Fredagen 5 september torrsattes Lilian vid Pampas Marina i Västervik. Det var en historisk händelse då fartyget efter 110 år lyfts för andra gången i Sverige.
Lilian, byggt 1916 på Södra varvet i Stockholm, är ett av Sveriges mest betydelsefulla maritima kulturarv. Hon är med sina 30 meters längd det största fartyget som ritats av den legendariske båtkonstruktören C G Pettersson.
– Lilian väger cirka 70 ton och fartyget är det största som lyfts upp med kranen på Pampas Marina i Västervik. En spektakulär händelse, säger Richard Bergström, Pampas Marina.
Efter 90 år i England återvände Lilian till Sverige i slutet på juni. Under en uppmärksammad ceremoni i Västervik överläts hon till den ideella organisationen Motor Yacht Society (MYS) av det engelska ägarparet Periera.
– Hon är en av världens äldsta dieseldrivna lustjakter och en unik del av det maritima kulturarvet. Lilian II ska bli en inspirationskälla för bevarandet av maritimt kulturarv, en levande ambassadör för svensk båtkultur, öppen för allmänheten och användas för utbildning, ungdomsverksamhet och medverka vid publika evenemang, säger Gunnar Haglund ordförande i MYS.
När Lilian står på land ska bland annat skrovet målas och arbeten med överbyggnaden ska utföras. Under kommande hösten och vintern kommer en varsam restaurering göras i Västervik. Lilian beräknas återvända tillbaka till Stockholm våren 2026, 110 år efter att hon byggdes.

En historisk händelse… mycket intressant..