Det kom ett mail från en seglare i bekymmer. Han har en 5½:a, en elegant och synbarligen mycket välskött klassiker, som han seglar så mycket han hinner. Det har gjort honom förbannad. På en del motorbåtsförare. Som ger blanka fan i att ta minsta hänsyn, och som inte kan stava till gott sjömanskap.
Två exempel:
1. Han ligger på kryss i en led med andra segelbåtar. Vinden är byig, skotning och uppsikt kräver konstant uppmärksamhet. ”Ligger med cirka tolv meter avstånd i sidled till nästa båt och beredd att väja om han får problem”.
Då kommer en upphinnande 45 fots motorbåt. Det finns tillräckligt med plats för att gå väl vid sidan av segelbåtarna, och det finns alltid möjligheten att sänka farten. Men motorbåtsföraren brakar fram mitt emellan segelbåtarna i 20 knop, med våldsamma svall som ställer till det för seglarna.
2. Han kör segelbåten för motor i cirka fem knop. En upphinnande större arbetsbåt kommer nästan ikapp honom. ”Jag börjar vifta för att göra honom uppmärksam”. Tio meter bakom segelbåten gör arbetsbåten en minimal kursändring och passerar med tre meters marginal mellan båtarna. Seglaren har inte en chans att parera de grova svallen.
Seglaren undrar nu om den här sortens drumlar bara vill jävlas, om de inte har någon kunskap eller om de bara struntar i vad som kan hända andra människor på sjön.
Jag är benägen att instämma i frågeställningen. Är man stor ska man vara snäll.
De som kör som idioter ger bara argument till förespråkare för den larviga alkohollagstiftningen, klåfingriga politiker och tyckare som inte kan skilja en balja från en talja.
Med det sagt vill jag också be sommarens kajakpaddlare att använda lagstadgad belysning när de korsar öppna vatten i skymning eller mörker. Om det sjöar på natten syns de inte ens på radar. De riskerar därmed inte bara sina egna liv, utan också att förstöra livet för den båtförare som kör på dem.
Robert Aschberg
Regattapokaler och rundbanesegrar i all ära. En utmärkelse slår andra marina prestationsbevis med pråmlängder: Årets sjöräddare. För två extraordinära insatser som räddade ett spädbarns och flera vuxnas liv gick denna hederstitel i år till tre besättningar på Sjöräddningssällskapets stationer Käringön, Böda och Vändburg/Burgsvik.
Priset delas ut av SSRS, Sveriges största och mest välorganiserade frivilligorganisation med en enda uppgift – att rädda liv till sjöss.
Men det är inte bara Årets sjöräddare som är hjältar, utan alla de 2 100 frivilliga och oavlönade sjöräddare som jourar dygnet runt på 67 stationer längs hela kusten och i de större insjöarna.
Det är folk med vanliga civila jobb, som viger stora delar av sin fritid åt träning och beredskap. De drivs inte av det man normalt associerar med båtliv; trevliga sommarturer i hyfsat lugna vatten.
Sällskapets frivilliga är beredda att lämna kaj inom en kvart efter larm, även i snöglopp och bitande isvindar. De drivs av viljan att få rädda människor som hamnat i sjönöd.
Frivilligheten sparar miljarder åt skattebetalarna. Än viktigare, den är en styrka som gör att besättningarna inte väntar på att skiftet ska ta slut, och som gör att de tar ett extra varv i hopp om att kunna göra nytta.
Frivilligheten – och de mycket låga administrationskostnaderna – är också en styrka när båtar och utrustning ska finansieras. Det blir lättare att få gåvor och arv till båtar och utrustning, och medlemmarna vet att avgiften gör riktig nytta.
Sjöräddningssällskapet gör idag 70 procent av alla räddningsinsatser till sjöss. Medlemmarna får gratis hjälp med bogsering och annat, även om de inte hamnat i nöd.
Inte medlem?
Vad väntar du på?
Robert Aschberg
Ny krönikör
Robert Aschberg är ny krönikör i Båtliv. Robban är TV-producent och journalist med ett stort eget båtintresse. Han är även medlem i Sjöräddningssällskapets styrelse.
I Båtliv är Robban krönikör med rätt att tycka till. Om du har åsikter eller tips så kan du maila honom på adressen Robert.Aschberg@batliv.se
Kommentarer
Lagstadgad belysning för kjakpaddlare är ficklampa eller pannlama, om tänds vid behov då man ser annan båttrafik. All båttrafik skall hålla utkik, och inte köra fortare än sikten tillåter. Så om man färdas i vatten med många kajker, så kan det finnas anledning att slå av på farten.