Helgen 29–31 augusti hölls Allt på Sjön i Gustavsbergs hamn. Den flytande båtmässan visade upp allt från enklare snipor och ribbåtar till motorbåtar, elbåtar segelbåtar (rekordmånga i år) och lyxyachter i sitt rätta element.
Trots tre molntunga dagar kom 18 500 besökare för att kika på båtar, prova-på båtrelaterade aktiviteter och njuta av båtfesten som blivit ett återkommande och älskat inslag, både för Värmdö kommun och överlag för båtlivet i Sverige.
Sweboat, branschorganisationen bakom Allt på Sjön, kommer att analysera årets besöksresultat närmare men redan nu kan arrangörerna konstatera att prova-på aktiviteterna och Stridsbåt 90, lockat väldigt många. Det gjorde även mässans nyheter och världspremiärer.
– På Allt på Sjöns sociala medier har trafiken varit mycket intensiv och vi har fått många nya följare. Det är vi glada över och vi vet redan nu att mässan bidragit till att båtaffärer gjorts, nätverkande skett och samarbeten inletts. Och det är precis syftet med Allt på Sjön, konstaterar Malin Troberg, mässansvarig på Sweboat och tillägger att det känns extra roligt att många ungdomar och barn besökt helgens mässa.
– Vår flytande båtmässa är inte bara viktig för branschen, den inspirerar även den yngre generationen. De är våra bästa ambassadörer för Sveriges framtida båtliv.