgräns 15 år, dessutom Båtregister med avgift som oavkortat går tillbaka till båtfolket så man kan förbättra utbildningar, hamnanläggningars service och hygien utrymmen m.m. Ej populist utan realist. Klart/Slut (Tänk vad bra om man kan nå båtägare som ligger på din brygg plats eller om du ser något som behöver åtgärdas på någon båt) På sjön hjälps alla åt med glädje till allas förtjusning.
Vi har nog med övervakning.
Hur ofta ligger det en båt på din bryggplats? Jag har seglat i över 50 år och har aldrig varit med om detta. Jag är dessutom hamnkapten i en klubb med drygt 350 båtar – har aldrig varit med om att någon lagt sig mer fel än att det går att fixa till.
Hur ska det administreras med oss som har kört båt i 30år och inte har en aning om var beviset på skepparexamen finns. Det lär bli ansökningar i storleksordningen 50.000st som dråsar in, det ska bli kul att se hur de löser det.
Innan ni börjar kritisera artikeln tycker jag att ni ska försöka tänka lite större. Detta förslag gäller hela Sverige. Problemet måste åtgärdas med en nationell lösning. I storstäder och i skärgården är all buskörning ett problem, sannolikt ett större problem än vid mindre orter. Jag bor i Malmö där buskörning med skoter och båt är ett stort problem. Men även Blekinge där jag är mycket på havet förekommer buskörning. Jag välkomnar mycket hårdare tag och är beredd att själv ta körkort för att vara med och bidra till säkrare och lugnare vatten.
Bra tänkt, svårare än så är det inte. God Jul & Gott Nytt År önskar Lasse.
Men hela Sverige ska inte behöva lida för att Malmö inte klarar av att stävja sina buskörare. Lös era problem själva och tvinga inte på oss andra lösningar på era interna problem.
Lite löjligt och överdrivet för att en mindre skara människor inte sköter sig på sjön så behöver man inte straffa alla.. Vi har ju samma problem oavsett i trafik, vardagen mm
Håller med om att man gärna vill komma åt dessa ”idioter” som inte har sunt förnuft såklart men den stora massan sköter sig rätt bra!
Handlar oftast att folk retat sig på dessa skotrar, problem finns ju bland båtarna likväl.
Det finns redan en bra lag för att stoppa buskörandet som heter vårdlöshet på sjön, allternativ grov vårdslöshet på sjön. Så se till att polisen tyffar till sig o använder sin makt o lagar istället för att åka runt o dela ut armband bjuda på saft o bulla. För det enda invärkan en körkortslag får är att dom laglydiga o seriösa ungdomarna inte får prova på det underbara sjölivet när dom värken får hyra eller låna en skoter av en kompis för att prova. Så vad betyder det för återväxten att man måste gå en kurs för att få prova om det va min grej.
Åke
Jag begriper inte varför en del båtfolk vill ha ännu mer förbud på sjön. Jag vill absolut inte att mitt medlemskap i en båt klubb ska användas till att göra det ännu svårare att vara på sjön.
Sansa er. Det är inte särdeles många som vill skapa fler förbud.
Alla för och emot argument är logiska och jag vill gärna uppmärksamma det som verkligen fungerar i längden:
1. Se till att alla barn och ungdomar får lära sig sjövett i skolan (borde vara med på schema) – Sverige var, är och kommer alltid att vara en sjönation.
2.Det är alltid lättare att stoppa de som uppträder oacceptabelt på sjön om man gör detta tillsammans med någon/några (polisen har jobb just nu så det ….och blir över) .
3.Svensk båtlivsutbildning har lyckats motivera istället för att förbjuda och lagföra och är mycket bättre än i de länder jag känner till (av mina drygt 50 år på sjön har under 15 år varit aktiv som kursledare).
Problemet är väl mest buller även om säkerhet är en viktig aspekt. Inför bullerdämpningskrav för alla flytetyg i proportion till tonnage så behöver man inte bli lika irriterad på små leksaker som snurrar runt stilla kvällar och det blir lika regler för alla. Är man igång med den frågan så inför även gärna förbud mot tomgångskörning i hamn mer än 1 minut. Varmkörning av motorer sker ändå bäst med lite last och varvtal.
Problemet är att det är många båtförare som inte kan sjövägsreglerna eller som kör för nära eller för fort utan hänsyn till andra. Som seglare kan man inte nödväja utan risk när snabba motorbåtar inte väjer enligt reglerna. Farligt med okunniga förare på sjön, det blir fler och fler som bara köper en båt och kör, utan kunskap och utan sunt förnuft. En lösning vore krav på Förarbevis för att få en båtplats.
Problemet för oss är att vattenskotrar kör runt bland barnbarnen när de simmar. Och de ger sig inte iväg när jag skriker och viftar åt dem. Jag vill ha ett minimum av förbud och då hoppas jag att regeringens förslag klarar vårt problem.
Jag tog förarbevis för 50 år sedan och det var bra träning inför att segla 24-timmars, men höjde förarbeviset säkerheten i vanliga situationer?
Jan
Varför inte 7 meter och 7 knop som gräns ? Den gränsen används ju redan som gräns för när båten skall vara utrustad med lanternor ( i mörker) . Då tror jag man når målet samtidigt som man inte behöver förarintyg för varenda roddbåt och kanot.
Hej! Vi vill ha frihet och kunna röra oss som vi vill – men problemet är att många som är ute på sjön eller vägarna, även trottoarerna, inte har ett bra beteende i trafiken. De utgör både fara för sig själva och andra och inte så sällan irritation för andra. Vid olycker som orsakas pga dåligt omdöme/ beteende kostar samhället massa pengar helt i onödan. Det är inte alltid ålder som avgör hur bra trafikbeteendet är. Att vattenskotern blivit väldigt mycket av en leksak och därmed uppmärksamnats mycket är helt klart. Men alla farkoster som kan göra farter redan över 10-15 kn borde ha krav på en min ålder och någon form av förarbevis/ körkort – som t.ex. för mopeder klass 2.
Det riskerar tyvärr att bli ett sluttande plan och snart sitter vi där med samma krav på licenser och intyg och beskattning som andra EU-länder. Tyvärr är enda sättet att fortsätta att värna vår uråldriga frihet att sköta oss själva. Buset får vi se till att självsanera och i takt med att bensinen blir dyrare och kraven på miljövänlighet ökar så torde det väl minska av sig självt.