Statens maritima och transporthistoriska museer beslutar att k-märka Lilian med bedömningen att motoryachten är kulturhistoriskt synnerligen värdefull.
Motoryachten Lilian beställdes av den danske bankiren Emil Glückstadt och byggdes på Södra varvet i Stockholm 1916 efter ritningar av den välkände motorbåtskonstruktören CG Pettersson. Hon är med sina 30×5 meter den största av hans konstruktioner. Skrovet är i stål och överbyggnad, inredning och möbler – även de ritade av CG Pettersson – är utförda i mahogny och av mycket hög kvalitet.
Lilian räknas idag som den äldsta bevarade dieseldrivna motoryachten i världen. Idag drivs hon av moderna dieselmotorer, men originalmotorerna är renoverade och finns bevarade. Efter den danske ägaren har Lilian varit i engelsk, fransk och sedan 1935 åter i engelsk ägo, vilket ger henne en internationell betydelse.
Scott och Hilary Pereira, London, tog över Lilian 1979 och genomförde en omfattande och originaltrogen upprustning av båten. Genom ett stort antal resor i Europa, främst England och Frankrike, har de gjort Lilian känd och uppskattad internationellt.
I somras körde Periera över Lilian till Sverige och överlät fartyget vid en ceremoni i Västervik till den nuvarande ägare MYS (Motor Yacht Society) som nu med en stor portion ideellt engagemang upprustar och underhåller henne med samma höga omtanke, så att det stora kulturhistoriska värdet bibehålls. Lilian får nu efter 90 år i England ett nytt liv i Sverige och blir ett kulturarv för allmänheten.
Lilian är en unik och anmärkningsvärd representant för vad svenska konstruktörer och varv har åstadkommit och exceptionell ur flera aspekter. Som en av Sveriges främste båtkonstruktör CG Pettersson, största konstruktion, byggd på ett av de mest anrika varven i svensk skeppshistoria och efter över 100 år bevarad i originalskick, saknar hon motstycke i svensk fritidsbåtshistoria.
Lilian är utomordentligt väldokumenterad med en omfattande samling av konstruktörens ritningar och fotografier från varje skede i hennes historia. Hennes historia är känd och beskriven i flera internationella forum och hon har varit registrerad i det internationella registret över historiska fartyg sedan 2014.
Statens maritima och transporthistoriska museers sammantagna bedömning är därmed att motoryachten Lilian är kulturhistoriskt synnerligen värdefull.





