Denna vecka drar Håll Sverige Rent igång sin officiella kampanjvecka med skräpplockardagar över hela Sverige. Med strandstädningarna vill Skärgårdsstiftelsen passa på att även belysa problemet med nedskräpningen på våra områden och stränder.
– Det här är en miljöfråga som är lätt att se konsekvenserna av. Vi gör detta för att människor ska få hjälpa till med något konkret och samtidigt lyfta frågan om nedskräpning. Våra sjöar och hav och naturområden skräpas ned och vi vill visa att vi jobbar mot detta tillsammans. Genom att stötta Håll Sverige Rents kampanj blir vi starkare, säger Cecilia Wibjörn, biolog och ansvarig för skräpplockardagarna hos Skärgårdsstiftelsen.
Skärgårdsstiftelsen har drivit ett antal skräpprojekt genom åren. Något som gett stor uppmärksamhet i media och bland allmänheten. Skräpprojekten har också gett stor respons hos stiftelsens vänner och hos besökarna på våra områden.
– Skärgårdsstiftelsen vill öka samverkan med våra vänner och besökare och hoppas att de kan tänka sig att göra mindre arbetsinsatser på våra områden. Därför startar vi med strandstädning för att kunna locka fler ut i naturen samtidigt som man gör nytta för stiftelsens naturreservat, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.
Många privatpersoner hör av sig och vill hjälpa Skärgårdsstiftelsen med något, här har man nu chansen!
Förutom Skärgårdsstiftelsens personal kommer dykklubben LM Dyk att plocka skräp på Björnö. På Gålö kommer Hembygdsföreningen Gålö Gärsar sponsra oss med korv och på Riddersholm anordnas en skräpplockartävling där bästa skräpfynd vinner ett pris!
Info: http://skargardsstiftelsen.se/valkommen-pa-strandstadning/
En fiskebåt fattar eld när man befinner sig på en position strax utanför Höganäs. Ombord finns fem personer. Det är scenariot för sjöräddningsövningen Aprildoppet som genomförs i Öresund torsdagen den 25 april.
Larmet från den brinnande fiskebåten i Öresund tas emot av sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg som genast startar en omfattande räddningsinsats. Fartyg från Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet och räddningstjänsten larmas till området för att lokalisera haveristen, undsätta besättningen och bekämpa elden.
När haveristen lokaliserats visar det sig att det finns svårt skadade personer ombord. Några befinner sig dessutom i vattnet. Här kommer en av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar väl till pass, både för lokalisering samt vinschning av nödställda.
I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning. Vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg tar Sjöfartsverket emot larm och leder insatser för att söka och rädda nödställda.
– Sjöräddningsinsatserna sker ofta i nära samarbete med Sjöräddningssällskapet som är en landsomfattande organisation med över 1500 frivilliga sjöräddare, men även i samarbete med flera olika myndigheter, säger Fredrik Kokacka, regional SAR-samordnare vid Sjöfartsverket i Malmö.
Att öva samverkan är ett av målen med övningen Aprildoppet. Förutom Sjöfartsverkets resurser i form av räddningsledning, lotsbåt och räddningshelikopter deltar även den kommunala räddningstjänsten i Höganäs och Sjöräddningssällskapet.
Övningen sker i Öresund väster om Höganäs torsdagen den 25 april kl. 16 – 19. Det kan förekomma lågflygning med helikopter i området, vilket kan orsaka bullerstörningar för de boende i omkringliggande områden. Övningen beräknas vara slut kl. 19 på torsdagskvällen.
Bilden:
En extremt värdefull resurs i sjö- och flygräddningssammanhang är Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar. De är tillgängliga dygnet runt och utgår från fem baser runt om i landet. Foto: Sjöfartsverket.
Bärplansbåtar känns lite märkligt för alla som är vana vid vanliga segel- eller motorbåtar. Bara åsynen av en båt som kör högt upp i luften med ben som går ner i vattnet är väldigt annorlunda. Den här bärplansbåten kommer från det svenska företaget Foiltwister.
Båtliv har inte provkört Foiltwister själva, men bland annat har en dansk båtsajt kört båten. På deras hemsida finns även en kort film med den märkligt svävande båten.
På sin hemsida beskriver Foiltwister båten så här:
Foiltwister innebär ett nytt sätt att stabilisera helt nedsänkta bärplan. Bärplansstöttorna är fritt vridbara i sidled. Om bärplansbåten börjar kränga, rör den sig mot den sida den kränger åt, vilket får bärplansstöttorna att vrida sig. Bärplansstöttornas vridningsaxlar är orienterade så att den ena stöttan vrids framåt, och den andra bakåt när de vrids i sidled. Detta tvingar vingen att skeva sig, vilket ger en skevroderverkan, som rätar upp båten.
Varför försvinner vissa arter av alger medan andra förökar sig på grund av ökade halter näringsämnen vid kustområden och hur klarar olika arter nya och globala miljöhot? Vilken påverkan har utsläpp av svavel- och kväveoxider från sjöfart på näringshalten i Östersjön?
Nya och strängare regler för tillåten svavelhalt i fartygsbränslen inom känsliga havsområden (dit Östersjön räknas) träder i kraft 2015. Ett sätt att minska svavelutsläppen är att installera en
sk scrubber som tvättar avgaserna innan de släpps ut.
Metoden är dock kontroversiell och medför att stora volymer surt havsvatten produceras. Forskarna vill undersöka de kemiska och biologiska konsekvenserna av dessa utsläpp samt utveckla förslag till övervakningsprogram för försurning av Östersjön. Om bland annat detta handlar de sex projekt som Formas beslutade att bevilja medel.
-Detta är en av de tre delutlysningar som Formas gjort i samarbete med SVU, Svenskt Vatten Utveckling. Målet med dessa tre utlysningar är att ta fram ny kunskap inom för samhället viktiga områden säger Anna Ledin, huvudsekreterare på Forskningsrådet Formas. Vi har arbetat i nära dialog med representanter för tänkbara slutanvändare av forskningsresultaten, för att identifiera kunskapsbehov samt underlätta spridningen och implementeringen av resultaten.
Forskningsrådet Formas utlyste hösten 2012 totalt 96 miljoner kronor för forskning inom tre områden i samarbete med SVU, nämligen Diffusa källor, Marina föroreningar och Säkra livsmedel. Formas delar nu ut 32 miljoner kronor till vartdera området fördelat på 8 miljoner kronor per år i fyra år. SVU står därutöver för totalt 8 miljoner kronor.
Marina föroreningar:
Olika typer av föroreningar är ett växande problem i våra hav. För att kunna vidta rätt åtgärder behöver vi bättre kunskaper om hur föroreningar, havsförsurning och skräp påverkar växt- och djurliv. Vi behöver också veta mer om hur föroreningar och skräp bryts ner och omvandlas i vattenmassan och vilka faktorer som styr deras fördelning i havet. Dessutom behövs forskning kring de socio-ekonomiska konsekvenserna av marina föroreningar och hur olika styrmedel och konkreta åtgärder kan minska deras uppkomst och spridning.
Den 20 april, ryckte kusträddarna ut för att rensa stränderna på Västkusten från skräp. Flera organisationer och kommuner, från Strömstad till Helsingborg, gick då samman i kampanjen Kusträddarna mot den marina nedskräpningen. – Kusträddarna är ett bra projekt eftersom det mobiliserar dem som redan är intresserade och engagerade men också bidrar till att få fler människor att bli medvetna om problemen, säger Björn Sjöberg, chef för åtgärdsavdelningen på HaV.
Varje år slängs många tusen ton skräp i våra hav och på våra stränder. Nedskräpningen orsakar lidande för marina däggdjur, fåglar och fiskar men också för betande boskap längs kusten. Djuren riskerar att trassla in sig i exempelvis plastlinor med kvävning och drunkning som följd eller att kvävas eller få invärtes skador av plastföremål. Mer än en miljon fåglar och 100 000 av däggdjur i världen dör varje år efter att ha fastnat i eller ätit plast som de hittat i havet. Var tredje havsfågel äter plast i tron att det är föda.
För andra året i rad hölls 20 april Håll Sverige Rents Kusträddardag. I år var fokus på Bohuslän, där det varje år flyter i land enorma mängder skräp, mest plast. Kampanjen genomförs med stöd av Havs- och vattenmyndigheten. Kusträddarna manifesterade mot den marina nedskräpningen genom att tillsammans plocka skräp på stränder och för att sedan dokumentera skräpet och föra frågan vidare.
– Det här är ett problem som vi måste ta på allvar. Med vår kampanj hoppas vi sätta fokus på frågan och få fler att engagera sig för ett renare hav, säger Anna Linusson, vd på Håll Sverige Rent i ett pressmeddelande.
Förra året lockade Kusträddardagen 1 500 deltagare, som tillsammans samlade in elva ton skräp. Kusträddardagen är en del av Håll Sverige Rents Nationella Skräpplockardagar. I år hoppades arrangörerna få ännu fler att engagera sig och uppmanar alla, enskilda personer såväl som föreningar och företag att vara med och plocka skräp från stränderna.
– Skräpet gör det våra kuster och stränder fula och kan också göra dem farliga att vistas på. Dessutom kostar det kommunerna stora summor att hålla kusten ren – pengar som skulle kunna användas på ett mycket bättre sätt, säger Björn Sjöberg.
Källa: HaV.
Efter ett första år med Initiativet Hållbara Hav ökar TeliaSonera sin insats i Initiativet och går nu även in som huvudpartner i utställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” Utställningen som utformats i samarbete med Stockholms universitet och Håll Sverige Rent kommer att följa fartyget Tre Kronor af Stockholm under sommarens och höstens seglingar i Östersjön och visas i de hamnar som besöks. TeliaSonera kommer också att använda fartyget Tre Kronor af Stockholm som mötesplats under årets Almedalsvecka.
Initiativet Hållbara Hav arbetar för ett friskare Östersjön och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Våra verktyg är miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” om miljögifter och kemikalier, fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.
Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits.
Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid. I ett konsumentperspektiv är deras ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ.
Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på Hållbara Havs årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.
Bilden:
Briggen Tre Kronor. Foto: Tomas Österberg.
Denna nya 24 m båt från italienska Azimut Yachts får sin officiella premiär i juni vid Azimut Benetti Yachting Gala. Det är en yacht i internationell toppklass och mycket modern stil där inget har lämnats åt slumpen utan ägaren och besättningen ska kunna njuta av båtlivets alla bekvämligheter ombord.
Vissa båttillverkare är värda att man håller ett extra öga på vad de gör med utvecklingen av sina båtmodeller eftersom många andra tillverkare följer efter dem. Engelska Princess Yachts är en sådan tillverkare, Azimut en annan. Trots att den italienska hemmamarknaden för båtar har näst intill utraderats de senaste åren håller Azimut stilen och har hög nivå i sitt utvecklingsarbete tack vare en stark exportmarknad.
Bland annat har den nya Azimut 80 försetts med fyra kabiner, fem badrum och en flybridge på enorma 42 kvadratmeter. I övrigt har båten en mängd innovativa idéer och system för möblering och ljussättning, som betyder väldigt mycket för lyxkönslan i den här typen av yachter.
Nya Azimut 80 är den första yacht på över 72 fot som är helt och hållet designad vid Azimuts högkvarter i Avigliana i Italien. Yachten bygger på erfarenheten från tidigare och betydligt större båtar, där Stefano Righini stod för den yttre designen medan interiören designades hos Achille Salvagni Architetti.
Azimut 80 är en fritidsbåt byggd för CE-klass A men konstruerad för att klaar alla väderförhållanden. Layouten omfattar fyra kabiner, alla med separat badrum, inklusive ägarens kabin som har full bredd över hela båten. Båten kan ta emot upp till åtta gäster.
Panoramafönster ska ge maximal sikt åt alla håll och enligt Azimut kommer båten att revolutionera livet ombord. Känslan av rymd i ägarkabinen och i de fina badrummen är några av denna båts trumfkort, tillsammans med de nyskapande fönsterlösningarna. Mycket av detta har blivit möjligt tack vare modern teknik med vakuuminjicering och limning.
Båten har bland annat fem vertikala fönster, som kan förvandlas till en gemensam fönsteryta. Ägarkabinens badrum utnyttjar hela båtens bredd och fungerar närmast som ett spa med all lyx och alla bekvämligheter.
Interiören sägs vara extremt modern och påkostad i Azimut 80 med fina material, till exempel marmor i badrummen och gråblekt ek kombinerat med mörka träslag på många platser. Designerna har även använt mycket LED-teknologi i sitt arbete. Det ger mycket ljus samtidigt som båten får en bättre rymdkänsla.
Badplattformen är på nästan nio kvadratmeter med gott om plats för solbadare och leksaker. Bland annat får det rum en 4 m jolle och jet ski.
I motorrummet finns två stycken 1 550 hk MAN dieselmotorer, som ger en toppfart på 30 knop. Bränsletanken har en kapacitet på 6 000 medan vattentanken tar 1 200 liter. Som tillval kan båten förses med elektriska CMC Marine stabiliseringsfenor eller Seakeeper stabiliserare.
Tekniska data
Längd: 25,2 m
Bredd: 5,96 m
Djupgående: 1,2 m
Deplacement: 60 500 kg
Motorer: 2 x 1550 hk (1140 kW) MAN V12
Topphastighet: 30 knop
Marschfart: 26 knop
Bränsletank: 6 000 liter
Vattentank: 1 200 liter
Kabiner: 4+2
Bäddar: 8+2
Info: www.azimutyachts.com
Magnus Olsson (64), en av de största inom den internationella seglingsvärlden, har avlidit på ett sjukhus i Spanien. Hans familj och vänner var vid hans sida. Magnus drabbades av en stroke under veckan och trots inledande positiva tecken, försämrades hans tillstånd under de följande dagarna. Magnus Olsson avled på lördagseftermiddagen.
– Mange var den mest fantastiska person jag någonsin har träffat, en av mina allra bästa vänner, och en av de största seglarna genom tiderna. Han var en helt unik man som likt ingen annan alltid gav energi, humor och kärlek till alla runt omkring sig. Våra tankar är i första hand hos hans familj vid denna mycket sorgliga tidpunkt. Han betydde enormt mycket för så många människor över hela världen, och under de senaste månaderna var han en fundamental del av Team SCA. Teamet kommer att fortsätta det betydelsefulla arbete som han ledde genom att träna och jobba på det sätt som han skulle ha förväntat sig. Han kommer att vara enormt saknad av oss alla. Det är ett verkligt privilegium att ha varit en av Manges vänner, och jag kommer att bära hans arv med mig med kärlek och stolthet för all framtid, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.
– Magnus var en stor idrottsman som under hela sin imponerande kappseglingskarriär berikade sporten med sin passionerade livsglädje och entusiasm. Han har inspirerat vår kvinnliga besättning, många andra seglare, både unga och gamla, och alla oss som hade möjlighet att träffa och lära känna honom. Magnus kommer att bli djupt saknad runtom i världen. Våra tankar går nu till hans familj och alla som berördes av hans energi och passionerade livsglädje, säger Jan Johansson, VD och koncernchef på SCA.
Sedan mitten av 1960-talet levde Magnus ”Mange” Olsson med sin passion för havskappsegling. Från tonårens SM-regattor i 505 via America’s Cup till dagens Volvo Ocean Race var han en central gestalt inom svensk segling.
Det var en annan seglingslegend, Pelle Petterson, som fick Mange att börja segla på heltid. I mitten av 1970-talet hade Magnus precis gått ut KTH och tänkte sig en ingenjörskarriär när Pelle ringde och övertalade honom att bli med i besättningen på båten Sverige i America’s Cup. Det var 1976, Mange var 27 år och tvekade aldrig att hoppa på seglingen.
Mange föddes den 4 januari 1949 och växte upp i Bromma utanför Stockholm. Som åttaåring lärde han sig segla på Mälaren. Fyra år senare skaffade familjen sommarhus i Haverdal på västkusten. Mange gick då med i den lokala segelklubben och började kappsegla i OK-jolle, Trapez och sedan 505. Det blev tre SM-titlar i 505 runt 1970.
Mange Olsson har deltagit i sex Whitbread/Volvo Ocean Race. Först gången var 1984-1985 ombord på Drum. Han var med och vann tävlingen 1997-1998 ombord på EF Language med Paul Cayard som skeppare. Den segern rankade Mange själv som sin största sportsliga framgång.
Sista gången Mange seglade Volvo Ocean Race var 2008-2009. Då var han skeppare ombord på Ericsson 3 som slutade fyra. Under det racet kom en annan av Manges stora framgångar i seglingskarriären då Ericsson 3 vann den längsta etappen i Volvo Ocean Race´s historia, mellan Qingdao i norra Kina till Rio de Janeiro, en sträcka på 12 300 nautiska mil som de seglade på drygt 40 dygn.
Den sista tiden har Mange varit engagerad som coach, tränare och mentor för den kvinnliga besättningen i Team SCA som just nu förbereder sig för att delta i Volvo Ocean Race 2014-2015.
Magnus ”Mange” Olssons seglingskarriär
Tre SM-guld i 505 runt 1970
America’s Cup 1977 och 1980
Whitbread / Volvo Ocean Race:
1985-1986, Drum (3:a)
1989-1990, The Card (5:a)
1993-1994, Intrum Justitia (2:a)
1997-1998, EF Language (1:a)
2001-2002, Assa-Abloy (2:a)
2008-2009, Ericsson 3 (4:a)
Stockholm den 20 april 2013
Foto: Oskar Kihlborg.
Biografi Magnus ’Mange’ Olsson
Sedan mitten av 1960-talet levde Magnus ’Mange’ Olsson med sin passion för havskappsegling. Från tonårens SM-regattor i 505 via America’s Cup till dagens Volvo Ocean Race var han en central gestalt inom svensk segling.
Det var en annan seglingslegend, Pelle Petterson, som fick Mange att börja segla på heltid. I mitten av 1970-talet hade Magnus precis gått ut KTH och tänkte sig en ingenjörskarriär när Pelle ringde och övertalade honom att bli med i besättningen på båten Sverige i America’s Cup. Det var 1976, Mange var 27 år och tvekade aldrig att hoppa på seglingen.
Mange föddes den 4 januari 1949 och växte upp i Bromma utanför Stockholm. Som åttaåring lärde han sig segla på Mälaren. Fyra år senare skaffade familjen sommarhus i Haverdal på västkusten. Mange gick då med i den lokala segelklubben och började kappsegla i OK-jolle, Trapez och sedan 505. Det blev tre SM-titlar i 505 runt 1970.
Mange Olsson har deltagit i sex Whitbread / Volvo Ocean Race. Först gången var 1984-1985 ombord på Drum. Han var med och vann tävlingen 1997-1998 ombord på EF Language med Paul Cayard som skeppare. Den segern rankade Mange själv som sin största sportsliga framgång.
Sista gången Mange seglade Volvo Ocean Race var 2008-2009. Då var han skeppare ombord på Ericsson 3 som slutade fyra. Under det racet kom en annan av Manges stora framgångar i seglingskarriären då Ericsson 3 vann den längsta etappen i Volvo Ocean Race´s historia, mellan Qingdao i norra Kina till Rio de Janeiro, en sträcka på 12 300 nautiska mil som de seglade på drygt 40 dygn.
Den sista tiden har Mange varit engagerad som coach, tränare och mentor för den kvinnliga besättningen i Team SCA som just nu förbereder sig för att delta i Volvo Ocean Race 2014-2015.
Magnus ’Mange’ Olssons seglingskarriär
Tre SM-guld i 505 runt 1970
America’s Cup 1977 och 1980
Whitbread / Volvo Ocean Race:
1985-1986, Drum (3:a)
1989-1990, The Card (5:a)
1993-1994, Intrum Justitia (2:a)
1997-1998, EF Language (1:a)
2001-2002, Assa-Abloy (2:a)
2008-2009, Ericsson 3 (4:a)
I vår firar Waxholmsbolagets välkända rederimärke 100 år. 1913 målades märket, formgivet av kände marinmålaren Jacob Hägg, för första gången på ångbåtarnas skorstenar.
Waxholmsbolagets historia är lång. Rederiet självt grundades redan 1869 ur dåvarande Djurgårds Ångfartygs-Bolag. 1913 var bolaget präglat av en anda av utveckling och expansion. NK:s grundare Joseph Sachs valdes in i bolagets styrelse och påpekade direkt att fartygens skorstenars svarta färg var trist – här borde man använda ytan till reklam!
Den tidens kände marinmålare Jacob Hägg fick uppdraget att formge ett rederimärke åt Waxholmsbolaget. Resultatet blev det skorstensmärke som än idag finns kvar i ursprunglig form på klassiska fartygen Storskär, Norrskär och Västan och som ligger till grund för Waxholmsbolagets flaggformade logotyp. Samtliga fartyg i Waxholmsbolagets egen flotta bär märket i uppdaterad form på sina skorstenar.
Företaget firar vårt kära W i samband med starten för ångbåtssäsongen. 8 maj bjuder de på festligheter på Strömkajen.
Kommentarer
Det är jag som initierada och det är på min forskning, och föredrag om "W som i Waxholmsbolaget" hos Stockholms Typografiska Gille på Rönnels Antikvariat mars 2012, som Waxholmsbolaget bygger hela 100-årsfirandet för logotypen! Man tränger helt undan min centrala roll! Det är bara i mikrostil på baksidan längs ryggen av den trycksak man producerade till maj 2012 jag får ett mycket litet tack.
Okunskapen om gott sjömanskap ökar i takt med generationsskiftet ute på sjön. Det tänker Viamare och Scouterna ändra på. – Vi måste vända trenden nu. I längden handlar det om att öka säkerheten till sjöss, säger Hans Mellström, grundare av Viamare och själv uppvuxen i scoutrörelsen.
Gott sjömanskap var självklart hos tidigare generationer. Så är det inte idag. Det ska Viamare och Scouterna ändra på, bland annat genom att öka kunskaperna om navigering, manövrering och sjövett.
– Det här är en satsning på den nya generationen. Vi har en unik samlad kunskap inom Viamaregruppen, säger Hans Mellström.
Viamare ska bland annat, genom Sjöklar Kustakademi, hjälpa Scouterna att ta fram ett utbildningsmaterial, Promarina ska samarbeta med Scouterna vid rekrytering av hamnvakter till sina anläggningar, och Scouterna finns på plats på Promarinas evenemang ”Hamnens dag” i
fyra hamnar under säsongen.
Dessutom kommer Stockholmradio/Sjöassistans att samarbeta med Scouterna vid rekrytering av sommararbetande radio- och assistansoperatörer.
Viamare har tecknat ett treårigt avtal med Scouterna, som är glada för samarbetet då man har samma grundsyn.
– Vårt huvudsyfte är att göra unga redo för livet, och här har vi och Viamare samma ambitioner. Vi har ett utbildningsprogram som till stor del bygger på praktiskt lärande. Och vi tror att Viamare kommer att kunna hjälpa oss att lyfta utbildningarna ytterligare, säger Yvonne
Tenninge, generalsekreterare på Scouterna.
– I Scouterna får man lära sig att ta ansvar för sig själv och för andra, vilket är viktigt inte minst på sjön. Därför ser vi fram mot ett utvecklande samarbete, säger Yvonne Tenninge.
Idag döptes den nya sjöräddningsbåten av Ola Skinnarmo på Skeppsholmen i Stockholm. Pantamerabåten är resultatet av ett samarbete mellan Pantamera och Sjöräddningssällskapet där konsumenter uppmanats att ”panta” burkar utan pant samtidigt som sjöräddningssällskapet har underlättat för båtfolket att göra sig av med sin pant. 18 miljoner insamlade burkar blir nu en ny sjöräddningsbåt som dessutom går på miljöbränslet EcoPar.
– Vi har haft ett fruktsamt samarbete med Sjöräddningssällskapet sedan ett par år. De 2000 frivilliga sjöräddarna runt om i landet gör ett fantastiskt jobb. Vårt samarbete innebär att de, utöver sina räddningsinsatser, underlättar för båtfolket att bli av med sin pant och på så sätt bidra till en renare natur och skärgård, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera/Returpack.
Sverige är ett av de bästa länderna i världen på att panta, nästan 9 av 10 burkar och flaskor återvinns. Men de privatimporterade burkarna, utan pant, återvinns inte i lika hög grad. För att öka återvinningen av dessa burkar skänkte Pantamera 10 öre för varje privatimporterad burk som pantades till Sjöräddningssällskapet.
– När kampanjen ”Pantamera – Rädda flera” genomfördes under förra sommaren pantades omkring 18 miljoner privatimporterade burkar. Det är dessa burkar som har finansierat den nya sjöräddningsbåten. Att båten dessutom går på det nya miljöbränslet EcoPar gör det bara ännu bättre, säger Katarina Lundell.
Utöver pengar till sjöräddarna och en renare natur innebär återvinningen av 18 miljoner burkar en stor miljövinst. Att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar 95 procent i energi jämfört med nytillverkning. För varje burk som pantas sparar man 0,34 kg koldioxidutsläpp jämfört med att tillverka en ny. 18 miljoner burkar motsvarar cirka 6 300 ton koldioxid.
– Att panta är en enkel vardagshandling som ger en fantastisk miljövinst. Vi vill förstås att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas oavsett om de köpts i Sverige eller utomlands, avslutar Katarina Lundell.
Var med och tävla om filmen Berättelsen om Pi på blu-ray & dvd! Båtliv lottar ut fem stycken filmer till dem som svarar på en enkel fråga. Filmen är ett visuellt mästerverk av Oscarbelönade Ang Lee och baserat på den bästsäljande romanen av Yann Martel.
Efter ett skeppsbrott befinner sig en indisk pojke vid namn Pi på drift i Stilla Havet, ombord på en livbåt tillsammans med en vildsint, bengalisk tiger. Under resan, där de får uppleva naturens storslagenhet och raseri, skapas det samtidigt ett lika fantastiskt som oväntat band mellan det skeppsbrutna paret.
Berättelsen om Pi har hyllats av kritiker, nominerats till 11 Oscars och belönades med fyra vinster, bland annat för Bästa Regi, den blev trefaldigt Golden Globe-nominerad och inte minst är den en publikvinnare över hela världen.
Den 24 april släpps filmen på blu-ray och dvd och du har chans att vinna ditt ex i vår tävling!
Tävlingen
Svara på frågan:
Vad kallas det flätade handtag som sitter i kläppen till skeppsklockan ombord?
Skicka in ditt svar via mail till info@batliv.se.
Vi drar fem vinnare 24 april!
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att samordna myndigheternas arbete med samverkan mot alkohol och droger i trafiken (SMADIT). I uppdraget ligger att i samarbete med Rikspolisstyrelsen, Tullverket, Kustbevakningen och Socialstyrelsen ta fram gemensamma nationella rekommendationer för arbetet enligt samverkansmodellen SMADIT och för hur verksamheten kan följas upp och utvärderas.
– Rattfylla gör varje år att människor dör i onödan, det måste tas på mycket stort allvar. Vårt förslag handlar om att komma åt de bakomliggande orsakerna till att människor kör bil onyktra, det här är en viktig del i arbetet, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
SMADIT (Samverkan mot alkohol och droger i trafiken) syftar till att minska antalet förare i trafiken som är påverkade av alkohol och droger. Metoden innebär att när rattfyllerister rapporteras ska ett samtal med socialtjänsten eller beroendevården erbjudas inom 24 timmar.
– Vi vet att när en person med alkoholberoende avslöjas, finns ofta motivationen för behandling och då ska också personen ges erbjudandet att få vård. Detta erbjudande kan bli vändpunkten för en person att bli en nykter fordonsförare, säger barn- och äldreminister Maria Larsson.
En slutrapport om uppdragets genomförande ska lämnas till Näringsdepartementet senast 31 januari 2015.
BoatSecure, en av marknadens mest prisvärda stöldmärkningar av fritidsbåtar och utombordsmotorer, expanderar nu på land med CarSecure. Med CarSecure stöldmärker man enkelt golfbilar, ATV fyrhjulingar, snöskotrar, mopeder, snöslungor och andra fordon. På samma sätt som BoatSecure för fritidsbåtar och utombordare.
Med CarSecure´s elektroniska stöldmärkning minskar risken för att fordonet ska bli stulet.
Om det trots allt blir stulet är det lätt att identifiera för såväl polis som för försäkringsbolag, med speciell avläsningsutrustning från CarSecure.
Stöldmärkningen utför ägaren själv på några minuter. Det enda man behöver göra är att fästa CarSecure´s elektroniska ID tagg på en plats i fordonet där den inte syns. Taggen är självhäftande och fäster på alla material. ID taggens eget unika nummer registreras tillsammans med ägaruppgifterna i CarSecure´s databas.
Med CarSecure sänks kundens självrisk med upp till hela 1 000 kr vid stöld av fordonet. Gäller oavsett försäkringsbolag.
Läs gärna mer på www.carsecure.se
Nu drar SM i gädda 2013 igång med den första av 16 kvaltävlingar runt om i landet. Slutmålet för tävlingarna är att kora landets bästa gäddfiskare. – SM i gädda blir nu en riktigt stor tävling. Landets samlade gäddfiskeelit kommer att vara på plats i finalen i Mälaren i oktober och det kommer att krävas stor skicklighet för att vinna, säger Anssi Lehtevä, tävlingskonsulent Sportfiskarna.
Lördag 20 april genomförs första kvaltävlingen i Karlskrona skärgård och nästkommande lördag 27 april är det Gävles tur att ha en kvaltävling. Kvalserien består av 16 deltävlingar, som deltagarna har man möjlighet att kvala fritt antal gånger för att öka chansen till en plats i finalen.
Blir man bland de 10 första i en deltävling är man kvalificerad då maximalt 160 lag från de 16 kvaltävlingarna gör upp om slutsegern i den stora finalen på Mälaren i oktober.
Finalen i SM i gädda arrangeras både som lagtävling och individuell tävling. Att vara Sveriges bäste gäddfiskare är kanske den mest prestigefyllda titeln man kan inneha bland sportfiskare. Alla medlemmar i Sportfiskarna har rätt att delta på SM i gädda.
SM i gädda -för gäddans bästa
På SM i gädda bedrivs så kallad catch & release. Alla fångade gäddor släpps varsamt tillbaka efter att ha fotograferats mot en mätbräda. Tävlingen går ut på att fånga de längsta gäddorna. Ett viktigt syfte med SM i gädda är att öka gäddfiskets status och att även få fokus på ett hållbart sportfiske. En del av behållningen från tävlingen går tillbaka till fiskevårdande projekt för gäddan.
Regeringen har idag fattat beslut om att ge Affärsverket Svenska kraftnät tillstånd att bygga NordBalt, en ny sjökabelförbindelse som ska binda samman elnäten i Sverige och elnäten Litauen. NordBalt kommer omfatta 40 km markkabel och 400 km sjökabel och kommer gå mellan Nybro i Sverige och Klaipeda i Litauen.
Syftet med NordBalt är att binda samman de baltiska staternas elnät med det nordiska. Att skapa en effektiv och integrerad elmarknad i Europa är viktigt för att kunna nå EU:s klimat- och energipolitiska mål och för att få en god överföringskapacitet inom och mellan Europas länder. Därför har EU-kommissionen beslutat delfinansiera NordBalt med 175 miljoner euro närmare 1,5 miljarder kronor.
– Vi behöver en mer integrerad och bättre fungerande elmarknad och kraftöverföring i Europa. NordBalt kommer betyda väldigt mycket för att binda samman det baltiska och det nordiska elnätet, och kommer bidra till att stärka försörjningstryggheten i både Sverige och Baltikum, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.
När NordBalt är färdigställd, vilket beräknas ske i slutet av 2015, kommer den vara en 300 kV likströmsförbindelse, som har en kapacitet om 700 MW el, vilket är lika mycket som ett stort vattenkraftverk.
Som villkor för beslutet anger regeringen att affärsverket Svenska Kraftnät i god tid ska ge Försvarsmakten information om när utläggningsarbetena av kabeln påbörjas och avslutas, så att utläggningsarbetena och Försvarsmaktens skjut- och övningsverksamhet ska kunna samordnas. Vidare ska affärsverket Svenska Kraftnät informera Kustbevakningen när arbetet påbörjas, av hänsyn till sjötrafiken. Ett ytterligare villkor för beslutet är att Svenska Kraftnät under projektering, kabelförläggning och framtida arbeten ska vidta de försiktighetsåtgärder som angivits av Kalmar Vatten AB och att de ska vidta de skyddsåtgärder och försiktighetsmått som i övrigt kan behövas för att syftet med det vattenskyddsområde som berörs av markkabeldragningen ska tillgodoses.
Alandia Båtförsäkring utvidgar nu sin Medelhavsförsäkring så att också hugade världsomseglare kan känna sig trygga. – Genom att skräddarsy våra båtförsäkringar vill vi svara på seglarnas växande intresse att upptäcka hela världen, säger Jörgen Ekebom som är marknadschef för Alandias Medelhavsförsäkringar.
Alandia har redan tidigare försäkrat fritidsbåtar för världsomseglingar. Till de kändaste båtarna hör SEB som under ledning av skepparen Gurra Krantz deltog i Volvo Ocean Race 2002.
– När SEB led mastbrott strax utanför Kap Horn ställdes Alandias snabbhet och vårt nätverk av tusentals marinexperter på prov. Alla personer som var engagerade i den operationen vet att vi överträffade förväntningarna, säger Jörgen Ekebom.
Från mars är det inte bara utvalda världsomseglare som drar nytta av Alandias expertis och engagemang. Också ambitiösa fritidsbåtsägarna kan nu tryggt planera sitt livs äventyr.
– Intresset för Alandia Båtförsäkrings utökade försäkring har redan varit stort. Helt tydligt drömmer allt fler seglare om att få göra en världsomsegling. Vi vill gärna uppmuntra den drömmen och samtidigt bidra till att den förverkligas på ett tryggt sätt, säger Ekebom.
Som ett bolag inom koncernen Redarnas Ömsesidiga Försäkringsbolag har Alandia Båtförsäkring en lång sjöfartstradition. Sedan 1938 har det åländska försäkringsbolaget varit specialiserat på sjöförsäkringar för fartyg över hela världen. I dag är man det ledande försäkringsbolaget inom den marina sektorn i Nordeuropa. Alandia Båtförsäkring är specialiserat på värdefullare fritidsbåtar.
Info: www.alandia.se
Elektrolyten är som gelé och dessa kan därför inte läcka ens om du sågar dem mitt itu. Inte heller avger de några gaser och kan därmed placeras nästan var som helst.
Maringelbatteriernas poler ärgar inte och är alltid rena och snygga. Alla batterier råkar ut för riktiga djupurladdningar ibland men detta är inget bekymmer med Maringelbatterierna. Dom tål det och återhämtar sig väl.
Självurladdningen då de står är bara cirka 2% per månad och när det är dags för upptagning så kan dessa utan bekymmer lämnas i båten över vintern efter att dom laddats fulla.
Vid sjösättningen är kapaciteten ännu ca. 85%! Maringelserien omfattar kapaciteter mellan 75-245Ah.
Finska Nautor’s Swan, som är kända över hela världen för sina välseglande och eleganta båtar, presenterar en helt ny modell. Det är Swan 80RS (raised saloon), som lanseras som en ultimat cruising yacht. Den har en elegant salong och är tänkt att komplettera Swans framgångsrika 80-fotsserie. För designen svarar German Frers, som säger att nya Swan 80RS är ”den ideala båten för långfärdscruising” med stil.
Nautor’s Swan har över ett halvt sekels erfarenhet av att bygga eleganta och vackra segelbåtar. Baserat i norra Finland har de god tillgång till skickliga hantverkare och i kombination med teknologi via de nuvarande ägarna utvecklas varvet snabbt.
Swan 80RS har ett lätt performanceskrov byggt med lamineringstekniken SPRINT™, som även används i Swan 60 och den flushdäckade versionen av the Swan 80.
Swan 80RS har en väl skyddad sittbrunn, som ska ge bra säkerhet åt besättningen även vid kappsegling under tuffa förhållanden till havs. Båten har även gott om ljusinsläpp i alla utrymmen under däck och fungerar därför bra även för den som vill cruisingsegla.
Som syns på bilderna här intill har den lång cockpiten både gott om plats för rorsman och för besättningsmedlemmar som vill njuta av vackert väder.
En särskild yta finns mellan aktre och förliga utrymmen i sittbrunnen för alla som vill solbada. Hela däckslayouten är baserad på framgångarna med föregångaren Swan 82, som i sin tur har vidareutvecklats för långdistanscruising.
Under däck är utrymmena maximerade för avkoppling och underhållning. Swan 80RS har fyra komfortabla kabiner, vilket passar bra för alla som seglar med familj och vänner. Den som har råd med en båt i den här klassen kanske även vill ha en del av utrymmena till besättningen.
Ägarkabinen har två stora fönster i skrovsidorna, för att öka mängden ljus. Även midskeppskabinen har fönster ut genom skrovet såväl som ventiler upp genom däck. Både motorrum och det aktre garaget (för jollar och leksaker) är lätt tillgängliga.
Standard djupgående för Swan 80RS är 4 m, men båten finns även med en mer grundgående kölkonstruktion.
– Den nya Swan 80RS visar på Nautors engagemang för cruising och långdistanssegling utan kompromisser vad gäller stil och prestanda. Konceptet pch designen hos Swan 80RS är baserade på djupa marknadsanalyser och åsikter från våra kunder, säger Luca Lucheschi, Commercial Director på Nautor’s Swan.
Info: www.nautorswan.com
Nu öppnar en ny- och begagnatmarknad för marindelar och tillbehör. Solvalla Marinmarknad är en marknadsplats för privata personer och företag inom den marina sidan. Idén är hämtat från USA där det finns årligen återkommande stora marinmarknader för nytt och begagnat med företag och privata utställare.
Privata utställare får hyra bord (750×1800) för 400 kr med tillhörande plats för att kunna lägga ut det man vill sälja. På området finns plats för att ställa båtar till försäljning.
Företag får en större yta att ställa ut sina aktuella saker till
försäljning samt att marknadsföra sig och sina produkter.
Anordning för provkörning av motorer kommer att anordnas.
Tidpunkt: Lördag och söndag den
4:e och 5:e maj.
Öppettider: 10:00 – 17:00
Entréavgift vuxna över 18 år: 30 kronor.
Medlemmar i båtklubbar får gratis entré mot uppvisande av medlemskort. Dryck och förtäring finns inom
området.
Info: www.vallamarinmarknad.se
Kommentarer
Det blåser 28ms o full läns i södra oceanen på väg mot kap horn, Gud va härligt och vad pirigt det känns i brallan. Ungefär så kan jag beskriva Mange, jag seglade med honom i Sthlm på The Card från Stan till Tynnigö,vi la an bakom en mälar 22a, snacka om att dom fick spader. Mange bara garvade o sa till tjejen som satt o ammade sitt barn att allt va lungt. Hamnkapten va inte så lyckligt för vindfåget frn Card tryckte bryggan mot land. Första gången vi sågs var 1977 i New port Rhode Island p Black Pearl , men det är en annan historia.
Hoppas att du får fina vindar o läns i din himmel
Tack för att jag fick känna dig
Rickard sundblad