Svenska Ryds har tagit fram en specialiversion av en av sina bästsäljare. Den “nya” modellen heter Ryds 568 ProXS edition. Modellpaketet innehåller en 568 GTI som klätts upp med ny svart relingslist, ny stripning, dynor i kolfiberlook med broderade inlägg och pulpetöverdrag i coxgrå nyans.
Båten drivs av en Mercury 115 Optimax ProXS som ger det beprövade skrovet bra acceleration och säkra sjöegenskaper.
– Inför säsongen ville vi ge den testvinnande båten nya kläder och fräschare look, säger Jonas Lundegård på Ryds som är Sveriges största tillverkare av fritidsbåtar och ägs av Nimbus Boats.
– Jag tror också att priset på 229 900 kr för hela paketet med dynor och pulpetöverdrag kommer att tilltala många kunder.
Info: www.ryds.se
Våren 2012 erbjuder Hurtigruten en ny premiär för sina gäster. Mellan den 15 mars och den 31 maj kommer samtliga resor längs den norska kusten att ha det nya temat ”The Arctic Awakening”. Gästerna på alla våra fartyg kan se fram emot en rad utflykter på land som fokuserar på våren i Arktis. Som en del av detta nya koncept kommer vi även att fira den norska nationaldagen den 17 maj på alla fartyg.
Mellan den 15 mars och 13 maj kommer alla Hurtigrutens fartyg att ha konceptet ”The Arctic Awakening”, som fokuserar på den spirande våren i Arktis. Temat för aktiviteterna ombord är ”Havets hemligheter”, medan utflyktsprogrammet på land fokuserar på möten med det norska fågellivet.
Gästerna kommer till exempel att få lära sig allt om klippfisk och prova på att skala krabbor, rensa fisk och skära torsktungor. Alla aktiviteter sker tillsammans med lokala fiskare, som kliver ombord enbart för detta syfte och bidrar med expertutlåtanden – en perfekt informationskälla för gäster direkt från mästarna i yrket. Det nya programmet ombord inkluderar också provsmakning av kulinariska delikatesser som färska räkor eller stekt torsktunga, som är en norsk delikatess.
Utflykterna på land ingår i det nya temat och erbjuder gästerna möjlighet att uppleva den spirande norska våren från första parkett. På en kajakfärd på Tromsö paddlar deltagarna längs kusten, där de – omgivna av ett vackert fjällandskap – får se livet i havet och kustens djur. Andra utflykter inkluderar en båtresa till den största havsfågelkolonin i Skandinavien på fågelön Runde och till nationalparken på halvön Varanger, som är hem åt ett överväldigande antal fågelarter.
Livsglädjen som syns överallt under den norska våren kulminerar slutligen i landets nationaldag den 17 maj. Hela norska folket firar denna dag med glad musik, folkdanser, sång, flaggor och färgglada dräkter. Då serveras traditionella maträtter såsom utsökta kakor och glass till barnen, som dagen är särskilt tillägnad.
På Hurtigrutens fartyg firar man också 17 maj, och dagarna innan förbereder man sig inför firandet av denna speciella dag. Under en rad föreläsningar får gästerna reda på varenda liten detalj om nationaldagens historia, den norska kungafamiljen, nationaldräkterna och traditionella kulinariska delikatesser samt hur viktig denna stora dag är för landets barn.
På själva 17 maj samlas gästerna och besättningen för att fira ombord med handgjorda fanor och flaggor, glada sånger och dans. I hamnarna får gästerna mingla med lokalbefolkningen mitt i all liv och rörelse – och det är inte ovanligt att lokalbefolkningen kliver ombord på Hurtigrutens fartyg för att provsmaka de norska delikatesserna i kakbuffén.
Här är en väldigt robust båt för den som vill ha ett alternativ i aluminium. Den heter Stormer och är utrustad med en relativt liten och bränslesnål inombordare. Stormer, som har sitt ursprung från off-shore industrin, är designad utifrån tre önskemål: den skall vara oöm, praktisk och kräva minimalt med underhåll.
Stormer är, trots sin kraftfulla konstruktion, både lättdriven och sjövärdig. Tack vare det robusta utförandet med ”push-bow” och den kraftiga, gummerade, avbärarlisten så kan Stormer användas både som fritidsbåt och som arbetsbåt i professionell verksamhet.
Båtarna byggs i 4-6 mm marinaluminium.
Med sin enkla och kraftfulla design ger Stormer en befriande känsla så fort man stiger ombord. Allt är mycket genomtänkt och välbyggt. För sin längd har Stormer enastående goda utrymmen, här får släkten, hummertinorna eller flyttlasset till sommarstugan plats.
Med alla dynor och kuddar på plats förvandlas laståsnan till en bekväm badbåt. Här finns gott om plats för att ligga och sola, ha party eller barnkalas. Med uppfälld sprayhood får man ett stort och skyddat utrymme vid sämre väderlek.
I lägre farter går Stormer tystare och bekvämare än snipor, dessutom har man möjligheten att köra i dubbel snipfart utan att ”dra upp hela havet” bakom sig. Från styrpulpeten, med hydraulisk rattstyrning, har man god överblick över båten och omgivningen.
I relingen finns inbyggda lyftöglor vilket gör att båten snabbt och enkelt kan lyftas via ”sling”. Det behövs inget ok eller långa band som skall föras in under skrovet.
En Stormer kräver inte mycket underhåll, inga ytor behöver poleras eller lackas, det räcker att sköja med färskvatten. Sittbrunnen är självlänsande, så man kan lämna båten utan tillsyn under längre tid.
Motor och utrustning kommer från Vetus, som har ett omfattande återförsäljarnätverk i Skandinavien.
Stormer Marine i Amsterdam tillverkar aluminiumbåtar i storlekar mellan 5 och 10m. Under 2012 kommer Stormer Tugboat 75 Cabin och 85 Cabin samt Stormer 80 RIB att sjösättas. Stormer 75 och 85 Cabin är hyttbåtar med kojer och invändig styrplats. Modellen 80 RIB är en sk ”AluRib” främst ämnad för professionell verksamhet.
Under våren och sommaren kommer den skandinaviska representanten, Båtbyrån i Långedrag AB, att visa två modeller. Först ut är Stormer Tugboat 60 som b.l.a kommer att visas på den nya flytande båtmässan i Marstrand och på Öppna Varv.
Specifikationer
Tugboat 60 Tugboat 70
L.ö.a 6,15 m 7,15 m
Bredd 2,10 m 2,45 m
Djup 0,54 m 0,64 m
Depl. 850 kg 1250 Kg
Skrov 4 mm Alu 5083 5 mm Alu 5083
Diesel 28-52 Hk 28-140 Hk
Max fart 10-17 kn 9- 30 Kn
Antal pers 10 16
CE kategori C C
Pris standardutrustad Stormer Tugboat 60 297 000 kr
Tugboat 70 kostar 357 000 kr
Info: www.batbyran.se
www.stormer.se
Helikopterresa, guide, mat, utrustning, stuga, bastu och eget exklusivt fiskevatten med röding och öring utanför knuten. Åländska spelbolaget Paf lottar ut något som få fiskeentusiaster ens har vågat drömma om – en egen orörd fjällsjö inklusive allt du behöver. Vinnaren får ta med sig tre vänner på äventyren.
Långt bort från civilisation ligger Tjårovagge, som är ett litet orört vattensystem i de nordligaste delarna av Sverige. Där har bara ett fåtal personer fiskat tidigare.
– Jag visste inte att det fanns fisk i de där jokkarna, men så hade jag tid över mellan jaktpassen och spö med mig, så jag provade några kast och fick mitt livs överraskning, säger Håkan Söderkvist som hittade Tjårrojåokkao åt Paf.
Håkan jobbar som jakt –och fiskeguide på Icehotel i Jukkasjärvi och känner väl till fjälltrakterna kring Tjårrovaggeovogge. Den tvåkilosröding han drog upp simmar fortfarande kvar i vinnarvattnet. Här finns gott om både grov röding och fina öringar. Runtomkring sträcker vildmarken ut sig och total stillhet råder.
Den helt unika lotterivinsten kommer att få många fiskeintresserade att kippa efter andan, tror Paf.
– Priset är ”larger than life” och vi tror att sportfiskare, i likhet med Pafs kunder, tycker att det är roligare att dela sina upplevelser med vänner, både i vildmarken och på nätet, säger Kristian Lundgren, Pafs Sverigechef.
Därför får vinnaren ta med sig fiskekompisarna till den egna fjällsjön. I priset ingår två helikopterresor för fyra personer, mat och logi för 4-7 dagar per resa, guide och utrustning för den som önskar. I Europas sista orörda vildmark är fiskestugan och den nybyggda bastun en oas av stillhet och en unik naturupplevelse.
Det är gratis att delta i lotteriet. Om man även bjuder in sina vänner att delta får man fler lotter och vinstchanserna ökar därmed rejält. Ytterligare lotter ges till den som blir kund hos Paf.
Dragningen sker i början av maj.
Läs mer och delta i tävlingen på www.paf.com/fiskevatten
Det blev en seger för Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani och Steve Curtis i det nu avgjorda Spirit of Qatar race 1 Pearl Qatar Grand Prix. Därmed är en nio år lång väntan över för shejken, som äntligen lyckades vinna på sin hemmabana. Deras teamkompisar Ali Al Neama och Matteo Nicolini made gav en dubbelseger till teamet genom att komma på tredje plats bakom Team Abu Dhabis Rashed Al Tayer och Majed Al Mansoori.
Här är hela den engelska pressreleasen från tävlingarna:
Teammates Ali Al Neama and Matteo Nicolini made it a double podium celebration for the Doha based team, coming home in third place behind Team Abu Dhabi’s Rashed Al Tayer and Majed Al Mansoori.
It was a day of high drama inside the Pearl Qatar that started in the morning’s interrupted practice session, with Welmax crashing out and FA.RO ACIAI bursting into flames, side-lining both outfits for today’s race.
The drama carried over into the race with Victory’s Arif Al Zafeen and Mohammed Al Marri penalised a total of four penalty laps.
The parade lap saw Poliform immediately in trouble and limping back to the pits on one engine as the six remaining boats headed out for the start to run a revised circuit after race organisers reduced the lap distance to 6.63Nm.
The Spirit of Qatar 96 duo found themselves trailing in second place after the start as Victory’s Al Zafeen and Al Marri edged ahead on the run to the first turn mark to lead at the end of lap one. Spirit of Qatar 95 came through in third ahead of Team Abu Dhabi, Fendi Racing and Relekta, both Fendi Racing and Relekta’s race ending on lap 2.
By lap 3 Victory had opened up a 12 second lead but were adjudged by race officials to have moved across on Spirit of Qatar 96 on the run to the first turn and handed a penalty lap. Team Abu Dhabi passed Spirit of Qatar 95 and up into third place.
Victory’s penalty lap proved costly dropping them to fourth and last place, with Sheikh Hassan and Steve Curtis taking full advantage and surging into the lead.
For defending World Champion Al Zafeen the day deteriorated into farce, missing a buoy on the penalty lap, only to be handed another and then missing the same buoy, ultimately collecting four penalty lap infringements and running out the race in fourth spot. “I do not know what happened and why we got the first penalty.” said a tight-lipped Al Zafeen
Sheikh Hassan and Steve Curtis were able to maintain their pace out front and from lap four were never troubled, going on to complete the nine lap, 56.26Nm race in 31.53,37secs at an average speed of 198.40km/h. “This has been a long time coming and it doesn’t get any better than to win at home,” said Sheikh Hassan. “There was no question that Victory came over on us at the start and then they made their own problems. It is clear from our performance in qualifying and Matteo and Ali holding them off this afternoon that we have upped our game and are on their pace.”
Team Abu Dhabi’s Rashed Al Tayer and Majed Al Mansoori continued the impressive form they have shown throughout the weekend and once they had passed Al Neama and Nicolini were able to take their second podium together since teaming-up in Class 1 in Norway last year.
Despite a recurring electronic problem that kept cutting power to one engine, the Spirit of Qatar 95 duo were able to hang on to third spot for what Nicolini described as an ‘unexpected podium’.
Race 2 of the Pearl Qatar Grand Prix takes place on Saturday, 17 March with Sheikh Hassan looking to make it an historic win-double.
PEARL QATAR GRAND PRIX, RACE 1 – results
1. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) 00.31.53,37
2. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) + 00.13,77
3. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 00.39,25
4. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / M Al Marri (UAE) + 01.48,95
5. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) DNF
6. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) DNF
7. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G M Gabbiani (ITA) DNF
8. 23 FA.RO. ACCIAI – M Roggiero (ITA) / P V Nilsen (NOR) DNS
9. 90 Welmax – P Gaiser (BRA) / B Jacobsen (NOR) DNF
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 1
1. 96 Spirit of Qatar – 20pts 2. 5 Team Abu Dhabi – 15pts 3. 95 Spirit of Qatar – 12pts 4. 3 Victory – 9pts 5. 10 Fendi Racing – 0pts 6. 91 Relekta – 0pts 7. 74 Poliform – 0pts 8. 23 FA.RO. ACCIAI – 0pts 9. Welmax – 0pts
MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 1
1. 96 Spirit of Qatar – 20pts 2. 5 Team Abu Dhabi – 15pts 3. 95 Spirit of Qatar – 12pts 4. 3 Victory – 9pts 5. 10 Fendi Racing – 0pts 6. 91 Relekta – 0pts 7. 74 Poliform – 0pts 8. 23 FA.RO. ACCIAI – 0pts 9. Welmax – 0pts
Engelska Princess Yachts har verkligen flyt för tillfället. Företaget ägs sedan 2008 av L Capital 2 FCPR, en investmentgrupp sponsrad av LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) och Groupe Arnault. I dagarna har de första testkörningarna av nya Princess 40M startat. Det är den hittills största båten från Princess och en riktig bjässe på 40,0×8,00 m och drygt 300 ton. Längden i vattenlinjen är 31,19 m och djupgåendet 2,25 m.
Princess 40M byggs vid företagets anläggning South Yard i Plymouth. Över 350 Mkr har investerats där av Princess för att bygga en anläggning för produktion av större yachter.
Den första testrundan gick en sväng in i Plymouth Sound för att kolla så att motorer och andra större system fungerar som de ska. En båt i den här klassen är fullproppad med teknisk utrustning som inte bara ska fungera utan leva tillsammans i ett kontrollerat nätverk.
Om båten ser lite annorlunda ut på bilderna så beror det på att en del av exteriören hade maskerats vid provkörningen och för att all utrustning inte är på plats än.
Princess 40M är den första tredäckade yacht som byggs av företaget. Hon är konstruerad för att ta emot upp till tolv gäster i extrem lyx och upp till åtta besättningsmän i separata kabiner.
Den första yachten i serien, ”Imperial Princess”, är nu tillbaka vid produktionsanläggningen och nu är det full fart där för att hinna färdigställa henne för leverans.
Plymouthbaserade Princess Yachts är tack vare sin starka ägargrupp det engelska varv som går allra bäst för tillfället. Med den blandning av extremt rika kunder som finns på den engelska marknaden, som är väldigt internationellt inriktad, satsar Princess på att utveckla både teknologi och design så långt det går i projekt som 40M.
Princess Yachts Internationals ägare står även bakom ett 60-tal internationella lyxmärken, som till exempel Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi, De Beers, Moet Chandon, Veuve Clicquot och Krug. På den marina sidan äger de även det nederländska superyachtföretaget Feadship.
Nu börjar det bli dags att utse Årets Sill 2012. Peter Harrysson, Louise Johansson, Fredrik Zäll och Ewert Ljusberg ingår alla i årets jury. Ständig ordförande är Peter Harrysson.
Årets Sill är en premiumsill som varje år utses av en expertjury och som sedan tillverkas i begränsad upplaga till stöd för Sjöräddningssällskapets arbete för att rädda liv till sjöss. Försäljningen av Årets Sill 2011 gav 75 000 kronor till sjöräddningen.
I årets expertjury ingår, förutom skådespelaren och ständige ordföranden Peter Harrysson, rockgitarristen och kokboksförfattaren Fredrik Zäll, förra årets vinnare av Årets mästerkock Louise Johansson samt vissångaren och underhållaren Ewert Ljusberg. Dessutom ingår som alltid Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström.
Juryn presenterar vinnaren av Årets Sill 2012 tisdagen den 20 mars klockan 11.00 på restaurang Salt & Sill på Klädesholmen på Tjörns västsida.
Årets Sill tas varje år fram i samarbete mellan Klädesholmen Seafood och restaurang Salt & Sill på Klädesholmen vars köksmästare skapar fyra moderna och innovativa sillinläggningar. Inläggningarna presenteras sedan för en jury som slutligen utser Årets Sill.
Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag 6 juni, samtidigt som ”Sillens dag” firas på Klädesholmen.
På Klädesholmen, på Tjörns västsida, finns en silltradition sedan 1594. Här har man i generationer utvecklat sillen till den inlagda delikatess den är idag. När de fyra kvarvarande konservfabrikerna på Klädesholmen slogs samman i början av 2000-talet bildades Klädesholmen Seafood, som idag förvaltar den svenska silltraditionens yrkeskunnande och hantverksskicklighet.
I vår lanserar Tretorn promenadvänliga skon ”Otto” – för långa sköna promenader i skog eller stad. Otto skall användas barfota – den är försedd med den patenterade ”Swedish Massage Teknology”-sulan, som vid rörelse stimulerar fotens strategiska ”tryckpunkter” och ger massage, komfort och stöd till foten.
Otto är en enkel canvassko designad för att användas barfota. Skon är försedd med Tretorns patenterade ”Swedish Massage Teknology”-sula för extrem komfort vi långa promenader. Vid rörelse stimulerar sulan fotens centrala tryckpunkter och ger massage, samt maximal komfort och stöd till foten.
Sulan är tillverkad i ett lättviktigt EVA-skum, och det är viktigt att foten inte förses med socka, utan att den nakna foten får direkt kontakt med sulan.
USA har har registrerat “Swedish Massage Teknology” tm för att försvenska och göra utrycket mer exotiskt.
Skon finns i färgerna Phantom, Dark Navy och Bitter Sweet och kommer kosta 699 kr i butik. Återförsäljare är bland andra: NK Stockholm, Brandos. Ellos och Heppo.
Det blev dramatik på den högre nivån när en av båtarna fattade eld vid Pearl Qatar Grand Prix, där de första tävlingarna har inletts den här veckan. Welmax kraschade så allvarligt att båten fattade eld och besättningen fick föras i säkerhet. Vid den första officiella tidsträningen gick pole position till Victorys team med förarna Arif Al Zafeen och Mohammed Al Marri, som därmed fortsätter i samma vinnande stil som de avslutade förra årets säsong.
I Welmax var det den brasilianska föraren, Paul Gaiser, som körde båten tillsammans med gasmannen Bjorge Jacobsen. På första varvet på den 8,44Nm långa Grand Prix banan som båten fattade eld. Av bilderna här intill framgår tydligt att det var en dramatisk utveckling av olyckan. Båda förarna undkom dock oskadda medan båten hamnade upp och ned och fick bärgas från platsen.
– Paul och BJ var inte helt säkra vad som hade hänt, men det verkar som om aktern lyfte när de kom in i en gir och att båten sedan välte, säger teamchefen Per Carsten Michelsen.
I den officiella tidsträningen är det alltså Victory som ligger först, följda av de två teamen från Spirit of Qatar och Team Abu Dhabi. Förutom Welmax (som ligger fyra) finns en till norsk representant i fältet genom Relekta, som ligger på sjunde plats.
Själva tävlingen startar idag kl. 15.00 lokal tid. Båtarna kör sju varv på totalt 53,88 Nm.
PEARL QATAR GRAND PRIX, EDOX POLE POSITION – Results
1. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / M Al Marri (UAE) – 02.22,84
2. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) – 02.23,37
3. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) – 02.25,26
4. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) – 02.25,43
5. 90 Welmax – P Gaiser (BRA) / B Jacobsen (NOR) – 02.26,43
6. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G M Gabbiani (ITA) – 02.28,15
7. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) – 02.29,82
8. 23 FA.RO. ACCIAI – M Roggiero (ITA) / P V Nilsen (NOR) – 02.35,84
10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) – dns
De flesta negativa effekterna av havsbaserad vindkraft är små eller går att undvika med relativt enkla medel. Det visar en ny forskningsrapport från kunskapsprogrammet Vindval.
Den största påverkan uppstår vid pålning och muddringsarbeten i samband med anläggning, då ljud och sediment sprids i vattnet. Genom att undvika anläggning och avveckling under lekperioder eller i viktiga rekryteringsområden kan skador på känsliga arter minimeras.
– Rapporten är ett viktigt kunskapsunderlag och visar på effekterna av vindkraft till havs. Med ett nytt regelverk för havsplanering, som väntas bli klart under året, kommer vi på Havs- och vattenmyndigheten att kunna ta ett helhetsgrepp på de här frågorna, säger Berit Pettersson, enhetschef vid Havs- och vattenmyndigheten.
Utmed den svenska kusten finns 65 vindkraftverk. Utanför Kårehamn på Öland förbereds uppförandet av 16 verk. Ytterligare drygt 200 vindkraftverk utmed Sveriges kust har kompletta tillstånd för etablering. Totalt är den planerade effekten för dessa verk 810 MW och den beräknade normalårsproduktionen är 4,66 TWh.
– Den storskaliga etablering av vindkraft som förväntas i Östersjön och i Nordsjön gör att det finns ett behov av samordnad internationell forskning, säger Lena Kautsky, föreståndare vid Stockholms universitets marina forskningscentrum och projektledare för rapporten.
Bottenfärger med koppar för Östersjön är tillbaka efter att ha varit förbjudna i drygt tio år. LeFant, skaparna av VC17m, lanserar nu en modern tunn och hård kopparfärg för Östersjön.
Sedan Kemikalieinspektionen förra året gjorde en regeländring rörande kopparinnehållande bottenfärger, har det från och med säsongen 2012 återigen blivit tillåtet att använda kopparfärger på östkusten. Den svenska bottenfärgstillverkaren LeFant har valt att göra en omregistrering av sin befintliga västkustfärg LeFant Nautica Copper så att den nu även är tillåten för användning på östkusten. Nautica Copper är en tunn och hård kopparfärg som inte polerar eller bygger tjocka lager.
– Vi har alltid trott på att folk vill ha en hård och tunn färg framför tjocka polerande färger. Något som definitivt har bekräftats efter det positiva mottagandet vi har fått på vår hårda färg Nautica Copper när vi gick ut och med att den nu även fick användas på östkusten, säger LeFants VD Andreas Bigner.
LeFant, som en gång i tiden skapade den populära kopparfärgen VC17m, har valt att fortsätta med kopparfärger som bygger på samma principer nu som då. De är effektiva, tunna och hårda. LeFant Nautica är den enda hårda kopparfärgen med kopparoxid som i nuläget är tillåten på östkusten.
– Det var min far Christian Bigner som utvecklade VC17m en gång i tiden och nu blir det som att historien upprepar sig när vi lanserar vår hårda färg Nautica Copper på östkusten medan konkurrenterna väljer att satsa på polerande färger, berättar Andreas Bigner.
Behovet av polerande färger på östkusten kan ifrågasättas enligt Andreas Bigner i och med att beväxtningstrycket på östkusten som bekant är mildare än på västkusten.
– På östkusten finns det ingen anledning att använda sig av polerande färger då koppar i sig själv är en effektiv biocid. Vår hårda och tunna färg Nautica har ett mer än fullgott beväxtningsskydd på östkusten och framför allt slipper man problemen med de polerande smetande färgerna som bygger tjocka lager efter några säsonger.”
Säsongen 2012 kommer LeFant Nautica Copper att säljas till introduktionspriset 279 kr (ord. pris 399 kr).
Info: www.lefant.se
Kommentarer
Fantastiskt!
Jag som har kappseglat i många år har väntat länge på detta. Kemikalieinspektionen kanske har lärt sig något under de gångna årens experimenterande med giftiga biocider. Jag tycker dock synd om alla företag som investerart mångmiljonbelopp i färgutveckling under dessa år och nu går vi tillbaka där ni började med VC17m som är enligt min mening den bästa bottenfärgen för oss seglare i modern tid.
Tack för ordet
Lennart Eriksson/MAXI 95 Seglare
Hur verkar den på västkusten då? Trelleborg-Norge..mvh
Stig Fyring, känd för sina vackra akvareller från skärgården och de fina porträtten av våra seglande kulturskatter ställer ut en ny kollektion i Kolskjulet hos Briggen Tre Kronor på Kastellholmen.
Det rör sig om tio oljemålningar av den nybyggda briggen Tre Kronor af Stockholm som målats på segelduk som en gång suttit på den kända barken Sea Cloud II.
Tillsammans med oljemålningarna visas också en rad litografier och akvareller samt några målningar gjorda på förhydningsplåtar av koppar.
Vernissaget går av stapeln söndag den 18 mars kl 12-17 och därefter kommer målningarna att visas efter tidsbokning samt under söndagar kl 12-16.
Plats Kolskjulet, Örlogsvägen 11 på Kastellholmen.
Lördagen 26 maj gläntar Statens fastighetsverk (SFV) på dörren till några av Sveriges hemligaste rum. För en enda dag får svenska folket möjlighet att besöka rum och platser som har spelat en avgörande roll, genom krig och fred, för Sveriges historia och framtid. De 13 utvalda hemligheterna, spridda över landet, är denna gång platser där hot och makt har härskat.
Ytterligare två hemliga rum kommer att öppnas, vilka dessa blir lämnar Statens fastighetsverk åt svenskarna själva att bestämma.
Det är i år tredje gången som Statens fastighetsverk anordnar Hemliga rum, 2004 och 2008 ringlade köerna långa till de för en dag upplåsta platserna.
– Hemliga rum är en dag då vi bjuder in svenska folket till allas vårt gemensamt ägda kulturarv. Varje plats har sin egen historia som vi på olika sätt åskådliggör denna dag. Genom att låna ut nyckeln till dessa platser bjuder vi på något unikt samtidigt som vi ger våra besökare ökad kunskap om kulturarvet och berättar om oss som sköter om det, säger Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk.
Tema maktbalans
2012 års Hemliga rum går under temat maktbalans. Det handlar om våra svenska befästningar och spänner över hundratals år av befästningskonst.
– Genom historien har människan alltid velat visa sin makt och försvara den genom olika befästningsanläggningar. Man har placerat dem ovan jord, fullt synliga för att tydligt visa sin makt eller grävt ner anläggningarna under jord i syfte att skydda och gömma. Vi hoppas att våra besökare kommer att tycka att det är lika spännande som vi, säger Ann-Charlotte Spegel-Berg, kommunikationschef vid Statens fastighetsverk.
Hemliga rum 2012 hålls lördagen 26 maj mellan klockan 11.00-16.00. Fri entré på samtliga platser.
Årets 13 nycklar går till:
1) Karlskrona: Drottningskärs kastell, Gruvan och nya Ellenabben
2) Landskrona: Landskrona Citadell och Gråen
3) Göteborg: Oscar II:s fort
4) Karlsborg: Karlsborgs fästning – Garnisonssjukhuset och vallgravens underjordsrum
5) Nynäshamn: ERSTA-batteriet på Landsort
6) Boden: Bodens fästning, Södra Åberget
7) Vaxholm: Vaxholms fästning, Oscar Fredriksborg
8) Uppsala: Uppsala slott, bastionerna
9) Härnösand: Hemsö fästning, Kläffsön och Havstoudd
10) Gotland: Tingstäde fästning
11) Linköping: Linköpings slott – brunnen, fängelsehålan eller biskopsborgen
12) Stockholm: Artillerigårdens skyddsrum
13) Stockholm: Bergrummet under Skeppsholmen
Kort information om varje hemligt rum finns på www.hemligarum.se. Mer specifik information läcker ut den 2 maj 2012.
Folkets favorit
Eftersom vi alla är delägare till många av landets vackra och intressanta kulturmiljöer vill Statens fastighetsverk låta allmänheten bestämma de två sista platserna i Hemliga rum 2012 – Folkets favorit. Från och med idag 14 mars till och med den 28 mars har alla som vill möjlighet att lägga sin röst på just sin favorit. För att underlätta valet har vi valt ut följande fem kandidater:
1) Linköping: Tuna Översteboställe
2) Stockholm: Turkiska kiosken med rundvandring i Hagaparken
3) Kungälv: Bohus fästning och Fars hatt
4) Stockholm: Bergskyddsrummet på Tumba bruk
5) Stockholm: Våtmagasinet och Bensalen på Naturhistoriska riksmuseet
På www.hemligarum.se finns bilder och korta texter om varje kandidat. Här kan man gå in och bekanta sig med de olika platserna och därefter lägga sin röst. De vinnande platserna presenteras den 3 april 2012.
Foto: Åke E:son Lindman, Anders Bodin, Statens fastighetsverk.
iPad, iPhone eller en smartphone är följeslagare som många är vana att alltid ha nära till hands. Smarta batteripaketet Resync från Brunton ser till att de är fulladdade – var du än är.
Resync utvecklades med iPad och andra läsplattor i åtanke. Liksom en smart phone eller iPhone är de produkter som vi vill kunna använda även när inte el finns att tillgå. Bara inom båtsporten har iPads och läsplattor en viktig uppgift vid användning av digitala sjökort.
Det smidiga formatet gör att Resync inte tynger packningen. Vikten är bara 284 gram och formatet endast något större än en iPhone. Laddarens eget litiumbatteri är starkt nog att på 1-3 timmar ladda en läsplatta eller iPad två gånger i rad eller en smart- eller iPhone upp till sex gånger beroende på modell. Resync laddas själv upp via sin USB-port, med någon av Bruntons solpaneler eller via elkontakt.
Rädda sommaren med solceller
Solaris 4 USB Explorer är en tunn och vikbar solpanel som laddar i-Phone eller smart phone via sina solceller på 1-3 timmar beroende på telefonmodell. Produkten passar även bra för att ladda iPods, GPS, dataspel och digitalkameror och kan därför vara en riktigt semesterräddare när det är långt till närmaste elkontakt. Passande för den nyckfulla svenska sommaren så fungerar den bra även i svagt solljus.
Trots sin höga kapacitet är Solaris en smidig produkt. Med cigarettpapperstunna solceller är vikten så låg som 180 g och måttet endast 22,8 x 63,5 cm. Spänner man upp solpanelen på ryggsäcken, kajaken, eller båten och laddar ett separat batteri under dagtid, t ex Resync eller Inspire från Brunton, så har man ström tillgänglig även när solen gått ned.
Pris 1 500 kr (Resync) och 1 850 kr (Solaris 4 USB Explorer).
En av sommarens höjdpunkter för alla träbåtsälskare är norska Risörs Träbåtsfestival. Festivalen arrangeras i den vackra lilla staden Risör på Sörlandet och drar varje år till sig Norges finaste träbåtar. Även en del svenska båtar har letat sig över till Risör, där festivalstämningen är i toppklass.
Ledningen för festivalen är mycket nöjd med årets anmälningar. Även om vintern knappt är över har redan ett 50-tal unika träbåtar anmälts till festivalen.
– Ett av de flytande smycken som kommer är ”Maud”. Det är inte första gången hon besöker Risör men hon är lika viktig varje år, säger festivalgeneralen Odd Sverre Aasbø.
”Maud” beställdes 1895 av den välbeställde engelsmannen Fredric Croft. Båten byggdes i New York som en av två likadana båtar.
Croft kom till Norge och etablerade sig i Skien, där han startade en trähandel. ”Maud” gick då under namnet ”Naftabåten” eftersom hon helt enkelt kördes på naftalin. Genom åren har hon haft åtskilliga ägare, men den nuvarande ägaren – Björn Jansen – köpte henne då hon hette ”The Queen”. Det var 1994 och båten var kraftigt förfallen.
”Maud” totalrenoverades åren 1994–1997 och sjösattes på Risörs Träbåtsfestival 1997. Året därpå fick hon pris för den fina renoveringen.
”Maud” är idag en av Nordens äldsta kvarvarande träbåtar och finns i Krageröskärgården på sommaren.
Risörs Träbåtsfestival hålls i år 2–5 augusti.
Info: www.trebatfestivalen.no
Dometic Group lanserar en liten portabel luftrenare som reducerar mögelsporer, bakterier, virus och tar bort obehagliga lukter. Den passar bra i till exempel båten, där det snabbt kan bildas dålig lukt i trånga utrymmen.
Luften i en båt, husvagn eller bil kan vara upp till 5 gånger mer förorenad än luften utanför. Problem med lukt från fukt, diesel, rök, avfall och sanitetsmedel är inte helt ovanliga och kan ställa till stora problem för astmatiker och allergiker.
Nu kan du reducera kemiska och biologiska föroreningar samtidigt som du tar bort dålig lukt med luftrenaren Dometic Breathe Easy. Med hjälp av en UV lampa som recucerar luftburna föroreningar och Nano-mesh filtret får du fräsch luft utan odör. Luftrenaren Breathe Easy kan användas permanent och klarar upp till 9,3m2.
Luftrenaren monteras enkelt med gummiproppar och drivs med 12 Volt eller 230 Volt.
Effektförbrukningen är 5 Watt. Mått(Bx H x D) 160x 40 x 115 mm
Pris 1 495 kr.
Båtbranschen kan nog börja se framåt igen. Ryds rapporterar kraftigt ökad försäljning från båtmässorna i Stockholm och Göteborg. Många utställare trodde att årets upplaga av ”Allt för sjön” skulle bli en avslagen tillställning. Så blev inte fallet. Åtminstone inte för Ryds, som konstaterar att framtidstron bland kunderna är tillbaka.
– Vi har sålt nästan dubbelt så många båtar i år jämfört med på förra årets mässa, säger Ryds marknadschef Jonas Lundegård.
Även båtmässan i Göteborg i februari blev en försäljningssuccé med många fler båtar sålda för Ryds. Så enligt Jonas Lundegård vågar de nu tro på att det har vänt:
– Mungiporna i båtbranschen har pekat neråt ett bra tag nu. Men det starka intresset från båtköparna får oss att tro att vi har lämnat botten. Och uppgången känns dessutom stabil.
Bildtext:
– Vår nya styrpulpetbåt F528 stod för en tredjedel försäljningen på ”Allt för sjön”, berättar Jonas Lundegård, marknadschef på Ryds.
Utö Värdshus AB förvärvade den 12/3 Utömakarna AB. Därmed övergår ägande och drift av bland annat Utö Gästhamn till Utö Värdshus. Utömarkarna AB startades av Per och Susanne Sandström, som genom åren expanderat verksamheten från enbart Utö Gästhamn och Utö camping till att även omfatta café, kiosk, cykeluthyrning och butiken Hamnmagasinet för mode och inredning, allt enligt ett väl sammanhållet koncept.
Förvärvet innebär att Utö Värdshus AB, som sedan tidigare driver Utö Värdshus med Utö Vandrarhem, Bakfickan samt Seglarbaren från och med nu övertar ägande och drift av alla affärsområden i Utömakarna AB. Det inkluderar följande verksamheter; Utö Gästhamn, Hamnboden, Hamnmagasinet och Utö Camping
– Vi har genom åren haft ett gott samarbete med Utö Värdshus ägare och känner stort förtroende för dem. Vi är glada över att kunna lämna över det företag vi byggt upp i deras händer och ser fram emot att se dem utveckla företaget i samma anda” , säger Per och Susanne Sandström, ägare av Utömakarna AB och Utöbor sedan 1979.
De nya ägarna planerar att driva rörelserna inom Utömakarna AB vidare enligt samma koncept och fortsätta att ta vara på den utvecklingspotential som finns.
– Köpet av Utömakarna AB känns som ett naturligt steg för oss. Dels för de synergier som uppstår både affärsmässigt och operativt, men också för att verksamheterna i Utö Värdshus och Utömakarna tillsammans ger oss en bredare plattform att verka från och i ännu högre grad kunna bidra till utvecklingen av Utö som destination, säger Stefan Guldstrand och Anders Malm, ägare till Utö Värdshus.
Kommentarer
Grattis! Hoppas på gott samarbete och kanske äntligen det blir skyltar och information på engelska också …
Teleflex Marine har lanserat vad som kan bli en riktig höjdare för alla med dubbla utombordsmotorer på båten. Optimus 360 från SeaStar är en nyskapande joystick med både styrning och gas, som gör båthanteringen väldigt mycket enklare och säkrare. Särskilt vid tilläggning och backning har liknande system (Volvo Penta IPS med flera) visat sig väldigt viktiga.
Med Optimus 360 från SeaStar kan båtägare själva uppgradera sina styrsystem och njuta av hur enkelt det bör vara att köra båt. Teleflex lanserar Optimus 360 efter flera års utveckling och testning. De har använt SeaStars fina elektronik för att möjliggöra 360-graders manövrering med joystick, på samma sätt som i till exempel Volvo Pentas IPS-system för inombordsmotorer.
Även mindre erfarna båtägare ska kunna hantera en båt utrustad med dubbla utombordare och Optimus 360 Joystick Control. Det är enkelt och lätt att begripa hur man backar, lägger till och får båten att gå både diagonalt och rakt i sidled. Liksom med IPS gäller det att tänka som systemet och lita på det.
Det är första gången som någon leverantör har tagit fram ett sådant här program för dubbla utombordare. Andelen båtar med utombordsmotorer ökar hela tiden och dubbelmontage är vanliga på RIB-båtar, stora plast- och aluminiumbåtar.
Det första steget för detta avancerade system är den nya Optimus Electronic Power Steering System (EPS), som ersätter den traditionella hydraulstyrningen i båten. Optimus patenterade styr system kopplas samman med Pump Control Module (PCM), som styr individuella hydrauliska pumpar. Dessa pumpar är i sin tur kopplade till specialdesignade elektro-hydrauliska ”SmartCylinders” som kontrollerar varje rörelse hos utombordarna.
Optimus 360 system bygger på Optimus EPS system. I tillägg till EPS elektroniska styrning är Pump Control Module även kopplad till Teleflex omdesignade Optimus Electronic Shift/Throttle Control och nya Optimus 360 Joystick som ersätter båtens konventionella kontrolelr och kabelkablage.
Med start i Nordamerika kommer Teleflex Marines Optimus Electronic Power Steering att bli tillgängligt för båtbyggare och återförsäljare från och med april. Optimus 360 Joystick Control System börjar säljas i juli.
Info: www.teleflexmarine.com
Hur mår Sveriges grundvatten, sjöar, vattendrag och kustvatten? Den frågan hoppas Havs- och vattenmyndigheten få svar på och anslår nu drygt 150 miljoner kronor till länsstyrelsen, SMHI och SGU. – Målet är att få ett bra underlag för beslut om åtgärder som kan förbättra våra vattenmiljöer, säger Lennart Sorby, chef för vattenförvaltningsenheten.
Totalt delas 151 800 000 kr ut. Större delen av anslaget går till landets 21 länsstyrelser som får totalt 130 800 000 kronor att dela på. I den summan ingår också anslaget till vattenmyndigheterna, vilket avser fem av länsstyrelserna med särskilda uppgifter.
SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, får 15 Mkr och SGU, Sveriges geologiska undersökning, får sex miljoner kronor.
De tre län som får mest pengar är Västra Götaland med nästan 20 Mkr, Norrbotten med nästan 16 Mkr och Kalmar med drygt 14 Mkr.
– Medlen har fördelats med hänsyn till yta, befolkning och miljöpåverkande verksamheter, vilken har fastställts av regeringen. Årets anslag är i samma nivå som fjolårets, säger Lennart Sorby.
– Skälet till att Länsstyrelsen i Västra Götaland får mest beror på att de är ett av landets största län, har stor befolkning och många miljöpåverkande verksamheter samt att Länsstyrelsen samtidigt är Vattenmyndighet för Västerhavets vattendistrikt.
Enligt Lennart Sorby visar tidigare kartläggning att ungefär hälften av Sveriges vattenmiljöer – grundvatten, sjöar, vattendrag, kustvatten – mår bra, medan andra halvan är påverkad av olika verksamheter.
– I de flesta fall rör det sig om måttliga försämringar men det finns också vattenmiljöer där vi ser stora problem, exempelvis påverkar dammarna i Göta älv ålvandringen till Vänern, och Mälaren påverkas alltför mycket av övergödning från jordbruk och hushållen .
Ett av de största hoten mot vattenmiljön är rent fysisk påverkan, dammbyggen och andra grävarbeten som kan påverka fisk och djurarters livsmiljöer. Utsläppen från jordbruk, industrier, reningsverk och enskilda avlopp leder till övergödning av sjöar och vattendrag. Årets anslag ska därför användas till kartläggning av vattenmiljöer, analys av tillståndet i dessa och att ta fram åtgärdsunderlag inför vattenmyndigheternas beslut.
– Det är viktigt att ta fram och beskriva helheten och inte fokusera på enskilda miljöer. Vi vill snarare veta så mycket som möjligt om alla vattenmiljöer i exempelvis Västra Götaland än att veta allt om Göta älv, säger Lennart Sorby.
Länsstyrelserna, SMHI och SGU är redan igång med verksamheten och kommer i februari 2013 att redovisa till Havs- och vattenmyndigheten hur de använt anslagen.
Kommentarer
I dessa 0.2 tider kanske ett alternativ att få dela på en flaska vin på klippan för att sedan ta sig hem lika säkert som alltid men med denna båt också lagligt! Fin båt – trist lag
Instämmer med Klarsynt
Det är nog bara en tidsfråga innan övriga båtar dras in under den trista lagen. Det finns en sådan politisk ambition enligt mycket säker källa.