Nyheter

Det blir ingen sammanslagning av de två stora båtorganisationerna i Sverige. Det står klart efter omröstning på Svenska Båtunionens Båtriksdag i Luleå lördag 16 mars. Frågan avgjordes med rösterna 91 mot och 41 för ett samgående.

Den förväntade debatten uteblev på Båtriksdagen, som samlar delegater för hela Båtsverige en gång om året. Denna gång hålls Båtriksdagen i Luleå, på Hotell Nordkalotten.

Diskussionen ett samgående har pågått i flera år. Den har även varit uppe för omröstning en gång tidigare, i mitten på 80-talet.

Diskussionen om ett samgående kom av sig sedan Sveriges största båtförbund, Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF), la ner sina röster. SMBF är i kraft av sin storlek mer eller mindre avgörande för hur frågan avgörs.

Kommentarer

Solen 16:21:14 2013-03-16

Tack kloka gubbar trots allt

Nisse 16:39:01 2013-03-16

Ynkligt och fegt…men det är ju klart det egna egot går alltid före klubbarnas bästa !

Kloker 16:46:21 2013-03-16

Bra. Inga tydliga fördelar med ett samgående.

Toker 16:47:36 2013-03-16

Även Seglarna har röstat emot en sammanslagning

Leif S 18:58:47 2013-03-16

Bra. Nu är det dags att dom som lyft och drivit frågan, (som kostat stora pengar), avgår och ställer sina platser till förfogande. Allt annat känns bara fel, om SBU ska kunna återgå till normal verksamhet igen.

Göran Andersson 20:09:55 2013-03-16

Hoppas att flra års onödigt utredande nu är slut och att SBU återtar sin plats som ledande i Båtlivsfrågor

Äntligen 22:59:09 2013-03-16

Nu ska vi sparka ut SBU från vår klubb, vi har viktigare sakerna att prata om än hur full man får vara på sjön eller var man ska tömma toatanken och dessa spolplattor….vem bryr sig om sånt…

Bayliner 23:18:18 2013-03-16

Fick just info av en kompis att majoriteten av seglarna sa ja, men att det krävdes kvalificerad majoritet och då Stockholm och Göteborg röstade mot så blev det inte så, och att Stockholm röstade mot fast många av deras klubbar var för…

Olle 13:05:57 2013-03-17

Nu kan både SBU ochh SSF fortsätta med de som de är bra på. Att lägga ännu mer energi och resurser på ett såhär dödfött förslag är bara slöseri!

Förnuftet segrade! Men jag manar till samverkan, precis som det alltid varit! Involvera fler främjande och idrottsförbund som har båten som gemensam nämnare!

Toker 13:29:05 2013-03-17

Bra beslut om att avsluta förlaget om sammanslagning. Tyvärr har SBU nu tappat tre år, och båtsverige har börjat inse att man kan leva utan SBU. Hur ska samma styrelse som var så positiva till en sammanslagning nu börja bygga det nya SBU? Medelåldern på styrelsen ligger kring 70-år. Någon visionär framtidsplan för SBU kommer vi knappast att få ta del av.

Styrelsen skulle ha avgått och nya krafter skulle ha tagit vid och på allvar arbetat med frågan vad vi ska ha SBU till. Nu blir det som detvalltid har varit….
Beklagar hela Sveriges ideella båtliv som hade förtjänat bättre.

Boomerang 18:32:39 2013-03-17

När jag läser sådana idiotiska kommentarer som nedan, är jag väldigt glad att det inte blev någon samman-slagning. Såna medlemmar är inte välkomna!
"Äntligen 22:59:09 2013-03-16
Nu ska vi sparka ut SBU från vår klubb, vi har viktigare sakerna att prata om än hur full man får vara på sjön eller var man ska tömma toatanken och dessa spolplattor….vem bryr sig om sånt…"

Sneseglaren 10:16:51 2013-03-18

Bra! Jag känner ingen samhörighet med Riksidrottsförbundet. Började med båtliv för att slippa vara identifierad med idrott! Även som aktiv katamaranseglare kände jag inte den tillhörigheten. SBU måste bli betydligt mer aktiv att lobba måta lagstifate och myndigheter. Det har senare års lagar och påbud tydligt visat behovet av.

Sneseglaren igen 10:20:03 2013-03-18

När det gäller styrelsens vara eller icke vara tror jag det är viktigare att byta ut den operativa ledningen av SBU. Berglund har säkert varit en tillgång men han verkar styra SBU mer efter eget huvud nu än vad medlemmarna tycker. Dags för ny kvast 🙂

Motionera mera 10:56:29 2013-03-18

intressant motion om att SBU ska bli bättre på att redovisa till vad man använder medlemmarnas pengar. På samma gång vore det MYCKET intressant att få veta vad förbunden anväder medlemmarnas pengar till ? varför finns ingen sådan redovisning på förbundens hemsidor ?

Gurkan 18:01:10 2013-03-18

Nisse!
"Ynkligt och fegt…."
Snarare tvärtom, det var demoktatin som segrade!

Leif S 09:10:39 2013-03-19

Kanske är det ändå dags att se över organisationen. Färre regioner som fungerar, är bättre än en massa förbund som varken syns eller hörs. (En gammal fråga som bör lyftas igen).

Nisse 23:48:15 2013-03-19

Höörru gurkan, vi som jobbar i klubbarna har inte fått påverka detta, det är gubbarna i förbunden som vet bäst vad som är bäst för dem själva…när kan vi få något som liknar demokrati ? Fast det kanske inte är viktigt hos förbunden…fast jag är ju inte tvungen att vara medlem i en båtklubb…kanske något att tänka på…

Gunnar 15:48:48 2013-03-22

Viggbyholms Båtklubb går nu ett steg längre. Vid gårdagens årsmöte röstade medlemmarna att VBK omgående ska lämna SSF. VBK vill driva en renodlad båtklubb.

Medlemmar som har egna intressen utöver själva båthanteringen kommer själva att få hantera detta genom att bilda tex en liten segelklubb som i sin tur är ansluten till SSF.

Snyggt och enkelt….men vad tjänade SSF på detta….tror att SSF har en hel del att tänka på inför framtiden

Martin 19:03:28 2013-03-24

Det var väl inte SSF som bestämde att VBK skulle gå ur? Så vad är det SSF skall tänka på för framtiden? Att inte ha några medlemsavgifter? För det är det Vigbyholm är ute efter.

Toker 20:39:49 2013-03-24

VBK önskade väl att få något för de 122.000 kr som man varje år betalade till SSF. Betalar man en avgift brukar man oftast få något för pengarna, men det har SSF glömt.
Var är breddidrotten?
Tror att många klubbar kommer att föla efter.

Glader 07:58:18 2013-03-25

Titta i en verksamhetsberättelse så får du lite fakta istället för att bara gå på rykten. Kanske finns breddseglingen i SRS-systemet? Eller bland dom 564 seglarskoleledare och tränare som utbildades förra året? Eller bland 264 kappseglingsfunktionärer som utbildades? Bland 107 000 utbildningstimmar som registrerades? Kanske på Jr Cup? VBK får LOK-stöd för typ 8-10 000 varje år, dom har fått idrottslyftspengar och hjälp av Stockholms sailcoach för att utveckla sin seglarskola och dom har fått pengar för att köpa nya C55or till seglarskoleverksamheten. De registrerade förra året typ 1000 utbildningstimmar och har för det 20 000 kr innestående för vidare ledarutbildning som inte ens behöver vara inom segling. Nog finns det aktiviteter och pengar i breddsporten? Lite fakta innan man uttalar sig? VBK skall tydigen fortsätta med seglarskola som har SSF-utbildade instruktörer men det är andra klubbar som skall betala? Har du själv några förslag på vad du tycker SSF skall ägna sig åt?

Anders G 07:44:26 2013-03-28

Vilken tur att vi lever i Sverige som är en demokrati. Alla har rätt att tycka som de tycker och agera valfritt utifrån sina tankar och ideologier.

Den som tycker att SSF är toppstyrt och har fel finansieringsmoell får tycka detta. Den som anser att SSF inte leverar nytta till klubbarna får tycka detta. Den som vill lämna SSF får göra det. Detta är saker som inte behöver analyseras och kritiseras av andra som istället får analysera sin egen klubbs syn på denna fråga. Boo, VBK och många andra har helt demokratiskt ställt sig upp och sagt att de inte vill fortsätta stödja SSF på nuvarande vilkor.

I sluändan är det SSF som måste hitta ett sätt att få med sig ALLA klubbar. Frågan är om SSF klarar av denna hemläxa….

Under den näst sista dagen på CITES-mötet i Bangkok togs ett historiskt beslut som innebär att fem hajarter som fiskas kommersiellt får en striktare handelskontroll – och ett erkännande om behovet av skydd. Ett viktigt beslut och inte minst är en viktig markering för att stävja en del av det oetiska hajfensfisket. Idag dödas miljontals hajar, fler än vad som föds – en rovdrift vars främsta orsak är efterfrågan på hajfenor i Asien.

Regeringarna vid CITES-mötet (Konventionen om internationell handel med vilda djur och växter) i Bangkok har bekräftat att de står bakom ett starkare skydd för tre hajarter – hammarhajar, sillhaj (håbrand), oceanlevande vithaj – och två arter av mantor (planktonätande rockor). Hajarna och rockorna listades på CITES Appendix II i syfte att reglera den internationella handeln mot en mer hållbar nivå.

– Vetenskapliga fakta har segrat över politiska beslut där fiske på både hajar och rockor trots långsam förökningstakt och risk för utrotning har tillåtis utan närmare reglering. Beslutet är även ett erkännande av att även fiskar är en grupp arter som behöver skydd, säger Inger Näslund, expert fiskefrågor på Världsnaturfonden WWF.

Det här efterlängtade beslutet om en reglering av handeln med hajar och rockor genom CITES visar att världens regeringar kan ta viktiga beslut för att behålla en hälsosam havsmiljö med biologisk mångfald – och därmed säkra fiskresurser som föda även för framtida generationer.

– För att skydda andra kommersiellt fiskade men hotade marina arter på både nationell och internationell nivå hoppas vi att även få se liknade beslut i större omfattning framöver, säger Mats Forslund.

Att hajarterna upptas på Appendix II innebär att handeln kontrolleras och att det krävs olika typer av CITES-tillstånd för att handla med dem. Handeln är bara tillåten om den sker på ett uthålligt sätt.

Ett stort nytt forskningsprojekt, lett av University of Dundee, har lanserats i syfte att lösa hur kustlig vågenergi kan användas på ett hållbart sätt. Hållbar vågenergi har potential att vara en stor bidragande energikälla i Europaunionens löfte att kunna underhålla 20 % av elbehovet från förnybara källor år 2020.

Den stora vågenergikällan längs Europas västkust saknar motsvarighet världen över. Därför har EU möjlighet att bli internationellt branschledande i vad som börjar bli en snabbt utvecklande och dynamisk marknad.

Tekniska och ekonomiska hinder som förknippas med förankringen av vågenergianordningar till havsbotten hotar dock att begränsa den inverkan som förnybar vågenergi potentiellt kan leverera.

Vågenergiindustrin har därför gemensamt identifierat ”förtöjnings- och förankringssystem” som ett forskningsämne med omedelbar relevans och prioritet.

Projektet ”GeoWAVE” har inletts för att ta itu med denna fråga. Det leds av University of Dundee och har finansierats med 1.1 miljon EURO från EU FP7-programmet. Projektet involverar också University of Western Australia och University College Cork tillsammans med ett antal små och medelstora företag: Lloyds Register, Seaflex AB, Deep Sea Anchors, Wavebob Ltd och Cathie Associates.

”Det finns stor potential för vågkraft att vara en värdefull källa till förnybar energi, men om det ska kunna förverkligas måste vi göra det robust och kostnadseffektivt”, säger Dr Jonathan Knappett, universitetslektor för Institutionen för teknik, fysik och matematik vid University of Dundee, som är samordnare för projektet.

”En av de stora utmaningarna för industrin är hur vågenergiomvandlare kan fästas eller förankras på botten på ett säkert sätt. För närvarande är kostnaderna för detta en tredjedel av produktionskostnaderna för omvandlare. Kostnaderna för detta måste bli lägre om det ska kunna användas inom en helt kommersiell våggård”.

”Om vi kan minska kostnaderna som associeras med stationsförvaring så har vi kommit långt på vägen till att göra vågkraft till en energikälla som vi kan utnyttja mer effektivt”.

GeoWAVE syftar till att omedelbart ta itu med den forskning som behövs genom att utföra industrispecificerad forskning på en ny generation förankrings- och förtöjningskomponenter som bedöms ha de högsta ekonomiska och tekniska fördelarna för förankrade vågenergianordningar.

Genom att göra detta kommer GeoWAVE att ta bort tekniska och ekonomiska hinder för vågenergiomvandlare som förankras på havsbotten, för att den omfattande spridningen i kommersiell skala ska bli lönsamt. De nya kunskaperna som frambringas av projektet kommer helt att tilldelas de små och medelstora partnerna i projektet vilket ger nya affärsmöjligheter. De nya tillvägagångssätten som genereras i GeoWAVE kan också gagna andra typer av gröna energilösningar som till exempel flytande plattformar för havsbaserade vindkraftverk.

Konsoritetet kommer att tillämpa kompletterande metoder i numeriska, analytiska och experimentella modeller i kombination med fältstudier för att öka förståelsen för den kombinerande responsen i systemet och för att utveckla ekonomiska och praktiska designlösningar för vågenergibranschen.

Se mer information på projektets hemsida: www.geowave-r4sme.eu

Vripack i Nederländerna har tagit sig an en lite annorlunda uppgift. Företaget designar i normala fall superyachter, men den här gången presenterar de en 43fot RIB med djupt V-skrov som tender för större yachter. Ribbon 45 SC är grunden för en ny båtserie med namnet Ribbon Offshore.

Utmaningen för Vripack är att samla all sin kompetens utan att göra några avkall på kvalitet eller tekniska lösningar, trots att detta är en mycket mindre båt än de normalt jobbar med. Ribbon Yachts blir därmed en riktigt tuff och stryktålig båt med många praktiska lösningar och ergonomiskt riktig layout.

Ribbon Offshore är en både kompakt och snabb supplybåt. Designen är gjord för att passa många olika ändamål, till exempel att transportera besättningar till yachter eller mindre containerfartyg som ligger för ankar. Den kan också användas till den snabbt växande marknaden med supplybåtar för vindfarmer och för offshoreindustrin. Enligt Vripack passar den även för räddningsuppdrag och andra praktiska tillämpningar.

Skrovet är starkt och byggt med vakuuminjicering, vilket ger Ribbon Offshore en högteknologisk och mycket styv konstruktion, som passar bra även i öppen sjö. Denna 43-fotare har en tuff konstruktion med en överbyggnad som ger bra skydd för besättningen. Som framgår av bilderna är besättningen väldigt väl skyddad i båten.

Däcket på Ribbon Offshore är helt öppet, men försett med antihalkskydd och relingslister på många platser för att ge ett bra skydd. Skrovet är detsamma som på Ribbon 45 SC, som är en båtmodell med erkänt hög manövrerbarhet och extremt god komfort även i tuff sjö.

Den fullt utrustade förarplatsen i Ribbon 45 SC är placerad mitt i båten, som har plats för tio passagerare förutom kapten och navigatör. För att ge maximal komfort har besättning och passagerare sittplatser som sitter på stora stötdämpare för att minimera påverkan av grov sjö med höga vågor. Under däck finns ett stort stuvutrymme i fören, toalett och sittutrymmen.

Båten är utrustad med vattenjet och två stycken Cummins 600 hk dieselmotorer, som manövreras med Vector Stick Control System.

Tekniska data
Längd: 13,20 meter
Bredd: 3,92 meter
Djupgående: 0,73 meter
Motorer: 2x Cummins QSC 600 hk
Bränsletank : 1600 liter
Vattentank: 320 liter
Hålltank: 100 liter
Maxfart: 43 knop
Designer: Vripack
Naval architect: Vripack
Byggare: Ribbon Yachts
Info: www.ribbonyachts.nl

Den stora båtmässan i Oslo pågår för fullt till och med söndag 17 mars. En av nyheterna är denna Askeladden P// Weekend. Det är en vidareutveckling av Askeladdens P-serie men den här båten utmärker sig med sin inombordsmotor med rak axel och vinkelväxel.

Askeladden P-serie har tagits emot väl på marknaden. De rymliga kabinbåtarna får en allt större marknad, både bland fritidsfolk och fiskare.

Den nya Askeladden nå P77 Weekend har en klassisk motorinstallation med en inombordsdiesel med propellertunnel. Detta ger en mycket bränsleekonomisk båt, något många säkert vill ha.

Samtidig är båten lättdriven och relativt snabb. Med en Yanmar 145 hk diesel är toppfarten cirka 25 knop. Den kan som extrautrustning förses med en slirväxel, något gör att den kan användas även i mycket låg fart vid till exempel fiske.

Motorn sitter längst akter ut och är monterad med vinkelväxel. Det ger bland annat ett väldigt rymligt akterdäck och bidrar till de goda fartegenskaperna. Den övriga utrustningen består bland annat av pentry, övernattningsplatser, toa, möjlgighet till värme, ankarspel med mera.

Tekniska data
Designkategori: C
Längd: (inkl. plattform) 7,70 m
Längd skrov: 7,1 m
Bredd: (inkl. fenderlist) 2,50 m
Vikt med Yanmar 4BY2 150 KMH50IV 145 hk: 2 100 kg
Personer: 7
Max last: 1 000 kg
Bränsletank: 180 liter
Vattentank: 40 liter
Hålltank: 40 liter
Toppfart: 25 knop

Info: www.askeladden.no

Motorbåtstillverkaren Chris-Craft ger en av sina mest klassiska modeller, Corsair, en rejäl kraftinjektion. 2013 års modell av Corsair 25 utrustas med Volvos nästa generations V8-motorer, V8-380, vilket ger båten en betydligt mer kraftfull och samtidigt tystare och mjukare upplevelse med mindre miljöpåverkan. Corsair 25 och även styrasyster Corsair 28 får fler funktions- och ansiktslyftningar inför 2013.

– Med den nya generationens Volvo Penta V8-motorn har Chris-Craft Corsair 25 utvecklats till ett riktigt kraftpaket och är garanterat en av de allra snabbaste båtarna bland 25-fotarna i premiumbåtklassen. Men till skillnad från sina klasskamrater klyver Chris-Craft Corsair vattenytan i en våldsam fart utan att behöva kompromissa med miljön. Den nya motorn med duopropdrev levererar avsevärt högre acceleration och fart med lägre bränsleförbrukning, avgasutsläpp och motorljud, förklarar Göran Andersson, säljare på Chris-Crafts generalagent Vått.

Den nya kraftfulla sexlitersmotorn på 380 hästkrafter är kompakt och lätt. Den är cirka 100 kilo lättare jämfört med andra motorer i den här effektklassen, vilket ger ett fördelaktigt vikt- och effektförhållande.

Motorn är utrustad med så kallad VVT-teknik (Variable Valve Timing) som optimerar vridmomentet vid låga varvtal och maximerar effektuttaget vid höga varvtal. Det resulterar i snabbare acceleration och högre maxfart samt en jämnare och bättre respons i mellanregistret.

Samtidigt är V8-380 mycket robust, tystlåten och drar både mindre bränsle och olja tack vare intelligent bränsleinsprutning och motorstyrning. Och den nya katalysatorlösningen ger mycket lägre avgasutsläpp.

De nya årsmodellerna av både Corsair 25 och Corsair 28 drivs också med nästa generations EVC-system (Electronic Vessel Control) som ger en kraftigt förbättrad motorstyrning, kontroll, säkerhet och körupplevelse. E-key är standard och integrerad autopilot och joystickkörning kan väljas till. De ergonomisk utformade reglagen ger manövrering med fingertoppskänsla och med inbyggda knappar i reglaget får man snabb tillgång till funktioner som Power Trim Assistant, Tow Mode och Single Lever Control. Med en integrerad färddatorfunktion får man även exakt bränslekontroll, optimal körekonomi och minimal miljöpåverkan.

Andra funktions- och ansiktslyft på både Corsair 25 och Corsair 28 märks i sittbrunnen, på däcket och badbryggan, liksom vid instrumenteringen och stolarna (som kan beställas med elektrisk styrning). Till exempel har färgskalan breddats med de nya metallicfärgerna Black Sapphire, Cashmere och Montego Blue och de vackert snidade och teakbaserade fördäcken, luckorna, däck- och handräckena kan nu erbjudas med handlackning av oöverträffad kvalitet och lyster.

– Bland nyheterna är att du nu kan få inte mindre än tio lager teaklack på fördäcket samt däck- och handräcken, upplyser Göran Andersson.

Info: www.vatt.se

IVL Svenska Miljöinstitutet har förstärkt sin marina verksamhet och anställt tre erfarna marinbiologer med specialistkunskaper inom marinteknologi, ekotoxikologi och marin ekologi.

– Friskt vatten och väl fungerande havsekosystem är några av vår tids största frågor. Den här satsningen betyder mycket för vår möjlighet att jobba med angelägen marin och maritim forskning, säger Tord Svedberg, vd på IVL Svenska Miljöinstitutet.

De tre marinbiologerna Katja Norén, Fredrik Norén och Kerstin Magnusson har i tio år drivit det marinbiologiska kunskapsföretaget N-research i Lysekil, med konsultverksamhet och forskning mot framförallt miljöteknikbolag och myndigheter. Verksamheten kommer att ligga kvar i Lysekil och hålla samma bredd som tidigare, bland annat med teknikutveckling inom vattenrening och barlastvattenrening, tester av båtbottenfärger samt forskningsuppdrag såsom Östersjöns känslighet för farliga kemikalier.

– Det här kommer ge de marina frågorna tyngd på IVL. Efter tio år som egna konsulter ser vi fram emot att komma närmare de stora och viktiga forskningsfrågorna inom marin miljö. Närmast kommer vi särskilt att fokusera på studier av mikroskopiskt skräp i havet och utveckling av nya substrat för biogasproduktion från havet, säger Fredrik Norén.

På IVL Svenska Miljöinstitutet jobbar nu över 30 personer med forskning och uppdrag inom havs- och vattenmiljö.

– I kombination med den kunskap IVL även har inom vatten, luft och mark, vilka spänner över hela fältet från laboratorieanalyser till policyfrågor, satsar vi nu särskilt framåt i integrerade miljöprojekt med marina frågor i fokus, säger Björne Olsson, enhetschef på IVL.

Volvo Ocean Race återvänder till Sanya 2014-15 och den kinesiska semesterorten blir på nytt ett hamnstop i tävlingen efter att ha gjort ett fantastiskt intryck under sin debut 2011-12. Dagens nyhet innebär att världens främsta jordenruntkappsegling kommer att gästa Kina för den tredje gången i rad.

Sanya, en turistmetropol i Hainanprovinsen med solsken året runt, blir det tredje hamnstoppet längs med tävlingens rutt och precis som 2011-12 kommer det mellan Abu Dhabi och Auckland.

Sanya gjorde ett slående intryck som ett hamnstop I den senaste upplagan av Volvo Ocean Race med hundratusentals besökare som fick sitt första smakprov av tävlingen.

– På många sätt visade sig Sanya vara en av seglingsvärldens bäst gömda hemligheter. De förstklassiga anläggningarna och de perfekta seglingsförhållandena tillsammans med värmen från befolkningen skapade ett häpnadsväckande och mycket lyckat hamnstop och jag ser fram emot en ännu bättre upplevelse 2014-15, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race

Kina är nu en återkommande del av Volvo Ocean Race efter stoppen i Qingdao 2008-09 och Sanya 2011-12.

– Med två lyckade stop i Kina bakom oss är det svårt att föreställa sig en tävlingsrutt utan Kina som är väldigt viktigt för alla involverade i evenemanget. Vi fick ett exceptionellt välkomnande i Sanya senast under ett hamnstopp som gjorde ett unikt intryck på tävlingen och det är glädjande att veta att vi kommer tillbaks för att bygga vidare på vårt arv.

Sanya är det nionde hamnstoppet som presenterats längs rutten för Volvo Ocean Race 2014-15. Den 12:e upplagan av tävlingen som startades 1973 kommer att ta lagen från Alicante, Spanien till Recife på Brasiliens nordöstkust. Därifrån styr båtarna mot Södra Oceanen på väg mot Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten och vidare längs en bekant rutt till Sanyai Kina, Auckland i Nya Zeeland och runt Kap Horn till Itajaí i södra Brasilien. Nästa stopp blir Newport, Rhode Island innan det är dags att korsa Atlanten till Lissabon. Tävlingen avslutas i Göteborg.

Fler nyheter presenteras de kommande veckorna.

Youtube: http://youtu.be/5ErXYhwBwig

Våren och sommaren närmar sig med stormsteg, därmed också en ny grillsäsong. För att snabbare och enklare få den perfekta glöden lanserar Bosch nu den 520 gram lätta braständaren IXO BBQ, ett nytt tillbehör till den multifunktionella skruvdragaren Bosch IXO.

IXO BBQ är en specialutgåva av den populära IXO-serien med sladdlösa skruvdragare från Bosch. IXOBBQlevereras medsnyggagrilltillbehörför att man snabbt ska kunna komma igångmed grillningen. Förra året lanserade Bosch ett gourmetset som gjorde stor succé: Den elektriska vinöppnaren IXO Vino och den elektriska pepparkvarnen IXO Spice, världens första skruvdragare som kan mala kryddor.

Bli grillmästare med ett knapptryck
Med IXO BBQ blir det både roligt och enkelt att tända grillen. Det enda man behöver göra är att sätta på den speciella grilladaptern och trycka på den röda knappen. Sedan går det fort att få den perfekta glöden på kolen och därmed kunna börja grilla.

Perfekt grilltemperatur
Med den sladdlösa IXO BBQ är det lätt att värma upp kolen till den perfekta grilltemperaturen och den är smidig att ta med sig – oavsett var grillfesten äger rum. Den lökformade adaptern fördelar luftflödet perfekt vilket innebär att man slipper besväret med att blåsa och flåsa för att få igång grillen. Det brandsäkra materialet gör dessutom verktyget säkert och säkerhetsremmen ser till att man inte löper någon risk att tappa det.

IXO BBQ finns säljs i butik under en begränsad period från den 1 april till och med juli i år. Den är elegant paketerad och levereras utöver den populära skruvdragaren med ett 10-bitars set, laddare och grilltillbehör. Rekommenderat cirkapris är 629 kr.

Om IXO från Bosch
När en skruvdragare har sålts i 12 miljoner exemplar världen över talar det sitt tydliga språk. Ända sedan lanseringen 2003 har IXO revolutionerat ”gör det själv”-marknaden för skruvdragare med sin slimmade lättviktsdesign.

Den har skiljt sig från mängden andra elverktyg som ett litet, lätt och praktiskt verktyg som är enkelt och smidigt att arbeta med. Det är också därför som den av goda skäl kallas för världens mest populära skruvdragare. IXO förbättras ständigt och den nuvarande versionen har 30 % mer vridmoment än sin föregångare och har en ännu bättre prestanda.

Det internationella forskarnätverket BalticSTERN har beräknat nyttan och kostnaderna för att minska övergödningen enligt Helsingforskommissionens Aktionsplan för Östersjön. Det är första gången en sådan studie genomförts för alla nio Östersjöländer, och den visar på stora välfärdsvinster ifall Östersjön tillfrisknar.

Den 14 mars publicerar BalticSTERN Sekretariatet vid Stockholm Resilience Centre, Stockholms universitet resultaten i rapporten The Baltic Sea – Our Common Treasure. Economics of Saving the Sea.

Rapporten visar att:
• Invånarna i Östersjöländerna är villiga att betala 35 miljarder kronor per år för ett friskare hav.

• Den totala kostnaden för att klara aktionsplanens mål är 21-26 miljarder kronor årligen, beroende på hur åtgärderna fördelas mellan länderna. Den årliga vinsten blir alltså 9 -14 miljarder kronor.

• Svenskar är totalt villiga att betala 7,5 miljarder kronor per år, att jämföra med kostnader på mindre än 3 miljarder kronor årligen för att nå Sveriges åtagande. Vinsten blir alltså 4,5 miljarder per år.

Det är inte förvånande att Östersjöborna sätter stort värde på de ekosystemtjänster som havet ger, som till exempel fisk, rekreation och inspiration. De flesta har nämligen varit vid havet på sin fritid för att vandra längs stranden, bada eller åka båt. Dessutom har varannan person i studien upplevt effekterna av övergödningen.

– Östersjön är ett av de mest förorenade haven i världen, omgivet av några av de rikaste länderna. Om vi löser miljöproblemen här så kan det bli ett internationellt föredöme. Om inte, kan det bli en ursäkt för andra att inte agera. Det finns tydliga politiska mål, vetenskapliga resultat som visar att nyttan överstiger kostnaderna och stort stöd bland allmänheten. Därför finns inte längre några ursäkter för att inte vidta kraftfulla åtgärder, säger Johan Rockström, ordförande i BalticSTERNs styrgrupp och chef för Stockholm Resilience Centre.

Aktionsplanen för Östersjön (Baltic Sea Action Plan) är en överenskommelse inom HELCOM (Helsingforskommissionen) där samtliga nio Östersjöländer har åtagit sig att minska sina utsläpp av näringsämnen så att en god ekologisk status kan uppnås i Östersjön. Aktionsplanens mål kan uppnås genom åtgärder som minskar närsalts-belastningen från jordbruk och avloppsvatten, till exempel minskad gödsling och förbättrad rening vid avloppsreningsverk.

BalticSTERN är ett forskarnätverk med partners i samtliga länder runt Östersjön. Forskarna kombinerar ekologiska och ekonomiska modeller för att kunna beräkna nyttor och identifiera kostnadseffektiva åtgärder.

Med ett extra mini-batteri gör det inget om mobiltelefonen är oladdad när man ska i väg. Med mini-batterierna Ember och Bump från Brunton kan laddningen fortsätta i fickan istället.

Det kan vara frusterande att behöva vänta på att mobiltelefonen ska laddas när man ska i väg. Ember är ett batteri i mini-format som bara väger 142 g och ryms i fickan eller väskan tillsammans med telefonen. Batteriet laddar en smart phone eller iPhone cirka 2 gånger på 2 timmar och laddas själv upp via dator eller sin egen inbyggda solpanel. Till storleken är Ember cirka 2/3 av en iPhone.

För den som ytterligare vill krympa storleken finns Bump som bara väger 30 g. Eftersom formatet är mindre än en tändsticksask kan den till exempel häktas fast i nyckelknippan så att extra batterikraft alltid finns tillhanda.

På 30 minuter återger Bump mobiltelefonen cirka 30 procent av sin batterikraft. Bump finns i två versioner (en för iPhone och en för smart phone).

Genialisk tre-i-ett-kabel
Ember kommer med en praktisk sladd med hela tre anslutningar som passar både mini-usb, micro-usb (för smartphones) och iPhone. Produkterna finns i butik from april och har rek.cirkapriser på 299 kr (Bump) och 699 kr (Ember).

Exempel på köpställe är Naturkompaniet: www.naturkompaniet.se

Den 16 och 17 mars är det Boknautika på Sjöhistoriska. Museet fylls av författare, förläggare och spännande föredrag. Många förlag finns på plats med bokbord, det är bokrea och utförsäljning ur museets butik och bibliotek.

Båda dagarna bjuds det på en lång rad fördrag och bildvisningar till exempel visar Dag Ekholm bilder från den klassiska världsomseglingen med Lunkentuss och Claes-Göran Wetterholm berättar om litteraturen kring Titanic.

Museet är öppet med fri entré kl 10-17 den 16 mars har dessutom arkivet lördagsöppet kl 11-15.

Läs mer om alla medverkande och se helgens hela program på www.sjohistoriska.se.

Nu är Årets Sill 2013 utsedd. Den namnkunniga juryn under ständige ordföranden Peter Harrysons ledning var enig och utsåg ”Bacon och pepparrot” till Årets Sill 2013. Juryns motivering lyder: “En välbalanserad, elegant och utomordentligt god sill där man njuter av eftersmaken. En sill som sonen skulle äta.”

I den namnkunniga Årets Sill-juryn, som samlades på Klädesholmen, ingick förutom Peter Harryson, musikern och sångaren Timo Räisänen, de erkända kockarna och matinspiratörerna Paul Svensson och Malin Söderström, matbloggaren Annika Ingemarsson och, som alltid, Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.

Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner. Dessutom går en krona per såld burk till Sjöräddningssällskapets verksamhet, som är beroende av gåvor och frivilliga insatser. Årets Sill 2012 gav 75 500 kronor till Sjöräddningssällskapet.

– Som vanligt var det väldigt jämnt mellan fyra goda sillar men vi var helt överens i juryn. “Bacon och pepparrot” stack ut. Det är viktigt att manifestera svensk matkultur och något av det allra svenskaste som finns är ju inlagd sill. Jag är stolt över att få vara med och kunna slå ett slag för sillen, säger Peter Harryson, ständig juryordförande.

– Årets Sill 2013 är väldigt välbalanserad smakmässigt och står bra på egna ben. Bacon och pepparrot är två traditionsrika smaker som i ett sammanhang med sill ger en innovativ upplevelse. Inläggningens lite rökiga eftersmak ger också en härlig fräschör. Initiativet till Årets Sill är beundransvärt, det borde finnas fler tillfällen liknande detta där vi lyfter svensk matkultur, säger kocken och matinspiratören Paul Svensson.

Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag 6 juni.

Marknaden för handel med begagnade båtar har genomgått en stor förändring. Tillgången av begagnade båtar är omfattande. Få objekt skrotas samtidigt som nya modeller introduceras. Detta tillsammans med en svag återväxt i båtlivet ger en mättad marknad.

– Vi tror att det finns en marknad och att båtförsäljningen stagnerar beroende på att de som vill byta upp eller ner sig har svårt att sälja sina befintliga båtar, säger Jonas Albinsson på Bytbåt.com.

– Många båtägare är på väg att antingen byta upp sig, skaffa en mindre båt, kanske gå från segelbåt till motorbåt eller tvärt om och vill nog sällan lämna båtlivet helt utan skaffa en båt som bättre motsvarar nuvarande behov eller binder mindre kapital. Här finns en marknad, det som saknas är en tjänst som förenklar byten mellan privatpersoner.

Tjänsten bytbåt.com hjälper köpare och säljare att hitta varandra för att möjliggöra en lyckad bytesaffär.

Med Bytbåt.com skapas en bytesplats där du aktivt kan marknadsföra din båt genom att ange vad du vill byta med. Här säljer du inte din båt, här söker du någon som vill byta sin befintliga båt mot en annan, med eller utan pengar emellan. Du kan också söka om det finns någon som är intresserad av att byta med den båt som du har och se var de har för båtar som kan vara intressanta att byta med.

Bytbåt.com är helt webbaserad och första tre månaderna är tjänsten dessutom helt gratis.

Info: www.bytbat.com

Kommentarer

Anna Forsberg 19:54:11 2013-04-21

Vi önskar byta vår Uttern 495 med pulpetstyrnng och åror med tillhörande Yamaha 20 HK mot en aluminiumbåt med 10-15 hk motor

Anna Forsberg 19:59:11 2013-04-21

Är du intresserad ring 0761-637589

Segling har blivit enklare och mer tillgängligt än någonsin tidigare. Det vimlar av bra begagnade båtar på marknaden som man inte behöver vara miljonär för att köpa. Utvecklingen av elektronik, segel och säkerhetsutrustning ökar tillgängligheten ytterligare. Ambitionen bakom Norstedts stora bok om segling är att öppna upp sporten för nya seglare och att göra det roligare för dem som redan är seglare.

Norstedts stora bok om segling är standardverket som ger dig de baskunskap du behöver för att hantera en stor eller liten segelbåt och mycket mer som gör det både roligare och säkrare att vistas på sjön. Segling presenteras lätt, tillgängligt och pedagogiskt, illustrerat med över 700 teckningar och fotografier tagna i skandinaviska farvatten.

Innehållet sträcker sig från grundläggande begrepp som navigation och manövrering av båt till segel- och riggtrim och segling i hårt väder. Det finns även en sektion om jollesegling, både för nybörjare och rutinerade seglare, samt djupgående skildringar av kappsegling, även för erfarna kappseglare. En bok att växa med och som fortsätter att utveckla dig som seglare en lång tid framöver.

De norska upphovsmännen har båda bakgrund som kappseglare och senare journalister, författare och fotografer med inriktning på segling.

I söndags stängde Allt för sjön på Stockholmsmässan, och därmed kunde projektteamet och alla de 452 utställarna sätta punkt för tio intensiva dagar. Nordens största båtmässa gjorde skäl för sitt namn och visade allt från jollar till lyxyachter och tillbehör. Totalt besöktes mässan av 94 370 personer vilket är något fler än förra året.

– Visst hade vi väntat oss en bra försäljning men att det skulle vara ett sånt här tryck, det trodde jag inte. Det var kvalitativa besökare som ledde till många avslut, och vi fick dessutom gott om kontakter att gå vidare med, säger Göran Andersson på Vått som sålde inte mindre än 13 båtar under mässan.

När utställarna är glada är förstås mässgeneralen också glad. Projektchefen Thomas Sandberg är trött men mycket nöjd efter den senaste tidens intensiva mässliv.

– Det har ju varit lite deppigt i branschen på sistone så det är fantastiskt roligt att höra sådana här vittnesmål från flera av våra utställare. Jag vet att Linder sålde ett stort antal aluminiumbåtar, Nimbus fick order på två stycken Paragon 25 och tre Nimbus 230 R, Uttern sålde tolv båtar, Westline sålde sin demobåt… Det verkar ha lossnat på flera håll.

Även på tillbehörssidan hördes positiva tongångar. Bengt Nejdebring på Sea Avenue kom nästan upp i samma försäljningssiffror som rekordåret 2010, något han inte hade räknat med.

– Vi sålde bra på både kläder och skor, så vi är väldigt nöjda med mässan som faktiskt blev vår näst bästa någonsin. Det som också är så roligt med mässan är att träffa alla stamkunder, vi har många som har blivit som goda vänner och kommer fram och hälsar.

Förra året besöktes Allt för sjön av 94 249 personer och i år landade motsvarande siffra på 94 370. Den nya layouten med båtar i hela A-hallen – inte minst den nya Grand Large-sektionen för de maffigaste motorbåtarna – tillbehör i C-hallen och möjlighet att besöka Vildmarksmässan i B-hallen mottogs väl. Förutom de utställande företagen så fanns det också gott om andra aktiviteter för besökarna, med världsomseglaren Sven Yrvind, Snacka Båt-montern vid huvudentrén och Miljötorget med fokus på hållbara hav som några av höjdpunkterna.

Mycket uppskattad blev också den utökade barnhörnan Lilla Allt för sjön.

– Det var inte klokt så många ungar det var, helt underbart! Vi fick brev från en engelsk dam som varit runt på båtmässor i hela Europa. Hon hade aldrig varit med om maken till satsning på barnfamiljer. THANK YOU skrev hon med stora bokstäver, berättar Thomas Sandberg.

Allt för sjön genomfördes 2-10 mars. Den är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga inomhusevenemang som hålls på Stockholmsmässan.

Kommentarer

Nettan 13:15:45 2013-03-13

Hej!
Märkligt har hört det såldes ca -20% i år för en del….

Bengt Broberg 21:19:31 2013-03-14

Helt tydligt att livet leker i båtbranschen, härligt!
Speciellt roligt att Cris Craft, genom Vått, dominerar svenska motorbåtsmarknaden, det var väl sådär 40 år seden sist?

Men i allt jubel, har inte mässan glömt att man tappat 30 000 besökare genom att lägga ned Scandinavian Boat Show?

Norska Ibiza Boats AS lanserar i vår två helt nya modeller som är baserade på samma skrov. En av de nya modellerna är en klassisk bowrider och den andra en skärgårdsjeep på 20 fot. Båda modellerna ska, enligt Ibiza, vara mycket prisvärda.

Enligt Ibiza är 20-fotaren baserad på en vidareutveckling av Ibiza 19/20 Touring-skrovet med en justerad bottenkonstruktion. Dessutom har skrovet förlängts en aning.

Bowriderversionen är redan sjösatt med en ny och stramare design än tidigare Ibizamodeller. Vid utvecklingen av båten har Ibiza lagt stor vikt vid att den ska vara praktisk och bekväma för hela familjen.

De sista skärgårdsjeeparna fasades ut från Ibizas sortiment 2004. Men nu är det alltså dags för en relansering, vilken startar med Ibiza 20 Sport.

– Det är det enkla, funktionella och användarvänliga som är bakgrunden till den nya modellen. Ibiza 20 Sport ska vara bekymmerslös för användaren, säger, säger Helge Duus på Ibiza Boats AS.

– 20 Sport får ett nedsänkt fördäck med en stor solbädd. Under fördäcket och in i den dubbla förarpulpeten finns ett stort stuvutrymme. Ett nyutvecklat kapellsystem med en duk som dras upp från fören över konsolen fungerar som en sprayhood och är en del av lösningarna som vi är mycket nöjda med. Båten levereras dessutom med vindruta i glas så att det inte blir några repor, något vi är näst intill ensamma om att erbjuda.. Båda de nya modellerna är byggda för att ha optimala prestanda med en Suzuki 140 hk på akterspegeln, säger Helge Duus.

Fakta Ibiza 20 BR/Sport
Längd: 6,12 m
Bredd: 2,40 m
Vikt: 750 kg
Personer: 7
CE-klass: C
Motor: 70—150 hk
Pris: från 335 000 NOK
Info: www.ibizaboats.no

Här är de allra första riktiga bilderna på den nya VO65:an som ska användas i kommande Volvo Ocean Race.

Det är arrangörerna som skickat ut bilden av båten, vars skrov väl inpackat är på väg från Persico-varvet i Italien till Green Marine i Southampton, där delarna sätts ihop.

Foto: Rick Deppe/Volvo Ocean Race.

Den 3-5 maj kommer Göteborg att se ett marint inslag av sällan skådat slag. I samband med Sjövärnskårens 100-årsjubileum samlas fartyg från Sverige och Danmark på Eriksberg.

Den svenska marinen gör en kraftsamling och kommer att ligga till kaj med bland annat tre korvetter, däribland det senaste tillskottet HMS Nyköping, som är ett av världens mest moderna och avancerade stridsfartyg. Utöver korvetterna kommer marinen att ha fler fartyg på plats, inte minst ett av världens vackraste seglande skolfartyg, HMS Gladan. Det kommer sannolikt att bli den största svenska marina närvaron i Göteborg på många år.

Utöver detta kommer det att finnas fartyg – förutom från jubilaren självt så klart- från vår danska motsvarighet, sjöräddningssällskapet, sjöpolisen och kustbevakningen.

Alla fartyg kommer att vara öppna för besök.

Fredag den 3 maj anländer fartygen och det kommer också att hållas tävlingar för våra ungdomar, uppvisningar av Sjöräddningen och konserter av våra militärmusiker.

Lördag den 4 maj fortsätter visningarna av fartygen, det hålls final i ungdomarnas tävlingar, prisutdelning och musiken är på plats igen.

Lördagen innehåller också ett seminarium om försvarsmaktens rekryteringsbehov och Sveriges beroende av sjötransporter.

Att Sjövärnskårens personal, fartyg och ungdomar utgör en viktig resurs i sammanhanget är ingen hemlighet.

Allt började 1913 när Göteborgs frivilliga motorbåtsflottilj, (GFMF) bildades den 2 maj, för att sedan under första världskriget kunna bistå försvaret med kapacitet.

Det är grunden för en folkrörelse som idag har cirka 4000 medlemmar och som utbildar cirka 500 ungdomar varje år.

Sjövärnskåren är en betydelsefull rekryteringsbas för såväl civil som militär sjöverksamhet i ett land med Europas längsta kust och ett sjöburet handelsbehov som är minst sagt avgörande för vår välfärd.

Franska Rhea Marine presenterar en helt ny trålarmodell: Trawler 36. Det franska varvet har gjort sig känt för sina klassiskt designade motorbåtar med effektiva skrov och generösa boutrymmen.

Trawler 36 är den allra senaste modellen från det franska varvet Rhea Marine. Båten kommer att finnas i två olika versioner, med eller utan flybridge. Modellen kompletterar varvets serie med trålare, som därmed sträcker sig från 36 till 67 fot.

Den nya modellen har fler likheter med storasyster Rhea Trawler 43. Den 11,30 m långa båtar har samma svepande linjer och samma höga komfort. Båtarna har även Rhea Marines egendesignade, högeffektiva skrov som går mjukt och fint i sjön, vilket Båtliv har konstaterat vid provkörningar av andra Rheamodeller.

Trawler 36 är utrustad med två kabiner, ett badrum, en salong med en stor L-soffa som kan förvandlas till dubbelkoj och ett L-format pentry. Ytorna mellan salongen och akterdäcket är öppna och relativt stora, vilket vi känner igen från många andra nyare motorbåtar.

En trappa från cockpit ger direkt tillgång till flybrige, som är byggd för att kunna utnyttja båtens hela bredd.

Tekníska data
Längd: 11,30 m
Längd skrov: 10,80 m
Bredd: 4,10 m
Djupgående: 1 m
Vikt: 10 600 kg
Motorer: 2×260 hk

Info: http://www.rhea-marine.fr/accueil/index.html