För tätbåtarna återstår det nu ett par timmar av etappen från Kapstaden till Abu Dhabi. Nästan 23 dygn efter starten skiljer det bara ett par minuter mellan ledaren Team Brunel och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team.
Senaste positionsrapport: 1400 (CET)
Ledare: Team Brunel
Avstånd till målet: 168 sjömil
Hastighet: 4-10 knop
Vind: NO 4-6 m/s
Beräknad målgång: 13 december 0500-0900 (CET)
Den andra etappen av Volvo Ocean Race har varit otroligt jämn sedan starten i Kapstaden den 19 november. Dongfeng Race Team har funnits med i täten hela vägen och de senaste två veckorna har de kämpat hårt för att hålla jämna steg med den nederländska båten Team Brunel. Båtarna har seglat nära varandra under merparten av den 5200 sjömil långa etappen och ofta har de kunnat se varandra. Båda lagen har oavbrutet försökt hitta det perfekta trimmet på sina båtar och de senaste dagarna har varit särskilt intensiva.
Tätbåtarna har kämpat sig genom Hormuzsundet i lätta vindar och vände under eftermiddagen söderut mot mållinjen i Abu Dhabi. Martin Strömbergs lag har tagit in på ledarna och klockan 14:00 skiljde det endast 1,4 sjömil mellan Team Brunel och Dongfeng Race Team.
– Vi har Brunel nära oss och det känns som att vi seglar riktigt bra. Jag tror att de är mer nervösa än vad vi är och trots att det är ett intensivt läge håller vi oss lugna ombord, säger Martin Strömberg.
Abu Dhabi Ocean Racing är sugna på att blanda sig i striden om segern och de ligger nu 15 sjömil bakom tätduon. Målgången är beräknad till tidigt lördag morgon, 05:00 – 09:00 svensk tid.
Mellan Team Alvimedica och MAPFRE pågår en hård kamp om fjärdeplatsen och de väntas gå i mål tidigt söndag morgon. Svenskbåten Team SCA ligger sexa och kommer troligtvis att gå i mål under söndagskvällen.
Dongfeng Race Team kom tvåa i den första etappen efter Abu Dhabi Ocean Racing och före Team Brunel. Om Strömbergs lag är först över mållinjen i Abu Dhabi kan de ta ledningen i den totala poängtabellen för Volvo Ocean Race 2014-15.
Tävlingen avgörs i nio etapper runt jorden och avslutas i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Vi kommer att kunna erbjuda stillbilder och video från den spännande målgången. Martin Strömberg kommer också att finnas tillgänglig för intervjuer via telefon.
Följ målgången i Abu Dhabi live på www.volvooceanrace.com
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger 2,5 miljoner kronor till utsättning av ålyngel, så kallad glasål, i svenska vatten.
– Ålen är en hotad art och detta är en åtgärd i den svenska förvaltningsplanen för ål. Utsättningarna kommer främst att ske i områden på västkusten utan fiske och där det finns fria vandringsvägar, säger Jens Persson, utredare på enheten för fiskereglering på HaV.
Projektet leds av länsstyrelsen i Skåne och är en del av den svenska förvaltningsplanen för ål. Den innehåller i huvudsak åtgärder inom fyra olika områden; minskat fiske, öka överlevnaden vid passage förbi vattenkraft, utökade stödutsättningar och kontroll.
Fiske efter ål har en lång tradition i Sverige, både i salt- och sötvatten. Men beståndt har länge varit hotat. I Östersjön märktes försvagningen under 1950-talet, men rapporter om minskande fångst längs Norrlandskusten kom redan i början på 1900-talet. Enligt ICES, Internationella havsforskningsrådet, är rekryteringen nere på 1-10 procent jämfört med nivån före den stora nedgången på 1980-talet och ICES föreslår att all mänsklig påverkan på produktion och lekvandring hos ål minskas till så nära noll som möjligt. Ålen är också upptagen på rödlistan som akut hotad.
För att rädda den europeiska ålen har EU ställt krav på medlemsländerna att de ska jobba efter en ålförvaltningsplan. Sverige fick sin plan godkänd av EU-kommissionen i oktober 2009.
– Vi har haft utsättningar av glasål sedan 70-talet. Tidigare var det främst för att stödja fisket men de senaste tio åren handlar det främst om att bevara och stärka beståndet, ålen är en väldigt viktig del av den biologiska mångfalden, säger Jens Persson.
År 2009 sattes cirka 750 000 glasålar ut i både sötvatten och kustzon i Sverige, på såväl öst- som västkusten. Till följd av medfinansiering från Europeiska fiskerifonden (EFF) kunde antalet mer än fördubblas året efter till 1,9 miljoner. Ungefär lika många sattes ut 2011, 2012 och 2013. I år saknas medfinansiering från EFF för projektet. För 2014 och 2015 blir siffran därför lägre, ungefär en miljon ålyngel.
Sedan 2007 krävs tillstånd för att få fiska ål, ålfisket har skurits ner kraftigt de senaste åren och år 2012 förbjöds allt ålfiske på västkusten. En annan viktig del i förvaltningsplanen är att öka antalet ålar som levande tar sig förbi vattenkraftverken på sin väg tillbaka till havet. En avsiktsförklaring med företrädare för kraftbolagen har upprättats för att öka den sammantagna överlevnaden vid passage förbi vattenkraftverk.
Källa och foto: HaV.
Nedskräpningen i Europa kostar svindlande 13 miljarder euro varje år i enbart städkostnader. Samtidigt är det massor med skräp som hamnar i havet. Det krävs ett starkare förebyggande arbete för att minska nedskräpningen på land. Håll Sverige Rent deltar i dagarna i ”Stop Litter Now! Summit” tillsammans med representanter från fjorton andra europeiska organisationer mot nedskräpning för att diskutera åtgärder.
Nedskräpningen i Europa är en dyr historia – enbart städinsatserna kostar 13 miljarder euro varje år. Då är inte indirekta kostnader som förfulning av miljön, otrygghet och negativ påverkan på turism inräknade. Trots städinsatserna är det mycket skräp som ändå hamnar i havet – hela 80 procent av skräpet i havet kommer från land. Våra hav är fulla av skräp och marin nedskräpning är ett allvarligt miljöproblem som kräver åtgärder på land.
– Vi vill ha ett skräpfritt Europa till 2030, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent. Den viktigaste insatsen mot nedskräpning är att förändra människors beteenden så att de inte kastar skräp. Nu samlar vi våra krafter tillsammans med de övriga organisationerna i Europa som arbetar mot nedskräpning.
För första gången samlar nu det nybildade ”The Clean Europe Network” femton länders organisationer på konferensen ”Stop Litter Now! Summit” för att diskutera gemensamma insatser kring det nödvändiga förebyggande arbetet mot nedskräpningen.
På mötet presenteras en gemensam metod för att mäta nedskräpning och för att kartlägga källor på land för skräp som hamnar i havet. Under 2015 kommer en rad pilotstudier av dessa metoder att genomföras runt om i Europa.
– Det går inte att bara städa bort skräpet, säger Johanna Ragnartz. Vi ser fram emot att få gemensamma mätmetoder på plats så att vi tillsammans kan sätta in rätt åtgärder på rätt plats. Vi tror att detta kan vara ett mycket bra sätt att minska nedskräpningen, både på land och i havet.
Medlemmarna i ”The Clean Europe Network” kommer fortsättningsvis gemensamt att belysa problemet och använda best-practice tvärs över Europa. Inför 2015 söker Håll Sverige Rent kommuner som är intresserade av att testa och utveckla de metoder som nätverket enats om.
Mer information om nätverket finns på http://cleaneuropenetwork.eu/
Källa och foto: Håll Sverige Rent.
Från mitten av december blir det även i Sverige möjligt att bygga och utrusta fartyg för så kallad inlandssjöfart. I ett första skede kommer inlandssjöfart att vara möjlig på Göta älv, Vänern och Mälaren.
EU har sedan ett antal år gemensamma regler för inlandssjöfart, det vill säga trafik på kanaler, floder och insjöar som gemensamt kallas inre vattenvägar. Sverige har tidigare valt att inte tillämpa reglerna men efter att sjöfartsnäringen visat intresse för inlandssjöfart kommer det även i Sverige bli möjlighet att bygga och utrusta fartyg enligt de regler som gäller för Kontinentaleuropas inre vattenvägar.
Fartyg som byggs och utrustas för inlandssjöfart tillåts bara trafikera vattenområde som har definierats som inre vattenvägar. Det kommer i Sverige vara valfritt att använda fartyg i inlandssjöfart på dessa vattenområden. Alternativt kan man fortfarande använda fartyg som uppfyller de regler som i dag gäller för det aktuella vattenområdet.
I ett första skede kommer inlandssjöfart vara möjlig på Göta älv, Vänern och Mälaren. Det pågår en utredning på Transportstyrelsen som kan resultera i att ytterligare vattenområden blir aktuella.
De lagändringar som varit nödvändiga för att möjliggöra inlandssjöfart i Sverige har nu genomförts och arbetet med nödvändiga föreskrifter är nu färdigt. Föreskrifterna har också notifierats inom EU och eftersom varken någon enskild EU-medlemsstat eller EU Kommissionen haft några synpunkter på dem kan de nu publiceras. De nya föreskrifterna som rör fartygskonstruktion och utrustning träder i kraft den 16 december.
Utöver de nya föreskrifter som reglerar hur fartyg i inlandssjöfart ska byggas och utrustas ska ett flertal av de befintliga föreskrifterna tillämpas för inlandssjöfarten, till exempel gällande bemanning och sjötrafikregler.
Mariestad har från och med den 1 december en fullvärdig sjöräddningsstation. Efter ett par år som projektstation, då rutiner och organisation har finslipats, har organisationen nu uppgraderats till ordinarie räddningsstation.
Bo Jansson är stationsansvarig i Mariestad och driver stationen tillsammans med 20 aktiva frivilliga sjöräddare och ytterligare 10 sjöräddare som hjälper till på land, med insamlingar, event och skötsel av stationen. Nu ser de fram emot att börja arbetet som fullvärdig station.
– Som vi har väntat på det här! Vi har varit igång som projekt och kört operativt i tre-fyra säsonger. Nu är det en härlig känsla att bli uppgraderade. Vår station kommer att stärka räddningsresurserna i Vänern ytterligare, säger Bo Jansson.
RS Mariestad förfogar över en 8-meters räddningsbåt, Rescue Thorsten Brunius, som tidigare tjänstgjorde på räddningsstationen i halländska Bua. De har även en tillfälligt placerad svävare som de nu utbildas på tillsammans med RS Kronoberg.
Hittills i år har stationen haft 74 uppdrag (24 medlemsuppdrag, 1 sjuktransport, 2 SAR-larm (search and rescue), 1 räddningstjänstuppdrag och 46 övriga).
Sjöräddningssällskapets operativa chef Andreas Arvidsson är stolt över att kunna välkomna RS Mariestad som fullvärdig station:
– Stationen och de frivilliga sjöräddarna har bevisat att de uppfyller de rutiner och färdigheter som krävs, och vi är glada över att de nu är en del av vår livräddande verksamhet på riktigt!
Med nya och bättre lokaler satsar Kustbevakningen vidare i Västervik. Stationschef Pär-Åke Eriksson och generaldirektör Lena Jönsson invigde på måndagen den nya stationsbyggnaden.
De fjorton i personalen på kuststation Västervik satsar vidare med en ny och mer ändamålsenlig byggnad. Från Västervik når Kustbevakningen primärt vattnen i Norra Kalmarsund, farvattnen mellan fastlandet och Gotland och Tjusts, Västerviks och Misterhults skärgårdar.
Kustbevakningen kombinerar huvuduppdraget miljöräddning till sjöss med uppdrag åt många andra myndigheter. Dagligen sker samverkan med till exempel Räddningstjänsten och Polisen. Vikten av samverkan blir extra tydlig på mindre orter.
– Vi och våra samverkande myndigheter blir starkare tillsammans. Samverkan och goda relationer skapar trygghet, säger Pär-Åke Eriksson.
Kustbevakningens generaldirektör Lena Jönsson lyfter fram samverkan med Västerviks kommun.
– Vi vet att det vi kan göra till sjöss genom att kombinera miljöräddning med sjöövervakning sparar mycket resurser jämfört med om arbetet görs på land. Att hantera till exempel miljöutsläpp inne vid land är både dyrare och svårare än ute till havs. Det här är kostnader som direkt hade förts över på kommunerna om vi hade behövt skära i vår verksamhet. Jag är glad över att vi kommer att finnas kvar i Västervik, säger generaldirektör Lena Jönsson.
Foto: Kustbevakningen.
I november genomförde Svenska Sjö en kundundersökning där 6500 kunder svarade. Syftet är att löpande mäta kundnöjdheten avseende service, villkor och skadereglering. Tydligast var att hela 83% av kunderna som haft en skada under 2014 var mycket nöjda med skaderegleringen.
De kunder som haft skada var också mycket nöjda med det varv som reparerade skadan, där svarade 64 % att de var mycket nöjda. Rekommendationsvilligheten bland kunderna också hög. Hela 82 % svarade att de mycket troligen skulle rekommendera Svenska Sjö till vänner och bekanta.
– Vi har länge haft på känn att vi har nöjda kunder och nu har vi det svart på vitt vilket är oerhört glädjande säger Per Grywenz, VD för Svenska Sjö. Vi har förstås målsättningen att väldigt bra då vi som specialister inte gör annat än att jobba med båtförsäkring, man ska ha större förväntningar på oss än på andra, det är rimligt.
– Vi har en stor uppgift i att informera båtägarna om att kolla runt bland andra för att få referenser på skaderegleringskvalitet innan man väljer försäkring. Hela 75% av kunderna hade också valt oss genom rekommendation eller via tips från båtklubben vilket också är glädjande för oss då vi är medlemmarnas egen försäkring, vi är inte till för några andra.
Båtklubben är en viktig mötesplats även i framtiden. Vi kan också i svaren se att information från båtklubben läses i väldigt hög grad så även om kanske inte lika många kommer på möten som förr, så är man intresserad av vad klubben har att säga.
Svenska Sjö frågade även vad kunderna önskar lägga till i försäkringen. – Något som vi verkligen hörsammar och kommer att ta med i erbjudandet inför säsongen 2015, säger Per Grywenz.
Parallellt med kundundersökningen genomförde också Svenska Sjö en större intervjuundersökning bland Sveriges båtägare med frågor om hur man ser på sin båtförsäkring och hur och varför man beslutar sig för just den försäkring man har. Här framkom bland annat att cirka 1/3 av båtägarna valt ett renodlat båtförsäkringsbolag, 1/3 hade valt att försäkra genom hemförsäkringen, men också att 1/3 valt att inte försäkra båten.
– Det är en sak om båten är gammal och inte värd så mycket, men man ska inte glömma ansvarsförsäkringen som täcker skador på annan person eller egendom, båtklubbarna kräver också att båten är försäkrad, avslutar Per.
Info: www.svenskasjo.se
Trots mörker och julstök väntar sommaren runt hörnet. Den 27 februari öppnar båtmässan Allt för sjön på Stockholmsmässan och för många är det starten på båtsäsongen. 2015 genomförs Allt för sjön för 80:e gången och när mässan öppnar i februari blir det en riktig jubileumsfest för alla samtidigt som det blir en mässa med ovanligt många nyheter.
Allt för sjön är Nordens ledande båtmässa och ett forum för alla båtentusiaster som vintertid går med en stark längtan efter skvalpande vågor, brännande sol och doften av hav och tång. Allt för sjön är en given mötesplats för alla båtintresserade, såväl fritidsbåtsentusiaster som hängivna ensamseglare.
– Det här blir den 80:e gången vi öppnar båtmässan Allt för sjön, och det gör vi om bara ett par månader. 2015 är jubileumsår och som grädde på moset kommer vi att kunna visa upp fler nyheter än vanligt. Det kommer att bli en riktigt stor fest, ett jubileum där det finns något för alla i familjen, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.
Storsatsning på nyheter
På Allt för sjön 2015 visas många nyheter. De mest intressanta kommer att möta besökarna i en utställning redan på entrétorget. På mässan visas senaste nytt inom allt från mindre segelbåtar byggda för dagsturer till stora motoryachter utrustade med mikro samt tvätt-, och diskmaskin. Här presenteras de senaste båttrenderna. Det blir också sjömode, båttillbehör och massor av roliga aktiviteter för alla åldrar.
– Bokningsläget är bättre i år än förra året. Det borgar för att Allt för sjön 2015 blir en spännande mässa. Nämnas bör att Finland satsar extra mycket på Stockholm i år med en stor monter fylld med spännande nyheter inom båt- och tillbehör, säger Hanse Thorslund.
Dagsegling och charter
Båtlivet förändras. Fler väljer i dag att hyra sin båt och ofta sker detta på nya platser i Sverige och utomlands. Fler väljer också att göra kortare dagsetapper på sjön för att vara till sjöss när vädret är fint. Därför satsar Allt för sjön på att visa upp fler båtar för dagsegling och motorbåtar utrustade för kortare utflykter. Det blir i år många utställare som erbjuder båtuthyrning, i Sverige och utomlands.
Tre mässor under tio dagar
Parallellt med Allt för sjön kommer två andra mässor att gå på Stockholmsmässan. Under den första helgen går mässan Hektar, Sveriges nya livsstilsmässa för de med större trädgårdar, mark och lantställen. Under den sista helgen arrangeras Vildmarksmässan, outdoor-mässan med dykning, klättring och biking och andra utomhusaktiviteter.
Info: www.alltforsjon.se
Sverige är världens barnsligaste båtland skriver Erling Matz och Carina Lernhagen Matz i en ny bok. ”Lust och nöje” heter den och är utgiven av Sjöhistoriska museet i Stockholm.
Svensk nöjesbåtshistoria börjar med en präktig grundstötning. Året är 1680 och kung Karl XI och hans unga drottning Ulrika Eleonora är ute och nöjesseglar men brakar på Stora Leran i Södra Björkfjärden i Mälaren. Grundet består inte, trots namnet, av lera utan av klappersten. ”Två hovjungfrur skadar sig illa” står det i en samtida rapport. ”Och allt som finns ombord blir fördärvat.”
Danske kung Kristian V skrattade så det hörs ända till slottet Tre Kronor i Stockholm. ”Svenska sjömän är bara bönder doppade i vatten.”
Men det blir bättre. Första essän i boken har rubriken ”Barnsligt båtliv” och illustreras av ett foto från 1950-talet. En ung mor byter blöja på sin lilla knodd. Platsen är sittbrunnen på en gammal träbåt. Bordet är rangligt, båten är trång och tygblöjor hänger på tork på sittbrunnssargen. Ändå andas allt harmoni.
Sverige är världens barnsligaste båtland, konstaterar författarna och förklaringen är naturlig. Inget annat land har en så båtvänlig kust. Både på ostkusten och västkusten finns en skyddad skärgård. Den gör båtlivet enkelt. Inget tidvatten, inga strömmar, ingen öppen havssjö och tiotusentals skyddade vikar. Allt skapat för enkelt familjeliv i små båtar.
Till det ett överraskande konstaterande i boken: Svenskt båtliv har varit feministiskt i 150 år. Redan 1867 fick kvinnor rösträtt i Göteborgs Kungl. Segel Sällskap. Det var mer än femtio år innan Sverige införde allmän rösträtt för kvinnor 1919. Det kungliga segelsällskapet i Stockholm, KSSS, var också tidiga. Där fick kvinnor rösträtt 1896.
Men boken berättar inte bara om svenskt båtliv. En essä handlar om Albert Einstein. ”Albert älskade livet i båt” skrev hans vän Max von Laue, nobelpristagare liksom Einstein. Men Laue konstaterade också: ”Albert saknade helt förmågan att se segling som idrott”.
På en bild i boken ler Einstein lyckligt. Med naken överkropp sitter han till rors på sin lilla segelbåt ”Tümmler” (Tumlaren).
Einstein lärde sig segla i tonåren på Zürich See och fortsatte efter landsflykten från Tyskland 1933. Navigera vägrade geniet att lära sig och gick därför ständigt på grund i de nya seglingsvattnen i Connecticut norr om New York. ”Relative Tide and Sand Bars Trap Einstein” skrev kreativa rubriksättare i New York Times sommaren 1935.
I boken får vi också veta att Sveriges mest framgångsrike båtbyggare genom tiderna, Christoph Rassy, lärde sig segla i Stanberger See i Bayern. Det var strax efter andra världskriget. Han hittade en bränsletank till ett amerikanskt bombplan, satte en mast på och började segla.
Astrid Lindgren får också ett eget kapitel. I början av 1960-talet köpte hon en segelbåt av sin förläggare Hans Rabén. Det var en Mälar 30:a döpt till Saltkråkan. Men Astrid var ingen riktig seglare. ”Hon var bara ute med båten några enstaka gånger”, berättar hennes dotter Karin. Ändå har båten blivit historisk. Den fick ge namn åt TV-serien med Tjorven, Båtsman och farbror Melker som säger ”denna dagen ett liv”.
Boken är utgiven av Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm och är utsedd till museets årsbok 2014-2015. Den är i stort format med 240 sidor. Boken kan köpas på museet. Pris 250 kr. Eller beställas via e-post bok@maritima.se eller tel 08-519 549 20. Pris 330 kr, skickas då med post.
Team Vestas Wind kan nu satsa på att bygga en helt ny båt för nästa etapp av Volvo Ocean Race. Teamet undersöker möjligheterna att komma tillbaka med ett nybygge en vecka efter att deras båt havererade efter att ha gått på grund och slagits sönderi Indiska Oceanen.
Besättningen är i säkerhet, men hann ta med sig mycket av den utrustning som fanns ombord i den förstörda båten. Vraket står kvar på Cargados Carajos Shoals (St Brandon), cirka 260 Nm nordost om Mauritius.
– Det är Vestas tydliga ambition att få Team Vestas Wind ut och segla igen i tävlingen, säger segelteamets vd, Morten Albæk. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att det ska bli verklighet.
– Alla delar av vår båt kan tyvärr inte repareras och därför är en av möjligheterna som vi undersöker att bygga en helt ny båt. Vi vet dock inte om vi hinner med detta i tid för att Team Vestas Wind ska kunna återuppta tävlingen. Vi jobbar dock i samarbete med Volvo Ocean Race för att undersöka alla möjligheter.
Skepparen Chris Nicholson (AUS), som ledde besättningens evakuering av båten 29 november. Därefter tog de sig iland på den avlägsna ön Íle du Sud, där de stannade i 48 timmar innan de kunde ta sig till Mauritius med en fiskebåt.
Här är en del av uttalandena från Chris Nicholson med flera på Vestas Winds presskonferens igår:
“Prior to the crash in the preceding 48 hours, Wouter and I in regard to our normal duties of looking where the boat was going with the routing, noticed that there would be some seamounts. When I saw those I asked what the depths and the currents and the wave conditions would be.
“Wouter’s reply was that the depths went from 3000m to 40m, (which) were the extremes of the depths, the current was negligible and we would monitor the wave state as we approached…”
Team Vestas Wind navigator Wouter Verbraak (NED) explained the reason for the accident to the media:
“In hindsight we would’ve continued to zoom in on the area much more, on the electronic charts. Not doing so is the big mistake that I made, but the good thing is that we didn’t make any more.”
The incident happened around the midway point of the 5,200 nautical mile Leg 2 from Cape Town to Abu Dhabi of the nine-month round-the-world race which finishes in Gothenburg, Sweden, on June 27 next year.
Debriefed
It is Australian Nicholson’s fifth Volvo Ocean Race, and he and the rest of the crew have been debriefed by team and race officials over the weekend in Abu Dhabi and will shortly return home to their individual countries.
Volvo Ocean Race CEO Knut Frostad explained that, for the damaged boat, the recovery operation is still ongoing, and the parties involved are working together to bring about a swift resolution.
“We’re all making our absolute best efforts to do what is right. We have a very clear mission on this and that is to make sure that the absolute minimum impact is done to the environment.
“The plan is to remove the boat, either in its current form, or in a different form. We’re working on this right now, trying to make it happen as quickly as possible.
“Our next objective is to learn from this, and support Vestas, Powerhouse, and the team in their efforts to have a future in the race.
“I must underline that that is no small challenge. I don’t want anyone to have expectations that this will easily happen; it’s an enormous challenge.
“But the Volvo Ocean Race is all about enormous challenges – and here is another one.”
Patrick Lammers, a member of retail board RWE, said on behalf of sub-sponsors Powerhouse: “We are seeking opportunities to return to the race as soon as possible. In what form, and when, is impossible to say at this time, but all options are seriously considered.”
Det börjar dra ihop sig för målgång i den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. Segern i den dramatiska delsträckan till Abu Dhabi ser ut att stå mellan tre lag som följt varandra nästan sedan startskottet gick i Kapstaden. När fältet passerade ekvatorn under natten till lördag skiljde det endast tio minuter mellan de tre första båtarna.
Ledande båt: Team Brunel
Avstånd till målet: 785 sjömil
Hastighet: 10-12 knop
Beräknad målgång: 13-14 december
Avstånd mellan täten och sista båten: 419 sjömil
Vind: NO 5-6 m/s
Team Brunel, Dongfeng Race Team och Abu Dhabi Ocean Racing har utgjort en ledartrio sedan två veckor tillbaka då de började få en lucka till konkurrenterna och spanska MAPFRE valde att chansa på en egen väg längre österut. Trion höll ihop med Abu Dhabi Ocean Racing längst fram men i fredags gjorde Team Brunel ett litet ryck och tog täten. Dongfeng Race Team har stundtals haft ledningen och trots att etappen är över 5000 sjömil jobbar seglarna oavbrutet med att hitta perfekt trim i båten perfekt och för att vinna meter för meter.
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team och Team Brunel har legat hack i häl sedan starten gick i Kapstaden. När de nu närmar sig Abu Dhabi har det verkat som att Brunel haft lite mer fart i sin båt.
– Det är jobbigt för vi tappar på Brunel hela tiden. Men självklart har vi inte gett upp ännu, sa Martin Strömberg under tisdagen.
Enligt den senaste rapporten hade Strömbergs lag tagit in en sjömil på ledarna och mycket kan hända på vägen till Abu Dhabi. Vinden väntas öka under dagen och natten men senare ska lagen ska ta sig genom vindfattiga områden på väg norrut. Mycket pekar på att avgörandet kommer när de passerar Hormuzsundet sedan spurtar till mållinjen.
Team Alvimedica (USA/TUR), Spanska MAPFRE och svenskbåten Team SCA längre ner i fältet hoppas att de lätta vindarna ska få ledarbåtarna att stanna upp så att fler kan blanda sig i slaget om de åtråvärda pallplatserna.
Team Vestas Wind kan komma tillbaks med ny båt
En vecka efter att deras Volvo Ocean 65 gick på grund vid ett rev i Indiska Oceanen säger Team Vestas Wind att de ”undersöker möjligheterna” till att komma tillbaks till tävlingen med en ny båt.
När besättningen nu är tryggt tillbaka på land flyttar laget fokus till vad som ska hända med deras skadade båt som är grundsatt på Carajos Shoals, drygt 220 sjömil nordöst om Mauritius. Det danska laget har också börjat undersöka möjligheterna till att återvända till tävlingen.
– Det är Vestas tydliga ambition att få Team Vestas Wind att segla igen. Vi kommer att göra allt vi kan för att det ska hända, sa lagets VD Morten Albæk vid en presskonferens via telefon från Abu Dhabi under måndagen.
– Med det sagt så är bedömningen från alla parter att båten inte går att laga och ett av alternativen som vi därför tittar på är att bygga en ny båt, tillade Albæk som också är Marknadschef på titelsponsorn Vestas.
– Om det kan göras, och göras inom en tid där det är meningsfullt för Team Vestas Wind att komma tillbaks till tävlingen, det återstår att se. Vi jobbar tätt med Volvo Ocean Race för att undersöka den möjligheten.
Lagets australiensiska skeppare Chris Nicholson (AUS) är också inriktad på att komma tillbaks till tävlingen. Under natten efter grundstötningen den 29 november ledde han sin besättning när de övergav båten och senare räddades till den närliggande ön Ile du Sud. Därifrån fick de transport efter 48 timmar till Mauritius av en lokal fiskebåt.
– Under de 48 timmarna innan kollisionen, när jag och Wouter enligt våra normala plikter kollade vart båten var på väg, såg vi att det skulle finnas några djuphavsberg. När jag såg dem frågade jag vilket djup, vilka strömmar och vilka vågförhållanden det skulle vara, säger Chris Nicholson.
– Wouters svar var att djupet var mellan 3000 meter till 40 meter, att strömmen var försumbar och att vi skulle observera vågorna när vi närmade oss.
Team Vestas Winds navigatör Wouter Verbraak (NED) förklarar orsaken till olyckan och hur de hanterade situationen efter grundstötningen.
– Vi skulle ha fortsatt zooma in på området mycket mer på de elektroniska skärmarna. Att inte göra det är det stora misstaget jag gjorde, men det positiva är att vi inte gjorde fler misstag efter det.
Incidenten inträffade cirka halvvägs in på den 5200 sjömil långa etappen från Kapstaden till Abu Dhabi. För Chris Nicholson är det fjärde gången han deltar i Volvo Ocean Race. Hela besättningen har gjort en debriefing med laget och tävlingsledningen under helgen i Abu Dhabi och seglarna kommer snart återvända till sina respektive hemländer.
Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race, säger att hanteringen utav den skadade båten är igång och att alla inblandade parter jobbar för en snabb lösning.
– Vi gör alla vårt absolut bästa för att göra vad som är rätt. Vi har ett tydligt uppdrag och det är att säkerställa att miljön påverkas minimalt. Planen är att flytta på båten, antingen som den är nu eller i ett annat skick, säger Knut Frostad och tillägger att nästa steg blir att lära från det som inträffat och att stötta Team Vestas Wind i deras strävan mot att ha en framtid i tävlingen.
– Jag vill inte att någon förväntar sig att det kommer vara enkelt – det är en enorm utmaning. Men Volvo Ocean Race handlar om enorma utmaningar och detta är ytterligare en sådan.
Energi från havets vågor och strömmar kan ge viktiga tillskott till det svenska och europeiska elsystemet. Nu satsar Energimyndigheten för att ytterligare stärka forskning och innovation inom området.
Energimyndigheten har beslutat att under de kommande fyra åren avsätta 53 miljoner kronor till ett forsknings- och innovationsprogram inom marin energiomvandling. Beslutet innebär en upptrappning av tidigare satsningar för att stärka sektorns kunskaps- och kompetensplattform och bidra till fortsatt utveckling.
– Svensk forskning har en stark position inom marin energiomvandling och med den här satsningen vill vi stärka den ytterligare, säger Rémy Kolessar, chef vid Energimyndighetens avdelning för forskning och innovation.
Havet är en i stort sett outnyttjad förnybar energiresurs med potential att bidra till en kostnadseffektiv energiförsörjning i Sverige och i EU. Tekniker för att utvinna energi ur haven har idag mognat till en nivå där ett flertal koncept testas i full skala, bland annat i haven utanför Lysekil, Skottland och Spanien. Viktiga mål för forskningsprogrammet är att stimulera ökad samverkan mellan och inom näringsliv och akademi samt bidra till utvecklingen av hållbara elproduktionssystem.
– Det finns stora möjligheter för Sverige inom marin energiomvandling, både genom att ta fram svenska exportprodukter och att kunna ge ett värdefullt tillskott av förnybar el till den nordiska elmarknaden, säger Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma. Marin energi, såsom våg- och strömkraft, ger relativt stabil och förutsägbar elproduktion och kan därför få en viktig framtida roll.
Om forskningsprogrammet
Programmet vänder sig både till akademisk forskning av hög kvalitet och till teknikutveckling vid spjutspetsföretag.
Behovsområden inom programmet är ökad kunskap om miljöpåverkan, förbättrad tillförlitlighet och överlevnadsförmåga, utveckling av system och komponenter för kostnadseffektiv energiomvandling av havsenergi, tekniska lösningar för kostnadseffektiva elsystem samt förbättrade etablerings-, drifts- och underhållsstrategier.
Nu kopplas flera fartygssimulatorer runt om i Europa samman med Sjöfartsverkets och Chalmers simulatorcentrum på Lindholmen i Göteborg. Denna veckan möts fartygsbefäl från Sverige, Finland, Tyskland och Spanien i en virtuell miljö för att öva svåra sjötrafiksituationer.
– Den här typen av tester har aldrig tidigare gjorts och skapar helt nya möjligheter för att studera komplexa trafiksituationer där flera fartygsbryggor från olika länder kan samspela, säger Per Setterberg, Sjöfartsverkets aktivitetsledare i projektet MONALISA 2.0.
Fartygssimulatorer är en förutsättning för att på ett säkert sätt öva situationer till sjöss, men också för att studera interaktion mellan människa och maskin. Tidigare har de simulatorer som finns på Chalmers och Sjöfartsverkets simulatorcentrum i Göteborg kunnat samköras för att genomföra större tester och övningar. Nu tas nästa steg.
– Inom ramen för simulatornätverket European Maritime Simulator Network kommer vi att koppla samman simulatorer i Finland, Tyskland, Spanien och Sverige. Med den här lösningen får vi helt nya möjligheter att studera och öva svåra trafiksituationer på ett realistiskt sett. Vi kommer att kunna genomföra simuleringar med fartygsbryggor som är bemannade på en rad olika platser, säger Per Setterberg.
I framtiden kommer ytterligare simulatorer att kunna koppas samman i nätverket. Den nya tekniken gör att olika institutioner runt om i hela Europa kan samarbeta och skapar möjligheter för utbyte av utbildning mellan olika maritima simulatorcentrum.
Tekniken för att kunna koppla samman olika simulatorcentrum har utvecklats inom ramen för e-navigationsprojektet MONALISA 2.0. Ett av målen med projektet som leds av Sjöfartsverket är att ta fram ett helt nytt koncept för effektivare och säkrare sjöfart. Dagens system för övervakning av sjöfarten medger bara att man kan avläsa ett fartygs kurs och fart i realtid men inte dess färdplan. När det nu blir möjligt för fartygen att dela med sig av sina färdplaner kan komplexa trafiksituationer förutses och fartygen kan få hjälp från en landcentral att lösa situationen innan den uppstår. Det här konceptet har inspirerats av flyget och den sedan länge etablerade flygtrafikledningen, med den skillnaden själva kontrollelementet inte ingår i MONALISA-konceptet. Till sjöss är befälhavaren ensamt ansvarig för fartygets framförande, men med goda råd som gör fartygets resa både billigare och säkrare är avsikten att uppnå motsvarande effekt på frivillig väg.
Med den nya tekniken för att koppla samman olika simulatorcentrum är det nu möjligt att praktiskt testa och göra en säkerhetsanalys av det nya koncpetet som kallas Sea Traffic Management.
– Det fanns inget center i världen som ensamt kunde hantera de tester som vi ville göra, så vi utvecklade en lösning som även andra forsknings- och innovationsprojekt kommer att ha nytta av i framtiden, säger Per Setterberg.
Den nya F130A är en fortsättning på Yamahas strategi – att erbjuda smidigare och lättare motorer för ännu fler båtar.
Den nya F130 blir svaret på många båtägares önskemål. Inte bara de som köper en ny motor, utan även de som vill ha något helt nytt och lättare alternativ till sin båt. Önskan att utrusta båten med det allra senaste – och den mest spännande teknologin.
Den här motorn passar perfekt effektmässigt mellan två av Yamahas allra bästa och senaste nyheter – F115 och F150. Den perfekt positionerade F130 är ett lysande exempel på Yamahas ständiga driv för att utveckla de nyaste 4-taktarna och hur elektroniken ger stora fördelar för både användaren och miljön.
Faktum är att, trots den här motorns unika effekt och prestanda för sin klass, är den så kompakt designad och lätt att den kan jämföras effektmässigt med 2-taktsmotorer. Dessutom kan denna mångsidiga F130 tack vare sin låga vikt och kompakta design inte bara ersätta äldre och större motorer med samma effekt. Den ger även mer kraft än många lågeffektsmotorer med samma fysiska storlek!
Yamahas ingenjörer har använt många av de allra senaste teknologierna och användarvänliga finesserna från våra senaste motorer – och de har byggt in dem på ett fördelaktigt sätt i nya F130.
Totalt sett är nya F130 en fantastisk och mångsidig motor, som levererar det bästa vikt-effekt-förhållandet i sin klass. Med sin 1,8 liters raka 4-cylindriga uppbyggnad, sitt kraftiga effektområde och sin innovativa design passar den här motorn till många olika båtar och olika användare. Den ger dem förbättrad bränsleförbrukning och mjukare, tystare prestanda för allt från vattensport till cruising, från mindre båtar till arbetsbåtar.
FÖRDELAR MED NYA YAMAHA F130A
• Låg vikt – 174 kg bästa vikt-effekt-förhållandet i sin klass
• 16 stora ventiler (1 832 cm3 rak 4-cylindrig motor med DOHC)
• Senaste generationens smidiga design med ny toppkåpa
• Mikrodatorstyrd motorstyrning med multi point bränsleinsprutning
• Direktverkande separata tändspolar för överlägsen prestanda
• Elektroniskt styrd gasspjäll och strömlinjeformade insugsrör
• Extremt bränsleeffektiv – låga driftskostnader och hög pålitlighet
• Servicevänlig design för enklare underhåll
• Digital Network System – multifunktionsinstrument som standard
• Variable trolling RPM – justera motorvarvet mellan 600/1000 v/min
• Y-COP – Original startspärr ger dig lugn och ro
• Yamahas kompakta, enkelkolvs power trim och tilt enhet
• Justerbar begränsning av trimvinkel (tillval
• 35 A högeffektsgenerator – extra kraft för start och instrument
• Färskvattenspolning – plugga in en slang och skölj ur motorn
Nya F130A blir tillgänglig från auktoriserade Yamaha återförsäljare våren 2015.
Arif Al Zaffain och Nadir Bin Hendi körde mycket bra i race 2 i Grand Prix of Abu Dhabi. Därmed tog de också Victory Teams 14:e VM-titel.
Därmed höll favoritteamet ända in i mål. Norrmannen Cristian Zaborowski och Ugur Isik kom två o det totala sammandraget efter årets tävlingar.
2014 CLASS 1 WORLD CHAMPIONSHIP STANDINGS
POSBOATPOINTS
1 3 Victory 109
2 91 Relekta-Zabo-Isiklar 74
3 10 LFF10 65
4 5 Team Abu Dhabi (2) 50
5 74 New Star – Poliform 48
6 8 LFF8-Silverline 31
7 5 Team Abu Dhabi 7
2014 CLASS 1 POLE POSITION CHAMPIONSHIP STANDINGS
POSBOATPOINTS
1 3 Victory 60
2 10 LFF10 50
3 74 New Star – Poliform 33
4 5 Team Abu Dhabi (2) 21
4 91 Relekta-Zabo-Isiklar 21
6 8 LFF8-Silverline 19
7 5 Team Abu Dhabi 5
Info: www.class-1.com
Besättningen i danska Team Vestas Wind anlände igår till Mauritius efter att bokstavligt talat ha varit skeppsbrutna. I lördags eftermiddag kolliderade de med sin Volvo Ocean Volvo 65:a in i ett korallrev när de seglade i 19 knop. Här är de första bilderna på hur det ser ut vid platsen.
Besättningen lämnade båten tidigt under söndagsmorgonen och vadade i knähögt vatten till en torr del av revet. Senare räddades de av den lokala kustbevakningen till den närliggande ön Íle du Sud. De tömde skeppet på utrustning och igår kom de till Mauritius efter en 20 timmar lång tur med en fiskebåt.
Bilderna som du kan se här intill är tagna av Team Vestas Winds Onboard Reporter Brian Carlin och beskriver lagets upplevelser de senaste dagarna.
Teamet har sagt att de ska komma med ett uttalande om fortsättningen i Volvo Ocean Race, hur de ska göra med båten och så vidare.
Från 2015 inför Stockholms Hamnar nya miljödifferentierade avgifter för att uppmuntra rederier till insatser för miljön som går längre än vad regelverken föreskriver.
För att driva utvecklingen mot en mer hållbar sjöfart inför Stockholms Hamnar nya miljödifferentierade avgifter för rederier. I samband med att nya, skärpta svavelregler träder i kraft den 1 januari 2015 är befintliga rabatter för lägre svavelhalt inte längre aktuella. Därför justeras nuvarande system och nya rabatter införs.
– För att motivera och uppmuntra våra kunder att minska sin miljöpåverkan inför vi nya miljörabatter för el-anslutning, LNG-fartyg och för reducerade kväveoxidhalter, säger Henrik Widerståhl, vice vd Stockholms Hamnar.
Från 1 januari 2015 kommer följande rabatter att gälla.
• Stockholms Hamnar erbjuder en miljon kronor till varje fartyg som byggs om för att kunna ansluta till el vid kaj. Det gäller vid de kajer där Stockholms Hamnar erbjuder el-anslutning samt under förutsättning att anslutning och trafikering sker under en treårsperiod. El-anslutning minskar buller och utsläpp till luft.
• Hamnavgiften för LNG-fartyg rabatteras med 5 öre per bruttoton. Det innebär uppåt 1 miljon kronor i rabatt per år och fartyg (med dagliga anlöp) och kan tillsammans med kväveoxidrabatten ge totalt 30 procent rabatt per anlöp. LNG-fartyg släpper varken ut svavel eller partiklar i luften och reducerar utsläppet av kväveoxid med 85 procent och minskar koldioxidutsläppet.
• Rabatten för reducerat utsläpp av kväveoxid höjs och följer den sju-gradiga skala som Sjöfartsverket tillämpar. För ett normalstort fartyg med dagliga anlöp innebär det en rabatt på mellan 3 och 4 miljoner kronor per år, beroende på kväveoxidhalt.
Stockholms Hamnar har sedan 90-talet använt sig av miljödifferentierade hamnavgifter i syfte att påverka rederier till förbättrad miljöprestanda avseende bland annat utsläpp till luft och hantering av avfall. Framöver hoppas Stockholms Hamnar att tillsammans med kunderna ligga steget före och göra märkbara insatser för hållbara sjötransporter.
Numarine visar en helt ny modell med sin senaste 70 Flybridge. Enligt företaget, som bygger sina båtar i Turkiet, är detta en naturlig uppföljare till den nyligen lanserade 70 Hardtop.
Numarine har en mycket modern anläggning med CNC-fräsar och vakuuminjicering vid varvet som är dimensionerat för yachter upp till 115 fot. Designen och konstruktionen är ofta iögonenfallande och mycket modern.
Företagets egen filosofi är att bygga kompromisslösa båtar, något som har tagits emot bra på den växande yachtmarknaden. På 70 Flybridge märks detta bland annat på de skarpa linjerna och de stora fönsterytorna, som dominerar båtens yttre.
Båten är designad för att ägaren ska kunna tillbringa mycket tid ombord så bekvämt som möjligt. Här finns till exempel en salong med bekväma sittgrupper, pentry med bar, en separat mathörna och lyxiga kabiner för ägare och gäster, som kan bo i tre kompletta dubbelkabiner med separata badrum.
Tekniska fakta
Längd: 21.60m
Längd skrov: 19.78m
Bredd: 5.45m
Djupgående: 1.6m
Deplacement tom: 36 ton
Bränsle: 4 500 liter
Vatten: 1 000 liter
Hålltank: 600 liter
Motorer: 2xMAN 1 000 hk 2300 rpm
Backslag: ZF 500-1 IV
Toppfart: 34 knop
Marschfart: 28 knop
Räckvidd: 425 Nm
Generator: 19Kw 230 Volt 50 Hz och 9.5Kw 230 Volt 50 Hz
Motoralternativ: 2xMAN 1 200 hk 2300 rpm
Info: www.numarine.com
Fältet i Volvo Ocean Race närmar sig ekvatorn på vägen norrut i Indiska Oceanen. Det innebär ett fortsatt högt spel i lätta vindar där varje sjömil man kan vinna gentemot motståndaren är viktig.
Senaste positionsrapport: 1400 (CET)
Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 10-13 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 169 sjömil
Vind: Väst 5-8 m/s
– Det blir en lång fight hela vägen till Abu Dhabi, säger Martin Strömberg ombord på Dongfeng Race Team som nu ligger tvåa.
Det är fortsatt jämt bland tätbåtarna ute på Indiska Oceanen. Abu Dhabi Ocean Racing har haft ett fast grepp om ledningen sedan början av veckan men Team Brunel och Dongfeng Racing har sällan varit mer än tio sjömil efter dem. Trots att de seglat över 3000 sjömil sedan starten har de båda ofta varit tillräckligt nära för att kunna ropa till varandra. Det slåss om varje meter i vad som närmast kan liknas vid ett matchrace.
– Det är en lång kamp, säger Dongfengs vaktkapten Martin Strömberg. Det är fram och tillbaks hela tiden och vi turas om att ta ledningen. Problemet är att de inte vill stanna bakom oss men det känns som att vi är på hugget.
Båtarna bakom täten har den senaste veckan haft en stor spridning från öst till väst. Spanska MAPFRE lämnade tätklungan för en vecka sedan för att hitta mer fördelaktiga vindar österut men deras chansning ser inte ut lyckas. De söker sig nig nu till mitten igen och har ett avstånd på över 100 sjömil fram till Abu Dhabi Ocean Racing. Längre västerut seglar Team Alvimedica och svenskbåten Team SCA parallellt med varandra och båda söker sig in till mitten.
Tätbåtarna har nu kommit in i doldrums, stiltjebältet vid ekvatorn. Detta kan göra att lagen längre bak tillfälligt tar in på dem innan de också når det vindfattiga området.
Livet ombord görs knappast lättare av den gassande solen. Allt handlar om att leta moln som för med sig vind, att hitta vindbyar och att få en så smärtfri passage förbi ekvatorn som möjligt. Värmen är lika påtaglig under däck och ofta är går det bara att hitta skugga bakom något segel.
– Alla tror att ”Life at the Extreme” handlar om att hålla sig fast när stora vågor slår över oss men det finns en annan sida av det. Halva tiden kämpar man med kokande hetta och att undvika solsting, uttorkning och tredje graden brännskador, säger Team SCA:s navigatör Libby Greenhalgh.
De första båtarna väntas passera ekvatorn under natten. Kanske blir resan genom doldrums bara 24 timmar lång men har man otur blir det längre. Sedan återstår cirka 2000 sjömil till Abu Dhabi och marginalerna krymper för varje dag. Ett misstag eller lyckosamt vägval kan vara skillnaden mellan triumf och besvikelse.
Målgången i den andra etappen från Kapstaden till Abu Dhabi beräknas till runt den 13 december.
Team Vestas Wind
Besättningen i danska Team Vestas Wind anlände under gårdagen till Mauritius efter att bokstavligt talat ha varit skeppsbrutna. I lördags eftermiddag kolliderade de med sin Volvo Ocean Volvo 65:a in i ett korallrev när de seglade i 19 knop (35 km/h). Båten snurrade 180 grader och satt med en krasch sedan fast på grund.
Besättningen stannade ombord tills tidigt söndag morgon då de lämnade båten och vadade i knähögt vatten till en torr del av revet. Senare räddades de av den lokala kustbevakningen till den närliggande ön Íle du Sud. Under två dagar var de strandade på ön medan de tömde skeppet på utrustning. Igår avslutades det första kapitlet av historian när de kom till Mauritius efter en 20 timmar lång tur med en fiskebåt.
– De senaste fyra dagarna har varit utmanande för oss, säger lagets skeppare Chris Nicholson. Jag är extremt stolt över hela besättningens professionalitet, lugn och uthållighet. Det är tydligt att ett mänskligt misstag ligger bakom olyckan. Det går inte att förneka och som skeppare tar jag på mig det fulla ansvaret.
Nästa del i historien kommer att handla om vad som händer med laget och deras skadade båt under resten av tävlingen. Lagets danska huvudsponsor Vestas säger nu att de är fokuserade på att komma tillbaks till Volvo Ocean Race 2014-15 som håller på fram till målgången i Göteborg i juni.
– Trots att vi inte kommer att kunna tävla i nästa etapp från Abu Dhabi till Sanya så överväger vi alla möjliga alternativ för att återvända till tävlingen i ett senare skede, säger Vestas marknadschef Morten Albæk och tillägger att de nu undersöker vad som hände under olyckan.
– Vi kommer att lära oss mer om exakt vad som hände när vi fått en chans att bearbeta situationen ordentligt med laget och det borde hända i Abu Dhabi i helgen.
Det verkar som en dålig film. Efter grundstötningen i lördags ligger Team Vestas Winds båt fast på ett rev och besättningen har suttit skeppsbrutna på en sandhög mitt ute i ett hav fullt av hajar. Men nu är laget äntligen tillbaks till civilisationen.
Team Vestas Winds besättning och skepparen Chris Nicholson är nu på väg till Mauritius efter att ha spenderat två dagar strandsatta på ön Íle du Sud – ”en avlägsen sandhög i Indiska Oceanen” enligt Neil Cox som är lagets Shore Manager.
En gång i veckan kommer en 20 meter lång fiskebåt med namnet Eliza till Íle du Sud från Mauritius som ligger 430 kilometer åt sydväst. En tur tillbaks till semesterön tar mer än en dag. Den australiensiska skepparen de övriga åtta besättningsmännen klev ombord på Eliza under tisdagen och planen är att de ska fortsätta till Abu Dhabi i slutet av veckan.
Efter grundstötningen i lördags har det också funnits en risk för hajar.
– Det verkar som en dålig film, säger Neil Cox. När jag pratade med kustbevakningen om allt vi handskas med på den tekniska sidan bad de mig varna killarna för att revet är fullt av hajar, barracudor och gud vet vad.
– De berättade för mig om en fiskare de hittade som mer eller mindre hade blivit mörbultad av en barracuda och att det knappt fans något kvar av honom. Och där sitter jag och tänker ’okej nästa gång jag pratar med Nico (Nicholson) borde jag påminna honom om att de borde hålla ögonen öppna’.
Team Vestas Wind gick på grund vid ögruppen St. Brandon utanför Mauritiusrunt klockan 16.10 (svensk tid) i lördags när de seglade i 19 knop. Besättningen på nio man övergav skeppet tidigt under söndagsmorgonen och vadade med vatten upp till knäna till en torr del av revet. Därifrån plockades de upp av kustbevakningen vid gryningen och togs till den närliggande ön Íle du Sud. Ön har väldigt begränsade möjligheter till kommunikation med omvärlden.
Besättningen har varit tillbaks på sin grundsatta Volvo Ocean 65:a för att ta av tampar, bränsle, elektronik och hårdvara. Cox jobbar med hur båten kan bärgas. Han gav en eloge till besättningen som lyckades hålla huvudet kallt och vara professionella efter den dramatiska grundstötningen.
– Allt de gjorde var så professionellt genomfört som man kan önska sig.
Laget kommer att anlända till Mauritius under onsdagsmorgonen och enligt Cox kommer de mötas upp med förnödenheter.
– Vi vill säkerställa att vi tänkt på allt; rena kläder, tandborstar och mat. Kustbevakningen flög över dem ute på ön igår och släppte matpaket med läsk, choklad och kakor.
– Jag tror inte att folk har förstått precis hur avlägsen den här ön är. Det fanns en kustbevakning där ute, men det är bokstavligt talat bara ett förråd i någons trädgård.
Chris Nicholson har deltagit i OS två gånger och är en av de mest erfarna havskappseglarna i världen. Han sa i söndags att ett misstag låg bakom kollisionen med revet men han har inte berättat mer än så. Laget planerar att komma med ett fullständigt uttalande med fakta kring incidenten senare i veckan.