Det spanska laget MAPFRE, ett av sju team i Volvo Ocean Race 2014-15, har tilldelats två straffpoäng för att de brutit mot reglerna under den femte etappen av tävlingen. De faller därför ner från fjärde till femte plats i poängtabellen.
Under torsdagen fastslog Volvo Ocean Race oberoende tävlingsjury från ISAF, Internationella Seglarförbundet, att MAPFRE brutit mot reglerna under den senaste etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien.
Efter att juryn tagit del av bevis från tävlingsledningen och från laget själva i onsdags kom de fram till att MAPFRE gjort otillåtna reparationer på skrovet och på en utriggare (en bom som sticker ut från sida av båten) utan att informera Volvo Ocean Race Class Authority (VCA). Därmed bröt de mot reglerna för båtklassen och för tävlingen.
Straffet för överträdelsen är att MAPFRE har tilldelats två extrapoäng. Det kan visa sig bli en avgörande skillnad i serien där laget med minst antal poäng vinner. Resultatet är att MAPFRE, som slutade tvåa till Brasilien, faller från fjärde till femte plats i den totala poängställningen.
Teamet yrkade på att de i båda fallen gjorde förstärkningar för att skepparen Iker Martinez befarade att skrovet och utriggaren var skadade. Deras regelkonsult Luis Sáenz Mariscal tillade att utriggaren gått sönder vid flera tillfällen tidigare i racet och att besättningen hörde en smäll från fören och därför trodde att skrovet höll på att delamineras.
Han menade att Martinez på grund av de förhållanden som råder i Södra ishavet befarade att besättningen och båten var i fara om de inte utförde förstärkningarna.
Mariscal sa också att laget inte hade informerat VCA men att de öppet delat med sig av videomaterial där lagningarna visades till tävlingsledningen i Alicante, Spanien.
Martínez var också skeppare i Volvo Ocean Race 2011-12 då hans båt skadades i fören och hans lag tvingades laga ta sig till Argentina för reparationer.
I en separat överläggning gav ISAF:s jury Dongfeng Race Team, med Martin Strömberg ombord, rätten att ersätta det storsegel de skadade under sitt mastbrott med ett segel de använde för att träna med innan tävlingen startade i oktober.
Team SCA fick däremot avslag på sin ansökan om att få ersätta ett skadat försegel (fractional code zero). Team Vestas Wind gavs inte heller rätten att ersätta sitt skadade försegel (J3) när de så småningom återvänder till Volvo Ocean Race 2014-15.
Juryns beslut går att läsa i sin helhet här: http://noticeboard.volvooceanrace.com
Imorgon lördag avgörs ett In-Port Race i Itajaí, Brasilien och på söndag startar den sjätte etappen till Newport, Rhode Island i USA. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Fullständig poängtabell – http://www.volvooceanrace.com/en/scoreboard.html
Aktuell poängställning i Volvo Ocean Race 2014-15
1. Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten) – 9 p
2. Dongfeng Race Team (Kina) – 16 p
3. Team Brunel (Nederländerna) – 18 p
4. Team Alvimedica (USA/ Turkiet) – 19 p
5. MAPFRE (Spanien) – 20 p
6. Team SCA (Sverige) – 29 p
7. Team Vestas Wind (Danmark) – 36 p
Aktuell poängställning i Volvo Ocean Race In-Port Series 2014-15
1. Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten) – 14 p
2. Team Brunel (Nederländerna) – 14 p
3. Team SCA (Sverige) – 16 p
4. Dongfeng Race Team (Kina) – 18 p
5. Team Alvimedica (USA/ Turkiet) – 20 p
6. MAPFRE (Spanien) – 25 p
7. Team Vestas Wind (Danmark) – 36 p
Efter många års förhandling släpper nu Seapilot polska sjökort till försäljning. Seapilot arbetar ständigt på att få tillgång till fler sjökortsområden för att få så stor geografisk täckning som möjligt. I vissa fall har det dock varit problematiskt att få tag i S-57 sjökort som Seapilot använder sig av, då vissa myndigheter inte vill ge ut sjökort i det formatet till andra än yrkessjöfarten.
Under flera år har Seapilot haft dialoger med det polska sjöfartsverket om att få tillgång till de polska sjökorten. Efter många turer och efter ett EU-direkttiv har Seapilot nu äntligen fått tillgång till sjökorten.
De polska sjökorten kommer att kosta 179 kr/år. De säljs som alla andra sjökort i Seapilot som en årsprenumeration med inkluderade sjökortsuppdateringar.
Seapilot finns nu tillgängligt i följande länder:
1. USA delat i ostkusten, västkusten och Great Lakes
2. Kanada
3. Norge
4. Sverige
5. Finland
6. Estland
7. Lettland
8. Litauen
9. Polen
10. Tyskland
11. Danmark
12. Nederländerna
13. Belgien
14. Storbritannien
15. Irland + Nordirland
16. Island
17. Frankrike
18. Spanien (kommer snart)
19. Portugal (kommer snart)
20. Kroatien (kommer snart)
Info: www.trueheading.se
WWF välkomnar att regeringen i en turbulent tid står fast vid rejält höjda anslag för skydd och skötsel av biologisk mångfald i skog, sötvatten och hav samt ett utökat svenskt klimatansvar.
Regeringen föreslår en ökning i vårbudgetpropositionen med 380 miljoner under resterande halvår för skydd och skötsel av värdefull natur och bevarande av arter. Under mandatperioden vill regeringen öka satsningarna på natur och havsmiljö med sammanlagt 4,3 miljarder.
– Flera av satsningarna i budgeten styr i rätt riktning mot mål och en politik inom planetens gränser. Vi välkomnar en ökad ambitionsnivå för skydd och skötsel av värdefull natur. Det är viktigare än någonsin tidigare. En stor utmaning är att leva upp till internationella åtaganden att skydda 20 procent av land- och 10 procent av havsområden till 2020, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
WWF välkomnar att Sverige tar sitt internationella klimatansvar och inför klimatmötet i Paris bidrar till FNs gröna klimatfond, ett åtagande på 250 miljoner kronor som nu ligger helt utanför biståndsbudgeten. Det är mindre än vad WWF hade hoppats på som startbidrag. men ett viktigt första steg att leverera de 4 miljarder som utlovats över mandatperioden.
Att regeringens satsar på klimatinvesteringar i kommuner och regioner samt öppnar för femdubbling av detta belopp under resten av mandatperioden är både glädjande och nödvändigt för att ta tag i våra stora växthusgasutsläpp, menar WWF.
Desto tristare är det att specialpengar till laddinfrastruktur tagits bort. Det är oerhört viktigt för att fossilfria transporter och elfordonsområdet, ett område där Sverige redan ligger efter många andra länder, säger Stefan Henningsson, klimatexpert på WWF.
– Vi välkomnar det utökade solcellsstödet på 150 miljoner kronor men är kritiska till den höjda skatten på solcellsanläggningar som motverkar stödets syfte. När det gäller satsningen på en klimatomställning räcker knappast de anslagna pengarna – flera miljarder behövs, säger Stefan Henningsson.
WWF ser behov av stora insatser för havsmiljön kommande mandatperiod när det gäller förvaltning och skydd. Vi välkomnar, som ett steg i rätt riktning, att regeringen står fast vid sin ambition vad gäller ökade anslag till åtgärder för havs- och vattenmiljö för att nå både miljökvalitetsmålen och havs- och vattenrelaterade mål om ökat skydd och förvaltning.
– WWF välkomnar att regeringen står fast vid satsningar på förstärkt miljöövervakning. Vi ser stora behov på många områden inte minst på havs- och vattensidan, när EUs ramdirektiv för vatten och EUs havsmiljödirektiv och nya fiskeripolitik ska genomföras i Sverige, avslutar Håkan Wirtén.
Det blir två spännande nyheter till årets upplaga av Hyundai Cup 2015. I år satsar arrangörerna mer på de populära tillfartsracen med gemensam prisutdelning på kvällen den 28 augusti.
Starterna går tidigare än föregående år. Som en av de första kappseglingarna i Sverige kommer SRSs att tillämpas i Hyundai Cup för alla som seglar med högst två personers besättning. För vidare information om SRSs läs mer på www.svensksegling.se
Info: http://hyundaicup.se
Snart är det dags för skrov nummer fem av Princess Yachts modell 40M att sjösättas. Det är en rejäl superyacht som snart är färdig för leverans.
Princess 40M har blivit en stor framgång för det engelska varvet. Skrov nummer sex och sju är redan under byggnad. Vid förra årets yachtmässa i Monte Carlo visades en 40M med namnet ”Solaris”. Den är byggd med kompositteknik, vilket ger henne ett både lätt och starkt skrov. Detta i sin tur ger relativt sett god bränsleekonomi och prestanda. Det avancerade halvplanande skrovets design ger bra stabilitet även vid lägre hastigheter. Båten har kapacitet för farter upp till 20 knop med två stycken MTU V12 dieselmotorer på 2 938 hk.
För den som är i England kan skrov nummer fem ses vid Princess M Class superyacht varvet i South Yard, Plymouth. Skrovet är målat i turkost.
Info: www.princessyachts.com
Idag namngavs Sjöräddningssällskapets allra senaste räddningsbåt, Rescue Mærsk Mc-Kinney Møller. Båten, en tolv meters räddningsbåt i Victoria-klassen, är donerad av en fond grundad av danska Maersk. Den kommer att placeras på RS Smögen och blir ett mycket välkommet tillskott i Sjöräddningssällskapets flotta.
– Vi är mycket glada över denna generösa donation. Båten kommer att göra stor nytta inom vår verksamhet. Det är extra roligt att ett så stort och internationellt bolag inom rederinäringen väljer att ge medel till oss, säger Rolf Westerström, VD i Sjöräddningssällskapet.
RS Smögen grundades år 2002 och har drygt 30 frivilliga sjöräddare. Varje år utför stationen över 170 uppdrag. Victoria-klassen är specialkonstruerad för sjöräddning och byggd för att klara hårt väder och krävande räddningsinsatser med mycket god manöverbarhet.
Båten är donerad med medel ur A.P Møller og hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond Til Almene Formal, en fond grundat av danska Maersk.
Info: www.ssrs.se
Snart är Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) redo för att delta i Volvo Ocean Race igen efter den olyckliga grundstötningen. Den danska båten har reparerats för att kunna slutföra de sista etapperna av Volvo Ocean Race 2014-15.
Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) shore manager Neil Cox har beskrivit hur tacksam han är för de insatser som redan har gjorts för att få båten i segelklart skick. Han är optimistisk för chanserna att få båten tillbaka i tävlingen i tid.
Det var 29 november förra året som teamet allvarligt skadade sin båt under segling i Leg 2. Båten kolliderade med ett rev i Indiska Oceanen, varifrån båten hämtades till ett reparationsvarv i Bergamo i Italien.
Planen är att båten ska vara med igen i tävlingen vid starten från Lissabon, där båtarna i Volvo Ocean Race gör ett stopp i månadsskiftet maj och juni. Enligt planen går starten igen från Lissabon 6 juni för att senare gå i mål i Lorient i Frankrike.
Vestas Wind har fått sor hjälp av flera av sina partners för att bli klara och kunna vara med igen. Bland andra har Maersk Line och sponsorer som GAC & GAC Pindar sett till att båten kom till reparationsvarvet via Malaysia.
För tillfället har båten fått tillbaka sitt däck och båten är uttagen från den form som den har ståt i under reparationen av de omfattande skadorna. Till kuriosa hör att det enda större föremål som försvann ur båten de dygn den stod på revet var Volvo Penta dieselmotorn, som någon behövde…
Även det mesta av båtens struktur är återuppbyggt medan en rad detaljer återstår.
För båtarna som är på plats i Brasilien fortsätter arbetet enligt plan. Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) har fått sin nya mast och båten beräknas bli klar till lördagens Team Vestas Wind Itajaí In-Port Race.
Övriga team hade endast mindre reparationer att ta hand om.
Sebago presenterar många nyheter denna säsong. Skjortan Jax Denim i 100% bomull är en av säsongens drygt 40 skjortor. Jax har dold Button down krage, passformen är Regular fit och finns i S-XXXL, ca pris 799:-
Pressrelease:
Nya shortsen Denim Lining Shorts i bomullskanvas har snedskurna frontfickor, myntficka, benfickor med lock och bakfickor med lock. Finns i Light Beige och Navy, S-XXXL. Ca pris 799:-
Välbekanta skon Spinnaker är ingen nyhet, men kombinationen Navy Suede/Tan Leather är ny för säsongen. Finns i storlekarna 7-13 och kostar ca 1499:-
Info: www.sebago.se
Nu finns det ett tillbehör som håller reda på tidvattenförändringar även i Navionics båtapp. Problemet med tidvatten är inte så stort i Skandinavien, men för den som seglar på andra breddgrader är det här en välkommen nyhet.
Nyheten heter Sonar Server och är en trådlös koppling från Digital Yacht. Den ger data i realtid från alla NMEA-kompatibla ekolodssystem och fish-finders till Navionics båtapp med sjökort som finns för iPhone, iPad och Android.
Navionics HD sjökort kan sparas med djupdata för personlig användning i telefonen eller paddan. det kan också delas i det extra lager som appen har.
Sonar Server från Digital Yacht fungerar som en trådlös kopplingspunkt från elektroniska instrument ombord i båten till alla mobila apparater och delar djupdata genom appar.
Sonar Server kopplar genom båtens NMEA 0183 system med en enkel tvåledarkoppling. Den har en räckvidd på cirka 25 m. Ingen Internetuppkoppling behövs för detta. Sonar Server kostar från US$119.95/£99.95.
Info: www.sonarserver.com
I början av förra seklet kom naturfotografen och författaren Bengt Berg till Stora Karlsö och fångades av öns exotiska fågelliv och dramatiska natur. Hundra år senare återfanns hans bortglömda bildskatt av fotografen Roine Magnusson som såg till att den återigen visades upp för publik. Dessutom tog han sin kamera med sig till Stora Karlsö för att ta nya porträtt av ön, i sällskap med författarna Åsa och Mats Ottosson.
Stora Karlsö – bilder från ett paradis är en bok för alla som redan förälskat sig i ön, men också för alla som ännu inte varit där – och fortfarande lever i villfarelsen att man måste åka till fjärran kontinenter för att hitta en egen paradisö.
Det är någonting speciellt med öar. När man vistas på en ö av lagom storlek kan man få en stark känsla av att befinna sig i en alldeles egen värld, lite vid sidan av allting annat.
Stora Karlsö väcker just sådana känslor. Redan när man kommer från fastlandet till Gotland känns det lite som att komma utomlands. Att sedan från Gotland ta båten till Stora Karlsö är början på en ännu mer extraordinär upplevelse. Ön är det första området som naturskyddades i Sverige – och ett av de första i världen. Här finns inga bofasta människor, men tiotusentals fåglar i de myllrande fågelbergen.
Här blommar en sällan skådad rikedom av orkidéer (vad vore ett paradis utan Adam och Eva?). Här finns karga hedar, långa klapperstensstränder och en av landets vackrast belägna fyrar på platån ovan Västerbergets stupande branter.
Stora Karlsö liknar helt enkelt ingenting annat. De finns 221 800 öar i Sveriges hav och insjöar och Stora Karlsö är kanske den mest exotiska av dem alla.
Fakta om boken:
Mats och Åsa Ottosson text, Roine Magnusson foto
Stora Karlsö
Band: inbunden
Format: 240×210 mm
Antal sidor: 160
ISBN: 978-91-87283-57-4
Utkommer: april 2015
FLOW är en helt ny yachtlösning från holländska Vripack. Tanken är att FLOW ska kunna ta sin ägare eller skeppare var som helst i världen med komfort och säkerhet i toppklass. Båtens designers och byggare har erfarenhet av över 7 000 skrov.
Vripack har börjat med ett vitt papper när det nya konceptet togs fram. Det är dock så resan börjar för många yachtköpare, som ofta har stora plånböcker men behöver hjälp med alla detaljer längs resans gång. En del av detta kommer även mer normala båtägare till del, på samma sätt som rally och Formel 1 har hjälpt till med utvecklingen av personbilar.
Med FLOW har Vripack skapat en yacht som ger det allra bästa och allra senaste och det som varvet vet att många efterfrågar till kunderna. Beprövade tekniska lösningar utgör själva ryggraden till yachten, men vad gäller utförande och design samt säkerhet är båten något alldeles extra.
FLOW är en yacht som uppfyller samtliga önskemål. Samtidigt kan den kundanpassas i stor utsträckning för personlig stil och de prioriteringar som respektive köpare har.
– Med FLOW ville vi skapa en yacht som uppfyller alla önskemål och gör att kunderna inte behöver leta mer. Hon har de mest eftersökta finesserna och funktionerna man kan tänka sig och en fantastisk design, säger Bart Bouwhuis och Marnix Hoekstra, krativea chefer på Vripack.
Under gång ger FLOW möjlighet att bara sitta och koppla av i ett unikt glashus på huvuddäck medan vågorna slår mot stäven. När yachten ligger för ankar kan besättningen öppna dörrar och fönster och åter släppa in naturen. Återigen lite udda för skandinaviskt båtliv men tydligen eftersökt bland yachtkunder.
Båtens däck kan både användas som solytor och solskyddade ytor. När tender och andra leksaker åker i vattnet finns det också gott om plats på däcksytorna för att ta sig ombord i leksakerna. Dessutom har yachten en stor yta som kan fällas ut när det är dags för party.
På bryggan finns ett särskilt ”skattrum” med ljus i spännande installationer, som framgår av en av bilderna här intill. Det här utrymmet är perfekt för middagar med familj och vänner, som får en fantastisk utsikt.
För att göra yachten fullkomlig finns även en riktig sports-bar ombord. Även en jacuzzi tillhör självklarheterna i yachten för den som inte vill bada i havet.
Info: www.vripack.com
Tekniska fakta
Current name: Flow
Type of vessel: Expedition Motor Yacht
Design number: 7170
Designer: Vripack
Naval Architect: Vripack
Structural Engineering: Vripack
Mechanical Engineering: Vripack
Interior Design: Vripack
Interior Engineering: Vripack
Builder: McMullen & Wing
Hull type: Displacement
Materials: Steel, Aluminum, Composite
Classifications: Lloyds registered, LY3, MLC Compliant
Engine: 2x Caterpillar C7.1
Speed (cruising/max): 12 / 16 kts
Fuel capacity: 130000 ltrs
Fresh water capacity: 15000 ltrs
Owner & Guest: 10 persons
Crew: 10 persons
Sportfiskarnas har tidigare anmält en omfattande olovlig muddring i Fållnäsviken i Stockholms södra skärgård. Trots obefintligt stöd från länsstyrelsen och avslag i Mark – och miljödomstolen har Sportfiskarna fortsatt driva ärendet. Nu har Miljööverdomstolen gett klartecken till att pröva målet.
– Vi måste stoppa smygexploateringen av skärgården. I vårt överklagande kräver vi att markägaren ska söka tillstånd för muddringen i efterhand, och att det i tillståndet då ska ställas krav på antingen kompensationsåtgärder eller att markägaren ska betala en fiskeavgift, kommenterar Tobias Fränstam, fiskevårdsansvarig på Sportfiskarna Region Mälardalen.
Förödande exploatering i skärgården
Olovlig strandexploatering och muddringsingrepp sker kontinuerligt i huvudstadens hårt utsatta skärgård. Nästan hälften av alla reproduktionsområden för fisk är idag exploaterade och varje år nyexploateras ungefär 0.5% av kvarvarande miljöer. Nära tätorter är exploateringstakten ännu högre, ca 1 % per år, enligt en undersökning från 2014.
Pinsamt agerande av Länsstyrelsen i Stockholm
Trots att omfattningen och skadeverkningarna av exploateringen är väl belagd och trots att muddringen i Fållnäsviken gjordes utan tillstånd och omfattade uppskattningsvis 1 690 m³ har länsstyrelsens ansvariga handläggare inte ansett att ärendet varit värt att driva vidare trots otaliga påstötningar. Sportfiskarna har dock envist fortsatt att samla bevis för att muddringarna i Fållnäsviken både är olovliga och skadliga för kustmiljön och fiskbestånden. Efter att ärendet uppmärksammats av SR Ekot gjorde dock miljöskyddschef Lena Pettersson på Länsstyrelsen i Stockholm, en kovändning och utlovade att ” länsstyrelsen sannolikt ska polisanmäla muddringen”.
– Det finns många skäl till att vi vill få rätt om Fållnäsviken. Det är en kraftig urholkning av lagen att man olovligt kan muddra utan någon påföljd. Målet är viktigt eftersom det kan bli prejudicerande då det nu är uppe i högre instans, och det i princip inte finns någon praxis från liknande mål. Det är nu även dags att länsstyrelsen gör sitt jobb som tillsynsmyndighet, säger Christina Lindhagen, sakkunnig på Sportfiskarna.
Ett yttrande från experter på SLU Aqua som bifogades överklagan ger Sportfiskarna rätt:
”Det är myndigheternas ansvar att se till att man blir mer restriktiv med dispenser från strandskydd och tillstånd för vattenverksamhet. Dagens hantering erbjuder inte kustzonens växter och djur det skydd som avsetts i lagstiftningen. Att man inte vidtar rättsliga åtgärder när man upptäcker olagligt utförda muddringar, dylikt den i Fållnäsviken, är ett tecken på ett systemfel när det gäller tillståndshanteringen.”
Garmin presenterar nu nästa generation HD actionkameror, VIRB X och VIRB XE. Kompakta och i ett nytt format med fler monteringsalternativ filmar de i HD och med vidvinkel. De är vattentäta ner till 50 m och så robusta och vattentåliga att du inte behöver något dykhus när du filmar under vattnet.
VIRB X och VIRB XE har högkvalitativa bild- och ljudfunktioner och ger en helt ny användarupplevelse med G-Metrix. Med hjälp av en mängd inbyggda och trådlösa sensorer fångar G-Metrix data som t.ex. hastighet och G-kraft och omvandlar den till animerad information på bilden för att skapa en häftigare användarupplevelse. Med Garmins programvara kan du visa dina äventyr med fler detaljer och skapa snygga actionvideos på ett enklare sätt. G-Metrix fungerar tillsammans med Garmins produktsortiment oavsett aktivitet. Analysera din kraft från dina Vector wattpedaler, visa din G-kraft under en akrobatisk flygning, återupplev farten och stigningarna som gjorts under en dag i skidbacken med hjälp av fenix 3 eller se accelerationen och maxhastigheten på racingbanan. Tillsammans med G-Metrix är VIRB X och VIRB XE de ultimata actionkamerorna.
Filma vanligt eller med vidvinkel, VIRB XE är designad för att filma professionellt i HD-kvalitet vid 1440p/30fps och 1080p/60fps med super slow-motion, bildstabilisering och i olika zoom-nivåer. VIRB X filmar i HD-kvalitet vid 1080p/30fps och 720/60fps med slow-motion och i olika zoomalternativ. Med stillbildssensor kan båda modellerna ta skarpa stillbilder och bildserier med upp till 12MP bildkvalitet. Dessutom har VIRB XE funktionen Pro mode med mer avancerade manuella kamerainställningar för vitbalans, skärpa och färgprofil, ISO-begränsning och exponeringstid.
Både VIRB X och VIRB XE är vattentäta ner till 50 m och behöver inget extra dykfodral. Med en plan glaslins blir undervattensbilderna kristallklara och övergången mellan under och ovanför vattenytan blir droppfri. I den nya designen finns en inbyggd mikrofon som ger mycket tydligt ljud, även under vattnet. Det finns Bluetooth för enkel användning av headset och extern mikrofon. VIRB X och XE har också ett nytt säkert fäste med ett antiglidsystem som du kan spänna så att det klarar vibrationer och stötar bättre.
G-Metrix använder actiondata som registreras av inbyggda och anslutna senorer till VIRB X och XE för att ladda din actionfilm med mer spänning och känslor. Med G-Metrix kan du få data från högkänslig GPS accelerometer och gyro, samt från kompatibla enheter och accessoarer som HRM pulsband, fenix 3 multisportklocka eller Vector kraftmätare för att fånga realtidsaktivitet och prestation.
VIRB X och XE är också kompatibla med Bluetooth OBD-tillbehör och fångar fordonsdata som hastighet, RPM och gaspådrag.
Via inbyggd Wi-Fi kan du koppla ihop kameran med din smartphone eller surfplatta och appen VIRB Mobile. Med VIRB Mobile kan du livestreama din video så du ser vad du filmar och kontrollera flera kameror samtidigt. Du kan även snabbredigera och lägga på G-Metrix data och ladda upp och dela dina filmer. Om kameran skulle försvinna kan du dessutom spåra den till dess senaste kända position.
Med VIRB X och XE behöver du inte chansa på hur den fungerar eller fundera över hur du filmar en bra video. På den högupplösta 1 tums skärmen kan du snabbt och enkelt ändra inställningarna. Och med en enkel knapptryckning väcker du kameran och kan starta och stanna inspelningen. Det finns också en dedikerad fotoknapp så du kan ta bilder när som helst, även när du filmar. Det uppladdningsbara och utbytbara batteriet ger upp till två timmars filmning vid 1080p. Kameran har också vattentäta kontakter för laddning och strömförsörjning.
VIRB Edit™, Garmins redigeringsprogram kan automatiskt generera bra, färdiga filmer med G-Metrix data. Eller så kan du välja att manuellt granska och redigera filmen, justera G-Metrix datan och lägga på musik. Med hjälp av tidsstämpel via GPS kan VIRB Edit automatiskt synka filmklipp från olika kameror för smidig övergång då du filmat med flera kameror. Du kan även skapa egna mätinstrument och diagram för en mer unik video. VIRB Mobile App kan också användas för snabbredigering på både smartphones och surfplattor. Med appen kan du beskära och lägga på G-Metrix instrument samt lägga till musik vilket gör uppladdning och delning ännu snabbare och enklare.
VIRB X och XE beräknas finnas tillgänglig i juni 2015. VIRB X pris 2 999 kr, VIRB XE 3 999 kr.
Info: www.garmin.se
Stölder av båtmotorer har minskat något det senaste året men är fortfarande den vanligaste orsaken när det kommer till skador kring båt visar statistik från Länsförsäkringar. Polisanmälan av stölderna ökar vid början och slutet av båtsäsongen och de flesta som drabbas har båten ståendes långt från sitt permanenta boende.
Stölder av båtmotorer var som högst 2012 då 370 motorer stals till en kostnad av knappt 18 miljoner hos Länsförsäkringar. Men båtmotorstölderna har minskat sedan dess, och 2014 var det 286 motorer som stals till en kostnad av knappt 11 miljoner. Stölderna är välorganiserade då det ofta är professionella ligor som stjäl motorerna. Kraftfullare motorer är de som är mest stöldbegärliga.
– De flesta stölder sker när båten är på land och många upptäcker inte stölden förrän på våren när det är dags för sjösättning. De senaste fem åren har stölderna av båtmotorer varit störst och näst efter det stjäls sådant som tillhör motorn, till exempel elektronik och dyrbara instrument, säger Rikard Elleberg, chef båtförsäkring på Länsförsäkringar.
Men det finns sätt att undvika stölderna. Vanligast är att införa båtsamverkan på båtklubbar där man ser till varandras båtar och är uppmärksam på vilka som rör sig i området. Båtsamverkan startade 2013 som ett projekt mellan försäkringsbranschen, larmtjänst och polisen i Västra Sverige där båtmotorstölderna visade sig vara störst.
– Det blev framgångsrikt och båtmotorstölderna minskade där det fanns samverkan. Idag finns etablerad båtsamverkan i Västra Götaland, Halland och i Gävleborg. Sörmland och Stockholm är under uppstart, säger Rikard Elleberg.
Även om försäkringen ersätter hela eller delar av värdet på en stulen motor är det ett tråkigt sätt att börja båtsäsongen på. Går det inte att låsa in hela båten så ta åtminstone av och lås in motorn under vintern.
Undvik stöld:
• Förvara motorn inomhus under vintersäsongen.
• Inför båtsamverkan på din båtklubb.
• Montera spårningsutrustning i motorn som larmar om strömmen bryts eller någon rör kablarna.
• Stöldskyddsmärk motorn. Stöldskyddsföreningen eller serviceverkstaden har metoderna.
Antal anmälda stölder till Länsförsäkringar av båtmotorer 2010-2014:
År Antal Kostnad
2010 247 10 612 978
2011 310 16 057 292
2012 370 17 964 986
2013 308 12 270 135
2014 286 10 872 939
Källa: LF.
Olympus STYLUS TOUGH TG-4 är flaggskeppet för alla som vill fånga upplevelserna på bild och HD-video, utan att behöva oroa sig för ljusförhållanden och kameran. Den ljusstarka zoomen 25-100 mm* med bländare 1:2.0 i vidvinkelläge ger skarpa, färgstarka bilder i ljussvaga situationer som exempelvis på 15 meters djup**. Lägg till Live Composite, handskvänliga kontroller, undervattens HDR, inbyggd djupmätare, RAW-format samt AF Area som låter dig skifta fokuspunkt i bilden…
De fem viktigaste fördelarna med TG-4 är kamerans extremt ljusstarka objektiv för klassen, variabelt makrosystem, bredden av tillbehör, bekvämligheten med så mycket funktionalitet i en kompakt kamera (RAW, GPS, WiFi, geotracking etc.) och naturligtvis tuffheten.
TG-4 är vattentät ner till 15 m, klarar fall upp till 2,1 m och 100 kg tryck, plus att den är fryssäker. En pålitlig kamera för dig som gillar aktiviteter utomhus. Äventyraren och fotografen Annelie Pompe som bestigit Mount Everest och är en av världens djupaste fridykande kvinnor, säger: “Från det högsta till det djupaste, från det varmaste till det kallaste har TOUGH-kamerorna hängt med utan att någonsin svika mig”.
Med TG-4 får du nu Variabel Makro med fyra olika lägen som täcker området 30 cm ner till 1 cm. De fyra lägena är Mikroskop, Mikroskop kontroll, Fokusbracketing och Skärpedjupsförlängning (Fokus Stacking).
Nytt i mikroskopläget är blixt med långsam synkronisering som ökar kontrasten och minskar risken för överexponering när du är mycket nära motivet. Det förbättrar bildkvaliteten radikalt vid hög förstoringsgrad (TG-4 kan förstora upp till 6,9 gånger eller upp till 13,9 gånger med Super Resolution Zoom).
Undervattens-HDR och AF Area är två andra funktioner som kommer imponera på dig. Undervattens-HDR ger dig mer dramatiska bilder genom att bättre teckna ut riktigt ljusa och mörka partier. Med AF Area kan du styra var fokuspunkten ska ligga i bilden och snabbt ändra den fram och tillbaka.
Dykare och vintersportare bär ofta handskar så med TG-4 kan du styra alla viktiga funktioner med den stora ratten på kamerans baksida. Dessutom kan du skräddarsy två lägen (C1 och C2) på ratten som garanterar bekväm åtkomst till dina favoritinställningar. Oavsett var du är och vad du har på dig. Undervattensläget är markerat med en fisk.
Pris 4 190 kr. Kameran finns i svart och rött.
Info: www.olympus.se
Med start I morgon, 14 april klockan 18.00, visar TV4 Sport och TV4 Play ”America’s Cup: Artemis Racing – Sveriges största idrottssatsning”. I totalt sex avsnitt under 2015 kommer tittarna att få följa Artemis Racing och förberedelserna inför den stora America’s Cup-finalen som avgörs på Bermuda 2017.
I besättningen finns bland andra de svenska hjältarna från London-OS 2012 – guldmedaljörerna i starbåt, Fredrik Lööf och Max Salminen.
Det nygamla Team Accure sopade banan med övriga deltagare i årets premiärtävling hos GKSS i helgen genom att vinna alla matcher.
– Det har varit en lärorik helg, och vi har seglat bättre och bättre under helgen konstaterar Patrik Sturesson från Team Accure efter tävlingen.
– Vi började i går morse i praktiskt taget stilje och i dag har det blåst rejält under dagen. Vi har inte varit så bra på hårdvindssegling tidigare, men i dag gick det riktigt bra konstaterar Patrik.
Team Accure som i höstas låg på 19.e plats på världsrankingen bland matchracingseglarna har i dagsläget ingen ranking då de bytt rorsman från Viktor Ogeman till Patrik Sturesson.
Besättningen bestod av Erik Larsson, stor, Erik Malmberg trim, Herman Andersson, pit, Björn Lundgren fördäck.
Tävlingen var en kvalificering för Ice Breaker som seglas om två veckor i Långedrag.
För kvalificeringen räknas seglingar i open-klassen.
Dagens resultat:
1.
Patrik Sturesson 12–0 100%
2.
Sven Larsson 9–3 75%
3.
Anna Östling 7–5 58%
4.
Victor Abenius 6–6 50%
5.
Måns Holmberg 4–7 36%
6.
Kim Kling 3–9 25%
7.
Johanna Bergqvist 0–11 0%
Foto: Målgång av team Accure till höger i bilden. Foto: Stina Jansson.
Framtidens melodi är elcykeln. Ett miljövänligt transportmedel som passar både pendlaren och den som vill minska ansträngningen.
I innerstan är cykeln ett effektivt sätt att ta sig fram, utan byten, tidtabeller eller köer. Dessutom är det ett ekonomiskt val då du slipper bensinkostnaderna.
Årets nyhet hos Biltema är en sju-växlad elcykel med sportig design, inspirerad av mountainbikes. Med batteriets unika placering i ramen blir det en del av cykelns form och ger bättre jämvikt.
För 9999 SEK är den ett oslagbart alternativ som jämförbara produkter på marknaden inte kan matcha. Den har förstärkt aluminiumram, skivbromsar och dämpning på framgaffeln. Den har en kraftfull, energisnål motor, 36 volts/250W och 8,8 Ah batteri, med en räckvidd på 35-60 km. Max hastighet med motorn är 25 km/h.
Retro är här för att stanna
För den traditionella cyklisten har vi tagit fram årets erbjudande som ger många mil per krona. Retro City är en cykel i klassisk design med bekväm sittställning för endast 999 SEK. Även om formen är traditionell så är den tillverkad av moderna material som gör den lätt och smidig att cykla på.
Om Biltema
Biltema erbjuder idag ett brett sortiment för hela familjen inom områdena Bil/MC, Båt, Fritid, Hem, Kontor/teknik, Bygg, Bilvård och Verktyg. Totalt marknadsför Biltema mer än 19 000 artiklar.
Biltema finns idag på cirka 100 platser i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Två gånger per år delas Biltemakatalogen ut, den distribueras i varuhusen och via post. Totalt trycks cirka 15 miljoner kataloger per år.
Vår vision är att underlätta ekonomiskt för människor att ha bil, båt, bostad, verktyg samt fritidsartiklar av hög kvalitet och därigenom skapa en rikare fritid för alla.
Martins Strömbergs Dongfeng Race Team kämpar för att få sin båt redo inför den sjätte etappen av Volvo Ocean Race 2014–15 som startar till helgen. Nu har lagets skadade båt och nya mast anlänt till Itajaí, Brasilien.
Dongfeng Race Team tvingades 30 april att avbryta den femte etappen av Volvo Ocean Race när deras mast bröts av cirka 200 Nm väster om Kap Horn. Efter att laget sökt nödhamn i Ushuaia, Argentina gjorde de båten redo för motortransport till etappmålet i Itajaí.
– Från det att vi kom till Ushuaia har det varit full fokus på att laga båten och ta den till startlinjen i nästa etapp, säger Martin Strömberg som precis som flera andra i laget fick ledigt under tiden som båten transporterades norrut.
Istället utgjordes transportbesättningen av lagets serviceteam samt två kinesiska seglare och natten till idag anlände Dongfeng Race Team till Itajaí. Den cirka 2 000 Nm långa resan från Argentina tog elva dagar.
Lagets nya mast har transporterats från Abu Dhabi via flyg med mellanlandning i Amsterdam och vidare till São Paulo. Där lades den på en lastbil som igår nådde fram till Itajaí.
Nu ska den nya masten göras redo och segel repareras innan den nya riggen monteras på båten. Arbetet utförs av servicepersonal från Volvo Ocean Race egna Boatyard och utav Dongfeng Race Team själva. Allt måste vara klart inför det In-Port Race som seglas i Itajaí på lördag. Dagen efter startar den sjätte etappen som går till Newport, Rhode Island i USA.
– Det är viktigt att vi hinner göra färdigt båten inför starten och kan göra en stark comeback. Vi längtar efter att ge oss in i racet igen och vi vill visa att vi inte är uträknade, säger Martin Strömberg.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Yachtbyggaren Tankoa ska snart leverera sin första stora yacht, den som syns på bilderna här intill. Varvet säger själva att de är den enda båtbyggaren som levererar yachter i den här klassen och med den här stilen.
Tankoa S693 på 69,30 m har designats och tagits fram i samarbete med Yacht-Ology, ett företag som ägs av Michel Karsenti. Kontraktet för den nya yachten skrevs i mars förra året till en före detta kund hos Karsenti.
Tankoa Yachts kallar sig för ett ”boutique shipyard” och är baserat i Genua. De har återförsäljare och agenter världen över. Leveransen av den nya yachten är planerad till sent i juli i år. Hon kommer då att kryssa omkring i vattnen utanför den franska Rivieran och får senare sin premiär på 2015 Monaco Yacht Show.
Tankoas filosofi är att kunna ge yachtkunderna något annat än holländska eller tyska yachter som alternativ. Hur annorlunda den här yachten blir jämfört med många andra på den ständigt heta yachtmarknaden blir intressant att följa.
Yachten är redan till stora delar klar. Ombord finns allt från lyxiga boutrymmen för ägare och gäster till bastu, gym och en ”lekavdelning” för vuxna.
Båda yachtens huvudmaskiner är försedda med filter i kolfiber för att minimera utsläpp och för att möta standards enligt RINA Green Plus. Generatorerna har dessutom extra tryckförsedda filter och ljuddämpare för miljöns skull.
Info: www.yacht-ology.com