Handelssjöfarten står för en stor del av världens miljöfarliga utsläpp. En stor anledning är den tjocka olja som fartygen bränner i sina motorer.
Proman Stena Bulk Ltd har slutfört ett avtal om att bygga ytterligare ett fartyg under sitt partnerskap. Den metanoldrivna Stena Prosperous kommer att ansluta sig till Stena ProPatria och Stena ProMare i Proman Stena-flottan H2 2022. Varje fartyg kommer att använda 12 500 ton metanol per år som marint bränsle, vilket avsevärt minskar utsläppen i sin normala kommersiella verksamhet jämfört med konventionell marina bränslen.
Dessa nya metanol-färdiga 49 900 DWT-fartyg blir toppmoderna och dra nytta av flera konstruktions- och tekniska förbättringar för att optimera energi och bränsleeffektivitet. Den senaste generationens MAN dubbla bränslemotorer ska ha revolutionerande ny vatten- och bränsleemulsionsteknik, som avsevärt minskar NOx-utsläppen utan katalytisk omvandlingsteknik. Fartygen kommer också att utrustas med den senaste energieffektivitetstekniken, inklusive kontinuerligt kontrollerad förbränning, optimerad avstämning, omdesignade och aerodynamiska skrovlinjer och en energiaxelgenerator, vilket minskar bränsleförbrukningen och hjälper till att uppfylla strikta utsläppskriterier.
För Proman Shipping visar dessa nya fartyg ett långsiktigt engagemang för metanol som marint bränsle för framtiden. Dessa fartyg kommer att sätta ett nytt riktmärke för hållbarhet av tankfartyg i mellanklass (MR).
Metanol finns redan i över 100 hamnar över hela världen, inklusive i alla större bunkringshubbar. Det är ett rent brinnande, säkert att transportera och helt biologiskt nedbrytbart bränsle, vilket ger en minskning av koldioxidutsläppen (CO2), eliminerar svaveloxid (SOx) och särskilt material helt och minskar kväveoxidutsläppen (NOx) med 60% jämfört med traditionella marina bränslen.
Bildtext: Stena Prosperous blir det första metanoldrivna fartyget på kemikalie- och CPP-marknaden med en konventionell fartygsägare utan ett aktivt kontrakt med en metanolproducent.
Båtliv missar att berätta att metanol är en framtidsbränsle eftersom det kan produceras från biomassa eller avfall. Att anpassa fartyg till metanoldrift nu ger minskade utsläpp men innebär även en snabb och enkel övergång till förnybart bränsle så snart som produktionen kommit igång.