En man som med vattenskoter körde på en kvinna, smet från platsen men sedan anmälde sig själv har dömts till böter och skadestånd.
Kvinnan som blev påkörd fick allvarliga skador i huvudet. Trots det fortsatte vattenskoterföraren och stack från olycksplatsen.
Olyckan inträffade utanför Bromma. Domen har avkunnats i Solna tingsrätt. Mannen dömdes till 70 dagsböter samt ett skadestånd på över 250 000 kronor för grov vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada.
Info: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6125615
På årets Allt för sjön premiärvisades nya Nordstar 30 Patrol. Båten, som utvecklats från Nordstars populära 31-fotare, är en sjöjeep för tuffa förhållanden med komfort utöver det vanliga.
Förutom ett tufft yttre och ett offshore-klassat skrov bjuder Nordstar 30 Patrol även på komfort i form av dubbla sovhytter, stort pentry, dusch och varmvatten. Tack vare en modern konstruktion och tillverkningsprocess är Nordstar 30 dessutom vridstyv, lätt och prisvärd.
Precis som alla Nordstars modeller har båten nedsänkta gångdäck runt hela båten, stora skjutdörrar till hytten och ett rymligt akterdäck. Nordstar 30 Patrol levereras med inombordare i enkel eller dubbelmontage. Med de större motoralternativen är en marschfart på 40 knop inget problem. Allt för att du ska ta dig till och från landstället eller utflyktsmålet snabbt, säkert och bekvämt – oavsett väder.
Nordstar 30 Patrol och Nordstar 24 Patrol visades på mässan av Nordstar Sverige. De är sen årsskiftet ny distributör i Sverige av Nordstars omfattande modellprogram mellan 24-40 fot.
Norge får en ny lag om att det blir obligatoriskt att bära flytväst i alla båtar under 8 m som förflyttar sig. Med en rösts övervikt fattades beslutet i det norska Stortinget.
Lagen har genast startat en del diskussioner om vad den egentligen gäller och hur det är med alla båtar över 8 m. Ungefär samma gränsdragningsproblematik som med den svenska promillelagen.
Info: http://www.nrk.no/sorlandet/pabyr-redningsvest-med-knappest-mulig-flertall-1.12277626
Det blir ökade satsningar på skötsel och skydd av svensk natur i regeringens vårbudget. I den kommande vårändringsbudgeten förstärker regeringen satsningarna på svensk natur med 430 Mkr. Havs- och vattenmiljöer får 20 Mkr mer, totalt 687 Mkr.
I ett naturrikt land som Sverige är det lätt att ta våra skogar, fjäll och vatten för givna men skötsel och vård är en förutsättning för att dessa upplevelsevärden ska finnas kvar. I våra skogar finns nära 900 hotade arter. Livsmiljöer har förändrats så pass mycket att vart tjugonde djur-, växt- och svampart riskerar att dö ut, exempelvis fjällräven som idag klassas som akut hotad.
Friluftsliv är den aktivitet som lättast motiverar människor till ökad fysisk aktivitet. Många hälsorelaterade livsstilar och beteenden grundläggs under ungdomsåren, och friluftsliv är inget undantag. Fysisk aktivitet är relaterat till såväl fysisk som psykisk hälsa. Enligt rekommendationer från WHO ska barn och unga vara fysiskt aktiva minst en timme om dagen. Andelen som uppnår detta är fortsatt liten och också mindre bland flickor än pojkar i alla åldrar.
Regeringen ökar i vårändringsbudgeten för 2015 investeringarna i skydd av värdefull natur med 250 mnkr. Det innebär att skyddet för biologisk mångfald utökas, flera naturskogar kan skyddas och flera marina reservat kan inrättas. Regeringen föreslår en ökning av anslagen till skötsel av värdefull natur med 110 mnkr i år. Anslaget har under flera år legat på ungefär samma nivå. Samtidigt har antal naturreservat ökat kraftigt. Regeringens förslag möjliggör välbehövliga satsningar på ledsystem i fjällen, reservatskötsel, information och fler broar på populära vandringsleder. Även den marina miljön får ett tillskott på 20 mnkr för 2015 så att arbetet med att skydda havsområden och fiskarter kan förstärkas, bland annat genom att flera marina reservat inrättas.
Totalt föreslår regeringen en budgetförstärkning med 430 mnkr till svensk natur för innevarande år. I denna summa inkluderas även ökade anslag med 50 mnkr till myndigheter och arbete för en friskare miljö. Under mandatperioden kommer satsningarna på natur och havsmiljö att öka med sammanlagt 4,3 miljarder.
Specifikation av ändrade ramar för utgiftsområden och ändrade anslag 2015 (alla belopp anges i miljoner kronor)
Allmän miljö- och naturvård, UO20 Anvisat anslag
Förändring av anslag Ny anslagsnivå
1:3 Åtgärder för värdefull natur 650 110 760
1:16 Skydd av värdefull natur 715 250 965
1:12 Åtgärder för havs- och vattenmiljö 667 20 687
De skyhöga kostnaderna för att delta har gjort America’s Cup till en av världens mest laddade rikemansklubbar. Nu har organisatörerna av 2017 America’s Cup visat hur man kan minska kostnaderna dramatiskt, främst genom att ta fram en mindre båt.
– Efter att ha sett över prototyperna till den nya båten AC45 och testat i flera månader är det helt klart att det blir mycket lägre kostnader om vi tävlar i mindre båtar 201. Vi skulle radikalt kunna minska kostnaderna utan att offra något på dramatiken eller design, konstruktion och den idrottsloga utmaningen i America’s Cup, säger Commercial Commissioner Harvey Schiller.
– Vi har ansvaret att tänka på vad som är bäst även i det långa loppet för America’s Cup. Att segla i en mindre båt 2017 och i framtiden är ett stort steg i rätt riktning.
De nuvarande kostnaderna för att hålla ett team i America’s Cup är mycket för höga även med en båt som AC62. Förändringarna till en mindre båt har diskuterats sedan slutet av förra året, då alla inblandade möttes vid ett möte i London. Vid den tiden var det bara ORACLE TEAM USA och Emirates Team New Zealand som föredrog en mindre båt.
– Nu när teamen har sett de nya båtarna in action är det en klar majoritet som vill ha den här förändringen.
Båtfarten i den nya båten är förväntad att bli jämförbar med i den senaste upplagan av America’s Cup tack vare nya framsteg inom design.
– Det här blir en stor förändring, men det är nödvändigt om vi ska skapa ett uthålligt America’s Cup även för framtiden, säger Sir Ben Ainslie, skeppare och teamchef för Ben Ainslie Racing.
– De här båtarna kommer att reducera kostnaderna väldigt mycket, men ändå innebär en rejäl utmaning för både seglare och designers.
– För Team France blir det här en ny möjlighet. Vi kan skapa ett väldigt tävlingskraftigt team för ungefär halva budgeten mot tidigare. Med den mindre båten kan vi klara oss med en budget på 15–20 MEURO för att kunna vinna America’s Cup, säger skepparen Franck Cammas.
Även svenska Team Artemis håller med.
– De här förändringarna kanske hjälper en del av de nuvarande teamen att bli mer tävlingskraftiga, men det är helt klart att det handlar om framtiden för hela America’s Cup, säger Iain Percy, team manager för Artemis Racing.
Den 28–29 mars är det dags för Svenska Båtunionens årsmöte, Båtriksdagen. I år hålls Båtriksdagen i Helsingborg. Bland annat ska Båtriksdagen ta ställning till motioner om miljöcertifiering av båtklubbar och SBU:s framtida inriktning.
På fredagskvällen kommer marinbiologen Kristin Johansson att informera deltagarna om ”Livet under ytan” i Öresund. Därefter hälsar Helsingborgs borgmästare hälsar Båtriksdagen välkommen i Rådhuset kl. 09.30 på lördagsmorgonen.
Under lördagen blir det också en busstur till olika delar av Helsingborg. Rundturen avslutas med lunch på Sofieros slott. Guider kommer att ordna sightseeing i Helsingborg och Helsingör för medföljande under båtriksdagsförhandlingarna.
De sedvanliga förhandlingarna påbörjas på Marina Plaza direkt efter lördagens lunch. Kl. 18.30 ajourneras förhandlingarna för att fortsätta på söndagsmorgon.
På lördagskvällen hälsas nya deltagare välkomna, förtjänsttecken delas ut och efter middagen blir det besök av spexare från Lund.
Alla handlingar och underlag med motioner och propositioner finns på SBU:s hemsida.
Info: www.batunionen.com
Svenska Dahl Naval AB har fått nya ägare i Lennart Alpståls företag i Estland. Alpstål är mannen bakom företaget som bygger både Arcona och Delta. Nu kommer en ny Dahl P10 ”civil patrullbåt”, som redan har sålts i fyra exemplar.
De första båtarna väntas bli klara till sommaren. För designen av den 11 m långa båten svarar Ted Mannerfelt hos Mannerfelt Design Team, som har sitt kontor i Täby (Viggbyholm).
Lennart Alpståls varv, Luksusjaht, är specialiserat på att bygga båtar modernt i vakuuminjicerad kolfiber. De bästa bevisen för detta är Delta Powerboats och även Arcona segelbåtar.
Informationen är än så länge knapphändig. Men skvallret säger att nya Dahl P10 blir en djärv patrullbåt i vakuuminjicerat kolfiber för användning året runt.
Dahl Naval AB är tidigare mest kända för sina snabba prestanda-RIB. Nu är dock siktet inställt på lite vanligare båtar.
Som framgår av bilden här intill är Dahl P10 en tufft designad båt med stor kabin, fördäck och akterdäck. Inga detaljer mer än måttuppgifter har framkommit, men båten får troligen goda fartegenskaper. Enligt uppgifter i media är båten designad och byggd för farter upp till 50 knop.
Tekniska fakta
Längd: 11,00 m
Bredd: 3,10 m
Vikt: 3 000 kg
Material: glasfiber eller kolfiber
Motor: 1 x Volvo Penta D6-370 eller 2 x Volvo Penta D3 20
Bränsle: 650 liter
Pris: från 2,6 Mkr
Info: www.dahlnaval.se
Fotografen Brutus Östling och producenten Fredrik Granath arbetar med det internationella projektet “Ground Zero”: Resultatet publiceras inom ett par år i över 30 länder. Projektet handlar om Arktis natur och djurliv, samt vad som sker med ett klimat i förändring. Framtiden för vår miljö och vårt klimat är direkt kopplat till vad som sker i Arktis.
Fredrik och Brutus arbetar nästan uteslutande på vattnet. På vintern tar man sig fram på den frusna havsisen med snöskoter, skidor och till fots. På sommaren med större och mindre båtar. Fredrik säger “I vårt fältarbete kommer säkerheten alltid först. Kompromisslös kvalitet och pålitlighet är helt nödvändigt. Vi är därför väldigt glada över vårt samarbete med Cordland Marine”.
Brutus Östling är en av världens främsta naturfotografer. Under de senaste tio åren har han publicerat nio fotoböcker, flera av dem bästsäljare. Brutus har även vunnit många priser, t.ex Augustpriset och Pandapriset, samt blivit utnämnd till årets naturfotograf i både Sverige och Norden.
Fredrik Granath har arbetat i Arktis i femton års tid, dels med egna projekt som t.ex “Vanishing World”, en av de mest framgångsrika fotoböckerna internationellt det senaste decenniet, och dels för andra, som t.ex National Geographic. Fredrik är en världsledande expert på fältarbete och produktion i Arktis.
Foto: Brutus Östling/Ground Zero
Många Linjettseglare är väl förberedda och har anpassat sina båtar inför lagen om toalettavfall som träder i kraft 1 april. Från den 1 april är det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut toalettavfall till vattnet. Förbudet gäller i hela Sveriges sjöterritorium. Syftet är att minska utsläppen av fosfor och kväve till våra svenska vatten.
På Rosättra Båtvarv utanför Norrtälje har man anpassat många äldre segelbåtar de senaste åren. För standardbyggda Linjetter finns ett färdigt koncept med måttanpassade tankar.
– Egentligen har vi varit redo sedan slutet av 90-talet, Rosättra Båtvarv anpassade redan då nyinstallerade toatankar efter gällande CE-regler med sugtömning säger Fredrik Svensson på Rosättra Båtvarv.
Det är de äldre modellerna Linjett 30 och Linjett 32 från 1970- och 80-talet samt Linjett 35 från början av 90-talet som behöver uppdateras. Just nu är vårarbetet i full gång och endast enstaka segelbåtar hinner anpassas inför den kommande säsongen. Efterfrågan har varit stor och lagret av tankar börjar ta slut, ny leverans kommer till hösten.
– Om du har en Linjett som behöver uppdateras till nya lagen så kontakta oss eftersom det är lång leveranstid på tankarna avslutar Fredrik Svensson på Rosättra Båtvarv.
Vårens tecken syns på Käringön, krokus, snödroppar, och nu också kursverksamhet i stor omfattning. Flera företag är nu igång och utbildar åter på Käringön. I veckan hölls första kurserna hos SFA – Sjöfartsakademien Käringön AB.
Det var grundläggande sjösäkerhetsutbildning, så kallad Basic Safety som övades. Eleverna kom från hela landet och arbetade bland annat på det kända rederiet Hurtigrutten.
Sjöfartsutbildningar som Basic Safety med flera är krav för den som ska tjänstgöra till sjöss på fartyg. Käringöns sjöfartsutbildningar är ledande och unika eftersom eleverna kan träna praktiskt.
Foto: G Arwidson.
Många vill njuta av miljön på Huvudskär. Nu öppnar Skärgårdsstiftelsen vandrarhemmet i egen regi från och med 15 maj 2015. Dessutom kör Waxholmsbolaget reguljära turer under sommaren till Huvudskär.
Huvudskär är ett legendariskt besöksmål i Stockholms skärgård. En plats att drömma sig bort till i yttersta havsbandet med öppen horisont mot öster. Nu gör vi det enklare för fler att besöka Huvudskärsarkipelagen.
Bokning sker genom Skärgårdsstiftelsens hemsida eller per telefon till Lina Lindblom, 070-377 01 98. (Tel tid 9.00 – 10.00 må–fre).
Det är 22 bäddar i det före detta Tullhuset och i Lotshuset, där stiftelsen hyr ut lägenheterna veckovis. Totalt finns det tio bäddar i de två lägenheterna.
Under högsäsong, 16 juni – 16 augusti, går Waxholmstrafik från Dalarö tre gånger varje vecka. Tisdag, fredag och söndag går båten från Dalarö kl. 11.30 och via Fjärdlång för passning med Waxholmsbåten från Stockholm till Utö, är ankomst på Huvudskär kl. 12.30. (Tabell 18 och 19)
Båten ligger kvar tre timmar på Huvudskär och går tillbaka kl. 15.30 och är åter Dalarö cirka 16.30.
För resor innan högsäsongen, och efter högsäsongen kör Dalarö Sjötransporter några turer för att ge möjligheter att besöka Huvudskär och bo på vandrarhemmet.
Den första provseglingen av nya Far East 28 R och en rejäl provkörning av både nya Nimbus 305 Coupé och Yamarin Cross 64 BR finns med i det nya numret av Båtliv. I tidningen kan du även läsa om ett stort missnöje med ökande priser i båthamnar samt vett och etikett ombord.
Varje dag kan du också följa nyheterna inom båtlivet. Här på hemsidan www.batliv.se finns en uppdaterad och bra översikt över nya båtar och tillbehör. På sajten finns också många artiklar och bilder med mera som inte får plats i tidningen.
Båtlivs E-tidning:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb&emwgt
Ladda hem hela Båtliv som pdf:
https://www.batliv.se/pdftidning.asp#.VOXps_mG98E
Facebook:
https://www.facebook.com/tidningenbatliv
Gobi Dry Tank är en unik Svensk produkt som stoppar bakterietillväxt i tanken. Den verkar genom att absorbera fukt i tankens avluftning som annars blir till kondensvatten i bränsletanken.
Stoppar tillväxt av bakterier som bildar farligt slem i dieseltankar och skyddar tankar i metall mot korrosion. Kristallerna återanvänds gång på gång.
Ersätter giftiga kemikalier som bränsletillsats och installeras på befintlig slang för avluftning. Finns för bränsletankar upp till 750 liter.
Info: www.teknikhamstern.se
Påskhelgens stora motormässa på Elmia i Jönköping lockar inte bara med cirka 500 ombyggda entusiastfordon från elva länder. Ett allt populärare inslag är utomhusaktiviteterna.
Den 3-6 april bjuder Rackartygarna, dubble världsmästaren Petter Solberg och Terrortraktorn på actionladdade shower.
Bredsladdar, häftiga hopp och gummirök i massor väntar besökarna på Bilsport Performance & Custom Motor Show. Förutom alla till synes halsbrytande uppvisningar blir det också seriösare inslag i form av driftingtävlingen ”Påsksladden”.
Extremsport- och stuntgruppen Rackartygarna är omåttligt populär, framförallt bland barn och ungdomar. Deras filmer har visats miljontals gånger på Youtube. Massor av avancerade mc-trick utlovas. Helt enkelt rackartyg på riktigt!
Den gotländska Terrortraktorn gjorde dundersuccé på Elmia redan för två år sedan. Nu är byggherren och föraren Rickard Nilsson tillbaka med hårdtrimmad motor, värre burnouter och bakhjulskörning.
Men påskhelgens stora stjärna är tveklöst Petter Solberg. Den dubble rally- och rallycrossvärldsmästaren är inte bara en av världens absolut snabbaste förare. Norrmannens shownummer matchar med marginal världskändisen Ken Blocks.
Minn Kota elmotorer för montering i fören är mycket populära hjälpmedel för svenska sportfiskare. Mycket tack vare iPilot, en GPS baserad funktion med autopilot, farthållare och elektroniskt ankare.
Allt styrs med en trådlös fjärrkontroll eller med fotpedal beroende på modell. Den mest avancerade modellen iPilot Link kan länkas ihop med Humminbird GPS/ekolod.
Minn Kota iPilot Micro Remote är en ny efterfrågad fjärrkontroll. Den kan används som extra fjärrkontroll till både iPilot system och iPilot Link system. Den kompakta storleken gör den till ett behändigt tillbehör. Kontrollera funktionerna propeller till/från, styrning, varvtal, elektroniskt ankare, autopilot samt snabbknapp för fullgas.
iPilot Micro Remote är 2/3 av storleken på en standard iPilot kontroll och 1/2 storleken av en iPilot Link kontroll.
Pris 1 695 kr.
Info: www.comstedt.se
De sex båtarna i Volvo Ocean Race har betat av en tredjedel av sträckan mellan Auckland och Itajaí, Brasilien. Både Team SCA och Martins Strömbergs Dongfeng Race Team har råkat ut för ofrivilliga gippar som orsakat problem ombord.
Här ser du var båtarna befinner sig.
Senaste positionsrapport: 0800
Ledare: Team Brunel
Hastighet: 7–20 knop
Vind: SV 10–17 m/sek
Igår kväll råkade Dongfeng ut för det som kallas för en kinesgipp*. En kraftig vindby och vågor gjorde att storseglet snabbt och okontrollerat svängde över till andra sidan båten som då fick en kraftig lutning. Varken seglarna eller båten skadades men enligt lagets Onboard Reporter Yann Riou fick besättningen fick jobba hårt med att tömma båten på cirka 300 liter vatten som forsade in under däck.
– Kolsvart natt, båten fick slagsida och det tog nästan tre timmar innan allt var i sin ordning igen, säger Yann Riou.
Svenskbåten Team SCA drabbades av en likadan ofrivillig gipp strax efter klockan 06.00 i morse svensk tid.
– Vi låg på fel sida i två till fyra minuter innan vi långsamt tog oss tillbaks till rätt läge, säger laget Onboard Reporter Anna-Lena Elled.
Ingen ombord kom till skada men besättningen på Team SCA jobbar med lagningar på båten.
Båtarna befinner sig nu i Södra ishavet där vinden tilltar och temperaturen sjunker. Det är en blöt och blåsig resa i orådet som kallas ’Roaring forties’ och ’Screaming fifties’ nere i 40:e och 50:e breddgraden.
Längst fram håller Team Brunel ett svagt grepp på ledningen, endast åtta sjömil framför Abu Dhabi Ocean Racing. Duon har en fördel av att ligga lite längre norrut än de övriga båtarna och har hittills under etappen kunnat pressa lite mer fart ur sin Volvo Ocean 65. Abu Dhabi mätte en toppnotering på 37,1 knop de senaste timmarna och erkände att de seglade lite snabbare än de kunde kontrollera.
Igår såg det ut som att lagen skulle kunna delas upp ännu mer i nordliga och sydliga vägval men under natten samtliga valt det sydligare alternativet. Fältet börjar nu närma sig de banbegränsningar som ska hålla dem säkra från isberg.
Flera besättningar har rapporterat om småskador både på seglare och sina båtar. Den handskada som Martin Strömberg drog på sig i fredags är på bättringsvägen även om den hindrar honom från att kunna jobba 100 procent uppe på däck.
Lagen är på väg mot den position som är längst bort från land i både Oceanien och Sydamerika. Det närmaste tecknet på civilisation förutom motståndarbåtarna är då den internationella rymdstationen ISS långt uppe i himlen. Med tuffa speglingsförhållanden så långt ut på öppet hav gäller det att inte pressa båten för hårt och riskera allvarliga skador.
Seglingen kommer att vara fortsätt hård fram tills Kap Horn. Lagen beräknas nå den mytomspunna udden 29-31 mars och målet i Itajaí, Brasilien 4-5 april. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Initiativet Hållbara Hav och Kemikalieinspektionen fortsätter samarbetet under 2015. Underlag från de vattenprover som Hållbara Hav och briggen Tre Kronor årligen tar visar att mängder av kemikalier återfinns i Östersjön.
Hållbara Havs uppgift i samarbetet är att kommunicera Kemikalieinspektionens information om kemikalier i vår vardag och vad vi ska göra för att undvika dem. Samtidigt tillför Kemikalieinspektionen expertkunskap till Hållbara Hav inom området och bidrar till utvecklingen av arbetet för ett framtida friskt och levande Östersjön.
– Vi är mycket glada över förtroendet Kemikalieinspektionen visar genom att fördjupa samarbetet med oss under 2015, och ser det som en bekräftelse på att vårt arbete för Östersjön är oerhört viktigt. Det förlängda samarbetet ger oss även möjlighet att utveckla Initiativet vidare, säger Göran Lindstedt, Vd för Initiativet Hållbara Hav.
– Initiativet representerar en av flera viktiga plattformar för vårt arbete för en giftfri miljö, säger Nina Cromnier, generaldirektör Kemikalieinspektionen.
Under det kommande året engagerar sig Kemikalieinspektion i utvecklingen av en rad olika informationskampanjer inom Initiativet Hållbara Hav tillsammans med Stockholms universitet/Östersjöcentrum. Ett av årets viktiga samarbetsprojekt är Almedalsveckan där planeringen nu pågår. Även i år är Initiativets fartyg Tre Kronor af Stockholm på plats och används som mötesplats för frågor som rör Östersjön.
Västerås stad har under flera år arbetat för att minska användning av båtbottenfärger i Mälaren. För att öka kunskapen och medvetenheten hos invånarna kommer Västerås stad under våren besöka kommunens båtuppläggningsplatser för att sprida information kring båtbottenfärger, om risker men kanske ännu viktigare, vilka alternativ som finns idag.
– Det är vår förhoppning att öka förståelsen kring risker då man hanterar båtbottenfärger och bidra till att alla lyfter blicken och ser att det finns andra alternativ som kanske fungerar lika bra eller bättre, säger Caroline Söderlund, miljö- och hälsoskyddsinspektör.
Genom bland annat provtagningar i sediment, mätningar av metaller på båtskrov samt försäljningsstatistik i Västeråsområdet, är det tydligt att det fortfarande finns en felaktig användning av båtbottenfärger i hamnarna i Västerås. Det finns också tecken på att gamla färger på båtskrov läcker ut i Mälaren och bidrar till miljö- och hälsorisker.
Besöken äger rum under mars och april på båtuppläggningsplatserna i Västerås kommun. Bakom initiativet står fastighetskontoret, tekniska kontoret, kultur-idrotts- och fritidsförvaltningen, stadsledningskontoret samt miljö- och hälsoskyddsförvaltningen.
Det finns idag inga tydliga tecken på att Mälaren mår dåligt, men vad ett fortsatt användande och påspädning av de giftiga ämnena innebär i det långa loppet är det ingen som vet. Mälaren är förutom en möjlighet till rekreation med bad och båtliv, yrkesfiske och transporter, också en av våra absolut viktigaste naturresurser i form av dricksvattentäkt. Varje dag förser Mälaren 2 miljoner människor med dricksvatten.
Nu är det blött värre för besättningarna i Volvo Ocean Race. Snart en vecka efter starten från Nya Zeeland har Team Brunel ledningen när båtarna stadigt ligger på över 20 knops båtfart.
Det har varit dramatiska dagar för besättningarna. Inte minst för svensken Martin Strömberg ombord på Dongfeng. Han var nära att mista några fingrar i början av helgen, men enligt rapporter på nätet klarade han sig relativt väl från det som kunde ha blivit en allvarlig klämskada.
För många år sedan miste en besättningsman i Volvo Ocean Race enda handen vid en liknande olycka. Han skulle lossa ett skot från en vinsch, varvid skotet klippte av handen som försvann i djupet…
Ledande Team Brunel hade 4 759 Nm kvar till målet i Brasilien vid dagens första rapport. På andra plats låg Abu Dhabi Ocean Racing medan ”svenskbåtarna” Dongfeng Racing Team och Team SCA låg längre bak i fältet. De återfanns på fjärde respektive sjätte (sista) plats.
En ny rapport kommer under måndagseftermiddagen.
Magnus ”Mange” Olsson – en av världens mest kände, meriterade och beundrade havskappseglare – dog i april 2013, när han var verksam som coach och mentor for den kvinnliga besättningen i Team SCA som förberedde sig för Volvo Ocean Race 2014-2015.
Mange älskade havskappsegling och efter hans bortgång bildades Mange Olssons Minnesfond med syfte att uppmuntra och stödja personer och organisationer som likt Mange Olsson, optimistiskt arbetar för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Gärna i Manges anda, dvs. med glädje och entusiasm. Fonden stöds av flera av Manges vänner och av företag som han jobbade med eller kom i kontakt med under sin seglingskarriär
Mange Olsson Stipendier
Minnesfonden delar ut ett eller flera stipendier till unga seglare i Sverige. Stipendiet syftar till att uppmuntra pågående eller kommande aktiviteter. De första stipendierna delades ut torsdagen 26 juni 2014 i Stockholm. De historiska pristagarna blev Albin Johnsson från Hjulviks BK och Simon Lundmark från Borstahusens SS. Samtidigt fick Torben Grael motta det nyinstiftade Mange Olsson Priset.
Stipendiesumma
Varje stipendium består av ett diplom samt ett eller flera stipendier om minst 10 000 sek per stipendium. Stipendiaten kommer även under ett års tid få möjlighet till mentorsstöd från mottagaren av Mange Olsson Priset (mer information om priset längst ner).
Nominering
Alla är välkomna att nominera kandidater till stipendierna. Du kan även nominera dig själv. Nominerar gör du via hemsidan www.mangeolssonsminnesfond.se. Där finns all information du behöver
Nominera en kandidat
Du som nominerar bör känna till den föreslagna personen, projektet eller organisationen väl. Du väljer själv om du vill berätta för den du föreslår som kandidat eller om du vill hålla din nominering hemlig.
Så här gör du för att skicka in din nominering:
1. Uppge namn, adress, e-post och telefonnummer. Både till den som nominerar och den nominerade.
2. Beskriv gärna kort om hur du känner till den nominerade. Om ni har några samarbeten.
3. Presentera kort den nominerade. Det här är den information vår styrelse först kommer att läsa om den nominerade.
4. Beskriv kortfattat skälen till nomineringen och en motivering till varför Minnesfonden bör uppmärksamma personen, projektet eller organisationen.
Om du nominerar dig själv
1. Uppge ditt namn, namn på eventuell organisation eller projekt samt kontaktuppgifter.
2. Berätta kortfattat om dig själv och dina aktiviteter, såsom främsta seglingsmeriter, pågående och framtida satsningar.
3. Skriv en kort biografi om dig själv
4. Beskriv kortfattat hur ett stipendium skulle kunna göra skillnad för ert arbete.
Stipendieansökan ska skickas till: info@mangeolssonsminnesfond.se
Urval
Efter inkomna nomineringar går vi vidare med urval. Behöver vi mer information kan vi komma att höra av oss. I juni utser styrelsen för Mange Olssons Minnesfond stipendiater.
Tidplan våren 2015
Tidplan för nomineringar och utdelning av stipendier:
• Nomineringstiden löper fram till den 30 april 2015.
• Styrelsen beslutar om utdelning av stipendier senast vid styrelsemöte i juni 2015
• Besked om tilldelat stipendium och utdelning sker under juni.
• Utdelning av stipendiet kommer ske i Göteborg i slutet av juni i samband med Volvo Ocean Race stoppet. För att få stipendiet behöver mottagaren själv vara närvarande vid utdelningen.
Mange Olsson Priset
Mange Olssons Minnesfond delar även årligen ut Mange Olsson-priset till en internationellt väletablerad person, organisation eller projekt som optimistiskt verkar internationellt för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Årets mottagare av Mange Olsson priset utses genom en separat process.
Friluftsmeny.se är en ny sajt med friluftsmat för Sveriges paddlare, seglare, vandrare och cyklister – all god mat för friluftslivet på ett och samma ställe.
Friluftsmeny.se är en ny sajt som erbjuder friluftsmat skapad av Eric Tornblad, författare till storsäljarna Torka mat samt Fjällmat (Calazo förlag). Grundtanken med sajten är att du ska kunna hitta allt från frystorkad mat till handplockade rätter och råvaror för att göra egen friluftsmat.
All mat är kategoriserad så att det är lätt att hitta produkter som passar just din kost eller om du har en allergi. Sortimentet strävar också efter att vara ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt. Men menyplaneraren köper du mat för flera dagar med ett par klick! Sajten kommer att öppna den 1:a maj 2015.
Eric Tornblad startar sajten www.friluftsmeny.se som en fortsättning på visionen att ge friluftsfolket god mat ute på tur. Efter att ha gett ut tre böcker om friluftsmat har Eric stor kunskap om vilken mat som verkligen fungerar ute. Det kan till exempel handla om att maten inte har för lång koktid för att spara bränsle på turen.
Webbutiken med friluftsmat har ett stort sortiment med produkter från de stora tillverkarna, till exempel norska Realt Turmat som gör frystorkad mat. Det unika är att Eric även har hittat mat från mindre tillverkare, som Ingmo i Jämtland som gör en lufttorkad risotto på lokala råvaror.
En funktion som väsentligt underlättar för kunden är menyplaneraren, en funktion med förvalda rätter som går att anpassa efter längd på turen, kost eller allergi. Med ett par musklick kan du köpa mat för flera dagar. Filtreringen på sajten gör det enkelt att exempelvis hitta mat som är gluten- eller laktosfri. En efterfrågad funktion från alla personer som har någon form av allergi eller som äter en speciell kost.
Många som är ute i naturen gör sin egen mat, därför är det naturligt att sajten även har torkade råvaror samt torkugnar och vakuumapparater för att torka och packa själv. Eric menar även att det känns viktigt att en stor del av produkterna på Friluftsmeny.se är ekologiska, vissa har även märkningen Fairtrade.
– Att ta ansvar för hur maten produceras känns extra viktigt när man vistas i naturen säger han.
För dem som inte är i behov av touchskärm lanserar Humminbird nu ONIX NT som har samma funktioner som ONIX Cross Touch. Skillnaden är att NT modellerna inte har touchskärm och därmed ett lägre pris. ONIX har snabbt blivit ett populärt val bland många sportfiskare med det kraftfulla inbyggda ekolodet, många unika funktioner samt ett lättanvänt menysystem. Ett exempel på unika funktioner är AutoChart Live där ett sjökort med djupkurvor kan skapas i ditt spår. Sammanlänkat med Minn Kota iPilot Link ger det många fördelar som underlättar navigering vid fiske.
ONIX är kompatibel med tre olika kartografier, Navionics, C-MAP och Humminbird AutoChart. Med Navionics och C-MAP kommer du även att få funktionen Auto Routing eller Easy Routing, för att skapa automatiska rutter. Med Humminbird AutoChart kan du skapa dina egna sjökort.
ONIX har 8,4” och 10,4” skärm och finns i två modeller av varje storlek. En kombimodell med 2D och DI ekolod och en SI modell. Som tillval finns även Broadband Chirp ekolodsmodul. ONIX serien har en ljusstark skärm med en upplösning på 1024V*768H.
Funktioner:
• HD Side Imaging (ONIX 8 SI NT & ONIX 10 SI NT)
• HD Down Imaging / DualBeam ekolod med SwitchFire
• Digital signal Processing (DSP)
• Inbyggd 10Hz GPS antenn
• Inbyggd Tri-Fuel Cartography, Navionics, C-MAP och Humminbird AutoChart
• 2 st SD kortplatser
• Autorouting
Kompatibel med:
• Humminbird AutoChart
• C-MAP 4D
• Navionics Gold
• Navionics Platinum+
• Minnkota i-Pilot Link
• Låg, Medel och Hög-frekvens CHIRP, exklusivt med Humminbird
• 360 Imaging
• AIS
• Autopilot
• IP kameror
Pris från 19 495 kr.
Info: www.comstedt.se
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team ligger i underläge fyra dagar in på den femte etappen. Under fredagen skadade Strömberg dessutom handen i en incident som kunde ha slutat i katastrof.
Senaste positionsrapport: 1100
Ledare: Team Brunel
Hastighet:
7-11 knop
Vind: 6-12 m/s
– Jag kunde lätt blivit av med ett par fingrar, säger Martin Strömberg.
Skadan inträffade under natten till fredag svensk tid när vaktkaptenen på Dongfeng Race Team fastnade med handen i ett block.
– Jag skulle lösa upp en knut på en tamp och jag tänkte hela tiden “ta inte där, ta inte där” men så såg jag en möjlighet att få loss knuten och just då fick repet full belastning. Min hand åkte med in i blocket som tampen löpte genom och sedan satt jag fast där en stund tills jag fick hjälp.
– Jag trodde att jag skulle bli av med några fingrar men jag hade tur och klarar mig med några köttsår och blåmärken. Handen är efter omständigheterna okej men den kommer att göra ont resten av etappen. Det jobbigaste är att inte kunna lita på handen när det blir tuffare förhållanden i Södra Ishavet där man måste kunna hålla i sig.
Dongfeng Race Team inledde etappen starkt efter starten i Auckland men enligt den senaste positionsrapporten ligger de sist i fältet, 60 sjömil bakom ledande Team Brunel. Det återstår fortfarande minst två veckor till målet i Itajaí, Brasilien och båtarna är nu på väg ner i Södra Ishavet.
– Det blir lite kallare dag för dag. Vi har haft lite oflyt hittills men stämningen är bra ombord och vi har lång tid på oss att vända detta.
Svenskbåten Team SCA ligger just nu på fjärde plats.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Foto: Yann Riou / Dongfeng Race Team / Volvo Ocean Race,
Foto: Anna-Lena Elled / Team SCA / Volvo Ocean Race.
Båtarna i Volvo Ocean Race har lämnat Nya Zeeland bakom sig och efter ett par dagar med hård vind och stora vågor har de nu en chans att pusta ut. Men det blir bara en kort paus för bakom horisonten väntar Södra Ishavet.
Senaste positionsrapport: 0830
Ledare: Team Alvimedica
Hastighet:
10–12 knop
Vind: SO 9–12 m/sek
Den femte etappen i Volvo Ocean Race från Auckland till Itajaí har fått en spektakulär inledning. Efter starten i tisdags kväll följde ett dygn av intensiv kustsegling. Lagen mötte starkare vind än väntat i Bay of Plenty och runt Nya Zeelands East Cape.
Udden var den sista utposten innan det var dags att ge sig ut på öppet hav och redan här gjordes vägval som kan visa sig avgörande på lång sikt. Team Alvimedica, Team Brunel och Team SCA valde en nordligare väg än konkurrenterna och hittills har detta gett dem en fördel.
Efter East Cape mötte lagen rester från den tropiska cyklonen Pam med vind på 15 m/s och vågor på runt sex meter. Förhållanden som gav dem hög fart men gjorde livet ombord långt från bekvämt.
– Vinden ligger på 15 m/sek och nu seglar vi i 22 knop, sa Abu Dhabi Ocean Racings Onboard Reporter Matt Knighton igår. Det skakar ombord och det dånar från vågor som slår mot däcket. En del har problem med sjösjuka och man kastas runt omkring även när man ska gå på toa. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team inledde etappen längst fram i fältet men när båtarna lämnade Nya Zeeland föll de ner till sista plats. De ligger längst söderut tätt bakom Abu Dhabi Ocean Racing och MAPFRE.
Svenskbåten Team SCA ligger mitt i fältet och har precis som de andra lagen fått en dramatisk start på etappen som anses vara den tuffaste i Volvo Ocean Race.
– Team SCA-båten skakar. Stora mängder saltvatten sköljer ständigt över däck och vi har mycket vatten inne i båten, meddelade lagets Onboard Reporter Anna-Lena Elled under gårdagen.
– Seglingen är onekligen spektakulär. Vågorna är enorma och vi har tolv timmars stenhård segling bakom oss. Några i besättningen har snabbt kommit in i livet ombord. Andra kämpar fortfarande. De lätta förhållanden som rådde vid starten känns långt borta.
De senaste timmarna har vinden lättat och vågorna blivit mindre när effekterna från cyklonen Pam avtagit. Men för seglarna är det bara en kort paus och en chans att hämta andan. Temperaturen på båtarna sjunker vilket är ett tecken på att de är på väg ner i Södra Ishavet.
Allt handlar nu om att hitta den kortaste och snabbaste vägen till Kap Horn och den resan kommer att handla om snabb segling, stora vågor och iskalla vindbyar. Tävlingens längsta etapp bjuder på unika utmaningar.
Indikationer på att isberg är på väg längre norrut än man beräknat har också gjort att de banavgränsningar som ska hålla båtarna i säkra från isberg har flyttats något längre norrut. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Nu är det klart – Ostindiefararen Götheborg ska besöka fem städer i Vänern, under juli månad. Skeppet kommer att vara det största segelfartyg som någonsin har seglat på Vänern och turnén ska uppmärksamma innanhavet Vänern som besöksmål.
Den 30 juni påbörjar Ostindiefararen Götheborg sin resa uppför Göta Älv.
− Det känns fantastiskt kul att det som började som en galen idé nu faktiskt blir av, det här blir ett unikt tillfälle som ingen får missa. Götheborg kommer att vara det största segelskepp som någonsin seglat på Vänern, säger Emanuel Persson, expeditionsledare på Svenska Ostindiska Companiet.
Skeppet besöker fem städer i Vänern, där varje hamnstopp kommer att vara i 3-4 dagar. Under hamnstoppen kommer skeppet hålla öppet för allmänheten,
samtidigt som det blir utställningar, underhållning och barnaktiviteter på kajen.
− Tillsammans med mottagande städer ska vi bjuda på en riktig folkfest i sommar, lovar Emanuel Persson.
Turnén genomförs i samarbete med berörda kommuner och andra offentliga och privata aktörer.
Samtal förs också med Region Värmland och Västra Götalandsregionen om ett gränsöverskridande samverkansprojekt där skeppets besök i Vänern används för att uppmärksamma innanhavet Vänern som besöksmål.
Åmål är en av de orter som får besök av Ostindiefararen i sommar och där ser man fram emot besöket. – Det är så man får nypa sig i skinnet. Det här kommer att bli sommarens absolut största händelse. Den här seglatsen kommer att lyfta Vänern som turistmål, säger en mycket nöjd ordförande i kommunstyrelsen, Michael Karlsson.
Turnéplan Vänern Tour
• Vänersborg 3-5 juli
• Kristinehamn 7-9 juli
• Lidköping 11-13 juli
• Karlstad 14-17 juli
• Åmål 19-21 juli
Vänern Tour är en del av den fyra månader långa Europaturné, European Tour 2015, som skeppet Ostindiefararen Götheborg ska ut på i sommar, då skeppet ska besöka totalt 17 städer runt om i Europa.
Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena, Volvo och Västra Götalandsregionen.
Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005 och 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på ett antal expeditioner runt om i Europa.
Kommentarer
Tänker lägga ut detta och läsa av texten på mindre lokal TV Karlskoga Degerfors Webb: www.moviestone.se om det är okey. Samtidigt visa film från Grebbestad år 2007 tror jag det var. Kommer troligen besöka er på några platser på turnén. O.s.a info&moviestone.se tel.0709-192021
Det är OK för oss.
Min sonson Johannes Lif, mönstrar på 4juli, spännande, ja, hoppas det går bra!
önskar farmor o farfar i Västerå.