Båthistoriska Riksförbundet (BHRF) presenterar ett särskilt utlåtande till stöd för Motor Yacht Societys (MYS) förvärv av M/Y Lilian, ett unikt skepps- och varvshistoriskt kulturarv. Utlåtandet lyfter vikten av ett systematiskt hänsynstagande och en långsiktig samverkan, mellan berörda nationella myndigheter, museer och civilsamhällets aktörer samt behovet av särskilda regler som tar hänsyn till förutsättningarna för bevarandet av det rörliga kulturarvet.
Pressmeddelande:
M/Y Lilian ritades av den legendariske båtkonstruktören Carl Gustaf Pettersson och byggdes på Södra varvet i Stockholm 1916. Hon är inte bara den största motoryacht CG Pettersson ritade – utan också ett av världens äldsta bevarade motordrivna fritidsfartyg.
– Det är svårt att överskatta Lilian som symbol och konkret bärare av svensk varvshistoria och formgivning. Hennes bevarande är av nationellt intresse, säger Dan Thorell, förbundsordförande i Båthistoriska Riksförbundet.
MYS, en av BHRF:s mest aktiva medlemsorganisationer, förvärvade M/Y Lilian 28 juni 2025 med inriktningen att säkerställa både hennes bevarande och tillgänglighet för allmänheten.
– Detta är inte bara ett ideellt åtagande – det är ett ansvarstagande som förutsätter långsiktig samverkan och rimliga villkor från statliga myndigheter. Att upprätthålla säkerhet och miljöstandarder på ett kulturhistoriskt korrekt sätt kräver särskild hänsyn, fortsätter Dan Thorell.
I ljuset av regeringens tidigare uppdrag till Riksantikvarieämbetet (RAÄ) att främja bevarandet av historiska transportmedel, understryker BHRF behovet av att undantag från administrativa avgifter och regelverk görs där det är möjligt. Nuvarande tillämpning av trafik-, skatte- och miljöregler riskerar att i praktiken diskriminera ideellt kulturarvsarbete till förmån för kommersiell verksamhet.
– Vi måste våga göra skillnad mellan gammalt och nytt, mellan vinstdrivande och ideellt. Det saknas inte bara stöd utan också regelmässigt utrymme att värna vårt rörliga kulturarv. Lilian är ett typfall – men hon är långt ifrån ensam, avslutar Dan Thorell.
BHRF uppmanar nu myndigheter såsom Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) såväl som regionala och lokala myndigheter att delta i en fördjupad dialog kring bevarandevillkor, samverkan och framtida regelverk för det flytande kulturarvet.
Info: www.bhrf.se
M/Y Lilian, konstruerad av Carl Gustaf Pettersson, byggdes 1916 på Södra varvet i Stockholm. Här i Västervik i samband med överlämningen till Motor Yacht Society. Foto: Martin Prieto Beaulieu.
Förbundsordförande BHRF Dan Thorell. Foto: Martin Prieto Beaulieu.