Nya Rupert R5 beskrivs av tillverkaren som en liten båt med en fullvuxen båts egenskaper och funktioner. Den har samma ergonomiska körställning som Ruperts stora styrpulpetbåtar, det finns plats för ett toppmonterat gas-växelreglage och även plats för en GPS plotter ända upp till 12 tum. Hydraulstyrning är standard.
Pressmeddelande:
Skrovet har en djup V-botten för mjuk gång även i stökig sjö. En fast tank på 100 liter ger lång räckvidd. Självlänsande durk gör att man kan lämna båten utan att bekymra sig om länspumpning.
Det finns gott om stuvutrymmen, en rejäl förstuv, jockeysitsar med två stora stuvluckor på sidorna. På akterdäck finns det gott om plats för stuv och som extratillbehör kan man få en PeliCase 1660 på hela 158 liter.
R5 är designad och utvecklad med samma filosofi som Ruperts stora båtmodeller. Det är kvalitet och funktion in i minsta detalj.
Leveranser av R5 börjar i mitten av sommaren 2014.
Några punkter som skiljer R5 från de flesta andra ribbar i den här storleksklassen.
# Självlänsande, durken ligger ovan vattenytan.
# Fast tank på 100 liter i rostfritt stål, monterad under däck
# Skrov med djup V-botten.
# Samma ergonomiska körställning som i våra stora båtar.
# Rejäl och stor vindruta
# Bra lanternsättning
# Plats för en professionell GPS plotter
Pris från 256 000 med en Evinrude E-Tec 60 hk.
En R5 med utrustningspaket som innehåller lanternor, akterbåge, vindruta/grabbräcke och ett överdragskapell och med en Evinrude E-Tec 75 hk kostar 299 000.
Info: www.rupertmarine.com
Östersjön har stora problem med döda havsbottnar och algblomning. I Hanöbukten utanför Simrishamn och i Kanholmsfjärden i Stockholms skärgård har forskare och miljöexperter testat att med hjälp av vågdrivna syrepumpar efterlikna en naturlig process för att återställa bottnarna. Tekniken har visat sig kunna pumpa ner stora mängder vatten och kan anpassas för olika förhållanden. – Det här visar att det är möjligt att pumpa ner syrerikt ytvatten genom att använda sig av naturens egen kraft, säger Christian Baresel på IVL Svenska Miljöinstitutet som lett projektet.
Studien visar att omfattningen av döda havsbottnar i Östersjön är större än vad man tidigare trott och att ytan ökar för varje år, vilket även SMHI och andra forskarlag nyligen bekräftat. Tillförsel av näringsämnen från avloppsvatten, användning av gödningsmedel i jordbruket och andra mänskliga aktiviteter orsakar ökad algblomning som i sin tur leder till att syret förbrukas i djupvattnet.
I EU-projektet WEBAP (Wave Energized Baltic Aeration Pump) har forskarna utvecklat och testat en metod för att syresätta djupvatten i Östersjön genom att efterlikna en naturlig process, där syrerikt ytvatten pumpas ner till de syrefattiga havsbottnarna för att hjälpa till att återställa ekosystemet. När syrehalten i djupvattnet ökar minskar även fosforläckaget från bottensedimentet, vilket i sin tur leder till minskad algblomning.
Olika pumpsystem har tagits fram för olika förhållanden; vågdrivna pumpar för tillämpning till havs och i kustzoner med bra vågklimat, och biobränsledrivna pumpar för användning i skärgården och i kustnära områden där vågorna ofta inte är tillräckliga. Tekniken har testats under mer än två år i Hanöbukten utanför Simrishamn och i Kanholmsfjärden i Stockholms skärgård.
– Vi vet att naturlig syresättning har positiva effekter på bottenmiljön och det vi har visat här är att vi har tekniken för att efterlikna den processen, säger Christian Baresel.
Marina miljöer är komplexa och det finns behov av att ytterligare testa tekniken i avgränsade kustområden för att kunna bedöma miljöeffekterna av pumpningen.
– För att återställa Östersjöns ekosystem måste vi såklart minska utsläppen av näringsämnen till havet. Men tiden rinner iväg och vi måste också inse att det dröjer innan vi ser effekten av den typen av utsläppsminskningar. Det behövs fler åtgärder för att stoppa utbredningen av döda havsbottnar i Östersjön redan i dag och utifrån det perspektivet tycker jag syrepumparna är ett intressant komplement värt att testa i större skala, säger Christian Baresel.
I projektet WEBAP har förutom IVL Svenska Miljöinstitutet även KTH, Simrishamns kommun och Europeiska kommissionen, samt representanter från staten och näringslivet, deltagit.
Info: www.webap.ivl.se
Den efterlängtade sommaren är snart här och allt fler svenskar väljer att lämna fastlandet och bege sig ut till havs. Men oberoende var man befinner sig ska man kunna surfa snabbt och enkelt med full koll på surfkostnaderna. Det nya abonnemanget On/Off från Tele2 är ett perfekt komplement till det fasta bredbandet du har hemma och är anpassat för personer och familjer med tillfälliga behov; om man exempelvis vill åka en vecka till stugan eller spendera en helg på sjön.
Tänk att inte kunna streama din favoritmusik på Spotify en ljummen sommarkväll eller att inte kunna krypa ner i ruffen och se roliga Youtube-klipp på datorn en regnig sommardag. Lagom till vårens båtpremiär lanserar därför Tele2 det nya bredbandsabonnemanget On/Off som ger dig möjlighet att själv bestämma när och var du surfar. Den nya abonnemangsformen innebär att du kan ställa av och på surfen och endast betala för den datamängd du har behov av.
Bredband 4G On/Off är ett abonnemang med låg månadsavgift som du enkelt kan fylla på med surf när behovet uppstår. Surfpaketen köps via www.tele2.se/mersurf och du väljer själv hur länge din surf ska gälla och hur mycket data du är i behov av. Paketet gäller tills du har förbrukat all data eller tills giltighetstiden har gått ut, vilket som än händer först.
Du kan välja att komplettera med en mini-router som gör det möjligt för hela familjen att surfa på samma abonnemang. Det enda som behövs är mobiltäckning och ett eluttag där du kopplar in routern. Mini-routern har dessutom ett batteri med upp till tolv timmars drifttid och är perfekt att ta med sig i båten eller på utflykter då den ryms utmärkt i väskan eller i jackfickan.
Politiker från samtliga kommuner i Bohuslän och över partigränser kommer att underteckna en avsiktsförklaring för utvecklingen av besöksnäringen. Detta sker på Swedish Maritime Day 8 april på Svenska Mässan. Det blir en historisk avslutning på seminariespåret Maritim Turism.
Det var 2012 som Bohuslän utsågs till en av fem nationella pilotdestinationer med särskilt stöd från Näringsdepartementet via Tillväxtverket. Projektet ”Bohuslän på export” ska genom riktade insatser stärka Bohusläns internationella konkurrenskraft med fokus på det maritima. Det ska också bidra med goda exempel och innovativa lösningar som kan gagna Sveriges utveckling som turistmål. En del i arbetat har varit att skapa ett gemensamt varumärke för Bohuslän. Guiden har tagits fram som ett verktyg för företagen i besöksnäringen och skall förtydliga bilden av Bohuslän och vägleda i prioriteringar inom både produktutveckling och kommunikation.
– Att politiker från de elva kustkommunerna i Bohuslän gemensamt har tagit fram en avsiktsförklaring för utvecklingen av besöksnäringen i Bohuslän är unikt för Sverige, säger Fredrik Lindén, VD på Västsvenska Turistrådet. Samhällets engagemang är en förutsättning för att lyckas med exportsatsningen, fortsätter Fredrik Lindén.
Swedish Maritime Day är den enda mötesplatsen i Sverige som samlar intressenter från hela den maritima sektorn; näringsliv, forskning, offentliga institutioner, politiken och intresseorganisationer. Kustkonferensen, som Västsvenska Turistrådet arrangerat sedan 2005, är numera en del av Swedish Maritime Day. Bland talarna finns bland andra Viktor Johnsson, politisk sakkunnig hos näringsminister Annie Lööf, som medverkar vid undertecknandet av avsiktsförklaringen och berättar om regeringens utvecklingssatsning av exportmogna turistdestinationer.
Foto: Mikael Almse.
Det var snabba och smidiga förhandlingar vid helgens Båtriksdag i Jönköping. Men ett par längre diskussioner blev det, framför allt kring en motion från Södra Roslagens Båtförbund om Svenska Seglingsförbundets medverkan med åtta sidor i Båtliv samt om unionsstyrelsens proposition om höjning av avgiften.
Båtriksdagen beslutade efter omröstning om en höjning av avgiften med 14 kronor per medlem och år.
Båtriksdagen biföll också Södra Roslagens Båtförbunds motion om centrala inköpsavtal och fattade beslut om att tillsätta en arbetsgrupp för att arbeta fram ett förslag till ramavtal för centrala inköpsavtal, som ett led i att öka medlemsnyttan.
Du kan läsa mer om Båtriksdagen i nästa nummer av Båtliv, som utkommer i början av maj.
Info: www.batunionen.com
Möjligheten för länsstyrelsen att upphäva strandskyddet vid små sjöar och vattendrag ska utvidgas. Regeringen föreslår, i propositionen Strandskyddet vid små sjöar och små vattendrag, ökade möjligheter att upphäva strandskyddet vid sjöar som är omkring en hektar eller mindre och vid vattendrag med en bredd omkring två meter eller mindre.
Strandskyddet får för dessa områden upphävas om området har liten betydelse för strandskyddets syften.
– För mig är det självklart att regler måste anpassas till lokala förutsättningar. Därför måste vi lätta upp reglerna kring strandskyddet för att fler ska kunna bygga och bo strandnära. Det är orimligt att skyddet är likadant vid havskuster som vid väldigt små sjöar och bäckar, säger miljöminister Lena Ek.
Förslaget är ett steg för att nå ett mer ändamålsenligt strandskydd och öka acceptansen och förståelsen för regelverket. Det kan för vissa områden vara motiverat att strandskyddet vid små sjöar och vattendrag inte är lika omfattande som vid större. Samtidigt kan små sjöar och vattendrag ofta utgöra viktiga livsmiljöer för djur och växter. Det är därför viktigt att länsstyrelserna för varje enskilt fall noggrant utreder om förutsättningarna för ett upphävande är uppfyllda.
Sommaren är efterlängtad av landets alla ägare av fritidsbåtar. Lika entusiastiska över vår framfart i sjöar och hav är däremot inte naturen och alla djur som lever i och kring våra vatten. Tankar man med Aspen alkylatbensin minskas utsläppen av farliga ämnen radikalt och båtar kan användas utan alltför stor miljöpåverkan.
Sverige är ett stort båtland, ungefär 900 000 fritidsbåtar far runt i våra sjöar och hav. Men vårt båtintresse har ett pris och det är djur- och naturlivet som får betala. Inte minst är det de äldre tvåtaktarna som är problemet i detta miljödrama, mer än 25 % av bränslet från dessa motorer går oförbränt rakt ut i vattnet vilket innebär att 15 000 ton kolväten hamnar i våra hav, sjöar och vattendrag. Allt detta helt i onödan.
Aspen alkylatbensin är ett betydligt bättre och miljövänligare alternativ till vanlig bensin och den är upp till 99 % renare än vanlig bensin när det kommer till mängden farliga kolväten. Även skadliga ämnen som bensen, svavel och aromatiska kolväten som finns i vanlig bensin är i princip helt borta i alkylatbensin.
Även båtmotorn gillar Aspen alkylatbensin eftersom den hålls renare. Detta gör att motorn går effektivare och startar lättare. Inte heller behöver man tömma tanken när båtsäsongen är över och båten ska upp på land, eftersom alkylatbensin tål så pass lång lagring som 3–5 år.
Alla tvåtaktsmotorer som kan köras på 95-oktanig bensin kan köras på Aspen alkylatbensin. Detta gäller även äldre båtmodeller från 70-, 80- och 90-talet. Tankar man med Aspen alkylatbensin minskas utsläppen av farliga ämnen radikalt och båtar kan användas utan att göra alltför stor miljöpåverkan.
Den 8 april arrangerar Västra Götalandsregionen för andra året Swedish Maritime Day tillsammans med en rad företag, organisationer och myndigheter på Svenska Mässan i Göteborg. SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är en av arrangörerna.
Det blir en heldag som ger både överblick och fördjupning inom havsmiljö och Sveriges samtliga maritima branscher: sjöfart, marin teknik, havsmiljö, livsmedel, bioteknik, marin och maritim forskning, fiskeri och vattenbruk, offshore och havsbaserad energi, havsförvaltning samt maritim turism.
– Havsmiljön och maritima näringar är ett av Västra Götalands styrkeområden. Vi vill skapa hållbara jobb längs kusten utan att äventyra miljön eller förstöra den biologiska mångfalden. Bohuslän har unika förutsättningar för lokal utveckling men vi får inte kompromissa med den ekologiska hållbarheten, säger Birgitta Losman, regionråd Västra Götalandsregionen.
Ingela Bendrot, statssekreterare åt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) och ansvarig för den nationella maritima strategin och Isabella Lövin, Europaparlamentariker (MP) inleder med ett samtal om den nationella maritima strategin och EU:s långsiktiga maritima politik står.
– Arbetet med den maritima strategin är nu inne i ett intensivt skede. Utgångspunkten är att strategin ska ge nya jobb och affärsmöjligheter. Strategin spänner över flera branscher och politikområden. Ett stort antal departement och myndigheter är inblandade i arbetet. Engagemanget och intresset är stort, vilket är en stark tillgång. Vi kommer under april och maj att åka runt i landet och träffa företagare inom det maritima klustret för att diskutera och förankra de idéer som kommit in, säger Ingela Bendrot.
– Den ena handen måste veta vad den andra gör. Det är galenskap att ha bottentrålförbud och samtidigt tillåta sandsugning som förstör ömtåliga bottnar och yngelplatser, som i Öresund i dag. Från grönt perspektiv är det viktigt att få ett miljöskydd av våra kustområden, menar Isabella Lövin.
Ett panelsamtal på temat maritim strategi och hållbar utveckling följer sedan med företrädare för det maritima näringslivet och miljöintressen. Hur kommer skärgårdsturism, vattenbruk och sjöfart liksom miljö- och framtidsfrågorna, att påverkas av den nationella maritima strategin? Deltagare är Axel Wenblad, ordförande i WWF Sverige och f.d. generaldirektör för Fiskeriverket, Erika Rosander, projektledare för Skärdgårdsstrategin, Stockholm Visitors Board, Anders Boman, vd för Walleniusrederierna och ordförande för Sveriges Redareförening, Anders Larsson, Vice President förOresund DryDocks AB och Anders Granhed, vd för Scanfjord..
Eftermiddagen innehåller sex parallella spår med 60 programpunkter. Fokus är på sjöfart, maritim teknik, offshore och marin energi, marin bioteknik, marina livsmedel, maritim turism, havsförvaltning och havsplanering.
Ett urval ur programmet:
• Lättviktskonstruktioner i marina tillämpningar
• Vart går godset – vilken betydelse får centrala hamnar?
• Olje- och gasutvinning på norsk sockel: behov och teknik
• Kan man äta Bohusräkor med gott samvete?
• Politisk avsiktsförklaring om besöksnäring i en kustregion
Det svenska varumärket SKARG belönas med en Red Dot för produkten Swenska-Hoga – en fast förtöjning med integrerat schackel och ryckdämpare. Red Dot Award är världens största designtävling och priset, en Red Dot, betraktas som en internationell kvalitetsstämpel för utmärkt design.
Under Red Dot Award 2014 övertygades expertjuryn på 40 medlemmar om den höga designkvaliteten hos produkten Swenska-Hoga. I en utvärderingsprocess på tre dagar granskades 4815 produkter från 53 länder, men endast produkter med hög innovationskraft och god designkvalitet tilldelades utmärkelser. Förtöjningssetet Swenska-Hoga var framgångsrikt under tävlingen och belönades därför med en eftertraktad Red Dot i disciplinen Product Design.
Med Swenska-Hoga har SKARG lyckats med konsten att integrera kaus, schackel och ryckdämpare i en funktionell och intuitiv förtöjningslösning för fritidsbåtar. Produkten finns idag tillgänglig i tre längder och tre färgkombinationer, och är tillämpningsbar för montering i brygga och Y-bom. Swenska-Hoga har designats och utvecklats i Sverige av Top Notch Design AB med Mikael Ericsson som chefsdesigner.
I och med framgången i Red Dot Award 2014 kommer Swenska-Hoga presenteras i the Red Dot Design Yearbook samt under en specialutställning i Red Dot Design Museum i Essen, Tyskland. Produkten kommer sedan ställas ut på museet, på världens största utställning för modern design, under minst ett års tid.
Info: www.skarg.se
Den norskbaserade sjöklädestillverkaren Helly Hansen har tilldelats det prestigefyllda Red Dot design priset för sin Spectrum vinterjacka som släpps nästa vintersäsong. Red Dot design priset är ett stort och eftertraktad internationellt produktdesign pris som hålls av Design Zentrum Nordrhein Westfalen in Essen, Tyskland.
Sedan 1955 har designers och producenter ansökt till priset där vinnarna blir presenterade en gång per år på The Red Dot gala. Syftet med priset är att premiera framstående designkvalitet och trendsättare.
Helly Hansens maximalt utrustade Spectrum vinterjacka blev uppmärksammad av Red Dot panelen för dess design att fungera och prestera i flertalet olika snöförhållanden. Jackan är designad med den prisvinnande H2FlowT teknologin som justerar temperatur med laserskuren ventilation som garanterar kontinuerligt luftflöde. Spectrum jackan är byggd med dynamiskt Helly Tech® stretch tyg som ger exceptionell komfort och rörelse samtidigt som PrimaLoft® Black insulation utrustar jackan med värme. Pris 4 500 kr.
Helly Hansen, grundat i Norge 1877, har utvecklat sina kläder genom en blandning av skandinavisk design och baseras på kunskap och erfarenhet från levnad i några av världens hårdaste miljöer. Helly Hansen är idag den officiella klädpartnern för över 60 skidorter och bergsguidande verksamheter och har utrustat mer än 33,000 bergproffs. Märkets ytterkläder, baslager, sportkläder och skor för vinter- utomhus- och vattensport säljs i över 40 länder världen över.
Här är ett par riktigt lyxiga motordrivna katamaraner fyllda med lyx. De presenterades av företaget Sino Eagle Yacht Group på Singapore Yacht Show.
Marknaden för rejäla och motordrivna katamaraner ökar, både som privatbåtar och som charterbåtar. Sino Eagle Yacht Groups senaste skapelser är dessa båtar med modellnamnen Aquila 44 och Aquila 48. Båda lanserades vid Singapore Yacht Show i april.
Aquila 48 har specialdesignats för att ta katamaranerna till en ny nivå vad gäller bekvämlighet och lyx. Det var viktigt att hålla dem under 50 fot (15 m) för att båtarna inte skulle bli för stora och otympliga.
Båten har tre eller fyra rymliga kabiner beroende på vilken layout kunden väljer. De passar särskilt bra för charter eftersom de kan ta ombord stora sällskap, som ändå får tillgång till flera kabiner.
Även Aquila 44 finns i flera olika alternativ. Varianten med tre kabiner har bland annat en stor ägarkabin som tar tillvara skrovets fulla bredd på 21 fot (6,3 m). Bokomforten är hög med salong, pentry, stor flybridge och många lyxiga detaljer.
– Den här utvecklingen visar hur man kan blanda europeisk, amerikansk och asiatisk stil och innovationer. Vårt fokus är att leverera lyxiga och kraftfulla katamaraner utan kompromisser. Både Aquila 44 och Aquila 48 representerar detta, säger Frank Xiong, vd för Sino Eagle Group.
Info: www.SinoEagleGroup.com
I lördags seglades det finalrace i världscupen på Palma de Mallorca. Både Carl Sylvan och Otto Hamel i 49:er och Lisa Ericson och Hanna Klinga i 49:er FX vann sina avslutande finalrace. Lisa och Hanna hade serien 8, 8, 1, och Carl och Otto hade serien 7, 2,1 Ett riktigt imponerande resultat i de tre race där bara de tio bästa besättningarna från varje klass får vara med, och man seglar racen i snabb följd efter varandra.
Carl och Otto slutar med detta på en sammanlagd 9:e plats och Lisa och Hanna slutar på 10:e plats totalt, vilket är mycket bra prestationer hälsar GKSS huvudtränare Thomas Rahm.
– Vi gillar verkligen finalrace, vi är bäst på det, säger Carl P Sylvan efter seglingarna.
Lisa Ericson avslutar med att säga att vi verkligen fokuserar bara på prestationen, det gäller att hela tiden utvecklas och förbättra sig.
I 470-klassen gratulerar GKSS Anton Dahlberg och Fredrik Bergström från KSSS som slutade sammanlagt på en andra plats och tog hem en silvermedalj. Fredrik kommer från Onsala utanförKungsbacka.
Hela resultatlistan hittar du här:
http://www.trofeoprincesasofia.org/en/default/laregata/vertodoslosresultados/id/1/idsc2r/15
Detta var den fjärde världscupsregattan säsongen 2013-2014. Världscupen avslutas i Hyeres 19-26 april.
Bilderna:
Lisa Ericsson och Hanna Klinga. Foto: Thomas Rahm.
Otto Hamel och Carl P Sylvan Foto: Thomas Rahm.
Modelltesterna av Göteborgs universitet nya forskningsfartyg Skagerak har nu genomförts. En 6 meter lång modell av fartyget har testats i en modellbassäng. Provkörningarna visar att fartyget har mycket bra testvärden.
För att vara säker på att ett fartyg håller måttet när det väl sätts i sjön görs på ett tidigt stadium både matematiska beräkningar samt modelltester i bassäng. Modellen av det nya forskningsfartygets skrov har nyligen testats av varvet Nauta Shiprepair hos CTO i en modellbassäng i Gdansk i Polen.
– Fartygsmodellen uppförde sig i det närmaste idealiskt, säger projektledaren Anders Backman.
Vattenmotstånd och bränsleförbrukning undersöks
Under försöken i provbassängen testades värden för vattenmotstånd, vilket visar vilken effekt som kommer att krävas vid olika hastigheter.
– Provkörningarna med modellen i bassängen bekräftar vad vi trodde och visar att bränsleförbrukningen till och med kommer att bli något lägre än vad vi beräknat. Det är ju mycket bra sett ut miljösynpunkt, säger Anders Backman.
Det nya fartyget, som kommer att ersätta gamla Skagerak, blir 45 meter långt och kommer att väga runt 800 ton. Trots att det nya fartyget är större än det gamla drar det 40 procent mindre bränsle.
– Det gamla fartyget Skagerak är fyrtio år gammalt och uppfyller inte de miljökrav vi har. Det nya fartyget kommer att bli miljöcertifierat och matchar väl Göteborgs universitets höga miljöprofil, säger Anders Backman.
Bygger på tradition
Det nya fartyget kommer att få namnet Skagerak, samma namn som det nuvarande fartyget och forskningsfartyget innan dess.
– Namnet Skagerak är ett väl inarbetat varumärke som är starkt förknippat med Göteborgs universitet, och därför är det en tradition som vi vill bygga vidare på, säger rektor Pam Fredman.
Det nya forskningsfartyget kostar drygt 100 miljoner och beräknas vara färdigbyggt i hösten 2015.
Se film: http://www.science.gu.se/
Foto och film: Anders Backman
Dynamic är Mustos nya top of the line plagg speciellt utvecklade tillsammans med världseliten inom Matchracing. Plaggen har tajt aerodynamisk design och är följsamma tack vare 2- respektive 4-vägs stretch. Plaggen är ultralätta och uppbyggda i en kombination av polyester/polyuretan, sömmarna är tejpade. Fickor och dragkedjor är laserskurna och ergonomiskt placerade. Självklart är de 100% vattentäta.
Dynamic Jacket har artikulerade ärmar, snedskuren ergonomisk dragkedja, laserskuren bröstficka, reflextryck. Dubbla lager 4-vägs stretchtyg i muddar och nacke. Silikondetaljer nertill hindrar jackan att glida upp. Ca pris 3698:-
Dynamic Smock är uppbyggd av samma teknik och utförande som jackan. Skillnaden är att Smocken har halvlängds dragkedja och elastik nertill. Ca pris 3598:-
Dynamic Salopette har artikulerat säte för ökad rörlighet, snedskuren ergonomisk 2-vägs dragkedja, förstärkta stretchpaneler på säte och knän. Tight vattentät ficka och ankelmuddar med dubbla lager stretchtyg. Ca pris 4198:-
Jackan, Smocken och Saloppetten finns i färgerna Platinum eller Beacon Yellow i storlekarna XS-XXL. Finns i butik och på musto.se från slutet av maj.
Info: www.musto.se
Nu hänger Wind in Mind segelduken på väggen och lanserar smarta och användbara väggförvaringen Atlantic. Två stora fack för keps, scarfs eller vantar och det lilla högst upp för telefon och plånbok. Eller förvaring för tidningar och elektronik. Atlantic kan också med fördel hängas upp i badrummet och rymma schampo-flaskor och andra badrumsartiklar, vattenavvisande som den är.
Baksidan är av stadig vit dacron och facken finns i två varianter; transparent duk laminerad med vita trådar eller kolfiberlaminerad segelduk. Mått: 670 x 330 mm, Pris: 450 kr.
Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.
– Vi drar nytta av segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för utformningen av produkterna, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.
Wind in Minds segelduksprodukter finns att beställa via www.windinmind.se och säljs i utvalda butiker.
Fakta om Wind in Mind AB Wind in Mind AB formger och säljer lampor, väskor, fodral, necessärer, plånböcker mm i segelduk. Alla produkter har högsta kvalité och är omsorgsfullt handsydda i slitstarka material. Wind in Mind AB grundades 2008 av tre vänner med en gemensam förälskelse i hav och segling sedan barnsben.
Info: www.windinmind.se
Den här helgen – 4–5 april – är det dags för årets Båtriksdag, Svenska Båtunionens årsmöte och högsta beslutande organ. Den arrangeras av Smålands Båtförbund på ELITE, Stora Hotellet i Jönköping. Landshövding Minoo Akhtarzand invigningstalar och därefter blir det sedvanliga förhandlingar.
Under lördagskvällen hälsas nya deltagare välkomna, det blir utdelning av förtjänsttecken och middag.
Båtriksdagen är Svenska Båtunionens högsta beslutande organ och därmed det bästa tillfället för medlemmarna att göra sin röst hörd. Mer information om Båtriksdagen finns på SBU:s hemsida www.batunionen.com
Motioner i sammandrag
Södra Roslagens Båtförbund har inkommit med sex motioner.
1. Försäkring av båtklubbar. SRB föreslår att:
• SBU redovisar sin ambition och plan för det försäkringserbjudande som tillhandahålls.
• SBU redovisar sina tankar kring hur det egna kapitalet hanteras och om man planerar någon förändring av verksamheten.
• SBU redovisar hur rekrytering av styrelsen går till och hur densamma arvoderas, vilket ej framgår av årsredovisningen.
• SBU redovisar bakgrunden kring, och hur SBU ställer sig till att Svenska Sjös lönekostnader stigit med cirka 1,2 Mkr på ett år trots samma antal anställda.
2. Ny debiteringsmodell samt tillhörande stadgeändring. SRB föreslår att:
• SBU beslutar om att genomföra en ny debiteringsmodell bestående av en kombination av medlemsavgift och båtklubbsavgift.
• I avvaktan på den nya debiteringsmodellen träder i kraft ska inga höjningar av nuvarande medlemsavgifter göras.
• En stadgeändring beslutas vilket öppnar upp för en ny debiteringsmodell.
3. Centrala inköpsavtal – Ramavtal. SRB föreslår att:
• SBU omgående genomför leverantörsförhandlingar och inför en inköpsguide för att ge medlemsklubbarna ett ytterligare mervärde samt öka intäkterna för SBU.
4. Strategin kring BAS-systemet. SRB föreslår att:
• SBU tar fram och presenterar en långsiktig strategi för BAS
• Ett produktråd införs
• En tydlig utvecklingsplan tas fram
• Det mellan varje Båtriksdag är produktrådet som ansvarar för att fattade beslut och budget följs.
• SBU tar fram en marknadsstrategi kring BAS.
5. Underhålls- och supportavgift för BAS-systemet. SRB föreslår att:
• SBU inför en underhålls- och supportavgift för BAS-systemet
• Avgiften utformas med hänsyn till klubbarnas storlek.
6. Svenska Seglarförbundets medverkan i tidningen Båtliv. SRB föreslår att:
• Unionsstyrelsen redovisar beslutsunderlaget man haft när man fattade beslutet att låta SSF använda vår unionstidning.
• Unionsstyrelsen förklarar hur man resonerat då man beslutat att låta SSF ta plats i SBU-medlemmarnas unionstidning, trots att vi precis lämnat frågan om SSF bakom oss.
• Unionsstyrelsen redovisar konsekvenserna av beslutet.
• Unionsstyrelsen fullständigt och transparent redovisar den ekonomiska kalkylen, affärsplanen samt konsekvenserna av beslutet.
Blekinge Båtförbund har inkommit med två motioner.
1. Miljöbästa båt. BBF föreslår:
*Ett alternativ och annorlunda koncept genom val av bästa ”Nygamla båt”.
2. Sjövettskampanj. BBF föreslår att:
• SBU-klubbar som har möjlighet erbjuder intresserade båtägare teoretisk kunskap om sjövettsregler, sjökort, ansvar och hänsyn.
• En kampanj i samverkan med NFB och Transportstyrelsens Sjösäkerhetsråd.
Motionerna finns att läsa i sin helhet på SBU:s hemsida.
Text: Anne Adre-Isaksson
Volvo Ocean Race anordnade i veckan en stor konferens i Alicante, Spanien där tävlingen har sitt högkvarter. Över 200 representanter från hamnstop, lag och sponsorer samlades för att diskutera förberedelser inför den tolfte upplagans av tävlingen som startar om sex månader.
Representanter från de elva städer som kommer att gästas av Volvo Ocean Race 2014-15, såväl som delegater från de tävlande lagen och sponsorer deltog i den tre dagar långa konferensen. ”The Teams and Ports Conference” är ett viktigt steg i förberedelserna inför tävlingen som startar i Alicante 4 oktober och samtliga deltagare presenterade sin del och roll i evenemanget – ett tydligt bevis på att världens främsta jordenruntkappsegling har många ansikten.
– Vi vill ge våra partners frihet att sätta en unik och lokal prägel på evenemanget och vi vet att hamnstoppet i Brasilien kommer att se annorlunda ut än målgången i Göteborg. Det viktigaste är att de involverade är engagerade och känner en passion för tävlingen och jag har sett tydliga tecken på det under konferensen, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.
Han menar att tävlingsorganisationen haft ett större jobb att genomföra än tidigare sedan den senaste upplagan av Volvo Ocean Race avslutades 2012 . Förutom planeringen av den nya tävlingsrutten och kommunikationen med lagen som ska tävla har tävlingen gått genom stora förändringar med introduktionen av den nya entypsbåten Volvo Ocean 65. Tidigare har lagen själva byggt sina tävlingsbåtar men nu har Volvo Ocean Race själva utvecklat och byggt en helt ny flotta av tävlingsbåtar.
– Att förse lagen med båtar och säkerställa att de är identiska med max millimeters skillnad samt hålla sig inom ramen för en budget är ett enormt stort jobb. Det har aldrig tidigare gjorts i seglingssporten men vi har klarat av att göra det samtidigt som vi förberett andra delar av tävlingen och jag tycker att vi ligger väldigt bra till med förberedelserna av hamnstopen, till och med bättre än vad vi gjorde inför upplagan 2011-12.
Ett hett ämne under konferensen var också hur historien om världens främsta jordenruntkappsegling kommer att berättas och förmedlas. Att tävlingsbåtarna nu kommer att vara identiska innebär att fokus mer än någonsin tidigare i Volvo Ocean Race kommer att ligga på besättningarnas prestationer.
– Volvo Ocean Race 2014-15 kommer att bli ”the Human Edition”. Människorna ombord och deras förmåga att jobba tillsammans och fatta beslut kommer att vara väldigt viktigt för att avgöra vem som vinner. Via våra medieplattformar kommer vi att erbjuda våra följare berättelser, filmer och material av bättre kvalitet än någonsin tidigare, säger Knut Frostad.
Volvo Ocean Race går i mål i Göteborg i juni 2015 och avlutas med ett In-Port Race i staden den 27 juni.
Youtubeklipp:
Tävlingsrutten – http://youtu.be/7zs4xlWXiQc
Intervju Knut Frostad – http://youtu.be/5oD10OG1EEc
• Den kommande omgången av Volvo Ocean Race blir den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med ett första In-Port Race i Alicante, Spanien och avslutas med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Göteborg.
• De kommande två upplagorna kommer att seglas i en ny entypsbåtklass – Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggts av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 38 739 sjömil långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar längt depåstop äger rum på den sista sträckan mellan Frankrike och Sverige.
• De nya tävlingsbåtarna kommer att vara enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans. Det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning kommer att finnas ombord för att kunna hjälpa till i arbetet som görs av våra Onboard Reporters.
• Det första laget att tillkännage sitt deltagande i nästa upplaga av tävlingen sponsras av svenskbaserade SCA, ett globalt hygien- och skogsbolag som ställer upp i tävlingen med en besättning med enbart kvinnor. Senast en dambesättning ställde upp i Volvo Ocean Race var 2001-02. Det andra laget som presenterats, Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Ett kinesiskt lag backat av Dongfeng Comersial Vehicle och lett av OC Sport är det tredje laget som tillkännagivit sitt deltagande. Med veteranen Bouwe Bekking som skeppare är Team Brunel från Holland det fjärde laget som gett sig in i tävlingen. Team Alvimedica som seglar under både amerikansk och turkisk flagga är det senaste laget som bekräftat att de ska delta. De kommer att ha en besättning som främst består av seglare under 30 år. Fler lag kommer att presenteras de kommande månaderna.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team, med de svenska seglarna Martin Strömberg och Martin Krite, i Galway, Irland i juli 2012.
Nu kan Phoenix Contact erbjuda ett komplett utbud av marincertifierade nätverksprodukter för de flesta på marknaden förekommande fältbussarna som Profibus, Modbus, DeviceNet, ControlNet etc. utbudet rundas av med fiberomvandlare och repeatrar för RS-232, RS-422 och RS-485.
Det DNV-certifierade utbudet består förutom av repeatrar även av fiberomvandlare och smarta T-kopplare för till exempel redunanta ringar, stjärnnät och trädstrukturer.
Genom installationen av de modulära nätverksprodukterna får man dessutom en uppdelning i segment, vilket gör att antal antalet noder anslutna till fältbussen kan utökas med n x 31 samtidigt som man kan öka hastigheten på fältbussen.
Info: www.phoenixcontact.com
Regeringen lyfter i det nya landsbygdsprogrammet flera miljöåtgärder för att minska övergödningen. Men i praktiken blir de möjliga att söka först 2016. Det står klart när landsbygdsminister Eskil Erlandsson, flera månader senare än utlovat, släppt detaljerna kring programmets framtida inriktning.
– Det är glädjande att regeringen skjuter till pengar för landsbygdsutveckling i det nya programmet, men att flera miljöåtgärder inte går att söka 2014 och 2015 är illavarslande, säger Jan Wärnbäck, sakkunnig i jordbruksfrågor på Världsnaturfonden WWF.
Inom ramen för det nationella landsbygdsprogrammet 2014-2020 finns möjligheter att ersätta lantbrukare för de nyttigheter ett aktivt lantbruk skapar för hela samhället – så kallade kollektiva nyttigheter. Då programmet är det enda verktyget som finns för att komma tillrätta med jordbrukets miljöpåverkan är det mycket viktigt för Sveriges möjligheter att nå både nationella och internationella miljöåtaganden.
Arbetet med landsbygdsprogrammet har haft en del övrigt att önska när det gäller öppenhet. Bland annat har det varit svårt att ge synpunkter i en remissomgång, enligt WWF.
– Processen fram till det nya landsbygdsprogrammet var mycket inkluderande, men det upphörde inför själva avgörandet. Det känns som ett svek mot alla som lagt tid på att sitta med i referensgrupper och ge förslag när hela programmet sedan beslutats bakom låsta dörrar i politiska förhandlingar, säger Jan Wärnbäck.
Ett olyckligt resultat av att regeringen pausat flera miljöåtgärder är sämre anslutning från de lantbrukare som vill göra miljöförbättrande åtgärder. Att genomföra åtgärder kräver utöver intresse också planering. Att lantbrukare tvingas pausa åtgärder under flera år är varken bra för miljön eller genomförandet av det nya landsbygdsprogrammet.
Den mest slående nedprioriteringen är satsningen på miljöarbetet i skogen som tidigare legat på cirka 100 Mkr per år och nu skärs ner till samma summa under hela sexårsperioden. WWF varnar för att det kommer att bromsa upp naturvårdsarbetet i skogen.
Sedan hösten 2012 har Statens fastighetsverk (SFV) genomfört en omfattande om- och tillbyggnad av västra slottslängan på Varbergs fästning. Detta för att ge Hallands kulturhistoriska museum vackra, funktionella och tillgängliga lokaler med ett inomhusklimat anpassat för besökare och personal.
När museets besökare återvänder till Hallands kulturhistoriska museum kommer de att mötas av en nyrenoverad slottslänga där den gamla fästningsmiljön och byggnadens vackra läge lyfts fram. Statens fastighetsverks omfattande om- och tillbyggnad har gett museet en ny välkomnande entré, ny reception, nytt kafé, vackra utställningssalar och bättre tillgänglighet.
– Jag tror att många av museets besökare kommer att bli överraskade över hur stora skillnaderna faktiskt är. Varbergs fästning är ett bra exempel på hur Statens fastighetsverk går till väga för att värna kulturarvet samtidigt som vi ger våra hyresgäster lokaler som passar deras verksamhet. Resultatet har blivit väldigt fint, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.
Utöver renoveringen och ombyggnaden av västra slottslängan har projektet även inneburit att viktiga tillägg adderats då det gäller tillgänglighet.
– Den nya entrén från borggården blir mer välkomnande och kommer att bli en naturlig samlingspunkt för våra besökare, säger Curry Heimann, museichef vid Hallands kulturhistoriska museum. Från entrén får besökarna överblick av vad museet erbjuder och det blir lätt att hitta till utställningarna, kaféet och butiken. Tack vare hissarna blir museet också tillgängligt på ett helt annat sätt än tidigare, vilket betyder mycket för oss.
Under ombyggnaden har all puts och färg på innerväggarna tagits bort. Den nya tunna kalkputsen gör att de medeltida murverken framträder tydligare. Dessutom har SFV:s dokumentation av murverket blivit ett välkommet tillägg till museets arbete med att klargöra fästningens historia. Genom en glasskiva i golvet är det nu möjligt att titta ner på resterna av en medeltida bakugn.
– Mycket ny historisk information har kommit fram under projektet men vi har även lyft framtidsfrågor som energifrågan. Det nya ventilationssystemet är behovsstyrt, tre olika aggregat optimerar systemet efter de olika användningsområdena i byggnaden och all belysning har bytts till LED-armaturer, säger Erika Haglund, projektledare vid Statens fastighetsverk.
Statens fastighetsverk konstaterade tidigt i projektet att byggnadens träbjälklag behövde bytas ut. De nya är gjorda av noggrant utvalt virke; senväxt, finkvistig, vinterfälld gran från nordvästra Värmland, nära norska gränsen.
– Det är ett skickligt hantverksarbete, utfört med ramsåg och med stor kunskap och kärlek till materialet, säger Erika Haglund. Projektet har genomsyrats av ett stort engagemang från alla inblandade och nu kan Statens fastighetsverk lämna över en byggnad till museet som alla som deltagit kan känna sig stolta över.
Om- och tillbyggnaden av Hallands kulturhistoriska museum har blivit möjlig tack vare en samfinansiering mellan Statens fastighetsverk, Varbergs kommun och Region Halland.
Västra borggårdslängan uppfördes i sin nuvarande volym på 1570-talet. Delar av byggnaden är dock betydligt äldre. Muren mot väster utgörs av den äldsta ringmursborgens västmur som uppfördes i slutet av 1200-talet och i byggnadens norra del kan det åtminstone i källarvåningen finnas delar kvar av en av borgens äldsta byggnader. Under 1600- och 1700-talet innehöll Västra längan fästningens kök med bageri och bryggeri. Under 1800-talets fängelseepok låg här fångförläggningar och arbetslokaler.
Kommentarer
14 kronors höjning….! Men va ska pengarna användas till???