Nyheter

Kustbevakningen i ekonomisk kris, enligt SR P4 Radio Blekinge. Myndigheten kommer att gå back 133 Mkr år 2016 om den inte får ytterligare anslag. Men redan nu är läget akut, enligt Radio Blekinge.

– Vi börjar närma oss skarpt läge nu. Vi har under ett antal år talat om för regeringen att vi skulle få röda siffror 2015 och 2016. Nu börjar vi närma oss det läget och vill ha ett besked från regeringen, säger Lena Jönsson, ställföreträdande generaldirektör för Kustbevakningen till Radio Blekinge.

Info: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=105&grupp=7653&artikel=5777667

Kommentarer

Ö bo 08:53:37 2014-02-07

Vad ska vi ha dem till? De är bara en stor kostnad för landet.

Nisse 15:40:41 2014-02-08

Bla. sjöräddning för större fartyg, vilket SSRS inte har några resurser till. En annan sak är fiskeri-övervakning och miljövervakning. Även miljösanering vid större utsläpp. Bara för att ta några exempel.

Seglare 19:50:28 2014-02-08

Det verkar som att folk i allmänhet inte har en aning om vilka uppgifter KBV egentligen har. De flesta tror att det bara handlar om att jaga sjöfyllerister, vilket bara är en liten del av verksamheten.

Sneseglaren 15:35:30 2014-02-09

I dessa tider med nerdragna anslag för försvar och annat bör effektivitet råda. KBV’s uppgifter föras över till Marinen, Polisen och sedan tänka till hur göra med miljöfrågorna. Sjöfartsverket har sjöräddningsansvaret alltjämnt med stöd från SSRS och andra

Nisse 22:20:56 2014-02-09

@Sneseglaren: Och hur sparar du pengar på detta? Man måste då bl.a. bygga ut sjöpolisen till att täcka hela landet, och inte bara två län som idag. Samtidigt som sjöfartsverket måste anpassa sin flotta för att kunna ta över den sjöräddning som KBV står för idag. Vilka delar som marinen skulle täcka förstår jag inte direkt. Hur denna stora omorganisation skulle spara några pengar, jämfört med att ha en central myndighet som ansvarar för merparten av myndighetsutövningen till sjöss, får du gärna förklara närmare.

Seglare 23:10:39 2014-02-09

Det känns som att vi har hört snedeglarens tes förut. Jag ställer mig bara en fråga: om det nu blir så mycket effektivare, varför är inte KBV nerlagt redan?

Skärgårdsbo 21:02:20 2014-02-13

Det är väl ganska enkelt:
Polisen sköter polisiära frågor.
Räddningstjänsten oljesanering och liknande frågor.
Sjöräddning det de kan.

har någon sett en rapport om när kustbevakningen gjorde en räddningsinsats.

Har aldrig sett en organisation som effektivt kan hantera så vitt skilda verksamheter
som det Kustbevakningen vill ta till sig. Avsaknaden av nedläggning handlar snarast om en extremt effektiv lobby verksamhet, eller finns det andra band till makthavarna.

Lägg ner, organisera om!

Nisse 23:22:55 2014-02-13

Skärgårdsbo: Men det lär kosta stora pengar. För räddningstjänsten har inga båtar idag. Sjöpolisen finns bara i två län. SSRS klarar inte av större fartyg. Osv.

Nisse 23:36:23 2014-02-13

http://www.kustbevakningen.se/sv/sakerhet-till-sjoss/nyhetsarkiv/nodbogsering-pagar-utanfor-oland/

Seglare 23:17:16 2014-02-14

Ja, tänk om det vore så enkelt. Räddningstjänsterna runt om i landet har inte resurser att hantera det som KBV ansvarar för idag. Samma med Polisen. Även sjöräddningsorganisationen skulle tappa i förmåga om KBV försvann. Inom alla områden skulle det alltså behövas tillföras betydande resurser vilken gör att det knappast blir någon besparing.

Här är en rejäl RIB av den sort som normalt mest visas på båtmässor kring Medelhavet och i USA: Sacs Strider 22 har designats av Christian Grande, som även står bakom modernt designade cyklar och andra fordon. Båten är främst tänkt som tender till en yacht.

För att kunna bygga den här speciella RIB:en har Grande gått samman med Picchio Boat, Sanlorenzo. Smaken kan vara olika, men den här båten visar på hur mycket smak och design förändras – hela tiden.

Sacs Marine har tagit fram en helt ny serie RIB-båtar med egenskaper som att de är osänkbara, enkla att hantera och lägga till med. Målgruppen är därmed familjer och folk som är lite ovana vid att vara på sjön men ändå vill ha en säker och trygg båt.

Nya Strider 22 har alla de egenskaperna plus en säregen design. Hur den skulle fungera i våra kyloiga farvatten ’r oklart, men i varmare vatten ger den skydd för både väder och vind på ett bra sätt med air condition i kabinen m m.

I fören finns ett stort utrymme som kan användas när båten ligger still. Under gång är det tänkt att både förare och passagerare bör hålla sig i kabinen.

Som många andra moderna båtar har Strider 22 en nedfällbar badplattform i aktern plus en ordentlig bad- och räddningsstege.

Christian Grande är en ung designer som har fått en rad internationella utmärkelser för sina båtkonstruktioner. Bland annat har han ritat båtar åt italienska Sessa Marine.

SKARG är en helt ny serie båttillbehör från ett svenskt designföretag. Produkterna är framtagna för att vara både snygga och bra. I vår lanseras den första serien produkter, som består av förtöjningsset för fast förtöjning, med integrerat schackel och ryckdämpare.

SKARG:s produkter designas och utvecklas i Sverige av Top Notch Design AB. Det är ett Stockholmsbaserat varumärke ”med en långsiktig ambition att göra båtlivet mer tillgängligt och attraktivt för den moderna friluftsmänniskan”.

Företaget startades för två år sedan av fyra drivna entreprenörer som med sitt kunnande och sin entusiasm ville lyfta design- och tekniktänket inom båtlivet. Under två års tid har de arbetat hårt med detta projekt.

I mars lanserar de sin första serie produkter, som består av förtöjningsset för fast förtöjning, med integrerat schackel och ryckdämpare. Under tiden fortlöper utvecklingen av kommande spännande produkter.

Produktinformation Fast förtöjning
• Fast förtöjning från SKARG levereras monteringsklart att med en skruv enkelt monteras i bryggringen
• Finns i olika färgkombinationer och olika längder
• Ryckdämpare av gummi (EPDM)
• Rostfritt syrafast stål i skruv och schackel
• Gummibeklätt schackel (EPDM)
• Fjädrande schackel som förhindrar skruven från att skruva ut sig
• Passar även för att fästa i kätting
• Hexagon nyckel 7 mm för montering medföljer
• Tamp från liros ropes (Porto) Diameter 14 mm
Facebook: www.facebook.com/skargofsweden
Info: www.skarg.se

I helgen öppnar den stora båtmässan i Helsingfors – Vene 14 Båt – som är Finlands största båtutställning. Det är ett utmärkt tillfälle att få se hela det omfattande finska utbudet av motor- och segelbåtar samt tillbehör på hemmaplan. Även i år väljs Mässans segelbåt och motorbåtar på Vene 14 Båt. Finalisterna offentliggörs på öppningsdagen fredagen 7 februari och vinnarna utses onsdagen 12 februari. På öppningsdagen offentliggörs också vinnaren i omröstningen Årets gästhamn och mottagaren av utmärkelsen Årets båtgärning. Man kan rösta på Årets båtprodukt under mässan.

I tävlingen Vene Båt Mässans utdelas pris till tre motorbåtar och en segelbåt. Tävlingen har egna klasser för segelbåtar, öppna motorbåtar, utflyktsmotorbåtar och färdmotorbåtar. Juryn, som är sammansatt av redaktörer för båttidningar, väljer 3–5 finalister till varje klass, varefter expertjuryn utser vinnarna.

Pris till den populäraste gästhamnen
Under sommaren har båtförare kunnat rösta på Årets gästhamn, som erbjudit båtförare utomordentlig service. Vinnaren i omröstningen som ordnats av Messukeskus samt Segling och båtsport i Finland rf får bland annat ett pris på 5 000 euro av Finlands Mässtiftelse för vidareutveckling av gästhamnens verksamhet.
Vinnarna deltar i mässan på avdelningen Årets gästhamn.

Årets båtgärning främjar båtliv och säkerheten
Som avslutning på båtsäsongen söker mässan efter en exemplarisk gärning, verksamhet eller person med anknytning till fritidsbåtar, alltså någon som genom sitt agerande engagerar andra båtförare i att utveckla kulturen och samarbetet till sjöss.

Utmärkelsen Årets båtgärning delas ut av föreningen för professionella båtjournalister Veneilytoimittajat ry – Båtjournalisterna rf. Utmärkelsen går till en privatperson, ett företag, ett fenomen eller ett evenemang som också kan handla om lokala frågor. Det viktigaste kriteriet är att frågan kan ha större betydelse för främjandet av båtliv och säkerheten på sjön.

Allmänheten väljer Årets båtprodukt
Medlemmarna i Båtjournalisterna rf väljer varje år tio produkter till tävlingen Årets båtprodukt. Finalisterna är med på mässan Vene Båt, och besökarna kan rösta på dem. Röstningen pågår 7–16 februari samt på webbplatsen www.finnboat.fi

Mässcentrum Finland arrangerar årligen mässan Vene Båt på uppdrag av Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf. Mässan ordnas för 45:e gången. Huvudpartner är Volvo Auto Oy Ab.

Vene 14 Båt:
fre 7.2 kl. 10–18 Trade Day (endast för proffs) lör–tis 8–11.2 kl. 10–18 ons 12.2 kl. 10–20 tors–lör 13–15.2 kl. 10–18 sön 16.2 kl. 10–17
Biljettpriser: 16 e/vuxna, 10 e/barn (7–15 år) samt pensionärer, värnpliktiga och studerande, 37 e/familjebiljett (2 vuxna och barn under 15 år), grupper 10 e/person (minst 10 personer per grupp).

Info: http://www.messukeskus.com/Sites1/Vene/sv/Sidor/default.aspx

Premiären närmar sig för Princess Yachts helt nya S-klass. På Miami Yacht & Brokerage Show, 13–17 februari kommer nya Princess S72 att visas för allmänheten för första gången. Detta är den första båten i S-klass, men den kommer snart att följas av ett antal andra modeller.

Princess S Class kommer att finnas både som Flybridge och V-Class.

– S CLASS Sportbridge yachts kommer verkligen att stå för en ny nivå vad gäller design samtidigt som de kommer att uppfylla alla ideal för en performancebåt med avancerad V-bottendesign, säger Princess ordförande David King.

– Samtidigt kommer S CLASS att ge samma höga nivå av lyx och utrustning som våra kunder förväntar sig med bland annat en smidig övre förarplats och ett stort tendergarage samt integrerade solskydd.

Den första modellen i den nya serien blir som sagt S72, som får sin premiär på Miami Yacht & Brokerage Show i februari 2014. Utrustad med två stycken Caterpillar eller MAN dieselmotorer från 1 622 till 1 800 hk kommer S72 att leverera lika mycket som det yttre utlovar. Princess anger en förväntad topphastighet på över 37 knop och en mycket effektiv marschfart.

Smidig men aggressiv är ledorden för S CLASS, som även får stora vinklade rutor och ett tendergarage för en båt på max 3,9 m. Ovanpå garaget finns en stor solbädd samt gott om plats för sociala aktiviteter och en wet bar.

Under däck kan köparen få en version md upp till tre kabiner, inklusive en stor master cabin. Materialen blir polerat rostfritt, elfenbensfärger, svart, silver och vitt.

Träarbetena kan beställas i en speciell Rovereek, amerikanska valnöt, ljus ek samt Serotina körsbär.
Produktionen är redan igång med skrov nummer två under byggnation. Nästa modell i S Class blir S80, som är planerad till 2015. Därefter följer ytterligare två modeller.

Tekniska fakta
Längd: 22,57 m
Bredd: 5,38 m
Djupgående: 1,48 m
Vikt: 43 000 kg
Bränsletank: 4 800 liter
Vattentank: 755 liter
Motorer – Diesel
Caterpillar C32 A (2 x 1622mhp) – Maximum speed 34 – 36 knots
Caterpillar C32 A (2 x 1723mhp) – Maximum speed 35 – 37 knots
MAN V12 1800 (2 x 1800mhp) – Maximum speed 36 – 38 knots
Info: www.princessyachts.com

Ett blomstrande båtliv och en havsmiljö som mår bra – går det att kombinera? Den frågan sätts i fokus på Båtmässans i Göteborg på söndag. – Tillsammans med båtmässan finns vi då på stora scenen för att inspirera och informera om hur man kan leva ett miljövänligt båtliv. Bland andra medverkar Sören Kjellkvist som vann Årets Äventyr 2013 och entreprenören Odd Klofsten som arbetar för alternativ till båtbottenmålning, säger Björn Sjöberg på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Björn Sjöberg är chef för avdelningen för havs- och vattenförvaltning på HaV och inviger miljödagen som arrangeras i samarbete med Båtmässan. Han berättar om hur Havs- och vattenmyndighetens arbete berör båtägare och fritidsbåtslivet, bland annat marin nedskräpning, undervattensbuller och övergödning. Han berättar också om arbetet med havsplanering och hur det kan komma att påverka båtlivet och andra samhällsintressen.

Senaste rapporten från FNs klimatpanel visar att havet håller på att försuras. EUs strategi för en så kallad “blå tillväxt” pekar ut turismsektorn som ett prioriterat område och regeringen håller just nu på att ta fram en maritim strategi. Lisa Emelia Svensson, Sveriges Havs- och vattenambassadör finns på scen och samtalar med Mats Eriksson, VD Sweboat om blå tillväxt. En av frågeställningarna är hur branschens kan ta ansvar för ett hållbart båtliv och vilken roll som regeringen ska ta?

– För oss är det viktigt att lyfta fram miljöfrågorna. Ingen av oss som älskar att vara ute på, i eller vid vattnet vill ha annat är rent vatten, det är ju hela grejen, säger Bengt Wallin som är mässansvarig för Båtmässan.

Miljödagen leds av programledaren och radioprofilen Lasse Swahn och det blir ett fullspäckat program mellan klockan 11 och 15 på stora scenen. Bland annat kommer elever från Kungliga tekniska högskolan, KTH, att berätta om projektet ”Solar Boat Project” där de konstruerade självnavigerande båtar med solen som enda drivmedlet. De kommer också att berätta om framtidens tekniska lösningar för ett hållbart båtliv.

Sören Kjellkvist föreläser om hur han paddlade hela Norges dramatiska atlantkust utan vare sig mat eller pengar i packningen, totalt 288 mil paddling på 83 dagar. Hör om Sörens strapatser, möten och naturupplevelser blandat med reflektioner om livet och hur miljöförstöringen påverkar Östersjön genom förorenat vatten och höga gifthalter i fisken.
Martin Hassellöv, marin kemist, berättar om sitt båtprojekt som syftar till att kommunicera till allmänheten om havsmiljöfrågor och miljövänligt båtanvändande, samt delprojektet om giftfri båtbottenfärg.
Milo Dahlmann, sjuksköterska, författare och ensamseglare, berättar hur hon förverkligade sin dröm och tog sig till Antarktis i en specialbyggd stålbåt.
Odd Klofsten, entreprenör, seglare och naturvän berättar om hur han försöker sporra båtägare i hela Sverige att hitta alternativ till båtbottenmålning.
Havs- och vattenmyndigheten finns också på plats under hela Båtmässan med egen monter där besökarna uppmanas att märka ut sina smultronställen i hav, sjöar och vattendrag.

– Havsplaneringen är en demokratisk process. Vi hoppas kunna väcka ett intresse hod mässdeltagarna för att delta i samråd om hur vi bäst planerar och förvaltar havet.

Program: http://www.batmassan.se/besokare/scenprogram-forverkliga-dina-drommar/sondag-92/att-forverkliga-ett-miljovanligt-batliv/

Källa: HaV.

Polska Galeons senaste projekt är en väldigt kompakt båt med flybridge. På endast 9,0 m totallängd har det stora polska båtföretaget fått plats med det mesta av det som behövs för en rejäl semestertripp.

Galeon 300 Fly kommer att presenteras under våren 2014 och tillhör företagets tredje generation med motorbåtar. Den mycket kompakta flybridgen har konstruerats för att ge maximal komfort och stabilitet under alla väderförhållanden. Något som inte är helt enkelt med korta båtar som får en hög tyngdpunkt med flybridge.

Både skrov och däck har tillverkats med vakuuminjicering, vilket ger starka laminat och en miljövänlig tillverkning. Detta är även en klar fördel för bränsleförbrukningen tack vare den relativt låga vikten.

Den dynamiska designen följer Galeon Yachts senaste idéer med stora fönsterrutor och lite särpräglad design. Flybridgen nås enkelt via en inbyggd trappa med breda steg. Där uppe finns, förutom styrplats, gott om utrymmen för den som vill solbada eller bara slappa.

På huvuddäck finns en stor dinette med ett pentry, förarplats med mera. Interiören erbjuds i två utföranden – ek eller valnöt med många möjligheter för den som vill anpassa båten efter egen smak.

Under däck finns två dubbelkabiner och badrum. Båten kommer att säljas med singel- och dubbelmontage, diesel eller bensin.

Tekniska fakta
Längd: 9,00 m
Bredd: 2,94 m
Motorer max: 1 X 370 hk eller 2 x 225 hk
Personer: 8
CE-klass: B
Info: www.galeon.se

Regeringen presenterade 2013 en handlingsplan för att stärka den svenska sjöfartens konkurrenskraft. Ett av förslagen handlar om att regeringen vill utvidga sjöfartsstödet till att gälla fler kategorier av fartyg, och besked väntas nu från EU-kommissionen.

– Vårt förslag handlar om att stärka den svenska sjöfartens internationella konkurrenskraft och skapa fler jobb på svenska fartyg, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Regeringen har sökt godkännande från EU-kommissionen om att ändra den svenska förordning som idag styr vilka som kan få sjöfartsstöd till att gälla inte bara last- och passagerarfartyg utan även forskningsfartyg, mätfartyg, bogserbåtar, kabelläggningsfartyg, servicefartyg till offshoreverksamhet, rörläggningsfartyg, kranfartyg och mudderverk.

Dessa typer av fartyg kan vara utsatta för internationell konkurrens och fartygen kan, om de är registrerade i andra EU-länders register, vara berättigade till stöd i det landet. Den svenska regeringen vill därför jämna ut förutsättningarna för att stärka den svenska sjöfartens internationella konkurrenskraft och skapa fler jobb på svenska fartyg.

– Vi inväntar nu kommissionens besked, men allt är förberett från den svenska sidan för en snabb process, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Milo Dahlmann börjar som instruktör hos Sjöskolan på Beckholmen. I januari höll Milo sin första sjukvårdsutbildning – som en del av Fartygsbefäl klass VIII – för Sjöskolan på Beckholmen.

Fartygsbefälsutbildningarna är omfattande och kräver mycket av eleverna men även av instruktörerna.

– Sjöskolan har väldigt bra samt omtyckta utbildningar, det känner man när man umgås med deras elever, säger Milo Dahlmann.

– Vi har länge letat efter den perfekte instruktören för våra sjukvårdsutbildningar, och med Milo Dahlmann känner jag att vi har lyckats, säger Gerhard Chronholm delägare på Sjöskolan på Beckholmen. Samtliga instruktörer hos Sjöskolan på Beckholmen är aktiva yrkeskvinnor och män inom sina respektive områden. Något som Sjöskolan på Beckholmen har som ett krav på sina instruktörer.

Milo Dahlmann är kanske mest känd för sina långseglingar, senast till Antarktis. Sin vana trogen till stora delar ensam ombord på de längre etapperna. Milo har också skrivit boken ”Mot pingvinernas land”.

Info: www.milodahlmann.se

Sjöskolan på Beckholmen har varit aktiv inom marin utbildning sedan 2001. Hela tiden i egna centrala lokaler på Beckholmen i marin miljö med fokus på yrkesutbildningar.

Info: www.sjoskolan.se

Aquador 26 HT, en storsäljare genom åren, har genomgått ett ordentligt face lift och heter nu Aquador 27 HT. Med helt nya, ljusa material, stort plant fördäck med skylight och rymligare förruff, känns Aquador 27 HT större och mer inventiös än sin föregångare.

Båten levereras med den nya dieseln från Mercury, en V6 TDI 3,0L, på 260 hk, med variabel turbo, elreglage DTS, och twinprop. Motorn som har sitt ursprung från fordonsindustrin är välkänd för sin exceptionella sammansättning, låga ljudnivå, utomordentliga bränsleekonomi och överlägsenhet när det gäller kraft i förhållande till vikten.

Dessa egenskaper gör även motorn till ett bra miljöval, den har till och med blivit godkänd enligt de mycket stränga kraven för till exempel Bodensee.

Elreglaget underlättar vid alla manövrar och ger smidig och säker hantering av båten i alla situationer. Med det extrema vridmomentet vid låga varvtal, garanteras acceleration för snabb planing.

Båten har bra bottendrag, den är härligt tyst och pigg acceleration. Mercury TDI 3,0 i Aquador 27 HT kompletterar båtens fina sjöegenskaper och gör den till en behaglig, kraftfull, pigg, tyst och ekonomisk båt att köra.

Aquador 27 HT är en alltigenom modern båt, nu även med det bästa vad gäller motor, bränsleekonomi, miljö och prestanda.

Info om motorn: www.mercury.se
Info om båten: www.flippermarin.se

Hur havsförsurning, syrebrist och tungmetallen mangan påverkar havskräftans olika livsstadier undersöks just nu i ett storskaligt experiment på Västkusten av forskare vid Göteborgs universitet.

Vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper i Fiskebäckskil pågår just nu ett storskaligt experiment med havskräftor, där ett 10-tal forskare är involverade.

Beteende och effekter undersöks
Forskarna vill undersöka vad som händer när kräftorna utsätts för en kombination av havsförsurning och två andra för arten vanliga stressfaktorer: ; syrebrist och mangan.

Havskräftan lever på kustnära havsbottnar, som redan idag utsätts för perioder av syrebrist, och syrebristen befaras öka med klimatförändringarna. Syrebrist kan i sin tur leda till frisläppning av tungmetallen mangan från havsbottnarna.

– Syftet med experimentet är att undersöka vilka effekter framtida havsförsurning kan ha för den ekonomiskt och ekologiskt viktiga havskräftan, säger Anna-Sara Krång, forskare vid institutionen för biologi och miljövetenskap, som leder försöken.

Kräftor testas i försurat havsvatten
Sedan slutet av november har hälften av försökskräftorna fått gå i försurat havsvatten som motsvarar de nivåer som kan förväntas finnas vid havsbottnarna om cirka 100 år om utsläppen av växthusgaser fortsätter i samma takt som idag.

Kräftorna utsätts sedan dessutom för ytterligare stress i form av syrebrist och mangan.

– Vi studerar havskräftans olika livsstadier; ägg, juveniler och vuxna hanar och honor. För att skapa oss en bred bild av vilka effekter som är att vänta i framtiden undersöker vi inte bara flera olika livstadier, utan också ur många olika aspekter; allt från förändringar i havskräftornas immunförsvar och fysiologi till beteendestörningar, säger Anna-Sara Krång.

Kartläggning för att kunna möta framtiden
Forskarna har i tidigare studier sett att miljöförändringar kan göra kräftdjur mer infektionskänsliga och även orsaka fysiologiska förändringar och beteendestörningar. Men aldrig tidigare har en kombination av dessa stressfaktorer undersökts med så många parametrar i ett och samma experiment.

Genom experimenten hoppas forskarna få en helhetsbild av hur havskräftan kommer att påverkas i en nära framtid, om inte utsläppen av växthusgaser minskar drastiskt.

– Min förhoppning är att resultaten från experimenten, förutom att belysa hur havskräftan kommer att påverkas, också kan användas för att kartlägga och förutspå hur våra marina ekosystem kommer att förändras och utmanas i framtiden, säger Anna-Sara Krång.

Fotograf: Anna-Sara Krång, Susan Gotensparre (gruppbild)

Engelska Oyster Yachts hade premiär för sin senaste modell, den helt nya Oyster 825, på båtmässan i Düsseldorf i januari. Det är en riktig långfärdsseglare med all den lyx och elegans som kännetecknar dyra, kundanpassade båtar.

Oyster 825 var den största segelbåten på hela den stora tyska båtmässan i år. För designen står Rob Humphreys, som även har konstruerat mycket av båten tillsammans med Oyster Design Team. Den 25 m långa Oyster 825 är redan såld i tre exemplar och konkurrerar med bland andra svenska Hallberg-Rassy och finska Nauticat om de kunder som söker det allra bästa för sin ultimata semestersegling.

Båten har bland annat dubbla roder och svängköl. Den kan utrustas helt efter ägarens önskemål. Enligt Oyster har företagets renommé gjort att Oyster är det segelbåtsmärke som är vanligast bland alla som seglar jorden runt – ”circumnavigation”.

Innervolymen i Oyster 825 är hela 15 procent större jämfört med föregångaren, Oyster 82, som byggdes i 17 exemplar. Andra viktiga argument för en båt i den här lyx- och prisklassen är låg ljudvolym inne i båten, goda stuv- och boutrymmen.

Båten är tänkt att kunna segla 250 Nm per dygn med lätthet.

Tekniska fakta
Längd: 25.15 m
Bredd: 6.31 m
Djupgående: 3.43 m
Vikt: 56 000 kg
Motor: Cummins QSB 5.9 305 hk (227 kW)
Bränsletank: 3 000 liter
Vattentank: 2 000 liter
Segelarea: 371 m2
Info: www.oysteryachts.com

Galenskaparen och träbåtsentusiasten Anders Eriksson och hans stolthet, en Solö 25 Lyx II – nu med helt ny motor och nylagt teakdäck kommer till Båtmässan i Göteborg.

– Till och med seglarna tycker att vi är ett stiligt ekipage och vinkar glatt åt oss på sjön, säger Anders Eriksson.

Både Anders Eriksson och hans båt, som heter Mimmi, kommer att finnas på plats på Båtmässan i en av Volvo Pentas montrar.

– Jag har nyligen bytt hela motorn i min båt som är byggd 1968. Det blev ett väldigt lyft och innebär att vi kan fortsätta tillsammans, säger Anders Eriksson som köpte sin Solö, 1996.

Volvo Pentas koncept att byta ut hela motorn på äldre båtar kallas repowering och ger ett lugnare, renare, snabbare, enklare och bekvämare båtliv samtidigt som värdet på båten ökar.

– Det är härligt när en gammal båt känns som ny och att man inte behöver oroa sig över att motorn ska klappa ihop.

Utöver ny motor har Anders Eriksson även satsat på att renovera båten och det är Mats Stefansson, mest känd som ”Mats Snickare” på Tjörn, som stått för hantverket.
– Jag har varit på Båtmässan i 33 år och märker tydligt att intresset för träbåtar ökar varje år. Det är härligt hur glada folk blir av att se, känna och uppleva träbåtarna. Många längtar tillbaka till hur semestern var förr i tiden med enkla träbåtar utan massa lyx och moderniteter, säger han.

Utöver deltagande i Volvo Pentas monter kommer Anders Eriksson att, på sitt alldeles egna personliga sätt, berätta om sitt båtliv och sin kärlek till träbåtar på Båtmässans Stora Scen, onsdag den 5 februari.

– När jag var liten pojke och satt och metade vid Trollhättans kanal gled en Solöbåt förbi. Jag blev alldeles tagen av den vackra båten och tappade spöet i vattnet. Sen gick jag gick hem och byggde en liten modellbåt som liknade min drömbåt – en Solö.

– Och nu, massa år senare, har jag förverkligat min dröm. Jag är väldigt stolt över min båt och jag njuter fullt ut i sittbrunnen i en stilla naturhamn. Träet som blänker i vattnet, doften av hav och mahogny – då är det gôtt att leva!

Båtmässan pågår den 1-9 februari på Svenska Mässan i Göteborg.

Info: www.batmassan.se

Nu är det dags att anmäla sig till årets upplaga av Baltic Farmer of the Year Award. Syftet med utmärkelsen är att lyfta fram bästa praxis för ett Östersjövänligt jordbruk – och att jordbrukare som främjar innovativa åtgärder för att minska avrinningen till Östersjön från sina gårdar ska få ett erkännande.

WWF bjuder in enskilda lantbrukare, jordbruksorganisationer och andra berörda parter att ansöka till tävlingen. En nationell vinnare från varje Östersjöland belönas med diplom och
1 000 euro. Syftet med tävlingen är att de nio vinnarna i respektive land som nomineras till den regionala tävlingen ska visa upp sina exempel på bästa praxis för hela regionen. Den regionala vinnaren koras till ”Baltic Farmer of the Year 2014” och belönas med diplom och 10 000 euro.

– Med den här utmärkelsen vill vi visa att det finns konkreta exempel på lantbrukare som utöver det vanliga gör det som verkligen bidrar till värdefulla lösningar för att gynna Östersjön, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Regionens lantbrukare uppmanas nu att anmäla sig till tävlingen – eller se till att bli nominerade av respektive lands jordbruksorganisationer. Sista anmälningsdag är den 30 april 2014.

Förra årets vinnare Juhan Särgava från Estland, belönades för sitt starka engagemang att visa hur en storskalig ekologisk gård kan använda innovativa, mångsidiga och kostnadseffektiva metoder för att minska näringsläckaget – och att samtidigt producera högkvalitativa ekologiska mejeriprodukter.

– Tävlingar som den här och mediernas uppmärksamhet kan inspirera likasinnade människor och motivera de som vill bidra till att minska näringsläckaget, säger Juhan Särgava, som utsågs till Baltic Farmer of the Year 2013.

Även själva tävlingen Baltic Farmer of the Year Award fick också en utmärkelse förra året och belönades med EU – CAP Communication Award 2013, som utnämner de allra bästa kommunikationsprojekten med anknytning till den gemensamma jordbrukspolitiken.

– EUs utmärkelse för det här projektet är ett erkännande för de jordbrukare som ligger i framkant och spelar en viktig roll som inspiratörer för sina kollegor i regionen – för att skydda Östersjön, säger Lennart Gladh, Östersjöexpert på WWF.

WWF arbetar för att minska hotet från övergödningen i Östersjöns ekosystem och arbetar därför för att dramatiskt minska tillflödet av både fosfor och kväve till havet – med en speciell inriktning på främjandet av miljövänliga jordbruksmetoder i Östersjöns tillrinningsområde.

Nu öppnar arrangörerna anmälan för det 51:a året med Tjörn Runt by COWI och det 30:e året med Lilla Tjörn Runt. Det är med stor glädje vi i samband med Båtmässan även lanserar en ny webbaserad programvara för anmälan och administrering av segeltävlingar. Målet är att vi ska kunna hantera alla klubbens olika tävlingar i ett och samma system. Det kommer i första hand att användas för Lilla Tjörn Runt och Tjörn Runt by COWI under 2014.

Efter flera års funderingar har tävlingsledningen tagit steget att bygga en webbaserad programvara för hantering av segeltävlingar. De har kunnat genomföra projektet med hjälp av personer med rätt IT-kompetens, kunskap om kappsegling och som med ett stort engagemang har utvecklat ett system som kan hantera stora segeltävlingar som Tjörn Runt by COWI.

Systemet är byggt med modern teknik som skall göra hanteringen snabbare och enklare för alla deltagare. För arrangörerna är det viktiga att kunna hantera allt från anmälan till betalning och resultathantering i ett och samma system.

Arrangörernahar ägnat mycket tid åt tester men det finns så klart risk för buggar som vi inte har upptäckt. Vi hoppas på förståelse från alla användare och skall göra vårt yttersta för att snabbt rätta till eventuella problem.

Läs mer på:
www.stss.se
facebook.com/StenungsundsSegelsallskap
facebook.com/TjornRunt
facebook.com/LillaTjornRunt

Nu blir det lättare för alla fritidsskeppare att få snabb information om väder och vind till sjöss. Den populära ViVa-appen har tillgång till data från över 90 olika platser och har dessutom en ny användarvänlig design.

– Med hjälp av ViVa kan alla på sjön anpassa sig efter vädret i realtid, säger Lars Törnqvist, systemansvarig för ViVa.

Sjöfartsverkets Vind- och vattentjänst, ViVa, är ett bra hjälpmedel för både yrkessjöfarten och båtlivet. Genom att använda ViVa kan alla som är på väg ut, eller redan befinner sig till sjöss, i förväg ta reda på hur vädret ser ut på olika platser längs en planerad rutt.

– Med hjälp av ViVa kan alla fritidsskeppare anpassa sin rutt och hålla koll på hårda vindar, oönskad vindriktning eller lågt vattenstånd. För andra, som exempelvis windsurfare, kan det vara positivt att hitta platserna där det för tillfället blåser mer, säger Lars Törnqvist.

Sjöfartsverket har mätstationer runt hela Sveriges kust samt i Vänern och Mälaren – från Kalix i norr hela vägen runt kusten till Brofjorden på västkusten. Mätstationerna ökar ständigt i antal och under 2013 tillkom nio nya stationer. Stationerna som går att följa via ViVa-appen ger information om medelvind, byvind, vindriktning samt vattenstånd.

– Nu får ViVa-appen en ny användarvänlig design som är anpassat för moderna mobiltelefoner och användarna får dessutom tillgång till historiska data, säger Lars Törnqvist.

ViVa utvecklades från början för Sjöfartsverkets lotsar och finns sedan tre år tillbaka tillgänglig för allmänheten. Appen som är gratis blir allt mer populär och under stormen Simone gjordes 380 000 uppdateringar under en dag. Den nya versionen av ViVa-appen finns på App Store för Iphone, Google Play för Android. Den äldre versionen av ViVa finns även på Windows Phone Store för Windows Phone.ViVa-kartan finns även tillgänglig på webben:
http://vivakarta.sjofartsverket.se/

Miljöpartiet vill att Öresund ska bli en marin nationalpark och lämnar därför in motioner till kommunfullmäktige i sex kustkommuner om att ställa sig bakom en nationalparksbildning.

Öresunds höga miljövärden och särskilda utmaningar gör det lämpligt som marin nationalpark. Miljöpartiet vill påbörja en diskussion om hur Sverige och Danmark ska kunna öka skyddet och medvetenheten kring de höga naturvärden som finns under ytan i Öresund. Det skulle därför vara betydelsefullt om skånska kommunerna längs Öresund ställde sig bakom idén om en nationalparksbildning.

Skyddet av Öresund behöver stärkas. Det kommer ständigt rapporter om händelser som riskerar miljön i sundet; tjuvfiske, oljeutsläpp, sandsugning, fartyg som går på grund och planer på utfyllnader.

Naturvärdena är mycket höga och intresset för turismen i och omkring området är stort. Nationalpark som begrepp är känt internationellt, har en hög status, och skulle därför kunna användas för att främja besöksnäringen i regionen. Ett skydd skapar också möjlighet att utveckla turismen under mer hållbara förutsättningar.

Tidigare i höstas skrev miljöorganisationer från både Danmark och Sverige ett gemensamt brev till respektive regeringar och föreslog att länderna ska ta fram gemensamma riktlinjer för det internationella marina reservatet ”the Sound”.

De kommunfullmäktige där Miljöpartiet lämnar in en motion om att ställa sig positiva till Öresund som marin nationalpark är Höganäs, Helsingborg, Kävlinge, Lomma, Burlöv och Vellinge.

En 115 hk båtmotor stals i mitten av januari från en båt som låg upptagen för vintern i Leangbukta i Norge. Ägaren fick meddelande från sitt redKnows GPS-larm till mobilen som visade att båten inte låg på sin plats. Båten hade flyttats några kilometer. Ägaren kontaktade polisen och gav dem positionen från larmet. De åkte till platsen och satte span på en misstänkt bil som stod parkerad där.

Dagen efter kom tre män till bilen och polisen ingrep. Det visade sig att det fanns tre stulna båtmotorer till ett värde av 500 000 norska kronor gömda i bilen. De två som inte hade GPS-larm hade ännu inte blivit anmälda stulna. Polisen söker nu efter ägare till en 70 hk motor. En ägare som med stor sannolikhet ännu inte upptäckt att motorn blivit stulen.

Ett redKnows GPS-larm bygger på att det alltid skall vara sökbart via ägarens mobiltelefon, säger Peter Wedin på Axtech, företaget som utvecklar redKnowslarmen. Det ökar även tryggheten för ägaren eftersom larmet skickar ett meddelande om det skulle förflyttas olovligt från platsen där ägaren aktiverat det. Oftast placeras larmen i stöldbegärlig egendom som båtmotorer, dyra fordon och maskiner. De norska poliser som var inblandade har uttalat sig mycket positivt om tekniken, avslutar Peter.

Norsk artikel om stölden: www.budstikka.no/nyheter/sporing-av-batmotor-ropet-tyvene-1.8257024

Kommentarer

Tor-Kristian Øines 11:21:19 2014-02-04

Eieren til 70-hesteren har nå meldt seg. Motoren var så ny at han ikke hadde rukket å forsikre motoren før vinteropplaget (!). Gjett om han ble glad?

Metoden går ut på att sändare monteras på insidan av skrovet (således behövs ingen håltagning). Enheten sänder ut ultraljud i skrovet som motverkar uppkomsten av alger, vilket är näringskällan för havstulpaner. Propeller, trimplan, drev och roder kan behöva skyddas med vanlig bottenfärg, då dessa är isolerade från skrovet som gör att ultraljudet inte är lika effektivt på dessa delar, som på skrovet. Detta varierar något mellan olika båtmodeller och hemmahamn.

Med SonicShield Antifouling System får båtägaren:

Drastiskt minskat behov av bottenmålning.
Mindre jobb, med att skrapa tulpaner och måla.
Minskade kostnader för årligt underhåll.
Stora fördelar för miljö, hamnar och hav.
SonicShield säljs i Sverige av Viking Yachting. Priset är från 15 500 kr och systemet kan användas på de allra flesta fritidsbåtar, katamaraner, arbetsbåtar och kommersiella fartyg. Strömförbrukningen vid 12 V är i snitt är endast 0,4 A. Systemet fungerar på 12/24 V och 110/240 V. När båten är inkopplad till landström belastas ej båtens batteribank.

SonicShield finns installerad på båtar över hela världen, t.ex. Medelhavet, Skandinavien, USA, England, Fjärran- och Mellanöstern.

”Vi startade försäljningen av ultraljudssystem i januari 2011 och har hittills sålt 20 system” berättar Janne Utbult, VD på Viking Yachting. Metoden är omskriven i många tidningar genom åren med goda resultat. Ultraljudsystem finns idag på flera tusen båtar världen runt och är ett välbeprövat system, med kända effekter mot beväxning av havstulpaner.

Info: www.cmsmarine.co.uk

Sjöräddningssällskapet är Sveriges största svävarresurs i räddningssammanhang. Vid en isolycka är tiden helt livsavgörande. Därför patrullerar vi isarna regelbundet med våra svävare, så att vi kan finnas på plats direkt när larmet går. Bara den gångna helgen har vi haft åtta svävarpatruller i gång runt om i landet och ryckt ut på två skarpa larm. Nu finns en ny film om vår svävarverksamhet. Se den här!

Den gångna helgen har varit intensiv för Sjöräddningssällskapets svävarbesättningar. Vi har patrullerat isarna runt Karlskrona, Strängnäs, Munsö, Västerås och Hammarö samt vid flera platser på Vättern och närliggande sjöar. Så sent som i måndags morse gick tre personer genom isen på sjön Ören i Östergötland och svävarenheter från Motala och Visingsö larmades ut. Isarna är förrädiska och mildvädret som drog in i helgen har försämrat läget ytterligare.

– Vi vill uppmana alla som tänker ge sig ut att först noggrant kontrollera isläget. Åk aldrig ensam och aldrig utan isdubbar, ispik, flythjälpmedel och vattentätt fodral till mobilen, säger Helge Skärlén, frivillig sjöräddare på Dalarö, en av de stationer som brukar ha mest att göra vintertid.

I Sjöräddningssällskapets svävarsatsning ingår för närvarande 16 enheter, strategiskt placerade runt om i Sverige. Men de är också mobila. Ändras isläget och behoven blir uppstår någon annanstans, då flyttar vi helt enkelt svävare och ibland även frivilliga sjöräddarpiloter, allt för att upprätthålla en så god beredskap som möjligt. På flera platser samarbetar vi också med skridskoklubbar, så att vi kan finnas i närheten av deras rutter.

– Vi har några rejäla isvintrar bakom oss och jag kan med glädje konstatera att den satsning vi gjort har lönat sig många gånger om. Och det är inte bara människor vi lyckats rädda. Både älg och säl finns med bland de undsatta, säger Helge Skärlén.