Lagen om sjöfylleri stadgar att den som framför en båt som är tio meter lång eller längre, eller kan göra femton knop eller mer, inte får dricka mera alkohol än en bilförare. Den slår stenhårt mot den passagerare som druckit några glas vin och är den nyktre båtföraren behjälplig med till exempel navigation eller förtöjning.

Eftersom lagen talar om ”uppgift av väsentlig betydelse” är det tveksamt om den som tagit en nubbe till sillen ens får upplysa föraren om risker som kan tänkas uppstå under färd.
Jämför det med reglerna för vägtrafik.
En bilpassagerare kan sitta aspackad i baksätet och ge föraren tips och anvisningar om manöverreglage, inbromsningar, körsätt och lämplig färdväg utan att riskera minsta tillsägelse av trafikpolisen.
I praktiken betraktar lagstiftaren alltså bilförare som vuxna människor som kan fatta egna beslut och båtförare som lallande idioter.
Visst finns det skillnader mellan att köra båt och att köra bil.
Bilar som kör i riktning mot varandra med 100 kilometer i timmen möts konstant med bara någon meters lucka. Sådana situationer uppstår sällan eller aldrig till sjöss, där farterna är lägre och avstånden mellan båtarna avsevärt större.
Men trots att riskerna är mindre till sjöss, vill staten till och med kontrollera passagerarna.
Jag skulle tycka att lagen var dålig även om den gällde alla flytetyg, från luftmadrasser och uppåt. Men den skulle åtminstone vara rättvis.
Och var kom det där med 10 meter och 15 knop ifrån, om inte från klåfingriga politiker som sköt från höften för att visa sig rådiga?
Effekterna av lagen är högst tveksamma. Det enda vi vet med säkerhet är att den belastar de rättsvårdande myndigheterna, medan uppklaringsprocenten för övriga brott fortsatt ligger på en pinsamt låg nivå, internationellt sett.
Sjöfyllerilagen är en ren morallag och jag hoppas att den blir en belastning för varenda kandidat till riksdagsvalet i höst – som inte arbetar aktivt för att den ska ändras.

Robert Aschberg

Kommentarer

anders gothberg 19:10:41 2014-06-19

Ar du for att man ska fa supa och sen kora bat?

Ar det sa javla svart att strunta I alkoholen om man ska framfora ett fordon, oavsatt storlek vikt och hk?

Peter Eriksson 10:42:48 2014-06-23

Att köra båt är både enklare…och svårare. Att styra en båt klara ett barn av att göra. Jag kan stå bredvid och ge instruktioner om vart han ska styra eller gasa. Men är det barnet som framför båten och har ansvaret för den?
nej naturligtvis inte, lika lite som rorgängaren på en supertanker har det. Att lägga till i en trång småbåtshamn när det blåser lite kräver sin skeppare. Det vet alla som försökt. Likaså är det stor skillnad att köra båt ensam över en öppen fjärd mot att ta sig fram längs de stora farlederna i Stockholms skärgård. Det borde du, Robert Aschberg, om någon känna till. Varför det skulle bli bättre om man fick dricka en flaska vin innan är det ingen som förklarat för mig. Jag tycker allting har sin tid. Köra båt har sin tid, dricka alkohol har sin tid. Jag gör gärna båda, men inte samtidigt.

Sneseglaren 15:01:00 2014-06-24

Peter är den ständiga tillskyndaren till denna lag. Försvaras med osubstansiell retorik som "varför det blir bättre om man fick dricka en flaska vin" eller "köra båt har sin tid, dricka alkohol har sin tid". Det enda det är tid för är FAKTA. Inga FAKTA stödjer denna lag. T.o.m Högsta Domstolen har fastställt att det är ytterst få likheter mellan bil och båt. Forskning visar att det t.o.m inom vägtrafik blir relevanta risker först vid 0.8 promille. Sjödomstolarna obstruerar. Myndigheterna ser inga fakta som stödjer lagen. Peter kan strunta i "alkoholen" närhelst han vill. Om jag vill njuta av min fritid – där det för mig innebär att något glas vin är ett njutningsmedel och livsmedel i första hand – är det min sak. För mig hör definitivt sommar, båtar, semester och god mat, skratt, lite vin, vänner ihop. Detta är BEVISLIGEN inte farligt och så länge det inte är just det betackar vi oss för Peters retorik och moraltänkande. Du kan gärna avstå från båtar, pilsner, sommar och allt. Men du skall INTE välja åt mig.

Nisse 16:19:22 2014-06-24

Kan du visa de bevisen? För de stämmer inte med vad forskningen och kunskapen om människokroppen visar.

Peter Eriksson 11:54:19 2014-06-27

Sneseglaren: det går alledes utmärkt att ta några glas vin, vänta nån timme och sedan köra båt igen. Vi har inte noll tolerans som du verkar tro.det går dock inte att skriva en lag så den passar alla. Jag fattar också att det är ganska liten risk att att krocka då man puttrar fram med sin snipa på Fryken i Värmland.Men samma regler måste också gälla för den berusade 18 åringen som kommer i 40 knop utanför Vaxholm. Jag tror vi behöver en attitydförändring på sjön. Båtliv är inte lika med att man knäpper några starköl innan man kastar loss och sen fortsätter med det tills man lägger till. Och visst har det med moral att göra,precis som alla andra lagar bygger på etik och moral t.ex man ska inte slå någon annan eller det är inte ok att fuska med bidrag och skatt. Att man enbart skulle bygga en lag på statistik tror jag skulle vara missvisande. Om jag ligger vid en ö i t.ex Mälaren och en berusad båtförare lägger till bredvid mig, inte fan ringer väl jag polisen då,för vad inne bär det? Jo, jag måste hålla koll på den berusade föraren tills polisen kommer och i Mälaren är det inte helt troligt att det kommer över huvud taget. Sen ska jag vittna och sen ska jag ligga förtöjd bredvid denna förare resten av natten. Det är få som vill göra det så risken att åka för sjöfylleri är ganska liten om man inte fastnar i en kontroll eller krockar. Där har du en felkälla till dina "fakta" som du hela tiden hänvisar till. Sen finns det ingenting som heter "Sjödomstolar".I Sverige har vi Tingsrätt och Hovrätt som dömer i alla mål. Utöver det finns Högsta domstolen som prövar vissa domar som kan vara vägledande.

Sneseglaren 18:35:28 2014-07-04

Vi behöver igen mer indoktriniering av oss medborgare och ingen så kallad "attitydförändring". Bara att hålla oss till vetenskap och annan empiri. Då behövs inte 0,2. Du för en mängd hypotetiska resonemang. Jag kan det också men ingen idé att resonera med en som är religöst övertygad om något som du är. Det finns 7 sjörättsdomstolar i sverige. http://www.dn.se/debatt/meningslos-sjofyllerilag-dranker-domstolarna/

Jim Huzell 09:03:31 2014-07-05

Artikel publicerad idag den 5 Juli:
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article19171916.ab

nils dacke 18:08:06 2014-07-05

håller med svärfar man ska aldrig sätta sig i en båt med mindre en 2.5 promille

Peter Eriksson 09:02:33 2014-07-07

Oops, jag hade fel där angående sjörättsdomstolarna. Borde ha kollat det. Sen är jag inte "religöst övertygad" som Sneseglarn antyder. Jag tycker bara att det är så konstigt att alla som är emot lagen säger att de "bara vill dricka några glas vin eller nån öl, och sen köra båt men att de nu är omöjligt". Men jag menar att det är ju inte det. Om man håller sig till sådana mängder, som motståndarna till lagen säger att de vill dricka, så går det alldeles utmärkt.En vuxen karl, för det är nästan bara män som kör båt, förbränner ungefär en starköl i timmen.Så vad är problemet om ni nu bara vill dricka de mängder ni uppger. Jag gör aldrig avkall på en god starköl om jag vill ha det till lunchen då jag är ute på båtsemester. Problemen uppstår naturligtvis då jag vill dricka starköl hela båtfärden. Men skriv det då. Det jag retar mig på är alla inlägg där man säger en sak men vill en annan. Varför går inte t.ex Bengt Gärde ut och säger till riksdagsledamöterna att han vill att de ska vara som förr, att man fick köra båt med upp till en promille i blodet? Istället hittar man på en massa scenarion om att det skulle vara sjöfylleri om man gav skepparn en tamp eller nåt annat löjligt. Varför vill ingen stå upp för det man verkligen tycker?
Ja, ja. Jag vet vad ni kommer att svara: Det finns ingen statistik som säger att det skulle vara farligt att vara full och köra båt, så därför ska lagen bort. Ja, det kanske är så men kan ingen stå upp för det då och propagera för det då?

Iriterad 23:41:38 2014-07-16

Fanns va trött ja blir, det är ju bara att konstatera att sjöfyllerilagen är helt onödig.

Christian Hoffback 20:16:46 2014-08-24

Robert beskriver på ett utmärkt sätt det myndighetsmissbruk som drabbar oss vanliga och seriösa människor. Det kommer oavsett lagstiftning alltid att finnas folk som kör upp på bryggorna i fyllan. Detta ser vi på land och bilkörning med dess fylleriolyckor, trotts sträng lagstiftning och nykterhetskontroller.
Den nya lagen drabbar vanliga och skötsamma människor som kan hålla sig till normalkonsumtion efter rådande omständigheter på sjön.
Snart får vi väll inte fjällvandra eller vistas i vår natur utan nykterhetskontroller.

Mugge bigge 09:14:39 2014-08-26

Precis. Ta bort lagen vad gäller bilkörning också. Alla lyder ju inte den heller så vad ska vi med den till.

Ola Ljungberg 11:15:15 2015-02-12

Anders Gothberg ovan tar i från golvet! Bombastiskt och demoniserande. Utgår från att alla super från sjön.Nedvärderar som om folk inte har eget ansvar och omdöme. Som om alla på sjön inte kan skilja på bruk och missbruk. Maorallag är det och därmed ett otäckt förmynderi som tar hårt på våra knappa resurser. Moralister som Anders Gothberg som svingar med fostringspekpinnen borde istället sätta in sig in saken först.

Det kom ett mail från en seglare i bekymmer. Han har en 5½:a, en elegant och synbarligen mycket välskött klassiker, som han seglar så mycket han hinner. Det har gjort honom förbannad. På en del motorbåtsförare. Som ger blanka fan i att ta minsta hänsyn, och som inte kan stava till gott sjömanskap.

Två exempel:
1. Han ligger på kryss i en led med andra segelbåtar. Vinden är byig, skotning och uppsikt kräver konstant uppmärksamhet. ”Ligger med cirka tolv meter avstånd i sidled till nästa båt och beredd att väja om han får problem”.
Då kommer en upphinnande 45 fots motorbåt. Det finns tillräckligt med plats för att gå väl vid sidan av segelbåtarna, och det finns alltid möjligheten att sänka farten. Men motorbåtsföraren brakar fram mitt emellan segelbåtarna i 20 knop, med våldsamma svall som ställer till det för seglarna.
2. Han kör segelbåten för motor i cirka fem knop. En upphinnande större arbetsbåt kommer nästan ikapp honom. ”Jag börjar vifta för att göra honom uppmärksam”. Tio meter bakom segelbåten gör arbetsbåten en minimal kursändring och passerar med tre meters marginal mellan båtarna. Seglaren har inte en chans att parera de grova svallen.
Seglaren undrar nu om den här sortens drumlar bara vill jävlas, om de inte har någon kunskap eller om de bara struntar i vad som kan hända andra människor på sjön.
Jag är benägen att instämma i frågeställningen. Är man stor ska man vara snäll.
De som kör som idioter ger bara argument till förespråkare för den larviga alkohollagstiftningen, klåfingriga politiker och tyckare som inte kan skilja en balja från en talja.
Med det sagt vill jag också be sommarens kajakpaddlare att använda lagstadgad belysning när de korsar öppna vatten i skymning eller mörker. Om det sjöar på natten syns de inte ens på radar. De riskerar därmed inte bara sina egna liv, utan också att förstöra livet för den båtförare som kör på dem.
Robert Aschberg

Kommentarer

Nisse 09:26:13 2014-06-20

Lagstadgad belysning för kjakpaddlare är ficklampa eller pannlama, om tänds vid behov då man ser annan båttrafik. All båttrafik skall hålla utkik, och inte köra fortare än sikten tillåter. Så om man färdas i vatten med många kajker, så kan det finnas anledning att slå av på farten.

Regattapokaler och rundbanesegrar i all ära. En utmärkelse slår andra marina prestationsbevis med pråmlängder: Årets sjöräddare. För två extraordinära insatser som räddade ett spädbarns och flera vuxnas liv gick denna hederstitel i år till tre besättningar på Sjöräddningssällskapets stationer Käringön, Böda och Vändburg/Burgsvik.

Priset delas ut av SSRS, Sveriges största och mest välorganiserade frivilligorganisation med en enda uppgift – att rädda liv till sjöss.
Men det är inte bara Årets sjöräddare som är hjältar, utan alla de 2 100 frivilliga och oavlönade sjöräddare som jourar dygnet runt på 67 stationer längs hela kusten och i de större insjöarna.
Det är folk med vanliga civila jobb, som viger stora delar av sin fritid åt träning och beredskap. De drivs inte av det man normalt associerar med båtliv; trevliga sommarturer i hyfsat lugna vatten.
Sällskapets frivilliga är beredda att lämna kaj inom en kvart efter larm, även i snöglopp och bitande isvindar. De drivs av viljan att få rädda människor som hamnat i sjönöd.
Frivilligheten sparar miljarder åt skattebetalarna. Än viktigare, den är en styrka som gör att besättningarna inte väntar på att skiftet ska ta slut, och som gör att de tar ett extra varv i hopp om att kunna göra nytta.
Frivilligheten – och de mycket låga administrationskostnaderna – är också en styrka när båtar och utrustning ska finansieras. Det blir lättare att få gåvor och arv till båtar och utrustning, och medlemmarna vet att avgiften gör riktig nytta.
Sjöräddningssällskapet gör idag 70 procent av alla räddningsinsatser till sjöss. Medlemmarna får gratis hjälp med bogsering och annat, även om de inte hamnat i nöd.
Inte medlem?
Vad väntar du på?
Robert Aschberg

Ny krönikör
Robert Aschberg är ny krönikör i Båtliv. Robban är TV-producent och journalist med ett stort eget båtintresse. Han är även medlem i Sjöräddningssällskapets styrelse.
I Båtliv är Robban krönikör med rätt att tycka till. Om du har åsikter eller tips så kan du maila honom på adressen Robert.Aschberg@batliv.se